💢برنامه جامع
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) برنامه های جامعی ارائه كرده اند كه به درد همه #جوامع_بشری می خورد؛ ولی برای حوزویان و دانشگاهی ها دستورهای خاصی دارند. حضرت فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»،[1] جوامع الكلم آن قوانین جامع است كه همه مصالح را در نظر گرفته و مصالح همه مردم را هم لحاظ كرده است. بعضی از مطالب است كه بخشی از مصالح مردم را در بر دارد یا مصالح بخشی از مردم را به عهده دارد، ولی بعضی از قوانین اند كه جامع اند؛ هم مصالح عموم را و هم همه مصالح را [در بر دارد]، اینگونه از قوانین و معارف را به عنوان جوامع الكلم یاد می كنند كه وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِم»، چون وجود مبارك حضرت جوامع الكلم دارد، برای همه مخصوصاً ما حوزویان و دانشگاهی ها برنامه های جامعی دارد، این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم، [حضرت] بیش از هر چیزی ما را به #علم و #عقل و #تقوا و #عدل دعوت كرده است. در مسائلی كه مربوط به خانواده و خانوادگی را ذكر می كرد، عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائلی كه مربوط به صنف تاجران، تجارت و اقتصاد بود بحث های خصوصی آنها را ذكر می كرد، آن وقت عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ مسائل نظامی را كه مطرح می فرمود، دستورهای خاص آنها را ذكر می كرد، در كنارش عدل و عقل و تقوا و علم را ذكر می كرد؛ اینها یك #كلیدهای حساس بودند كه در غالب سخنان آن حضرت بود، این هم مطلب دوم.
🔸 درباره ما حوزویان كه فرمود #تحصیل_علم واجب است، فرمود چه چیزی بخوانیم! نه تنها به ما گفت تحصیل علم واجب است، به ما گفت چه چیزی بخوانیم؛ هم به ما گفت تحصیل علم واجب است، هم به ما گفت چه چیزی درس بخوانیم. آن ««طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»[2] این را برای همه فرمود، اما این بیان را كه مرحوم كلینی به وسیله وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از رسول گرامی نقل كرد، این بود كه فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»؛[3] یعنی آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه بخوانید. حضرت كه آمد مبعوث شد این دو اصل را به ما آموخت: یكی اینكه با سواد شدن واجب است و یكی اینكه چه درسی بخوانیم. فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید و سنت قائمه؛ #معارف_اعتقادی بخوانید، #تفسیر بخوانید، #فقه بخوانید و #اخلاق بخوانید. اینچنین نباشد كه حوزه فقط در یك مسیر حركت كند، فقط در فقه حركت كند یا در اصول و فقه حركت كند، فرمود آیه محكمه بخوانید، فریضه عادله بخوانید سنت قائمه، اینهم مطلب سوم.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص241.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فردا همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام؛
پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش «رسول الله(ص) الگوی انسانیت»؛ فرانسه ـ پاریس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همایش «رسول الله (ص) الگوی انسانیت» به همت مرکز اسلامی فرانسه به صورت وبینار برگزار می گردد.
این همایش همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، با پخش پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز به کار خواهد کرد.
علاقه مندان می توانند جهت حضور مجازی در این وبینار فردا 13 آبان ماه ساعت 22 به وقت تهران (19:30 به وقت پاریس) از طریق آدرس های ذیل اقدام نمایند.
www.youtube.com/cifrance
www.instagram.com/cifrance
news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا عقل به تنهایی می تواند ما را به سعادت برساند؟
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی
شبکه ولایت دوشنبه ها
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📎تفاوت #فکر نمرودی و فرعونی با علوی در اداره #جامعه
بين آن فکر و اين فکري که اسلام آورده خيلی فرق است! وجود مبارک حضرت امير فرمود که مردم ستون حکومت هستند، نبايد بگوييم ما بايد براي مردم خدمت کنيم، اين نيمي از راه است!
بله وظيفه همه ما اين است که به مردم خدمت برسانيم و نيازهاي آنها را بر طرف کنيم؛ امّا اساس کار اين است مردم فرهيخته، نخبه، عالم، حوزوي و دانشگاهي شوند که يا به حوزه وابسته باشند يا به دانشگاه وابسته باشند که در اين صورت ستون قوي میشوند که نظام را حفظ میکنند، وگرنه يک ستون پوک نميتواند خودش را حفظ کند، چه برسد که بار نظام را جلو ببرد!
به مالک فرمود: «إِنَّ» ـ با جمله اسميه و با تأکيد فرمود ـ مالک! اگر بخواهي مصر را خوب نگه بداري، مردم بايد عاقل و عادل باشند، مردم دانشمند و عاقل هستند که کشور را حفظ ميکنند «وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»، وگرنه ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾ يک ستون پوک شدهٴ پوسيده که خودش را نميتواند حفظ کند، شما توقع داريد بار مملکت را ببرد؟! جنگ هشت ساله را اداره کند! اساس کار اين است که ملت بالا بيايند؛ حالا لازم نيست که کسي حکيم شود و فقیه شود؛ ولي فضاي مملکت، بايد فضاي فرهنگ باشد، وگرنه ـ خداي ناکرده ـ در روز خطر آسيب ميبيند فرمود اگر ميخواهي مصر بماند، بايد مردم دانشمند داشته باشي، براي اينکه ستون اينها مردم هستند.
کدام نماز است که ﴿تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ﴾ است؟ آن نمازي که واقعاً عمود دين باشد؛ آن نمازي که عمود دين است واقعاً ﴿تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ است.
کدام مردم هستند که نظام خود را حفظ ميکنند؟ آن مردم با فرهنگِ عميق که بداند دين امانت الهي است و انسان با مُردن نميپوسد و به ابديت ميرسد.
📼درس تفسیر استاد سوره غافر جلسه ۲۲
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رسول الله (ص)، خود اسم اعظم است
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#رسول_الله
#نبی_اکرم
#اسم_اعظم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام و عرض ادب و احترام محضر دوستان بزرگوار
میلاد پیامبر رحمت الهی صلی الله علیه و آله و سلم و رئیس مذهب حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به پیشگاه امام زمان علیه السلام و شما دوستان تبریک و تهنیت عرض می کنم .
دعای خیر برای همدیگر سنت و سیره پیامبر است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۴ #سوره_مائده
📌جدیت کامل
#سالک الی #اللّه به هیچ وجه نباید از خود #سستی نشان ندهد و با جدیت به سوی #خدا برود والاّ ممکن است از دینش برگردد و #مبغوض خدا شود که در این صورت خدای تعالی دیگران را که هم آنها #خدا را دوست دارند و هم #خدا آنها را دوست دارد و در مقابل مردمان با #ایمان فروتن هستند و در مقابل #کفّار از خود #عزّت نشان می دهند، می آورد.
#سالک الی #اللّه باید در راه خدای تعالی قدم در مرحله #جهاد بگذارد و از #ملامت مردم نترسد که این #قدرت و شرح صدر فضل الهی است که به هر کس بخواهد می دهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 نامها و اوصاف نماز در قرآن کریم
▫️چند نام و وصف برای نماز بیان شده است: قرآن، ایمان، حسنه.
قرآن کریم میفرماید:
«و ما کان الله لیضیع ایمانکم» ؛ قبله ی مسلمانان در صدر اسلام و در ایامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در #مکه تشریف داشتند و حتی بعد از مدت کوتاهی در مدینه به طرف بیت المقدس بود، ولی بعد از آن مسلمانان به طرف #کعبه متوجه شدند و کعبه ی معظمه قبله ی #مسلمانان شد و این تغییر #قبله به دلیل این بود که یهودیها به مسلمانان اعتراض میکردند و میگفتند شما استقلال ندارید و به طرف قبله ی ما #نماز میخوانید.
بعد از این که #قبله تغییر پیدا کرد، این ذهنیت برای مسلمانان پیش آمد که #نمازهایی که به طرف بیت المقدس خوانده ایم باطل است، در اینجا بود که آیه نازل شد و #قرآن کریم بشارت داد که:
خداوند ایمان شما را ضایع نمی سازد؛ یعنی نمازهای شما همگی درست است، بنا بر این در این آیه ی شریفه به #نماز اطلاق ایمان شده است و این به دلیل اهمیت و ارزش و قداست #نماز است.
وصف دیگر #نماز «حسنه» است. قرآن کریم میفرماید: «و أقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل... ان الحسنات یذهبن السیّئات» .
هم چنین به نماز، قرآن فجر اطلاق شده است؛ «و قرءان الفجر انّ قرءان الفجر کان مشهودا». در اهمیت #نماز صبح همین بس که هم اطلاق قرآن بر آن شده و هم به طور جداگانه از نمازهای دیگر بیان شده است. چون میفرماید: «أقم الصلوة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»، که در این آیه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در یک جمله بیان شده است، اما #نماز صبح به طور ویژه و خاص بیان شده است. «دلوک شمس» یعنی زوال خورشید که مقصود موقع ظهر است و «غسق اللیل» تاریکی شب است، بنا بر این اقامه ی #نماز از هنگام زوال خورشید تا تاریکی شب شامل چهار#نمازمی شود: ظهروعصر و مغرب و عشا.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روح جهان هستی.mp3
2.39M
📌روح جهان هستی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌روح جهان هستی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
#یا_رسول_الله
#جان_عالم
#هندسه_معرفتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1385/01/08
🆔 @a_javadiamoli_doross
📌 روح جهان هستی
🔸 وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) به منزله #جان_عالم است؛ یعنی سماوات و أرضین از یك سو، انبیا و اولیا از سوی دیگر همه اینها كه خلق شدند و زمینه فراهم شد، وجود مبارك #پیامبر_اعظم آفریده شد. همان طوری كه خدای سبحان مجاری ادراكی و تحریكی ما را آفرید، ابزار درك و كار ما را خلق كرد، بدن ما، مغز و قلب ما را همه این شئون ظاهر و باطن را آفرید، بعد فرمود: ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾[1] یا فرمود: ﴿فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ﴾؛[2] یعنی اول من ابزار بدنی انسان را فراهم كردم، بعد #روح منسوب به خودم را به او افاضه كرده ام. در ساختار انسان این طور بود كه اول بدن خلق شد، بعد روح به او تعلق پیدا كرد؛ در كل جهان هم همین طور است، كل این جهان خلق شد، سماوات و أرضین و همچنین انبیا و اولیا، بعد وجود مبارك پیامبر را ذات اقدس الهی به جهان اعطا كرد که ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً﴾.[3]
🔸 ما باید بدانیم که عضو فلج یا عضو سالمی هستیم! بالأخره این جهان كه یك بدنی دارد و یك جانی ما چه كاره ایم! ما اگر ـ معاذ الله ـ هیچ ارتباطی با پیامبر نداشته باشیم، نه معارف او را درك كنیم، نه احكام او را بفهمیم و عمل بكنیم، معلوم می شود که یك عضو فلج و یك عضو مرده ایم. خب عضو فلج و عضو مرده این نه سخنان روح را درك می كند و نه دستورهای روح را اطاعت می كند؛ یك فلج همین طور است! اگر كسی دستش فلج بود، او نه سرما و گرما را احساس می كند، نه رطوبت و یبوست را احساس می كند، نه نرمی و درشتی را احساس می كند، نه سایر ملموسات را درك می كند و فرمان هم نمی برد؛ یعنی روح اگر فرمان داد مثلاً گفت این ظرف را بردار، این دست فلج نمی تواند اطاعت كند؛ نه می فهمد و نه كار می كند، چون فلج است، در حقیقت مرده است. آن اعضایی كه سالم اند، هم می فهمند كه روح چه اراده كرده است، هم توان تدبیر را دارند و اطاعت می كنند. چشم میفهمد كه روح دستور به دیدن داد، این درك را دارد، بعد هم می بیند. سامعه می فهمد كه روح دستور شنیدن داد، او هم شروع می كند به گوش دادن و استماع، اعضا و جوارح دیگر هم همین طورند؛ دست سالم می فهمد كه روح دستور داد كه این ظرف را باید بردارد و همچنین برمی دارد، پس عضو مرده نه می فهمد و نه امتثال دارد، اما عضو زنده و سالم هم می فهمد و هم اطاعت می كند؛ حالا این مربوط به #درجات_حیات و درجات #قدرت_امتثال است.
🔸 ما عضوی از این جهانیم، این پیكر یك روحی دارد به نام وجود مبارك پیامبر گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، ما باید خودمان را با آن حضرت بسنجیم كه چه اندازه احكام و حِكَم او را چه در بود و نبود، چه در باید و نباید، چه در حكمت نظری و چه در حكمت عملی، چه در جهان بینی و چه در فقه و اخلاق بفهمیم و عمل بكنیم. اگر خدای ناكرده نه فهمیدیم که پیامبرمان چه فرمود، نه [اینکه] اگر [هم] فهمیدیم عمل می كنیم، معلوم می شود یك عضو زنده ای از این #جامعه_جهان موجود نیستیم، ما عضو این جهان نیستیم! تعبیر قرآن كریم هم درباره بعضی ها این است كه اینها مرده اند، اینكه می فرماید ﴿مَا یسْتَوِی الأَحْیاءُ وَلاَ الأَمْوَاتُ﴾؛[4] آیا زنده و مرده یكسان اند؟ خب معلوم است كه زنده و مرده یكسان نیستند، این دیگر احتیاج به وحی ندارد! وحی از عرش اعلا از ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[5] نازل بشود، ﴿نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأَمِینُ ٭ عَلَی قَلْبِكَ﴾[6] وحی نازل بشود كه زنده و مرده یكسان نیستند، خب این را همه می دانند که زنده و مرده یكسان نیستند؛ منظور این نیست كه این كسی كه مُرد و اجازه دفنش را صادر كردند این با دیگران فرق دارد، منظور این است كه آن كسی كه معارف را درك نمی كند و دستورهای الهی را عمل نمی كند مرده است و این مطلب است كه محتاج به وحی است، به چه دلیل مرده است؟ برای اینكه با آن #روح_عالم ارتباط ندارد، نه می فهمد كه پیامبر چه دستور داد و نه دستورش را عمل می كند. پس ما هر روز باید این ارزیابی را بكنیم كه ما در كجای عالم قرار داریم و در این #هندسه_معرفتی جایمان كجاست.
[1] . سوره مومنون، آیه 14.
[2] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه72.
[3] . سوره آل عمران، آیه 164.
[4] . سوره فاطر، آیه 22.
[5] . سوره نجم، آیه 8.
[6] . سوره شعراء، آیه 193 و 1394.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom