#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌زیارتنامه ذات اقدس الهی
🔹 مرحوم ابن بابویه قمی در كتاب شریف توحید صدوق از وجود مبارک امام [کاظم] (سلام الله علیه) نقل می كند كه معنای «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاة» عبارت از «أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ»[1] هست. وقتی نمازگزار اقامه می گوید و در اقامه بعد از «حَی عَلَى الصَّلَاةِ» و «حَی عَلَى الْفَلَاحِ» میرسد به «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاة»، امام معصوم (علیه السلام) «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاة» را چنین تفسیر كرد یعنی «أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ»؛ یعنی هنگام زیارت ذات اقدس الهی فرا رسید، پس نماز زیارتنامهٴ خداست همانطوری كه انبیا و اولیا و معصومین (علیهم السلام) زیارتنامهٴ مأثور دارند و منظور زیارت «وجه الله» هست، زیارت اسماء حسنای الهی است كه خدا را ما با «وجه الله» و با اسماء حسنایش میخوانیم كه این اسماء و این وَجه حاكی از ذات اقدس الهی هستند. وقتی انسان در نماز به زیارت ذات اقدس الهی مشرّف شد و به آن بارگاه منیع بار یافت خدای سبحان هم پاسخ زیارت او را خواهد داد. هیچ سوالی را خدا بی جواب نمی گذارد، هیچ ذكر و نام و یادی را بی پاسخ نمی گذارد، هیچ زیارتی را هم بی اثر نمی گذارد. در جریان سوال فرمود: ﴿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی﴾[2] به رسول خود فرمود اگر بندگانم دربارهٴ من از تو بپرسند ﴿فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ﴾ داعی كه خدا را می خواند و سائل كه از خدا مسئلت میكند پاسخش را خدا مرحمت می كند ﴿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ﴾، در جریان یاد و نام خدا فرمود: ﴿اذْكُرُونِی أَذْكُرْكُم﴾؛[3] به یاد من باشید من به یاد شمایم، پس دعا بی پاسخ نیست، سوال بی جواب نیست، ذكر و نام و یاد خدا بدون اثر نیست، زیارت خدا هم یقیناً بی اثر نخواهد بود.
🔹 اگر كسی به بارگاه الهی بار یافت، نام خدا، لطف خدا و فیض ویژهٴ الهی در كنار قلبش حضور دارد. اینكه فرمود «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»[4] یعنی اگر قلب كسی شكست خاضعانه و موحّدانه خدا را خواند و خواست یقیناً لطف خدا آنجا حضور دارد از همین مقالت و و مقول هست، بنابراین نمازگزار باید بداند و مطمئن باشد وقتی به زیارت لطف الهی می رود، لطف الهی هم به دیدار او خواهد آمد؛ وقتی فیض و لطف خدا به دیدار نمازگزار آمد، به او شرح صدر عطا می كند، این شرح صدر و نورانیت دل همان است كه بهعنوان اثر نماز در قرآن مطرح است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ و َالْمُنكَرِ﴾.[5]
📚 پیام به همایش نماز و حجاب تاریخ:
1391/02/09
📒پی نوشت:
[1]. التوحيد(للصدوق)، ص241.
[2]. سوره بقره, آيه186.
[3]. سوره بقره, آيه152.
[4]. منية المريد، ص123.
[5]. سوره عنکبوت, آيه45.
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#نماز
#نماز_اول_وقت
#شیخ_صدوق
🔅🔅🔅
📌زیارت نامه ذات اقدس الهی
زمان:4/03دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(33)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#لطایف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 لطايف و اشارات
8 ـ معيار تفكيك صفات ذات و فعل
▪️صفات خداي سبحان برخي ذاتي و برخي فعلي است.
▫️صفات ذاتي عين ذات و همچون ذات، نامحدود بوده، در مقابل آنها هيچ وصف كمالي قرار ندارد؛ مانند: علم و حيات و قدرت و چون مقابلهاي اين صفات (ناداني، مرگ، ناتواني) براي خداوند ممتنع است، خداي سبحان به آنها متصف نمي شود.
▫️امّا صفات فعل صفاتي است كه از مقام فعل خداوند انتزاع مي شود و دربرخي موارد مقابل دارد و با داشتن مقابلْ خداوند به مقابلهاي آنها نيز متصف مي شود؛ مانند اراده، رضا، اِحياء و بسط كه مقابلهاي آنها (كراهت، سخط، اِماته، قبض) نيز صفات فعل خداي سبحان است.
▪️براساس همين فرق بين صفات ذات و صفات فعل، حضرت امام رضا (عليه السلام) به شخصي كه در محضر ايشان گفت: خدا را حمد مي كنم تا آن جا كه مرز علم اوست: «الحمد لله منتهي علمه»، فرمودند: اين گونه تعبير نكن؛زيرا علم خدا كه عين ذات نامحدود اوست،حدّي ندارد.گوينده پرسيد: خدا را چگونه حمد كنم؟ آن حضرت فرمودند: بگو «الحمد لله منتهي رضاه»[ بحار، ج4، ص83.]
. چون رضاي خدا محدود است. او از ايمان و مؤمن راضي است، ولي از كفر و كافر ناخشنود است: (ولا يرضي لعباده الكفر)[ سورهي زمر، آيهي 7.]. در جهان آخرت نيز بهشت و نعيم آن گسترهي رضاي خدا و جهنّم و عذابهايش محدودهي غضب اوست.
🔹[اين ضابطه دقيق، در تشخيص وبازشناسي صفات ذات از صفات فعل را مرحوم كليني با عنوان «جملة القول فى صفات الذات وصفات الفعل» چنين بيان كرده است: «إن كل شيئين وصفت الله بهما وكانا جميعاً فى الوجود فذلك صفة الفعل» (اصول كافي، ج1، باب حدوث الأسماء). بحث مبسوط در معيار تشخيص صفات ذات و صفات فعل در سورهي مباركهي حشر خواهد آمد.].
▪️تذكّر: كارهاي خداوند، تنها به اوصاف كماليِ فعل متصف خواهد شد و هرگز به اوصاف نقصيِ آن متصف نمي شود؛ مثلاً اگر كاري از خداوند صادر شد حتماً عدل و وفاست و هيچ گاه ظلم و جفا نخواهد بود. پس اتصاف به دو طرف مقابل به معناي موصوف شدن ذات اقدس الهي به اوصاف نقصيِ آن نيست.
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥🖥برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ناس
#المیزان
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:بیان آیات سوره ناس در المیزان
من شر الوسواس الخناس
مراد از (وسواس خنّاس) و اينكه فرمود: (من الجنّة و النّاس)
▪ در مجمع البيان، آمده كه كلمه (وسواس ) به معناى حديث نفس است، به نحوى كه گويى صدايى آهسته است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه (وسواس ) مانند كلمه (وسوسه ) مصدر خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى سماعى و بر خلاف قاعده دانسته اند، چون قاعده اقتضا مى كرد (واو) اول اين كلمه به كسره خوانده شود، همچنان كه حرف اول مصدر ساير افعال چهار حرفى به كسره خوانده مى شود، مثلا مى گويند: (دحرج ، يدحرج، دِحراجا و زلزل، يزلزل زِلزالا) و به هر حال ظاهر اين آيه - همانطور كه ديگران نيز استظهار كرده اند - اين است كه : مراد از اين مصدر معناى وصفى است، كه مانند جمله (زيد عدل - زيد عدالت است ) به منظور مبالغه به صيغه مصدر تعبير شده است.
🔹 و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را صفت دانسته اند، نه مصدر.
▪ و كلمه (خناس ) صيغه مبالغه از مصدر (خنوس ) است كه به معناى اختفاى بعد از ظهور است.
بعضى گفته اند: شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به ياد خدا مى افتد پنهان مى شود و عقب مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا غافل مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد.
🔅🔅🔅
الذى يوسوس فى صدور الناس
▪ اين جمله صفت (وسواس خناس ) است، و مراد از (صدور ناس ) محل وسوسه شيطان است، چون شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع، به قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده : (و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور).
🔅🔅🔅
من الجنه و الناس
▪ اين جمله بيان (وسواس خناس ) است، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى هستند كه از شدت انحراف، خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده : (شياطين الانس و الجن ).
و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه (ناس ) هم بر جماعتى از انسانها اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از جن، و جمله (من الجنه و الناس ) بيانگر اين معناى اعم است سخنى است بى دليل كه نبايد بدان اعتناء نمود.
▪ همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه : كلمه (و الناس ) عطف است بر كلمه (وسواس )، و معناى عبارت اين است كه : پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم. چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است.
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
جلوه_های زبانی قرآن کریم.docx
41.1K
#مقاله ۲
#مقالات_قرآنی
#زبان
#قرآن
#اعجاز
#جلوه_های_زبانی_قرآن
#قدرت_خداوند
🔅🔅🔅
📌 جلوه های زبانی قرآن کریم
▫ ویژه قرآن پژوهان
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#شیعه
#خانواده
#نفقه
#صدقه
#مسلمان
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه35
🔅🔅🔅
📌مدیریت خانواده
عَنْ عَبدَالله بنِ مَسعُود قَالَ: قُلْتُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صل لله علیه وآله) أَوْ قَالَ: عَنِ النَّبِيِّ (صل لله علیه وآله )قَالَ: إِذَا أَنْفَقَ الْمُسْلِمُ عَلَى أَهْلِهِ نَفَقَةً، وَ هُوَ يَحْتَسِبُهَا، كَانَتْ لَهُ صَدَقَةً.
📚 « .امالی شیخ طوسی، صفحه 383»
☘️☘️☘️
▫️شما برای خانوادۀ خودتان، زن و بچه خودتان خرج می کنید، این را خدای متعال بعنوان یک صدقه، یک انفاق فی سبیل الله حساب میکند. خیلی مهم است. به فرزندِ خودتان و همسر خودتان یک نفقه ای می دهید، خرجی برایش می کنید، این خرج ممکن است خرجِ رفاهیِ در داخل خانه باشد، لباس باشد، وسائل زندگی باشد، حتی زینت آلات باشد، برای او خرج می کنید، و هو یَحتسبها، شرطش این است: این را حساب کند. حساب کردن جهاتی دارد.
▫️ اولاً: در نظرش باشد، این را حساب کند؛ برای این که خدای متعال راضی از این قضیه است و این را دوست میدارد.
▫️ثانیاً: با حساب و کتاب خرج کند بعضیها خرج و مخارج بی حساب و کتاب، و ریخت و پاش دارند، ممکن است «یَحتَسِبها» ناظر به این هم باشد. این، انفاق فی سبیل الله است، خدا به شما ثواب می دهد. به همسر خودتان، به فرزند خودتان یک چیزی می دهید، در مقابل این، خدا به شما ثواب میدهد. از این، چه می فهمید؟ آیا اهمیت خانواده از این روایت فهمیده نمی شود؟
▫️آن چیزی که امروز متأسفانه با دستِ پنهانِ خبیث جنایتکارِ صهیونیستها در همه دنیا دارد متلاشی میشود، یعنی خانواده که دنباله های امواج آن به داخل کشور ما هم متأسفانه کشیده شده است از قبل از انقلاب که باید جلویش را می گرفتیم، کوتاهی کردیم، نتوانستیم؛ این، نقطه مقابل آن چیزی است که در اسلام مطرح است.
▫️ اسلام، خانواده را گرامی می دارد، عزیز می دارد، برای حیات اجتماعی، تشکیل خانواده و نظام خانواده و سلامت خانواده را یک امر حیاتی و ضروری میداند، لذا در روایات راجع به مساله خانواده و رفتار و معاشرت زن با شوهر، شوهر با زن، معاشرت فرزندان با پدر و مادر و به عکس توصیه های فراوانی وجود دارد. یک روایت هم این روایتی است که امروز خواندیم. اینها همه بخاطر اهمیت خانواده است.
🔹هر چیزی که خانواده را تهدید میکند، باید در مقابل آن ایستاد، نبایستی نظام خانواده در جامعه تضعیف بشود، لذاست که میفرماید: اگر برای همسرتان، فرزندانتان که به آنها علاقه دارید، دوست میدارید برایشان خرج کنید، یک کاری بر طبق میل و دل و عشق و علاقه خودتان انجام دهید، خدا هم به شما اجر میدهد. این، نشان دهندۀ اهمیت موضوع است.
☘️☘️☘️
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#امنیت
#اقتصاد
#اختلاس
#دشمن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
▫ قرآن کریم روی مساله امنیت بسیار تاکید دارد تا جایی که اولین و مهمترین نیاز مردم را «اقتصاد» و «امنیت» معرفی می کند؛ «الَّذي أَطعَمَهُم مِن جوعٍ وَآمَنَهُم مِن خَوفٍ» پیام این آیه این است که هر دوی این مسائل باید در کنار هم تأمین شود.
▫ به لطف الهی این کشور دارای امنیت است اما در بخش اقتصاد، دچار مشکلاتی هستیم و علت اصلی آن این است که اختلاس های نجومی، کشور را فلج کرده؛
▫ درست است که خداوند روزی ما را به اندازه کافی و حتی بیش از نیازمان به ما عطا کرده، اما برخی در کشور، دهه غارت و چپاول به راه انداختند که قهراً نتیجه آن، آسیب دیدن اقتصاد کشور است و کشوری که اقتصادش آسیب ببیند در معرض خطراتی چون غارت و ناامنی است.
▫ حضرت امیر علیه السلام در نامه ای به مردم مصر بیان داشتند خواب سیاسی، خواب امنیتی، خواب اطلاعاتی، در چشم شما باید در حد مزمزه باشد، هرگز نگذارید خواب غفلت از محدوده چشم شما فراتر برود و وارد محدوده هوشیاریتان شود، چون دشمن شما هرگز نمی خوابد و همواره بیدار است و لذا مفهوم غفلت این است که ندانیم بیگانه در حال تدارک چه توطئه ای است!
▫ وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است و باید با اشراف اطلاعاتی خود، پیش از آنکه اغتشاشگران راه بر این نیرو ببنددوظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است و باید با اشراف اطلاعاتی خود، پیش از آنکه اغتشاشگران راه بر این نیرو ببندند، نیروی انتظامی راه را بر آنها ببندد، در واقع نیروی انتظامی نیروی دفع فتنه است و نه نیروی رفع فتنه!
▫ دشمنان این کشور و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل همواره در حال توطئه و نیرنگ علیه ما هستند، لذا ضمن تشکر و قدردانی از زحمات نیروی انتظامی و پاسداشت خون پاک شهدای حوادث اخیر، از شما می خواهیم که دستگاه اطلاعاتی شما محققانه و عالمانه توسعه و پیشرفت بیشتری نماید.
▪ دیدار رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی و جمعی از فرماندهان ناجا🗓 ۹۸/۰۹/۰۳
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥🖥برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
خودت رو پیدا کردی.mp3
2.43M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#انسان
#غفلت
#نگاشت_صوتی 4
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌خودت رو پیدا کردی!
زمان10/07 دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(112)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعه_اسلامي_دانشجويان_دانشگاهها
🔅🔅🔅
▪ با عنايت به اينكه معيار تشخيص نزد برخي فقط احساس است و تجربه و گاهي معادلات رياضي، و معارف وَحياني اصلاً در آن دخيل نيست، زيرا دين معاذ الله همانند اساطير كهن و افسانه هاي فرسوده است. لازم چنين اِلحادي اين است كه انسان مسئولِ اداره جامعه، رَبِّ خود و ملّت و اِلهِ خويش و مردم باشد. فرعون كه مدّعي ربوبيتِ برتر بود؛ (أنا ربّكم الأعلي) [سوره نازعات، آيه 24.]و داعيه الوهيّت انحصاري، يعني توحيد فرعونيّت داشت: (ما علمتُ لكم مِنْ إلهٍ غيري) [سوره قصص، آيه 38.]، بيش از اين نمي گفت، زيرا وي ادعاي وجوب وجود نداشت و داعيه خالقيّت آسمان و زمين را در سر نمي پروراند و مدّعي آفرينش مردم مصر نبود، بلكه مقصود وي در آن ادّعا و اين داعيه اين بود: جامعه مصر در نيل به سعادت محتاج به خداوند نيست، تنها قانونِ ناشي از انديشه من است كه عهده دار تأمين كمال و ترقّي مردم است. در نتيجه مبدأ تصميم و تدوين قانون سعادت آور، خود انسان است و غايت اجراي قوانين فقط رفاه انسان و آرامش مادي و التذاذ صوري او است؛ يعني در جريان تعليم و تربيت، اداره جامعه و تأمين سعادت، خود انسان آغاز و انجام همه امور است؛ (هو الأوّل والاخر).[ سوره حديد، آيه 3.]
▪ صلاح و طلاحِ جنگ و صلح، توسعه و تضييق در تمام ابعاد زندگي در مدار انسانِ مادي و احساسي و تجربي دور مي زند. گرچه ابتكار صنعت، فن آوري و تكنولوژي، مبتني بر مبناي فاسد سكولاريزم و كاسد اومانيزم نيست، ليكن كيفيّت بهره داري از آن و كميت استفاده از آن و موقعيّت داد و ستد و ساير امور مربوط به آن، همگي ناشي از نگرش خاص به انسان، جهان و پيوند بين آنها است.
▪ آنچه در جهان معاصر مي گذرد، نشان آن است كه تيغ تيز تكنولوژي به دست مستان استكبار است كه از يك سو داعيه نظم نوين و از سوي ديگر سياست سياه سركوب، سبب سيه رويي آنها است؛ (...إنّ الملوك إذا دَخَلوا قريةً أفْسَدُوها وجعلوا أعزّة أهلها أذلّةً وكذلك يفعلون).[ سوره نمل، آيه 34.]
لاشه انديشه اومانيزم را در نظام جاهلي كهن مي توان يافت؛ در آن دوران اومانيزم توزيع شده بود. هر قبيله اي انسان مدارِ نژادِ خويش بود، و شعار رسمي و حاكم آن روزگار كه به منزله قانون اساسي عهد جاهليت بود و همگان آن را با خون خود امضا كرده بودند، اين بود: «أنصر أخاك ظالماً أو مظلوماً»؛ به ياري هم قبيله ات قيام كن، خواه ظالم باشد و خواه مظلوم؛ يعني ارزش فقط از آنِ انسان هم نژاد است، نه از آنِ عدل. چنين بينشي در اين عصر تيغ آهيخته را به سَمت مستضعفان انتفاضه مي گيرد و توطئه مشئوم خود را عليه نظام اسلامي متوجه مي كند.
▪ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم با تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس، جهان بيني الهي را مطرح، و ارزش انسان را در تقرّب به خداي سبحان اعلام داشت و همزمان با تبديل نظام فرسوده جاهلي به نظام بالنده ديني، شعار مزبور را دگرگون كرد و فرمود: به كمك مظلوم مبادرت كن، خواه از نژادت باشد يا نه، و براي همان شعار جاهلي معناي جديدي ارايه كرد و فرمود: «اُنصر أخاك ظالماً أو مظلوماً ، إن يك ظالماً فَارْدُده عن ظلمه، وإن يك مظلوماً فانصره» [نهج الفصاحه، ج2، ص612]؛ برادرت را ياري كن، چه ظالم باشد و چه مظلوم، ياري كردن او اگر ظالم باشد، به نهي از منكر نمودن او و جلوگيري از ظلم وي است، و ياري نمودن او اگر مظلوم باشد، به ظلم زدايي از وي و كمك رساني به او است.
▪ البته مقصود از برادر، هر مسلمان، بلكه هر موحّد و در نهايت هر انسان بي گناه است و اختصاص به قبيله يا نژاد معيّن ندارد. اين فضيلت مسبوق به جهاد اوسط و تزكيه نفس است؛
ظالم از مظلوم آن كس پي بَرد
كاو سَرِ نَفْسِ ظلوم خود بُرَد
ورنه آن ظالم كه نفس است از درون
خصم هر مظلوم باشد از برون
[مثنوي معنوي، دفتر سوم، ابيات 2435 ـ 2436.]
ادامه دارد....
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#فهم
#مراتب
#مراتب_فهم_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 در روایت آمده که قرآن دارای عبارات، اشارات، لطائف و حقائق است. لطفا هر کدام را جداگانه توضیح دهید.
▪ در روایتی با توجه به مراتب فهم قرآن، چنین آمده است: «كِتَابُ اللَّهِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ؛ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ»
▫ کتاب خدا چهار بخش است: عبارات، اشارات، لطائف و حقائق. عبارات برای عوام، اشارات برای خواص، لطائف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیاء است.( مجلسی، بحارالانوار (ط ـ بیروت)، ج 89، ص 103.)
▪ برخی این روایت را چنین تشریح کرده اند: مقصود از «عبارت» همان حدّ «ترجمه» مى باشد كه سهم توده هاى مردمى است.
▫ مقصود از «اشارت قرآن» با توجّه به قيد خواصّ، حد «تفسير» را نظر دارد كه در حوزه صلاحيّت متخصصّين قرآن و مجتهدين تفسير مى باشد كه به ابزار و كليدهاى مخصوص تفسير قرآن، مجهّز مى باشند.
▪ مقصود از «لطائف قرآن» نكات و برداشت هايى است كه از حدّ فهم نوع علماى تفسير فراتر بوده، شرط ولايت الهى را طلب مى كند. آنان كه دل به خدا سپرده اند و سرپرستى فكر و دل و جوارحشان را خدا بر عهده گرفته است و از حواريّون معصومين (علیهم السلام) بشمار مى روند، به حوزه لطائف قرآن راه يافته از آن بهره مند مى گردند.
▫ مقصود از «حقايق قرآن» ذات قدسى و مكنون ملكوتى قرآن مى باشد كه اتصال و تماس با آن، معصومین (علیهم السلام) را شایسته است و دست ديگران از آن حوزه كوتاه مى باشد: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛ آن ـ حقيقت قرآن ـ را جز پاک شدگان، مسّ نمى نمايند(در نمى يابند).(واقعه: 56/ 79.) تعبير «مطهّر» بجاى «متطهّر»، مقام عصمت را نظر دارد.(نقى پور فر، ولى الله، پژوهشى پيرامون تدبر در قرآن، ناشر: اسوه ـ تهران، 1381ش، چاپ چهارم، ص 106 و 107.)
ادامه دارد....
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_117.mp3
14.06M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_118.mp3
14.69M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه12
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom