#تسنیم
📌خوردنی های بهشت
◽️يک بيان نوراني پيغمبر*صلّی الله عليه و آله و سلّم* دارد که فرمود هيچ ظرفي بدتر از ظرف شکم پُر نشد، براي اينکه بالا بيايد =عَفِن= است، پايين بيايد =عَفِن= است، چنين ظرفي است! =مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِه=،[26] اگر اين ساک و کيف را که شما زياد پُر کردي، در نهايت زيپ آن پاره ميشود، مشکل ديگری که ندارد! امّا اين شکم که پُر شد جلوي فهم را ميگيرد!
▫️مگر آدم پرخور خوشفهم درميآيد؟ آدمي که تا آروغ نزده از کنار سفره بيرون نميرود، او درس ميفهمد؟ به اندازه ضرورت بايد باشد، اين ميشود پيغمبر! در ساک، چمدان، جامدان و مانند اينها اگر زياد وسايل بريزي پاره ميشود و مشکل ديگري ندارد، در نهايت يک ساک ديگر؛ امّا هيچ ظرفي بدتر از شکم پُر نشد، اين در دنياست و آخرت هم همينطور است! آخرت را به صورت نفي جنس ياد کرد، فرمود: ﴿لَا لَغْوٌ فِيهَا وَ لاَ تَأْثِيمٌ﴾،[27] نه اينکه انسان اينجا نميخورد که آنجا بخورد؛ آنجا ميوهاش تسبيحگوي حق هست، ميوهخورش تسبيحگوي حق است، به مقداري که زائد باشد اصلاً نميخورد، به مقداري که نافع باشد ميخورد و دفع ندارد، نه بالا و نه پايين؛ چنين عالمي است! اين تازه حداقل آن است که مربوط به خوردن و اينهاست، نه اينکه اينجا نميخورد تا آنجا بخورد! شما میبينيد در خيلي از تعبيرات دارد که هيچ موجودي نيست مگر اينکه تسبيحگوي حق است،[28] بهشتيها تسبيح اين موجودات را ميشنوند، سبّوح و قدّوس اين ميوهها را ميشنوند، اين ميوهها با سبّوح و قدّوس ساخته ميشوند، نه با کود و بذرافشاني و آبياري، ميوههاي او با سبّوح و قدّوس پديد ميآيد، نه با کود و آب و امثال آنها.(درس تفسیر سوره شوری جلسه 22)
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
—————————
[26] المجازات النبوية، السيدالشريف الرضی، ص393.
[27] طور/سوره52، آیه23.
[28] اسراء/سوره17، آیه44.
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (31)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔆🔆🔆
📌 استفاده از نیروهای همفکر(کارگروهی عامل توفیق)
وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي(طه/32) و او را در کارم شريک ساز.
☑ مبارزه با طاغوت هایى مثل فرعون به تنهايى ممكن نيست. «اجْعَلْ لِي وَزِيراً»
☑ . هر چه كار مهمتر باشد، انتخاب وزير و همراه نيز حسّاستر است،
وزير رهبران الهی چون موسى عليه السلام را بايد خداوند تعيين فرمايد. «اجْعَلْ لِي وَزِيراً»
☑ اگر همكار انسان از اهل خود او باشد بهتر است. «مِنْ أَهْلِي»
☑ رهبرى و مديريّت بايد متمركز در شخص واحد باشد و ديگران با او همكارى كنند. «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي، أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي»
☑ همكارى مايه پيشرفت امور است كه همفكر و همراه باشد، نه در مقابل.
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (87)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️6- پناهگاه محكم راهيان راه قرآن
🔹در بحث تفسيرى گذشت كه تقواى فطرى و عملى شرط ضرورى بهره مندى از هدايت قرآن كريم است و شرط بودن تقوا بدان جهت است كه انسان، دشمنى سرسخت چون شيطان دارد: (انه عدو مبين). (318) شيطان دشمنى است كه انسانها را مى بيند و مى پايد و از جايى كه گمان نمى برند به آنان تهاجم مى كند، در حالى كه انسانهايى كه در معرض وسوسه و آسيب شياطين هستند، ابليس و جنود او را نمى بينند: (انه يريكم هو قبيله من حيث لا ترونهم). (319)
🔹در اين صورت هيچ پناهگاهى جز استعاذه به ذات اقدس خداوند نيست: (و اما ینزغنك من الشيطان نزغ فاستعذ بالله) (320) و خداى سبحان اين پناهگاه محكم را به رهروان راه قرآن معرفى كرده است: (فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم) (321) و تنها خداى سبحان است كه مى تواند انسانها را از گزند شياطين نگهدارد؛ زيرا خداوند، شيطان و جنود او را مى بيند ولى آنها خدا را بر اثر خودبينى نمى بينند: (و هو القاهر فوق عباده و يرسل عليكم حفظه). (322) انسان در پناه ايمان و عمل صالح به آن حفاظ الهى دست مى يابد و از انحراف، اعوجاج و پيروى از وسوسه هاى شيطانى محفوظ مى ماند.
———————————-
318- سوره بقره ، آيات 168 و 208؛ سوره انعام ، آيه 142
319- سوره اعراف ، آيه 27
320- سوره اعراف ، آيه 200؛ سوره فصلت ، آيه 36
321- سوره نحل ، آيه 98
322- سوره انعام ، آيه 61
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 27.mp3
14.86M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 27
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان صفحه قرآنی رحیق
از آنجا که پیام رسان ایتا با محدودیت سرور مواجه است و هر از چندگاه فضای پیام رسان را پاکسازی می نماید متاسفانه ناخودآگاه محتوای فایل های صوتی و تصویری بارگذاری شده در کانال ها حذف می شوند.
بنابر این چنانچه عزیزی نیاز به فایل خاصی داشت به ادمین ها اطلاع دهند تا اقدام نمایند.
با تشکر سید خادم صفحه قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویز #تکویر
🔅🔅🔅
نگاشت15: نکته های تفسیری آیات 6تا 8سوره تکویر
✳️و إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ 6
۱ - دریاها در آستانه قیامت، لبریز شده و آب آن به اطراف سرازیر خواهد گشت.
(و إذا البحار سجّرت) «سَجَر» و «سَجَّر» به معناى «مَلأَ» (پر گردانید) است. برخى «تسجیر» را به معناى «تفجیر» (روان ساختن) گرفته اند (لسان العرب). بنابراین «سجّرت» - که تشدید آن براى مبالغه است - یعنى کاملاً لبریز و به اطراف سرازیر گشت. فرّاء گفته است: «مسجر»; یعنى، آنچه آب آن فروکش کرده باشد (لسان العرب) و قاموس «مسجور» را شعلهور شده معنا کرده است. براساس این دو معنا، آب دریاها تبخیر شده و نابود خواهد گشت.
۲ - آب دریاها، هنگام پیدایش نشانه هاى قیامت، به شدّت داغ و جوشان خواهد شد.* (و إذا البحار سجّرت) «مسجور»; یعنى، شعلهور شده (قاموس). این احتمال که «سجّرت»، ناظر به این معنا باشد، منتفى نیست.
🔅🔅🔅
✳️و إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ7
۱ - انسان ها در قیامت، به دسته هاى مختلف تقسیم خواهند شد. (و إذا النفوس زوّجت) سیاق آیات، دلالت دارد که آنچه پیش از این آیه آمده بود، «اشراط الساعة» و حوادثى بود که در آستانه قیامت رخ مى نمود. از این آیه به بعد حوادثى آمده است که در قیامت رخ خواهد داد. «زوج» در اصل به معناى صنف و نوع از هر چیز است. (لسان العرب)
۲ - هر انسانى در قیامت، براساس کردار دنیوى خود، هم نشینى مناسب خواهد یافت. (و إذا النفوس زوّجت) از جمله معانى «زوج» فردى است که داراى قرین باشد (لسان العرب). تناسب حکم و موضوع در این مورد، گویاى آن است که انسان مؤمن، هم نشینى نظیر حورالعین خواهد یافت و غیر مؤمن، با شیطان هاى هم ردیف خود همراه خواهد شد.
🔅🔅🔅
✳️و إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ 8
۱ - در قیامت، کسانى که دختران را زنده به گور کرده اند، مؤاخذه خواهند شد. (و إذا الموءودة سئلت) «موءودة»; یعنى، دخترى که زنده به گور شود. (لسان العرب) مسؤول بودن دختر - با آن که باید قاتل او مسؤول باشد - یا به خاطر زمینه سازى است، تا او از خداوند درخواست انتقام کند و یا مجاز عقلى است; یعنى، از قاتل، درباره او مؤاخذه خواهد شد.
۲ - زنده به گور کردن دختران، از رفتارهاى ناپسند برخى از اعراب جاهلى (و إذا الموءودة سئلت) ظاهر آیه شریفه این است که بین مردم دوران بعثت، نمونه هایى از دفن دختران زنده پدیدار شده بود و این آیه در صدد بازداشتن مردم از ارتکاب آن است.
۳ - بى رغبتى برخى از مردم عصر جاهلیت، به نگه دارى دختران (و إذا الموءودة سئلت)
۴ - قیامت، روز حسابرسى اعمال انسان ها و پرسش از رفتار آنان با یکدیگر (و إذا الموءودة سئلت)
۵ - هر انسانى، داراى حق حیات است و سلب کننده آن در قیامت باید پاسخگو باشد. (و إذا الموءودة سئلت) ذکر «موءودة» (دختر زنده به گور شده) به جهت پیشگیرى از ارتکاب این جنایت بوده است; و گرنه حرمتِ گرفتن جان دیگران، اختصاص به این نوع خاص ندارد.
۶ - حسابرسى قاتل در قیامت، بر دادخواهى مقتول توقف ندارد. (و إذا الموءودة سئلت) مجهول آوردن «سئلت»، حاکى از این است که فرد یا افرادى غیر از مقتول، پى گیر محاکمه قاتل خواهند شد.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
گسترش عدالت.mp3
2.15M
📌گسترش عدالت
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۰ ـ ۳۹ #سوره_انفال
📌بعد از ظهور
#سالک الی #اللّه بعد از #ظهور حضرت بقیه اللّه ﴿ارواحنافداه﴾ راحت تر می تواند به #تزکیه نفس ادامه دهد. زیرا همه #شیطان سیرتان کشته و معدوم می گردند، #فتنه ای باقی نمی ماند و تنها راه و روش صحیح باقی خواهد ماند. اگر چه؛ در زمان غیبت ارزش #تزکیه نفس بیشتر است ولی در آن زمان این کار آسان تر می شود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملت ستم پذیر نباشید
وجود مبارک #امیر_المومنین (سلام الله علیه) فرمود: (ردّوا الحجر من حیث جآء)؛ ملت #ستمگر نباشید، اما #ستم_پذیری بسیار بد است. سنگ #ستم از هر کویی آمد، برگردانید؛ چون (لا یمنع الضیم الذلیل). ستم را، #استعمار را، #استبداد را جز ملت فرومایه، کسی تحمل نمی کند!
بنابراین اگر ستمی به شما شده، فوراً برگردانید. سنگ را به همان جایی برگردانید که از همان جا آمده است، (ردّوا الحجر من حیث جآء)! این برنامه رسمی ایشان بود.
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / حکمت ۳۱۴ و خطبه ۲۹
✅ پیام به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام
قم ؛ دی ۱۳۹۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امیر_المومنین
#امام_علی
#نهج_البلاغه
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🍃
🔰نیرنگ های گام به گام شیطان
.
.
.
.
کید ها و نیرنگ های نفس و شیطان در دل انسان از روی میزان و حساب است. به کسی که اهل تقوا و خوف از خدا است، تکلیف زنا و قتل نفس نمی کند و از اول نمی گوید ایمان خود را بر خدای خود منّت بگذارد یا خود را از مقربان درگاه خدا قلمداد کن، بلکه ابتدا وادار میکند که به مستحبات و ذکر مواظبت کند، در ضمن، کار بعضی از معصیت کاران را به نظرش می آورد و القا میکند که به حمدالله او پاک است و از آن گناهکار برتر است و دو نتیجه می گیرد:
بدبینی به بندگان خدا و خودپسندی
.
باید به نفس و شیطان گفت شاید آن مبتلا به گناه به خاطر بعضی از صفات و اعمال خویش مشمول رحمت الهی شود و عاقبتش نیک گردد شاید خدا او را به گناه مبتلا کرده که دچار عجب نشود.
.
.
عارف کامل مرحوم شاه آبادی می فرمود:
کافر را هم در دل ملامت نکنید شاید نور فطرتش او را هدایت کند و سرزنش شما را بد عاقبت سازد، آنانرا لعن نکنید، شاید در حال رفتن از دنیا هدایت شده باشند.
.
.
.
📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی
.
.
.
.
یادامام #یاد_امام #یادامام_خمینی #خمینی_کبیر #خمینی #آیت_الله_خمینی #امام_خمینی #امام_راحل #امام_عزیز
#چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام_امام #سیره_امام
#مثالهای_قرآن 30
#مثل
🔅🔅🔅
💢مثَل #پشه 3
◽️علامه طبرسی به نقل از ((ربیع بن انس )) می گوید :
پشه تا وقتی که گرسنه باشد زنده است و همین که سیر و فربه شد ، می میرد . همچنین مردمی که این مثل در باره آنان زده شده است ، وقتی که همه چیز دنیا برایشان فراهم می گردد و موقع کامیابی فرا می رسد ، ناگاه دست حق گریبان آنها را می گیرد چنانکه خداوند می فرماید :
(فَلَمَّا نَسُواْ مَاذُکِّرُواْ بِهِی فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ اءَبْوَا بَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّیَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ اءُوتُوَّاْ اءَخَذْنَهُم بَغْتَةً . . . ) .
(( (آری ) هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید و) آنچه را به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند ، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم ؛ تا (کاملا) خوشحال شدند (و دل به آنها بستند) ؛ ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم ) )) .
📝نکته ها :
☑️الف - معنای (فَما فَوْقَها) :
در این که منظور از کلمه (فَما فَوْقَها) چیست ؟ مفسران دو گونه تفسیر کرده اند : گروهی گفته اند منظور ((بالاتر از آن در کوچکی )) است ، زیرا آیه در مقام بیان کوچکی مثال است و برتری از این نظر می باشد .
بنا بر این معنای آیه چنین خواهد بود : (( (خداوند از مثال زدن ) به پشه و کوچک تر از آن (همانند بال پشه ) شرم ندارد)) .
▫️چنانکه از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود :
((إِنَّ الدُّنْیا لا تَعْدِلُ عِنْدَ اللّهِ بِجَناحِ بَعُوضَةٍ ؛ دنیا در نزد خدا به اندازه بال پشه ای ارزش ندارد)) .
▫️در حدیثی دیگر پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می فرماید :
((لَوْ کانَتِ الدُّنْیاتَعْدِلُ عِنْدَاللّه جَناحَ بَعُوضَةٍ ما سقی کافِراً مِنْها شَرْبَةَ ماءٍ ؛ اگر دنیا پیش خدا به اندازه بال پشه ارزش می داشت ، هرگز به کافران قطره ای آب نمی داد)) .
▫️بعضی دیگر گفته اند : مراد ((بالاتر از نظر بزرگی )) است . در این صورت ، جمله (فما فوقها) به معنای ((مازاد علیها)) است ؛ یعنی خداوند از مثل به موجود کوچکی همچون پشه ابا ندارد ، چه رسد به موجود بزرگتر از آن مانند مگس و عنکبوت . خلاصه این که خداوند متعال برای ارشاد بندگان ، هم به موجودات کوچک مثال می زند و هم به مخلوقات بزرگ ؛ هر کدام بر طبق مقتضای حال و به تناسب موضوع .
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom