eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برادری داشتم ۱۶.mp3
6.64M
🔰شرح و واکاوی خطبه مجتبی علیه السلام 🌅برادری داشتم(فراز شانزدهم) و لا يَغفُلُ عنِ العدُوِّ. اهل انتقام نبود و در عین حال از دشمن غافل نبود. 🔅🔅🔅 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*عید واقعی * امام خمینی(ره) عید واقعی آن وقتی است که انسان رضای خدا را به دست بیاورد، درون خود را اصلاح کند. اموری که مربوط به این عالم است گذراست، زودگذر هم هست و پیروزیها و شکستها و خوشیها و ناخوشیهای این دنیا بیش از چند روزی و مقدار اندکی پایدار نیست. آنچه که برای ما و شما می‌ماند، آن چیزی است که در درون خودمان تحصیل کرده باشیم. 📻 @radio_towhid @rahighemakhtoom
برادری داشتم ۱۷.mp3
2.56M
🔰شرح و واکاوی خطبه مجتبی علیه السلام 🌅برادری داشتم(فراز هفدهم و پایانی) ☑️هندسه نظام اخلاقی امام مجتبی علیه السلام ☑️ارایه خلاصه و جمع‌بندی خطبه امام علیه السلام 🔅🔅🔅 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
رستگاری و نجات.استاد رحیم پور ازغدی .mp3
2.53M
🎇نجات و رستگاری ناباوران به خدا 🎙تبیینی کوتاه و قرآنی از استاد @rahighemakhtoom
حکمت 43 - فِى ذِکْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ.mp3
6.93M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۳(کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇موضوع: ویژگی های خباب بن ارت ☑️اهداف برخی شاخصه های فکری و رفتار سبک زندگی اسلامی ☑️سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده میشود. ☑️خباب بن ارت که بود؟ ☑️انواع اسلام کدامند؟ ☑️کدام اسلام با ایمان جمع نمیشود و کدام با ایمان جمع میشود؟ ☑️معنای قناعت چیست؟ ☑️در چه چیزی قناعت بد است؟ ☑️معنای هجرت چیست؟ ☑️هجرت در زمان ما چگونه محقق میشود؟ ☑️روزی کفاف و بلاغ یعنی چه؟ ☑️راههای رسیدن به قناعت چیست؟ ☑️آثار قناعت کدامند؟ ☑️زندگی مجاهدانه چگونه است؟ ☑️فایده جهاد و تلاش چیست؟ ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۳(کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت 🎇مو
🎇در حکمت ۴۴امام علیه‌السلام به توصیف ایمان شوق انگیز و خالصانه یکی از صحابی مومن رسول الله می پردازند: خباب بن ارتّ كه بود؟ «خباب بن ارت» كه كنيه او ابو عبدالله يا ابو محمد يا ابو يحيى بود از سابقين در اسلام و بزرگان صحابه. او از طايفه بنى تميم بود. در زمان جاهليت او را اسير كردند و به مكه آورند و فروختند و سپس آزاد شد. در عصر جاهليت كار او آهنگرى و ساختن شمشير بود. بعضى مى گويند: ششمين نفرى است كه اسلام را پذيرفت و بعضى معتقدند پس از چند نفرى به افتخار اسلام درآمد و همان گونه كه قبلاً اشاره كرديم او شكنجه هاى سختى از مشركان مكه ديد. در بعضى از تواريخ آمده است كه خليفه دوم در ايام خلافتش از او سؤال كرد: مشركان مكه با تو چه كردند؟ پشت خودش را نشان داد و گفت: نگاه كن. هنگامى كه خليفه آثار آتشى را كه بر پشت او افروخته بودند مشاهده كرد كه پس از سال ها باقى بود گفت: تا امروز پشت كسى را اين چنين نديده بودم و همان گونه كه در بالا اشاره شد، او در جنگ بدر و تمام غزوات اسلامى بعد از آن شركت داشت. در اواخر عمرش به كوفه رفت و در سال 37 و بعضى گفته اند 39 هجرى چشم از جهان بربست. بعضى گفته اند در جنگ صفين و نهروان در لشكر على(عليه السلام) بود در حالى كه از بعضى از روايات استفاده مى شود هنگامى كه امير مؤمنان از صفين بازگشت قبرى را در بيرون دروازه كوفه ديد. از صاحب آن پرسيد عرض كردند: قبر خباب است. او فرزندى داشت، كه در زمان پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) متولد شده و حضرت نام «عبداللّه» را بر او نهاد. به اين ترتيب او هم جزء صحابه محسوب مى شد. او مردى پارسا و از شيعيان مخلص على(عليه السلام) بود كه خوارج وى و همسرش را به طرز بسيار بى رحمانه اى كشتند; او را ذبح و شكم همسرش را كه باردار بود پاره كردند. امير مؤمنان هنگامى كه جنايات خوارج را برمى شمرد، شهادت عبدالله را مطرح فرمود و آنها را مسئول خون او دانست.(استیعاب و أسد الغابه در شرح حال «خباب بن الارت» و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 171.) @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️تنها انسان عاقل می تواند،«نه»بگوید.! ⚡️ کجا باید«نه»گفت! 🎙تبیینی از استاد فرزانه دکتر غلامحسن 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه ،لطفا ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
18 Emame Jom`e (1402-11-06)Masjed Shahid Beheshti _Tehran.mp3
30.26M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه هجدهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
🎇جای ما کجاست؟(۱) ⚡️بررسی درباره مخالفان امام زمان(ع)، نشان می‌دهد، سوای مستکبران بیدادگر که در اول صف مخالفان قرار دارند، بیشترین کارشکنی‌ها از جانب کسانی است که ادعای موافقت با امام دارند و خود را از منتظران امام ‌مهدی(عج) می‌دانند. ⚡️ اینها، امام را نه به ‌خاطر پیاده کردن اسلام اصیل، بلکه برای همراه کردن ایشان با آرزوها و هوس‌های خود می‌خواهند و پس از پیوستن به امام(عج)، چون کارها را بر وفق مراد خود نمی‌بینند و ناچارند از منافع نامشروع خود درگذرند، به توجیه اهداف خود روی می‌آورند و با سلاح‌ دین و مذهب، به جنگ امام(عج) می‌روند. ⚡️ به فرموده امام صادق(ع): «چه بسیار کسانی که ادعای پیروی او را دارند؛ ولی پس از ظهور حضرت، از او روی می‌گردانند.»( ری شهری میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۹۲ ۲. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی، ج ۱، ص ۱۴۴.) در پست های بعدی ان شاء الله، به برخی از این افراد یا گروه‌ها اشاره می‌کنیم. ...ادامه دارد @rahighemakhtoom
🎇جای ما کجاست؟(۲) ⚡️در قسمت اول گفتیم برخی افراد و گروهها که در زمان غیبت از مدعیان پر شور و حرارت ظهور امام زمان هستند به دلایل و عللی در صف مخالفان حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرند. 1. راحت‌طلبان راحت‌طلبی ریشه در خودپرستی دارد و خودخواهی، منشاء همه مفاسد است. لذت‌طلبی حالتی را در انسان ایجاد می‌کند که همه معیارهای اعتقادی و اخلاقی او را دگرگون می‌سازد. لذت‌طلب، دین را به گونه‌ای توجیه می‌کند که با رفاه او در تزاحم نباشد. او بیشتر به دنبال آن دسته از احکام ساده و بدون دردسر است که دنیایش را در خطر نیاندازد. جمعی از مسلمانان «مکه» پیش از هجرت به «مدینه»، خدمت پیامبر(ص) رسیده ابراز می‌داشتند: موردآزار دشمنانیم، اگر اجازه دهی، با دشمنان می‌جنگیم. پیامبر(ص) می‌فرمود: «اکنون مأمور به مبارزه نیستیم. دست نگاه‌ دارید. نماز بخوانید و زکات بدهید». پس از هجرت به مدینه و ایجاد آرامشی نسبی در آن شهر، پس از آنکه دستور جهاد نازل گشت، زبان به اعتراض گشودند که خدایا، چرا فرمان‌ نبرد دادی و آن را مدتی به تأخیر نیانداختی. قرآن، ریشه ترس و وحشت آنان را راحت‌طلبی می‌شمرد و مردم را نسبت به فرجام آن هشدار می‌دهد.(ذیل آیه ۷۱ سوره نساء.) انقلاب جهانی امام‌ زمان(عج)، بدون گذشتن از آتش و خون به پیروزی نمی‌رسد. در نبرد محرومان با مستکبران، برق تیغ بلا، ایمان‌ها را به آزمایش درمی‌آورد. مؤمنان راستین، پیشاپیش به استقبال رفته و خود را برای بلایا آماده می‌کنند؛ ولی راحت‌طلبان با دستاویز قرار دادن مذهب، در پی توجیه وضع و پایگاه خویش هستند. در دوران انتظار، بیش از همه چیز، در فکر زندگی خودند و انتظار را بیشتر در دعا و … می‌جویند. راحت‌طلبان از برابرآیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ستم، بی‌تفاوت می‌گذرند. این‌گروه، نجات بشر و عمل به این گونه دستورها را مربوط به زمان ظهور می‌دانند و مبارزه در زمان غیبت را نامشروع می‌پندارند. امام خمینی«ره» در طرز تفکر این گروه می‌گویند: اگر حضرت صاحب، خودشان مقتضی می‌دانند، برای جهاد و مبارزه تشریف بیاورند، ما که دلمان برای اسلام بیشتر از آن حضرت نسوخته است و حضرت هم که اینها را می‌بیند، خودشان بیایند. چرا ما این کار را بکنیم؟!(3) از برهان لطف، نتیجه می‌گیرند که حضرت، نسبت به کاستی‌های جامعه از ما داناتر و تواناتر است. پس تأخیر حضرت در ظهور، برخاسته از مصلحتی بوده و نیاز به اقدام ما نیست. با کندوکاو بیشتر در منطق و روش زندگی این گروه، متوجه می‌شویم که همه این گفته‌ها، پوششی برای راحت‌طلبی است. در واقع انحرافات اخلاقی، سرمنشأ این عقاید است، نه بینش دینی و بصیرت اعتقادی و… این گروه که در دوران غیبت، راحت‌طلبی سبب هم‌دستی آنان با کفر و ستم شده است، به هنگام ظهور امام(ع) نیز نمی‌توانند شیوه زندگی را تغییر دهند. برای ادامه زندگی بدون دردسر و به دور از غوغا و مبارزه، با حضرت(ع) همراه نمی‌شوند و در پاسخ دعوت امام(ع) به جهاد با مستکبران، آیات تقیه را می‌خوانند. امام زمان(عج) در مقابله با توجیه‌های کژاندیشانه آنان به «قرآن» استدلال می‌کنند و حق را بدون پرده آشکار می‌سازند و سرانجام، راحت‌طلبان را در ردیف منافقان کیفر می‌دهند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «فلسفه تشریع تقیه، حفظ خون‌هاست. اگر تقیه، به مرز خون رسد، دیگر جای تقیه نیست. به خدا سوگند، اگر شما برای یاری ما دعوت شوید، خواهید گفت: ما در تقیه هستیم و نمی‌توانیم شما را یاری دهیم. همانا تقیه از پدران و مادران برایتان عزیزتر است. اگر قائم(عج) ما به پاخیزد، به یاوه‌گویی‌های شما گوش نخواهد داد و در حق بسیاری از شما مردم منافق، حدود خداوند را جاری خواهد ساخت.» ...ادامه دارد @rahighemakhtoom
برگرد ای توسل شب‌زنده‌دارها پایان بده به گریۀ چشم‌انتظارها از یک خروش نالۀ عشاق کوی تو «حاجت روا شوند هزاران هزارها» شب‌ها بدون آمدنت صبح ظلمت‌اند برگرد ای توسل شب‌زنده‌دارها @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️از ديوان منسوب به اميرالمونين ‏‏‏(ع ‏‏‏): درمان درد تو، در وجود توست و نمى دانى و درد تو نيز از خود تست و آن را نمى شناسى . خويش را جسم و جرمى كوچك مى شمارى اما جهانى بزرگ در تو پيچيده است . تو آن كتاب مبينى هستى كه حرف هاى آن ، پنهانى ها را آشكار مى كند. 📚منبع:کتاب کشکول بهاء الدين محمد عاملي(معروف به شیخ بهایی معمار و مهندس حرم علی بن موسی الرضا علیه‌السلام در دوره صفویه) 📝پ ن: ☑️خودشناسی سرآغاز همه شناخت های جهان هستی است. ☑️در دیدگاه انسان کامل الهی عالم ملک و ملکوت در برابر «انسان»بسیار حقیر و ناچیز است. ☑️انسانی که کتاب نشاندار حق و حقیقه الحقایق است چگونه خود را برده طبیعت و حیوان و هم نوع می کند و این نشان افتخار را با بهایی ناچیز عوض می کند! ☑️به قول اقبال لاهوری: آدم از بی بصری آدم کرد گوهری داشت ولی نذر قباد وجم کرد یعنی از خوی غلامی ز سگان خوار تر است من ندیدم که سگی پیش سگی سر خم کرد   🎇مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زندگی را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
بسم الله الرحمن الرحیم یا رب العالمین السلام علیک یا رسول الله
1 (1).mp3
4.16M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۱) 🎙تبیین: استاد @rahighemakhtoom
baghare114-3.mp3
12.73M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (صوت ۲۵۰) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
⚡️آیا کسی که به دنبال حقیقت بوده ولی به حقیقت نرسیده است از نظر اسلام معذور است؟ ▪️ اسلام دین حقیقت گرا و واقع گراست. لغت «اسلام» به معنی تسلیم است و نشان دهنده این حقیقت است که اولین شرط مسلمان بودن تسلیم واقعیت ها و حقیقتها بودن است هر نوع عناد لجاج، تعصب، تقلیدهای کورکورانه جانبداری ها خودخواهیها از آن نظر که برخلاف روح حقیقت خواهی و واقع گرایی است از نظر اسلام محکوم و مطرود است. ▪️ از نظر اسلام اگر انسانی حقیقت جو بی نظر و کوشا در راه وصول به حق باشد، فرضاً به حقیقت نرسد معذور است و اگر کسی در روح خود عناد و لجاج داشته باشد فرضاً حقیقت را به دلیل تقلید و یا وراثت و امثال اینها پذیرفته باشد ارزشی ندارد. 📚منبع :شهید آیت الله مطهری جهان بینی توحیدی، ص ۲۱ این کتاب جلد دوم از مجموعه هفت جلدی «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است که آخرین اثر قلمی استاد شهید است. استاد فرصت قلمی کردن جلد ششم را نیافت و سخنرانیهای ایشان در موضوع امامت و رهبری در جلد ششم این مجموعه قرار گرفته است. @rahighemakhtoom
Hamd_004L.mp3
2.95M
🎤 سوره حمد (جلسه چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه ۴.pdf
312.8K
📋 سوره حمد (جلسه چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۲.mp3
4.37M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۲) 🎙تبیین: استاد @rahighemakhtoom