eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌تلاوت آیات ۳ تا ۷ سوره مبارکه فاطر 🎤 استاد غلامرضا شاه میوه يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ ‎﴿٣﴾‏وَإِن يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ‎﴿٤﴾‏ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۖ وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ ‎﴿٥﴾‏ إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ‎﴿٦﴾‏ الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ‎﴿٧﴾‏ 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
طلاق ۷.mp3
6.25M
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره طلاق جلسه هفتم 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢جایگاه مشورت ⚡️سوره مبارکه «طلاق» که در مدينه نازل شد، ضمن بررسي احکام الهي، بين «امر الله» و «امر النّاس» فرق گذاشته است. در جريان «امر الله» که کيفيت اداره زندگي فردي و مانند آن است، مي‌فرمايد باهم مشورت کنيد: ﴿وَ أْتَمِرُوا بَيْنَكُم﴾، ملاحظه فرموديد که اين باب افتعال معناي باب مفاعله را مي‌دهد، مثل «ائتلف، اختلف». «إئتمر»؛ يعني با ديگران مؤامره کرده است، نظرخواهي کرد. اينکه مي‌گويند «مُؤتَمَر»، اين اسم مکان باب افتعال است به معناي اسم مکان باب مفاعله؛ يعني جايي که بزرگان نشسته‌اند مشورت مي‌کنند. «مُؤتَمَر»؛ يعني اين. ﴿وَ أْتَمِرُوا﴾؛ يعني باهم مشورت کنيد در امور اجتماعي يا فردي خودتان. ⚡️در بخش‌هاي مشورت هم فرمود: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَي بَيْنَهُم﴾، نه «امر الله». در اموري که مربوط به اداره زندگي خانوادگي يا جمعي است، با هم مشورت مي‌کنند؛ اما در احکام الهي جا براي مشورت نيست، احکام شريعت نه جاي براي استخاره است، نه جا براي مشورت؛ جا براي قرآن و عترت است که با منابع فقهي، احکام الهي روشن مي‌شود و اما امور مردمي با «مُؤتَمَر» با کنگره و با نشست و با مشورت حلّ مي‌شود. درباره احکام الهي در آيه پنج همين سوره «طلاق» فرمود: ﴿ذلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنزَلَهُ إِلَيْكُمْ﴾، اين «امر الله» است. «امر الله» فقط بايد از ناحيه خدا صادر بشود؛ يعني حکم خدا و اين هم نازل کردن است. 📝فرازی از سوره طلاق جلسه هفتم 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(279) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره) 🔰درجات نعمتها و متنعمان 🔹خداى سبحان در آيه قبل همه انسانها را مخاطب قرار داد و با خطاب (يا ايها الناس) آنان را به عبادت رب خالق مدبر فرا خواند و در اين كريمه به ذكر نعمتهايى مى پردازد كه به انسانها ارزانى داشته است. تبيين نعمتها در قرآن كريم متناسب با مخاطبانى است كه خداوند با آنان سخن مى گويد. 🔹خداوند در جايى كه مخاطبان او توده مردم باشند ربوبيت خويش را در قالب ذكر نعمتهاى ظاهرى تبيين مى كند؛ نعمتهايى كه حيوانات نيز با انسان در بهره بردارى از آنها شريكند و با تعبيرهاى لطيفى مانند (متاعا لكم ولا نعامكم) يا (كلوا وارعوا انعامكم) از آنها ياد مى كند، ولى در جايى كه مخاطب خداوند مومنان هستند ربوبيت خود را در قالب ذكر نعمتهاى باطنى، مانند ارسال رسل، انزال كتب و جعل نبوت و امامت و خلافت تبيين مى كند كه انسان در اين مرحله در رديف فرشتگان قرار مى گيرد؛ چنانكه در آيه شريفه (شهد الله لا اله الا هو والملائكه و اولو العلم قائما بالقسط) كه سخن از شهادت بر وحدانيت حق است، انسان در رديف فرشته قرار گرفته است. 🔹در آيه مورد بحث ابتدا از زمين كه بستر مناسبى براى زندگى است سخن به ميان آمده و چون زمين به تنهايى براى پيدايش و پرورش انسانها، حيوانات و گياهان و جمادات كافى نيست، سپس سخن از بناى برافراشته آسمان به ميان آورد. بر اثر تابش خورشيد است كه آبها به بخار تبديل مى شود و با پيدايش ابر و ريزش باران گياه مى رويد و رشد مى كند و حيوان و انسان سيراب مى شوند و با گردش و حركت زمين و ستارگان آسمان است كه فصول گوناگون پديد مى آيد و حيات انسان و حيوان و گياه بر روى زمين تامين مى شود. ادامه دارد... 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
ماه مبارک حکمت وحیانی در سوره مبارکه «احزاب» ذات اقدس الهی دو كار را كنار هم ذكر می ‌كند: یكی اینكه فرمود من و فرشتگان من که در حضور من هستند با هم بر ذات مقدس پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) درود می ‌فرستیم... در همین سوره مباركه «احزاب» همین تصلیه را نسبت به مؤمنین هم دارد خدا بر مؤمنین صلوات می‌ فرستد؛ آن وقت حیف نیست آدم خودش را ارزان بفروشد؟! ... . صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
ماه مبارک حکمت وحیانی 🔹 فرمودند یک وقت است که کسی مالی را در راه خدا خیر می ‌کند، این سبک ‌ترین و کم‌ ارزش‌ترین کار است، چون گذشت از مال خیلی مهم نیست. یک وقت است که به او اهانت شده است، حرف تلخی زدند او رنجید، او اگر فوراً این سخا را داشته باشد، این جود را داشته باشد، ببخشد، دیگر غده بدخیم طلاق و امثال طلاق ما در جامعه نداریم. این ده برابر آن پول اثر دارد! و بخشنده آن است که از بی ‌ادبی دیگری بگذرد، از اهانت دیگری بگذرد، یعنی پا بگذارد روی غرور خود و این حق خود را بگذرد... . 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما . موریانه روزه 20.mp3
15.87M
📌و اما باور ما-(قسمت 263) موریانه های روزه داری 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🟢 نشانه های روزه ماه مبارک 🔻قرآن در باب مى‏ گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ ( بقره/ 183 )‏ : اى مردم باايمان، براى شما روزه فرض شده است همچنان كه براى پيشينيان شما فرض شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏ كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ : ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ بر نفس. 🔻تسلط بر نفس همان است كه امام صادق(ع) فرمود: ربوبيت (الْعُبُوديّةُ جوهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبيَّة) 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏ هاى متوالى را گذرانديم 🔹و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه: ☑️ بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، ☑️بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، ☑️بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم ☑️و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، اين علامت قبولى روزه ماست. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏23، ص: 474-473- با ویرایش جزئی - @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مفهوم در قرآن 🎤سلسله مباحث موسسه بین المللی حکمت (آکادمی حکمت) 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معنای صفت «سلام» برای خداوند ✏️ بیانات حضرت آیت‌الله در جلسه تفسیر در سال ۶۱ 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom