#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 کلمات الهی
🔹 وقتی متوكل عباسی گفت این ابن الرضا ما را خسته كرد به دربار ما نمی آید و ندیم ما نمی شود، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند. گاهی عباسیان به این فكر بودند كه موسی مبرقع را هم به عنوان ابن الرضا به دربار فرا بخوانند و بعد بگویند ابن الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن اكثم قرار گرفت، این سؤال ها را به حضور امام هادی (سلام الله علیه) آورد [كه] یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند، «كلمات الهی» تمام نمی شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی مبرقع فرمود: « نَحْنُ كَلِمَاتُ اللَّهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا »؛[1] بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمود؛ فرمود ما «كلمات الهی» هستیم كه زوال ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی رسد.
🔹 وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا»؛[2] اگر كسی موحّد استواری باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می كند، چون می داند آنچه می آید و می رود آزمایش الهی است؛ هیچ چیز او را خوشحال نمی كند و هیچ چیز او را نگران نمی كند، چون در هر دو حال در معرض امتحان است و هیچ چیز نشانه فقر نیست؛ «مَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا».
🔹 فرمود «مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛[3] كسی كه خود را كریم نمی داند و كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش؛ [زیرا] كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد و فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[4] دنیا بازاری است و ما همواره در داد و ستد هستیم، بعضی ها سود می برند و بعضی ها ضرر میكنند؛ بعضی ها ﴿یرْجُونَ تِجَارَةً لَن تَبُورَ﴾[5] و بعضی ها ﴿فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ﴾؛[6] هر آن ما داریم جان می دهیم و چیزی می گیریم [كه] یا به سود ماست یا به زیان ما؛ این مطالب را وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) بیان فرمود و هرگز به غیر خدا تكیه نكرد.
📝 پی نوشت ها:
[1] . تحف العقول، ص479.
[2] . تحف العقول، ص483.
[3] . تحفالعقول، ص483.
[4] . تحفالعقول، ص483.
[5] . سورهٴ فاطر، آيهٴ 29.
[6] . سورهٴ بقره، آيهٴ 16.
📚 فرازی از خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1379/09/26
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
سوره احزاب.مصطفی اسماعیل.mp3
3.6M
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_احزاب
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل
سوره احزاب
🕑 زمان:15 دقیقه
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
#نرم_افزار
توجه توجه‼️‼️‼️‼️
🛑🛑پیشنهاد دانلود
برای دوستان قرآن پژوه و علاقه مندان به مباحث موضوعی قرآن
دائرة المعارف قرآن کریم (اپلیکیشن)
👇👇👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.maarefQuran&ref=share
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
29-012.mp3
27.76M
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪️مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪️شرح دعای #مکارم_الاخلاق-12-
🔸 صحیفه سجادیه زبور آل محمد
🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره توحید.docx
20.9K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_اخلاص(توحید)
#پویش_موضوعی
▪️نگاشت 10
:پویش موضوعی اخلاص(توحید)
✅فایل متنی پویش موضوعی برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
🌿🌿🌿
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(46)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#لطائف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 لطايف و اشارات
✅ 3 ـ تغاير و وحدت حمد و تسبيح
▪ در مباحث گذشته اشاره شد كه حمد تنها در برابر منعم بودن خدا نيست، بلكه همهي اسماء و صفات و كلمات تكويني و تدويني او را نيز شامل مي شود؛ خواه اثر و مقتضاي آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر جمال خدا نيست، بلكه شامل جلال او نيز مي شود. از اين رو در قرآن كريم مي فرمايد: ستايش از آنِ خدايي است كه از فرزند، شريك و مددكار منزّه و مبرّاست: (وقل الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليٌّ من الذلّ وكبّره تكبيراً)[ سورهي إسراء، آيهي 111.]
. به بيان ديگر، افزون بر آن كه كمال و جمال خداي سبحان قابل ستايش است، مقدّس و منزّه بودن او نيز جاي حمد دارد.
▪ تحميد نه تنها از چنين گستره اي برخوردار است، بلكه همه مصاديق تسبيح، تهليل و تكبير را نيز شامل مي شود. پس تسبيح، تهليل و تكبير خداي سبحان، همه از مصاديق تحميد و ستايش اوست؛ چنانكه در مقابلْ تحميد، تهليل و تكبير، همه از مصاديق تسبيح ذات اقدس خداوند است.
▪ توضيح اين كه، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير گرچه با هم «اختلاف مفهومي» دارد، ولي از «وحدت مصداقي» برخوردار است. يكي از شواهد اين وحدت مصداقي آن است كه به مجموع اينها در اذكار نماز به «تسبيحات أربعه» موسوم است. شاهد ديگر، اقتران حمد و تسبيح در قرآن كريم است: (وإن من شي ء إلا يسبّح بحمده)[ سورهي إسراء، آيهي 44.]. سومين شاهد، رواياتي است كه در تبيين «الله أكبر»، آن را به تسبيح بازگردانده است: عن أبى عبدالله (عليه السلام)، قال: قال رجل عنده: الله اكبر. فقال: «الله أكبر من أىّ شى ء؟» . فقال: من كل شى ء. فقال أبوعبدالله (عليه السلام): «حَدَّدتَه». فقال الرجل: وكيف أقول؟ فقال: «الله أكبر من أن يوصف»[ بحار، ج90، ص219.].
▪ نكتهي ديگر اين كه، چون محمود حقيقي هم مبداي كمال و فيض است و هم منزّه از نقص و عيب، پس اگر در موردي عنوان محمود به طور مطلق ذكر شد و قيد خاصي نداشت، مي توان آن را بر معناي جامعي حمل كرد. از اين رو ممكن است از آيهي (ومن الّيل فتهجّد به نافلة لك عسي أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً) [سورهي إسراء، آيهي 79.]استفاده شود كه انسانْ با تهجّد و نماز شب نه تنها بالعرض مبدأفيض مي شود و خير او به ديگران مي رسد، بلكه بالعرض از نقص نيز مي رهد و در نزاهت از عيب نيز مظهر «هو الحميد» مي شود.
▪ البته وصول انسان به كمال و رهايي او از نقص و عيب، بالعرض است، نه بالذات و محدود است، نه مطلق و به عنوان آيت كمال و نزاهت الهي است، نه جز آن.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 لزوم تبیین مقام زن
🔹 این هفته یكی از مناسبت هایش ولادت بانوی كربلا زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) است كه این را هم باید تكریم كرد! به عرضتان رسید حدود چهل هزار زن از سراسر جهان در تالار خلق پكن جمع شدند تا بی عفتی را امضا كنند [و] از ارزش و عظمت زن بكاهند، تنها از ایران اسلامی بودند كه گفتند زن كریم است، زن شریف است، زن انسان است، زن بنده خداست و دیگر هیچ! اینها را از زینب كبرا گرفتند و دنیا تشنه چنین چیزی است. در قطعنامه پایانی هرزگی را خواستند امضا بكنند، این بشر كنونی است! ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾؛[1] اینها خویشتن را فراموش كردند، هدف را فراموش كردند، راه را فراموش كردند، این حیوانیت بود كه در تالار خلق چین ظهور كرد.
🔹 باید جمعیت زنان، جامعه زینب، جامعه فاطمه (صلوات الله و سلامه علیهما) اینها بیش از پیش افكار نورانی اهل بیت را عرضه كنند تا عظمت زن در جهان ظهور كند. این روزها را فقط به نقل و شیرینی اكتفا نكنید، جلال زن و عظمت زن را خوب تبیین كنید، حرمت زن را خوب تبیین كنید، مكتب انبیا درباره زن را خوب تبیین كنید، مسیحیت چه فرموده است؟ كلیمیت چه فرموده است؟ آنها را هم بگویید! موسای كلیم در این زمینه سخنانی دارد، عیسای مسیح در این زمینه سخنانی دارد.
🔹 مبادا كسی بخواهد بانویی از بانوان اسلام را به عظمت بستاید، آن مریم (صلوات الله و سلامه علیها) را به آشپزخانه این بیاورد و بگوید مریم كنیز توست، شما همه اینها را تكریم بكنید! آن كه ذات اقدس الهی درباره اش فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلی نِساءِ الْعالَمینَ﴾،[2] او را به آشپزخانهها نبرید و نگویید او كنیز است! او هم مثل انبیاست، منتها فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) سیده نساء اولین و آخرین[3] است، اصولاً سیادت برای اینهاست، پدرش سید انبیاست، همسرش سید اولیاست، فرزندانش سید شباب اهل جنت اند، آقایی بر همه برای اینهاست؛ ﴿وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً﴾؛[4] اینها شهید شهدایند، اینها مُهیمن بر انبیایند؛ این درست است، بگویید آنها بالاترند، نگویید اینها كنیزند و نوكرند! از ارج بزرگان الهی نكاهید. بالأخره این بانو گفت: ﴿یا لَیتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیاً﴾؛[5] ای كاش می مُردم و از خاطره تاریخ محو می شدم، این زن است! ﴿یا لَیتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیاً﴾، آنگاه چیزی كه مریم آن را این چنین لكه ننگ می داند، در تالار خلق پكن می بینید به عنوان یك امر فخرآور دارد امضا می شود! این جامعه انسانی را، همه مسلمان ها بالأخص اُم القرای اسلامی ایران باید نجات بدهند و برهانند و بهترین فرصت ها هم میلاد زینب كبرا (سلام الله علیها) است، میلاد فاطمه زهرا (صلوات الله علیها) است و این گونه از موارد كه امیدواریم خدا به بركت این خاندان مخصوصاً این دو بانو همه جوامع بشری را به معارف الهی آشنا بفرماید!
📝 پی نوشت ها:
[1] . سورهٴ غافر، آیهٴ 83.
[2] . سورهٴ آلعمران، آیهٴ 42.
[3]. امالی(للصدوق)، ص486 الی 487؛ «فَقِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ ص أَ هِی سَیدَةٌ لِنِسَاءِ عَالَمِهَا فَقَالَ ص ذَاكَ لِمَرْیمَ بِنْتِ عِمْرَانَ فَأَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَهِی سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ».
[4] . سورهٴ نساء، آیهٴ 41.
[5] . سورهٴ مریم، آیهٴ 23.
📚 فرازی از خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1374/07/07
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
20.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼#صوت جلسه سخنرانی#استاد_نظری_منفرد
📌حکمت های قرآنی- قسمت اول
زمان: ۲۹دقیقه
🔅🔅🔅
🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
@rahighemakhtoom
026.mp3
14.16M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه26
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#یک_آیه
#یک_پیام
📌ارتباط تقوا و گشایش امور
وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرٰٓى اٰمَنُوْا وَاتَّقَوْا لَـفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكٰتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْاَرْضِ وَلٰـكِنْ كَذَّبُوْا فَاَخَذْنٰهُمْ بِمَا كَانُوْا يَكْسِبُوْنَ
الأعراف 7:96
اگر مردم قريهها ايمان آورده و پرهيزگارى پيشه كرده بودند بركات آسمان و زمين را به رويشان مىگشوديم، ولى پيامبران را به دروغگويى نسبت دادند. ما نيز به كيفر كردارشان مؤاخذهشان كرديم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#معیار_های_تفسیر_معتبر
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 معیارهای تفسیر معتبر
(قسمت پایانی)
▪ نكته:
عبور تفسیر از كانالهای خاص كه در علم تفسیر قرار دادهاند لازم است، كه بعضی شرایط اثباتی و بعضی نفی است، كه در ادامه به اهم آنها اشاره میكنیم هر چند بعضی لازمه بعضی هستند.
✅ 7. تفسیر قرآن نباید مخالف حكم قطعی عقل باشد.
چون پیامبران حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است پس اگر عقل انسان یك حكم قطعی داد كه تمام عقلاء آن را بپذیرند شرع هم آن را میپذیرد و از همین روست كه میگویند: كلما حكم به العقل حكم به الشرع (هر چه را عقل به آن حكم كند دین هم آن حكم را میكند) البته بالعكس این قاعده هم صحیح است چون هر چه را شارع مقدس حكم میكند، عقل هم حكم میكند (البته در مورد این قاعده معانی دیگری هم شده است) لكن گاهی عقل انسان نمیتواند آن مطلب را درك كند، چون عقل انسان در حال رشد و تحول است و ممكن است با پیشرفت علوم بشری آن را دریابد، و لذا بسیاری از دستورات بهداشتی اسلام و قرآن با گذشت زمان مورد قبول همه دانشمندان علم پزشكی قرار گرفت با این كه در محیط جاهلیت عرب كه این احكام در آن عصر نازل شد عقل انسان آن روزگار از درك آنها عاجز بود.
______________
[1] . تفسیر تبیان، ج اول، ص 4.
[2] . مجمع البیان، ج اول، ص 13.
[3] . قاموس قرآن، ج 5، ماده فسر، ص 175، نوشته سیدعلیاكبر قرشی.
[4] . در مبحث منابع تفسیر، منبع سوم مفصل بحث خواهیم كرد.
[5] . تفسیر مجمعالبیان، ج اول، ص 13.
[6] . مقدمه تفسیر تبیان، شیخ طوسی(ره)، ص 4، ج اول.
[7] . مقدمه تفسیر تبیان شیخ طوسی(ره)، ج اول، ص 4.
[8] . به علاوه تفسیر قرآن با فرض وحی بودن قرآن و قابل تفسیر و فهم بودن آن ممكن است.
[9] . برای توضیح بیشتر به كتابهای تفسیر آیات مشكله ص 293 و مبانی و روشهای تفسری ص 209 مراجعه شود.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سجده شکر
🔹 شخصی حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده و عرض كرد كه من یك حاجتی دارم، حضرت فرمود حاجتت چیست؟ گفت حاجتم این است که در قیامت ما را فراموش نكنی، خودتان به بهشت که می روید ما را هم اهل نجات و اهل بهشت قرار بدهید «تَحَمَّلْ لِی عَلَى رَبِّكَ الْجَنَّةَ». وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «قَدْ تَحَمَّلْتُ لَكَ وَ لَكِنْ أَعِنِّی عَلَى ذَلِكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ»؛[الأربعون حديثا (للشهيد الأول)، ص45.
] من این كار را می كنم، ولی سجده های فراوان داشته باش!
🔹 بالأخره غالب روز انسان باید سجده بكند؛ بلایی از او دفع شده باید سجده بكند یا نعمتی به او رسیده باید سجده بكند، این چنین نیست كه اگر نعمتی به انسان رسیده یا یك مطلبی را یاد گرفته بگوید من خودم زحمت كشیدم؛ اگر یك حادثه تلخی پیش آمد و برطرف شد بگوید همین طوری گذشت. بالأخره در روز حداقل چندین بار باید سجده بكنیم؛ بلایی دفع شده یا چیزی را یاد گرفتیم یا خدمتی كردیم یا احسانی كردیم یا كار خیری انجام دادیم، اینها سجده می خواهد!
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 108
تاریخ: 1389/03/05
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom