eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 43: نکات تفسیری آیه 26 سوره نازعات إِنَ‌ فِي‌ ذلِکَ‌ لَعِبْرَةً لِمَنْ‌ يَخْشَى‌ بی تردید در این سرگذشت برای کسی که [از عذاب خدا] بترسد عبرتی است. ➖➖➖ ۱ - فرجام فرعون، درس عبرتى بزرگ براى کسانى که نگران عاقبت دنیا و آخرت خویش اند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) متعلق «یخشى»، به قرینه «الأخرة و الأولى» در آیه قبل، مى تواند فرجام انسان در دنیا و آخرت باشد. ۲ - تنها خداترسان از هلاکت و مجازات فرعون پند مى گیرند و خود رااز گرفتارى به فرجامى نظیر آن برحذر مى دارند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) مراد از خشیت در «یخشى»، مى تواند خشیت از خداوند باشد، جمله «و أهدیک إلى ربّک فتخشى» (در آیات پیشین) مؤید این احتمال است. اختصاص یافتن «عبرت» به «من یخشى» - با آن که هلاکت فرعون براى همگان درس عبرت است - بیانگر این نکته است که تنها، خداترسان از این عبرت بهره مى گیرند. ۳ - پندآموزى، از اهداف نقل داستان گذشتگان در قرآن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۴ - ضرورت مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت گرفتن از آن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۵ - شکست نهایى فرعون در مبارزه با موسى(ع)، درس عبرتى براى مخالفان پیامبر(ص) و منکران معاد (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) نقل داستان موسى(ع) و فرعون - پس از بیان شبهات منکران معاد و نیز خطاب به پیامبر(ص) با جمله «هل أتاک...» - بیانگر این است که مراد از توصیف داستان مزبور به عبرت، تهدید منکران معاد و مخالفان پیامبر(ص) است که چه بسا آنان نیز در نهایت، همچون فرعون به عذاب الهى گرفتار شوند. ۶ - ترس از خداوند و نگرانى از فرجام خویش، پرهیز دهنده انسان از انکار معاد و باز دارنده او از طغیان گرى و رویارویى با پیامبران (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت گرفتن از داستان فرعون، به معناى دورى از رفتار و عقاید او است که در آیات قبل نمونه هاى آن بیان شد. ۷ - خداوند، حامى پیامبران و مدافعان دین در برابر مخالفان (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) ۸ - سرنوشت فرعون، نشانگر حاکمیت خداوند بر حوادث تاریخ (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت بودن فرجام فرعون براى آیندگان، مستلزم مقهور بودن همه امور در برابر اراده خداوند است. ۹ - منکران معاد و فرعون صفتان عصر بعثت، محروم از خشیت الهى و بى تفاوت در برابر عبرت هاى تاریخ (یقولون أءنّا ... هل أتیک ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) تصریح به «من یخشى» براى اشاره به نبود خشیت در وجود منکران معاد است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 44: نکات تفسیری آیه 27 سوره نازعات أَ أَنْتُمْ‌ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ‌ السَّمَاءُ بَنَاهَا آیا آفریدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است یا آسمان که او آن را بنا کرد؟ ➖➖➖ ۱ - آسمان، پدیده اى مقاوم تر از جسم انسان ها و آفرینش آن باعظمت تر از آفرینش آنها است. (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء) استفهام در «ءأنتم» تقریرى است و براى اعتراف گرفتن از مخاطب به کار مى رود. «السماء» ممکن است اشاره به آسمان مشهود باشد و نیز ممکن است اسم جنس بوده و بر تمام آسمان ها قابل تطبیق باشد. «شدّت»، به معناى صلابت و استحکام است. این وصف درباره جسم و غیر جسم به کار مى رود. بنابراین تعبیر «أشدّ خلقاً» به معناى استحکام بیشتر در خلقت و یا دشوارتر بودن آفرینش [در نظر مخاطبان ]است. ۲ - آفرینش آسمان با وجود صلابت بیشتر آن نسبت به پیکر انسان، برهانى آشکار بر امکان معاد و قدرت خداوند بر زنده کردن دوباره انسان ها (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) «أنتم» خطاب به منکران معاد است که آیات قبل سخنان آنان را نقل کرده بود. جمله «بناها» مستأنفه و مفاد آن این است که آسمان با آن که محکم تر است، خداوند آن را ساخت; چگونه آفرینش دوباره خود را محال مى پندارید؟ ۳ - استفاده از محسوسات در تبیین معقولات، از شیوه هاى قرآن (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۴ - ضرورت دقت در آفرینش پدیده هاى هستى، براى پى بردن به قدرت مطلق خداوند (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۵ - منکران معاد در عصر بعثت، آسمان را آفریده خداوند مى دانستند. (أم السماء بنیها) استدلال آیه شریفه بر امکان معاد، بدون پذیرش آفریدگارى خداوند براى آسمان، ناتمام است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هود12.mp3
9.9M
12 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(86) 🔆🔆🔆 ⏪57- پیش بینی هزینه های سنگین کارفرهنگی وآمادگی برای پرداخت آن وَ إِذْ قُلْتُمْ يَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يخُرِجْ لَنَا ممِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ‏ بِالَّذِى هُوَ خَيرٌْ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ الْحَقّ‏ِ ذَالِكَ بمَِا عَصَواْ وَّ كَانُواْ يَعْتَدُونَ(بقره/61) و آن گاه را كه گفتيد: اى موسى، ما بر يك نوع طعام نتوانيم ساخت، از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمين مى‏رويد چون سبزى و خيار و سير و عدس و پياز بروياند. موسى گفت: آيا مى‏خواهيد آنچه را كه برتر است به آنچه فروتر است بدل كنيد؟ به شهرى باز گرديد كه در آنجا هر چه خواهيد به شما بدهند. مقرر شد بر آنها خوارى و بيچارگى و با خشم خدا قرين شدند. و اين بدان سبب بود كه به آيات خدا كافر شدند و پيامبران را به ناحق كشتند و نافرمانى كردند و تجاوز ورزيدند. إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ حَقٍ‏ّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(آل عمران/21) كسانى را كه به آيات خدا ايمان نمى‏آورند، و پيامبران را به ناحق مى كشند و مردمى را كه از روى عدل فرمان مى‏دهند مى‏كشند، به عذابى دردآور بشارت ده. 🔸🔸🔸 1.از اعتقادات انحرافى و كفرآميز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبيا سر مى‏زند. «يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ ...» 2.در شرايطى، اظهار حقّ لازم است اگرچه به قيمت شهادت انبيا و اوليا باشد. 3.دشمنان براى حق‏پوشى، دست به كشتن پيامبران مى‏زنند. «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» 4.گاهى طاغوت‏ها براى كشتن فرزانگان با تبليغات و شايعات و توجيهات، كار خود را حقّ جلوه مى‏دهند. «بِغَيْرِ حَقٍّ» 5.نام كسانى كه به عدالت دعوت مى‏كنند و آمرين به معروف و ناهيان از منكر، در رديف انبيا برده شده است. لذا كيفر قاتلان آنان نيز همچون قاتلان پيامبران است. «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ» ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
232_53264_2.mp3
3.49M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 45: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(150) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات 🔹1- تهاجم همه جانبه شيطان هدف اغواى شيطان بسته شدن دل آدمى است. او اصرار دارد انسان را در تباهى و گناه نگهدارد و از اين رو از همه جوانب: از پيش رو و پشت سر و از سمت راست و چش بر انسان تهاجم مى كند: (قال فبما اغويتنى لا قعدن لهم صراطك المستقيم # ثم لا تينهم من بين ايديهم و من خلفهم و عن ايمانهم و عن شمائلهم) تا خطاها بر انسان احاطه كند: (احاطت به خطيئه) و راهى براى نفوذ معارف حق در دل او باقى نماند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📣 پیــــــــام‌هـای قــــــــرآنــی وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ و هنگامی که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید میگویند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی مینماییم. آیا اگر پدران آنها، چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافتند باز از آنها پیروی خواهند کرد؟ (سوره بقره آیه۱۷۰) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🏠 کاربردهای آیه در زندگی: ❌ رسم‌های غلط ❌ 👵 راستی چرا دخترت چهار ساله عقد کرده و نمیرن سرخونه زندگی خودشون؟ 👱‍♀ والا اونا که از خداشونه، ولی من و باباش اجازه نمیدیم برن فعلا 👵 وااااا چراااا؟ نکنه جاهازش آماده نیست؟ 👱‍♀ چرا آمادس، بیشتر جهیزیشو خریدیم، یعنی وسایل ضروری زندگی‌شون سه ساله آمادس اما هنوز جهیزیه واسه مراسم پاتختی آماده نشده...آخه خودت میدونی دیگه اون روز همه میان جهیزیه رو میبینن، واسه همین همه جزئیاتش باید آماده باشه... 🔹این آیه افرادی را که بی دلیل و بدون تعقل هرآنچه پیشینیان انجام داده‌اند را قبول و عمل می‌کنند مورد انتقاد قرار می‌دهد. 🔹البته هرآنچه گذشتگان انجام می‌داده‌اند غلط نبود و نیست، بلکه تأکیدی که این آیه دارد این است که هر سنت و رسمی که از پیشینیان به ما رسیده را بی دلیل و منطق و بدون تفکر و تعقل نپذیریم و به عبارت دیگر از گذشتگان تقلید کورکورانه نکنیم. 🔹باید از خودمان سوال کنیم که: زندگی خودمان را بر پایه‌ی چه چیزی استوار کرده‌ایم؟ ❌آیا بر پایه‌ توهمات و خرافات؟ ❌یا بر پایه سنت‌ها و آداب گذشتگان؟ ❌یا بر پایه پیروی از اکثریت جامعه؟ ❌یا بر پایه حرف‌ها و دیدگاههای مردم؟ 👌یا بر پایه وحی و تعقل؟ 🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟! 👌 📝یه برگه بر دار و لیستی از همه مراسمات و رسم‌هایی که بهش اعتقاد داری رو بنویس، بعد یکی یکی بررسی کن آیا این رسم عاقلانه هست یا نه؟ آیا خداپسندانه هست یا نه؟ 💠 انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است @tadabbor_quran ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۶ – ۵۵ 📌دنیا و آخرت الی باید اعتقادش را به محکم کند و بداند این بدن جز لباسی که از ساخته شده و باز به همین بر می گردد چیز دیگری نیست و خود را پابند این نکند. الی باید با خود نکند و را اگر چه بر او است، بپذیرد و قبول داشته باشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 102 نهج البلاغه.mp3
7.7M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
102 - روزگار دگرگونی ارزشها ▫️وَ قَالَ عليه‌السلام يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمَاحِلُ وَ لاَ يُظَرَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْفَاجِرُ وَ لاَ يُضَعَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمُنْصِفُ؛. ▫️ يَعُدُّونَ اَلصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ اَلرَّحِمِ مَنّاً وَ اَلْعِبَادَةَ اِسْتِطَالَةً عَلَى اَلنَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ اَلسُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ اَلنِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ اَلصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ اَلْخِصْيَانِ ▫️و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. ▫️در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى‌گردد. @rahighemakhtoom
حکمت ۱۳۳تا۱۳۵ استاد صادقی.mp3
7M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۳تا ١٣٥(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه ششم.mp3
2.92M
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه ششم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۲.mp3
11.99M
١٢٠ 🛄 قسمت: صد و دوم ۱۰٢ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۱۴.mp3
15M
⏪اندیشه ورزی 14 📜 موضوع بحث : ✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی. اندیشه ورزی ۱۵.mp3
8.57M
⏪اندیشه ورزی 15 📜 موضوع بحث : ✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام ▪️ از شاخص های برخورداری از تدبر و تفکر در زندگی پرهیز از سخت‏گیری و ایجاد تکلف تکلف گر نباشد خوش توان زیست تعلق گر نباشد خوش توان مرد ▪️ سادگى و بى‏ پیرایگى در زندگى، یکى از بهترین دلایل معرفت انسانى به معناى حیات است. آرایش و پیرایش و تصنع در ارائۀ شخصیت به تنهایى مى ‏تواند جهل آدمى رابه حقیقت حیات و شخصیت و رشد کمال آن به خوبى اثبات نماید. ما در طول تاریخ، هیچ شخصیت رشد یافته‏ اى را سراغ نداریم که در صدد برآید به وسیلۀ تصنع در زندگى، تجسمى صحیح از شخصیت خود را در دلهاى مردم نصب نماید. 🔹 استغناى ذات آدمى، شخصیت را در مرتبه ‏اى از رشد قرار مى ‏دهد که هرگز تن به آرایش خویشتن با پدیده ‏هاى چشمگیر براى اهل دنیا نمى‏ دهد. 🔹 خندۀ طبیعى، گریۀ طبیعى، نگاه طبیعى، رفتار طبیعى، رویارویى ساده و ناب با انسانها که بندگان خداوندى هستند، همه و همه کشف از استغناى شخصیت آدمى مى ‏نماید. این حالت روحى در اولیای الهی وجود دارد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از ادب دعا.عبداللهی۲.۴.۴۰۰.mp3
5.79M
یک حدیث و 14 نکته 📌 آداب دعا انِ النَّبِیِّ صَلَّی‌ اللهُ‌عَلَیهِ‌ وَآلِهِ‌ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ: " إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً " هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو. (مستدرک‏ الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶) 🆔 @rahighemakhtoom
یک حدیث و 14 نکته 📌 آداب دعا انِ النَّبِیِّ صَلَّی‌ اللهُ‌عَلَیهِ‌ وَآلِهِ‌ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ: " إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً " هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو. (مستدرک‏ الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶) 📋 تک نگاشت: 1- دعا و نیایش منشاء ارادی و درونی دارد 2-دعا و نیایش درآموزه های اسلامی عبادتی مستقل محسوب می شود و به خودی خود محبوبیت دارد 3- نماز ابزار و وسیله یاری خواهی از خداوند (در قرآن آیه 43 سوره بقره به موضوع استعانت از نماز تصریح دارد) 4-می خواهی از خدا چیزی بخواهی به وسیله نماز خودت را به او نزدیک کن(تدعوالله...فقدم صلاةً) 5-می خواهی از خدا چیزی بخواهی نمی توانی به نیازهای بندگان او بی اعتنا باشی 6-ارتباط صحیح با بندگان خدا در گرو اصلاح ارتباط با بندگان خداست (اول فرمود فقدم صلاه و بنابر این که مصداق روشن صدقه را همان کاربرد متعارف آن در دستگیری دیگران بدانیم) 7-با این که نمازروشن ترین نمونه ذکر و یاد خداوند است تصریح به نماز به طور جداگانه دلیل بر اهمیت این عنصر بی دلیل ارتباطی با خداوند در دستیابی به توفیقات مادی و معنوی است. 8-تنوین در کلمات دلالت بر عموم مفهوم واژه ها دارد(مثلا هرنوع صدقه که باشد) 9-تنوین در کلمات دلالت بر انجام حد اقل از مصادیق نمازو صدقه و امور نیکو و ذکر دارد 10-ذکر و یاد الهی می تواند زبانی باشد و می تواند قلبی باشد و می تواند زبانی و قلبی باشد ،بهترین نوع آن ذکری است که در همه حالات دل را مشغول سازد و زبان مترنم به آن باشد. 11-صدقه نشان صدق بندگی با خدا و ارتباط راستین و درستکارانه با بندگان اوست ،چنین صدقه ای راهگشای دعای بنده به سوی خداوند است. 12-واژه "خیر" در قرآن دارای ده معناست که از شایعترین آنها معنای نیکی و خوبی است . کار خیر کاری است که از روی اراده و اختیار صورت گیرد و ماهیت آن هم نیک باشد و اگر کننده آن هم دارای اعتقاد و باور صحیح یعنی مومن باشد نور علی نور است 13-از آداب دعا و نیایش آغاز و شروع کردن به حمد و تسبیح الهی است و در نماز حمد و تسبیح خداوند در اوج آن وجود دارد. 14-در حدیث وجوه مهارت های ارتباطی برای رسیدن به هدف نیز به چشم می خورد .دقت کنید. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 چه خوش می گوید: ز ابتداي كار آخر را ببين تا نباشي تو پشيمان يوم دين هر كه اول بين بود اعمي بود هر كه آخر بين چه با معني بود هر كه اول بنگرد پايان كار اندر آخر او نگردد شرمسار .....والعاقبة للمتقين @rahighemakhtoom
📌از ویژگی های بی‎طرفی علمی در هر تحقیقی ضرورت دارد؛ خواه آن تحقیق در زمینه کشف قوانین طبیعی و انسانی باشد و خواه در نایل شدن به فهم و درک سخن یا نوشته‎ای؛ ولی در خصوص قرآن، به لحاظ پیامدهای ارزشی آن، مسأله بسیار حساس‎تر است. روایات فراوانی هم که از تفسیر به رأی نکوهش می‎کند، ناظر به همین نکته است. به طور کلی، عدم رعایت بی‎طرفی علمی، گاه در قالب حاکمیت بخشیدن به تمایلات فردی و گروهی بر قرآن و تفسیر آیات، گاه به صورت حاکم ساختن آراء شخصی خود بر قرآن صورت می‎گیرد و گاه در اثر مرعوب دیدگاه دیگران شدن و جرأت اقدام برای فهم نوین بر اساس قواعد را به خود ندادن و از نوآوری و فهم جدید و نکات بیشتر پرهیز کردن است. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گر خود بسان قرآن زبر بخوانی با چهارده روایت 🔰چهارده روايت همان قرائت‌هاي هفت قاري مشهور است. هر يك از قاريان هفت‌گانه دو نفر راوي داشته‌اند بعضي قرائت آنان توسط دو نفراز شاگردانشان روايت شده كه در برخي موارد داراي اختلاف است كه مجموع اين قرائت‌ها چهارده روايت و قرائت مي‌شود. ▫️در بين اين قرائت‌ها هفت قرائت مشهور است يعني از دو نفر راوي كه هر كدام از قراء دارند قرائت يكي مشهورتر است و در بين اين هفت قرائت قرائت حفص از عاصم از همه مشهورتر است و قرآن‌هاي فعلي هم همين قرائت است. 🔹قرآن كريم به يك شكل و يك قرائت بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده. در برخي روايات آمده است قرآن يكي است و از سوي خداوند يگانه نازل شده ولي نبودن اعراب در قرآن هاي اوليه، ابتدائي بودن خط آن و اختلاف لهجه ها موجب اختلاف در كيفيت قرائت بعضي از كلمات قرآن شده در بين قرائت هاي مختلف قرائت هفت قاري معروف است. روايت و نقل از هر يك از قاريان هفت گانه توسط دو نفر انجام شده است كه چهارده روايت مي شود. ▫️نظر به اين كه غالب اين روايت ها تغييري در معني ايجاد نمي كند. بنا به آنچه در روايات آمده و به تبع آن در فتاواي فقها قرائت قرآن به هر يك از قرائت هاي معروف جايز است. ▫️از باب نمونه در سوره حمد قرائت مالك و ملك، صراط و سراط هر دو صحيح است و معناي آن هم تفاوت چنداني ندارد. 🔹قابل ذكر است قرآن هاي فعلي قرائت عاصم به روايت حفص است و گفته مي شود قرائت عاصم از ابي عبد الرحمن سلمي از اميرالمؤمنين(ع) است. (البيان، 151/168) 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۹ – ۸۵ 📌 و الی نباید خود را آن چنان متّکی به رهبر و استاد و یا امامش قرار دهد که اگر چند روزی از میان آنها بیرون رفت تمام برنامه های خود را از دست بدهد و و پیمان خود را بشکند و الهی را متوجه خود سازد. الی نباید مسائلی از قبیل و زیورها و گذشتگان او را آن چنان تسخیر کند که او را به بتها و غیر خدا وادار نماید و در رفوزه شود. الی نباید از فرمان و استاد خود -سرپیچی کند و باید از او مانند خود او کند. الی 'اللّه نباید بگذارد که رهبر و استاد او آن قدر به غضب در بیاید که او را کند و وسائل ، او را از بین ببرند. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom