eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
655 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در تاریخ 1/11.98 ▪ دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با محوریت " تروریسم دولتی امریکا و انتقام سخت "، امروز سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 8:30 در سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی و با حضور خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان شهید طارمی، شهید مظفری نیا، شهید زمانی نیا و شهید پور جعفری و تجلیل از خانواده این شهدا در تهران برگزار شد. ▪ آیت الله العظمی جواد آملی در پیام خود به این کنفرانس بیان داشتند: قرآن کریم درباره کفار فرمود اگر ما با آنها مي‌جنگيم محوري اصلي‌اش آن است که آنها به هيچ تعهّدي و به هيچ حقي از حقوق بشر معتقد نيستند ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾[12] با رهبران کفر مبارزه کنيد براي اينکه اينها هيچ امضايي هيچ عهدنامه‌اي هيچ ميثاقي هيچ روابطي در بين ملل امضا نمي‌کنند و به رسميت نمي‌شناسند ﴿قاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم» نفرمود چون کفر دارند مبارزه کنيد فرمود چون امضايشان محترم نمي‌شمارند به عهدشان وفادار نيستند به ميثاقشان متعهد نيستند با آنها مبارزه کنيد. http://javadi.esra.ir 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(امروز سه شنبه 1-11-1398) 🔅🔅🔅 📌 زیارت سیدالشهداء حدّثنا أبو مريم، قال: حدّثني حمران بن أعين ، قال: زرت قبر الحسين بن علِيّ علیه السلام؛ فلمّا قدِمت، جاءني أبو جعفر محمّد بن علِّي علیه السلام و عمر بن عليِّ بن عبدِ اللّهِ بنِ علِّي، فقال لِي أبو جعفر:أبشِر يا حمران، فمن زار قبور شهداءِ آِل محمّد سلام الله علیهم يرِيد الّله ِبذلِك وصلة نبِّيهِ، خرج مِن ذنوِبهِ كيوم ولدته أمّه. 📒 امالی شیخ طوسی، صفحۀ 414 ▪ حمران میگوید: از سفر زیارتیِ کربلا به مدینه برگشتم، حضرت امام باقر علیه السلا م به دیدن من آمدند، سپس فرمودند: مژده باد تو را ای حمران! ▪ هر کس به زیارت شهداء برود برای خدا، نه برای گردش یا برای تماشا مثلاً، بخاطر خدا برود زیارت کند برای اینکه اتصال و ارتباط با پیغمبر پیدا بکند، با این نیّت هر کسی به زیارت شهداء آل محمد برود، همۀ گناهان او آمرزیده شود. ▪ خیلی باید قدر بدانند آنهایی که توفیق زیارت را پیدا میکنند. البته «زیارت زمان امام باقر علیه السلا م با زیارت امروز تفاوت هم دارد، این هم مورد توجه باشد. ▪ امروز که زیارت میروید- که این هم یک سعادتی است- راحت میروید و راحت برمیگردید؛ آن زمان، قضیه اینطور نبود، موانع و مشکلاتی وجود داشت، رفت و آمد چقدر سخت بود. غیر از جنبۀ سیاسی و امنیتی، از جنبۀ مادّی هم، سفر با چهارپایانی از قبیل شتر و آن هم در هوای گرم بیابانها تا به زیارتگاه میرسیدند، آنجا هم نه هتل بود، نه مضیف، نه این تشکیلات امروز، یک وضع سختی را تحمل میکردند. این، جزایش همین است که اینجا بیان فرمودند. ▪ نمیخواهیم نفی کنیم فضیلت بسیار زیاد زیارتهای امروز را، میخواهیم عرض بکنیم تاریخ ائمه علیه السلام را هم از اینجا باید فهمید، این هم یک قسمتی از تاریخ ائمه علیه السلام است که برای ترویج ماجرای شهادت سیدالشهداء علیه السلام و قضیۀ کربلا به دیدن زوّاری مثل حمران میرفتند و وعدۀ خروج از همۀ گناهان به او میدادند. ▪ میفرماید: یوم ولدته امّه، یعنی: انسان به کلّ، از همۀ گناهان خلاص میشود! این، چیز کمی نیست. ائمه علیه السلام حادثۀ کربلا را در قله نگهداشتند تا امروز به دست من و شما رسیده است. این، بخشی از زندگیِ ائمه علیه السلام است. 🍀🍀🍀 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت4:نکات نفسیری آیات 1و2 سوره نصر ▪ «جَآءَ»: آمد. فعل ماضی برای تحقّق است. ▪ «نَصْرُ اللهِ»: یاری خدا در حقّ تو و مؤمنان، برای پیروزی بر دشمنان ▪ «الْفَتْحُ»: فتح مکّه مراد است که به دنبال آن بساط بت‌پرستی از جزیرةالعرب برچیده شد، و اسلام آماده برای جهش به کشورهای دیگر جهان گشت. ✅ ۱ - خداوند، پیامبر(ص) را به امداد خویش مطمئن ساخت و به آن حضرت وعده پیروزى بر دشمنان داد. (إذا جاء نصر اللّه و الفتح) 🔹 «نصر» به معناى پیروز ساختن و «فَتْح» به معناى گشودن است. (برگرفته از «مقاییس اللغة») حرف «إذا» دلالت بر وقوع حتمى شرط در آینده دارد. ✅ ۲ - با رسیدن نصرت الهى، پیروزى بر دشمن قطعى است. (إذا جاء نصر اللّه و الفتح) ۳ - پیامبر(ص)، مشتاق آزادسازى و فتح مکه و در انتظار نصرت و امدادهاى الهى (إذا جاء نصر اللّه و الفتح) 🔹 مفسران، این سوره را ناظر به فتح مکه مى دانند. مژده پیشاپیش آن به رسول اکرم(ص)، نشانگر اشتیاق آن حضرت به تحقق آن است. ✅ ۴ - خداوند، مسلمانان صدر اسلام را از پیش به فتح مکه و امدادهاى خود بشارت داد. (إذا جاء نصر اللّه و الفتح) ✅ ۵ - آزادسازى مکّه براى مسلمانان، به منزله فتح کامل سنگرهاى دشمن بود. (و الفتح) مطلق آوردن فتح در مورد «فتح مکه» نشانگر صدق فتح کامل بر آن است. 🔅🔅🔅 ▪ «أَفْوَاجاً»: فوج فوج. دسته دسته. حال ضمیر (وَ) در (یَدْخُلُونَ) است. ✅ ۱ - وارد شدن فوج فوج مردم به دین اسلام، نوید خداوند به پیامبر(ص) (و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا) ✅ ۲ - خداوند، به پیامبر(ص) بشارت داد که فتح مکه را درک خواهد کرد و استقبال قبایل عرب را از اسلام، به چشم خود خواهد دید. (و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا) ✅ ۳ - اسلام، تنها دین قابل انتساب به خداوند است. (دین اللّه) ✅ ۴ - پیروزى مسلمانان عصر بعثت بر مکه و فتح آن، زمینه ساز مسلمان شدن جمعیت هاى فراوانى از مردم آن زمان (إذا جاء نصر اللّه و الفتح . و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا) ✅ ۵ - مردم پس از فتح مکه، با رضایت و بدون تحمیل، اسلام را پذیرفتند. (یدخلون) ✅ ۶ - گرایش دسته جمعى اقشار مختلف مردم به اسلام، مرهون امدادهاى الهى به مسلمانان است. (إذا جاء نصر اللّه ... و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا) ✅ ۷ - فتح مکه، نشانه حقانیت اسلام و حمایت خداوند از پیامبر(ص)، در دیدگاه مردم عصر بعثت (إذا جاء نصر اللّه ... یدخلون فى دین اللّه أفواجًا) 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت5:نکات نفسیری آیات3 سوره نصر ▪ «إِسْتَغْفِرْهُ»: از او طلب آمرزش کن. إستغفار از دلتنگی و شدّت غم و اندوه از عدم ایمان قوم خود ▪ «تَوَّاباً»: بسیار توبه‌پذیر. ✅ ۱ - لزوم تسبیح و حمد خداوند و طلب بخشش گناهان از پیشگاه او (فسبّح بحمد ربّک و استغفره) ✅ ۲ - تسبیح و حمد خداوند و استغفار به درگاه او، پس از مشاهده امدادهاى الهى و گرایش وسیع مردم، به دین، فرمان و توصیه خداوند به پیامبر(ص) (إذا جاء نصر اللّه و الفتح . و رأیت الناس یدخلون فى دین اللّه أفواجًا . فسبّح بحمد ربّک و استغفره) ✅ ۳ - خداوند، مبرّا و منزّه از هر عیب و نقص و شایسته ستودن و تمجید کردن (فسبّح بحمد ربّک) ✅ ۴ - شایسته ترین سخن براى نفى عیب از خداوند، ستایش او است. (فسبّح بحمد ربّک) 🔹 «باء» در «بحمد ربّک» براى استعانت است; برخى آن را «باء» مصاحبة مى دانند. برداشت یاد شده، ناظر به معناى اول است. ✅ ۵ - لزومِ همراه ساختن تسبیح با حمد خداوند (فسبّح بحمد ربّک) «باء» در «بحمد ربّک» ممکن است براى مصاحبة باشد. ✅ ۶ - ستایشِ خداوند، تنها با سخنى شایسته است که کمترین شائبه عیب شمارى و تنقیص در آن نباشد. (فسبّح بحمد ربّک) 🔹 حمد، زمانى مى تواند وسیله تسبیح باشد که در الفاظ و عبارت هاى برگزیده آن، منزّه دانستن خداوند از عیب ها جلوه گر باشد. ✅ ۷ - خداوند، مرّبى و مدبّرى شایسته و بى عیب، براى پیامبر(ص) و دیگران است. (فسبّح بحمد ربّک) 🔹 مخاطب در «ربّک»، گرچه پیامبراکرم(ص) است; ولى سیاق سوره، بر تمام انسان ها منطبق است. در این موارد آن حضرت به عنوان رسول و نیز فردى از افراد بشر، مورد خطاب قرار گرفته است. ✅ ۸ - امدادهاى الهى در فتح مکه، جلوه ربوبیت خداوند بر پیامبر(ص) و مایه پیشرفت اهداف رسالت آن حضرت بود. (إذا جاء نصر اللّه و الفتح ... فسبّح بحمد ربّک) ✅ ۹ - توجّه به ربوبیت خداوند، زمینه ساز تسبیح، حمد و استغفار به درگاه او است. (فسبّح بحمد ربّک و استغفره) ✅ ۱۰ - درخواست مصونیت از عذاب الهى، توصیه خداوند به پیامبر(ص) (و استغفره) 🔹 غفران و آمرزش از جانب خداوند، این است که بنده را از رسیدن عذاب، به او باز دارد (بصائر فیروزآبادى). بر این اساس استغفار پیامبر(ص)، به معناى درخواست رهایى از عذاب است. اطمینان آن حضرت به عصمت خویش، نمى تواند مانع درخواست رهایى از عذاب باشد; زیرا مقام عصمت، دستاورد همین درخواستِ مصونیت و نظایر آن است. ✅ ۱۱ - پیامبر(ص)، مأمور مغفرت خواهى و درخواست عفو خداوند، از کوتاهى در تسبیح و حمد او و تقاضاى توجّه و عنایت مجدّد او به آن حضرت (و استغفره) 🔹 استغفارى که در این سوره به آن امر شده است - به قرینه تعلیق بر نصرت و فتح و عطف بر تسبیح و حمد - استغفار ویژه اى است. این استغفار، در ارتباط با حمد و تسبیح، به معناى درخواست عفو از کاستى هاى آن و در ارتباط با «توّاباً»، به معناى درخواست رجوع مجدّد و مکرر خداوند و تقاضاى عنایت هاى تازه به تازه او است. ✅ ۱۲ - پیامبر(ص) در ادامه حیات خویش، نیازمند مغفرت الهى و ملزم به طلب آن از خداوند بود. (و استغفره) 🔹 استغفار پیامبر(ص) - با آن که معصوم است - ممکن است به معناى درخواست ادامه یافتن مغفرت الهى باشد و مى تواند بیانگر این نکته باشد که پیامبر(ص)، گرچه بالاترین درجه عبادت را داشت; ولى همواره آن را در برابر عظمت خداوند، ناچیز دیده و با احساس شرمندگى به درگاه خداوند از او پوزش مى طلبید برداشت یاد شده ناظر به احتمال نخست است. ✅ ۱۳ - احساس قصور در پیشگاه خداوند و عذرخواهى از او، هنگام پیروزى و استقبال عمومى از دین و در اوج قدرت، توصیه خداوند به پیامبر(ص) و شیوه اى مطلوب براى زمامداران و مبلّغان (إذا جاء نصر اللّه و الفتح ... و استغفره) ✅ ۱۴ - ذکر صفات جلال و جمال خداوند، پیش از درخواست از او، از آداب دعا و استغفار (فسبّح بحمد ربّک و استغفره) 🔹 فرمان «تسبیح»، بر ذکر صفات جلالى (سلبى) و فرمان «حمد» بر ذکر صفات جمالى (ثبوتى) دلالت دارد و تقدیم آن دو بر فرمان استغفار، بیانگر برداشت یاد شده است. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom 👇👇👇
🔅🔅🔅 📌نگاشت6:نکات نفسیری آیات 3سوره نصر ✅ ۱۵ - امداد مردم و پیروز ساختن آنان بر دشمن، زمینه ساز آمادگى آنان براى پذیرش تکالیف و توجّه به خداوند (إذا جاء نصر اللّه و الفتح ... فسبّح بحمد ربّک و استغفره) ✅ ۱۶ - خداوند، بسیار توبه پذیر است. (إنّه کان توّابًا) از آن جهت به خداوند «توّاب» گفته مى شود که توبه بندگان را فراوان و پیاپى مى پذیرد. (مفردات) ✅ ۱۷ - توبه استغفارکنندگانى که خداوند را تسبیح و حمد کنند، در پیشگاه خداوند پذیرفته است. (فسبّح بحمد ربّک و استغفره إنّه کان توّابًا) ✅ ۱۸ - توجّه بندگان به توبه پذیر بودن خداوند، مایه ترغیب آنان به توبه و استغفار (و استغفره إنّه کان توّابًا) ✅ ۱۹ - شکستن توبه، مانع پذیرش توبه مجدد نیست. (إنّه کان توّابًا) ✅ ۲۰- توبه از گناهان بزرگ نیز به درگاه خداوند پذیرفته است. (إنّه کان توّابًا) 🔹 «توّاب» بر مبالغه دلالت دارد (مصباح). مبالغه درتوبه پذیرى، یا به این معنا است که هر چه توبه تکرار شود، توبه پذیرى هم تکرار خواهد شد و یا این که گناه هر چه بزرگ باشد، خداوند توبه از آن را خواهد پذیرفت. ✅ ۲۱ - فرمان خداوند به تسبیح، حمد و استغفار، زمینه ساز توفیق یافتن انسان براى توبه به درگاه او است. (فسبّح بحمد ربّک و استغفره إنّه کان توّابًا) 🔹 عبارت «تاب اللّه علیه»; یعنى، او را به توبه موفق ساخت (قاموس). جمله «إنّه کان توّاباً»، تعلیل است و بیان مى کند که دستورهاى سه گانه خداوند در این آیه، به دلیل «توّاب» بودن خداوند صادر شده است. ✅ ۲۲ - تسبیح، حمد و استغفار، زمینه ساز جلب عنایت و توجّه خداوند (فسبّح بحمد ربّک و استغفره إنّه کان توّابًا) 🔹 تواب بودن خداوند، ممکن است به معناى رجوع به بندگان باشد; به این معنا که به آنان تفضل کرده آنان را بپذیرد. (برگرفته از قاموس) 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (54) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 7 ـ حامدان و مسبّحان خدا ▪ بر اساس آيه‌ي (وإن من شي ء إلاّ يسبّح بحمده... ) حمد و تسبيح اختصاص به متنعمان ندارد، بلكه خودِ نعمتها نيز مسبّح و حامد خدايند؛ چنانكه حمد حامدان، تسبيحِ مسبحان و ذكرِ ذاكران نيز حامد، مسبّح و ذاكر خدايند؛ زيرا ▪ همه‌ي اينها مصداق و زير پوشش عنوان «شي ء»اند، و هر شيئي، حامد و مسبّح خداست. برخي از اهل معرفت گفته اند: 🔹 حمد مراتبي دارد و ظاهرترين مراتب آن، مرتبه‌ي افعال الهي و نيز اسماء فعلي خداوند است كه متعلَّق آن اسماء، مرتبه‌ي فعل است؛ حمد در مرتبه‌ي صفات الهي و اسمائي كه متعلَّق آنها اوصاف است مدح خواهد بود و حمد اصطلاحي نيست. ... حمد متعلِّق به خود ذات واجب حمد خود حمد است؛ يعني وصف به تمام هستي خود موصوف خويش را ثنا مي گويد و ذات خود را كه عين ذات موصوف است مي ستايد[النَفَحات الإلهيّه، قونوي، ص 101، با تصرف اندك.]. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 جان جانان 🔸النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ 🔸خب بالاتر از جان ما كه چيز ديگر نيست؛ ما به جانمان علاقه‌منديم و بايد از جانمان دفاع بكنيم، فرمود درست است به جانتان علاقه‌منديد ولي بايد به پيغمبر بيش از جانتان علاقه‌مند باشيد. 🔸درست است كه از جانتان دفاع مي‌كنيد ولي در روز خطر بايد دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت بيش از دفاعتان از جانتان باشد... بالأخره جنگي در پيش هست و شما در جبهه‌ها مي‌رويد و تيري مي‌آيد و مانند آن، امّا اين‌طور نيست كه بگوييد پيامبر يك نفر ما هم يك نفر. 🔸آيه 120 سوره مباركه «توبه» اين بود: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ 🔸مبادا يك وقت پيغمبر را تنها بگذاريد (يك) مبادا وقتي جبهه رفتيد بكوشيد جاخالي كنيد كه تير به شما نخورد به حضرت بخورد (دو) خود را سپر قرار بدهيد كه تير به شما بخورد به حضرت نخورد، اين واجب است... 🔸حفظ نفس واجب است، بله حفظ نفس واجب است اما حفظ اُوليٰ مِن النّفس أوجب است... آن‌كه جانِ جانان است حفظ او أوجب است. 🔸چرا هر چه ما مي‌گوييم او مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. چرا ما هر كاري مي‌كنيم وجود مبارك حضرت مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. 🔸ما الآن دست و پاي ما، اعضا و جوارح ما، چشم و گوش ما هر حركتي بكنند جان ما باخبر است. مگر مي‌شود دست ما كاري بكند جان ما باخبر نباشد؟ جان ما هم هر اراده‌اي داشته باشد جانان باخبر است ... 🔸نه يعني يك اولويت تشريفي دارند واقعاً والي‌اند، واقعاً ولايت دارند، جانِ جانان‌اند. 🔹 بدن ما جاني دارد، جانِ ما جاناني دارد، هر كاري كه اين جان انجام مي‌دهد آن جانان باخبر است. ما همان‌طوري كه با بدنمان از جانمان دفاع مي‌كنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم... 🔹 حفظ دست واجب است، بله حفظ دست واجب است اما حفظ جان واجب‌تر است؛ حفظ جان واجب است، حفظ جانان واجب‌تر است ... اينكه فرمود اُولاست، از جان أولاست؛ بايد همه مصالح جان را بهتر از خود جان بداند. چرا اولاست؟ براي اينكه ما گاهي معصيت مي‌كنيم به جانِ خودمان رحم نمي‌كنيم اما او بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ... اگر رأفت و رحمت ما نسبت به خود ما به اندازه رأفت و رحمت حضرت باشد پس يقيناً نبايد گناه بكنيم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 5 الی 8 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 ذکر خدا 🔹 كتاب خدا ذكر خداست، خدای سبحان در سورهٴ مباركهٴ احزاب ما را به «ذكر كثیر» دعوت كرده است، فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾.[سورهٴ احزاب، آیهٴ 41. ] كثرت ذكر گاهی به این است كه انسان نظیر تسبیح حضرت صدیقه كبرا (سلام الله علیها) این «الله اكبر»، «الحمد لله» و «سبحان الله» را زیاد می‌ گوید، این نازل‌ ترین مرتبه ‌اش است كه ذِكر است؛ 🔹 گاهی به لحاظ ذُكر است یعنی یاد خدا در دل، نه نام خدا بر لب كه آن نافع ‌تر و سودمندتر است؛ 🔹 گاهی مقصود از ذكر اطاعت خداست، نماز ذكر خداست، روزه ذكر خداست، حج و عمره ذكر خداست، كار خیر ذكر خداست، رسیدگی به همسایه‌ ها، رسیدگی به ارحام، رسیدگی به محرومان، رسیدگی به نیازمندان اینها ذكر و یاد خداست، برای اینكه انسان اینها را به دستور خدا انجام می ‌دهد، ▪ تربیت صحیح اولاد، رعایت صحیح اصول خانوادگی ذكر خداست، چه اینكه ذات اقدس الهی نماز را به عنوان ذكر خود معرفی كرد، فرمود: ﴿أَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِی﴾[سورهٴ طه، آیهٴ 14. ] یا نماز جمعه را «ذكر الله» معرفی كرد، فرمود: ﴿إِذَا نُودِی لِلصَّلاَةِ مِن یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِكْرِ اللَّهِ﴾.[سورهٴ جمعه، آیهٴ 9. ] 🔹 خانم ‌ها چون بخش عظیمی از كارهای آنها تدبیر و درایت و ترتیب امور خانوادگی و فرزندان است، این مطلب در نظر شریفشان باشد كه «اصول خانوادگی» ذكر خداست. 📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان با حضرت استاد تاریخ: 1392/02/17 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 دین و آزادی در قرآن/دین و آزادی سیاسی(پایان) 📌 ولایت الهی یا منشا حكومت دینی ▪ در هر حال، در این مطلب كه در حكومت دینی آن گونه كه قرآن كریم ترسیم می‏كند و از گفتار و رفتار پیامبران و امامان به دست می ‏آید مردم خود باید در اداره ‏ی امور كشور دخالت داشته باشند. و مسؤولان ومتصدیان امور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مورد گزینش و قبول مردم باشند، شكی نیست، ولی بر خلاف آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر قوانین مبتنی بر ایدئولوژی‏ های اومانیستی بیان شده است، منشا مشروعیت ‏حكومت، ولایت‏ خداوندی است. و این مقتضای اصل توحید در همه ‏ی مراتب و از جمله در توحید ربوبی است‏«...ان الحكم الا لله...» [9] آری، از آنجا كه هدایت محسوس و ملموس جامعه‏ ی بشری از طرق مختلف و از جمله تشكیل حكومت، در مورد خداوند كه منزه از جسمانیت است ممكن نیست، این ولایت الهی توسط پیامبران به مرحله‏ی ظهور و بروز رسیده است، و پیامبران نیز آن را به اوصیای خویش سپرده ‏اند، چنان كه در اسلام نیز این ولایت از جانب پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به ائمه اهل بیت علیهم السلام سپرده شده است. و در عصر غیبت امام معصوم (عج) طبق ادله‏ی عقلی و نقلی [10] فقیهان پارسا و با كفایت عهده‏دار ولایت و رهبری جامعه ‏ی اسلامی، شناخته شده ‏اند. ▪ سپردن امر ولایت و رهبری جامعه‏ ی بشری به پیامبران و امامان و فقیهان پارسا و با كفایت هیچ ربطی به حكومت ‏های طبقاتی در جوامع مختلف كه در طول تاریخ بشر پدید آمده است ندارد، در نظام حكومت دینی كه از ولایت الهی سرچشمه می‏گیرد، ملاك رهبری و حكومت، امتیازات طبقاتی نیست، بلكه ملاك شایستگی و كفایت متناسب با منصب خطیر رهبری در جامعه ‏ی دینی است كه گذشته از كاردانی و كفایت لازم در امر رهبری و مدیریت جامعه، از آگاهی كافی در شناخت قوانین الهی، و مصونیت لازم در برابر تمایلات نفسانی و خودكامگی و شیطان سپری داشته باشد، چرا كه نظام حكومتی جهان بینی توحیدی هم باید در خدمت مردم باشد و هم مجری احكام و دستورات الهی، وحافظ ارزشها و مقدسات دینی و انسانی. رهبری دینی صرفا در سامان بخشیدن به امور دنیوی جامعه خلاصه نمی‏شود، بلكه این مهم یكی از اهداف ومسؤولیت‏های آن است، مسؤولیت ‏بزرگتر آن كه تضمین كننده‏ ی مسؤولیت نخست نیز هست تحقق بخشیدن به احكام و اوامر الهی است. «الذین ان مكناهم فی الارض اقاموا الصلاه وآتوا الزكاه وامروا بالمعروف ونهوا عن المنكر ولله عاقبه الامور» . [11] «آنان(یاری دهندگان خداوند كه خود نیز از نصر الهی بهره‏مند می‏گردند) كسانی‏اند كه اگر در زمین از قدرت و مكنت الهی بهره‏مند گردند(حكومت الهی برقرار سازند) نماز برپا داشته، زكات می‏پردازند، امر به معروف و نهی از منكر می‏كنند، و سرانجام كارها به خدا باز می‏گردد». ▪ حاصل آن كه اجرای عدالت و حاكمیت‏بخشیدن به ارزشهای معنوی در جامعه بشری آرمان اساسی، حكومت دینی را تشكیل می‏دهد، بدیهی است نیل به چنین آرمان بلندی تنها در سایه وحدت ویكپارچگی، و عزم استوار عمومی، تحت ولایت و رهبری انسانهایی والا و شایسته امكان پذیر است. در این صورت آنچه در یك نظام دموكراتیك مطلوب و مقصود است، یعنی نفی استبداد و فراهم شدن زمینه برای دخالت مردم در اداره‏ی جامعه، و در نتیجه تامین قسط و آزادی عمومی در سایه‏ی قانون در نظام ولایی به نحو احسن تحقق می‏پذیرد، و در عین حال از معایب و كاستی‏های موجود در دموكراسی‏های بشری، پیراسته است، زیرا در دموكراسی‏های بشری عمدتا دو شرط در رهبران جامعه مورد نظر است، یكی مقبولیت مردمی (اكثریت نسبی) و دیگری كفایت در مدیریت. 📝 پی نوشت: [1] . شوری/38. [2] . آل عمران/159. [3] . نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 164. [4] . نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 176. [5] . شعراء/22. [6] . سبا/34. [7] . بقره/246 247. [8] . یوسف/55. [9] . انعام/57. [10] . در این باره به كتاب دین و دولت رجوع شود. [11] . حج/41. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله دیدارجمعی از دانشجویان و جوانان شهر «آدیامان» ترکیه 📌جهان اسلام ج با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با دیدار کردند.آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: 🔷دین حریم شخصی هر انسانی است و در نهاد هر کسی، میل به دین وجود دارد چرا که دین با ابدیت بشر در ارتباط است. 🔷 انسان موجودی ابدی است و هرگز از بین نمی رود و تا ابد زنده است اما همچون مسافری از دنیا به برزخ و از برزخ به قیامت و از قیامت –انشالله- به بهشت می رود. 🔷 هر چیزی در این جهان یک عمر مشخص دارد و روزی عاقبت از بین می رود؛ «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»، اما چون انسان یک موجود ابدی است و سفر ابدیت را در پیش دارد باید یک توشه ابدی تهیه کند که در این سفر همراه او باشد و غیر از توحید، وحی، نبوت، امامت و ولایت هیچ چیز دیگر نمی تواند چنین ویژگی را داشته باشد؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ». 🔷 اگر کسی عمرش را در راه دین و علم صرف نکند مانند درختی است که گرچه شاخه های آن رشد می کند اما ریشه آن در خاک و لجن است. 🔷قرآن کریم فرمود که مزد رسالت «الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» است؛ نکته این آیه اینجاست که «فی القربی» ظرف مستقر است؛ یعنی مودتِ مستقر، ریشه دار و زوال ناپذیر، اجر رسالت است. 🔷جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است، قرآن در موارد متعدد مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است و ائمه علیهم السلام نیز که عِدل قرآن کریم هستند، هرگز مردم را به اختلاف دعوت نکردند، بلکه فرمودند حق را معرفی کنید. 🔷جوانانی که استعداد خوب و مناسبی دارند طلبگی و فرصت انس با قرآن و عترت را از دست ندهند، شما وقتی طلبه شدید بهتر می توانید حق را دریابید و آن را به دیگران معرفی کنید. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله 📌 ادب دعا 🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
👈کسی که درپیدا کردن راه کمال سراز پا نمی‌شناسد باید بداند تنها راه رسیدن به کمال، طلب است وبس. آب کم‌جو، تشنگی آوربه دست تا بجوشد آبت ازبالا و پست. @rahighemakhtoom
👇👇👇
📌نماز مقبول 🔹 نمازگزار باید بداند و مطمئن باشد وقتی به زیارت لطف الهی می ‌رود، لطف الهی هم به دیدار او خواهد ‌آمد. وقتی فیض و لطف خدا به دیدار نمازگزار آمد به او شرح صدر عطا می ‌كند، این شرح صدر و نورانیت دل همان است كه به‌ عنوان اثر نماز در قر‌‌‌‌آن مطرح است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ﴾[ سوره عنکبوت, آیه45.] و ما اگر خواستیم ببیینیم نماز ما مقبول شد یا مقبول نشد دو راه دارد؛ یك راه در آخرت كه اعمال را می‌‌‌‌ سنجند روشن می ‌شود، یك راه هم در دنیا و آن این است اگر نمازگزار موفق شد از گناه بپرهیزد و به گناه آلوده نشود معلوم می ‌شود نماز او مقبول شد، زیرا نماز آن است كه جلوی بدی ها را بگیرد و اگر ـ معاذ الله ـ در عین حال كه نماز می‌ خواند دست به تباهی می‌ زند و ‌‌‌‌آلوده می ‌شود، این [شخص] مطمئن باشد كه نماز او گرچه صحیح است قضا و اعاده ندارد، لكن مقبول نشد؛ زیرا ماهیت نماز هر چند اعتباری است، ماهیت این امر اعتباری به یك حقیقت تكیه می ‌كند و آن نورانیت دل است و نورانیت دل مانع آلوده شدن است، زیرا كوثر جلوی تكاثر را می ‌گیرد. 🔹 دین كوثر است، اطاعت خدا كوثر است، قرآن و ولایت اهل ‌بیت (علیهم السلام) كوثرند و نماز ستون دین است، ستون دین كوثر خواهد بود و كوثر جلوی هر تكاثری را خواهد گرفت. بنابراین اگر خواستیم ببینیم نماز ما مقبول شد یا نه، اثر تربیتی او را كاملاً در خود محاسبه و ارزیابی كنیم. 📚 همایش نماز و حجاب ـ سالن دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان تاریخ: 1391/02/09 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 آنچه باید در مساجد گفته شود ✅ چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸مسجد تنها جاي اين نيست كه انسان بگويد نماز بخوان! روزه بگير! 🔸مسجد جاي اين است كه نماز بخوان! روزه بگير! وقتي چراغ قرمز است توقف كن! بيش از سرعت مجاز نرو! به اين موتورسوار بگويند بيش از سرعت مجاز نرو اين‌قدر كُشته ندهيد! اين‌قدر تصادف نشود! 🔸اينها بايد در مسجد گفته شود! اين مفاتيح‌الحيات براي همين است. تنها مفاتيح‌الجنان را ائمه نگفتند، اينها را هم گفتند! 🔸خب همان كه گفت اگر نافله بخواني اهل بهشتي، همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوي، مزاحم راه نشوي، سدّ معبر نكني، اين شيشه شكسته را برداري، همين است! 🔸فرمود اگر كسي جلوي آتش‌سوزي را بگيرد، جلوي سيل را بگيرد، نگذارد آتش خانه كسي را آسيب برساند، نگذار سيل به خانه كسي آسيب بزند «وَجَبَت لَهُ الجنّة» اين را همان ائمه گفتند: «مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمين عادية ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة»( الكافي، ج5، ص55) 🔸اينها بايد در مسجدها گفته شود تا [به] اين شيعه‌ها -اينها كه پيرو اهل بيت‌اند و حرف اهل بيت را گوش مي‌دهند، چه اينكه گوش مي‌دهند- بگويند آقا سرعت ممنوع است! وقتي چراغ قرمز هست نبايد حركت بكنيد! چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸ما كه در مسجد سخنراني مي‌كنيم، در مسجد امامت مي‌كنيم، هم بايد آن احكام اساسي عبادي را بگوييم هم اين كارآمدي دين را بگوييم.اگر اينها را ديگران گفته بودند مي‌گفتيم خُب حرف ديگران است امّا همه اينها را ائمه گفتند... 🔸خب بايد در بين مردم بگوييد! به مردم بگوييم چيزي خريديد سند داشته باشيد! به حافظه اكتفا نكنيد! بسياري از اين پرونده‌ها در اثر اين است كه به حافظه اكتفا كردند قرض دادند بدون سند، قرض دادند بدون شاهد، چيزي خريدند بدون سند، چيزي خريدند بدون شاهد! 🔸اين آيه 282[سوره بقره] طولاني‌ترين آيه قرآن است فرمود زندگي‌تان را سامان بدهيد! 🔸خب غرض اين است كه اين ديني كه براي همه امور مي‌گويد سند تنظيم كنيد! ده دينار قرض داديد سند تنظيم كنيد!، اين دين براي كتاب خدا سند تنظيم نمي‌كند؟ همين‌طور رها مي‌كند و مي‌رود؟ اين معقول نيست! 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نصر.docx
15.7K
(تودیع) سوره نصر 📌 نگاشت 7: پویش موضوعی سوره نصر(تودیع) ✅فایل متنی پویش موضوعی حاوی بیش از150 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش7 🔅 خود حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم معجزه بوده‌اند ▪ {تلميذ:} اين مسأله بسيار عجيب است كه رسول الله با آنكه خطّ نداشتند و آيات را خود نمى‌نوشتند، اين سوره‌ها و سائر سوره‌ها را بعد از نزول، بدون يك كلمه يا يك حرف كم و بيش مى‌خواندند. 🔸 معلوم است كه بمجرّد آنكه وَحى نازل مى‌شد، حضرت كُتّابِ وَحى را مى‌خواستند و به آنها بازگو نموده، و آنها مى‌نوشتند؛ و در تمام مدّت عمر آنحضرت ديده نشد كه قلمى بدست گيرند و چيزى بنويسند. اصولًا آيا مى‌توان اين را شدّت قوّه حافظه ناميد؟ 🔸 آيا در تمام دوران بشريّت چنين امرى نظيرش ديده شده است؟ آيا سخنگو و خطيبى، گرچه ماهرترين و پر حافظه‌ترين خطباى جهان باشد، بدون ضبط سخنان خود به نوشتن، و يا به آلت ضبط صوت، توانسته است فقط دو دقيقه عين عبارات انشاء شده خود را در هنگام خطابه و سخن گفتن، بعداً بدون يك حرف پس و پيش يا كم و زياد بازگو كند؟ اين خود يك معجزه بسيار عجيب و غريب و آشكارى است‌ ✅ {. علّامه:} آرى مطلب همينطور است كه مى‌گوئيد! رسول الله آياتِ قرآن را بدون يك حرف پس و پيش، و يا كم و زياد مى‌خواندند؛ و حتّى چه بسا مردم، قرآن را كه از حفظ مى‌كردند، در نزد رسول الله تصحيح مى‌نمودند. 🔸 و از قرآن گذشته آنحضرت عينِ عباراتى را كه سالها قبل فرموده بودند، در موضع حاجت بازگو مى‌كردند؛ كأنّه اين عبارت را در همين ساعت فرموده‌اند. 🔸 در هنگام رحلت آنحضرت كه حضرت فاطمه سلامُ اللهِ عَليها بسيار ناراحت بود؛ و گريه مى‌كرد و وَاسَوْأَتَاه مى‌گفت، و وَاسَوْأَةَ أَبِى مى‌گفت كه بقول ما فارسى زبانان وَاوَيلايش بلند بود، حضرت به او فرمودند: اى فاطمه اينطور سخن مگو! 🔸 همان كلمات را بگو كه من در مرگ إبراهيم فرزندم گفتم:{الْقَلْبُ يَحْزَنُ، وَ الْعَيْنُ تَدْمَعُ، وَ لَا نَقُولُ إلَّا حَقًّا؛ وَ إنَّا بِكَ يَا إبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ. «1» «دل غصّه دار است و چشم اشكبار، و ما سخنى غير از حقّ نمى‌گوئيم؛ و اى إبراهيم ما درباره تو اندوهناك هستيم.» 🔸 ببينيد: پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم در حال سَكَرات موت، كه مرض از هر جانب بر او غالب شده و حال عادى آنحضرت را تبديل به سنگينى و انقلاب نموده است؛ در آنحال شديد، عين عباراتى كه سالها قبل در مرگ إبراهيم فرموده، بازگو ميكند؛ اين عجيب معجزه‌اى است‌ . 🔸 آرى، اين احاطه بر ملكوت است و سيطره بر عالم معنى، و ربطى به قوّه حافظه مادّيّه ندارد؛ يعنى قوّه حافظه اى كه در بدن، و ببدن تعلّق دارد، گرچه اصل قوّه حافظه مجرّد است. ▪ {تلميذ:} چقدر تفاوت است بين اين كلام شما كه حتّى يك جمله عادى رسول الله را در حال شدّت مرض مرگ دقيقاً بررسى نموده و حكايتش را از متن واقع مبيَّن ساخته‌ايد؛ و بين قول عُمَر كه گفت:{قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ؛ إنَّ الرَّجُلَ لَيَهْجُرُ.} «دَرد بر اين مرد غالب شده است؛ و بنابراين، اين مرد هذيان مى‌گويد.» =========== (1). علامه آية الله سيد شرف الدين عاملى رحمة الله عليه در كتاب النص و الاجتهاد طبع دوم، ص 231 از صحيح بخارى در ابواب جنائز آخر ص 54 ص 155 از جزء اول در باب قول النبى صلّى الله عليه و آله 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 براندازی قرآن ✅ 1) وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ . سوره البقرة (2) : آيه 193 و با آنها جنگ كنيد تا فتنه ريشه‏ كن شود و دين خداى يگانه، حاكم گردد. پس اگر از تجاوز دست كشيدند، آنها را رها كنيد كه حمله و تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست . ✅ 2) وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُم ( سوره الحج (22): آيه 78) و در راه خداوند چنانكه سزاوار است جهاد كنيد اوست که شما را برگزید ✅ 3) وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (سوره التوبة (9): آيه 12) ولى اگر آنها سوگندهاى خود را پس از پيمانشان زير پا گذاشتند و دين شما را مورد طعن و طنز قرار دادند، با سردمداران اين كافران كه مردمانى بى‏اعتنا به عهد و سوگند خود هستند پيكار كنيد تا شايد [از سوگند شكنى و پيمان شكنى‏] دست بردارند ✅ 4) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل‏عمران (3): آيه 200) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در برابر ناملايماتِ راه دين شكيبا باشيد و در مقابله با دشمن استقامت بورزيد و روابط متقابل بين افراد خودتان را استحكام ببخشيد و از عدم اطاعت خداوند بپرهيزيد تا رستگار شويد. ✅ 5) قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ سوره الأعراف (7): آيه 33 . بگو: «چيزهايى كه آفريدگار پروردگار من تحريم فرموده عبارتند: از اعمال زشت چه پنهان چه آشكار، گناهكارى سركشى ناروا و نيز شريك براى خداوند قائل شدن، در حالى كه خداوند دليلى بر حقّانيت آن نازل نفرموده و يا سخنهايى از سر جهل درباره‏ى خداوند گفتن. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حسن زاده.apk
11.56M
عنوان : نرم افزار مجموعه آثار علامه حسن زاده آملی 📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 معناي واقعي ✅ پس از بیعت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸بيعت معنايش بيع است، اگر كسي جانش را نفروشد به خدا كه بيعت نيست! اگر فرمود فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ، در برابر إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم يك شراء و اشتراء است، يك بيع است. 🔸اگر خدا خريدار است و انسان فروشنده، اگر نفروخت بيع نكرد! با خدا و پيامبر بيعت نكرد! اگر فروخت يعني جانش را و مالش را در راه خدا فروخت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸الآن آدم مي‌تواند دهنش را باز كند هر حرفي بزند؟ چشمش را باز كند هر كسي را ببيند؟ گوشش را باز كند هر چيزي را بشنود؟! تصرّف غاصبانه معنايش همين است! آدم كه حق ندارد روي فرش مردم، روي مال مردم، روي خانه مردم برود! براي اينكه چيزي را كه به مردم فروخت ديگر براي آنهاست. 🔸اگر ما واقعاً با خدا و پيامبر بيعت كرديم يعني بيع كرديم، يعني جان و مال و امثال اينها را به خدا داديم، ديگر بعد براي ما نيست؛ اگر خواستيم در جانمان، مالمان، جوارح و جوانحمان تصرّف بكنيم بايد صاحب‌مال اجازه بدهد. 🔸پس اگر كسي غيبتي را گوش داد، در گوش تصرّف غاصبانه كرد؛ اگر غيبتي كرد، در زبان تصرّف غاصبانه كرد و هكذا در ساير معاصي. 🔸 خب اينكه گفته شد إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ همين است؛ براي اينكه تمام كارهاي ما بايد به اذن خدا باشد؛ قاعده‌اش هم همين است. 🔸اگر كسي چيزي را واقعاً به ديگري فروخت اگر بخواهد در آن تصرّف بكند بايد به اذن آن ديگري باشد؛ آن وقت از طرفي بفروشد به حسب ظاهر، ثمن را بگيرد بخورد بعد به ميل خودش تصرّف بكند اين ديگر مي‌شود أفرأيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ 🔸فرمود شما تعهّد سپرديد خدا هم فرمود أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ؛ من به وعده‌ام وفا مي‌كنم خُب امر الهي نسبت به وفاي عهد است، نهي الهي نسبت به ناقض عهد الهي است كه يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ را نهي كرده. اينجا هم فرمود وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ كه در صحنه‌هاي نبرد پشت نكنند لاَ يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ به دَبر و پشت خود رو نكنند، از پيغمبر روي برگردان نباشند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom