📌امانت داری
"إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُكُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعَۢا بَصِيرٗا"☆(سوره نساء، آیه ۵۸)
" خدا به شما دستور مىدهد که تمام امانتها * را بهوقتش به صاحبانش برگردانید. وقتی هم بین مردم داورى مىکنید، عادلانه داورى کنید. خدا چه پندهای گرانبهایی به شما مىدهد! همان خدا امانتداریهایتان را میبیند و قضاوتهایتان را میشنود."
🌱🌱🌱
🍀رعایت امانت به چیزهای مالی محدود نمیشود و مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، حکومتی و فردی را هم در بر میگیرد.
🍀 دستورهای دینی، سِمتهای اجتماعی و سیاسی، اموال عمومی، اسرار و آبروی مردم، زمان و عمر، دانشها و تجربهها، اعضا و جوارح انسان و... نمونههایی از امانتهای الهی است که باید بهدرستی و با جدّیت در حفظ آنها کوشید.
#امانت
#امانت_الهی
#واژه_نامه
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
📌مراقب قول و قرارها باشیم
امام صادق علیه السلام
"عِدَةُ الْمُؤْمِنِ أَخَاهُ نَذْرٌ لَا كَفَّارَةَ لَهُ فَمَنْ أَخْلَفَ فَبِخُلْفِ اَللَّهِ بَدَأَ وَ لِمَقْتِهِ تَعَرَّضَ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ»"
"قول دادن و وعده نمودن مؤمن به برادر دینی خود (از جهت لزوم وفا به آن مانند) نذر است که کفارهای برای مخالفت آن نیست، پس کسی که خلف وعده کند پس به مخالفت با خداوند برخاسته و خود را در معرض غضب او قرار داده است، که این مطلب فرموده خداوند است «ای کسانی که ایمان آوردهاید چرا میگویید آنچه را که بجا نمیآورید؟ نزد خداوند بسیار مبغوض است اینکه بگوئید آنچه را که انجام نمیدهید» (سوره صف، آیات ۲ و ۳)."
📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۳
🔅🔅🔅
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید.
@majaleezendegi
تفسیر 418.mp3
13.67M
💢تفسیر سوره مریم جلسه اول
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_مریم #مریم
🌱🌱🌱
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(۳۰۲)
📌 برترين بشارت بهشت
🔹گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرّتها رهين تفاوت عناصر محوري آن است؛ زيرا تبشير گاهي بر اثر اهميت مطلب و گاهي به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض جنبي آن از اهتمام برخوردار مي شود و گاهي به لحاظ مبدأ فاعلي آن، يعني شخص بشارت دهنده، از ويژگي بهره مي گيرد.
🔹 مژده بهشت گاهي از زبان عالم دين و مربّي نفوس و مُعَلّم اخلاق و زماني از زبان امام معصوم(عليه السلام) و گاهي از لسان رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و بالاخره گاهي از ذات اقدس خداوند تلقّي مي شود. در اين حال هيچ تبشيري به لحاظ مبدأ فاعلي از اين گزارشِ سودمندْ مهمتر نيست.
🔹بشارتهايي كه در قرآن كريم بازگو شده همتاي يكديگر نيست؛ زيرا مُبَشّران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات(إذ قالت الملائكة يا مريم إنّ الله يبشّركِ بكلمةٍ منه)
، (أنّ الله يبشّرك بيحيي مصدّقاً بكلمةٍ من الله وسيّداً وحصوراً)
و (يبشّرهم ربّهم برحمةٍ منه ورضوانٍ وجنّاتٍ لهم فيها نعيم)
و نظاير آنها برمي آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمي شود؛ زيرا در آن آياتْ خودِ خداوند به عنوان مُبشِّر مطرح بود، ولي در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مي دهد.
🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير باواسطه الهي است، ليكن نحوه تعبير مهم است؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهي خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهي استظهار مي شود؛ نظير آيه (وأنابوا إلي الله لهم البشري فبشّر عبادِ الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه)
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۹.mp3
14.66M
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۸۸)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
.
🔰 سختی مرگ و راه آسان کردن آن
💠 بکوشید دین را به همراه تان ببرید؛ کار آسانی نیست که انسان دین را به همراه ببرد؛ در هنگام احتضار زبانش گویا باشد! می بینید از انسان الفبای دین را در قبر سئوال می کنند، از این سئوال ها واضح تر که در اسلام سئوالی نیست! به همه بچه ها یاد می دهند؛ خدایت کیست، پیغمبرت کیست، دینت چیست، قرآنت چیست، قبله ات چیست! این دوازده امام و این مسائل را هر بچه ای در بین ما آشناست! امّا اینچنین نیست که انسان در قبر زبانش باز باشد، کاملاً بتواند جواب بدهد! بعضی ها به زحمت یادشان می آید پیامبر ما کسی است که قرآن آورده، تازه هنوز نام مبارک حضرت یادشان نیست!! این است که فرمودند بعد از نماز مرتب به یاد اینها باشید، صلوات بفرستید؛ برای اینکه ملکه بشود، این اذکار برای ملکه شدن است.
فرمود: (انّی تبت الیک و انّی من المسلمین)*. مرگ مثل غدّه سرطان نیست، مثل حصبه و سل نیست. می بینید بعضی ها به بیماری حصبه مبتلا می شوند و خیلی از چیزها را فراموش می کنند. #مرگ مثل آلزایمر و اینها نیست، آنقدر تامّه موت سنگین است که روی تمام ذرّات بدن در حال حیات فشار می آورد، روح جدا می شود. چرا اگر بخواهند یک مقداری پوست دست ما را بکشند و با قیچی یا چاقو ببرّند، درد می آید؟ برای اینکه یک زنده ای را دارند بی جان می کنند! مرگ یعنی از تمام این ذرّات بدن در حال حیات، جان را می گیرند؛ حالا به آن بیچاره چه می گذرد، خدا می داند! مگر اینکه حواسش جای دیگر باشد. اگر قابل تحمّل بود که کسی نمی مرد! مرگ اینچنین نیست. (هوّن علی سکرات الموت)*، اینجور است. امّا اگر کسی قبلاً بارش بسته باشد، راحت است! همان روایتی که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب الجنائز کافی نقل کرد، هیچ لذّتی برای مومن به اندازه " مرگ " نیست*!
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
1908. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.97M
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-هشت)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #عظیمی
🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱
🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷السلام علیک ایها الإمام الرئوف🌷
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک.
@rahighemakhtoom
Al-Jumua05.mp3
4.64M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی
📋جلسه پنجم
🌱🌱🌱
📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه #سوره_جمعه #جمعه
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌قوم عاقل و خردورز
🔹مستحضريد ما يک قوم عرب داريم، قوم عجم داريم، بزرگاني هستند لُر هستند از مفاخر ما هستند، کُرد هستند از مفاخر ما هستند، اينها اقوام هستند. اما قوم «يعقِل» چه کساني هستند؟ قوم «يؤمن» چه کساني هستند؟ اين قومِ شناسنامهاي نيست، اين قوم نژادي نيست؛ اين قوم يعني قيام.
🔹ملّتي که به عقل قيام کرده است زير بار نميرود و گرنه ما نژادي داريم به نام قوم عاقل؟ نژادي داريم به نام قوم مؤمن، اين گونه که نيست.
🔹اين قوم به معني نژاد نيست؛ اين قوم يعني قيام. تا ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون﴾ نباشد انسان توسريخور است. تا ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ نباشد توسريخور است.
🔹فرمود: ﴿لِقَوْمٍ﴾؛ يعني قائم بالعقل، وجود مبارک حضرت (مهدی)هم به همين نام جهان را اصلاح ميکند و گرنه مظاهر ساير اسما هم که هست مظهر ساير اسما هم که هست. اگر معصومي از آن جهت که معصوم است عليم هست حکيم هست از آن جهت بيايد يک عده را هدايت ميکند عدهاي به هر حال در برابر او ميايستند؛ اما اگر کسي قائم بالحق باشد اين پيروز است.
🔹حضرت (حجت)هم با اين نام ظهور ميکند. اگر با اين نام به اذن خدا کسي ظهور کرد يقيناً پيروز است و آن خود حضرت است.
🔹غرض اين است که اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾ اين قوم شناسنامهاي نيست؛ نظير عرب و عجم و ايراني و غير ايراني که از آن قبيل است...
🔹مبادا کسي بگويد که ما که استعدادمان کم است! ما که سوابق خوبي هم نداريم! نخير، اين همه بتپرستها را وجود مبارک حضرت سلمان و اباذر کرد، پس ميشود. همين قرآن اينها را کرد. ما که هرگز به شرارت آنها نبوديم هرگز نيستيم ـ إن شاء الله ـ ساليان متمادي اينها بت پرستيدند، پس هيچ کس نبايد نااميد باشد.
🔹وقتي اين ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾ را به اينجاها درآورد چرا ما نباشيم؟! هيچ کس نميتواند بگويد من استعدادم کم است يا ما از يک خانواده درس نخوانده هستيم! شما شرح حال بسياري از علماي بزرگ را ببينيد ميبينيد که از يک خانواده ضعيف برخاست.
🔹خدا مرحوم شيخ اشراق (شهاب الدین سهروردی)را رحمت کند! ايشان گفت تا حال وقفنامهاي پيدا نشده که خداي سبحان علم را وقف يک گروه خاصي يا سرزمين خاصي، نه! شما در غالب اين روستاها منطقههاي دوردست حالا شهرها بگوييم قدري امکانات بيشتري داشتند بررسي ميکنيد ميبينيد که مردان بزرگي برخاستند هيچ کس نميتواند بگويد که ما که نميتوانيم به اينجا برسيم.
🍀🍀🍀
📝فرازی از #درسگفتار سوره جمعه جلسه سوم (تمام بحث را در صوت جلسه سوم گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه#سوره_جمعه #جمعه
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(303)
📌برترين بشارت بهشت
🔷گرچه پيام جامع تبشير در همه موارد آن پيدايش سرور و نشاط است، ليكن تفاوت انبساط و مسرتها رهين تفاوت عناصر محورى آن است ؛ زيرا تبشير گاهى بر اثر اهميت مطلب و گاهى به لحاظ زمان يا مكان يا ساير عوارض جنبى آن را از اهتمام برخوردار مى شود و گاهى به لحاظ مبدا فاعلى آن، يعنى شخص بشارت دهنده، از ويژگى بهره مى گيرد.
🔹مژده بهشت گاهى از زبان عالم دين و مربى نفوس و معلم اخلاق و زمانى از زبان امام معصوم (عليه السلام) و گاهى از لسان رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و بالاخره گاهى از ذات اقدس خداوند تلقى مى شود. در اين حال هيچ تبشيرى به لحاظ مبدا فاعلى از اين گزارش سودمند مهمتر نيست.
🔹بشارتهايى كه در قرآن كريم بازگو شده همتاى يكديگر نيست، زيرا مبشران آنها همسان نيستند، و آنچه از آيات (اذ قالت الملائكه يا مريم ان الله يبشرك بكلمه منه)،ان الله يبشرك بيحيى مصدقا بكلمه من الله و سيدا و حصورا) و (يبشرهم ربهم برحمه منه و رضوان و جنات لهم فيها نعيم) و نظاير آنها برمى آيد هرگز از آيات ديگر تبشير نظير آيه محل بحث استفاده نمى شود؛ زيرا در آن آيات خود خداوند به عنوان مبشر مطرح بود، ولى در آيه محل بحث خداوند به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) يا به انسان آگاه ديگر دستور بشارت مى دهد.
🔹البته تبشير بندگان خدا تبشير با واسطه الهى است، ليكن نحوه تعبير مهم است ؛ چنانكه از تعبير قرآن از گروهى خاص به عنوان بندگان خدا، لطف مخصوص الهى استظهار مى شود؛ نظير آيه (وانابوا الى الله لهم البشرى فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه)
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جرعه از وحی الهی
🖥تلاوت زیبای آیات سوره نمل۱_۶
طسٓۚ تِلۡكَ ءَايَٰتُ ٱلۡقُرۡءَانِ وَكِتَابٖ مُّبِينٍ
طس این آیات قرآن و کتاب مبین است
وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى ٱلۡقُرۡءَانَ مِن لَّدُنۡ حَكِيمٍ عَلِيمٍ
به یقین این قرآن از سوی حکیم و دانایی بر تو القا میشود.
#آرامش_با_قــرآن
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پدرومادر ۹.mp3
14.66M
📌و اما باور ما-(قسمت 288)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین (جلسه نهم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌کاروان هستی در حرکت به سوی مقصد الهی
☑️شعور در گستره هستی
☑️اختیار فراگیر موجودات از مور تا انسان
☑️مراتب شعور و اختیار و تکلیف از مور تا انسان
🌱🌱🌱
ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
یک #آیه چند #نکته
@rahighemakhtoom
حکمت 25- یَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ ….mp3
928.6K
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵ (کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🌱🌱🌱
#نهج_البلاغه
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 197.mp3
9.86M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۹۷)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 گفتاری از خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 24.mp3
11.53M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲۴)
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
📌عزیز خدا باش
🔰هر وقت خواستی از حرف مردم
غمگین بشوی این حرف خدا را که
توی قرآن آمده را به یاد خودت بیاور :
✨
از سخن آنها ناراحت نشو که
تمام عزت و احترام به دست خداست.
✨
وَلَا يَحۡزُنكَ قَوۡلُهُمۡۘ إِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًاۚ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ
سخن آنها تو را غمگین نسازد !
تمام عزّت (و قدرت) ، از آن خداست ؛ و او شنوا و داناست !
سوره یونس - آیه ۶۵
🌱🌱🌱
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید.
@majaleezendegi
📌گوی سبقت
🔰 شصت و سومین دوره #مسابقات_قرآن مالزی در کوالالامپور پایتخت این کشور در حال برگزاری است و نماینده کشورمان در این رقابتها شب گذشته آیاتی از سوره مبارکه اعراف را برای حاضران تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
🔹#بیژنی قاری اهل مشهد مقدس است که با موفقیت در مسابقات کشوری قرآن کریم جواز حضور در مسابقات قرآن #مالزی را کسب کرد.
🔹تا کنون ۱۱ قاری از کشورمان عنوان نخست مسابقات قرآن مالزی را از آن خود کردهاند که در این خصوص #جمهوری_اسلامی بعد از مالزی میزبان پرافتخارترین است.
منبع:خبرگزاری فارس
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
📌شبهه ی رهبری کودکانه
🔰امام مهدی (عج) در شرایطی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود، عهده دار امر امامت گردید و این امر یکی از موارد اتهام شیعه بوده است، ابن حجر عسقلانی می گوید: «در شریعت مطهر آمده است که ولایت شخص صغیر صحیح نیست. پس این احمق های غافل - یعنی شیعیان - چگونه امامت کودکی پنج ساله و خردسال را جایز می دانند و این کودک چگونه در خردسالی ولایت یافته است؟... الخ».
🔹این شبهه اختصاص به امام مهدی ندارد، بلکه در میان اجدادش نیز کسانی در جوانی و خردسالی عهده دار امامت شده اند، امام جواد (ع) در هشت سالگی و امام هادی (ع) در نه سالگی به امامت رسیده اند. تا وقتی مدعیان علم و فرهنگ باشند که به خاطر این امر بر شیعه خُرده بگیرند، این مسئله تکرار خواهد شد،
📃 ما می گوییم: شیعه قبل از اعتقاد به چیزی به قرآن مراجعه می کند و ایمان خود را از آن اخذ می کند.
🔹قرآن عقاید گذشتگان را که پشتوانه برهانی نداشته باشد و صرفاً از روی تعصب به مذهب یا طایفه ای خاص باشد، نمی پذیرد.
🔹 در قرآن آمده است که خداوند برای مردم رهبری برگزید که به سن بلوغ نرسیده بود و از همه امامان شیعه نیز کوچک تر بوده است.
🔹 قرآن درباره یحیی (ع) می گوید: «... و آتیناه الحکم صبِیاً» (سوره مریم)، (... ما در کودکی به او نبوت دادیم)
و درباره عیسی (ع) می فرماید: «... قالوا کیف نُکَلِّمُ مَن کان فی المهد صَبِیاً × قال اِنّی عَبدُ اللَّهِ آتانی الکتاب وَ جعلنی نَبِیاً» (همان)، (... گفتند: چگونه با خردسالی در گهواره صحبت کنیم؟ گفت: من بنده خدایم و او به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است).
🔰فخررازی صاحب تفسیر کبیر از اهل سنت، منظور از حکم در این آیه را که به یحیی عطا شده نبوت می داند. زیرا خدای متعال در کودکی عقل او را استحکام بخشیده و آن را به او سفارش فرموده است، چون خداوند یحیی و عیسی (ع) را در خردسالی به پیامبری مبعوث کرد و به آن ها نبوت بخشید. بنابراین، وقتی امامت، و در ادامه نبوت و به اراده الهی باشد، خداوند آن را به هر که بخواهد می دهد و در هر جا بخواهد قرار می دهد.
🔹ابوبصیر در شرح این مطلب می گوید: نزد امام صادق (ع) بودم، صحبت از اوصیا به میان آمد و من اسماعیل را نام بردم، امام فرمود: «ای ابا محمد، به خدا قسم این امر در اختیار ما نیست بلکه به اراده خداوند است و او آن ها را یکی پس از دیگری می آورد».
🔹 امام صادق (ع) در این خصوص می فرماید: «آیا گمان می کنید ما می توانیم هر کس را که بخواهیم وصی خود قرار دهیم؟ نه به خدا، این عهدی از جانب خدا و پیامبرش است که یکایک معین شده اند تا کار به صاحب الامر برسد».
🔹بنابراین مانعی ندارد که امام جواد یا دیگری، در سن معینی به امامت و رهبری منصوب شوند.
🔹شیخ مفید می گوید: کمال عقلانی حجت های الهی با وجود خردسالی آنان تعجب آور نیست ...
خداوند از تکلم مسیح (ع) در گهواره خبر می دهد و در قصه یحیی می گوید: «و آتیناه الحکم صبِیاً».
🔹شیعه و مخالفان آن ها در این امر هم داستانند که پیامبر، علی را با وجود خردسالی به اسلام دعوت کرد اما کودکان دیگر را دعوت نکرد و نیز همراه حسن و حسین که خردسال بودند به مباهله رفت، حال آن که قبل و بعد از آن دیده نشده که کسی در کنار کودکان مباهله کند. وقتی کار انتخاب حجت های الهی این گونه باشد، اشکال و ایراد این گروه باطل می گردد.
در مورد دیگری می گوید: تقریباً همه مفسران در تفسیر آیه شریفه زیر از سوره یوسف: «وَ شَهِدَ شاهدٌ مِن اهلها اِنْ کانَ قمیصه قُدّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقتْ و هو مِنَ الکاذبین × و اِنْ کان قمیصهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فکَذَبَتْ و هُوَ من الصادقین» گفته اند آن شاهد، نوزادی در گهواره بوده که خداوند او را برای تبرئه یوسف از فحشا و رفع تهمت از او به زبان آورد. (سوره یوسف)
🔹این گونه شبهات در زمان حیات ائمه نیز مطرح بوده است. صفوان بن یحیی می گوید: «چون امام رضا (ع)، امامت حضرت جواد (ع) را مطرح و او را به عنوان امام بعد از خود به مردم معرفی کرد، امام جواد سه سال بیشتر نداشت، به امام گفتم: فدایت شوم، این کودک سه سال بیشتر ندارد، فرمود: «این امر زیانی به او نمی رساند، عیسی (ع) هم وقتی حجت خدا گردید سه ساله بود».
🔹به امام جواد (ع) گفتند: مردم به سبب خردسالی، امامت شما را انکار می کنند. فرمود: چرا به خاطر سن و سال باید این امر را انکار کرد؛ حال آن که خدای متعالی به پیامبرش فرموده است: «قل هذه سبیلی أدعُو الی الله علی بصیرةٍ انا و من اتبعنی»، (بگو این راه من است، من و پیروانم مردم را با بصیرت به سوی خدا دعوت می کنیم)، به خدا قسم در آن زمان کسی غیر از علی پیرو پیامبر نبوده، او نه سال داشت و من هم نه ساله ام.
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoom