eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (17) ⏪4. عبادت هاي بي بديل 📂ج. از امام صادق (عليه‌السلام) رسيده است كه علي (عليه‌السلام) در آخر عمرش شبانه روزي هزار ركعت نماز مي خواند. إنّ علياً في آخر عمره كان يصلّي في كلّ يوم و ليلة ألف ركعة. [الكافي، ج 4، ص 154؛] ◽️شايد معناي حديث اين باشد كه آن حضرت در تمام عمر چنين بود، زيرا كسي كه در دوران سالمندي و زمامداري چنين بود به طريق اولي در دوران قبل از آن كه دوران فراغت و نشاط جواني بود و فراغت بيشتري داشت، چنين بود. 📂د. در گرماگرم نبرد صفين ابن عباس ديد كه علي (عليه‌السلام) به آسمان مي نگرد، پرسيد چه مي كني؟ گفت: مي خواهم ببينم كه ظهر شده است تا نماز بخوانيم يا نه؟ ابن عباس گفت: اكنون وقت نماز است؟ فرمود: مگر براي غير نماز مي جنگيم؟: و كان (عليه‌السلام) يوماً في حرب صفين مشتغلاً بالحرب و القتال و هو مع ذلك بين الصَّفَين يراقب الشمس فقال له ابن عباس: يا أميرالمؤمنين ما هذا الفعل؟ قال (عليه‌السلام): أنظر إلي الزوال حتّي نصلّي فقال له ابن عباس: و هل هذا وقت صلاة؟ إنّ عندنا لشغلاً بالقتال عن الصلاة فقال (عليه‌السلام): علي ما نقاتلهم؟ إنما نقاتلهم علي الصلاة. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 22 ـ 23.] حتي نماز شبش را هرگز ترك نكرد: ما تركت صلاة الليل منذ سمعت قول النبي صلي الله عليه و آله و سلم صلاة الليل نورٌ فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال: و لا ليلة الهرير. 📚[مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 142؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17. نيز ر. ك: ارشاد القلوب، ج 2، ص 22. «هرير» به معناي زوزه اي است كه بر اثر شدت سرما از سگ برمي خيزد. : صوته دون نباحه من قلّة صبره علي البرد (مجمع البحرين، ج 3، ص 518، «ه ر ر») اما ليلة الهرير يكي از شب هاي بسيار سخت صفين است [كه گويا ناله سربازان از شدت سختي به زوزه سگ تشبيه شده است ]، به گونه اي كه ضرب المثل براي سختي و تهاجم مشكلات شده است و بيشتر سربازان نماز را به اشاره خواندند... (منهاج البراعه، ج 15، ص 320) در عين حال اميرمؤمنان (عليه‌السلام) در آن شب 523 تكبير گفت و با هر تكبير يك نفر از سپاه شام را روانه جهنم كرد. شجاعي به آن حضرت برخورد نكرد، مگر خونش ريخته شد؛ قهرماني به سراغش نيامد، مگر قدمش لغزيد... (كشف الغمه، ج 1، ص 220؛ بحارالانوار، ج 32، ص 600). به گفته دهخدا اين عنوان بر شب سوم جنگ قادسيه نيز اطلاق شده است كه در آن اعراب به لشكر ايران حمله بردند و در تمام شب جنگ جريان داشت و بدان سبب آن را ليلة الهرير گفتند كه در تمام شب بانگ و آوازي شبيه بانگ سگ فضا را پر كرده بود (لغت نامه دهخدا، ج 13، ص 19881)، چنان كه «يوم الهرير» به روزي گفته مي شود كه بين «بكر بن وايل» و «تميم» جنگ درگرفت (اقرب الموارد، ج 2، ص 1384، «ه ر ر»)، ليكن آنچه در بيان اميرمؤمنان (عليه‌السلام) آمده است همان مصداق اول است.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽ أینَ‏ الرَّجَبِیونَ 🔸 مسئول تربیت عقل نظری که است، حوزه و دانشگاه هستند که بخش اندیشه را تقویت می کنند؛ اما مسئول نه حوزه است و نه دانشگاه، مسجد است! حسینیه است! نماز شب است! «أَینَ‏ الرَّجَبِیونَ‏»[1] است! ناله و اشک است! بین عزم و جزم مانند بین آسمان و زمین فرق است. 🔸 یک کسی که خودش کتاب نوشته و تحقیق کرده گناه می کند! مگر یقین ندارند که این حرام است؟! مگر یقین به فعلیت ندارند؟! مگر یقین به اشتغال ندارند؟ مگر یقین به مکلَّف بودن ندارند؟ اما عالماً و عامداً معصیت می کنند! سرّش این است که علم مشکل را حلّ نمی کند، علم نیمی از کار است؛ این مسئول است و عمل به عهدهٴ متولّی است! [1]. فضائل الأشهر الثلاثة(ابن بابویه)، ص31. 📚 سوره مبارکه احقاف ـ جلسه 7 تاریخ: 1395/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 اهل تقوا 🔹 خدا اهل تقواست و بندگانش را به تقوا دعوت كرده است تا آنها هم اهل تقوا باشند. خداوند اهل تقواست؛ یعنی شایسته و لایق است تا از او پرهیز شود «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه»[1] و اگر بنده ‌ای تقوای خدا را آن طوری كه لازم است فراهم كرد كه ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾،[2] مظهر چنین اسم شریف می‌ شود و همین بنده پرهیزگار هم خواهد شد؛ یعنی «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه». 🔹 اگر كسی در مسیر بندگی حركت كرد [یعنی] كارهای واجب را انجام داد و به حرام آلوده نشد، را رعایت كرد. این شخص اول متّقی است بعد مُتّقا می ‌شود؛ در روایات نورانی اهل بیت [امام هادی] (علیهم السلام) آمده است: «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ»؛[3] اگر كسی مطیع خدا بود مُطاع ماسوی می‌ شود و اگر كسی متّقی بود بعد «اَهْلَ التَّقْوی» می ‌شود. تنها سخن در این نیست كه انسان تقوا پیشه كند تا جهنم نرود، كمالات دیگری هم هست! [1] . شرح الكافی- الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج12، ص210؛ «... أن الافناء و الاماتة أیضا منه تعالى كما أن الوجود منه و الرجوع إلیه فهو أهل‏ لان‏ یتقى‏ منه‏ و یطاع‏». [2] . سوره آل‌عمران، آیه 102. [3] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 1، ص 138. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1374/02/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 امام هادی (علیه السلام) ▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ نَفْسُهُ‏ فَلَا تَأْمَنْ‏ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی ‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی‌ كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ 💢 بودن اکرم صلی الله عليه و آله الی بايد حضرت اکرم صلی الله عليه و آله را صد در صد خود بداند. يعنی علاوه بر آنکه نبايد بدخواه باشد، ناراحتی مردم را هم خود بداند، ناراحتی آنها بر او سخت بگذرد و با و اهل نفس رأفت و مهربانی خاصی داشته باشد، بر کند و خدای تعالی را برای خود کافی بداند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(108) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪ 1- حقيقت ايمان و درجات آن عن الرضا (عليه السلام): ان الايمان هو التصديق بالقلب والاقرار باللسان، والعمل بالاركان. (413) 👈 اشاره: چون، اصل انسان همان قلب اوست: اصل الانسان لبه، (414) ▫ حقيقت ايمان داراى اصل و فرع است، چنانكه اميرالمومنين (عليه السلام) فرمود: الايمان شجره اصلها اليقين وفرعها التقى و نورها الحياءو ثمرها السخاء (415) و آنچه از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) رسيده است: الايمان شجره اصلها اليقين و فرعها التقى و نروها الحياءو ثمرها السخاء (416) ▫ و آنچه از رسول اكرم رسيده است: الايمان قول مقول و عمل معمول و عرفان العقول، (417) منافاتى با اصل بودن اعتقاد قلبى ندارد. ▫ درجات ايمان در ذيل آيه 163 سوره آل عمران: (هم درجات عندالله) روشن مى شود، و امام صادق (عليه السلام) درجات آنرا ده مرتبه دانست، كه با منزله پله هاى ده گانه نردبان است، به طورى كه صاحب درجه دوم نبايد به صاحب درجه يكم بگويد: تو بر چيزى نيستى... (418) ============= 413- تفسير مجمع البيان ، جلد 1، ص 121 414- امالى صدوق ، مجلس 42، ح 9. 415- غررالحكم ، ج 2، ص 47 416- غررالحكم ، ج 2، ص 47 417- امالى مفيد، مجلس 33، ح 2 418- اصول كافى ، ج 2، ص 42 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال 10 (2).mp3
10.37M
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(48) 🔆🔆🔆 17. بررسی ومطالعه همه روش ها وانتخاب بهترین الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(18/زمر) ☑كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه به كلام توجّه كنند، نه گوينده و دچار شخصيّت‏زدگى نشوند. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» - انسان بايد تحمّل شنيدن سخنان ديگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» ... ☑ اسلام از طرح شدن سخنان ديگران دلهره‏اى ندارد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» ☑ عقل، حجّت باطنى است و تقليد كوركورانه ممنوع است. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه از نظر علمى و منطقى قدرت تشخيص احسن را داشته باشند. «يَسْتَمِعُونَ ... فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ☑ سخنى كه حُسن و خوبى ندارد، شايسته استماع و شنيدن نيست. «يَسْتَمِعُون‏الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره عبس آیات 1تا10.قرائتی.mp3
4.07M
🔅🔅🔅 نگاشت8: تفسیر صوتی آیات 1تا 10 سوره عبس 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
▫️....در محضر وجود مبارک حضرت امیر(سَلامُ اللهِ عَلَیهِ) کسی از دنیا بد گفته است، او نمیدانست که دنیا چه خبر است! حضرت ـ همان‌طوری که در نهج‌البلاغه است ـ فرمود دنیا جای بدی نیست! چه چیزی را داری بد میگویی؟! این که «مَتْجَر» اولیاست! زمین را میگویی؟ زمان را میگویی؟ آسمان را میگویی؟ کجا را میگویی؟ این صحنه زندگی خلاف نکرده، دروغ نگفته، اگر جاهای تفریح و نشاط را به شما نشان داده، تیمارستان و بیمارستان را هم به شما نشان داده، قبرستان را هم به شما نشان داده، مرگ و مرض را هم به شما نشان داده، این صحنه چنین است، کجای آن بد است؟ این «مَتْجَر» اولیاست! ▫️این که برای من است، من باید جلو بیفتم، حرف مرا باید عمل بکنند، چرا این القاب بی‌جا را به من ندادند؟ این میشود دنیا! ما اگر میسوزیم، برای همین هیچ داریم میسوزیم! به هر حال سوخت و سوز ما همین است و سعادت و شقاوت ما این است که ما یک امر وهمی را حقیقت میدانیم، خیالی را حقیقت میپنداریم، گرفتار همین هستیم؛ به این علت است که پشت سر هم دربارهٴ دنیا حرف زدند. ▫️در بیانات نورانی حضرت امیر هم نگاه کنید، هیچ وقت بالای منبر نرفت: «قَلَّمَا اعْتَدَلَ بِهِ الْمِنْبَرُ إِلَّا قَالَ أَمَامَ [خُطْبَتِهِ‏] الْخُطْبَةِ أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّه‏»؛ همین که وارد بالای منبر میشد میفرمود: «اتَّقُوا اللَّه». هر شب بعد از نماز عشا مرتّب میفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏» طوری میگفت که شنوندگان هم لذّت میبردند و خسته نمیشدند؛ هر شب بعد از نماز عشا این جملهٴ نهج‌البلاغه را تکرار میکرد که آقایان! بارهایتان را ببندید: «تَجَهَّزُوا»؛ یعنی جهازتان را ببندید، «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏». ▫️اگر حرفی را انسان هر شب از امام جماعت بشنود خسته میشود؛ اما این خستگی برای مستمعان نداشت، لذت میبردند! هر شب میفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ‏ اللَّه‏». 📼درس تفسیر سوره عبس جلسه 4 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره عبس آیه 11تا16.قرائتی.mp3
3.15M
🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات 11تا 16 سوره عبس 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom