eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (129) 🔅🔅🔅 📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (6 پایان) ✅ اصل چهارم. چون صراط مستقيم ويژگي دارد كه شناخت آن از تشخيص موي باريك دقيق تر و پيمودن آن از رفتن بر لبه شمشير تيز دشوارتر است، هرچند با مُراجعَت به سلطان علوم و ملكه معارف، يعني وحي الهي، معرفت آن ميسور و با مراقبت و مُحاسَبَتِ نفسْ طي كردن آن مقدور مي شود، گروهي كه از رجوع به منابعِ وَحياني ناكام و از رقيب و حسيب خود بودن محروم اند، به دام افراط و تور تفريط افتاده، كژراهه مي روند. ▪ آنچه در جاهليتِ كهن رخ داده بود كه در آن دختر زنده به گور مي رفت و زن از بسياري از حقوق الهي و انساني خود بي بهره بود، تفريط درباره زن بود و آنچه از جاهليتِ مُدِرن پديد آمد كه در آن تفكّر فمينيسم رواج دارد، افراط درباره آن است؛ چه اينكه اصل تفكر اومانيسم نارواست، زيرا هرگونه حقّي كه براي شخصيّت حقيقي يا حقوقي صنف يا نوع انسان ثابت مي شود، بايد در مدار هويّت عيني و هستي خارجي او بيرون نباشد، چون حق تابع ذي حق است، اگر ذي حق موجودِ محدودِ نيازمند بود، حق او بايد در محور هستي او بگردد و فراتر از آن نباشد. ▪ انسان، اعم از مرد و زن، موجودي است آفريده خداوند و كاملاً تحت تدبير ربوبي او اداره مي شود و بايد در مدار حقّي كه خداي سبحان تحديد كرده و متجاوز از آن را تهديد نموده و حافظ و نگهبان او را تحبيب و ترغيب و طاغي و باغي نسبت به آن را ترهيب و تخويف كرده است، طواف نمايد، و از كعبه حق مداري به بتكده اومانيسمي يا فمينيسمي منحرف نشده و كژراهه نرود. تفكّر فمينيسمي در حدّ خود بحران هويّت را به همراه دارد كه ابطال آن در گرو انسان شناسي كامل در ظلّ جهان بيني توحيدي است. ▪ خواهران بزرگوار آگاهند كه بحران تنها خياباني يا بياباني نيست، بلكه گاهي در متن كتاب هاي رسمي ظهور نموده و زماني در مجلّات يا روزنامه ها بروز مي كند و شبهه علمي را در كنار شهوت عملي تزريق مي نمايد؛ ▪ بنابراين بر همگان لازم است كه فساد فرهنگي را همراه با آشوب كوي و برزن بررسي نمايند و بهداشت چنان دسيسه و درمان چنين فتنه اي را با بَنان و بَيان و با قلم و قدم و با سِلاح و صلاح، و بالاخره با هر وسيله اي به عهده گيرند، زيرا رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ رَدَّ عَنْ قومٍ مِنَ المسلمينَ عاديةَ ماءٍ او نارٍ وَجَبَتْ له الجنّةُ» [الكافي، ج 2، ص 164.]؛ هر كس جلوي تعدّي آب و طغيان آتش را بگيرد و نگذارد مسلماني در معرض سيل و مانند آن قرار گيرد يا مسلماني را از سوخت و سوز برهاند و مانع نفوذ آتش شود، بهشت براي وي واجب و ثابت است. ▪ اين نكته نيز روشن است كه گرايش هاي لائيكي، منش هاي سُوءِاخلاقي، روش هاي ناپسند و نارواي اجتماعي، بيش از تعدّي آب و تجاوز آتش خسارت بار است و در اين مسئوليتِ دفاعي و صيانتي هيچ تفاوتي بين زن و مرد نيست، زيرا جريان دفاع از حوزه اسلامي و حراستِ از عفاف و پاكدامني و حمايت از تماميّت ارضي و نظاير آن، از مهمّ ترين امور جمعي محسوب مي شود كه در آن رهبران الهي حضور تام داشته و اِشراف كامل دارند و در چنين موقعيّت حسّاسي، هيچ مؤمن راستين، اعم از زن و مرد، صحنه را رها نمي كند و رفاه زودگذر را بر شكوه پايدار ترجيح نمي دهد. ▪ پيام قرآن حكيم در اين باره تعيين كننده وظيفه رسمي است: (إنّما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله وإذا كانوا معه علي امرٍ جامعٍ لم يذهبوا حتّي يستئذنوه... ) [سوره نور، آيه 62.]؛ مؤمنان راستين گروهي اند كه به خداوند و رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم او ايمان آورده اند و هنگامي كه با آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم در امر جامع و كار اجتماعي كه بارزترين مصداق آن دفاع از ميهن اسلامي است باشند، هرگز بدون اذن و(بدون عذر معقول و مقبول) صحنه را رها نمي نمايند. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فصل مشترک دعای 🔹 ما تا یك پایگاه فكری اعتقادی نداشته باشیم، از نظر مسائل اخلاقی، فقهی و حقوقی با مشكل جدی روبرو هستیم؛ بالأخره اینها زیر بنا می ‌خواهد، خود اینها رو بنا هستند، یك مبنای خاصی می ‌طلبند كه آن مبنا بتواند این بنا را تحمل بكند؛ یعنی احكام اخلاقی، احكام فقهی و احكام حقوقی همه اینها جزء فروع ‌اند که بالأخره یك اصولی را می ‌طلبند، این مطلب اول. 🔹 مطلب دوم این است كه ما موظفیم به انبیای الهی تأسی كنیم، راهی را كه آنها رفتند همان راه را برویم كه هم مبنای سالمی داشته باشیم، هم بنای استوار. 🔹 مطلب سوم این است كه ما اگر خواستیم ببینیم سیره انبیا، سنت انبیا و مكتب انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) چیست، بهترین سند قرآن كریم است كه مشخص كرده كه اینها از خدا چه خواستند و چطور زندگی را شروع كردند. قرآن كریم وقتی روش انبیا را بازگو می ‌كند، از وجود مبارك ابراهیم خلیل مثلاً شروع می ‌كنید می ‌بینید او اول از ذات اقدس الهی مبانی متقن دینی و توحیدی را طلب كرده است تا یك جهان بینی موحّدانه را تحصیل كرده باشد، بعد مسائل اخلاقی حقوقی و فقهی را، عرض كرد ﴿رَبِّ هَبْ لی حُكْماً وَ أَلْحِقْنی بِالصّالِحینَ﴾؛[1] آن حكم را و آن جهان بینی توحیدی را به من عطا بكن كه اگر آن عطا شد در حقیقت همان معرفت الهی و همان اصول دین، می‌تواند زیر بنای بسیاری از مسائل باشد. به وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) که رسید فرمود: ﴿فَاسْتَمِعْ لِمَا یوحَی ٭ إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِی(۱٤)﴾؛[2] فرمود ببین چه چیزی به تو وحی می‌ شود، اولین مطلبی كه به تو وحی می‌شود جریان توحید است بعد مسئله عبادت و در بین عبادت نماز را اقامه بكن، برای اینكه به نام من و به یاد من باشی؛ یعنی آن معارف اعتقادی به وسیله عبادت سامان می ‌پذیرد، چه اینكه رو بنایی است بر اساس همان زیر بنا. وقتی نوبت به عیسای مسیح (سلام الله علیه) هم می ‌رسد، می‌بینید آن وجود مباركش اولین سخنی كه می‌ گوید این است ﴿إِنّی عَبْدُ اللّهِ﴾ بعد ﴿آتَانِی الْكِتَابَ وَجَعَلَنی نَبِیاً﴾،[3] اول مسئله اولوهیت خدا و پذیرش توحید الهی است بعد مسئله نبوت و كتاب و مانند آن است. [وقتی] نوبت به وجود مبارك پیامبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) می ‌رسد، فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ﴾؛[4] اول بدان كه در جهان بیش از یك خدا نیست، خدایی هست و شریك هم ندارد، این را بدان! این علم بالأخره با براهین حاصل می‌شود، برای آنها با شهود حاصل می ‌شود، اما برای ما با دلیل حاصل می‌ شود ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ﴾ این اصل اول، بعد ﴿وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ﴾؛ هم برای خودت استغفار بكن و هم برای دیگران كه این می‌ شود فرع و آن می‌شود اصل. 📝 پی نوشت: [1]. سوره شعراء, آیه83. [2]. سوره طه, آیات13 و 14. [3]. سوره مریم, آیه30. [4]. سوره محمد, آیه19. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 دین و آزادی در قرآن/دین و آزادی سیاسی(1) ▪ آزادی سیاسی در كاربرد عام آن هر گونه فعالیتی را كه بر سرنوشت ‏سیاسی جامعه تاثیر می‏گذارد، شامل می‏شود. طبق این كاربرد، تشكیل احزاب وجمعیت‏ها، مطبوعات و رسانه‏ های گروهی نیز فعالیت های سیاسی به شمار می‏روند، ولی كاربرد خاص آن مربوط به دخالت آحاد جامعه در حكومت و اداره ‏ی امور كشور است. این آزادی با نظامهای استبدادی در تعارض آشكار است. ▪ بدیهی است آزادی افراد در دخالت در اداره‏ی جامعه مشروط به یك سلسله شرایط و شایستگی‏ هاست كه با توجه به نوع جهان‏ بینی ‏ها و مكاتب پذیرفته شده در جوامع بشری و قوانین اساسی آنها متفاوت خواهد بود. ولی در قانونمندی چنین آزادی بسان دیگر آزادی‏ های اجتماعی نمی‏توان تردید كرد. 🔹 حق آزادی سیاسی در ماده ‏ی (2) اعلامیه جهانی حقوق بشر در سه بند تدوین شده است: 🔸 1. هر كس حق دارد در اداره‏ی عمومی كشور خود، خواه مستقیما و خواه به وساطت نمایندگی كه آزادانه انتخاب شده باشد، شركت جوید. 🔸 2. هر كس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی كشور خود نایل آید. 🔸 3. اساس و منشا حكومت، اراده‏ی مردم است، این اراده، باید به وسیله انتخاباتی ابراز گردد كه از روی صداقت و به طور ادواری صورت پذیرد. انتخابات باید عمومی و با رعایت مساوات باشد و با رای مخفی یا طریقه‏ای نظیر آن انجام گیرد كه آزادی رای را تامین نماید. ▪ بند اول و دوم ماده ‏ی مزبور از دیدگاه جهان‏بینی توحیدی، پذیرفته است، چرا كه اگر شرایط عمومی برای حضور آحاد و افراد جامعه در اداره‏ی امور كشور فراهم نگردد و این كار تنها توسط افراد ویژه‏ ای مثلا هواداران یك حزب، یا اشراف و سرمایه ‏داران و امثال آنان انجام شود، مشاركت عمومی از میان می‏رود، و زمینه برای استبداد و خودكامگی فراهم می‏شود، و به دنبال آن مفاسد گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رواج می‏یابد. و هیچ یك از این امور از دیدگاه دین حق پذیرفته نیست. ✅ در قرآن كریم بر اصل تعاون و مشاركت عمومی، مشورت و همفكری، و نفی استبداد تاكید شده است. درباره تعاون می‏فرماید: «...تعاونوا علی البر و درباره‏ ی مشورت می‏فرماید: «... و امرهم شوری بینهم...»[1] و نیز به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم دستور می‏دهد تا با مسلمانان در امور مربوط به سرنوشت جامعه اسلامی مشورت كند «...و شاورهم فی الامر...»[2] و امام علی علیه السلام فرموده است‏«من استبد برایه هلك‏»[3] و نیز فرموده است: «آله الرئاسه سعه الصدر».[4] برپایی قسط و عدل در جامعه‏ی انسانی یكی از اهداف بعثت پیامبران الهی بوده است(حدید/25) و آزادی معقول و مشروع یكی از مصادیق عدل اجتماعی است. ⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
(امروز یکشنبه 29-10-1398) 🔅🔅🔅 📌 انس مومنان با یکدیگر عن حنان بن سدیر، عن أبیه ، قال قلت لأبی عبد الله ( علیه السلام )إنی لألقی الرجل لم أره و لم یرنی فیما مضی قبل یومه ذلک فأحبه حبا شدیدا، فإذاکلمته وجدته لی علی مثل ما أنا علیه له ،ویخبرنی أنه یجد لی مثل ألذی أجد له فقال صدقت یاسدیر، إن ائتلاف قلوب الأبرار إذاالتقوا، و إن لم یظهروا التودد بألسنتهم ،کسرعه اختلاط قطر السماء علی میاه الأنهار، و إن بعدائتلاف قلوب الفجار إذاالتقوا، و إن أظهروا التودد بألسنتهم ،کبعد البهائم من التعاطف ، و إن طال اعتلافها علی مذود واحد. 📒 (امالی شیخ طوسی ص412) ▪ گاهی اصحاب ائمه علیه السلام جزئیات مسائلشان را هم با ایشان مطرح میکردند. 🔹 عرض میکند: من گاهی یک فردی را می بینم که او را تا بحال ندیده ام و با او آشنائی ندارم، اما وقتی کنار او می نشینم احساس میکنم یک محبتی به او دارم و گویی سالها با این فرد سابقه داشته ام! وقتی با او حرف میزنم، می بینم او هم عیناً همین احساس من را نسبت به خودش دارد، او هم احساس میکند که به من محبت دارد. سرّ این مطلب چیست؟ ▪ حضرت فرمود: بله، همینطور است، همانطوری که وقتی روی جوی آبی، نهر آبی باران میریزد، به سرعت این قطرۀ باران با این آب مخلوط میشود، یعنی شما هیچ فاصله ای نمی بینید! به مجرّد اینکه این آب میرسد، سریعاً با این جریان اختلاط پیدا میکند، همینطور ابرار وقتی به یکدیگر میرسند ولو به زبان هم اظهار تودّد نکنند، روحهایشان با همدیگر اختلاط پیدا میکند. اهل تقوا انسشان با یکدیگر اینطور است، یک انس عمیق قلبی و روحی است. ▪ اما دلهای فجّار، عکس این است! آنها وقتی به یکدیگر میرسند، با همدیگر اظهار علاقه هم میکنند اما به خون هم تشنه اند! مثل همین فجّار که در رأس دولتهای دنیا قرار دارند و حکومتها را اداره میکنند، اینها وقتی به یکدیگر میرسند اظهار علاقه و محبّت میکنند، اما در دلشان ذره ای نسبت به هم محبت و تودّد و انس ندارند! اینها مثل حیوانات هستند، دو رأس گوسفند یا دو الاغ در راه به هم میرسند، اینها به یکدیگر هیچ علاقه ای ندارند! ولو اینکه این بهائم در یک آخور با همدیگر مدّتها باشند. 🍀🍀🍀 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 یک قلب یک مکتب ✅حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است 🔸حضرت امير(سلام الله عليه) در ذيل اين آيه، فرمود كسي حبّ ما را دارد با دوستيِ دشمنان ما جمع نمي‌شود. 🔸نه انسان دو قلب دارد، نه در قلب دو مكتب جا مي‌گيرد؛ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ 🔸خب اگر هر كسي يك دل دارد و در يك دل دو مكتب جا نمي‌گيرد ديگر ممكن نيست شما هم غديري باشيد هم سقفي؛ هم غدير را قبول داشته باشيد هم سقيفه را، اينكه شدني نيست! 🔸فرمود دوستان ما هرگز دوستانِ دشمنان ما نيستند. 🔸پس چه در مسأله توحيد چه در مسأله وحي و نبوّت چه در مسأله امامت دو متضاد در يكديگر جا نمي‌گيرد. 🔸هم ايمان باشد هم كفر، هم ايمان باشد هم نفاق، هم غدير باشد هم سقيفه اين جمع نمي‌شود، لذا فرمود مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ... 🔸فرمود شما پيشنهاد كفار را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نمي‌شود پيشنهاد منافق را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نمي‌شود پيشنهاد سقفي را بخواهي بپذيري با غديري جمع نمي‌شود... 🔸اينها حرف باطل مي‌زنند، حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 1 الی 5 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
◼️مقام منيع فاطمه زهرا(س)/دليل حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر ائمه(ع) ◾️سرّ اینكه این بانو(سلام الله علیها) حجت بر ائمه(علیهم السلام) است و اگر علی بن ابی‌طالب(سلام الله علیه) نبود احدی همتای آن حضرت نبود، این است كه آن حضرت مثل خود قرآن كریم در مقام و شكل گرفت، قرآن این سه ویژگی را دارد؛ 🔸 اولاً از زمین برنخاست و از آسمان نازل شد 🔸و ثانیاً نزولش 23 سال طول كشید 🔸و ثالثاً برای ابد می ماند و اینطور نیست كه ـ معاذ الله ـ قابل زوال و از بین رفتنی باشد؛ «لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ». ◾️وقتی هویت انسان كامل مخصوصاً فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را ارزیابی می‌كنیم می‌بینیم در همین مثلث خلاصه می‌شود؛ ایشان از زمین برنخواست و از نازل شد و تقریبا همسفر قرآن كریم بود. ◾️طی 23 سالی که قرآن به تدریج نازل شد وجود مبارك فاطمه(سلام الله علیها) از چندین راه با قرآن رابطه داشت؛ 🔸 راه مستقیمش این بود كه از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آیات را فرا گرفت و هر روز این دو شاگرد را به پیشگاه رسول گرامی می‌فرستاد یعنی و سفیران فاطمه بودند، بعد از آنها استنطاق می‌كرد كه امروز چه آیه ای نازل شد؟ چه فرمود؟ آیه را چگونه معنا كرد؟ این آیه را با آن آیه چگونه هماهنگ كرد؟ 🔸 اینها را گزارش می‌دادند در تكمیل گزارش با پدر بزرگوارش هم مذاكره می‌كرد، سفیر سومی كه وجود مبارك فاطمه(سلام الله علیها) داشت بود كه باب مدینه بود آن هم مرتب گزارش می‌داد، امروز این آیه نازل شد ،پیغمبر اینچنین معنا كرد، اینچنین تفسیر كرد و مانند آن، 🔸 همچنین وجود مبارك بی بی(سلام الله علیها) راه دیگری نیز داشتند که هر كسی می‌تواند آن را داشته باشد، بحسب ظاهر انسان ارتباط مستقیمی هم با ذات اقدس الهی دارد آن راه را هم خدا وعده داد كه اگر پیشه كنید از یك سو خداوند شما می‌شود از سوی دیگر «اتَّقُوا اللّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللّهُ» 🔸 این بی بی(سلام الله علیها) در اثر آن تقوای كامل، شاگرد مستقیم ذات اقدس الهی بود معارفی را از آنجا فراگرفت و از اینكه در سوره انفال خدا وعده داد «إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانًا» این بی بی(سلام الله علیها) مثل اعلای تقوا بود لذا ذات اقدس الهی فرقان بین حق و باطل را به او عطا كرده است. ◾️این مجموعه اینقدر ادامه داشت تا به پایان برسد همین كه در اواخر عمر مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرآن به پایان رسید دیگر آیه‌ای ناز ل نشد طولی هم نكشید كه این پدر و آن دختر هر دو رحلت كردند. ◾️بی بی(سلام الله علیها) بیش از 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت رسول گرامی(سلام الله علیهما) نماند. تقریبا وقتی نازل شدن قرآن تمام شد عمر این بی بی هم تمام شد. او با قرآن می‌كشید با قرآن می‌شد با قرآن بود با قرآن بود منتها قرآن آمد كه بماند این بی بی هم آمد كه بماند، بدنش البته رحلت كرده است و اما جان او همچنان است. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره نصر ▪ سوره نَصر صد و دهمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده به معنای پیروزی است. از دیگر نام‌های آن اذا جاء است. در این سوره سه پیشگویی و خبر غیبی مهم وجود دارد: «فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام»، «ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)» و «رحلت پیامبر(ص)». استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان را از خواص این سوره برشمرده‌اند. ▪ نام مشهور سوره، نصر است. سبب این نامگذاری آن است که کلمه نصر در اولین آیه این سوره به کار رفته و از پیروزی الهی سخن گفته است. نام دیگر این سوره «اذا جاء» است؛ زیرا این سوره با همین کلمه آغاز می‌شود. سومین نام این سوره، تودیع است. نزول این سوره در اواخر عمر رسول خدا(ص) و وداع خداوند و جبرئیل با ایشان، دلیل این نامگذاری است. ▪ سوره نصر جزو سوره‌های مدنی و در ترتیب نزول صد و دومین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و دهمین سوره قرآن است. ▪ بعضی از مفسران این سوره را صد و یازدهمین یا صد و دوازدهمین سورهٔ نازل‌شده می‌دانند. سوره نصر جزو سوره‌های جَمعیُ‌النزول است بدین معنا که تمام آیات آن یکجا نازل شده است. ۱۴ تا ۱۶ سوره قرآن چنین‌اند. ▪ سوره نصر ۳ آیه، ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف دارد و جزو سوره‌های مُفصّلات (دارای آیات کوتاه) است. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای کلی و نموداری سوره نصر ▪ خداوند در سوره نصر، به رسولش وعده پیروزی و یاری می‌دهد و اعلام می‌کند خیلی زود مردم گروه‌گروه داخل اسلام می‌شوند. پس به پیامبر(ص) دستور می‌دهد به شکرانه این یاری و پیروزی، خدا را تسبیح کند و حمد بگوید و استغفار کند. ▪ بنابر نظر برخی مفسران همچون علامه طباطبایی این سوره در مدینه بعد از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شده است؛ پس مراد از فتحی که خداوند به آن وعده می‌دهد، فتح مکه است . ▪ نظرها درباره زمان نزول سوره نصر مختلف است؛ برای مثال علی بن ابراهیم قمی می‌گوید این سوره در منا و در حجة الوداع نازل شد یا واحدی نیشابوری می‌گوید این سوره در بازگشت پیامبر(ص) از جنگ حنین نازل شد و پیغمبر(ص) پس از آن بیش از دو سال نزیست؛ ✅ اما برخی از مفسران همچون شیخ طبرسی و علامه طباطبایی بر این باورند که این سوره پس از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شد؛ بنابراین منظور از فتح و پیروزی و پیوستن بسیاری از مردم به اسلام که خداوند در آیه اول و دوم از آن سخن گفته، فتح مکه است؛ چراکه پس از این پیروزی بود که مردم دسته‌دسته به اسلام پیوستند. ▪ این سوره، حامل سه پیشگویی و خبر غیبی است: ⏪ • فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام؛ ⏪ • ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)؛ ⏪ • رحلت پیامبر(ص).[۱۱] 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی کلی سوره نصر بر اساس روایتی که به پیامبر(ص) منسوب است، کسی که این سوره را قرائت کند ثواب کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر(ص) جنگیده و به شهادت رسیده است به او داده می‎شود.[۱] همچنین بنابر روایتی دیگر هر کس در شب نهم شعبان چهار رکعت نماز و در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره نصر را بخواند، خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌گرداند (یعنی در آتش جهنم عذاب نمی‌شود) و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.[2] همچنین برای این سوره خواصی مانند استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان برشمرده‌اند.[3] 📝 پی نوشت: 1.بحرانی، البرهان فی تفسیرالقرآن، واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۷۸۳. 2. سید بن طاووس، اقبال بالاعمال الحسنة، ۱۴۱۶ق، ج۳، ص۲۲۰. 3. نمازی شاهرودی، مستدرک سفینة البحار، ۱۳۷۸ش، ج۸، ص۴۸۰. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی سوره نصر اذا جائ نصرالله و الفتح ✳ آرمان های سردار دلها شهید را محکم و با صلابت خواهیم گرفت.. 🕑 زمان ۵۰ ثانیه 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
📌 بوی بد گناه 🔹 ما چه كار كنیم كه حاملان عرش برای ما طلب مغفرت كنند؟ یك رابطه ‌ای لااقل باید با اینها برقرار بكنیم، بهترین رابطه این است كه آنها از ما نرنجند. آنها از بعضی می ‌رنجند و از بعضی هم نمی‌ رنجند. وقتی از معصوم (سلام الله علیه) سؤال كردند فرشته‌ها از كجا اعمال انسان را ثبت می ‌كنند، خاطرات و تصمیم ها را از كجا می ‌فهمند كه ثبت بكنند؟ حضرت فرمود بوی بوستان و بوی كنیف و چاه فاضلاب یكی است؟ عرض كرد نه، فرمود اگر بوی خوبی به مشام انسان برسد معلوم می ‌شود از كنار بوستان و گلستان می ‌گذرد، بوی بدی به بینی و شامه او برسد معلوم می ‌شود که از كنار فاضلاب و چاه زباله می‌ گذرد، فرمود آنها از بوی درون می ‌فهمند كه درون این شخص زباله ‌دان است یا بوستان؛ شما با نیت هایتان، با افكارتان، با اراده‌هایتان و با تصمیم ‌هایتان بالأخره درونتان را یا گلستان می ‌كنید یا چاه زباله.[1] 🔹 اگر كسی بخواهد مشمول استغفار فرشته‌ ها بشود بهترین راه این است كه آنها را نرنجاند، یك سطل زباله كه مورد قبول فرشته نیست ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] یا ﴿وَ یسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی اْلأَرْضِ﴾[3] اینها برای مؤمنان طلب مغفرت می ‌كنند. [1]. الکافی( ط ـ الاسلامیه), ج2, ص429; «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَلَكَینِ هَلْ یعْلَمَانِ بِالذَّنْبِ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یفْعَلَهُ أَوِ الْحَسَنَةِ فَقَالَ رِیحُ الْكَنِیفِ وَ رِیحُ الطِّیبِ سَوَاءٌ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا هَمَ‏ بِالْحَسَنَةِ خَرَجَ‏ نَفَسُهُ‏ طَیبَ‏ الرِّیحِ‏ فَقَالَ صَاحِبُ الْیمِینِ لِصَاحِبِ الشِّمَالِ قُمْ‏ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالْحَسَنَةِ فَإِذَا فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ فَأَثْبَتَهَا لَهُ وَ إِذَا هَمَّ بِالسَّیئَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ مُنْتِنَ الرِّیحِ فَیقُولُ صَاحِبُ الشِّمَالِ لِصَاحِبِ الْیمِینِ قِفْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالسَّیئَةِ فَإِذَا هُوَ فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ وَ أَثْبَتَهَا عَلَیه». [2]. سوره غافر, آیه7. [3]. سوره شوری, آیه5. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق های نجومی گرفته شود. ✅ جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله دیدار و گفتگو کردند. 👇👇👇 ▪ تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب های جهان این است که پشتوانه انقلاب ما «دین» است. ▪ مطلب اساسی این است که اگر نظامی نسبت به دین بی اعتنا باشد خدا آن را رها می کند چراکه «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا». ▪ گرچه اسلام و اهل بیت علیهم السلام به مسائل دنیوی و مال اندوزی اعتنایی نکرده اند لکن مال باید آنقدر باشد که آبروی انسان محفوظ بماند در نتیجه اقتصاد از موارد مورد تاکید اسلام است؛ اسلام به روشنی این سه محور اساسی را در اقتصاد تبیین کرده که مال چیست؟ به دست چه کسی باید باشد؟ و چگونه باید باشد؟ در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است « جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»، مستحضرید که تمام الفاظ قرآن کریم حساب شده است، اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر می کند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت! ▪ تاکید قرآن کریم این است که اگر ملتی جیبش خالی باشد در واقع ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام و مقاومت ندارد، چنین ملتی ناگزیر اهل چاپلوسی و تملق خواهد بود و این با شرافت و کرامت که بسیار در اسلام بر آن تاکید شده سازگار نیست، دین نمی خواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه می خواهد انسان کریمانه زندگی کند. ایشان تصریح داشتند: «آبرو» حق الله است، کسی حق ندارد طرزی کسب مال کند یا طرزی زندگی کند که آبروی او در خطر قرار بگیرد، آبروی مومن متعلق به خداست و مومن تنها امانتدار است و لذا انسان موظف است که آبروی خود را حفظ کند. ▪ فقر باعث آبروریزی انسان می شود. ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند. اینکه دین می گوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تایید اسلام است. ▪اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛ آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی قاچاق کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم! امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند. ▪ اقدام دیگر این است که باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق های نجومی گرفته شود که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اصلاح نظام بانکداری کشور است. اقدام مهم دیگری که باید صورت گیرد این است که خلق پول بدون پشتوانه هرگز صورت نگیرد؛ خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ! دروغ یعنی دروغ، چه بسا اگر شخص روزه دار پول بدون پشتوانه چاپ کند روزه اش باطل شود چرا که دروغ تنها قول نیست بلکه فعل را هم شامل می شود. ▪ اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت مانند اتفاقی که بعد از جنگ جهانی دوم برای اقتصاد آلمان رخ داد و آنها را موفق ساخت تا کشورشان را پس از جنگ بازسازی کنند. ▪ اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمی رود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست. ▪ مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق می خواهد! بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغال زایی تبدیل به گل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمان های مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند. در حالی که باید مسئولین مردم را راهنمایی می کردند که نقدینگی و سرمایه خود را در ساخت کارخانه ها و ایجاد اشتغال مولد سرمایه گذاری کنند، این وظیفه مسئولین اقتصادی کشور است که پول و ثروت جامعه را به مسیر درستی هدایت کنند آنگاه خواهید دید که بسیاری از معضلات اجتماعی مانند بالارفتن سن ازدواج، طلاق و اعتیاد، به راحتی قابل حل شدن خواهد بود. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
26-10-98 ✅ آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه در ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام، به شرح کلمه 106 و 107 از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: ▪ حضرت در جریان «نوف بکالی»، به او فرمود کسی که بیراهه می‌رود یا راه دیگری را می‌بندد یا کسی که با مال حرام و اختلاس بخواهد آبرو پیدا کند، طولی نمی‌کشد که از مَرکَب پیاده می‌شود! فرمود حسابتان مشخص باشد، آن کسی که امروز سوار است همیشه سوار نخواهد بود و آن کسی که امروز پیاده است همیشه پیاده نخواهد بود. ▪ حضرت در ادامه می فرماید «لَا یتْرُكُ النَّاسُ شَیئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ»؛ مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد! یک روز حسابی هست، فرمود ممکن نیست کسی از دین خود بکاهد و بخواهد بر دنیای خود بیافزاید مگر اینکه خسارت می‌بیند. به «نوف» فرمود الآن سحر است، هر کس در این فرصت زرّین با خدای خود مناجات کند، جواب مثبت می‌شنود. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(امروز دوشنبه 30-10-1398) 🔅🔅🔅 📌 روش تعامل ▪ مردی از شام در مدینه ساکن شده بود، به مجلس درس امام باقر علیه السلا م می آمد. روزی به حضرت عرض کرد: من از شما شرم میکنم، ناراحتم، علّت این است که شما را دشمن میدارم، قبولتان ندارم! می دانم که اطاعت خدا و اطاعت رسول و اطاعت امیرالمؤمنین، یعنی: خلیفه (هشام بن عبدالمالک)، در دشمنی با شماست .لکن از برخوردتان ،حرف زدنِ شما خوشم می آید، شما فصیح و بلیغ ،هستید، عالم هستید، چون تأّدب به آداب خوب و زیبایی دارید برخورد خوبی است، رفتارتان رفتار خوبی است، از این جهت نزد شما می آیم. 🔹 حضرت با او برخورد خوبی می کردند. به او می فرمودند: همه چیز را خدا میداند. 🔹 در ادامۀ روایت دارد که: این فرد شامی مریض میشود و در حال احتضار به دوستانش میگوید: وقتی من مُردَم، نزد ابی جعفر بروید و بگویید که من مُردَم و از آن جناب بخواهید که بر من نماز بخواند. ▪ یک روز صبح زود که حضرت در مسجد نماز می خواندند، دوستان آن مرد شامی به حضرت خبر دادند که فلانی از دنیا رفت! از ما خواسته که به شما بگوییم تا بر پیکر او نماز بخوانید. حضرت فرمودند: کلّا! دست نگهدارید! إنّ بلادَ الشّام صِرٌّ، صِرّ یعنی: خیلی سرد، این بنده خدا در بلاد شام زندگی کرده و به سرما و خنکی عادت کرده، اکنون که به مدینه آمده، در هوای گرم حالش منقلب شده و شما خیال میکنید مرده است. دست نگه دارید تا من بیایم. ▪ ثّم قام مِن مجلسِه فاخَذ وضوءً ثمّ عاد فَصلّی رکعَتین ثمّ مَّد یدَه تِلقاءَ وجهِه ماشاءَ الله، حضرت مدّتی دعا کردند تا آفتاب طلوع کرد، ثمّ نَهَض فانتَهی الی منزلِ الشّامیّ فَدخل علیه فَدعاه فأجابه، سپس بالای سر مرد شامی رفتند و صدایش کردند، او هم جواب داد و بلند شد! در واقع زنده شد. 🔹 فقال لأهلِه: إملَئوا جوفَه، سپس حضرت به خانوادهاش فرمودند: این مرد گرسنه است، به او خوراکی بدهید تا بخورد، نوشیدنی بدهید تا خنک بشود، بدنش را آماده کنید! و بَّردوا صَدرَه بالطعامِ البارِد، مدّتی نگذشت که حالش خوب شد. ▪ فأتی اباجعفرٍ علیه السلام ، به حضرت گفت: میخواهم با شما تنها باشم. حضرت مجلس را خلوت کردند، فقال: أشهدُ أنّک حجّةُ الله علی خلِقه، شهادت میدهم که تو حّجت خدا هستی. و بابُه الذی یُؤتَی منه فَمَن أتی مِن غیرِک خابَ و خَسِرَ و ضلَّ ضلالاً بعیداً. ▪ قال له ابوجعفر: و ما بدا لک؟ چی شد؟ تو که اینقدر با ما بد بودی، ما را قبول نداشتی، چه شد که اینطوری حرف میزنی؟! قال: أشهد أنّی عَهِدتُ بروحی و عایَنتُ بِعَینی، من شهادت میدهم که مرگ خودم را دیدم، روح خودم را دیدم که از بدن جدا شد! 🔹 - اتفاق میافتد کسانی واقعاً از دنیا رفته اند و بعد از مدتی برگشتند، که نمونه هایش هم در کتابها نوشته شده، هم بعضی را ما دیدیم که این را نقل میکنند. حتی دیدم یک شخص آمریکائی همین را نوشته که برای او هم اتفاق افتاده دعا کردند و برگشته- 🔹 ▪ میگوید: من دیدم که از دنیا رفتم، اینطور نبود که خواب ببینم، میدیدم کسی را که میگوید: رُدّوا علیه روحَه، این را زنده کنید، روحش را برگردانید! فَقد سَألنا ذلک محمدُ بنُ علیٍّ . محمد بن علی دعا کرده تا روحِ این شخص برگردد، خدای متعال به اولیائش، به صدّیقین چیزهایی عطا میکند که برای افرادِ عادی عجیب به نظر می آید به بعضی از بندگانش این قدرت را عطا میکند که به مرده بگوید زنده شو! زنده . أنَّک تُحِیی الموتَی بإذنِی میشود. در قرآن دربارۀ حضرت عیسی میفرماید. ✅ عبارت آخرِ حدیث مورد نظر ماست، فقال ابوجعفر علی :أما عَلِمتَ أنَّ الله یُحبّ العَبد و یُبغِض عَملَه، گاهی خدای متعال یک کسی را دوست دارد، آدمِ مؤمنی است، خدا او را دوست دارد. لکن یُبغِض عملَه، یک عملی از او سر میزند که خدا آن عمل را مبغوض میدارد. عکس اش هم هست، و یُبغِض العبدَ و یُحبّ عملَه، گاهی یک کسی را خدای متعال مبغوض میدارد اما کارِ او را دوست میدارد، خوشش می آید. این آدم خودش مبغوض بوده، لکن عملش را خدای متعال دوست میداشته، این که می آمده از محضر حضرت همین موجب شده است که خدای متعال این سرنوشتِ خوب ، استفاده میکرده را برای او مقدّر کند. قال: فصارَ بعد ذلک مِن اصحابِ ابی جعفر علیه السلام . 📒 امالی شیخ طوسی، صفحۀ 411 🍀🍀🍀 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 دین و آزادی در قرآن/دین و آزادی سیاسی(2) قسمت اول:https://eitaa.com/rahighemakhtoom/4102 ▪ بدین جهت پیامبران الهی با قدرتهای مستبد و استثمارگر مبارزه می‏كردند و در این راه از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نمی‏كردند. به عنوان مثال، از آنجا كه فرعون بر این كه بر بنی اسرائیل ستم می‏كرد و آنان را برده وبنده‏ی خود ساخته و حقوق اجتماعی آنان را سلب كرده بود، حضرت موسی علیه السلام وی را به شدت نكوهش كرده، از او خواست تا بنی اسرائیل را ازیوغ بردگی خود آزاد سازد. ▪ فرعون دوران كودكی حضرت موسی علیه السلام را یاد آورد كه در تكفل فرعون بوده، و امروز او باید مطیع و منقاد وی باشد، نه این كه علیه او قیام كند، ولی حضرت موسی با قاطعیت تمام در برابر فرعون ایستاد و تصریح كرد كه او بنی‏اسرائیل را بنده و برده‏ی خود ساخته و سپری شدن دوران كودكی موسی در دربار فرعون نیز از آثار همین سیاست استبدادی و استثمارگرانه بوده است‏«...تلك نعمه تمنها علی ان عبدت بنی اسرائیل‏».[5] داستان حضرت موسی نمونه منحصر به فرد نیست، این شیوه‏ی همه‏ی پیامبران الهی بوده است‏به خاطر همین روش بوده است كه مترفان و سلطه جویان استثمارگر با آنان به مبارزه برمی‏خاستند و رسالت آنان را تكذیب می‏كردند. «وما ارسلنا فی قریه من نذیر الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به كافرون‏».[6] ▪ بنابراین در این نكته جای هیچ‏گونه تردیدی وجود ندارد كه حكومتهای الهی پیامبران بر پایه‏ی عدل و داد استوار بوده، وبا هر گونه استبداد و خودكامگی به شدت مخالفت كرده‏ اند، و امتیازهای طبقاتی، نژادی و مانند آن در منطق آنان كمترین ارزش و اعتباری نداشته است. برای همه‏ ی اقشار وگروه های تشكیل دهنده ‏ی جامعه در برابر قانون عادلانه الهی، حقوق مادی قایل بوده‏اند، و مسؤولیتهای اجتماعی از دیدگاه آنان بر پایه‏ی شایستگی‏ ها و توانایی‏ ها استوار بوده است، نه برخورداری از شهرت و ثروت و امتیازاتی از این قبیل. به عنوان نمونه ‏ای روشن از شایسته سالاری در حكومت الهی پیامبران، می ‏توان داستان طالوت را یادآور شد كه توسط پیامبری از پیامبران بنی‏اسرائیل و به اذن و مشیت الهی به عنوان فرمانده سپاه توحید در مبارزه با لشكریان كفر برگزیده شد، و این در حالی بود كه وی از نظر شرایط زندگی از افراد عادی، غیر متمكن و غیر مشهور بود، و بدین جهت گزینش او به فرماندهی با مخالفت عده‏ای از بنی‏اسرائیل واقع شد كه شهرت، ثروت و امتیازات طبقاتی را ملاك لازم برای احراز مقامات كشوری و لشكری می ‏انگاشتند، ولی پیامبر الهی در پاسخ آنان توانایی جسمانی و دانایی طالوت را كه دو ركن لازم در فرماندهی نظامی است، به عنوان ملاك انتخاب وی یادآور شد.[7] ▪ گواه دیگر از قرآن بر این مطلب، سخن حضرت یوسف است كه از فرمانروای مصر می‏خواهد تا مسؤولیت‏سرمایه‏های عمومی و دولتی (بیت المال) را به عهده‏ی وی بسپارد، و دو صفت امانت‏داری و دانایی را به عنوان دلیل این درخواست‏بیان می‏كند «...اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم‏» .[8] ⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بهترین آزادی 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بوی بد گناه 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دست و دیده الهی 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دو پایه اساسی مطالعه 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
برشی از (53) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 6 ـ حمد بهشتيان بهشتيان كه جز به اذن ذات اقدس الهي سخن نمي گويند: (لا يتكلمون إلاّ من أذن له الرّحمن وقال صواباً) [سوره‌ي نباي، آيه‌ي 38.]همواره به ياد نعمتهاي الهي هستند و به حمد و شكر او زبان مي گشايند. قرآن كريم در تبيين اوصاف اهل بهشت در آياتي چند، از حمد مكرّر آنان در برابر نعمتهاي الهي ياد مي كند: ⏪ الف: در برابر تطهير دلهايشان از كينه، كه از بهترين نعمتهاي معنوي است و جريان نهرهاي بهشتي كه از نِعَم ظاهري است و بدون وحي و تنها با تكيه بر عقلْ راهيابي به آن هرگز ميسور نيست، خدا را حمد مي كنند. خداوندي كه هم نعمت سنگين وحي و رسالت و تشريع را به بشر ارزاني داشت (هدايت تشريعي) و هم نعمت توفيق معرفت و عمل را عطا كرد (هدايت تكويني): (ونزعنا ما في صدورهم من غلٍّ تجري من تحتهم الأنهار وقالوا الحمد لله الّذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]. ⏪ ب: از صدق وعده‌ي الهي و نعمتهاي بهشتي، كه شكر عملي خداوند در برابر كار آنان است، سخن گفته، خدايي را حمد مي كنند كه زمين بهشت را به آنان سپرد تا در هر نقطه اي از آن بخواهند مأوي گزينند: (وقالوا الحمد لله الذي صدقنا وعده وأورثنا الأرض نتبوّأ من الجنة حيث نشاء فنعم أجر العاملين) ⏪ ج: خداي را بر زدودن هر گونه اندوهي از دلهايشان سپاس مي گويند: (وقالوا الحمد لله الذي أذهب عنّا الحَزَن إن ربّنا لغفور شكور)[2]. د: آخرين سخن اهل بهشت نيز حمد و سپاس پروردگار جهان است: (دعواهم فيها سبحانك اللّهم وتحيّتهم فيها سلام وآخر دعواهم أن الحمد لله ربّ العالمين)[3]. 🔅 سرّ حمد مكرّر بهشتيان اين است كه عوامل و موجبات حمد (كه حدّ وسط براهين اثبات حمد براي خداي سبحان قرار گرفت)، مانند «جامع كمالات بودن»، «ربوبيّت مطلق» و «اِنعام و رحمت خدا بر بندگان»، همگي در بهشت ظهور و تجلّي روشن و فراگيرتري دارد. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش6 🔅 حروف مقطّعه اوائل سوره ها ▪ {تلميذ:} حروفات مُقَطَّعه كه در اوائل بعضى از سوره‌ها آمده است مانند{الم‌} و{حم‌} و غيرهما، آيا تا بحال معناى واقعى آن معلوم شده است؛ بطوريكه بطور اطمينان انسان بتواند آنها را معنى و تفسير كند. ▪ { علّامه‌}: اجمالًا مى‌توان گفت كه اين حروف يكنوع ارتباط خاصّى با مطالب وارده در آن سوره دارد؛ و بنابراين، سوره هائيكه در حروف مقطّعه اوائل آنها مشتركند، از يك سنخ از مطالب بحث و بيان دارند: سوره‌هاى ألف و لام و ميم (الم) در قرآن كريم در شش مورد است: 1- سوره 2: البقرة:{الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ.} 2- سوره 3: ءَال عمران:{الم اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ.} 3- سوره 29: العنكبوت:{الم* أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ.} 4- سوره 30: الرّوم:{الم* غُلِبَتِ الرُّومُ* فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ.} 5- سوره 31: لقمان:{الم* تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ.} 6- سوره 32: السّجدة:{الم* تَنْزِيلُ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ.} 🔹 در اين شش سوره مباركه، همانطور كه ملاحظه مى‌شود: سوره‌هاى آل عمران و بقره پشت سر هم قرار دارند، و چهار سوره عنكبوت و روم و لُقمان و سجده نيز بترتيب در پشت سر هم قرار گرفته‌اند. ▪ و سوره‌هاى حاميم (حم) دار كه آنها را{حَواميم‌} گويند، هفت سوراست: 1- سوره 40: المؤمن:{حم* تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ.} اين سوره را سوره غافِر نيز گويند. 2- سوره 41: السّجدة:{حم* تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌}. و اين سوره را سوره فُصِّلَت نيز گويند. 3- سوره 42: الشُّورَى:{حم* عسق* كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.} 4- سوره 43: الزّخرف:{حم* وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ* إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ.} 5- سوره 44: الدُّخان:{حم* وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ* إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ.} 6- سوره 45: الجاثية:{حم* تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.} 7- سوره 46: الاحقاف:{حم* تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.} ▪ تمام سوره‌هائى كه‌{حم‌} دارند، يك سنخ هستند و داراى مضمون و مطلب واحدى هستند و در قرآن كريم پشت سر هم قرار گرفته‌اند. همچنانكه سوره‌هاى‌{الم‌} همه يك سنخ بوده و داراى مضمون و مطلب واحدى هستند. ▪ و سوره‌هاى‌{مُسَبِّحات‌} كه با{يُسَبِّحُ‌} و{سَبَّح‌} شروع ميشود پنج عدد است: سوره حَديد، حَشْر، صَفّ، جُمعَة و تَغابُن. و سوره أعْلَى كه با{سبح‌} بفعل امر شروع مى‌شود، جزء مُسَبِّحات نيست، گرچه در روايتى وارد شده است وليكن در روايت معتبره، مُسَبِّحات را همان پنج سوره تعيين كرده است. 🔹 و در روايت است كه رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم اين پنج سوره را هر شب قبل از خواب مى‌خواندند. 🔹 و از سبب قرائت اين سوره‌ها از آنحضرت سؤال كردند؛ حضرت در جواب فرمودند: در هر يك از اين سوره‌ها آيه ايست كه بمنزله هزار آيه از قرآنست‌. 🔸 {. و در روايت وارد شده است كه هر كس مُسَبّحات را شب قبل از خواب بخواند، نميميرد مگر آنكه حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم را قبل از مردن مى‌بيند؛ و آنحضرت محلّ و مقام وى را در بهشت به او نشان مى‌دهند.} 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 قلب سلیم 🔹 ذات اقدس الهی انسان غیور را دوست دارد و اگر كسی ـ معاذ الله ـ غیرزدا نبود و وارد حریم غیر شد، این [شخص] معلوم می ‌شود که مریض است. در فرهنگ دین و قرآن كریم طمع به حریم دیگری و به ناموس دیگری و به حرم دیگری یك نحوه بیماری است؛ در سورهٴ مبارکهٴ «احزاب» به همسران پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دستور داده شد كه در هنگام سخن گفتن خیلی با صدای نازك یا با مطالب رقّت ‌بار یا عاطفه برانگیز یا حساسیت برانگیز و مانند آن كه نامحرمی را بشوراند، با آن طرز سخن نگویید یا با آن كلمات حرف نزنید! اگر این كار را كردید آن نامحرم طمع می ‌كند، چون مریض است ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾،[سوره احزاب, آیه32. ] از این آیهٴ نورانی برمی ‌آید كه اگر نامحرمی به یك نامحرم طمع كرد این قلبش مریض است. 🔹 پس مرض همان‌ طوری كه ظاهری است، باطنی هم هست. عفاف سلامت و صحّت هست، ترك عفاف مرض قلب است و قرآن كریم كه به ‌عنوان شِفا نازل شد ﴿نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ﴾[سوره اسراء, آیه82. ] این بیماری را به ما معرفی كرد، بعد از تعریف این بیماری راه درمانش را هم به ما گفت و معالجه كرد؛ از این راه روشن می ‌شود كه اگر مرد یا زن اهل حجاب و عفاف نبودند هم بیمارند، هم بیماری را دامن می ‌زنند و اگر جامعه ‌ای بیمار بود درمان چنین جامعه ‌ای آسان نیست، علاج این جامعه سخت است و جامعهٴ بیمار، فكر بیمار، سیاست بیمار، اقتصاد بیمار، اجتماع و روابط عمومی بیمار خواهد داشت، باید كوشید قلب را سالم كرد و در قرآن این‌چنین آمده است: تنها گروهی در قیامت اهل نجاتند كه با قلب سالم بیایند ﴿یوْمَ لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾.[سوره شعراء, آیه88 و 89. ] 📚 پیام به همایش نماز و حجاب تاریخ: 1391/02/09 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom