eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
703 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۴ – ۴۷ 📌برخورد بد الی باید به پیروی از علیهم السلام بدون هیچ گونه ترسی داشته باشد و را اظهار کند. الی باید هر قدر که او را فحش می دهند و او را می کنند، از راه و حرکت خود به سوی خدای تعالی دست نکشد و به خود ادامه دهد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رسولانی از جنس مردم يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ.سوره اعراف آیه 35 ای فرزندان آدم! چون پیامبرانی از جنس خودتان به سویتان آیند که آیاتم را بر شما بخوانند [به آنان ایمان آورید و آیاتم را عمل کنید]؛ پس کسانی که [از مخالفت با آنان] بپرهیزند و [مفاسد خود را] اصلاح کنند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توحید، مهمترین و اولین حرف 💠 مهم ترین مطلبی را که وجود مبارک (علیه السلام) فرمود، همین است: (کلمه لا اله الا الله حصنی)*. این است. این اولین و مهم ترین حرف ماست. هر وقت انسان بیراهه رفته است، این ( ) را فراموش کرده، خیال می کند که ذات اقدس اله او را نمی بیند، وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته. اگر به غیر خدا مراجعه می کند، اگر به قدرت خودش تکیه می کند، اگر درباره آینده تردیدی دارد؛ وصفی از اوصاف الهی را نادیده گرفته. تمام این برکات و فضایل به توحید بر می گردد و همه به بر می گردد. ________________________________________________ * عیون اخبار الرضا / جلد ۲ / صفحه ۱۳۵ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشا ملکی که سلطانش تو باشی السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق الهی همراه شد تا در روز میلاد امام رئوف به پابوسی حضرتش نائل آیم. به حکم وظیفه ایمانی نایب الزیاره و دعاگوی شما هستم. فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی بجز ولای توام نیست هیچ دستاویز سید خادم صفحه قرآنی رحیق🌷 ارادتمند برادران و خواهران ایمانی خودم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1_1073907908.mp3
7.04M
🔊 بهشت کجاست؟ بهشت را کجا و چگونه میشود دید؟ ویژگی بهشت چیست؟ "پدرت رو در اومده" یک ضرب المثل قرآنی! چه زمانی برای آیت الله بهجت مکشوف شد؟ 👤 حجت‌الاسلام 🌺 ویژه ولادت 🔆خانه طلاب جوان 🔆صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۱ 📌 مردم دو دسته هستند: ▫️يک دسته پولی ندارند و هستند ولی مايلند کارهای خيری انجام دهند، کنند و به بروند و حتّی اگر آنها را از انفاق و جهاد نمودن مانع شوند، از و اندوه اشکشان می ريزد و می شوند ▫️و از آن طرف دسته ديگری هستند که ولی دوست دارند که با زن و فرزندشان در خانه بنشينند، دلهايشان مرده است، نمی کنند، فقط خواهی می کنند و اصرار دارند که خدا و از آنها راضی شوند. آنها می گويند، اگر چه قسم بخورند که اين گونه نيستيم. اينها پليدند و هستند و خدا از راضی نمی شود. بنابراين الی نبايد خود را از دسته دوم قرار دهد. بلکه بايد کوشش کند که از مال دنيا خود را ثروتمند نمايد و کند و اگر نمی تواند اين کار را بکند بايد لااقل کارهای خوب را داشته باشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☑️سلام و نور دوره آموزشی تاریخ حیات امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به شما پیشنهاد می کنم. 🌷 ▫️مباحثی لازم و ضروری برای هر جوان شیعه ▫️دوره رایگان است ☑️استاد:دکتر میثم مطیعی استاد دانشگاه امام صادق مورد استفاده تون واقع شد این فقیر رو هم دعا کنید.🌷 https://taalei-edu.ir/workshop/see/195 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تدبر در قرآن تفسیر 1 ▫️«تدبر» از ریشه «دبر»، به معنی اندیشیدن در پشت و ماورا امور می‎باشد که «ژرف اندیشی» و «عاقبت اندیشی» را نظر دارد که نتیجه‎اش «کشف حقایقی است که در ابتدای امر و نظر سطحی، به چشم نمی‎آمد». ▫️در «مفردات» می‎گوید: «التدبیر»: «التفکیر فی دبر الامور» که معنی «تدبر» چنین خواهد بود: «التفکر فی دبر الامور»: (اندیشیدن در پشت امور). ▫️«مختار الصحاح» می‎گوید: «التدبیر فی الامر»: «النظر الی ما تول الیه عاقبته»، و «التدبر»: «التفکر فیه». که «تدبیر»: «با دقت نگریستن به آنچه که عاقبت امر به آن باز می‎گردد»، و «تدبر»: «تفکر در عاقبت امر» می‎باشد. ▫️«مصباح المنیر» می‎گوید: الدبر: خلاف القبل من کل شی، و منه یقال لآخر الامر دبر و اصله ما ادبر عنه الانسان، و «تدبرته تدبرا»: «نظرت فی دبره و هو عاقبته و آخره» که «دبر» خلاف جلو از هر چیز می‎باشد و از این رو به آخر امر «دبر» گفته می‎شود و اصل آن، هر آنچه انسان از آن اعراض نماید و به آن پشت کند و «تدبرته تدبرا»، «در پشت آن با دقت نگریستم که عاقبت و آخر امر می‎باشد». ▫️در «مجمع البیان»، «اساس البلاغه»، «غریب القرآن» سجستانی (م 330 ه) و «مجمع مقاییس اللغه» معانی مشابهی آمده است. 🗓در فرق «تدبر و تفکر» ابی هلال عسکری در «فروق اللغویه» می‎گوید: «تدبر»، «تصرف در قلب با نظر کردن در عواقب امور» می‎‎باشد، اما «تفکر»، «تصرف در قلب با نظر کردن در دلائل امور» می‎باشد که «مجمع البیان» نیز همین نکته را ذکر می‎نماید: «التدبر تصرف القلب بالنظر الی العواقب، و التفکر تصرف القلب بالنظر الی الدلائل». 🔹پس «تدبر» به معنی «تفکر و اندیشیدن در ورای ظواهر» می‎باشد تا چهره باطن امور، جلوه‎گر شده عاقبتش برملا گردد؛ «کاوش در باطن و توجه به نتایج و عواقب امر»، دو خصوصیت اساسی تدبر می‎باشد، اما «تفکر» اعم از «بررسی ظواهر و بواطن امور» و اعم از «بررسی علل و اسباب امور و نتایج و عاقبت آن» می‎باشد چرا که تفکر به راهیابی‎ها و کشف مجهولها، بطور مطلق نظر دارد.[1] تلاش برای کشف عاقبت امور، به ناچار انسان را از سطح به عمق می‎کشاند؛ این نکته در آیات تدبر خصوصا آیه 82 نسا مورد نظر می‎باشد چرا که پی بردن به الهی بودن قرآن، نیاز به تعمق و ژرف اندیشی دارد و الا در نظر سطحی، آیات، مرکب از حروف و کلماتی است که عرب با آنها تکلم می‎نماید و تفاوتی در نظر سطحی و ابتدایی با کلام بشر ندارد، بیان نهج البلاغه نیز بر آن تاکید دارد که «خداوند اسلام را مغز قرار داد برای آنکه تدبر نماید»، «مغز» ماورای قشر و پوسته می‎باشد که با «تدبر» برملا می‎گردد.[2] 🔹نکته دیگر آنکه «تدبر در قرآن» به «پیگیری سیر آیات، یکی پشت سر دیگری و دقت در باطن ارتباط آنها نیز نظر دارد، چرا که کشف انسجام و هماهنگی، و عدم وجود اختلاف، نیازمند پیگیری و بررسی آیات در یک سوره و آیات یک سوره با کل قرآن دارد تا معلوم گردد کتابی که در طول 23 سال در فراز و نشیبهای زندگی پیامبر در شرایط بسیار متفاوت از یکدیگر، مطرح گشته است نمی‎تواند ساخته و پرداخته ذهن بشر بلکه هر موجود مادی باشد که پیوسته محکوم به تغییر و تحول و حرکت از نقض به سوی کمال نسبی خویش هستند. 🔹پس در امر «تدبر در قرآن»، «کاوش و اندیشه در کشف مفاهیم و روابط ناپیدای موجود در هر یک از آیات و ارتباط آیات با یکدیگر و آن آیات با آیات دیگر سور قرآن» مدنظر می‎باشد. ⏪2. فرق تدبر و تفسیر با دقت نظر در آیات معلوم می‎گردد که «تدبر» غیر از « مصطلح» می‎باشد و میان آن دو تفاوت‎های بارزی وجود دارد: ☑️الف: در « در قرآن» همه اقشار مردمی در هر رتبه از فهم و درک، و مراتب علمی و روحی که باشند، شرکت دارند و صرف بهره‎مندی از ترجمه، برای اصل تدبر کفایت می‎کند حال آنکه «تفسیر» به مجتهدین در فهم قرآن، ‌اختصاص دارد که حداقل به «کلیدهای علمی تدبر» مجهز می‎باشند. نکته فوق در آیات دعوت به تدبر، به روشنی دیده می‎شود که عموم مردم حتی منافقین و مشرکین را مورد خطاب قرار می‎‎دهد: «ا فلم یدبروا القول ام جاهم ما لم یات آباهم الاولین».[3] «ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها».[4] «ا فلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا».[5] ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾 ادامه در پست زیر
📌تدبر در قرآن تفسیر 2 ⏪2-فرق بین و تفسیر ☑️ب: در «تدبر»، فکر و دل هر دو شرکت دارند لیکن «» جریانی است فکری که لزوما، با جریان قلبی همراه نیست. ☑️ت: در «تدبر» ژرفای آیات و نتایج و پی آمدها و لوازم آیات مورد بررسی واقع می‎شود حال آنکه در «تفسیر» این مسائل لزوما پیگیری نمی‎شود. ☑️ث: در امر «تدبر» شخص خود را مخاطب آیات می‎بیند و درمان درد فکری و قلبی خویش می‎جوید اما در امر «تفسیر» مفسر خود را مبلغ و بیانگر آیات می‎شناسد، اگر چه خود را مخاطب آیات، نبیند بنابراین هر «تدبری» می‎تواند تبلیغ را در پی داشته باشد، لیکن هر «تفسیری» با جریان تدبر همراه نمی‎باشد. ☑️ج: «تدبر» یک جریانی روحی فکری است که با قرائت آهنگین و یا استماع آیات، زمینه سازی شده با کاوش در آیات ادامه یافته، به استخراج داروی درد خویش و بکارگیری آن ختم می‎گردد که «قرائت»‌زمینه آن و «عمل» نتیجه آن می‎باشد (قرائت فهم عمل)؛ این مساله با توجهب به حدیث معصوم علیه السلام در توضیح معنی «حق تلاوت» به روشنی معلوم می‎گردد، حال آنکه در امر تفسیر «آن مقدمه و این نتیجه» الزامی نیست. ☑️ح: در تدبر،‌کافر و مشرک نیز شرکت دارند حال آنکه «تفسیر» به مسلمان آن هم مجتهدین،‌ اختصاص دارد. ☑️خ: در بسیاری از موارد تدبر، ‌رجوع به احادیث لزومی ندارد بلکه امکان ندارد چرا که به تخصص نیاز دارد بلکه گاهی اصلا معنی ندارد آنجا که متدبر در آیات،‌ «شخص کافر و مشرک» باشد و می‎خواهد به حقیقت دست یابد، حال آنکه در «تفسیر»، رجوع به احادیث معصوم علیه السلام امری اساسی و ضروری است و بدون احادیث و تسلط بر آنها، نمی‎توان به تفسیر پرداخت. ▫️بله، «تدبر در حد تخصصی» ‌با «حقیقت تفسیر» وحدت دارد لیکن با «واقعیت تفسیر»[6] لزوما همسانی ندارد. 🔹🔹بنابراین «تدبر» با «حقیقت تفسیر» رابطه «عموم و خصوص مطلق» دارد اما با «تفسیر مصطلح» رابطه‎اش «عموم و خصوص من وجه» می‎باشد که نه هر «تدبری»، «تفسیر مصطلح» را در پی دارد و نه هر «تفسیر مصطلحی» با «تدبر» همراه است بلکه بعضی از «تفاسیر مصطلح»، «تدبر تخصصی» را در ضمن خویش به همراه دارد. =================== [1] . آیه 8 سوره روم به نتایج و اهداف خلقت نظر دارد: «ا و لم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمى». و آیه 219 سوره بقره به اسباب و نتایج و ظاهر و باطن نظر دارد: «کذلک یبین الله لکم ال آیات لعلکم تتفکرون فی الدنیا و ال آخره...». [2] . در مقدمه این رساله در امر تدبر، مباحثی به اشاره گذشت. [3] . مومنون/ 68. [4] . محمد/ 24. [5] . نسا/ 82. [6] . مقصود تفاسیری است که در طول تاریخ اسلام، نوشته یا گفته شده است. 📚ولی الله نقی پورفر- تدبر در قرآن ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 43: نکات تفسیری آیه 26 سوره نازعات إِنَ‌ فِي‌ ذلِکَ‌ لَعِبْرَةً لِمَنْ‌ يَخْشَى‌ بی تردید در این سرگذشت برای کسی که [از عذاب خدا] بترسد عبرتی است. ➖➖➖ ۱ - فرجام فرعون، درس عبرتى بزرگ براى کسانى که نگران عاقبت دنیا و آخرت خویش اند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) متعلق «یخشى»، به قرینه «الأخرة و الأولى» در آیه قبل، مى تواند فرجام انسان در دنیا و آخرت باشد. ۲ - تنها خداترسان از هلاکت و مجازات فرعون پند مى گیرند و خود رااز گرفتارى به فرجامى نظیر آن برحذر مى دارند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) مراد از خشیت در «یخشى»، مى تواند خشیت از خداوند باشد، جمله «و أهدیک إلى ربّک فتخشى» (در آیات پیشین) مؤید این احتمال است. اختصاص یافتن «عبرت» به «من یخشى» - با آن که هلاکت فرعون براى همگان درس عبرت است - بیانگر این نکته است که تنها، خداترسان از این عبرت بهره مى گیرند. ۳ - پندآموزى، از اهداف نقل داستان گذشتگان در قرآن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۴ - ضرورت مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت گرفتن از آن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۵ - شکست نهایى فرعون در مبارزه با موسى(ع)، درس عبرتى براى مخالفان پیامبر(ص) و منکران معاد (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) نقل داستان موسى(ع) و فرعون - پس از بیان شبهات منکران معاد و نیز خطاب به پیامبر(ص) با جمله «هل أتاک...» - بیانگر این است که مراد از توصیف داستان مزبور به عبرت، تهدید منکران معاد و مخالفان پیامبر(ص) است که چه بسا آنان نیز در نهایت، همچون فرعون به عذاب الهى گرفتار شوند. ۶ - ترس از خداوند و نگرانى از فرجام خویش، پرهیز دهنده انسان از انکار معاد و باز دارنده او از طغیان گرى و رویارویى با پیامبران (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت گرفتن از داستان فرعون، به معناى دورى از رفتار و عقاید او است که در آیات قبل نمونه هاى آن بیان شد. ۷ - خداوند، حامى پیامبران و مدافعان دین در برابر مخالفان (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۸ - سرنوشت فرعون، نشانگر حاکمیت خداوند بر حوادث تاریخ (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت بودن فرجام فرعون براى آیندگان، مستلزم مقهور بودن همه امور در برابر اراده خداوند است. ۹ - منکران معاد و فرعون صفتان عصر بعثت، محروم از خشیت الهى و بى تفاوت در برابر عبرت هاى تاریخ (یقولون أءنّا ... هل أتیک ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) تصریح به «من یخشى» براى اشاره به نبود خشیت در وجود منکران معاد است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 44: نکات تفسیری آیه 27 سوره نازعات أَ أَنْتُمْ‌ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ‌ السَّمَاءُ بَنَاهَا آیا آفریدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است یا آسمان که او آن را بنا کرد؟ ➖➖➖ ۱ - آسمان، پدیده اى مقاوم تر از جسم انسان ها و آفرینش آن باعظمت تر از آفرینش آنها است. (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء) استفهام در «ءأنتم» تقریرى است و براى اعتراف گرفتن از مخاطب به کار مى رود. «السماء» ممکن است اشاره به آسمان مشهود باشد و نیز ممکن است اسم جنس بوده و بر تمام آسمان ها قابل تطبیق باشد. «شدّت»، به معناى صلابت و استحکام است. این وصف درباره جسم و غیر جسم به کار مى رود. بنابراین تعبیر «أشدّ خلقاً» به معناى استحکام بیشتر در خلقت و یا دشوارتر بودن آفرینش [در نظر مخاطبان ]است. ۲ - آفرینش آسمان با وجود صلابت بیشتر آن نسبت به پیکر انسان، برهانى آشکار بر امکان معاد و قدرت خداوند بر زنده کردن دوباره انسان ها (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) «أنتم» خطاب به منکران معاد است که آیات قبل سخنان آنان را نقل کرده بود. جمله «بناها» مستأنفه و مفاد آن این است که آسمان با آن که محکم تر است، خداوند آن را ساخت; چگونه آفرینش دوباره خود را محال مى پندارید؟ ۳ - استفاده از محسوسات در تبیین معقولات، از شیوه هاى قرآن (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۴ - ضرورت دقت در آفرینش پدیده هاى هستى، براى پى بردن به قدرت مطلق خداوند (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۵ - منکران معاد در عصر بعثت، آسمان را آفریده خداوند مى دانستند. (أم السماء بنیها) استدلال آیه شریفه بر امکان معاد، بدون پذیرش آفریدگارى خداوند براى آسمان، ناتمام است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هود12.mp3
9.9M
12 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(86) 🔆🔆🔆 ⏪57- پیش بینی هزینه های سنگین کارفرهنگی وآمادگی برای پرداخت آن وَ إِذْ قُلْتُمْ يَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يخُرِجْ لَنَا ممِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ‏ بِالَّذِى هُوَ خَيرٌْ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ الْحَقّ‏ِ ذَالِكَ بمَِا عَصَواْ وَّ كَانُواْ يَعْتَدُونَ(بقره/61) و آن گاه را كه گفتيد: اى موسى، ما بر يك نوع طعام نتوانيم ساخت، از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمين مى‏رويد چون سبزى و خيار و سير و عدس و پياز بروياند. موسى گفت: آيا مى‏خواهيد آنچه را كه برتر است به آنچه فروتر است بدل كنيد؟ به شهرى باز گرديد كه در آنجا هر چه خواهيد به شما بدهند. مقرر شد بر آنها خوارى و بيچارگى و با خشم خدا قرين شدند. و اين بدان سبب بود كه به آيات خدا كافر شدند و پيامبران را به ناحق كشتند و نافرمانى كردند و تجاوز ورزيدند. إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ حَقٍ‏ّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(آل عمران/21) كسانى را كه به آيات خدا ايمان نمى‏آورند، و پيامبران را به ناحق مى كشند و مردمى را كه از روى عدل فرمان مى‏دهند مى‏كشند، به عذابى دردآور بشارت ده. 🔸🔸🔸 1.از اعتقادات انحرافى و كفرآميز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبيا سر مى‏زند. «يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ ...» 2.در شرايطى، اظهار حقّ لازم است اگرچه به قيمت شهادت انبيا و اوليا باشد. 3.دشمنان براى حق‏پوشى، دست به كشتن پيامبران مى‏زنند. «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» 4.گاهى طاغوت‏ها براى كشتن فرزانگان با تبليغات و شايعات و توجيهات، كار خود را حقّ جلوه مى‏دهند. «بِغَيْرِ حَقٍّ» 5.نام كسانى كه به عدالت دعوت مى‏كنند و آمرين به معروف و ناهيان از منكر، در رديف انبيا برده شده است. لذا كيفر قاتلان آنان نيز همچون قاتلان پيامبران است. «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ» ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
232_53264_2.mp3
3.49M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 45: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(150) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات 🔹1- تهاجم همه جانبه شيطان هدف اغواى شيطان بسته شدن دل آدمى است. او اصرار دارد انسان را در تباهى و گناه نگهدارد و از اين رو از همه جوانب: از پيش رو و پشت سر و از سمت راست و چش بر انسان تهاجم مى كند: (قال فبما اغويتنى لا قعدن لهم صراطك المستقيم # ثم لا تينهم من بين ايديهم و من خلفهم و عن ايمانهم و عن شمائلهم) تا خطاها بر انسان احاطه كند: (احاطت به خطيئه) و راهى براى نفوذ معارف حق در دل او باقى نماند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📣 پیــــــــام‌هـای قــــــــرآنــی وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ و هنگامی که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید میگویند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی مینماییم. آیا اگر پدران آنها، چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافتند باز از آنها پیروی خواهند کرد؟ (سوره بقره آیه۱۷۰) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🏠 کاربردهای آیه در زندگی: ❌ رسم‌های غلط ❌ 👵 راستی چرا دخترت چهار ساله عقد کرده و نمیرن سرخونه زندگی خودشون؟ 👱‍♀ والا اونا که از خداشونه، ولی من و باباش اجازه نمیدیم برن فعلا 👵 وااااا چراااا؟ نکنه جاهازش آماده نیست؟ 👱‍♀ چرا آمادس، بیشتر جهیزیشو خریدیم، یعنی وسایل ضروری زندگی‌شون سه ساله آمادس اما هنوز جهیزیه واسه مراسم پاتختی آماده نشده...آخه خودت میدونی دیگه اون روز همه میان جهیزیه رو میبینن، واسه همین همه جزئیاتش باید آماده باشه... 🔹این آیه افرادی را که بی دلیل و بدون تعقل هرآنچه پیشینیان انجام داده‌اند را قبول و عمل می‌کنند مورد انتقاد قرار می‌دهد. 🔹البته هرآنچه گذشتگان انجام می‌داده‌اند غلط نبود و نیست، بلکه تأکیدی که این آیه دارد این است که هر سنت و رسمی که از پیشینیان به ما رسیده را بی دلیل و منطق و بدون تفکر و تعقل نپذیریم و به عبارت دیگر از گذشتگان تقلید کورکورانه نکنیم. 🔹باید از خودمان سوال کنیم که: زندگی خودمان را بر پایه‌ی چه چیزی استوار کرده‌ایم؟ ❌آیا بر پایه‌ توهمات و خرافات؟ ❌یا بر پایه سنت‌ها و آداب گذشتگان؟ ❌یا بر پایه پیروی از اکثریت جامعه؟ ❌یا بر پایه حرف‌ها و دیدگاههای مردم؟ 👌یا بر پایه وحی و تعقل؟ 🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟! 👌 📝یه برگه بر دار و لیستی از همه مراسمات و رسم‌هایی که بهش اعتقاد داری رو بنویس، بعد یکی یکی بررسی کن آیا این رسم عاقلانه هست یا نه؟ آیا خداپسندانه هست یا نه؟ 💠 انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است @tadabbor_quran ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۶ – ۵۵ 📌دنیا و آخرت الی باید اعتقادش را به محکم کند و بداند این بدن جز لباسی که از ساخته شده و باز به همین بر می گردد چیز دیگری نیست و خود را پابند این نکند. الی باید با خود نکند و را اگر چه بر او است، بپذیرد و قبول داشته باشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 102 نهج البلاغه.mp3
7.7M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
102 - روزگار دگرگونی ارزشها ▫️وَ قَالَ عليه‌السلام يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمَاحِلُ وَ لاَ يُظَرَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْفَاجِرُ وَ لاَ يُضَعَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمُنْصِفُ؛. ▫️ يَعُدُّونَ اَلصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ اَلرَّحِمِ مَنّاً وَ اَلْعِبَادَةَ اِسْتِطَالَةً عَلَى اَلنَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ اَلسُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ اَلنِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ اَلصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ اَلْخِصْيَانِ ▫️و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. ▫️در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى‌گردد. @rahighemakhtoom
حکمت ۱۳۳تا۱۳۵ استاد صادقی.mp3
7M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۳تا ١٣٥(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه ششم.mp3
2.92M
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه ششم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom