eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
متن مطففین 3.docx
44.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 47:تفسیر متنی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin03.mp3
5.3M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 46:تفسیر صوتی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ♦️♦️ مرگ های مرجوعی ! 🔻شاید شما هم با این سوال مواجه شده باشید که چرا دعا برای نابودی و آرزوی مرگ برای ظالم ( شخص ، یا گروه و یا ملت و یا دولت ) معمولا باجابت نمیرسید و کمتر شاهد مرگ آنان و انتقام الهی هستیم؟ در پاسخ ، چند احتمال مطرح است : ۱ . این دعا هم مثل دعاهای دیگر در موقع مناسب خود باجابت میرسد و مانع خاصی برای این نفرینها وجود ندارد و بدلیل تاخیر نباید ناامید شد. ۲ .نابودی ستمگرانی که برایشان مرگ خواسته ایم تدریجا در حال وقوع است . پس اجابت صورت گرفته است . ۳ . دعا بر علیه ظالم اگر دعا کننده اهل عدل نباشد اجابت شدنی نیست . اینگونه نفرین یا حبس میشود ویا مرجوع شده و به خود نفرین کننده بر میگردد! در باره احتمال اول و دوم حرف های فراوانی شنیده شده ولی در این نوشتار کوتاه به احتمال سوم پرداخته میشود و مبنای ان تبیین میگردد . کوتاه سخن انکه در برخی منابع روائی ، مطلبی از تورات نقل و مورد تایید قرار گرفته است . علامه طباطبایی هم این نقل را در تفسیر المیزان آورده و ضمن قبول ، به تحلیل ان پرداخته است . این بحث نقلی و این تحلیل عقلی از ان سوال رمز گشایی نموه و احتمال سوم را تایید و اثبات میکند : 🔻کلام تورات راوندی در کتاب دعوات که در باره ادعیه و آداب ان است از تورات اورده است : فی التورات یقول الله للعبد انک متی ظُلِمتَ تدعونی علی عبد من عبیدی مِن اجل انه ظَلَمکَ فلک مِن عبیدی مَن یدعو علیک مِن اجل انک ظلمتَه فان شئتُ اجبتُک و اجبته فیک و ان شئتُ اخَّرتکما الی یوم القیامه . (الدعوات ص۲۵) خداوند به بنده خود میگوید : "وقتی به تو ظلم شد ، به کسی که بتو ظلم کرد به دلیل ظلم او نفرین کردی ، ولی فرد دیگری هم که تو به او ظلم کردی بر تو نفرین کرد . اگر بخواهم نفرین تو رادرباره ظالم بر تو اجابت و نفرین ان مظلوم را هم در باره تو اجابت میکنم و از هر دو انتقام میگیرم ! و اگر بخواهم هر دو را به قیامت وامیگذارم ". معنی این جمله ان است که اگر بنای بر اجابت دعا بر علیه ظالم و نابودی او باشد ، ظالم فقط یک شخص نیست و چه بسا همان کس که از یک سو مظلوم است از سوی دیگر ظالم و مستحق عقاب است ! ما معمولا "مظلوم مطلق" نداریم و مظلومها خوشان ظالم اند زیرا انکه از بالاتری تو سری میخورد ، زور خودش را به پایین تری میرساند و به او ظلم میکند . اگر بنای بر انتقام الهی در دنیا باشد هر دو ظالم باید کیفر ببینند و همان که از ظلم ظالمان آه و ناله میکند و به انها نفرین میفرستد باید او هم تاوان ستم کردن به زیر دستان خود را ببیند . 🔻تحلیل علامه طباطبایی علامه به تامل و تحقیق در این موضوع پرداخته و با نگاه عقل گرایانه ان را تایید کرده است . وی میگوید : کسی که ازخدا چیزی برای خود میطلبد، حتما ان را برای "خود" و برای "هر کسی" که عینا در شرایط اوست پسندیده و بدان راضی است ، پس اگر برای کسی که ظلم به او کرده درخواست انتقام الهی دارد این درخواست بعلت ظلم اوست و او در حقیقت به "انتقام از ظالم" رضایت دارد و اگر خودش هم ظالم به دیگران باشد پس نفرینش شامل خودش هم میشود و خواسته اش در باره انتقام دیگران وقتی تحقق مییابد که به کیفر و انتقام از خود راضی باشد ! و چون به انتقام از خود راضی نیست پس حقیقا از او "دعاء" صادر نشده و لذا اجابت برای ناله و نفرین او معنی ندارد ! به تعبیر دیگر کسی که در حق دیگران ظلم میکند و به حقوق انان تعدی مینماید ، با هر دعایی که برای خود ( لنفسه) میکند مثل دعا برای نجات خود و نابودی ظالم ، بر ضرر خود ( علی نفسه) نیز دعا میکند ! و چون این دو دعا در حقیقت یک دعاست و دعا کننده به نابودشدن خود راضی نیست ، لذا قصد جدی دعا تحقق نمی یابد و مرگ هایی که طلب میکند صرفا جنبه صوری دارد و لذا انتظار اجابت از خداوند بیهوده است چون حقیقتا دعایی وجود ندارد و اجابت مشروط به دعای حقیقی است : اجیب دعوه الداع اذا دعان . ( المیزان ج ۲ ص۳۹) و از اینجا روشن میشود که چرا خداوند به عزت و جلال خود قسم خورد که : دعای مظلومی را که در حق دیگران ظلمی مانند ان را مرتکب شده باشد ، اجابت نمیکنم : لا اجیب دعوه مظلوم دعانی فی مظلمه و لاحد من خلقی عنده مظلمه مثلها این شواهد نشان میدهد که اجابت دعا تابع یک "سنت" کلی است و بر اساس این سنت بنا نیست با وجود آه مظلومان مختلف ، برخی ظالمان از صفحه روزگار محو شوند و برخی دیگر در صفحه روزگار جولان دهند .در اینجا قاعده "همه یا هیچ" حاکم است.( البته بعلاوه سنن دیگر الهی) پس کسانی میتوانند از خداوند انتظار هلاکت دشمنان ستمگرشان را داشته باشند که مانند انان رفتار نمیکنند و بر عدل و انصاف حتی بر علیه خودشان مقید هستند : کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم ( سوره نساء ایه ۱۳۵ ) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 اقامه و نماز ⏪ در قرآن کریم آیات متعددی در مورد اقامه ی مطرح است. از جمله: الف:«و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و ارکعوا مع الرّاکعین». [۱] ب «و قولوا للناس حسنا و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة». [۲] ج «و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و أطیعوا الرسول لعلکم ترحمون». [۳] اقامه از قیام مشتق شده است. قیام را به نماز نسبت می‌دهند؛ «قد قامت الصلوة»، اما اقامه را به نمازگزار نسبت می‌دهند؛ «قد أقمت الصلوة». ⏪ اقامه ی نماز یعنی بر پا داشتن نماز و آن به دو صورت تحقق می‌پذیرد: فردی و اجتماعی. ⏪ برای اقامه ی نماز در جنبه ی فردی رعایت اموری لازم است: ۱ مراعات وقت نماز: مرحوم بلاغی در تفسیر الاء الرحمن در ذیل آیه ی «و یقیمون الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون» [۴] می‌فرماید: «یواظبون علیها فی أوقاتها»؛ یعنی پرهیزکاران کسانی هستند که نماز را در وقت خودش به جا می‌آورند. ۲ اتمام واجبات: امام حسن عسگری علیه السلام در تفسیر آیه ی «و أقیموا الصلوة» می‌فرماید: ای باتمام وضوءها و تکبیرها و قیامها و قرائتها و ص: ۳۲ رکوعها و سجودها و حدودها. [۱] ۳ اخلاص در نماز: امام حسن عسگری علیه السلام در دنباله ی روایت می‌فرماید: «و اخلاصها فی العبادة». اقامه ی نماز از جنبه ی اجتماعی آن است که مسئولین نظام اسلامی موظفند مسئله ی نماز را در جامعه و حکومت اسلامی احیا کنند؛ «الّذین ان مکّنّاهم فی الأرض أقاموا الصلوة». [۲] امیر المؤمنین علیه السلام در عهدنامه ی خود به محمد بن ابی بکر که از طرف حضرت، حاکم مصر گردید می‌فرماید: «صل الصلوة لوقتها الموقّت»؛ نماز را در همان وقت مشخص خود اقامه کن، «و لا تجعل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لاشتغال»؛ مبادا آن را قبل از وقت به دلیل فرصتی که داری به جای آوری و یا به دلیل اشتغال و کار دیگر آن را به تأخیر بیاندازی، بعد امام علیه السلام می‌فرماید: بدان که تمام اعمال تو باید تابع نماز باشد؛ یعنی نماز در رأس همه ی امور است؛ «و اعلم أنّ کلّ شی ء من عملک تبع لصلاتک». [۳] ---------- [۲]: ۲. حج / ۴۱. [۳]: ۳. بحار / ج ۳۳ / ص ۵۸۱. [۴]: ۴. بقره / ۳. [۱]: ۱. مستدرک / ج ۳ / روایت ۲۹۵۱. [۱]: ۱. بقره / ۴۳. [۲]: ۲. بقره / ۸۳. [۳]: ۳. نور / ۵۶. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 قرآن حجت الهی ⏪ امام علی علیه السّلام فرمودند: القرآن آمرٌ زاجدٌ و صامتٌ ناطق حجة الله علي خلقه اخذ عليه ميثاقهم و ارتهن عليه انفسهم اتمّ نوره و اكمل به دينه. قرآن فرماندهی باز دارنده، و ساکتی گویا و حجت خدا بر مخلوقات است. خداوند پیمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانیت قرآن را تمام و دین خود را به وسیله آن کامل فرمود. 📚 نهج البلاغه، خطبه 183 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 6.mp3
12.17M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
غرور 36.mp3
5.78M
(36) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:47دقیقه 🌿🌿🌿 📼غرور 1 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 53.mp3
10.91M
73 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و سوم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴
حکمت 20 نهج البلاغه.mp3
9.96M
📚شرح و تفسیر حکمت 20 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
غرور 37.mp3
4.35M
(37) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:35 دقیقه 🌿🌿🌿 📼غرور 2 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تشنگان معرفت وحی.mp3
940.2K
📚 نماز جمعه تاریخ: 1371/03/15 @a_javadiamoli_doross 💢 تشنگان معرفت وحی 🔸 این کلمه ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ﴾ [جمعه 1]یك دید ظاهری و محدود و بسته دارد و آن این است كه مردم امّی و درس ‌نخوانده حجاز از درون آنها نبی اكرم برخاست؛ ولی با ضمیمه خطبه نهج ‌البلاغه[نهج البلاغه، خطبه1؛] روشن می ‌شود كه سراسر مردم آن روز امّی بودند و در بین امّیین نبی اكرم جلوه كرد. 🔸 وقتی ره‌ آورد پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) شرح بشود، معلوم است که ماسوای نبی اكرم امّی ‌اند؛ لذا اهل معرفت بر این باورند كه منظور از امّیین نه یعنی ناخوانا و نانویسا، [بلكه] آن كس كه به عمق رسالت بار نمی ‌یابد و تشنه معرفت وحی است، در برابر نبی اكرم امّی است؛ لذا وقتی بزرگان جهان را می ‌شمارند، می‌ گویند فارابی‌ها، ابن‌سینا‌ها، ابوریحان‌ ها و خواجه نصیرها گرچه جزء فرزانگان بشری ‌اند، ولی به حقیقت در مكتب وحی جزء امّیین‌ اند ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾، تا روز قیامت این كریمه صادق است؛ همه علما در برابر وحی، امّی و جاهل ‌اند! 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طور سینا یا طور سینین.استاد ملکی.Mp3
487.3K
💢 چرا در قرآن از طور سینا به طور سینین یاد شده است؟ در قرآن کریم تفاوت بین آخِر و آخَر در چیست؟ چرا در قرآن از طور سینا به طور سینین یاد شده است؟ 📼 حجت الاسلام و المسلمین استادحمید ملکی 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تبلیغ و تکرار فریب توده ها ▫️فضاي علمي براي حوزويان در دو قسمت «تعليم» و «تعليل» خلاصه مي¬شود؛ لذا اينها مجتهد ميشوند و براي دانشگاهيان هم در دو قسمت «تعليم» و «تعليل» خلاصه مي¬شود که آنها استاد مي‌شوند و توده مردم اگر از راهنمايي¬هاي و و عالمِان و انديشوران استفاده کنند نجات پيدا مي¬کنند، وگرنه آنها به جاي «تعليم»، به خوردشان داده مي¬شود و به جاي «تعليل»، به آنها ارائه مي¬شود؛ آنها براي افراد عادي اگر بخواهند يک ماده غذايي، فرشي، زميني، ساختماني، مطلبي يا يک چهره و شخصي را به خورد يک ملت دهند اول مي¬کنند، بعد ده بار، بيست بار يا صد بار تکرار مي‌کنند که آن تبليغ به جاي «» مي¬نشيند و آن تکرار به جاي «» مي¬نشيند و اينها باور مي¬کنند. ▫️اگر غذايي را که بهداشت اجازه نمي¬دهد و رسانه¬هاي کتبي يا تصويري کردند و بعد تکرار کردند، خيلي¬ها مي¬پذيرند، با آنکه علم موافق نيست! اگر مطلبي، شيئي، کالايي و صنعتي را هم تبليغ کنند، همين‌طور است. بنابراين اين دو اصل براي هر کسی که خواست در فنّ خود صاحب نظر شود لازم است: اول «تعليم» و بعد «تعليل». 📄فرازی از درس تفسیر سوره غافل جلسه ۲۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 72.mp3
24.65M
📚 شرح و بررسی کتاب ↪ تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه هفتاد و دوم 🔅🔅🔅 * ملکوت ارتباط با فقیر * چگونه در مورد توجه خدا واقع شویم؟ * در نظر گرفتن خدا در ارتباط اجتماعی * نگاه گدایی از خدا * خندیدن خدا به چه معناست؟ * ملکوت واکنش انسان در عرضه دنیا و آخرت * ملکوت ترک فعل حرام دامن * تفاوت آتش دنیا و ملکوت * در امان ماندن از هراس سنگین آخرت * ملکوت نداشتن قدرت نه گفتن به شهوت * رابطه بهشت و فطرت * ملکوت در کسب و حرام * سنخیت علت و معلول * فرار از دام ابلیس و گرفتار شدن در دام محبت خدا * ملکوت معاشرت با نامحرم * منکرهایی که معروف شده اند! * ملکوت دست دادن و شوخی با نامحرم * ذهن زنانه و ذهن مردانه در ارتباط اجتماعی * حجاب عین عدالت است! * ملکوت فریب در خرید و فروش * عنوان‌ها در ملکوت * ملکوت عدم رفع نیاز دیگران * معنای واژه قرآنی "ماعون" * ماجرای عابد بنی‌اسرائیل که خدا با عدلش رفتار کرد! * سیلی زدن به صورت مسلمان چه ملکوتی دارد؟ * ملکوت فریب و نیرنگ دیگران * یکی از مفاهیم بنیادین سبک زندگی 📅99/07/04 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 54.mp3
12.17M
74 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و چهارم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴
حکمت 22 نهج البلاغه.mp3
6.17M
📚شرح و تفسیر حکمت 22 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/09/15 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢خط قرمز 🔸 همه ما یک حدّ خاصی داریم، هر کسی در هر رشته‌ای که باشد به هر حال یک مختصر بلد است و بقیه را بلد نیست، همه ما همین طور هستیم! اگر کسی خود را بشناسد و آنچه را که نمی‌ داند نگوید، هم در مسایل اجرایی هم در مسایل تقنینی، هم در مسایل قضایی، هم در مسایل تعلیمی و فرهنگی؛ آنچه را که ما نمی ‌دانیم، واقعاً بگوییم نمی ‌دانیم و اظهار نظر نکنیم. 🔸 در بخشی از فرمایشات حضرت امیر (سلام الله علیه) این است که فرمود آن‌ که نمی ‌داند ساکت باشد مشکل حل است؛ اما سرّ آن [حل نشدن] این است که همه حرف می ‌زنند و اظهار نظر می ‌کنند. ما باید بدانیم که واقعاً محدودیم، حدّمان مشخص است، خیلی از جاها نمی ‌دانیم و آن جا بگوییم که نمی ‌دانیم! فرمود شما این طورید که یک خط قرمز دارید، یک نقطه قرمز دارید و مدار بسته ‌اید، ولی من جلویم باز است، این خیلی حرف است! فرمود «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»،[1] این از بیانات نورانی حضرت است در نهج ‌البلاغه؛ فرمود خیلی از ما باید بگوییم «لَا أَدْرِی» که خیلی از چیزها را نمی ‌دانیم، اگر کسی «لَا أَدْرِی» را ترک کرد، به آن مرگ ‌گاه او به هر حال سنگ و تیر می‌ آید. بعضی جاهاست که اگر به آنجا تیر یا سنگ آمده آدم نمی ‌میرد، مثلاً به پا یا به دست آدم [ضربه وارد شود] به هر حال مریض می ‌شود، ولی نمی ‌میرد؛ اما چند جای بدن است که وقتی سنگ یا تیر بیاید کشنده است، اینها را می ‌گویند «مقاتِل» یعنی محل قتل. فرمود اگر کسی این قول «لَا أَدْرِی» را ترک کند، آن خود را در هدف رسیدن تیر قرار داده، تیرها می ‌آید: «مَنْ تَرَک قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»، اما خود او بالصراحة اعلام کرد که «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْض‏»[2] من آن‌طور نیستم که بگویم نمی‌ دانم. آنچه در ذهن شماست مربوط به آسمان‌ ها و زمین از من بخواهید من جواب می ‌دهم، این چه علمی است و به کجا وصل است! ما به چنین آدمی محتاج هستیم. [1]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، حکمت85. [2]. نهج البلاغه، (صبحی صالح)، خطبه189. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ostad_maleki 💢 در برابر دلیل و برهان همه مردم مطیع هستند الا کافران 📼 حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مهمترین نیازهای مردم از منظر قرآن کریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۲ ـ ۱۰۱ 📌کم حرف زدن یکی از چیزهایی که الی باید کاملاً رعایت کند و کم حرف زدن است، بخصوص سؤالات بی مورد که اکثراً اگر آنها ظاهر شود ناخوشایند است و اگر بتواند تنها به آنچه در نازل شده اکتفا کند و توضیح آن را از در و اهلش سؤال کند برایش بهتر است. زیرا از عمل گذشتگان که بیجایی می کردند و سبب می شد برای آنها باید کافی باشد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom