#تلنگر
عمل از بين نميرود عمل زنده است عمل, عامل را رها نميكند
اين دو اصل از اصول قرآني است كه «العمل حيٌّ لا يموت بإذن الله و العمل معلّقٌ علي عامله بإذن الله»
كاري كه انسان انجام داد از بين نميرود نميشود گفت گذشت, ما گذشتيم نه اينكه آن عمل از بين رفته باشد پس عمل باقي است بدون شك, از بين نميرود وقتي از بين نرفت يك موجود معطّل در عالَم هستي وجود ندارد .
آیت الله جوادی آملی/جلسه 20 درس تفسیر سوره فاطر
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تلنگر
...فرمود: ﴿مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾[سوره فاطر, آيه 2.] امور, ارزاق, شئون, مقامات همه اينها در اختيار ذات اقدس الهي است دري را كه او بگشايد كسي نميتواند ببندد دري را كه او ببندد كسي نميتواند بگشايد واقعاً اين قرآن را كه ما بالاي سر ميگذاريم بايد حيات ما را تأمين كند يعني وقتي پذيرفتيم كه اين كتاب ميگويد دري را كه خدا از روي رحمت باز كند هيچ كسي نميتواند ببنديد اين مسئله تحريم ميشود افسانه, مشكل ما اين است كه ما موحّد نيستيم مشكل ما اين است وگرنه هر چه اينها عربده بكِشند خب چه چيزي را تحريم ميكنند رازق كه اوست, عزيزمان حاج آقاي حسنزاده(حفظه الله) فرمود:
به مجاز اين سخن نميگويم
به حقيقت نگفتهاي الله
آیت الله جوادی آملی/جلسه 21 درس تفسیر سوره فاطر
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَي بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (سوره ابراهیم آیه 5)
همانا موسى را همراه معجزاتى (به سوى مردم) فرستاديم (و به او گفتيم:) قومت را از تاريكى ها به سوى نور خارج ساز و روزهاى (نزول قهر يا لطف) خدا را به آنان يادآورى كن، همانا در اين (يادآورى) براى كسانى كه صبر و مقاومت وسپاس فراوان داشته باشند نشانه هايى از قدرت الهى است.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیری آیه 1 سوره کافرون(جحد)
قُلْ يَا أَيُّهَا الْکَافِرُونَ
«الْکَافِرُونَ»: بیباوران.
🔅 شأن نزول آیات ۱ تا ۶:
«شیخ طوسى» گویند: ابن عباس گوید: این سوره در جواب جماعتى از قریش نازل شده که به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفته بودند، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن و ما متقابلاً یک سال خداى تو را عبادت مینمائیم سپس این سوره آمد و نیز درباره آنها آیه ۶۴ سوره زمر «أَفَغَیرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیهَا الْجاهِلُونَ» نازل گردید.
و نیز گویند: ولید بن مغیرة و عاص بن وائل و اسود بن مطلب و امیة بن خلف به پیامبر گفته بودند ما و شما عبادت خدایان متعدد خود و خداى واحد تو را دست به دست مى چرخانیم تا این که دشمنى و کینه ما با شما از بین برود سپس این سوره نازل گردید.
🔅🔅🔅
✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور مخاطب ساختن کافران و ابلاغ آشکار مواضع خویش (قل یأیّها الکفرون)
✅ ۲ - گروهى از کافران در عصر پیامبر(ص)، بى خبر از موضع قاطع آن حضرت در برابر کفر و امیدوار به تنزل او در برابر شرک (قل یأیّها الکفرون)
🔹 ادامه سوره، قرینه است بر این که مراد از «الکافرون»، همه کافران نیستند; بلکه تنها آن گروه مخاطب اند که امیدى به ایمان آنان نمى رفت. سخن گفتن با آنان در این باره - که پیامبر(ص) اهل سازش نیست - بیانگر آن است که آنان تسامح و تساهل را براى آن حضرت، امکان پذیر مى پنداشتند.
✅ ۳ - خداوند، تعلیم دهنده پیامبر(ص) و تنظیم کننده محتوا و الفاظ گفتوگوى آن حضرت با کافران (قل)
✅ ۴ - مشرکان، مستورسازنده حقیقت اند. (قل یأیّها الکفرون) به کار بردن عنوان «کافر» - که به معناى پوشاننده و انکارکننده امرى معلوم است - تعریض به مخاطبان است که بین من و شما، این شما هستید که حقیقت را پوشانده اید.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت8:نکات تفسیری آیه 2 سوره کافرون(جحد)
لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
«مَا»: آنچه. موصول است.
✅ ۱ - رد معبودهاى کافران و امتناع از عبادت آنها در تمام عمر خویش، خط مشى ارائه شده از سوى پیامبر(ص)، در گفتوگو با کافران (لا أعبد ما تعبدون)
✅ ۲ - قاطعیت در اعلان جدایى از مشرکان و نفى ارتباط با برنامه هاى عبادى آنان، وظیفه اى الهى بر عهده پیامبر(ص) (قل ... لا أعبد ما تعبدون)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، مأیوس سازنده کافران از پیوستن به آنان در شرک (لا أعبد ما تعبدون)
🔹 حرف «لا» گرچه براى نفى مستقبل است; ولى مفهوم سخن، شامل زمان حال نیز مى شود.
۴ - مشرکان، گرفتار توهّم هماهنگى دین پیامبر(ص) با عقاید شرک آلود آنان (لا أعبد ما تعبدون)
🔹 سوره «کافرون»، بیانگر اعلان مواضع قطعى پیامبر(ص) در برابر معبودهاى مشرکان است. گویا آنان در آغاز رسالت، گمان مى کردند که دین پیامبر(ص) تباینى با آیین آنان ندارد و معبود آن حضرت از سنخ معبودان ایشان است.
🔹 پیامبر(ص) در این سوره، با صراحت از تباین دو دین سخن مى گوید و خود را پرستشگر معبودى معرفى مى کند که از سنخ معبودهاى مشرکان نیست.
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ تباین معبود خود با معبودهاى مشرکان و تصریح به ناهماهنگى کامل، بین شرک و توحید (قل ... لا أعبد ما تعبدون)
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:نکات تفسیری آیه 3 سوره کافرون(جحد)
وَ لاَ أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
«مَا»: آنچه. مراد خدا است. در قرآن از خدا به «مَنْ»،و ما تعبیر میکنند.
✅ ۱ - برخى از کافرانِ عصر بعثت، مدعى آمادگى براى عبادت خداوند، در صورت اظهار آمادگى پیامبر(ص) براى عبادت معبودهاى آنان (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 خبر دادن پیامبر(ص) از سر سختى کافران - پس از نفى کوتاه آمدن خود - بیانگر آن است که کافران در صورت سازش پیامبر(ص) خود را براى عبادت خداوند آماده مى خواندند.
✅ ۲ - کافرانى که خود را در صورت مماشات پیامبر(ص)، آماده عبادت خداوند مى خواندند، هرگز به آن تن نداده و معبود پیامبر(ص) را نمى پرستیدند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، مأمور افشاى سرسختى مشرکان در ترک پرستش خداوند; حتى در فرض محال تن دادن پیامبر(ص) به پرستش معبودهاى آنان (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۴ - بیان سرسختى سازش خواهان کافر و وفا نکردن آنان به وعده ایمانِ مشروط خویش، از اخبار غیبى قرآن (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند (أعبد)
🔹 فعل هاى «أعبد» در این آیه و «عبدتم» در آیه بعد، عِدل یکدیگر قرار گرفته است. ماضى آوردن فعل، در مورد عبادت مشرکان و مضارع آوردن آن درباره عبادت پیامبر(ص)، بیانگر استمرار عبادت آن حضرت است.
✅ ۶ - کافران، خود را در اقدام به خداپرستى - در صورت سازش پیامبر(ص) با آنان - پیش قدم معرفى کرده و زمان پیوستن پیامبر(ص) به آنان را، پس از مرحله پیوستن خود به پیامبر(ص) قرار داده بودند. (لا أعبد ما تعبدون . و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 در آیه قبل، پیامبر(ص) عبادت آینده خود از معبودهاى مشرکان را منتفى دانست; ولى در این آیه، عبادت کنونى مشرکان از خداوند را نفى کرد. مى توان گفت: اختلاف دو تعبیر - که از فعلى بودن آیه قبل و اسمى بودن این آیه استفاده مى شود - ناظر به ترتیبى است که مشرکان براى توافق با پیامبر(ص)، پیشنهاد کرده بودند. آنان گفته بودند: یک سال ما بنده خداى تو مى شویم; مشروط به این که سال بعد تو خدایان ما را پذیرا باشى.
✅ ۷ - کافران، از معبود پیامبر(ص)، شناخت نادرست و تصورى در حد معبودهاى خویش داشتند. (ما تعبدون ... ما أعبد)
🔹 کلمه «ما» در معنایى اعم از عاقل و غیر عاقل به کار مى رود، به کار نبردن کلمه «من» - که تصریح به عاقل بودن است - به جهت بیان این نکته است که مشرکان، معبود پیامبر(ص) را در سطح معبودان خویش مى پنداشتند.
✅ ۸ - سرسختى مخالفان توحید در مواضع خویش، نباید پایدارى اهل توحید را متزلزل سازد. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 پایدارى اهل توحید، از مضارع بودن «أعبد» استفاده شده است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_کافرون
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
سوره کافرون
قل یا ایها الکافرون
#سردار_دلها
#قاسم_سلیمانی
#احیاگر_مکتب_تفکر_قرآنی
🕑 زمان ۱/۲۳دقیقه
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
▪️در این صفحه آموزه ها و معارف اسلامی بر اساس منظومه فکری کارشناسان بزرگ اسلامی و مفسران برجسته شیعه ارائه می شود.
🌿تبلیغ و انتشار سخن حق وظیفه ماست و راهبری و راهنمایی از آن خداوند...
الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا
☘️ ☘️ ☘️
واژه رحیق آیه 25 سوره مطففین
🎼تماس پیامکی با خادم صفحه:
09218305249
▪️با توفیق الهی این حرکت فرهنگی را با معرفی به دیگران حمایت فرمایید. 🌷
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 جامع بین معقول و مشهود و منقول
🔹 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) جهان را بر اساس ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ﴾[1] تفسیر می كند، قرآن را بر اساس ﴿اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ﴾[2] تنظیم می كند انسان را, تمدن انسان را, فرهنگ و مدنیت انسان را بر اساس ﴿خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾[3] تنظیم می كند؛ چنین انسانی حكمت را جامع بین معقول و مشهود و منقول می داند و خود می شود جامع این امور. اگر جناب مولوی هنر را در مشاهده عالَم قیامت می داند این بزرگوار مصداق آن است. اگر مولوی گفت:
خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[4]
یعنی آن حكیمی كه عارف نیست او گپ می زند، او كه برهان حكمت و برهان عدل اقامه می كند تا بگوید دوزخی هست او گپ می زند و آن كه اینجا نشسته دوزخ را می بیند و از برزخ می گذرد او هنرمند است.
🔹 مستحضرید كه با مفاهیم محض با ذهنیات محض با انتزاعیات صِرف، با صغرا و كبرای محض هرگز انسان به واقعیت نمی رسد، اگر بخواهد به واقعیت برسد همان است كه جناب سنایی گفت که «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»، وقتی بخواهد از گوش به آغوش برسد و از علم به عین بیاید چاره جز این نیست كه انسان, هنرمندانه هجرت كند.
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم[5]
🔹 هنر در این است كه انسان مثل حكیم مفاهیم خوب را ارزیابی كند، بعد از مفهوم به مصداق هجرت كند و طوری كه در دیوان شمس آمده مردانه هجرت كند بگوید:
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم
آنگاه می تواند واقعیت را درك كند و اگر در فضای مفهوم ذهنی ماند، گرچه از حس و تجربه حسّی به در آمده ولی در گودال مفهوم، در گودال فلسفه و در گودال حكمت مفهومی مانده است؛ این شخص باید به تعبیر لطیف و ظریف جناب عطار در منطق الطیر كه تعبیر فراز و فرود از اوست، از این فرودِ مفهومی به فراز شهودی برسد اینكه جناب مولوی گفت:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال[6]
همین است. ما مفاهیم نظری را با مفهوم بدیهی حل كنیم، صفا و مروه ما همین است!
و الفكر حركة الی المبادی ٭٭٭ و مِن مبادی الی المراد[7]
ما از معنای نظری به معنای بدیهی, از معنای بدیهی به معنای نظری می رسیم صفا و مروه ما در فضای ذهن و بین مفهومات ماست, مفهوم نظری را با مفهوم بدیهی می خواهیم حل كنیم، حرف این بزرگوار این است اگر این كار را كردید:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال
🔹 مفهوم خون است، مفهوم را باید با مصداق شست، فلسفه را با عرفان باید حل كرد و ذهن را با عین باید تطهیر كرد. حكمای بزرگوار كم نبودند كه به این مقام بار یافتند! برخی از اساتید علامه طباطبایی اینچنین بودند، خود علامه طباطبایی اینچنین بود كه از علم هجرت كرد به معلوم رسید، از ذهن هجرت كرد به عین رسید؛ این قوس نزول و صعودش از فضای ذهن به در آمد و به فضای خارج رسید كه امیدواریم حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد، امام راحل از همین قبیل بود كه جامع بین معقول و مشهود و منقول بود آن آثار عرفانی امام را اگر كسی ببیند و بداند, چنین نظری را تأیید می كند.
[1] . سورهٴ سجده, آیهٴ 7.
[2] . سورهٴ زمر, آیهٴ 23.
[3] . سورهٴ تین, آیهٴ 4.
[4] . مثنوی معنوی, دفتر ششم، بخش 83.
[5] . دیوان شمس تبریزی, غزل 1481.
[6] . مثنوی معنوی, دفتر سوم, بخش 226.
[7] . شرح المنظومه, ج1, ص57.
📚 پیام به کنگره هنر ـ بزرگداشت علامه طباطبایی
تاریخ: 1392/03/07
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دهه فخر آور
🔹 ایام پربركت دهه فجر كه برای همه ما فخر آور و شرف آور بود را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه مندان قرآن و عترت تحنیت عرض می كنیم، امیدواریم خدای سبحان همه كسانی را كه در تأسیس این نظام اسلامی و بارور شدن آن سعی بلیغ نمودند، مشمول عنایت ویژه ولی عصر (ارواحنا فداه) قرار بدهد! امام و شهدای انقلاب و جنگ و شهدای گمنام را مشمول عنایت ویژه خودش قرار بدهد!
🔹 خدای سبحان به عنوان یك سنّت پایدار و اصل زوال ناپذیر فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾؛[1] شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم. اگر كسی به یاد خدا بود یقیناً خدا به یاد اوست، ممكن نیست كسی به یاد الهی باشد، در انجام واجبات و پرهیز از محرّمات و مناهی خدا را در نظر داشته باشد و ممكن نیست خدا به یاد او نباشد ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾.
🔹 شهید از آن جهت كه مظهر نام مبارك خداست, بنده ویژه الهی است و «عندالله» به سر می برد، طَرْفی از این مزایای الهی خواهد برد. اگر كسی به یاد شهید باشد، شهید هم به یاد اوست. صدای همه فرشته ها, ندای همه انبیا و اولیا, صلحا و صدّیقین و شهدا این است، ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾ به یاد ما باشید، ما هم با یاد شماییم.
🔹 مطلب دیگری كه شهدا به ما آموختند و باید برابر آن عمل كنیم، همین آیات قرآن كریم است كه خدای سبحان به ما فرمود، گرچه در مسائل ارتباط با بیگانه, جنگ و جهاد و مانند آن ﴿فَمَنِ اعْتَدی عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیكُمْ﴾؛[2] اگر كسی به آب و خاك شما تجاوز كرد, به اعتقادات و ارزش های شما تعدّی كرد، شما هم به همان مقدار تجاوز را تجویز كنید، لكن در بین دوستان و مؤمنان و امّت واحده به ما فرمودند، اگر كسی نسبت به شما بدی كرد، شما بدی را دفع كنید، نه انسانِ بد را! وقتی بدی را دفع كردید، انسان بد هم صالح می شود: ﴿ادْفَعْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَینَكَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمیمٌ﴾؛[3] فرمود با روش خوب, جلوی بدی را بگیرید، اینكه فرمود: ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾،[4] همین است، مردان الهی كسانی هستند كه با نیكی جلوی بدی را می گیرند, با عفو و گذشت، جلوی سیئه را می گیرند. اگر ما با عفو و گذشت جلوی سیئه را گرفتیم، دیگران از سیئات و لغزشهای ما به بهترین وجه عبور می كنند و آن را به انتقام نمی گیرند.
🔹 غرض آن است كه شهید مظهر نامی از نام های خداست، یك؛ و خدای سبحان فرمود اگر شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم، دو؛ اگر ما به یاد شهدا بودیم، حتماً آنها به یاد ما خواهند بود، سه؛ و تذكره آنها برای ما شرف آور و فخر آور است، چهار؛ و نشانه اینكه آنها به یاد ما هستند، این است كه در عقاید ما, در اخلاق ما, در رفتار و گفتار و روش و منش و سیره و سنّت ما, فضیلت تازه، فوز جدید و فیض نو، ظهور می كند كه امیدواریم خدای سبحان این توفیق را به همگان مرحمت كند!
[1] . سوره بقره،آیه152.
[2] . سوره بقره،آیه194.
[3] . سوره فصلت،آیه34.
[4] . سوره رعد، آیه22؛ سوره قصص، آیه54.
📚 پیام به همایش شهدای گمنام
تاریخ: 1393/11/19
۱۲ بهمن روز ورود حضرت امام خمینی( ره ) بنیان گذار کبیر انقلاب به ایران و آغاز دهه فجر مبارک باد.🌹
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 محدودیت #علم تجربی
🔸مشكل جهان فعلي و بسياري از مردم اين است كه اينها با علوم تجربي سر و كار دارند كه دانش اينها حسّي و تجربي است.
🔸كاربرد اين علوم هم امور تجربي است؛ لذا بسياري از اين دانشجويان عزيز ما در فضاي حس دارند زندگي ميكنند.
🔸علوم تجربي، عمل تجربي انسان را در قلمرو حس بسته نگه ميدارد؛ اين ديگر به فكرِ علوم تجريدي نيست، [به فكرِ] علوم متافيزيكي نيست، [به فكرِ] علوم ماوراءالطبيعي، نيست، [به فكرِ] علوم بعد از مرگ نيست.
🔸اين تا مرگ را فكر ميكند؛ خيال ميكند مرگ پوسيدن است اما بعد از مرگ چه خبر است هيچ علم تجربي جوابگوي اين سؤال نيست.
🔸ميگويد انسان ميپوسد تمام شد و رفت! «از پوست به در ميآيد»، اين را ديگر علم تجربي نه ميفهمد و نه داوري دارد.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بنیان_مرصوص_امام_خمینی
📌 سيره علمي و عملي امام خميني(قدسسره)
📕بعضي از مراجع قم به #شاه معدوم تلگرافي زده و او را مخاطب قرار داده بودند تا دولت را وادارد كه از انحرافات ديني دست بردارد و شاه معدوم در جواب نوشت: «ما توفيق شما را در ارشاد #عوام خواهانيم»؛
📖 آنگاه استاد عالي قدر امام خميني(قدسسره) به قلم دست بردند و فرمودند:
📕 «به عنوان يك اعلاميه (شما كه توفيق مراجع را در ارشاد عوام خواهانيد) به تو و دولت تو تذكر ميدهم كه... »[2]؛ يعني شما عوام هستيد و بايد به شما هشدار داد و هدايتتان كرد.
📖اين گونه موضعگيري و داشتن قلمي فولادين، نه تنها از ديگران ساخته نبود، بلكه خواندن اعلاميه اين بزرگوار هم براي ديگران رعب آور بود، تا كمكم جريان انقلاب در سال 1342(هـ .ش) از مرز اعلاميّه، تلگراف، رفت و آمد، پيام تلفني، خواهش، ارشاد و نصيحت گذشت و روز 25 شوال 1382هـ .ق. (برابر 2/1/1342هـ .ش) فرارسيد
📖 و در سالروز شهادت حضرت امام صادق(عليهالسلام) در مدرسه فيضيه آن غايله فراموش نشدني به دست مزدوران رژيم منحوس پهلوي و آن كشتار و ضرب و شتم و مجروح كردن طلاّب مدرسه فيضيه و طلاب حوزه علميّه شروع شد كه ديگران با ديدن آن صحنه رعب آور ترسيدند و ساكت شدند، ولي حضرت امام راحل(قدسسره) به قلم دست برد و دولت را محكوم كرد[1] و فرمود: «شما روي چنگيز مغول را سپيد كرديد».[2] اين اعلاميه جان تازهاي در حوزه علميّه و در سطح ايران دميد.
📖او ترس از مرگ، زندان رفتن، محروم شدن و تبعيد شدن را از طلاب و فضلاي حوزهها گرفت، بلكه ترس را ترساند كه به حوزه علميّه و به دلهاي اولياي الهي راه نيابد[3] و مكتب (اَلا اِنَّ اَولِياءَ اللهِ لاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون)[4] را با سيره عرفاني و برهاني خود اجرا كرد.
📖ميفرمود: «انسان زنده است براي اينكه به «لقاء الله» برسد؛ چه بهتر كه با «شهادت» به لقاي حق بار يابد».
📙[بنيان مرصوص امام خميني (ره) - صفحه 47]
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#امام_خمینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بنیان_مرصوص_امام_خمینی
🔅🔅🔅
📌 امام راحل جامع بين غيب و شهادت، عرفان، فلسفه و سياست بود.
📗امام راحل (قدّس سرّه) يك سير تاريخي دارد كه مورّخان ميتوانند دربارهٴ او و شناسنامهٴ او بررسي كرده و سخن بگويند: «او 19سال در #خمين زندگي كرد، و پس از آن كم كم وارد مسايل علمي شد، ادبيات، فقه و اصول را مانند ديگران فرا گرفت، تا به حدود سنّ 27 سالگي رسيد، و….»، كه ديگران نيز اين مراحل را داشتهاند،
📗ولي در زندگي90سالهٴ امام امّت (قدّس سرّه)، دو دهه را بايد از يكديگر جدا كرد، كه ديگران اين دو دهه را نداشتند و اين دو دهه مخصوص ايشان است؛ دههٴ اوّل، دههٴ انس او به جهان «غيب» و «عرفان» است و دهه دوّم، دههٴ انس او به عالم «شهادت» و «رهبري» است.
#غیب
#عرفان
📗دههٴ اوّل از اواخر سنّ 27سالگي تا اوايل 38 سالگي است كه از سال (1347 هـق) شروع و تا سال1358(هـ ـ ق) ادامه مييابد، يعني سالهايي كه حضرت امام (قدّس سرّه) كتابهاي عميق عرفاني را نوشت؛
📗در 27سالگي كتاب شريف «مصباح الهداية إلي الخلافة و الولاية» را نوشت، سپس تعليقات بر #فصوص، تعليقات بر #مصباح_الأُنس و آنگاه «سرّ الصّلاة» را به رشتهٴ تحرير در آورد. اينها كتابهايي نيست كه هر كس ده يا بيست سال در حوزهٴ علميّه بود و درس خواند، بتواند بفهمد. اينها نظير #رسائل، #مكاسب، #جواهر يا #منظومه نيست. اين دههٴ 27 تا 37 سالگي دههٴ غيب و قلمرو غيبي شخصيت امام راحل (قدّس سرّه) است.
#شهادت
#رهبری
📗 امّا دههٴ دوم كه دههٴ شهادت ونشأهٴ شهادت اوست، از پايان سال (1357هـش) تا آغاز سال (1368هـش) است كه در اين دهه عالم را زير و رو كرد.
📗 دوران #زندان و #تبعيد نشانهٴ «مظلوميّت» بود، نه اقتدار، و خيلي از افراد به زندان رفتند، ولي آيا توانستند پس از آزاد شدن، كشور را رهبري و جنگ را هدايت كرده، انقلاب را به سامان رسانند؟ بسياري مظلوم بودند، ولي آيا اين قدرت را داشتند كه اگر بر سرير اقتدار بنشينند، چون حضرت على (عليهالسلام) حكومت كنند؟
📗اين مطلب براي ديگران ثابت نشد، ممكن بود كه «مدرّس» بتواند، ولي ثابت نشد، ممكن بود كه ديگران بتوانند، ولي عملي نشد. آنكه همهٴ يافتهها و اسفار اربعه را از علم به عين آورد و از گوش به آغوش رساند، امام امّت (قدّس سرّه) بود. اين دو دههٴ شاخص و بارز، تميز دهندهٴ زندگي حضرتامام خميني (قدّسسرّه) از ديگران است، بقيّهٴ آنچه كه ايشان در #قم بود، يعني چهل سال وسط، هر چند با رياضت و تهذيب نفس هماهنگ بود، تدريس ميكرد، ولي ديگران نيز چنين دوراني را پشت سر گذاشتند و تفاوتي كه با ديگران بود، در اين جهات قابل تبيين بود، اگر تعمق در «اصول» يا تحقيق در «فقه» داشت، هر چند با ديگران فاصله داشت، ولي نه آن قدر كه عالم آرا و عالم گير باشد، بنابراين امام راحل (قدّس سرّه) را بايد با اين دو دهه شناخت: دههٴ اوّل، دههٴ «غيب» و دههٴ ديگر دههٴ «شهادت» اوست.
📗 طوبي براي كسي كه
🔅بين غيب و شهادت از يك سو،
🔅بين عرفان و سياست از سوي ديگر،
🔅و بين فلسفه و سياست از سوي سوّم جمع كرد. او نه تنها قائل به «ولايت فقيه» بود، بلكه چون حكيم بود، قائل به «ولايت حكيم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولايت عارف» بود؛ او « #ولايتي » را آورد كه در آن فقاهت، آميخته با حكمت و حكمت، عجين شده با عرفان بود.
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(57)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 3 ـ جامعترين تعبير در حمد و شكر
▪ عن الصادق (عليه السلام): «ما أنعم الله علي عبد بنعمة صغرت أو كبرت فقال: «الحمد لله» إلاّ أدّي شكرها»[ تفسير صافي، ج 1، ص 71.].
▪ عن حمّادبن عثمان قال: خرج أبوعبدالله (عليه السلام) من المسجد و قد ضاعت دابته فقال: «لئن ردّها الله علىَّ لأشكرنّ الله حقّ شكره». قال: فما لبث أن أُتى بها فقال: «الحمد لله». فقال قائل له: جعلت فداك أليس قلت: لأشكرنّ الله حقّ شكره؟ فقال أبوعبدالله: «ألم تسمعنى قلت: الحمد لله»[ نورالثقلين، ج1، ص15].
▪ عن الصادق (عليه السلام): «الشكر للنعم اجتناب المحارم وتمام الشكر قول «الحمد لله رب العالمين»[ بحار، ج90، ص214.].
▪ ... إن رجلاً جاء إلي أميرالمؤمنين (عليه السلام) فقال أخبرنى عن قول الله تعالي: (الحمد لله رب العالمين) ما تفسيره؟ فقال: «الحمد لله هو أن عرف عباده بعض نعمه عليهم جملاً إذ لايقدرون علي معرفة جميعها بالتفصيل لأنها أكثر من أن تحصي أو تعرف. فقال لهم: قولوا الحمد لله علي ما أنعم به علينا رب العالمين... »[ نورالثقلين، ج1، ص17.].
اشاره: برخي كلمات از لحاظ شمول، جزو جوامع الكلم به شمار مي آيد و حمد مزبور از اين قبيل است. حصر جنس حمد يا حصر همهي افراد حمد براي خداوند اداي حق تحميد بوده، فراگير است.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(4 پایان مقاله)
⏪ اصل دعوت یا جهاد
شاید از میان اصول سیاست خارجی اسلام، این اصل بیش از همه حایز اهمیت بوده و بیشتر از دیگر محورها مورد بحث و مناظره قرار گرفته است . احتمالا یكی از جهات اهمیت این اصل، آن است كه ماهیت روابط خارجی از دیدگاه اسلام را تبیین میكند . مناظرات دامنه دار درباره اصل دعوت و جهاد سبب شد از هر دو اصل تحت یك عنوان یاد كنیم، زیرا آن گونه كه برخی از پژوهشگران مسلمان گفته اند اگر تنها به ذكر عنوان دعوت اكتفا گردد، دیدگاههای موجود درباره اصل جنگ یا صلح در روابط خارجی اسلام نادیده انگاشته میشود و اگر اصل را بر جهاد و جنگ مشروع بگذاریم طرح عنوان اصل دعوت ناتمام خواهد ماند .
▪ تفصیل این بحث را با یك پرسش اساسی ناظر به ماهیت روابط خارجی از دیدگاه اسلام پی می گیریم كه آیا اسلام در روابط خود با جوامع غیراسلامی اصل را بر جنگ میگذارد یا صلح; به عبارت دیگر، آیا صلح یك قاعده است و جنگ، ضرورت یا بالعكس؟ اگر اصل جهاد را به عنوان یكی از اصول سیاستخارجی اسلام مورد تاكید قرار دهیم به زعم برخی اندیشمندان مسلمان و عموم خاورشناسان اصل در روابط خارجی اسلام جنگ محور است و صلح ناظر به حالات خاص و استثنا از قاعده میباشد، اما اگر اصل را بر دعوت بگذاریم قضیه فرق خواهد كرد . دقیقا با عنایت به همین مساله است كه با دو نوع روش رو به رو میگردیم:[4]
⏪ الف)روش خاورشناسان كه در قالب «انتشار الاسلام بالسیف» مطرح میگردد و بر مفاهیمی چون ارهاب، اصولگرایی، الاسلام المسلح، التطرف تاكید میشود . در این رویكرد آیات جهاد به خصوص آیه سیف به عنوان مستند مورد توجه قرار میگیرد;
⏪ ب)روشنفكران مسلمان كه در قالب «تنظیف وجه الاسلام» یا پیراستن اسلام از هر نوع خشونت و جنگ به تحلیل میپردازند و بر مفاهیمی چون; سلام و تسامح و تعایش و رافت تاكید میكنند .
🔹 در حالیكه دسته نخست فقط به تحلیل آیات جهاد میپردازد و آیات صلح و سلم را از نظر دور میدارند، دسته دوم با تاكید بر آیات صلح و مسالمت، به آیات جهاد بیتوجهی میكنند . روش اعتدال روشی است كه بتواند میان هر دو دسته آیات جمع زند . اكثر مفسران و فقهای اسلام در اینباره اندیشیدهاند كه از مجموع این گفتهها و اظهارات میتوان به جمعبندی و نتیجه نهایی نایل آمد .
🔹 بدون تردید یكی از مهمترین و احتمالا هدف اصلی فرستادن انبیا دعوت است . آیات متعدد قرآن كریم پیامبران را دعوتگران دینی معرفی میكند . بر ایناساس، نخستین وظیفه پیامبر و رهبران دینی همانا دعوت بشر به تعالیم و ارزشهای وحیانی است . از طرف دیگر، جهاد و جنگ با مشركان و طغیانگران بیتردید یكی از وظایف اساسی مسلمانان و رهبران دینی محسوب میگردد . آنچه در مورد جهاد و جنگ حایز اهمیت است فلسفه تشریع این پدیده است كه جهاد برای چیست و چه زمانی انجام می پذیرد .
🔹 با تحلیل و موشكافی این نكته احتمالا بتوان رابطه دعوت و جهاد و اصل در روابط خارجی دولت اسلامی را به دست آورد .
▪ اگر جهاد برای كشور گشایی باشد، احتمالا بر دیدگاه خاورشناسان مبنی بر جنگ محوری اسلام صحه میگذارد، اما اگر فلسفه تشریع جهاد برای دعوت به تعالیم وحیانی و ارزشهای اسلامی باشد نه سلطه جویی و كشور گشایی، ادعای مذكور ناتمام و غرض آلود خواهد بود . این نوشتار ادعا دارد اصل در روابط خارجی اسلام بر صلح استوار است و جنگ حالت استثنایی است كه بنابر ضرورت تجویز میگردد . عصاره استدلال ما براین فرضیه آن است كه جهاد اسلامی یكی از مراحل دعوت به شمار میرود و برای ترویج ارزشهای دینی صورت میگیرد . این دقیقا گفته یكی از محققان است كه «توحید اساس جهاد و جهاد برای توحید» است .
▪ بحث را با طرح اهمیت دعوت در آیات قرآن به عنوان یكی از اصول روابط خارجی دنبال میكنیم و در پی آن آیات مربوط به جهاد را مورد مطالعه و تحلیل قرار خواهیم داد . آیات متعددی اولین و مهمترین وظیفه پیامبر را دعوت به خیر و صلاح میداند .
📝 پی نوشت:
[1] . ر.ك: كی . جی . هالستی، مبانی تحلیل سیاستبین الملل، ترجمه بهرام مستقیمی (تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، 1376 .)
[2] . نادیه محمود مصطفی، المدخل المنهاجیه فی العلاقات الدولیه فی الاسلام (المعهد العالمی للفكر الاسلامی، 1996م .)
[3] . ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق محی الدین عبدالمجید (مطبعه السعاده) ج2، ص314 .
[4] . برای مطالعه مبسوط این دوگونه برخورد با آیات جهاد و صلح ر.ك: سیف الدین عبدالفتاح، القران و نظیر العلاقات الدولیه فی الاسلام; نادیه محمود مصطفی، المدخل المنهاجیه فی العلاقات الدولیه فی الاسلام (المعهد العالمی للفكر الاسلامی، 1996م) ص 15- 89 .
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(133)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
▪ هر كس از گروهي از مسلمانان، طغيان آب يا آتش را برگرداند، بهشت براي او ثابت است؛ عنوان آب و آتش، نموداري از هر گونه تعدّي و تجاوز طبيعي يا انساني است و چون مرجع تمام جهادها، هر چند ابتدايي به نظر برسد، به دفاع است
▪ و حقيقت دفاع، دفع بيگانه اي است كه راه خدا را مسدود و راهيان طريق او را مصدود و نهال بالنده جامعه را چون برخي گياهان پژمرده تموزسوزان مثدود مي كند، بنابراين مكتب مهر پرور خدا جمال نرم خويش را در نهان جلال قهر آميز تعبيه كرد و جريان قصاص و دفاع را كه ظاهراً خشن اند، عامل زندگي سالم معرّفي كرد و درباره آنها چنين فرمود:
▪ (ولكم في القصاص حياةٌ يا اولي الالباب) [سوره بقره، آيه 179.]كه ناظر به حيات بخشي قصاص است و (يا ايها الذين آمنوا استجبيوا لله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.]كه سياق و سباق آن راجع به حيات آفريني قانون جهاد و دفاع از ميهن اسلامي است. هر چند اطلاق آن شامل ساير دستورهاي ديني هم مي شود.
▪ از اينجا مي توان حيات جاودانه مدافعان و مجاهدان در راه خدا را به طور عموم استنباط كرد؛ يعني آيه (ولاتحسبنَّ الذين قُتلوا في سبيل اللّه أمواتاً) [سوره آل عمران، آيه 169.]و آيه (ولاتقولوا لمن يقتل في سبيل اللّه أموات)،[ سوره بقره، آيه 154]
▪ فقط عهده تبيين حيات جاودانه شهيدانند و از اثبات حيات معقول ساير رزمندگان قاصراند و بدون آنكه دليل حصر باشند و حيات سايران را نفي كنند، در صدد توسعه حيات و اثبات آن براي غير شهيدان نيستند، ليكن آيه سوره انفال كه عهده دار اثبات حيات اجابت كنندگان دعوت به جهاد و هدايت به دفاع است، شامل تمام مبارزان نستوه با اخلاص مي شود؛ خواه شهيدان رحيل و خواه شهيدان زنده ويلچري و خواه آزادگان در بند و خواه فاتحان سرافراز و سرداران پر افتخار جمهوري اسلامي ايران، ليكن مسئوليت اينان براي حفظ حيات معقول به دست آمده امت فراوان است كه اميدواريم همگان در صيانت آن سعي رسا داشته باشند؛
بر دار ملك جاودان، بين كشتگان زنده جان
مانند منصور جوان، در ارتضا آويخته
عشقا تويي سلطان من، از بهر من دادي بزن
روشن ندارد خانه را، قنديل نا آويخته
[ديوان شمس تبريزي.]
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تمدّن و تدین
🔹 چرا دنبال استخاره می گردیم؟ الآن ما نمی دانیم که چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است؟! دنبال مشورت های بیرونی هستیم؟ این راه باز است چرا ما این راه را نرویم؟ این همان علی است، فرق نمی کند، این همان صدیقه کبراست، این همان حجت بالغه است، این همان امام است، بین حیات و ممات اینها که فرقی نمی کند! قرآن هم که ملاحظه فرمودید، فرمود: این چیزهایی که ما به نوح دادیم، به ابراهیم دادیم به موسی دادیم به هارون دادیم؛ اینها غیر از آن مقامات ویژه اینها، برای همه است. کسی هوس این را ندارد که ـ معاذالله ـ مقام آنها را پیدا کند، آنها منطقه ممنوعه است.
🔹 تمدّن ما ایرانی ها هم در تدین ماست و لاغیر! تمدّن نظام ما، تمدّن انقلاب ما در تدین ماست و لاغیر! ما اگر همین ظواهر را ـ همین که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام است ـ این را عمل بکنیم، هیچ مشکلی نداریم. همان بیان نورانی حضرت امیر دارد که «یئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ»،[نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه216. ] نه ترامپ حق غلط کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق عربده کشی را دارد، فرمود: تمام دشمنان ناامید هستند. شما همین کارهای عادی را بکنید، حلال خدا را حلال، حرام خدا را حرام! احتکار نکنید، گران نفروشید، دو تُن طلا می خواهی چه کنی؟ این موش اهل ذخیره است، تو می خواهی چه کار بکنی؟ نه مطابق عقل است و نه مطابق نقل است. همان جا حضرت فرمود: هناک «یئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ»؛ دشمن ناامید می شود. وقتی این کار برمی آید هم می توانیم به بهشت برویم، هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟! این ایام برای همان است، این دعاها برای همان است، این مجالس برای همان است.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/05/25
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
📌 خطر دیروز خطر امروز
▪ به طور كلي كساني كه حق را ميشناسند، ولي به دليل رفاهطلبي تاب و توان تحمل رنج و محنت حقگويي و حقطلبي و دفاع از حق را ندارند، يا داراي سوابق مذهبي خوبي هستند و يا در وفاي به دين سابقه خوبي ندارند.
▪ آنانكه داراي سوابق مذهبي خوبي نبوده و ادعاي دينداري و حقطلبي نداشته و ندارند، به راحتي ميتوانند از جبهه حق فاصله گرفته و از حمايت از حق سرباز زنند؛
▪ ولي آنانكه داراي پيشينه مذهبي خوبي بوده و مدعي دينداري ميباشند، از كنارهگيري از جبهه حق بيمناكند؛ زيرا ميترسند سوابق مذهبيشان زير سؤال رفته، ماهيت پوشالي دينداريشان فاش گردد؛ لذا به ناچار سعي ميكنند با تحريف حقايق دين و برداشتهاي التقاطي، به آمال خود رسيده و ضعفهاي خود را بپوشانند...
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom
045.mp3
4.45M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه45
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 خطر دیروز خطر امروز.
✅ برشی از کتاب #عدالت در گرداب
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(58)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 4 ـ عجز متنعم از شكر نعمت
▪ عن السّجاد (عليه السلام): «اللّهم إن أحداً لايبلغ من شكرك غايةً إلاّ حصل عليه من إحسانك ما يُلزمه شكراً ولايبلغ مبلغاً من طاعتك وإن اجتهد إلاّ كان مقصّراً دون استحقاقك بفضلك... وتثيب علي قليل ما تطاع فيه حتي كأنَّ شكر عبادك الذى أوجبت عليه ثوابهم وأعظمت عنه جزائهم، أمرٌ ملكوا استطاعة الامتناع منه دونك فكافيتهم. أولم يكن سببه بيدك فجازيتهم بل ملكت يا إلهي أمرهم قبل أن يملكوا عبادتك وأعددت ثوابهم قبل أن يفيضوا فى طاعتك وذلك أن سُنّتك الإفضال وعادتك الإحسان وسبيلك العفو، فكل البريّة معترفة بأنّك غيرظالم لمن عاقبت و... »[ صحيفهي سجّاديه، دعاي 37.].
▪ امام سجّاد (عليه السلام) به خداي سبحان عرض مي كند: بار الها! هيچ كس به درجاتي از شكر تو دست نمي يابد، مگر اين كه نعمتِ توفيقِ عرض ادب، وي را به شكر ديگري بر مي گمارد و اَحَدي در فرمانبرداريت، هرچند بكوشد، به جايي نمي رسد، مگر اين كه در برابر استحقاق تو، با آن همه احسانت، عاجز و ناتوان است...؛ به گونه اي بر طاعت كم و ناچيز پاداش مي دهي كه گويي شكر بندگان كه در برابر آن ثواب مقدر داشتي و جزايشان را بزرگ داشتي امري است كه آنان مي توانند از آن سر باز زنند.
آيا زمام كار به دست تو نبود واينان از خود چيزي داشتند؟ بلكه پيش از آن كه توفيق عبادتت را بيابند وبه درگاه تو بار يابند، زمام كارشان به دست تو بود وتو مالك آنها و همهي شئون هستيشان بودي و پيش از آن كه كاري كنند، ثوابشان را آماده كردي وبراي اين كه آنان را به ثوابي برساني بهانه اي به نام عبادت به دست آنان دادي و اين همه، بر اثر آن است كه سنت تو تفضل و عادت تو احسان و راه تو راه عفو و گذشت است. همگان معترفند كه اگر تبهكاران را كيفر كني ستمكار نيستي و....
عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «الحمد لله الذى لا يبلغ مدحته القائلون ولا يحصى نعمائه العادّون ولا يؤدّى حقّه المجتهدون، الذى لا يدركه بُعد الهِمَم ولا يناله غوص الفطن»[ نهج البلاغه، خطبهي 1.].
🔅 اشاره: حمد از آنِ خدايي است كه نه حمد و مدح او از عهدهي كسي بر مي آيد، نه نعمتهايش قابل شمارش است و نه حق او را تلاشگران مي توانند ادا كنند. نه شاهين بلندپرواز انديشه و همّت حكيمان را توان رسيدن به اوج قلّهي شناخت اوست و نه عارف غوّاص درياي دل را ياراي استخراج گوهر شناخت اكتناهي آن ذات متعالي است.
🔹 چون حمد حقيقي ذات اقدس خداوند مبتني بر شناخت عميق و دقيقِ وليّ نعمت و همهي نعمتهاي اوست و چنين شناختي براي غير خداوند حاصل نيست، بنابراين، هچ متنعمي قادر بر اداي شكر و حمد او نخواهد بود و تنها حامدِ حقيقيِ خداي سبحان، خود آن ذات مقدس است.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:نکات تفسیری آیه 4 سوره کافرون(جحد)
وَ لاَ أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ
«مَا»: آن عبادت و پرستش که. ما، مصدریّه است.
✅ ۱ - عبادت معبودهاى مشرکان، در شأن پیامبر(ص) نبوده و آن حضرت هرگز به آن تن نمى داد. (و لا أنا عابد ما عبدتم)
🔹 تعبیر «و لا أنا عابد» و نیز « و لا أنتم عابدون» (در آیه بعد) بیانگر اهلیت و شأنیت است. مفاد دو آیه این است که: نه من اهل آن عبادتم و نه شما اهل این عبادتید. وجود اسم فاعل در این آیه و فعل مضارع و «لا»ى نافیه در آیه دوم - که مفادى نظیر این آیه داشت - بیانگر تفاوت زمان مورد نظر از آنها است; یعنى، «لا أعبد» نظر به مستقبل و «لا أنا عابد» نظر به زمان حال دارد. در نتیجه مشرکان، باید از حال و آینده پیامبر(ص) قطع امید کنند.
✅ ۲ - آگاه ساختن مشرکان به غیر قابل پذیرش بودن شرک براى پیامبر(ص)، وظیفه الهى آن حضرت (قل یأیّها الکفرون ... و لا أنا عابد ما عبدتم)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، گذشته زندگى خود را از آلودگى به شرک مبرّا خواند. (و لا أنا عابد ما عبدتم)
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت11:نکات تفسیری آیه 5 سوره کافرون(جحد)
وَ لاَ أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
✅ ۱ - برخى از کافران عصر بعثت، آمادگى خود را براى عبادت خداوند به صورتى مشروط، به پیامبر(ص) عرضه کردند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۲ - سازش خواهان کافر، به رغم اظهار آمادگى براى پذیرش مشروط توحید، هرگز اهل عبادت خداوند نبودند و حال و آینده آنان، فرقى نمى کرد. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 این آیه گرچه با آیه سوم، عبارتى یکسان دارد; ولى در زمان با آن متفاوت است. در آیه سوم - به قرینه آیه قبل از آن - مراد زمان آینده است; ولى در این آیه - به قرینه آیه قبل از این - مراد زمان حال است.
✅ ۳ - تصریح به آمادگى نداشتن مشرکان براى پذیرش توحید در هیچ زمان و تأکید بر واهى بودن پیشنهاد سازش از سوى آنان، وظیفه اى الهى بر عهده پیامبر(ص) (قل ... و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 آیات آغاز سوره - که تسامح طرفین را در زمان آینده منتفى دانست - با مفهوم خود، تکلیف زمان حال را نیز روشن کرده است. در این حال، وضعیت زمان حال به صراحت در این آیه، بیان شد تا موضع گیرى ها شفاف باشد.
✅ ۴ - بیان سرسختى سازش خواهان کافر و باقى ماندن آنان بر مرام خویش تا پایان عمر، از خبرهاى غیبى قرآن (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند (أعبد) برداشت یاد شده، از تقابل «أعبد» و «عبدتم» استفاده شده است.
✅ ۶ - روى گردانى مردم از عبادت خداوند، نباید تزلزلى در خداپرستان ایجاد کند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد) جمله همخوان با «و لا أنتم عابدون»
🔹 این بود که گفته شود: «ما أنا عابد»; تغییر آن تعبیر به فعل مضارع «أعبد»، براى تصریح به وضعیت آینده و نفى تزلزل در عبادت است.
✅ ۷ - کافرانِ عصر بعثت، از خداوند شناختى ناقص و در حد شناخت خدایان خویش داشتند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد) کلمه «ما»، بیانگر برداشت یاد شده است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom