15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نفس_قدسی
دل کسی رو نسوزان...
مرحوم سید جواد #حیدری_یزدی
🌱🌱🌱
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
@atm_quran
🔷️ معنای دقیق واژه《اَب》 چیه...👇
👈 《اَب》 به کسی گفته میشه که:
1⃣ سبب به وجود اومدن انسان باشه ( مثلا پدر حقیقی هر شخص )
مانند آیه ۹۷ سوره یوسف : قالوا یا ابانا استَغفِر لنا (گفتند : ای پدر ما ! استغفار کن برای ما )
2⃣ سبب اصلاح و رشدانسان باشه مانند: آیه ۷۴ سوره انعام : و اذقال ابراهیمُ لِاَبیه آزرَ ....( و زمانی که ابراهیم به شخصی که او را رشد داده بود یعنی عمویش جناب آزر گفت ....)
3⃣ سبب آشکار شدن یک شیء باشه مثلا کسی بعد از اینکه خیرات به تعطیلی انجامیده دوباره بیاد و باعث آشکار شدن کارهای خیر بشه و بهش گفته بشه : ابو الخیر
❌ ولی واژه 《والد》 یعنی پدر حقیقی مثل آیه ۳ سوره بلد : و والدِِ و ما وَلَدَ (قسم به پدر (حضرت ابراهیم (ع) ) و فرزندش
منبع : قاموس القرآن
@rahighemakhtoom
10.mp3
17.96M
🏞پرسش های اساسی و پاسخ های اندیشه محور(جلسه دهم)
🎤استاد:حجت الاسلام میثم #اخلاقی
📋سلسله گفتارهای #معرفت_دینی وِیژه دانش آموزان دبیرستان
📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)✴️
🌱🌱🌱
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#برشی از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم نگاشت :(306)
📌سر تبعير ويژه درباره نهرهاى بهشتى (آیه 25 سوره بقره)
⏺ظاهر جمله (ان لهم جنات) اين است كه بوستان بهشت ملك بهشتى است و چون ملك در تحت اختيار مالك است آنچه در بهشت يافت مى شود اعم از اشجار و انهار در تحت تصرف مالكانه بهشتى خواهد بود. شايد به همين مناسبت جريان نهرهاى بهشت گاهى به عنوان اين كه تحت جنات است:
(جنات تجرى تحتها الانهار) (آیه 23 سوره ابراهیم) و زمانى به عنوان اين كه تحت بهشتيان است مطرح شده: (تجرى من تحتهم الانهار). (سوره کهف آیه 31) البته همان طور كه محتمل است مراد از تحت بهشتيان بودن، تحت تصرف مالكانه آنان باشد، محتمل است مراد جريان انهار تحت قصور و غرف مبنيه آنان باشد، چنانكه همين دو احتمال در جريان انهار تحت قصور و غرف مبنيه آنان باشد.
⏺چنانكه همين دو احتمال در جريان نهر تحت متكاثران زراندوز طغيانگر دنيا نيز مطرح است:
(وجعلنا الانهار تجرى من تحتهم فاهلكناهم بذنوبهم) (آیه 6 سوره انعام) (اليس لى ملك مصر وهذه الانهار تجرى من تحتى) (آیه 51 سوره زخرف) از مجموع تعبيرهاى متنوع مى توان استظهار كرد كه جريان نهر و زير درختان بهشت طبق اراده بهشتى است، چنانكه سكون آنها نيز در صورت لزوم اراده اوست: (بسم الله مجريها و مرسيها). (آیه 41 سوره هود)
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
Al-Jumua08.mp3
6.82M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی
📋جلسه هشتم
🌱🌱🌱
📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه #سوره_جمعه #جمعه
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌ادعای بدون عمل مردود است
✳️یهودیها ادّعایی داشتند میگفتند ما اولیای خدا هستیم، یک؛ و در این ولایت هم مخلِص هستیم و بدون اخلاص ولایت نداریم و فقط برای رضای خدا و در راه خدا ولیّ او هستیم که این «لام» لام اختصاص است. دیگران یا ولیّ خدا نیستند یا اگر ولیّ خدا باشند «لله» نیست خلوصی برای ولایت اینها نیست. «نحن اولیاء لله» دیگران یا اولیای خدا نیستند یا اگر باشند «لله» نیست، اخلاصی در کارشان نیست....
✳️...ذات اقدس الهی در برابر این ادّعا، برهان طلب کرده است، به این یهودیها هم میفرماید شما برهان اقامه کنید. بهترین برهان این است که علاقه به «لقاء الله» داشته باشید، چون موت «لقاء الله» است، شما قبول کردید که ولیّ خاص خدا هستید، کسی که ولیّ خاص خداست از لقای مولای خودش هراسی ندارد. ﴿إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ﴾،...
✳️...شما که میگویید بهشت مختصّ ماست، غیر از ما کسی بهشت نمیرود، بسیار خب! پس ﴿فَتَمَنَّوا الْمَوْتَ﴾. بعد میفرماید شما از مرگ فرار میکنید! تمام تلاش و کوشش شما این است که نمیرید، پس معلوم میشود که دروغ میگویید.
📝فرازی از #درسگفتار سوره جمعه جلسه هشتم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه#سوره_جمعه #جمعه
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی 1.mp3
11M
📌و اما باور ما-(قسمت 291)
☑️#روابط_انسانی- فرزندان و والدین (جلسه اول)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی
🔰درس هجدهم: امثال قرآن
⏪انواع #تمثيل در قرآن
🟣و) ترسيم داستانهاى مورد ضرب المثل
از جمله مواردى كه در قرآن به ترسيم كشيده شده، داستانهايى است كه موردضرب المثل قرار گرفته است؛ مانند اين داستان:
«ما آنان را آزموديم همانگونه كه صاحبان باغ را آزموديم؛ آنگاه كه سوگند ياد كردند كه بامدادان ميوههاى باغ را خواهيم چيد و هيچ از آن استثناء نكنند؛ اما [شبهنگام] عذابى فراگير بر [تمام] باغ آنان فرود آمد، درحالىكه همه خواب بودند و آن باغ سرسبز همچون شب سياه و ظلمانى شد.
صبحگاهان يكديگر را صدا زدند كه به سوى كشتزار و باغ خود حركت كنيد اگر قصد چيدن ميوه داريد. آنان حركت كردند درحالىكه آهسته با هم مىگفتند: امروز مواظب باشيد تا حتى يك فقير بر شما وارد نشود. [آرى] آنها صبحگاهان تصميم داشتند كه با قدرت از مستمندان جلوگيرى كنند.
هنگامى كه [وارد باغ شدند و] آنرا ديدند، گفتند: حقاً ما گمراهيم. [آرى همه چيز از دست ما رفته] بلكه ما محروميم. يكى از آنها كه از همه عاقلتر بود گفت: آيا به شما نگفتم چرا تسبيح خدا نمىگوييد!؟ گفتند: منزه است پروردگار ما، مسلماً ما ظالم بوديم. سپس رو به يكديگر كرده به ملامت هم پرداختند. [و فريادشان بلند شد] گفتند: واى بر ما كه طغيانگر بوديم.
اميدواريم پروردگارمان [ما را ببخشد و] بهتر از آن به جاى آن به ما بدهد؛ چرا كه ما به او علاقهمنديم. اينگونه است عذاب [خداوند در دنيا] و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است اگر مىدانستند».
🔷در اين ترسيم چند نمونه از حالات متفاوت به تصوير كشيده شده است:
1. حالت خودباورى بيجا كه خدا را ناديده مىگيرند؛
2. حالت خودخواهى كه ديگران را محروم مىسازند؛
3. حالت خودپسندى كه به خود گمان قدرت مىبرند؛
4. حالت افسردگى و ناراحتى كه خود را بيچاره و زبون مىبينند؛
5. حالت سرافكندگى و بازگشت به سوى حق و سرسپردن به تقدير الهى.
.ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (30)
﴿...وَلاَ یَنظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...﴾ (آلعمران/ 77)؛ «...و (خداوند)به آنان در قیامت نمینگرد» (مکارم شیرازی، 1373: 77).
🌱🌱🌱
🔹در این آیه، نگاه نکردن خداوند به کافران در قیامت، کنایه از «غضب» خداوند بر آنان است و نیز کنایه دو کاربرد دارد:
الف) ارائة استدلال.
ب) دوبُعدی کردن جمله.
🔹«کنایه» در این آیه یک معنی نزدیک دارد که همان نگاه نکردن خداوند به کافران است و یک معنی دور، یعنی معنی مراد اصلی از کنایه که «غضب خداوند» است.
🔹کنایه مانند ادّعای چیزی است با ارائة دلیل؛ زیرا در کنایه، انتقال از ملزوم (نگاه نکردن خداوند به کافران) است به لازم یعنی (غضب خدا)، و وجود هر ملزومی گواه بر وجود لازم خود است.
🔹دو یا چند بُعدی بودن، یکی دیگر از عوامل مهمّ زیباییآفرینی در کلام ادبی است.
🔹روال عادی زبان این است که یک لفظ بر یک معنی دلالت کند، ولی در کنایه، کلام یکی است، امّا دو معنی از آن برمیآید، لذا از کنایة به کار رفته در این آیه چنین برمیآید که خداوند هم به کافران نگاه نمیکند و هم نسبت به آنها خشمگین است.
🌱🌱🌱
#آرایه_ها #کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سردلبران
گفته آید در حدیث دیگران
📌ناتوان از ابداع
«فیلیپ.ک.هیتی» دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا
درباره تاریخ عرب تحقیقات ارزندهای کرده و چندین کتاب در این زمینه نگاشته است، در یکی از کتب خود به نام«تاریخ عرب» مینویسد:
«قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند، بیتردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند ماند.»
📖قرآن از دیدگاه مشاهیر جهان؛ محمدباقر شجعیان
🌱🌱🌱
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom