eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(4) ✅ 3ـ الگوی هدفداری قرآن كریم برای معرفی الگوی هدفداری، شخصیت های بزرگی را معرفی می نماید. از جمله این شخصیت ها حضرت ابراهیم است كه آیات مربوط به آن گذشت و گفته شد كه حضرت ابراهیم به هیچ قیمتی حاضر نشد دست از هدف خود بردارد و تهدیدها را به جان خرید: (یا ابراهیم لئن لم تنته لا رجمنك و اهجرنی ملیا) ای ابراهیم اگر دست از كارهایت خرابكاریهایت برنداری، تو را سنگ باران خواهم كرد یا سخنان تندی به تو خواهم گفت. از من دور شو.[11] تا این كه وی مجبور شد از آنان كناره گیری كند و گوشه عزلت برگزیند. قرآن از زبان ابراهیم می فرماید: (وإعتزلكم و ما تدعون من دون الله...) از شما و بتهایتان كناره گیری می كنم...[12] در همین راستا، آن حضرت آتش نمرود را نیز پذیرا شد. ✅ نمونه دیگر: نمونه دیگر هدفداری، اصحاب كهف هستند: اصحاب كهف جوانانی بودند خداباور، كه حاضر نشدند دست از عقیده خود بردارند: (انهم فتیه آمنوا بربهم (اصحاب كهف جوانانی بودند كه به پروردگارشان ایمان داشتند.[13] و شعارشان این بود كه: (ربنا رب السموات والارض لن ندعوا من دونه الها) پروردگار ما، پروردگار آسمان ها و زمین است و به جز او خدایی دیگر را نمی خوانیم. [14] اینان، آنچنان در راه عقیده خود استوار بودند كه حاضر نشدند با طاغوت زمان همنوا شوند، و لذا شهر و دیار، خانه و خانواده و حتی ملك و حكومت را رها كرده و به غاری پناه بردند: (اذ اوی الفتیه الی الكهف قالوا ربنا آتنا من لدنك رحمه وهییء لنا من إمرنا رشدا) بیاد آور، هنگامی كه جوانان به غار پناه بردند و گفتند: خدایا، از سوی خودت به ما رحمت بده و زمینه رشد ما را فراهم فرما. [15] آنان پس از بیدار شدن از خواب به حساب همان زمان ـ كه دوران خفقان و ستم دقیانوس بود ـ باز به فكر طهارت و پاكی بودند و حاضر نبودند غذای نامناسب مصرف نمایند، لذا به مإمور خرید گفتند: (فلینظر إیها إزكی طعاما فلیإتكم برزق منه...) بنگر كه كدامیك طعامشان پاكیزه تر است، و مقداری از آن روزی برای شما بیاورد. [16] علم و حكمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال زاید از لقمه حلال اندر دهان میل خدمت، عزم رفتن آن جهان ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(5) ✅ ب ـ حوزه اخلاق در این حوزه علمی و عملی، قرآن كریم به معرفی چند الگو پرداخته كه جوانان باید با شناخت این نمونه های اخلاق و اسوه های هدایت، مسیر تربیت خود را با آنها منطبق نموده واز رفتار و اعمالشان درس گرفته و به آنان تإسی نمایند: ✅ 1ـ الگوی از جان گذشتگی آیه شریفه: (ومن الناس من یشری نفسه ابتغإ مرضات الله) بعضی از مردم كسانی هستند كه جان خود را برای خشنودی خدا، می فروشند،[17] الگوی از جان گذشتگی است كه قرآن به ما معرفی می كند. این مصداق منحصر به فرد، علی بن ابی طالب - علیه السلام - است كه در نهایت از جان گذشتگی، حاضر شد در زمان خطر، به جای پیامبر - صلی الله علیه و آله - در بستر وی قرار بگیرد. سنگ تا فانی نشدكی شد نگین ▪ دانشمندان اسلامی از مفسران، مورخان و محدثان می نویسند، در (لیله المبیت) یعنی شبی كه پیامبر - صلی الله علیه و آله - می خواست از مكه بیرون آمده و به مدینه هجرت نماید، علی بن ابی طالب - علیه السلام - به جای پیامبر خوابید و همه خطرات احتمالی را به جان خرید. [18] 📝 پی نوشت ها: [1] . انبیإ، 53. [2] . انعام، 74. [3] . ممتحنه، 4. [4] . ممتحنه، 4. [5] . مریم، 47. [6] . ممتحنه، 4. [7] . توبه، 114. [8] . انبیإ، 57. [9] . همان، 58. [10] . انبیإ، 69. [11] . مریم، 46. [12] . مریم، 48. [13] . كهف، 13. البته در برخی از روایات، نامگذاری اصحاب را به فتی به دلیل ایمانشان دانسته اند ر.ك بحار الانوار، ج 14، ص 428. [14] . همان، 14. [15] . همان، 10. [16] . همان، 19. [17] . بقره، 207. [18] . ر ك: علامه امینی، الغدیر، ج 2 ص 48، و بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج2، ص 202 و 207. ⏪ سلسله پست ها ی بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
✅ انسان هیچگاه و در هیچ مرحله‌ای قفل نمی‌شود که اگر قفل می‌شد دیگر انسان نبود بلکه سنگ بود. منبع: پرتوی از نور مجرد(علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
052.mp3
6.08M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(یکشنبه 27-11-1398) 🔅🔅🔅 📌 امروز و فردا ... و منْ كان غده شرّاً منْ يوْمه فمحْرومٌ، و منْ لمْ ينلْ ما يرى منْ آخرته آخرته إذ ا سلمتْ له دنْياه فهو هالكٌ. (1. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. ) ▪ این، دنبالۀ همان حدیثی است که پیرمرد شامی درخواست نصیحت میکند، حضرت در ادامه میفرماید: کسی که فردای او از امروز او بدتر باشد، محروم است. شباب عمر به دانش گذشت و شیب به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب پیش و پس است! 🔹 بعضیها امروزشان خوب است، فردایشان نه؛ جوانیشان خوب است، پیری شان نه. این، معنایش این است که شما دیروز مثلاً یک کار خیری انجام دادید ،یک رتبه بالا آمدید؛ مثلاً یک نماز باحالی، با توجهی خواندید، برای همین نمازخواندن نمازخواندن خوب باتوجه باحضور قلب یک درجه ای به شما دادند، امروز آن نماز را نخواندید، پس پیش نرفتید! یا علاوۀ بر این، خدای نکرده یک خطایی هم انجام دادید که آن درجۀ دیروز را حبط کرد. این آدم، محروم است، محروم از سرمایه ای که ضایع شده است. این عمر، سرمایۀ ماست. وقتی لحظه به لحظه این سرمایه مصرف میشود، در مقابلش چیزی بدست نیاوردیم، بلکه ضرر کردیم، این میشود محرومیت، فهو محروم. ▪ و منْ لمْ ينل ما يرى من آخرته إ ذا سلمتْ له دنيْاه ف هو هالك ، یکی از معانی لم ینل این است که: انسان سهم کسی را ادا نکند. نائل به معنای عطا و نعمتی است که خدای متعال به افراد میدهد، نائل یعنی آن سهمی که به کسی میدهند. 🔹 میفرماید: هر کسی که سهم آخرت را ادا نکند، آن مقداری که برای آخرتش باید کار کند، سهم آخرتش را ادا نکند، اگر دنیای او سالم باشد، اهمیتی به آخرتش نمی دهد. بعضی ها ارتکازشان این است که: دنیای مان درست باشد، آخرت هر چه شد، شد، خدا یک کاری میکند. این هم میفرمایند: فهو هالک. هالک یعنی: بیچاره است، این بدبخت است، یک چنین آدمی که اگر دنیایش خوب شد، دیگر به آخرتش اهمیتی نمیدهد، ازدست رفته است. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
نوزاد بسیار لطیف و حسّاس است. او را نباید در مجالس گناه و ساز و آواز برد؛ بلکه باید برای او قرآن گذاشت و در مجالس ذکر و توسّل بُرد؛ گیرندگی نوزاد بسیار قوی است. 📚منبع: پرتوی از نور مجرد (مرحوم علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیه5 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ▫ «یُرَآءُونَ»: ریاکاری می‌کنند. خودنمائی و تظاهر می‌کنند ✅ ۱ - ریاکاران، مورد نفرین خدابوده و به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 «رائیته» (ماضى «یراءون»); یعنى، خود را بر خلاف آنچه بودم، به او نشان دادم (قاموس). «ریا»; یعنى، آشکار ساختن کار خویش براى مردم تا او را ببینند و به او نظر نیکو داشته باشند (مصباح). ✅ ۲ - برخى از تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، منافقانه خود را در نظر مسلمانان، افرادى دیندار جلوه مى دهند. (أرءیت الذى ... الذین هم یراءون) ✅ ۳ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ریاکارى در آن است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) 🔹 تفاوت کلمه «ساهون» - که وصف است - به «یراءون» - که فعل مضارع است - نشانگر آن است که وجود «سهو»، زمینه ساز به وجود آمدن «ریا» است. ✅ ۴ - تکذیب روز جزا، زمینه ساز ریاکارى در نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۵ - خواندن نماز، براى خودنمایى نزد مردم، نکوهیده و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۶ - لزوم اخلاص و قصد قربت در نماز (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) ✅ ۷ - نماز ریاکارانه، نماز غافلان است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون) ✅ ۸ - ریاکارى شخص نمازگزار، نکوهیده تر از یتیم آزارى و رسیدگى نکردن به مستمندان است. (الذى یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون) 🔹 آوردن حرف «فاء» در خصلت سومى که براى مکذبان جزا شمرده شده است، بیانگر آن است که آن خصلت، با تمام ویژگى هایش، نکوهیده تر از دو خصلت نخست است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه6 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ يُرَاءُونَ‌ ✅ وَ يَمْنَعُونَ‌ الْمَاعُونَ‌ ▫ «الْمَاعُونَ»: وسائل ناچیز منزل، از قبیل: دیگ، کلنگ، کبریت، آب، نمک. وسائلی که در گره‌گشائی و رفع نیاز، معمولاً به گونه امانتی مردم از یکدیگر می‌گیرند. مراد به طور کلّی خودداری از یاری و همکاری است. واژه (مَاعُونَ) صیغه مبالغه و از ماده (مَعْن) است به معنی شی‌ء ناچیز. نماد چیز بی‌ارزش است. ▫ یادآوری: بعضی آیات یک تا چهار را درباره کافران، و آیات پنج تا هفت را راجع به منافقان می‌دانند. ولی اغلب مجموعه صفات رذیله تحقیر یتیمان، ترک اطعام مستمندان، غفلت از نماز، ریاکاری، و عدم همکاری با مردم حتّی در دادن وسائل کوچک و ناچیز زندگی را به مسلمانان اسمی برمی‌گردانند. ✅ ۱ - کسانى که از عاریه دادن لوازم منزل، دریغ ورزیده، احتیاجات مردم را نادیده مى گیرند، گرفتار نفرین خدایند و عذاب جهنم، فرجام آنان است. (فویل ... و یمنعون الماعون) 🔹 «ماعون»، عنوان عامى براى اثاثیه منزل، از قبیل دیگ، تبر، و کاسه است (مصباح). این کلمه به معناى کار خیر و باران و آب و هر چیز نافع نیز مى آید (قاموس). ریشه آن «مَعْن» (چیزى که کم و آسان باشد) است و برخى اصل آن را «معونة» (ابزار کمک دهنده) دانسته اند. (صحاح اللغة) ✅ ۲ - بى اعتقادى به معاد و پاداش و کیفر الهى، مایه بى تفاوتى انسان در برابر ضروریات زندگى مردم (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و یمنعون الماعون) 🔅 ۳ - لزوم رد نکردن مراجعه کنندگان و کمک خواهان و تأمین احتیاجات مردم (فویل ... الذین ... و یمنعون الماعون) ✅ ۴ - خواندن نماز، بدون تصمیم بر امدادرسانى به نیازمندان، غفلت از «حقیقت نماز» است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ✅ ۵ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ساز بازماندن انسان از کمک به مردم (عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون) ۶ - مضایقه کردن نمازگزاران غافل و ریاکار، از عاریه دادن لوازم زندگى خود به نیازمندان، نکوهیده تر از یتیم آزارى و بى توجّهى به فقیران است. (الذى یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین ... و یمنعون الماعون) 🔹 با آن که تعبیر «فویل للمصلّین»، ادامه بیان اوصاف کسانى است که جزاى الهى را تکذیب کردند; ولى حرف «فاء» و تغییر سیاق، نشانگر تفاوت درجه آن با دو وصف قبل است. بنابراین وصفى که در این آیه، از ویژگى هاى همان «مصلّین» شمرده شده است، نارواتر از اوصافى است که در آیه دوم و سوم آمده بود. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (62) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد 🔅 اشاره: ▪ امام سجّاد (عليه السلام) مي فرمايد: حمد ويژه‌ي خدايي است كه در اوّليّتْ بي آغاز و در آخريّتْ بي انجام است؛ خدايي كه ديده‌ي كوتاه بين اهل نظر توانِ رؤيت و مشاهده‌ي او را ندارد و اوهام و انديشه هاي واصفان را ياراي وصف او نيست. ▪ ستايش از آنِ خدايي است كه اگر توفيق شناخت حمد خود را از بندگانش دريغ مي كرد و به انسانها نمي آموخت تا در برابر نعمتهاي پياپي او حمد كنند، در نعمتهايش تصرف كرده، از آن بهره مند مي شدند و او را حمد نمي كردند و بدون هيچ گونه سپاسي، از رزق الهي به طور گسترده بهره برداري مي كردند و با چنين كفراني از حدود انسانيّت خارج و به مرز بهيميّت[سرّ نامگذاري بهيمه به اين نام آن است كه كلامش براي ديگران ابهام دارد و كارش مبهم است و ميزان روشن و نظم خاصي ندارد؛ مثلاً بدون رعايت حلال و حرام، هر چه به مزاجش گواراست مي خورد.]مي رسيدند؛ آنگاه همانند چهارپايان يا فروتر از آنها مي شدند. ▪ و حمدْ خداي را...؛ حمدي كه خداي سبحان با آن، ما را هم زيست حامدان و شاكران قرار دهد و با آن، به سوي رضايت و عفو ذات اقدس الهي از ديگران سبقت گيريم؛ حمدي كه تاريكيهاي برزخ با آن زدوده شود و پيمودن راه برزخ به سوي قيامت كبرا و رستاخيز عمومي با آن آسان گردد و جايگاه ما در نزد شاهدان اعمال (پيامبران، امامان و فرشتگان) با آن شريف و گرامي شود؛ در روزي كه هر كس برابر ره آوردش جزا داده شود و بر هيچ كس ستمي نرود؛ حمدي كه ما را به برترين مقام علّيّين برساند؛ حمدي كه در روزخيره شدن چشمها، ديده‌ي ما بدان روشن گردد و در روز سياه شدن سطح اندامها رويِ ما به آن سفيد گردد، حمدي كه مايه‌ي رهايي از آتش دردناك الهي و عامل نيل به جوار كريمانه‌ي حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم فرشتگان مقرّب راه يافته با آنان رقابت كنيم.و با آن به پيامبران مرسل بپيونديم، در جايگاه بي زوال ابدي و محل كريمانه و تحوّل ناپذير.. و ما چگونه مي توانيم حمد او به جاي آوريم و از عهده‌ي شكرش به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم.... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (63) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد 🔅 اشاره: ▪ چشم برزخي بعضي انسانها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّه‌ي حق، كور و بي نور است؛ امّا حمد حامدان مايه‌ي بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان اشك خنك است. اشكِ غم و حزن، اشكي گرم است؛ اما اشك نشاط و سرور، خنك است. از اين رو عامل سرور و نشاط را «قُرّةالعين» گويند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (64) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 11 ـ ويژگيها و آثار حمد خداي سبحان بر اساس ستاريّت خود، در دنيا مكنونات درون انسانها را جز در مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايه‌ي رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom