eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌نگاشت6:نگاهی به پیام های کلی سوره اخلاص(توحید) ✅ - پيامبران امين وحى اند؛ خدا به پيامبر فرمود: «قل...» او نيز مى گويد: «قل...» ✅ - خداوند، در عين حضور، از ديدگان غايب است و قابل مشاهده نيست. «هو» (اهل توحيد عقيده دارند كه «لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار»(254) چشم ها او را درك نمى كند ولى او چشم ها را درمى يابد.) ✅ - به سؤالات اعتقادى بايد پاسخ داد. «قل هو اللّه...» ✅ - عقايد حق را بايد به ديگران اعلام كرد. «قل هو اللّه...» ✅ - خداوند در همه چيز يكتاست. در ذات و صفات، در علم و قدرت و حيات و حكمت، در آفرينش و هستى بخشى. «قل هو اللّه احد» ✅ - توجّه تمام موجودات، خواسته يا ناخواسته به سوى اوست. «اللّه الصمد» ✅ - تنها او غنى است و همه به او محتاجند. «اللّه الصمد» ✅ - تنها خداوند است كه سزاوار قصد كردن است. «اللّه الصمد» (حرف الف و لام در الصمد براى حصر است.) ✅ - موجودات، در همه امورشان محتاج اويند. «اللّه الصمد» (كلمه صمد مطلق است و شامل تمام احتياجات مادى و معنوى مخلوقات مى شود.) ✅ - صَمَديّت و بى نيازى خداوند از همه چيز، دليل آن است كه او نياز به فرزند و والدين ندارد. «اللّه الصمد. لم يلد و لم يولد» ✅ - خداوند علّتى ندارد و از چيزى به وجود نيامده است. «و لم يولد» ✅ - مولود، معلول است و نمى تواند خدا باشد. «و لم يولد» (چگونه مسيحيان عيسى را مولود مريم، ولى باز هم او را خدا مى دانند؟) ✅ - نه در ذات، نه در صفات و نه در افعال، هيچ كس و هيچ چيز شبيه و مانند خداوند نيست. «و لم يكن له كفوا احد» ✅ - خداوند شبيه ندارد تا بتواند شريك او در امور هستى گردد. «و لم يكن له كفوا احد» «والحمد للّه ربّ العالمين» 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 سخن جهانی 🔹 از سخنان جهانی حضرت مسیح (علیه السلام) این است «إِنَّ التَّارِكَ شِفَاءَ الْمَجْرُوحِ‏ مِنْ جُرْحِهِ شَرِیكٌ لِجَارِحِهِ»؛[الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص345. ] یعنی اگر كسی زخم‌ خورده ‌ای را ببیند و برای درمان زخم او كوشش نكند، شریك جرم ظالمی است كه تیغ بر پیكر این مظلوم زد؛ این سخن همهٴ انبیاست! اگر ما از اوّل نگفته بودیم كه دین از سیاست جداست و اگر در پایان نگفته بودیم و نگوییم به من چه و دین كاری به سیاست ندارد، نه جنگ جهانی اوّل اتّفاق می‌ افتاد، نه جنگ جهانی دوّم رخ می ‌داد و نه روزانه كشتارهای ظالمانه را ما مشاهدم می ‌كردیم. 🔹 این نكته باید روشن باشد كه دولتمردان ستمكار نه از آسمان آمدند و نه از زمین جوشیدند؛ آنها نوجوان بودند، جوان شدند و مسئولیت پذیرفتند فرزندان همین مرزوبوم ‌اند، فرزندان پدران و مادرانند، اگر اینها در دوران دبستان و دبیرستان و در دوران دانشگاه و فوق لیسانس معارف انبیا را فرا بگیرند، وقتی به دولت رسیدند خون‌ آشام نخواهند شد، بلكه كوشش می‌ كنند خون افراد را حفظ كنند. 📚 دیدار محقق مسیحی با حضرت استاد تاریخ: 1389/08/26 🍀🍀🍀 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (43) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 اختصاص حمد به خداي سبحان ▪ قرآن كريم سراسر عوالم هستي امكاني را مخلوق خداوند سبحان مي داند و همه را نيكو و زيبا مي شمارد: (قل الله خالق كلّ شي ء) [سوره‌ي رعد، آيه‌ي 16.]، (الّذي أحسن كلّ شي ء خلقه)[ سوره‌ي سجده، آيه‌ي 7.]. بنابراين، هر چه مصداق «شي ء» است، يعني سراسر عوالم وجود امكاني، نيكو و زيباست و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، پس حمد مطلق ازلي و ابدي از آنِ خداست: (الحمد لله) و هيچ كس مالك حمد نيست. علل وسطيّه نيز مجاري فيض الهي است و سرآغاز سلسله‌ي فيض تنها ذات اقدس الهي است. ▪ آيه‌ي كريمه‌ي (الحمد لله ربّ العالمين) مشتمل بر دو برهان بر اثبات و اختصاص حمد براي خداي سبحان است: ▪ برهان اول كه از نام مقدّس «الله» استفاده مي شود[زيرا «الله»، اسم هويّت غيبي محض نيست. آن هويّت محض، كه به تعبير برخي عارفان، پيامبران و اولياي الهي نيز در آن متحيّرند: «حارت فيه الأنبياء والأولياء» و محصولش صادر اوّل، يعني انسان كامل است: هو الذي بعث في الأميين رسولاً (سوره‌ي جمعه، آيه‌ي 2)، اصلاً اسم ندارد. بنابراين، الله اشاره به ذات مقدسي است كه جامع و مستجمع همه‌ي كمالات وجودي است.]اين است كه «الله»جامع همه‌ي كمالات وجودي است (ذات مستجمع جميع كمالات) و چون حمد در برابر كمال بوده و هر كاملي محمود است، پس خداي سبحان محمود است. آيه‌ي كريمه‌ي (الحمدلله...) با تعليق حكم بر وصف كه مشعر به عليّت است مفيد چنين برهاني است. ▪ توضيح اين كه، اگر گفته مي شد: «الحمد له» (حمد براي اوست) مدعايي بود كه برهاني به همراه نداشت و برهان مي طلبيد و برهانش نيز اين بود كه خداوند سبحان بر اثر جامعيت كمالاتش شايسته‌ي حمد است. اما در «الحمد لله» حكم (ثبوت حمد) بر وصف (الله) تعليق شده كه موضوع، خودْ دليل را به همراه دارد و در مواردي كه متعَلّق حكم، خودْ دربردارنده‌ي سبب و علت ثبوت محمول براي موضوع باشد، نياز به استدلال نيست؛ همان طور كه در جمله‌ي «الجنّة للمطيعين» و «النّار للملحدين» وصفِ خود محمول (اطاعت و اِلحاد) بيانگر علت ثبوت بهشت براي اهل طاعت و آتش براي ملحدان است. در «الحمد لله» نيز جامعيّت كمال كه سبب ثبوت و اختصاص حمد است در موضوع (الله) قرار دارد. ▪ برهان دوم كه حدّ وسط آن ربوبيّت خداي سبحان است و از تعبير (ربّ العالمين) استفاده مي شود، بدين تقرير است: خداوند ربّ سراسر عوالم هستي امكاني است و هيچ شريكي در ربوبيّت ندارد (واز اين رو كلمه‌ي «عالمين» به صورت جمع آمده است) و چون حمد در برابر نعمتِ ربوبيّت (سوق دادن هر موجود به كمال لايق آن) است، پس حمد مخصوص ذات اقدس اوست و هيچ شريكي در حمد ندارد. از اين رو در بحث ادبي گذشت كه «الف و لام» در كلمه‌ي «الحمد» براي استغراق و يا جنس است ومفادش اين است كه هر حمدي از هر حامدي براي هر محمودي در واقع حمد خداست. ▪ براهيني چند بر انحصار و اختصاص حمد به خداي سبحان اقامه شده است كه برخي از آنها در بخش «لطايف و اشارات» اين آيه بيان مي شود. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
در دیدار جمعی از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی ✳️ نجوای انسان با خدای خود است/ائمه جمعه همواره باید در جهت رشد معنوی خود بکوشند 🔅🔅🔅 🔷 ستون دین است و هر ستونی یک «ستون دار» لازم دارد و ستونِ نماز اکنون به دست شما برافراشته و اقامه شده است، مخصوصا ستون نماز جمعه که در میان ستون های دیگر دین، یک ستون ویژه ای است که خیمه دین به وسیله آن برپا شده است و جمعیت کثیری زیر این خیمه جمع شده اند و از برکات فراوان آن بهره می برند. 🔷 اگر بتواند جامعه ما را زیر یک خیمه، آن هم خیمه دین جمع کند و نگه دارد، دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت، مشکل بسیاری از افراد جامعه این است که باور نکردند و نپذیرفتند که نماز معراج مومن است. 🔷ما یک «نجوا» داریم و یک «ندا»؛ واقعاً نجوای انسان مومن با خدای خود است! اگر «قربة الی الله» در کار باشد حتماً مومن از مرحله «ندا» به مرحله «نجوا» می رسد؛ در «ندا»، محورِ گفتگو با خداوند، فقر، نیاز، رفع نقص، طلب و خواستن است اما در «نجوا» سخن از نیاز نیست، بلکه صحبت از ناز است، آنجا جای ناز کردن با خداست. 🔷 در دعای افتتاح شبهای ماه مبارک رمضان به خداوند عرض می کنیم حالا که در این شهر رمضان مهمان تو هستیم می خواهیم با تو ناز کنیم! ناز کردن یعنی چه؟ در مناجات شعبانیه که از غرر مناجات های ماست می خوانیم، وقتی درجات قرب را به وسیله هدایت ائمه علیهم السلام طی کردیم، به مقام نجوا می رسیم و انسان وقتی به مرحله نجوا رسید با خدا ناز می کند و به خدا عرض می کند تاکنون من با تو سخن می گفتم اما حالا من سکوت می کنم تا تو با من سخن بگویی! 🔷در مرحله ناز به خداوند می گوییم اگر تو از من بازخواست کنی که چرا گناه کردی؟ من پاسخ می دهم تو که بزرگتر بودی، تو چرا نبخشیدی؟! این «مُدِلّاً علیک» یعنی خدایا به من اجازه داده شده با تو «دلال» کنم، «دلال» یعنی ناز کردن، این راه تنها مخصوص ائمه(ع) که نیست! این راه برای همه ما باز است وگرنه از ما نمی خواستند که این دعاها را بخوانیم. 🔷 پس دو راه داریم یک راه «نیاز» و یک راه «ناز»؛ ما با این خدا روبه رو هستیم، با پیمودن این راه ها آنقدر باید جامعه ما فرشته خو باشد که دیگر خبری از اختلاس، نجومی، فقر و دیگر مشکلات در این کشور نباشد. 🔷کسانی که لباس بر تن دارند در این خصوص باید احساس وظیفه بیشتری کنند، الان که به برکت خون های پاک شهدا و ایثار جانبازان، این کشور طیب و طاهر شده است اگر نتوانیم از این زمین پاک میوه طیب و طاهر به دست بیاریم حقیقتاً خسران است. 🔷 همه انسان ها در خطر گرفتار شدن در دام دنیا هستند و ائمه جمعه بیش از دیگران باید این خطر را احساس کنند لذا همواره در جهت رشد معنوی خود بکوشید و لحظه ای از خود غافل نشوید که امیدواریم به برکت ذات مقدس الله، ستون دین همواره به دست شما در اهتزاز باشد. 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 به مناسبت میلاد حضرت مسیح علیه السلام؛ 🔸 قرآن کریم را با عظمت توحیدی معرفی می کند: ◀ قرآن آمد انبيا را تطهير كرد، به عصمت انبيا نظر داد، قرآن كريم قصص انبيا را پربركت‌تر از خود انجيل ذكر كرده در كتابهاي عهدين آن حرمتي كه بايد براي مريم(سلام الله عليها) قائل بشوند نشدند، آن قداستي كه براي عيسي، آن قداستي كه براي انبيا، آن قداستي كه براي اوليا باشد نبود، ↙ خدا غريق رحمت كند مرحوم كاشف‌الغطاء را مرحوم كاشف‌الغطاء مي‌فرمايد اگر قرآن نبود مسيحيّت و يهوديت هم رخت مي‌بربست براي اينكه در همين عهدين مسئله كشتي‌گيري خدا با يعقوب و اينها مطرح است! قرآن آمده توحيد را معنا كرده، انبيا را معنا كرده، نبوّت را معنا كرده، رسالت را معنا كرده، عَذرا بودن مريم را معنا كرده، مطهّره بودن او، مصطفي بودن او، منتخب بودن او را بيان كرده. مريم را با جلال و شكوه معرفي كرده، عيسي را با عظمت توحيدي معرفي كرده است. 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸 جلسه تفسیر و تلاوت استاد حاج جواد فروغی، به زبان انگلیسی 🌹این پست اهمیت تفسیر قرآن را در کنار تلاوت قرآن نشان میدهد، آن هم در جوامعی که اسلام ستیزی در آنجا وجود دارد و هیچ تبلیغی برای اسلام صورت نمیگیرد. 🌹مرحبا به این استاد بزرگ و با اخلاق @salehinfamenin98
برشی از کتاب (123) 🔅🔅🔅 ◽آنچه در اين پيام كوتاه ارائه مي شود، نكاتي است پيرامون دانش و عرفان كه عنايت به آنها براي پژوهشگران اين همايش بي اثر نيست. ✅ سوم. عرفان نظري سلطان علوم نظري، از قبيل تجربي، رياضي و تجريدي، حِكْمي و كلامي است. عرفان عملي ملكه فنون عملي اخلاق و سير و سلوك ارتياضي است؛ يعني آنچه جزء دانش رياضي است، تحت هدايت عرفان نظري ثمر بخش است، و گرنه تيغ تيز در كف بي كفايت زنگي خمار آلود است، و آنچه جزء گرايش رياضت است، تحت امامت عرفان عملي مثمر است، و گرنه تحجّر خشم آلود. ▪ تفاوت مهمّ اخلاق و عرفان عملي آن است كه محور اخلاق، تحصيل فضيلت انساني،مانند عدل، صدق، امانت، ايثار و احسان است و مدار عرفان عملي تحصيل شهود اسماي حسناي الهي و مظاهر آن از قبيل بهشت و دوزخ و فرشتگاني كه بر مستقيمانِ در توحيد فرود مي آيند؛ (الذين قالوا ربّنا اللّه ثمَّ استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة) [سوره فصّلت، آيه 30.]؛ يعني عارف ملكات فاضله را داراست و در صدد ديدن مبدأ و منتهاي آنها است، ولي عابد يا زاهدِ متخلّق مي كوشد كه صاحب فضيلت شود يا فضيلت حاصل را حفظ كند و همين تمايز اساسي باعث تفكيك ميدان جهاد و ساحت نبرد اخلاق و عرفان شد، زيرا فنّ اخلاق كه پايين تر از فنّ عرفان عملي است، صحنه رويارويي عقل عملي اَمّارِ به حُسْن، عدل و امانت، و نفس امّار به سوء، ظلم و خيانت است، و اين همان جهاد مياني و اوسط است، ولي فنّ عرفان عملي ساحت نبرد توانفرساي قلّه عقل عملي و عقل نظري است، زيرا عقل نظري در صدد دانش حصولي است و عقل عملي در تلاش براي بينش حضوري است؛ يكي مي خواهد به همان ره آورد ذهني بسنده كند، و ديگري مي خروشد تا «از علم به عين آيد و از گوش به آغوش». ▪ چون كارگاه عقل نظري حكيم و متكلّم با وجود ظلّي، مفهوم ذهني و دانش حصولي تأمين مي شود، توان همراهي يا هماوردي عقل عملي عارف كه بارگاه رفيع او با وجود عيني، مصداق خارجي و بينش حضوري، چون بنيان مرصوص بنا شد ندارد؛ يكي پاي چوبين دارد: پاي استدلاليان چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود [مثنوي معنوي، دفتر اول، بيت 2128.] ▪ و ديگري بر براق سپهر پيما سوار است و به راكب اسب چوبين مي گويد: اسب چوبين برتراشيدي كه اينست اسب من گر نه چوبين است اسبت خواجه يك منزل بتاز [ديوان شمس تبريزي.] ▪ يكي شمشير چوبين دارد، چون شيداي مفهوم ذهني است كه از حوزه ذهن او بيرون نخواهد بود؛ عشقي كه بر انسان بود شمشير چوبين آن بود آن عشق با رحمان شود چون آخر آيد ابتلاء [ديوان شمس تبريزي.] ▪ و ديگري وارث سيف علوي است كه با بينش وراثت نه با دانش دراست بدست آورد؛ ديدم سحر آن شاه را بر شاهراه هل اتي در خواب غفلت بي خبر، زو بو علي و بو علا بي ذوق آن جاني كه او، در ماجرا و گفت وگو هر لحظه گرمي مي كند، با بو العلي و بو العلا [ديوان شمس تبريزي.] ▪ در چنان همراهي نابرابر و چنين هماوردي ناموزون، عقب افتاده و مهزوم را چاره اي جز اين نيست كه استغاثه نمايد و از مبدأ فيض داد خواهي كند تا او را از بُرهان برهاند و به عرفان برساند؛ عشق ز زنجير خويش، جست و خرد را گرفت عقل زدستانِ عشق، ناله كنان داد داد [ديوان شمس تبريزي.] 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom 👇👇👇
▪ در چنان همراهي نابرابر و چنين هماوردي ناموزون، عقب افتاده و مهزوم را چاره اي جز اين نيست كه استغاثه نمايد و از مبدأ فيض داد خواهي كند تا او را از بُرهان برهاند و به عرفان برساند؛ عشق ز زنجير خويش، جست و خرد را گرفت عقل زدستانِ عشق، ناله كنان داد داد [ديوان شمس تبريزي.] ▪ با اين بيان، سرّ جهاد اكبر بودن هماوردي عشقِ عقلِ عملي و دانش عقل نظري روشن مي گردد و چون طفره محال است، هرچند جهش و سير سريع ممكن مي نمايد، وقتي دانشجو و فضاي دانشگاهي به سمت عرفان گام بر مي دارد كه در صحنه دفاع مقدس كه جهاد اصغر است، كامياب بوده و در ميدان جهاد اوسط كه نزاهت اخلاقي است، وارسته شده باشد، آنگاه توفيق شركت و جهاد در ساحت نبرد اكبر را كه طلايه داران شهود از يك سو، با پرچمداران دانش حصولي از سوي ديگر به مصاف هم مي روند، خواهد داشت. ▪ نكته فاخري كه اصلي ترين مطلب اين پيام محسوب مي شود، اين است كه محور مهمّ رهنمود قرآن و عترت، تأمين محبّت خدا و پيامبر او، و امتثال دستورهاي او و نيز مودّت اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) است؛ (قل إن كنتم تحبّون اللّه فاتّبعوني يحببكم اللّه... ) [سوره آل عمران، آيه 31.] ؛ (فيه رجال يحبّون أن يتطهّروا) [سوره توبه، آيه 108.] ؛ (يحبّون من هاجر إليهم) [سوره حشر، آيه 9.] ؛ (قل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّ المودّة في القُربي) [سوره شوري، آيه 23.] ؛ (والذين آمنوا أشدّ حبّاً للّه).[ سوره بقره، آيه 165.] ▪ محبّت همانند اراده، نيّت، اخلاص و... از شئون عقل عملي است، وقتي به نصاب كمال نائل شد، لقب پر افتخار عشق مي يابد: «افضل الناس من عشق العبادة... ».[ الكافي، ج 2، ص 83.]در اين حال، دانش حصولي نه تنها عشق را ندارد، بلكه توان تحرير آن را فاقد است: خاطر خياط عقل، گرچه بسي بخيه زد هيچ قبايي ندوخت، لايق بالاي عشق[ديوان عطار.] ▪ چنين عارف والهي، هماره بين صفاي وحدت و مروه كثرتِ اسماي خدا مترنمانه سعي دارد؛ ايزدي و اهرمني كرد مرا زلف و رُخت باز رهان جان مرا ز ايزدي و اهرمني ▪ پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملّت و مملكت را حفظ فرما! شهدا و امام را با انبيا محشور نما! والسلام عليكم ورحمة اللّه وبركاته جوادي آملي 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 معیارهای تفسیر معتبر (قسمت اول) 📒 مقدمه: قرآن كتاب آسمانی و نازل شده از طرف خداست و در عین حال به زبان عربی و به طبق قواعد دستوری آن نازل شده است پس برای فهم قرآن و بیان مقاصد آن لازم است شرایطی را رعایت كنیم، كه این شرایط دو دسته‌ است: ⏪ الف) شرایط مربوط به شخص تفسیر كننده قرآن. ⏪ ب) شرایط مربوط به خود تفسیرتا تفسیری كامل و صحیح و معتبر انجام شود. 🔸 هر چند می‌توان، مفسر دارای شرایط را، یكی از اركان تفسیرمعتبر به حساب آورد چون تفسیر فرد غیرمتخصص از قرآن حتماً یك تفسیر كامل و معتبر نمی‌باشد (مگر اتفاقاً و با احتمال ضعیف همان‌طور كه احتمال بدهیم یك انسان غیرمتخصص در علم فیزیك بتواند قانون نسبیت انشیتین را توضیح دهد و حتی آن را ابطال كند) ▪ پس معیارهای تفسیر معتبر عبارتند از: 1⃣ 1 . مفسر دارای شرایط آن تفسیر را بیان كند: یعنی فردی متخصص در علم تفسیر می‌تواند نظر دهد، كه مراد هر آیه قرآن چیست. همان‌طور كه در جهان امروز بیان هر غیرمتخصص در یك رشته علمی را نمی‌پذیرند، و حتی در بعضی موارد جرم محسوب می‌شود (مثل این كه شخصی كه پزشك نیست اگر اقدام به معالجه و یا عمل جراحی بنماید مجرم است، اگر چه اتفاقاً عمل او منجر به بهبودی بیمار شود) اما شرایط مفسر را در مبحث آینده ذكر می‌كنیم. 2⃣ 2 . پیروی از روش صحیح در تفسیر قرآن: چون روشهای تفسیری گاهی ناقص و گاهی كامل است و بعضی روشها صحیح و موجب كشف مراد آیه است و بعضی روشها نادرست و حتی موجب انحراف در تفسیر قرآن است (مثل تفسیر به رأی) كه این موضوع را در مبحث روشهای تفسیر مورد بررسی كامل قرار خواهیم داد. پس یك تفسیر وقتی معتبر است، كه از كانال صحیح گذشته و با روش صحیح استخراج شده باشد و به دست ما برسد. 3⃣ 3 . رعایت عناصر مطلوب در تفسیر: چنانچه در نتیجه‌گیری از معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر بیان كردیم؛ تفسیر مطلوب‌ باید دارای این عناصر باشد: ⏪ الف) كشف و پرده‌برداری از ابهام یك لفظ یا آیه بكند. ⏪ ب) مقاصد كلام وگوینده آن را واضح نماید. ⏪ ج) تفسیر بیان است پس قرائت قرآن یا علم تجوید و صحیح خوانی قرآن و ترجمه كلمه به كلمه قرآن (تحت‌اللفظی) و حتی تدبر و تفكر در آیات كریم (فهم قرآن)، تفسیر محسوب نمی‌شود، چون هیچ‌كدام بیان نیستند پس لازم است كه فهم ما از آیات قرآن (كه كشف از مقاصد آن می‌كند) به صورت نوشتار یا گفتار درآید تا تفسیر بر آن اطلاق شود. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌نباید تسلیم کنوانسیون‌های بین‌المللی شویم ◽️ اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم. ◽️ سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی‌ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوییم. ◽️ آنها بر اساس نفس خود برای بشر برنامه‌ریزی می‌کنند، آنها انسان را نشناختند و خیال می‌کنند که انسان بعد از مرگ می‌پوسد و تمام می‌شود. ❇️ خط مشی مادر است که کودک را بهشتی می‌کند! تادر رحم مادر است بحث از انتقال از نفس مادر به نفس کودک است. بعد هم که به مدت دو سال دوران شیرخوارگی نوزاد است، این مدت تقریبا 30 ماهه دوره کودک توسط مادر است لذا فرمودند «الجنة تحت اقدام الأمّهات». ➖ غربی‌ها هرگز نمی‌توانند برای موضوعاتی همچون حقوق بشر، کودک و زن تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان یک موجود است، لذا تنها و تنها در محدوده زندگی مادی و بر اساس میل و هوس خود تصمیم می گیرند. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش 1 {بسم الله الرّحمن الرّحيم‌} {علّامه:} حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم، انس و علاقه شديدى به قرآن كريم داشتند؛ بطوريكه عادت آنحضرت چنين بود كه اگر كسى يك آيه از قرآن مجيد در نزد آنحضرت مى‌خواند، حضرت آيه بعد را بدنبال آن مى‌خواندند؛ و از طرفى آنحضرت مركز رحمت و مودّت بودند. يك نفر از افرادى كه مَهدور الدَّم بود (يعنى كسيكه بواسطه تخطّى و جنايتى كه نموده بود، حضرت حكم قتلش را صادر مى‌كردند) بحضرت أمير المؤمنين عليه السّلام متوسّل شد، و عرض كرد: يا علىّ! چكنم تا حضرت رسول الله مرا عفو كنند!؟ أمير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: بخدمت آنحضرت مشرّف شو! و اين آيه را تلاوت كن: {تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنا وَ إِنْ كُنَّا لَخاطِئِينَ.} آن مرد چنين كرد؛ و حضرت رسول فوراً، بدون تأمّل آيه بعد را قرائت كردند: {لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.} و اين آيه بمنزله حكم عفو درباره آن شخص قرار گرفت. @rahighemakhtoom
آیت الله 📌 نماز یعنی یاری نکردن مجرمین! ✅ حمایت از مظلوم حرف همه انبیاست! ✅تدیّن ما باعث تمدّن ماست! ✅ حمایت از مظلوم اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد! 🔅🔅🔅 🔸ما در نمازها به ذات اقدس الهي عرض مي‌كنيم: إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ .صراط مستقيم راهي است كه سالكان اين راه چه كساني‌اند؟: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ راهي است كه منعم‌عليهم راهيان اين راه‌اند... 🔸اين آيه هفده(سوره قصص) هم به صورت شفاف وجود مبارك موساي كليم را منعم‌عليه مي‌داند: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ. 🔸پس اينكه ما در نماز از خدا مي‌خواهيم راه منعم‌عليهم را به ما نشان بده و كمك بكن كه ما اين راه را طي كنيم يعني راه انبيا كه نمونه‌اش هم وجود مبارك موساي كليم(عليه السلام) است. 🔸راه آنها هم اين است كه ما از ظالم حمايت نكنيم: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸معلوم مي‌شود كه ما در تمام نمازها از خدا مي‌خواهيم خدايا آن توفيق را به ملّت ما بده كه از ظالم حمايت نكند 🔸اين نماز مي‌شود نماز سياسي، اين نماز مي‌شود نماز اجتماعي، اين نماز مي‌شود نمازي كه تديّن ما باعث تمدّن ماست. 🔸اين صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ يعني خدايا! هم راه را به ما نشان بده، هم كمك كن كه ما راهي اين راه باشيم و اين راه اين است كه ما از هيچ مجرمي حمايت نكنيم... 🔸اصل كلي اين است كه با خداي خود دارد عهد مي‌بندد رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸منطق وجود مبارك موساي كليم اين است كه خدايا نعمتي كه به من دادي به شكرانه اين نعمت من از هيچ مجرم و تبهكاري حمايت نكنم. 🔸 اين كافي نيست براي يك تمدّن اساسي؟! اين كافي نيست براي سعادت سياسي؟! اين در متن زندگي ماست، در متن بندگي ماست، در متن دين ماست، ما هر روز از خدا مي‌خواهيم خدايا راه أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ را هم به ما بفهمان و ما را به آن هدايت كن ... 🔸آن وقت معلوم مي‌شود كه چرا نماز ستون دين است ... 🔸ما در متن نماز، در هر نمازي حداقل دو بار به خداي سبحان عرض مي‌كنيم خدايا آن توفيقي كه دادي ما مسلمان شديم، هر قدرتي پيدا كرديم -ولو يك قدرت محلّي، يك قدرت اندك- اين قدرت را به عنوان صرف در حمايت از مجرمين استفاده نكنيم رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ ... 🔸آن وقت اين نماز مي‌شود ستون دين، اين نماز مي‌شود سازنده، اين نماز مي‌شود تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ 🔸واقعاً اگر كسي از خداي خود در هر ركعتي اين دو مطلب را بخواهد، معرفت صراط و استعانت پيمودن اين صراط، آن وقت جامعه مي‌‌شود جامعه عقل و عدل ديگر. 🔸قالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ حالا مجرم، اختصاصي به كافر ندارد، هر كسي مجرم باشد من از او حمايت نكنم... 🔸يكي از بيانات نوراني كه مرحوم كليني در جلد هشت كافي نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) از حضرت مسيح(سلام الله عليه) نقل كرد اين است كه «إنّ التاركَ شفاءَ المجروح مِن جُرحه شريكٌ لِجارحِهِ» 🔸اگر كسي زخم‌خورده‌اي را ببيند و براي درمان آن زخم تلاش و كوشش نكند اين شريك جرم جارح است. 🔸هر جارحي كه اين شخص را مجروح كرد، جُرمي مرتكب شد؛ اگر كسي توانايي داشته باشد كه زخم او را درمان كند ولي زخم و جراحت او را رها كند اين شريك جرم آن جارح است. 🔸اين حرف همه انبياست! ... 🔸يعني بر يك مسلمان لازم است وقتي مي‌بيند يكي ظالم است ديگري مظلوم، از مظلوم حمايت كند، خواه آن ظالم و مظلوم هر دو مسلمان باشند، يا هر دو كافر باشند، يا يكي كافر يكي مسلمان 🔸حالا كافري دارد به كافر ظلم مي‌كند، به انسان پناهنده شد و مقدور انسان هم است كه از مظلوم حمايت كند، خُب بر او واجب است حمايت از مظلوم [که] جزء دستورهاي بين‌المللي اسلام است، اختصاصي به حوزه اسلامي ندارد 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره قصص، آیات 14الی 19 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 حق و عدل 🔹 آن ‌كه این جهان را ساخت یعنی خانه و ما را به این خانه دعوت كرد خدای ماست؛ در این خانه انسان هست، فرشته هست، ستاره‌ها هستند، حیوانات هستند و موجودات دیگر. مهندس و معمار این خانه فرمود مصالح ساختمانی این بنای عظیم حقیقت است؛ یعنی ما جهان را از سنگ و گِل نساختیم، جهان را از سیمان و آهن نساختیم، جهان یعنی انسان و فرشته و همه موجودات دیگر با مصالح ساختمانی حق و عدل خلق شدند. در قرآن كریم آیات فراوانی هست كه می‌ گوید این نظام با حق و عدل ساخته شد، این اصل اول. 🔹 اصل دوم، اگر كسی خواست در این نظام، زندگی صحیح داشته باشد، باید بر محور حق و مدار عدل زندگی كند؛ یعنی نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد، اگر راه كسی را بست به كسی ستم كرد و خشونت روا داشت جای او در عالم نیست برای اینكه این مطلب اساسی جهان ‌بینی را خوب تبیین كند پیامبران را فرستاد. نام بهترین آنها در انجیل، تورات، قرآ‌ن، زبور و در صحف ابراهیم آمده است. به عنوان نمونه دو نفر كه حكومت تشكیل دادند رهبری مردم را به عهده گرفتند در كتاب ‌های آسمانی و در ادیان ابراهیمی سیره آنها بازگو شد. همه شما جریان داود پیامبر را شنیده ‌اید، رهبری انقلاب را به عهده داشت، حكومت تشكیل داد، سپاه و ستاد و ارتش داشت، قدرت غیبی داشت، معجزه‌ او این بود كه آهن سرد و سخت در دست او نرم می ‌شد؛ این داود (علیه السلام) با اینكه آهن سرد و سخت در دست او نرم بود، به جای اینكه از این قدرت استفاده كند شمشیر و دشنه و نیزه و تیر كه وسیله خشونت است بسازد زره می ‌بافت؛ یعنی قدرت برای حفظ مردم است نه كشتن مردم، این یك نمونه. 🔹 نمونه دیگر، فرزند داود (علیه السلام) سلیمان پیامبر بود سلطنت داشت، حكومت داشت، قلمرو فرمانروایی او وسیع بود. خداوند در كتاب ‌های آسمانی یعنی در تورات، انجیل و قرآن فرمود ما معدن مس را برای او مثل چشمه آب روان قرار دادیم. آنها كه با ادبیات قرآن آشنا هستند می دانند كه درباره داود و سلیمان خدا چه فرمود؛ درباره داود فرمود: ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾؛[سوره سبإ، آیه10. ] یعنی آهن را برا ی او نرم كردیم و درباره سلیمان فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[سوره سبإ، آیه12. ] «عِین» یعنی چشمه، «قِطر» یعنی مس، چشمه مس را مثل آب روان قرار دادیم اما به داود دستور داد با قدرتی كه داری وسیله حفاظت بساز، به سلیمان (سلام الله علیه) دستور داد با قدرتی كه داری از این مس روان، ظرف كه وسیله زندگی مردم است بساز نه شمیشر، نه تیر، نه نیزه؛ این عصاره كار خدا كه مهندس این نظام است و عصاره كار رهبران الهی كه از آن طرف آمدند. پس دین آمده است برای دو مطلب اساسی: یكی بیان مهندسی این عالم كه با چه چیزی ساخته شد، دیگر اینكه ما چگونه در این عالم مهندسی‌ شده زندگی كنیم. 📚 دیدار رهبران اديان ـ آمريكایی ـ با حضرت استاد تاریخ: 1393/03/08 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 مبادا كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! ✅ خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است 🔅🔅🔅 🔸بعد از اينكه فرمود وَأَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّ مُوسَي و او در كمال درايت و آرامش، بچه را در صندوق انداخت و صندوق را هم انداخت به دريا، اين ديگر نگران چه باشد؟! 🔸فرَدَدْنَاهُ إِلَي أُمِّهِ؛ ما به وعده‌مان وفا كرديم؛ گفتيم دريا به شما برمي‌گرداند برگرداند، سالم مي‌ماند سالم ماند، به شما برمي‌گردانيم برگردانديم، خوف و حزن شما بايد برطرف بشود و شده ... 🔸وعده داديم حزن او را برطرف بكنيم كرديم، لكن خيلي‌ها نمي‌دانند كه وعده الهي حق است اين إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ براي هميشه است... 🔸حالا لازم نيست افراد ديگر دوران شيرخوارگي‌شان باشد به دريا بيفتند و بشوند پيغمبر، اين وعده الهي است. 🔸هر كس راه صحيح برود، دستور الهي را انجام بدهد خوفش برطرف مي‌شود، حزنش برطرف مي‌شود، به مقامي مي‌رسد مي‌بينيد. 🔸اين وَكَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ نه يعني شما را پيغمبر مي‌كنيم، شما را هم از تحريم در مي‌آوريم، شما را از اين فشار در مي‌آوريم، شما را از اين مشكلات در مي‌آوريم. 🔸اين طور نيست كه ايران اسلامي اگر مقاومت بكند ـ معاذ الله ـ خدا به وعده‌اش وفا نكند اين وَكَذلِكَ اصل كلي قرآني است نسبت به همه بندگان صالح. 🔸مبادا ـ خداي ناكرده ـ كسي در اين تحريم‌ها بلرزد! اين طور نيست. 🔸فرمود اگر شما ثابت‌قدم باشيد من همه نيازهاي شما را تأمين مي‌كنم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله /سوره قصص، آیات 10الی 14 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 🔖عامل گریز از دین 📇 مرگ فوت نیست، وفات است 🔅🔅🔅 🔹تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، عامل گريز از دين است؛ مثلاً عدّه اي با مخدّر دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از كار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي كه اين تفسير نارواست؛ بلكه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعّال كردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلكه مرگ، هجرت و انتقال از عالمي محدود به جهان وسيع تر است. از اين رو، در تعابير ديني از مرگ به توفّي و وفات ياد شده است، نه فوت؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي توفّي به معناي دريافت كامل است. 🔹انساني كه اين چنين بينديشد، به كوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است كه عمر خود را در چه مسيري صرف كرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من كار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده كند؛ و گرنه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اوّلا ً سعي و كوشش دارد و ثانياً كار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً كار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ به گونه اي كه در حدوث و بقا آن را از آسيب ريا و گزند سُمْعه مصون دارد. چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيكار يا داراي كار زيان بار يا فردي كه كار سودمند را براي ريا و سُمْعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش كرده است. 🔹همچنين تفسير ناروايي كه از قضا و قدر، صبر، زهد، انتظار فرج و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست ناآگاهان يا مغرضان براي گريز از دين است؛ در حالي كه دين با جميع عناوين آن براي تنظيم صحيح زندگي انسان و ايجاد تحرّك و پويايي و رشد و تكامل فرد و جامعه مي باشد. همه‌ي موضوعات يادشده بايد به گونه اي تفسير و تبيين شود كه هم از بُعد انديشه‌ي علمي و اعتقادي و هم از بُعد انگيزه‌ي عملي، جايگاه آن ها روشن شود. {منبع: دین شناسی صفحه57} 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 حیات انسانی 🔹 از محضر حضرت آیت الله بهجت سؤال شد به اینکه چه کار کنیم تا به خدمت حضرت برسیم؟ فرمود بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید، حضرت شما را می بینند؛ عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم! کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر ـ که بعد از مسجدالحرام مهم ترین مسجد روی زمین است ـ نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می خوانند، گاهی با حضرت مصافحه می کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز می دیدند، اما پیغمبر آنها را نمی دید! این بزرگوار فرمودند که بزرگان اهل معرفت می گفتند شما آدم خوبی باشید تا حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف دیدن ظاهری حضرت چه اثر دارد؟ مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟! پس عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم. 🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می گوییم «یا الله»، اما او باید با ما حرف بزند! فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند، بعضی ها را نگاه نمی کند با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَی‌ءٍ بَصِیرٌ﴾،[1] ﴿عَلَی كُلِّ شَی‏ءٍ شَهِیدٌ﴾[2] است. مگر می شود چیزی معلوم خدا نباشد، مشهود خدا نباشد، مُبصَر خدا نباشد، مسموع خدا نباشد، این شدنی نیست! فرمود در چند جای قرآن فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾[3] خدا یک عده را نگاه نمی کند ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾[4] این تکلم و نظر تشریفی برای خواص است خلیفه خدا هم بشرح ایضاً با اینکه هر کاری می کنیم او می بیند ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾[5] که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است و هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می بینند، اما آن نگاه تشریفی و تکریمی را با خواص دارند، فرمودند شما در مسیرتان باشید حضرت ولیّ عصر نگاه می کند و آن می شود زندگی عقلی؛ وقتی حیات، حیات عقلی و انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است. [1]. سوره ملک, آيه19. [2]. سوره نساء, آيه33. [3]. سوره بقره, آيه174. [4]. سوره آل عمران, آيه77. [5]. سوره توبه, آيه105. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/02/31 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل آیاتی از سوره یوسف 🕑 زمان:14 دقیقه 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-9-زبور آل محمد 🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «اللهُ»: اسم خاصّ آفریدگار هستی است. ▪ «أَحَدٌ»: یکتا. یگانه. ✅ ۱ - خداوند، آموزنده توحید به پیامبر(ص) (قل هو اللّه أحد) ✅ ۲ - پیامبر(ص)، مأمور آموختن توحید به مردم (قل هو اللّه أحد) ✅ ۳ - کلمات توحید، باید بر زبان جارى گردد. (قل) ✅ ۴ - ذات خداوند، در نهایت خفا و دور از حواس انسانى است. (هو) ▪ در ترکیب آیه شریفه، چند وجه گفته شده است; از جمله این که: «هو» مبتدا و «اللّه» خبر و «أحد» خبر دوم است. از آن جا که مرجع ضمیر در کلام ذکر نشده، به دست مى آید که ذهن مخاطبان را تنها با کلمه «او» مى توان متوجه ذات خداوند ساخت. ✅ ۵ - وحدانیت خداوند، حقیقتى ثابت و واقعیتى انکارناپذیر است. (هو اللّه أحد) ▪ ترکیبى که بسیارى از ادیبان و مفسران براى آیه شریفه پذیرفته اند، این است که: «هو» ضمیر شأن و جمله «اللّه أحد» مفسر آن باشد که در حقیقت مرجع ضمیر خواهد بود. آوردن ضمیر شأن، بیانگر عظمت مطلب و تثبیت آن است; یعنى، حقیقت و واقعیت این است که خداوند یکتا است. ✅ ۶ - توحید، داراى اهمیتى به سزا و قابل توجّه (قل هو) ✅ ۷ - «اللّه»، نام خاص خداوند (اللّه) ✅ ۸ - خداوند، تنها معبود شایسته عبادت است. (اللّه أحد) ▪ برخى از اهل لغت اصل کلمه «اللّه» را «إله» مى دانند. فعل «اَلَهَ»; یعنى، عبادت کرد، در این صورت «إله»، به معناى معبود خواهد بود (مفردات راغب). ▪ کلمه «اللّه» با آن که علم است، مى تواند ناظر به معناى لغوى «إله» نیز باشد. در این صورت مراد از «وحدت معبود»، این است که سایر معبودها، دروغین و پندارى اند و شایسته عبادت نیستند. ✅ ۹ - ذات خداوند، حیرت افزا و غیر قابل شناخت است. (اللّه) «اَلِهَ»; یعنى، متحیر ماند. برخى اهل لغت در کلمه «اللّه»، این معنا را مقصود مى دانند. (مفردات) ✅ ۱۰ - خداوند، در ذات و صفات، یکتا و بى نظیر است. (أحد) ▪ درباره «أحد» معانى متعددى گفته شده است; از جمله این که: «أحد»; یعنى، کسى که در ربوبیت، ذات و صفات خویش دوم ندارد. (تاج العروس) ✅ ۱۱ - خداوند، با چیزى ترکیب نمى شود. (أحد) ▪ برگزیدن تعبیر «أحد» بر «واحد»،به این دلیل است که «واحد»، در شمارش قرار مى گیرد و ممکن است چیزى به آن ضمیمه شود; ولى «أحد» چنین نیست. (مجمع البیان) ✅ ۱۲ - خداوند، بسیط است و اجزا، اعضا، جنس و فصل ندارد. (أحد) برخى از اهل لغت گفته اند: احدیت خداوند، به این معنا است که او قابل تجزیه نیست. (تاج العروس) ✅ ۱۳ - تعدد درباره خداوند، امکان پذیر نیست. (أحد) ▪ در فرق «أحد» و «واحد» گفته شده است که مى توان براى «واحد» دومى قرار داد; ولى «أحد» چنین نیست; زیرا «أحد» تمام جنس خود را فرامى گیرد. (مجمع البیان) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «الصَّمَدُ»: سَرورِ والائی که برای رفع حوائج و دفع مصائب، تنها بدو رو کنند. می‌توان واژه‌های رائج در زبان فارسی همچون «حضرت والا، قبله عالم، کعبه آمال» را مفاهیمی از واژه «صمد» دانست. ✅ ۱ - خداوند، مرجعى مطمئن براى رفع تمام نیازمندى ها است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد» - از ریشه «صَمْد» (قصد) - آقا و سرورى است که در امور به او توجه مى شود و فعل «صَمَدَ صَمْدَه»; یعنى، با اطمینان به او روى آورد و قصد خود را بر او متمرکز کرد. (مفردات راغب) ✅ ۲ - همه موجودات نیازمند به خدا (اللّه الصمد) ▪ مورد توجه بودن خداوند در همه امور و حوائج نشانگر نیاز موجودات به او و بى نیازى او از آنها است. ✅ ۳ - خداوند، بى نیاز مطلق (اللّه الصمد) کسى که همه چیز، در تمامى حوائج به او توجّه مى کنند، خود به آنها نیازى ندارد. ✅ ۴ - خداوند، در اوج مجد و بزرگوارى است. (اللّه الصمد) ▪ درباره «صمد»، معانى فراوانى گفته شده است; از جمله «کسى که هر سیادت (آقایى) به او منتهى مى شود» (لسان العرب) و یا کسى که سیادت او، به حد نهایى رسیده باشد که به دلیل محدود نبودن سیادت خداوند، براى آن نهایتى وجود ندارد. (تاج العروس) ✅ ۵ - خداوند، جاودانه، ازلى و ابدى است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، دائم (قاموس) و کسى که همواره بوده و خواهد بود. (مجمع البیان) ✅ ۶ - خداوند، منزّه از کاستى هاى درونى و بى نیاز از غذا و آب است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، «مُصْمَت» و آن موجودى است که جوف (درون خالى) ندارد (تاج العروس). درون خالى نداشتن موجود زنده، بر بى نیازى او از غذا و آب دلالت دارد. ✅ ۷ - خداوند، موجودى ماوراى ماده (اللّه الصمد) ▪ یکى از ویژگى هاى ماده، میان تهى بودن و وجود فاصله بین اجزاى آن است. برخى از مفسران، منزّه بودن خداوند از جوف را، ناظر به تقدس او از این وصف ماده دانسته اند. ✅ ۸ - خداوند، محکوم هیچ فرمانى نبوده و فرمان او لازم الاجرا است. (اللّه الصمد) ▪ «صمد»; یعنى، بزرگوارى که فرمان او مطاع باشد و بدون خواست او کارى فیصله نیابد. (لسان العرب). و هیچ فرمان دهنده و نهى کننده اى، بر او تفوق نیابد. (مجمع البیان) ✅ ۹ - خداوند، از چیزى پدید نیامده و بى فرزند و بى همتا است. (اللّه الصمد) دو آیه بعد (لم یلد و لم یولد . و لم یکن له کفواً أحد)، به دلیل قرار نگرفتن حرف عطف بین آنها و این آیه، مى تواند مفسر کلمه «صمد» باشد. ✅ ۱۰ - خداوند، هدف حرکت همه موجودات (اللّه الصمد) ▪ «صَمَد»، با فعل «صَمَدَ الیه» (او را قصد کرد)، هم خانواده و «فَعَلَ» به معناى «مفعول» است; یعنى، مصمودٌ الیه و خداوند «صمد» است; یعنى، مقصود و مقصد نهائى موجودات است. حذف متعلقات «صمد» نشانه عموم است و مقصود بودن خداوند را به تمام موجودات و مقاصد آنها تعمیم مى دهد. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حکیم.apk
27.74M
📚 مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) ▫️دارای ۱۲۷جلد کتاب از مجموعه آثار حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از (44) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 1 ـ جامعترين تعبير از حمد ▪ حمد خداي سبحان در آغاز پنج سوره‌ي قرآن آمده است: 🔸 الف: سوره‌ي حمد: (الحمد لله ربّ العالمين). 🔸 ب:سوره‌ي انعام: (الحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات والنور... ). 🔸 ج: سوره‌ي كهف: (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب... ). 🔸 د: سوره‌ي سباي: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض... ). 🔸 ه: سوره‌ي فاطر: (الحمد لله فاطر السماوات والأرض... ). آنچه در طليعه‌ي سوره‌ي مباركه‌ي حمد آمده جامعترين آنهاست؛ زيرا كلمه‌ي «العالمين» شامل عالم تكوين (اعمّ از آسمانها و زمين و عالم مجردات و ماديات) و عالم تشريع و تدوين مي شود[1]. ===== 📝 [1]ـ البته در سوره‌ي جاثيه،گرچه در آغاز آن، سخن از حمد خدا نيست، ولي در آيه‌ي 36، حمد خدا با تعبيري جامعتر و قويتر از سوره‌ي حمد آمده است: فللّه الحمد ربّ السماوات وربّ الأرض ربّ العالمين. سرّ اقوا بودن تعبير در اين آيه‌ي كريمه نسبت به آيه‌ي شريفه الحمد لله ربّ العالمين دو چيز است: الف: تقديم «لله» بر «الحمد»: فللّه الحمد كه صريحاً بر حصر دلالت دارد در حالي كه دلالت «الحمد لله» بر حصر (اختصاص حمد به خدا) نيازمند تقريب خاصي است (كه در بحث تفسيري به آن اشاره شد). ب: تكرار علت. توضيح اين كه، كلمه‌ي ربّ العالمين در ذيل دومين آيه از سوره‌ي حمد بيانگر علّت اختصاص حمد به خداي سبحان است؛ همچنين ربّ السماوات و ربّ الأرض ربّ العالمين در آيه‌ي سوره‌ي جاثيه؛ با اين تفاوت كه در آيه‌ي سوره جاثيه تعليل ذيل آيه تكرار شده است؛ يك بار به صورت مشروح ربّ السماوات و ربّ الأرض و بار ديگر به صورت خلاصه ربّ العالمين؛ زيرا از اين كه ربّ الأرض با واو عطف شده و در عين حال واو عاطفه در «ربّ العالمين» تكرار نشده است، استفاده مي شود كه مراد از «سماوات و أرض» همان «عالمين»، يعني مجموع ما سوي الله است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌شگفتی های آفرینش 🔅🔅🔅 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تعلیم نامه 🔹 امام راحل یک نامه ‌ای را برای آقای گورباچف نوشته بود. آن روز ـ قبل از فروپاشی کمونیست ـ قطب شمال اینها بودند و به کسی اعتنا نمی ‌کردند. آن مسئول دست سوم و چهارم هم به ایران نمی‌ آمد و برای ایران حساب باز نمی ‌کردند، این هیأت ایرانی که وارد کرملین شدیم، هیچ نیروی مسلّح ندیدیم، از بس آدم کشتند! 🔹 جناب گورباچف خیال می ‌کرد که این نامه را هیأت از طرف امام به او تسلیم می ‌کند. دید که این‌گونه نیست و او باید گوش بدهد؛ تعلیم نامه است، نه تسلیم نامه! یک ساعت و پنج دقیقه گوش داد و به زحمت هم فهمید، آن مترجم گاهی دو بار سؤال می‌ کردند که این لغت چیست، خوب که ‌فهمید ـ چنانچه چند تا مترجم داشتند ـ دید که نه حساب این با حساب ‌های وزرات امور خارجه فرق می ‌کند، آن تسلیم نامه است و این تعلیم نامه است. 🔹 مقام معظم رهبری هم سال دو هزار یک پیامی برای هزاره ادیان دادند، آنجا هم یک جلسه خاصی بود که خواص اینها آمدند، چهار تا حرف شنیدند، دیدند که اینها از این قبیل نیست، بعد گفتم اگر خواستید و من فرصت داشتم حاضرم برای شما سخنرانی کنم. آنها هم تشنه ‌اند! به هر حال بشر تشنه است که چیزی بفهمد، به هر حال این راه باز است. 📚 دیدار اعضای بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/03 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
13 🔅🔅🔅 📌پالایش 5(شرح فرازی از دعای وضوی علی علیه السلام) زمان9/11دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom