eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
علم فطری.mp3
2.08M
☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (4) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 تذكّر: عبادت خدا سلوك به سوي اوست و در مسير معنوي سالك و مسلك متحدند، زيرا سالك با عقيده، خُلق و فعل عبادي سفر مي كند و همه اين امور ياد شده از شئون خود سالك شمرده مي شوند، بنابراين راه تقرّب از رونده متقرّب جدا نيست و عابد و عبادت با هم ارتباط وجودي دارند؛ و چون نماز انسان كامل و عبادت او كامل ترين نمازهاست، استوارترين عمود دينْ نماز انسان كامل يعني اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) است، از اين جهت مي توان آن ذوات قدسي (عليهم‌السلام) را حقيقت صلات دانست، چنان كه حقيقت عبادت هاي ديگر نيز هستند. پس اگر از آنان به عنوان «حقيقت نماز» ياد شده كاملاً صحيح و پذيرفته است. 1. تفاوت اقامه نماز با خواندن آن قرآن به حكمت ستوده و به آن متّصف شده است: (والقُرءانِ الحَكيم).[1]تمامِ معارفِ كتابِ حكمت، داخلي هماهنگ و خارجي هدفمند دارد. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم از نماز به عنوان عمود دين و ستون آيين الهي ياد كرده است: الصلاة عمود الدين. [2] برنامه منسجم متون ديني، همانا توصيه به «اقامه نماز» و برپا داشتن آن است؛ نه خواندن آن يا نمازگزار بودن: (اَقِمِ الصَّلوةَ لِدُلوكِ الشَّمس)[3]؛(اَقيموا الصَّلوة)[4]؛ (اَقِمنَ الصَّلوة).[5]سرّ اين فرق گذاري آن است كه اگر در تعبيرهاي قرآني عنوان «خواندن» به كار مي رفت با حكيمانه بودن اين كتاب متقن هماهنگ نبود، زيرا عمود را بايد برافراشت، نه آنكه قرائت كرد. بر اين اساس، سفارش قرآن كريم درباره نماز همگي به «اقامه» ناظر است نه قرائت يا چيز ديگر. دليل اين اهتمام آن است كه نماز خواندن حتي نمازگزار بودن غير از اقامه نماز است، چرا كه اولي با يك بار نماز خواندن و دومي با استمرار آن ـ هرچند كه حدود آن مراعات نشود ـ محقق مي شود؛ اما اقامه نماز و برپا داشتن آن بسيار دشوار است. ============ [1]ـ سوره يس، آيه 2. [2]ـ الامالي، صدوق، ص 511؛ وسائل الشيعه، ج 4، ص 27، مسلسل 4424، كتاب الصلاة، ابواب اعداد الفرائض، باب تحريم الاستخفاف بالصلاة و التهاون بها، ح 12. [3]ـ سوره اسراء، آيه 78. [4]ـ سوره بقره، آيه 43. [5]ـ سوره احزاب، آيه 33. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برداشت از آيات ۱۵۳ ـ ۱۵۱ 💢ده وظيفه سالک الی اللّه الی بايد از رسوماتی که معمولاً مردم به آن مبتلا هستند که بعضی از آنها در قديم مرسوم بوده و بعضی از آنها در زمان ما مرسوم است بپرهيزد: اوّل: آنکه در هيچ چيز و هيچ کار، کسی و چيزی را خدای تعالی قرار ندهد. دوّم: آنکه به پدر و مادر کند. سوّم: آنکه روح و بدن فرزندانشان را با تعليمات زشت به خاطر آن که ثروتمند بشود نکشد زيرا روزی آنها و پدر و مادرشان را خدای تعالی مقدر فرمود. چهارم: به چه در ظاهر و چه در پنهان نزديک نشود. پنجم: کسی که خدا کشتنش را کرده نکشد. ششم: به مال برای تصرف بيجا و بيهوده نزديک نشود. هفتم: کيل و ترازو را با انجام دهد. هشتم: را در بين مردم ولو آن که آنها از اقوام و خويشاوندانش باشند رعايت کند. نهم: به عهدی که خدای تعالی با آنها چه در ذر و چه در بسته وفا کند. دهم: از راه هايی که ديگران برای انداختن از راه حق، بوجود آورده اند پيروی نکند. اين است شرايط که بايد الی از آن پيروی کند. اينها را خدا فرموده که شايد شما عقلتان را به کار بيندازيد، از خواب بيرون بياييد و را پيشه کنيد. https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
اعراف 16.mp3
15.03M
16 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 44.mp3
3.73M
(44) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:30 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 4 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ . و درود خدا بر او ، فرمود: كار اندكى كه ادامه يابد، از كار بسيارى كه از آن به ستوه آيى اميدوار كننده تر است.
💢پاکیزگی ای خدایی که مریم را برگزیدی و پاکش کردی 1 ای خدایی که عیسی را برگرفتی و بالا بردی و پاکش کردی 2 ای خدایی که پیامبر و اهل بیتش را پاکِ پاکِ پاک کردی 3 ای خدایی که قرآنت را جز پاکان لمس نمی کنند 4 مرا دریاب، پاک کن، پاک کن از (رجسِ) بی تویی و از لجنِ هر چه مرا از تو دور می کند... تو که همه حقیقتی، تو که تنها حقیقتی از شک و شرک و دروغ و فسق و نفاق و کفر و عصیان به تو پناه آورده ام پاک کن مرا پاک کن مرا، کار کارِ توست... می خواهم دوست داشتنی شوم می خواهم از آن ها شوم که می خواهند پاک شوند و تو دوستشان داری 5 ابراهیم را فرموده ای خانه ات را پاک کند اما پاک کردن آدم ها کار خودِ خودت است.. هرکس را پاک کرده ای تنها به خودت نسبت داده ای 6 اما فرموده ای از آسمان آب را نازل کرده ای مایه تطهیر است 7 به رسول بی نظیرت فرموده ای صدقه و زکات اموال آدم ها را بگیرد پاک می شوند 8 و "قرآن" ات، قرآنت را فرموده ای پاک می کند و بالا می برد.. 9 می شود قبول کنی قلب من خانه تو باشد، ابراهیمت را بفرمایی پاکش کند؟ می شود آب و صدقه و قرآنت را مایه پاکی این قلب شکسته و تنگ و خراب کنی؟... آن وقت شاید این قلب را دوست داشته باشی و شبی از همین شب های روشن رجب... خدا را چه دیدی...؟ =============== 1 وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ- 42 آل عمران 2 إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ- 55 آل عمران 3 وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا- 33 احزاب 4 لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ- 79 واقعه 5 لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ- 108 توبه 6 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ- 125 بقره وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ- 26 حج 7 إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ- 11 انفال 8 خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- 103 توبه 9 مَّرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةٍ- 14 عبس رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَةً- 2 بینه @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی 🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيه ۱۵۹ وحدت و يگانگی سالک الی اللّه بايد تمام کوشش خود را برای و عدم تفرقه بين خود قرار دهد والاّ خدای تعالی او را از خاندان و طهارت عليهم السلام جدا می کند و روز پروردگار متعال به خاطر تفرقه ای که بين دوستان انداخته عذابش می نمايد. @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی 🌷🌷🌷
(21) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪3-اقامه قرآن(بروز و ظهور رفتارقرآنی در جامعه مومنان )خروجی برنامه های فرهنگی قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ (68/مائده) ای فرستاده (خدا، محمّد مصطفی!) بگو: ای اهل کتاب! شما بر هیچ (دین صحیحی از ادیان آسمانی پایبند) نخواهید بود، مگر آن که (ادّعا را کنار بگذارید و عملاً احکام) تورات و انجیل و آنچه از سوی پروردگارتان (به نام قرآن) برایتان نازل شده است برپا دارید (و در زندگی پیاده و اجرا نمائید). ولی (ای پیغمبر! بدان که) آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده است، بر عصیان و طغیان و کفر و ظلم بسیاری از آنان می‌افزاید (و این قرآن به خاطر روح لجاجت کافران در آنان تأثیر معکوس می‌نماید!). بنابراین (آسوده خاطر باش و) بر گروه کافران غمگین مباش. ☑️پایبندى به کتابهاى آسمانى و ادیان الهى نه مجرد انتساب به آن -، تعیین کننده ارزشمندى جوامع (یاهل الکتب لستم على شىء حتّى تقیموا التوریة و الانجیل) مخاطب قرار دادن یهود و نصارا با عنوان اهل کتاب و سپس تعیین ملاک ارجمندى یعنى پایبندى به کتب آسمانى، اشاره به این است که صرف انتساب به دین و آیین الهى کارساز نیست، بلکه پایبندى به آن موجب ارجمندى خواهد شد. ☑️ادّعاى ايمان كافى نيست، قيام و اقدام عملى لازم است. «حَتَّى تُقِيمُوا» ☑️قوانين آسمانى بايد محور عمل باشد و بر كرسى قدرت بنشيند. «تُقِيمُوا» ☑️شخصيّت و ارزش افراد، به ميزان تعهّدات مذهبى آنان بستگى دارد. «لَسْتُمْ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا» 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ثمره خون شهید 🔸 ما باید بدانیم [که] گاهی خون شهید زمینه پرورش و پیدایش یك پیغمبر می ‌شود، گاهی خون شهید زمینه پرورش و پیدایش یك امام می‌ شود، گاهی خون شهید زمینه رشد یك نائب امام می‌ شود، گاهی خون شهید زمینه ظهور یك نماینده امام می‌ شود و تا مراتب دیگر؛ این برای حداقل هفت ـ هشت قرن قبل است، این حرف تازه نیست. بزرگان ما فرمودند آن بی ‌گناهان صبر و استواری را از ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) آموختند، اینقدر در زمان فرعون كشته دادند تا موسی (سلام الله علیه) به دنیا آمد. ▫️ اینكه گفته می ‌شود به زمین نمی ‌ریزد و در رگ های جامعه است، حداقل حرف عرفای هفتصد سال قبل است؛ این سخن را آنها گفتند، بعد كم ‌كم در لا به ‌لای كتاب ها به ما رسیده است. گفتند موسای كلیم (سلام الله علیه) خود به خود به دنیا نیامده، این نعمت را هم ذات اقدس الهی رایگان به هر كسی نداد، كسی كه دست به دل ببرد و این دست ید بیضا بشود؛، دستی كه از دل درآمد هم مثل آفتاب درخشان می ‌شود و بیضا می ‌شود، هم اگر به عصا دست بزند اژدها می ‌شود، این دست محصول خون ﴿یذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ یسْتَحْیونَ نِساءَكُمْ﴾[1] است. هرگز هدر نمی‌ رود! شما اگر آب را رها كردید، بالأخره این آب یك بوته‌ای را سبز می ‌كند؛ اگر یك آب عادی باشد ممكن است یك مزرعه عادی را سبز بكند، اگر باشد ممكن است یك كشوری را سرسبز بكند؛ حالا تا خون چه كسی باشد و در چه راهی ریخته بشود! ▫️ هرگز ذات اقدس الهی مظلومان را رها نكرده، بی‌ گناهان را رها نكرده، را رها نكرده است. این كه گفته شد «ثَارَ اللَّهِ»،[2] البته قلّه آن برای حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیه) است، اما دامنه ‌اش برای سایر شهداست؛ حالا كسی هوس این را نمی ‌كند كه خونش همتای خون پسر پیغمبر باشد، ولی بالأخره در همان راه است؛ حالا حضرت خیلی عالی، اینها هم در مراحل پایین، مثل یكی قله دماوند است و یكی دامنه اوست، بالأخره در همین راه است. 🔸 مطلب بعدی آن است كه حالا آن خون كه زنده است و جوشان است و هَدَر نرفته، ما خانه، مزرعه و باغمان را در مسیر همین بسازیم. ما اگر بدانیم یك جا چشمه است، خب چرا آن جا خانه نسازیم؟! چرا آن جا باغ نگیریم؟! این جا آب است، ما همین جا خانه می‌ سازیم كه این بیاید و ما را كند، خب حالا چرا برویم در كویر؟! اگر كسی خدایی ناكرده خیال بكند که شهید مثل سایر افرادند مُردند ـ گرچه آنها هم بالأخره اثر دارند ـ و یك فاتحه ‌ای از ما توقع دارند، این نه خودش را شناخته، نه شهادت را شناخته و نه اسلام را شناخته است. یك آدم مرده، مرده فكر می‌ كند؛ وگرنه زنده كه مرده فكر نمی‌ كند! حرف بزرگ سنایی كه جناب مولوی حرف های او را نقل می‌ كند این است که می ‌گوید مردن چیز بسیار بدی است انسان تمام تلاش و كوششش این است كه زنده بماند سنایی می‌گوید بله راست است اما الآن تو كه زنده نیستی، خودت را دریاب![3] تو می ‌خواهی نمیری، خب مگر الآن كه تو زنده ‌ای؟! یك حیات گیاهی داری یا حیات حیوانی، خودت را دریاب! یك غذایی می ‌خوری و یك نفسی می ‌كشی و یك راهی می‌ روی، خب خیلی ها هستند همین را دارند!‌ ای مرده ‌ای كه خود را زنده می ‌پنداری، خودت را دریاب! [1]. سوره بقره, آیه49؛ سوره ابراهیم, آیه6. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص576. [3]. دیوان سنایی، قصیده 191؛ «ازین مرگ صورت نگر تا نترسی ٭٭٭ ازین زندگی ترس کاکنون در آنی». 📚 دیدار اعضای برگزار کننده کنگره شهدای لاریجان با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
📌شگفتی های خدا سوره صافات آیات ۱۴۵ و ۱۴۶ : … وَهُوَ سَقِیمٌ(١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ(١۴۶) …و درحالیکه بیمار بود بوته بر او رویاندیم 📝چرا در این آیات، خداوند بین تمامی گیاهان، بوته ی را برای بهبودی یونسِ معرفی مینماید؟ 📋نظر پزشکان امروز درمورد این گیاه: ضد التهاب طبیعی، درمان افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، حفاظت از پروستات، تنظیم ضربان قلب، حفظ عملکرد طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، درمان آسم و تنگی نفس، سینه پهلو و کمک به اکسیژن رسانی به مغز، آسان کننده اخلاط و سرفه، پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، رفع انگل‏ها، کاهش عوارض یائسگی، خواب راحت، درمان عفونت‌های مجاری ادراری، درمان یرقان(زردی)، سردرد، خستگی اعصاب، افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش استرس، درمان کم‌خوابی، سرفه‌های خشک و تب، اخلاط خونی و خونریزی ریه و بیماری های تنفسی، موثر در رقت و نرمی قلب، درمان قولنج، تجدید قوای جسمی و روحی، استحکام بافت های بدن، تسکین صفرا، درمان زخم و سوختگی ها، پیسی و لکه های سفید پوست، سرماخوردگی، درمان و تسکین التهاب استخوان و روماتیسم مفصلی، کمک به رفع یبوست، افزایش تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان و کاهش التهاب مفاصل، درمان سل، تب های حاره، تشنگی و زخم روده، کاهش دهنده ی کلسترول خون، موثر در سلامت چشم ها، تسکین خستگی و تندخویی، درمان بیماری های قلبی، آنفولانزا، سلامت عروق و اعصاب، تقویت مغز و حافظه، تنظیم قند خون، کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، مانع از پیشرفت بیماری تصلب شراین، بهبود عملکرد مثانه، ضد دیابت، منبع بسیار خوب برای منیزیم، کلسیم، آهن، روی، ویتامین های مختلف، امگا۳ و دیگر املاح، کمک به درخشان تر و نرم شدن پوست، تقویت کننده مو، ضد عفونت، سرشار از آنتی‌ اکسیدان و… 🌱سبحان الله ،که در هر آیه از آیاتش حکمت ها نهفته است !!! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره $نماز - صفحه ۴۵] 📌 نشانه ی بسیاری از الف نشانه ی ایمان حقیقی؛ «الّذین یقیمون الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون * أولئک هم المؤمنون حقا». [۶] ب نشانه ی یقین به قیامت؛ «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون ص: ۴۴ الزّکوة و هم بالآخرة هم یوقنون». [۱] ج نشانه ی توبه ی واقعی؛ «فان تابوا و اقاموا الصلوة و ءاتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین». [۲] د نشانه ی تقوای حقیقی؛ «هدی للمتّقین * الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة». [۳] ه نشانه ی تواضع؛ «... و بشّر المخبتین *... و المقیمی الصلوة» [۴] و نشانه ی نیکی و نیکان؛ «ولکن البرّ من ءامن باللّه... و اقام الصّلوة». [۵] ز نشانه ی احسان؛ «تلک ءایات الکتاب الحکیم هدی و رحمة للمحسنین * الّذین یقیمون الصلوة». [۶] ح نشانه ی هدایت؛ «... قل انّ هدی اللّه هو الهدی و أقیموا الصلوة». [۷] ---------- [۶]: ۶. انفال / ۳ ۴. [۱]: ۱. نمل / ۲. [۲]: ۲. توبه / ۵. [۳]: ۳. بقره / ۳. [۴]: ۴. حج / ۳۴ ۳۵. [۵]: ۵. بقره / ۱۷۷. [۶]: ۶. لقمان / ۳ ۴. [۷]: ۷. انعام / ۷۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هدیه به پدر و مادر امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَرَءَالْقُرْآنَ فِي الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ، وَ خُنِّفَ عَلي والِدَيْهِ وَ إنْ كانا كافِرَيْنِ؛ هر که قرآن شریف را از روی آن قرائت نماید بر روشنائی چشمش ‍ افزوده گردد؛ و نیز گناهان پدر و مادرش سبک شود گرچه کافر باشند. 📚وسائل الشیعه : ج 6 ص 204 ح 1. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (73) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين 💢تفسير 📝تذكر: واژه كتاب مصدرى است كه از باب مبالغه، بر مكتوب اطلاق مى شود و همين طور است واژه هاى ديگرى مانند قرآن، فرقان و تبيان. ▫️ريب: حالت اضطرابى است كه بر اثر برخى شكها، مانند شك در وجود قيامت، براى انسان پديد مى آيد. برخى شكها مانند شك در عدد كوههاى زمين براى زمين شناسان، نگرانى زا و اضطراب آور نيست، اما برخى شكها براى انسان، نگرانى و اضطراب مى آورد. شك ويژه اى كه مربوط به دسته دوم است، ريب ناميده مى شود. همچنين شكى كه با سوء ظن و تهمت همراه باشد ريب ناميده مى شود و چنين شكى در برابر اطمينانى است كه بر اثر ايمان حاصل مى شود. ▫️متقين: تقوا در اصل وقوى از ماده وفى و وقايه به معناى پناه گرفتن است. و متقى كسى است كه در جنگ با پوشيدن زره، برداشتن سپر و مانند آن خود را در حفاظى قرار مى دهد تا از دشمن آسيب نبيند. ▫️ در فرهنگ قرآن كريم نيز متقى كسى است كه با ايمان و عمل صالح براى خود ملكه اى نفسانى فراهم مى سازد تا او را از آسيبهاى درونى (هواى نفس) و بيرونى (شيطان) مصون دارد. قرطبى مى گويد: گفته مى شود: اصل تقوا ددر لغت به معناى قلت كلام است، ابن فارس آن را حكايت كرد و من مى گويم: حديث التقى ملجم از همين باب است ؛ (230) بر فرض ‍ صحت سخن ابن فارس، حديث مزبور گرچه مناسب آن است ليكن پيام آن، دستور به صمت و صواب گويى است. ============= 230- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 157؛ نيز ر.ك بحار، ج 75، ص 275 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
eitaa.com/rahighemakhtoom نگاشت16:نکات تفسیری آیه 12تا 14 سوره انفطار يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ﴿۱۲﴾إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾ ۱ - کاتبان نامه عمل، به تمامى کارها و نیت هاى انسان آگاه اند. (یعلمون ما تفعلون) دانستن تمام ویژگى هاى «عمل»، بدون دانستن انگیزه انجام دادن آن، امکان پذیر نیست. بنابراین علم به «ماتفعلون»، علم به هدف از انجام دادن آن نیز مى باشد. ۲ - نامه عمل سراسر حقیقت و خالى از هرگونه خطا است. (یعلمون ما تفعلون) تصریح به علم کاتبان نامه عمل، توجّه دادن به راستى و درستى آن نامه است. ۳ - پاداش و کیفر اعمال در قیامت، براساس نامه عمل و کردار انسان در دنیا است. (یعلمون ما تفعلون) ۴ - گنه کاران و تکذیب کنندگان کیفرهاى اخروى، در قیامت به کیفر گناه و تکذیب خود گرفتار خواهند شد. (بل تکذّبون بالدین ... یعلمون ما تفعلون) مطرح ساختن کتابت و علم کاتبان - به قرینه «بل تکذّبون بالدین» - هشدارى به تکذیب گران است که عمل آنان بى کیفر نخواهد ماند. 🔅🔅🔅 ۱ - انسان هاى درست کار، راست گفتار و مطیع خداوند، به پاداش کردار خویش، در میان انبوه نعمت هاى آخرت جاى خواهند گرفت. (إنّ الأبرار لفى نعیم) از جمله معانى ذکر شده براى «برّ»، صلاح و درست کارى، اطاعت و صداقت است(لسان العرب). «نعیم»; یعنى، نعمت فراوان (مفردات راغب) نکره بودن «نعیم»، گویاى عظمت آن است. ۲ - زندگى ابرار، پیراسته از تمسّک به بهانه هاى واهى براى گشودن راه گناه (ما غرّک بربّک الکریم ... إنّ الأبرار لفى نعیم) ۳ - کاتبان نامه عمل از انجام دادن کارهاى خیر ابرار آگاه شده، آن را ثبت مى کنند. (کتبین . یعلمون ما تفعلون . إنّ الأبرار لفى نعیم) ۴ - بهره مندى ابرار از نعمت هاى آخرت، همیشگى است. (إنّ الأبرار لفى نعیم) حرف «فى» در آیه شریفه، براى ظرفیت مجازى است و بر استقرار ابرار در نعمت دلالت دارد. اسمیه بودن جمله «إنّ الأبرار...»، تأکیدى بر مداومت و ثبوت و حرف «لام» در «لفى نعیم»، تأکید بر تمام محتوا است. 🔅🔅🔅 ۱ - آتش دوزخ، جایگاه فاسقان و گنه پیشگان و کیفر کردار آنان است. (و إنّ الفجّار لفى جحیم) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب). از معانى دیگر «فجور»، فسق و عصیان است. (قاموس) ۲ - جهنّم، داراى آتشى که به شدّت برافروخته و شعلهور است. (لفى جحیم) به آتشى که شعله هاى آن، سخت زبانه کشد و نیز به آتش عظیمى که در گودال برافروخته گردد و به مکانى که داراى حرارت شدید باشد، «جحیم» گفته مى شود (قاموس). مراد از «جحیم» - به قرینه آیه بعد - جهنم یا آتش آن است. ۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنم است. * (لفى جحیم) ۴ - مردم در قیامت، به دو گروه شاخص «ابرار» و «فجّار» تقسیم خواهند شد. (إنّ الأبرار لفى نعیم . و إنّ الفجّار لفى جحیم) ۵ - گرفتارى فاسقان کافر در آتش دوزخ، همیشگى است. (و إنّ الفجّار لفى جحیم) جمله اسمیه، بر ثبوت دلالت دارد و در این آیه ممکن است به قرینه مقابله با «إنّ الأبرار لفى نعیم» - که استقرار مجازى در آن حاکى از خلود بود - بر خلود نیز دلالت کند. مراد از «فجّار» - به قرینه «بل تکذّبون بالدین» - فاسقانى است که منکر معاد و کافرند. ۶ - کردار بدکاران، از نظر مأموران الهى مخفى نمانده و در نامه عمل آنان ثبت خواهد شد. (کتبین . یعلمون ما تفعلون ... و إنّ الفجّار لفى جحیم) 🌿🌿🌿 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
eitaa.com/rahighemakhtoom 🗓نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15تا 17 سوره انفطار 🌷🌷🌷 يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ ﴿١٥﴾ وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ ﴿١٦﴾ وَمَا أَدْرَ‌اكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿١٧﴾ يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ‌ الدِّينِ‌ ۱ - قیامت، روز گرفتارى طاقت فرساى فاسقان در آتش جهنم (یصلونها یوم الدین) «یصلونها»; یعنى، با رنج و مشقّت، حرارت آن را مى چشند. (برگرفته از قاموس) ۲ - قیامت، روز مواجه شدن با سزاى اعمال است. (یوم الدین) «دین»; یعنى، جزا و به معناى طاعت نیز آمده است (مفردات راغب) و چون معناى اول با قیامت تناسب دارد، در آیه شریفه به معناى جزا مى باشد. ۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (یوم الدین) ۴ - گرفتارى فاسقان به آتش جهنم، کیفر فسق آنان است. (یصلونها یوم الدین) تصریح به «روز جزا» بودن قیامت، در بیان عذاب فاسقان، بیانگر آن است که عذاب قیامت جزاى فسق آنان است. ۵ - خلود دوزخیان در جهنم (یصلونها) فعل «یصلون» در نظر زجّاج از ریشه «صلاة» (ملازم شدن) است. (لسان العرب) 🔅🔅🔅 ۱ - پنهان داشتن خویش از آتش جهنم، براى فاسقان امکان پذیر نیست. (و ما هم عنها بغائبین) «غاب عنه»; یعنى، از او مخفى شد. (لسان العرب) ۲ - انسان ها در قیامت، مقهور نظام کیفرى خداوند و ناتوان از هرگونه استتار و مقاومت (و ما هم عنها بغائبین) ۳ - عذاب و آتش دوزخ، جاودانه است. (و ما هم عنها بغائبین) 🔅🔅🔅 ۱ - شناخت حقیقت قیامت، براى همگان میسّر نیست. (و ما أدریک ما یوم الدین) استفهام «ما أدراک» (چه چیز تو را دانا ساخت)، حاکى از محرومیت عموم مردم از ابزار شناخت قیامت است. ۲ - قیامت، روزى سهمگین و داراى عظمتى فراتر از تصور است. (و ما أدریک ما یوم الدین) ۳ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (و ما أدریک ما یوم الدین) ۴ - قیامت، روز جزا و رسیدگى به اعمال است. (یوم الدین) «دین» به معناى شریعت، طاعت و جزا است و از آن جا که دین به معناى «شریعت»، در قیامت مورد ندارد، «یوم الدین»، به معناى روز جزا خواهد بود و لازمه جزا دادن به بندگان، رسیدگى و محاسبه اعمال آنان است. 🌿🌿🌿 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
آیا قبل از نزول آیه تطهیر اهل بیت معصوم بوده اند.استاد ملکی.Mp3
292.1K
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢توضیحی درباره عصمت اهلبیت (ع) و نزول آیه تطهیر با توجه به آیه تطهیر آیا تا قبل از نزول این آیه اهلبیت علیهم السلام معصوم نبوده اند؟ 📼حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره همزه.چیت چیان.mp3
15.87M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom