eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (6) آیه ی ۷ سوره ی مبارکه بقره در وصف منافقان می فرماید:خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ…که معنای آن چنین است:«(قهر)خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.». الختم علی السّمع:معنای ظاهری: مهر برگوش نهادن: الختم مصدر خَتَم- ختماً و ختاماً .السمع (جمع اسماع) : گوش. معنای کنایی: ناشنوا کردن کسی به منظور عدم درک حقیقت و قدرت بصیرت و بینش را از او گرفتن کاربرد ادبی:این عبارت یکی از زیباترین کنایات قرآنی است چرا که مهر برگوش نهادن، کنایه از بصیرت و بینش نداشتن است و پرواضح است که آدم کوردل از نعمت بصیرت و بینش محروم است مولانا در مثنوی می گوید: ای بسا اصحاب کهف اندر جهان پهلوی تو پیش تو هست این زمان غار با او یار با او در سرود مهر بر چشم است و بر گوشت چه سود(مثنوی.دفتر اول) هم او می فرماید: مهر در گوش شما بنهاد حق تا به آواز خدا نارد سبق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (12) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ✅«ﺳﺮﺍﺝ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﺮﺍﻍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﻮﺭ ﻣﻲ ﺍﻓﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻓﻌﻞ ﻭ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻥ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ▫️ﺍﻣﺎ «ﻧﻮﺭ» ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮﺭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﻣﺎﻩ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﻧﻌﻜﺎﺱ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﻳﻦ ﺩﻗﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ.ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺮﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﻛﺎﺭ ﻳﻚ ﻣﻌﻠﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﺩﻝ ﺳﻮﺯ، ﺑﺬﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺵ ﺷﻜﻮﻓﺎ ﺷﻮﺩ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ، ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ، ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘نمونه‌هايى از آيات متشابهه‌ پيش از اين يادآور شديم كه تشابه در آيات قرآن دو گونه است: تشابه اصلى و تشابه عرضى. ذيلًا از هر نوع يك نمونه مى‌آوريم:[الف) علوم قرآنى؛ ص 317- 294 ب) التمهيد؛ ج 3.] ◾️1. نفى تحيُّز «تحيّز» عبارت است از اشغال مكان و دارا بودن جهت خاص (راست، چپ، جلو، پشت، بالا و پايين). اين از ويژگيهاى موجودات مادى و لازمه جسميت است. «تحيّز» از ذات حق منتفى است؛ زيرا موجودى مجرد است؛ يعنى موجودى ماوراى ماده و از تمامى ويژگيهاى جسمانى منزه است. ابوالحسن اشعرى (شيخ اشاعره) قائل به تحيّز است و خدا را داراى مكان و در جهت فوق (بالا) مى‌داند و شواهدى از آيات قرآن مى‌آورد[الف) التمهيد؛ ج 3، ص 111- 113 و 115- 116 ب) الإبانه؛ ص 26- 28.]؛ ▫️از جمله: «الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‌» «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ ...» «يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ...». 🔸اماميه و نيز معتزله با درنظر گرفتن آيه كريمه‌ «... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ ...» كه از آيات محكمه است- خدا را از هرگونه شباهت به مخلوق مبرا دانسته و آيات ياد شده را- كه امثال اشعرى، متشابه ساخته‌اند- به تأويل مى‌برند و آنها را با توجه به معناى كنايى تفسير مى‌كنند؛ يعنى جايگاه خدا- اگر بتوان براى او جايگاهى تصور كرد- در جهانى برتر و بالاتر از جهان خاكى است كه تمامى خيرات و بركات از آن جهان به خاكيان سرازير مى‌شود؛ عمل صالح بندگان نيز به سوى او صعود مى‌كند؛ وگرنه خداوند در جهت خاصى قرار نگرفته است. «... فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ...؛ ... پس به هر سو رو كنى آنجا رو [به‌] خداست ...». 🔸 آياتى كه اشاعره در اثبات قول خود به آن تمسك جسته‌اند، درحقيقت جزو آيات محكمه بوده‌اند و مسلمانان عصر نزول با سلامت طبع، مفهوم كنايى آنها را درك مى‌كرده‌اند؛ ولى بعدها اشاعره براى پشتوانه مذهب خود به سراغ اين آيات رفتند و با تفسير خود، آنها را متشابه ساختند؛ از اين رو تشابه در اين‌گونه آيات، عرضى مى‌باشد. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 0️⃣4️⃣قسمت چهلم 🔰ادب تفهیم🔰 🌴در ابتدا انسان باید این ادب يعنى «تفهيم» را لحاظ کند ⬅️ تا زبان قلب كه مطلوب حقيقى است گشوده شود. 🌴علامت گشوده شدن زبان قلب: 🔸خستگی ذكر و زحمت آن، برطرف می‌شود. 🔸نشاط و فرح رخ می‌دهد. 🔸خستگى و رنج از بین می‌رود. 🌴چنانچه اگر كسى طفلى را كه زبان باز نکرده، بخواهد تعليم دهد، تا طفل زبان باز ننموده معلم خسته و ملول شود. ✅ همين كه طفل زبان گشود و آن چه معلم تعلیم می‌داد، ادا كرد، خستگى معلّم برطرف می‌شود و معلّم به دنبال طفل، كلمه را بدون رنج و سختی ادا می‌كند. ❇️ قلب هم در ابتدای امر، طفلى است زبان نگشوده؛ ✅ كه او را بايد تعليم داد و اذكار و اوراد را به زبان او گذاشت، ❇️پس از باز شدن زبان او، انسان دنبال روی وی می‌گردد و رنج و سختی تعليم و خستگى ذكر برطرف می‌شود. ✅ اين ادب براى كسانى كه مبتدى هستند خيلى لازم است. ✳️ بايد دانست كه يكى از نكات تكرار اذكار و ادعيه و دوام ذكر و عبادت همين است كه زبان قلب گشوده و قلب ذاكر و داعى و عابد گردد و تا اين ادب ملحوظ نشود زبان قلب گشوده نمی‌شود. 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 226) پذیرش ولایت انسان کامل شرط پذیرش عبادات 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عقل واره ها و دل پاره ها وبلاگ شخصی حضرت استاد جناب آقای عبداللهی «ادمین صفحه قرآنی رحیق» برای علاقه مندان مباحث معرفتی http://smabdollahi42.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 جان بخش رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى‏ که هلال ماه رجب را مى ‏دید مى‏ گفت: اللهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ. 📘مفاتيح الجنان. اعمال ماه رجب 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌شتاب لحظه ها در موقعیت های غیر ساکن! 🔅لحظه ها،روزها و سال ها همه مثل هم اند.مثل هم.همه اجزای زمان اند همین. اما پیش مردم از اقلیم ها و نژادها و باورهای گوناگون روزهای خاصی محترم هستند .ارزشمندند.روز تولد ،تولد عزیزان و شخصیت های علمی،فرهنگی،مذهبی وآزادی بخش ، و یا استقلال کشورشان و... 🔅در واقع آن موضوعی که به زمان خاصی ارزش داده اتفاق و رخدادی است که برای انسان رخ می دهد. وگرنه به خودی خود همه لحظه ها ارزش برابر دارند. اعداد هم در ارزش گذاری همین گونه اند. 🔅نسبت های ما با رخدادهای تاریخی ،مذهبی و...،حال خوش یا بد ما،موفقیت و یا شکست ما برای بزرگداشت یا به خاطر سپردن روزها و لحظه ها تعیین کننده اند. 🔅در یک نگاه و از زاویه ای دیگر لحظه هایی در گذر زمان وجود دارند که محور ارزش گذاری آن لحظه ها فراتر از حال خوش و موفقیت و نسبت ها و رخدادهای این جهانی است. 🌷لحظه هایی که جان و روح انسان را به حقیقت مطلق هستی پیوند می دهد.🌷 🔅لحظه هایی که قطره را به اقیانوس های بی کران هستی می رساند.قطره ای که چنانچه به دریا نپیوندد با یک نسیم کوتاه همین هستی محدود خودش را هم از دست خواهد داد. 🔅اینجا سخن از یک نسبت است با عشقی بی نهایت ،نسبت گمگشته ای سر گشته و حیران و حیرت زده بر مرکب زمان می نشیند و با بهره گیری از راهواری آن راه خویش می یابد و خویشتن را به منزل امن و امان و ایمان یار می رساند. 🌷هرچه هشیار تر و بینا تر حرکت سریعتر و زمین و زمان راهوارتر و رامتر!🌷 🔅در فرهنگ اسلامی یکی از این زمان ها ماه رجب است.ماهی که پل عبور و راه میان بر برای دریافت حقیقت بندگی خداوند است. 🔅لحظه ها و روزهای تمرین همراهی با همه فرزندان انسان برای رهایی خود و آنان از دلبستگی ها و وابستگی ها به برخورداری های محدود این جهانی و گسستن بندهای اسارت زندگی نباتی و حیوانی و فرار الی الله ،گریز از خود تن خواه و فرار به سوی خود الهی. 🔅آزاد سازی نفس از زنجیرهای سنگین خود و دیگر آزاری .فربه ساختن روح الهی با طعام اعتکاف.روزه،ذکر،انفاق،مهرورزی، دستگیری، توسل و توصل به پیشگامان حرکت به سوی دارالسلام. 🔅 و خلاصه حکایت همچنان باقی است تا در شهر الله الاکبر میعادگاه مهمانی عاشقان تو را بر صدر و در کنار خویش بنشانند. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت ۹۵ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مدیریت مومنانه زندگی 🔹 (کمال انسان در چیست؟!) امام باقر علیه السلام:  الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ؛ كمالِ راستين، شناخت عميق دين است و شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگى. 📘تحف العقول، ص ۲۱۳ 🌷ولادت حضرت امام باقر علوم النبی علیه السلام را به همراهان گرامی صفحه قرآنی رحیق تبریک عرض می کنیم.🌷 @rahighemakhtoom
از امام باقر (علیه السلام) درباره آیه ﴿وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ﴾ سئوال شد، حضرت فرمودند: «إن الله تعالی أعظم وأعزّ وأمنع من أن یظلم ولکنّه خلطنا بنفسه فجعل ظُلْمنا ظُلْمه و ولایتنا ولایته حیث یقول «إنّما ولیّکم الله ورسوله والذین امنوا» یعنی الائمة منّا»: خدای متعال بزرگ تر، عزیزتر و بلند مرتبه تر از این است که ظلم کند، لیکن در این آیه است. پس ظلم به ما را ظلم به خود قرار داد و را ولایت خود، آنجا که می فرماید: «فقط ولیّ شما خدا و رسول و کسانی هستند که ایمان آوردند» یعنی امامان از ما. 📚 ولایت علوی، ص58. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره بینه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 فراز اول ثواب تلاوت و مفهوم آیه اول 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 19 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (13) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ✅ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﻛﺮﻭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﺮﺳﺎم ﺁﻭﺭﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺵ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺁﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺒﺪﺃ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ✅ﺑﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ✅ﺍﺯ ﻛﻴﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺮﺳﻴﺪ. ✅ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﮔﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ✅ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﺎﻛﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﻙ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺑﺮﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ✅ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺭ ﻣﺒﺪﺃ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺱ ﺷﻮﻳﺪ. ✅ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺱ ﺷﻮﻳﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 📌امید و آرزوی خوب و بد 🔰سوال: مفهوم طول آمل (آرزوهای طولانی)که در آیه 25 سوره محمد می گوید شیطان به وسیله آرزوهای طولانی انسان را می فریبد چیست؟ 🔹پاسخ در فایل صوتی قرار دارد 📼ارائه: خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت ۹۶ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهل بیت امام کاظم علیه السلام:  رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ ويَمحُو فيهِ السَّيِّئاتِ، مَن صامَ يَوماً مِن رَجَبٍ تَباعَدَت عَنهُ النّارُ مَسيرَةَ سَنَةٍ، ومَن صامَ ثَلاثَةَ أَيّامٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ. رجب، ماه بزرگی است که خداوند، [پاداش] نیکی‏ها را در آن، دو چندان و زشتی‏ها را در آن، محو می‏کند. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، آتش [دوزخ] به فاصلۀ یک سال راه از او دور می‏شود و هر کس سه روز را روزه بگیرد، بهشت برایش واجب می‏شود. 📘كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 2 ص 92 ح 1822 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (14) تفسیر آیات 21تا 24 🌱🌱🌱 ✅ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﻳﻜﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ «ﻧﻮﺡ» ﺑﻪ ﺷِﻜﻮﻩ ﻱ ﻧﻮﺡ ﺍﺯ ﻗﻮﻣﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻗﻮم ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ✅ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻨﺪ: ﺍﻭﻝ ﺭﺍﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺩﻭم ﺭﺍﻩ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﻥ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ.ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﺭﺍﻩ ﺩﻭم ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ✅ﺳﺮﺍﻥ ﻛﻔﺮ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻱ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺍﺝ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺣﻴﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻳﺎ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺻﻔﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (7) آیه ی ۷ سوره ی مبارکه بقره در وصف منافقان می فرماید:خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ…که معنای آن چنین است:«(قهر)خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.». سیاق آیه ششم همین سوره و برخی آیات دیگر قرآن نشانگراین حقیقت است که بعضی از کفار چنان در کفر و عناد و فسق و فجور خود گرفتار شده بودند که دیگر بینش و بصیرت لازم را برای شناخت حقیقت نداشتند. این افراد به تدریج قابلیت هدایت را از دست داده و مشمول قانون اضلال الهی شده بودند که یکی از مشخصه های آن، مهر برقلب و گوش آنان نهاده شدن از طرف خداوند بود و نتیجه اش این شده بود که هرگونه انذار وارشاد و اندرز و موعظه، اثر و کارایی خود را از دست داده بود و هیچ حرکت و تحول مثبتی را در آنان ایجاد نمی کرد. در خصوص قانون هدایت و اضلال الهی که شامل گروه سعدا و اشقیا از انسانها می شود در تفسیر المیزان ذیل آیه ۲۶ سوره مبارکه بقره مطالب بسیار مفیدی آمده است که علاقمندان می توانند به آن مراجعه کنند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘نمونه‌هايى از آيات متشابهه‌ پيش از اين يادآور شديم كه تشابه در آيات قرآن دو گونه است: تشابه اصلى و تشابه عرضى. ذيلًا از هر نوع يك نمونه مى‌آوريم:[الف) علوم قرآنى؛ ص 317- 294 ب) التمهيد؛ ج 3.] ◾️1. اراده و اختيار همانگونه كه در تعريف تشابه اصلى گفتيم، منشأ به‌وجود آمدن آن، بلند بودن معانى و كوتاهى الفاظ است. يكى از آياتى كه داراى اين نوع تشابه است‌ آيه‌ «... وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‌ ...؛... و چون [ريگ به سوى آنان‌] افكندى، تو نيفكندى بلكه خدا افكند ...» مى‌باشد. عرب آن روز از اين آيه مفهوم جبر را درك مى‌كرد، درحالى كه اين آيه به قدرت ناچيز انسان درمقابل ديگر عوامل مؤثر در تحقق افعال اختيارى او- كه همگى با اذن الهى انجام مى‌گيرد- اشاره دارد. درك اين معنا براى مردم عهد رسالت دشوار و سخت بود؛ از اين رو تشابه در آيه، اصلى مى‌باشد. ⏺پرسش‌ 1. تعريف اصطلاحى محكم و متشابه را بيان كنيد. 2. منظور از تشابه در آيات متشابهه چيست؟ 3. اقسام تشابه در قرآن را ذكر نموده و منشأ به‌وجود آمدن هر كدام را بيان كنيد. 4. تفاوت تفسير و تأويل را بيان كنيد. 5. توضيح دهيد كه چرا مختص بودن علم تأويل به خداوند، غير قابل قبول است؟ براى چه كسانى دسترسى به تأويل آيات متشابهه امكان دارد؟ 6. يك نمونه از آيات متشابهه همراه با معناى حقيقى آن را بنويسيد. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom