eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌مراقبت از اعمال نیک فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾، اين هم قبلاً ملاحظه فرموديد ؛نفرمود اگر کسي در دنيا کار خوب بکند، همان ﴿أَسْلَفْتُمْ﴾بشود. اين ﴿أَسْلَفْتُمْ﴾ با ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ تفسير مي‌شود. ﴿بِما أَسْلَفْتُمْ﴾؛ يعني کار خوبي کرده‌ايد، «کار خوبي کرده‌ايد» را کسي پاداش نمي‌دهد. اين کار خوبي را کرده‌ايد و نگه داشتيد و به هم نزديد و در دستتان بود و ﴿جاءَ﴾(عمل را با خود بیاورد)بله، ما قبول مي‌کنيم، نه «من فعل الحسنة»! اگر کسي کار خوبي کرد، در روايات هست که مدام به اين بگويد، به او بگويد اين بنِر بزند، اين به او بگويد، يک عظما بگويد، يک اعظم بگويد، فرمود مثل گلي است که هر باري که گفتيد يک بار به آن دست بزنيد، اين برگ گل پژمرده مي‌شود، چيزي از آن نمي‌ماند. نبايد به اين گل دست بزنيد. مدام اين بگويد، آن بگويد اين بگويد و او بگويد! براي چه مي‌گوييد ؟ اصلاً در روايات ملاحظه بفرماييد که عمل صالح مثل برگ گُل است، هر بار که گفتيد (و کار خوب خود را به رخ دیگران کشیدید !)مثل اينکه يک بار به آن دست زديد، به هر حال پژمرده مي‌شود. براي چه کسي گفتيد؟ ﴿بِما أَسْلَفْتُمْ﴾ مشکل را حلّ نمي‌کند. ﴿بِما أَسْلَفْتُمْ﴾-کار خوبی را که قبلا انجام دادید و سپس -«حفظتم و حفظتم و حفظتم و حفظتم» (و آن را مراقبت کردید تا زمانی)که در قيامت مي‌آييد در دستتان باشد: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾. بگوييد من قبلاً فلان کار را کردم که کسي گوش نمي‌دهد. شما در محکمه، در حساب بايد بياوريد، در نامه عمل بايد بياوريد، در «عند الحساب» بايد بياوريد. اين بايد در دستتان باشد، ديگر نبايد به اين و آن بدهيد، اگر به اين و آن گفتيد ديگر در دستتان نيست، به هوا رفت! پس اين ﴿بِما أَسْلَفْتُمْ﴾ي است که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾، آن را تفسير مي‌کند.(یعنی عملی نیکی که انجام داده اید و از آن مراقبت کردید و با خود آورده اید به محضر حضرت حق).... 📼فرازی از سوره حاقه جلسه ششم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۷۲تابستان۱۴۰۱.m4a
16.14M
📌و اما باور ما-(قسمت ۷۲) واجبات قبل از انجام غسل 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص 46 قرآن کریم (آیات 270 تا 274) ۱.حال كه خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترين مال را با والاترين اهداف خرج كنيم. «ما أَنْفَقْتُمْ ... فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ» ۲۷۰ ۲.اگر انگيزه بخل، استمداد و ياری خواستن از مال ومردم باشد، بدانيد هرگاه قهر خداوند بيايد، نه مال و نه مردم كارآيی ندارند. «ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ» ۲۷۰ ۳.انفاقِ علنی، سبب تشويق ديگران و رفع تهمت بخل از انسان و يك نوع تبليغ عملی است. «فَنِعِمَّا هِيَ» ۲۷۱ ۴.شما بايد به سراغ فقرا برويد، نه آنكه آنان به سراغ شما بيايند. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «يأتكم الفقراء» ۲۷۱ ۵.انسان، غريزه سودجويی وخيرخواهی دارد، گرچه در مصداق گاهی به سراغ شر می‌رود. لذا پيامبران الهی، مصاديق ونمونه‌های خير را برای انسان بيان كرده‌اند. «فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» ۲۷۱ ۶.اسلام، مكتب انسان دوستی است و فقر و محروميّت را حتّی برای غير مسلمانان نيز نمی‌پسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ» ۲۷۲ ۷.در انفاق دست و دل باز باشيد. زيرا آنچه انفاق می‌كنيد، بدون كم و كاست بازخواهيد گرفت. «يُوَفَّ إِلَيْكُمْ» ۲۷۲ ۸.فقيران عفيف، پاكدامن وآبرودار، مورد ستايش خداوند هستند. «يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ» ۲۷۳ ۹.حتّی اگر ضرورتی پيش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشيد. ‏«لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً» تكدّی‌گری، ناپسند است. ۲۷۳ ۱۰.داشتن روحيّه‌ی انفاق و سخاوت مهم است، نه يكی دو بار انفاق آنهم از روی ترحّم. «يُنْفِقُونَ» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. ۲۷۴ ۱۱.وعده‌های الهی، بهترين مشوّق انسان در كارهای نيك است. «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ» ۲۷۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
ابن عباس در تفسير آيه:" الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً" گفته‌ است: اين آيه در شان علی بن ابی طالب نازل شد، كه چهار درهم داشت يكی را در شب و دومی را در روز و سومی را پنهانی و چهارمی را علنی صدقه داد. 🔅این روایت مستفیض می باشد 📚تفسیر شریف المیزان
سلام خدمت همراهان گرامی 🌸 از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] بصورت ناشناس ، ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. 👇👇👇👇 https://harfeto.timefriend.net/16614099642427 🆔 @rahighemakhtoom
۵ ☘از کوزه همان برون تراود که در اوست☘ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا .سوره اسراء آیه ۸۴ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎً، ﺑﮕﻮ: «ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺮﻛﺲ ﻧﺸﺎﻥ‌ﺩﻫﻨﺪﮤ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﻭﺳﺖ. * ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺪ ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺩﺭﺳﺖ‌ﺗﺮی ﭘﻴﺶ ﻣﻲ‌ﺭﻭﻳﺪ.» 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت 172 نهج البلاغه.mp3
2.12M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
119_960905.mp3
4.61M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۷۰و۲۷۱(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
7.5M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه :سوم 🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) است که: ☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگی‌ها و اصناف آنان پرداخته است. ☑️ در این دعا بر خستگی‌ناپذیری و سست‌نشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 169.mp3
12.46M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۹) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 5.mp3
16.31M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۵) 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
_ زنده باشید _ ان شاءالله بارگزاری خواهد شد🙏 _ باسلام ممنون از حسن نظر و پیشنهاد تون( بزرگوار زرگران) در مورد سوالات ان شاءالله در دوره بعدی مسابقه که به زودی برگزار خواهد شد سطح شون بالاتر خواهد رفت که به قول شما چالشی تر بشه ، خودمونم موافق این موضوع هستیم اما غرض بیشتر از مسابقات مروری است نسبت به مطالب کانال . در مورد جوایز هم خیلی علاقه مند هستیم هم تعداد شون بیشتر بشه و هم کیفیت شون بالاتر باشه اما خب حمایت کنندگان مالی مون کم هستند که ان شاءالله سعی میکنیم با این بضاعت سطح مون پایین نباشه. ________________________________ از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. 🌸 لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] بصورت ناشناس ، ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. 👇👇👇👇 https://harfeto.timefriend.net/16614099642427
تشنگان عشق را باران نمي آيد به كار عاشقان تشنه را هم نان نمي آيد به كار درد وقتي ميكند ما را به تو نزديك تر پس نميخواهم دوا،درمان نمي آيد به كار پس فراق از آتش سخت جهنم بدتر است بي تو ما را روضه ي رضوان نمي آيد به كار نوكرت را نوكري زنده نگه دارد فقط بي مدال نوكري هم جان نمي آيد به كار رتبه ي عاشق كجا و رتبه ي زاهد كجا زهد در دلداگي چندان نمي آيد به كار با تو كار خلق سمت رو به راهي ميرود تا نيائي پس سر و سامان نمي آيد به كار افضل اعمال امروز انتظار واقعي ست پس زباني خواندنت يك آن نمي آيد به كار @rahighemakhtoom
اسامی برندگان مسابقه قرآنی 😊 🌿 علی صوفی از زابل 🌿خدیجه طالبی از هفتکل 🌿 زهرا شعبانی از قم 🌿 نرجس میهنی از مشهد 🌿 لیلا حسن پور از تبریز 🎁🎁 برندگان جهت دریافت هدیه خود به آیدی @panah78 مراجعه کنند. ( ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه اقدام نمایند) ــ بابت شرکت فعال شما عزیزان در مسابقه سپاسگزاریم. مسابقه بعدی ما ان شاءالله هفته ی آینده برگزار خواهد شد 😍 دوستان و آشنایان خود را به کانال دعوت نمائید. 🆔@rahighemakhtoom
🔻لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً اگر [در مكه‌] مردان و زنان با ايمانى نبودند كه [ممكن بود] بى‌آنكه آنان را بشناسيد، ندانسته پايمالشان كنيد و تاوانشان بر شما بماند [فرمان حمله به مكه مى‌داديم‌] تا خدا هر كه را بخواهد در جوار رحمت خويش درآورد. اگر [كافر و مؤمن‌] از هم متمايز مى‌شدند، قطعاً كافران را به عذاب دردناكى معذب مى‌داشتيم. -------------------------------------------------- ◻️آیه فوق ناظر به صلح حديبيه است كه پيامبر و يارانش براي زيارت خانه خدا به سوي مكه حركت كردند و کفار قريش «مکه» هم با همه هم پيمانان راه را بر آنان سد كردند و بهانه جويي براي جنگ كردند ، پيامبر هم كه با بهانه جويي هاي قريش براي جنگ مواجه شد ، با يارانش بر جنگ و مقاومت تا مرگ پيمان بست ( بيعت شجره و رضوان) و دو گروه بر جنگ مصمم شدند ولي خدا مسلمانمان را كه به محدوده مكه وارد شده و اين خود پيروزي بزرگي بود، را از جنگ با مشركان و آنان را از جنگ با مسلمانان منصرف كرد: وَ هُوَ الَّذي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ او كسي است كه دست آنها را از شما، و دست شما را از آنان در دل مكّه كوتاه كرد بعد از آنکه شما را برانها پیروز ساخت . ◼️خدا در آیه ای که در صدر پست آورده ایم فلسفه اين اراده اش را بيان مي فرمايد كه اگر شما دو طرف را از جنگ منصرف كردم بدان جهت بود كه مؤمنان زيادي در مكه و در بين مشركان ناشناخته بودند و اگر جنگ مي شد ، احتمال مي رفت آنان در جنگ به دست مسلمانان كشته شوند و مسلمانان ناآگاهانه به برادر كشي مبتلا گردند و خداوند مي خواست اين مؤمنان ناشناخته در بين كافران و يا مؤمنان در صلب كافران ، به رحمت او نايل گردند. بعد ادامه مي دهد: لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً و اگر مؤمنان و كفّار (در مكه) از هم جدا بودند ، كافران را عذاب دردناكي مي‏ كرديم! 🔻وجه ارتباط آیه کریمه با امام عصر عجل الله فرجه: ◻️در روایتی که شخصی از امام صادق علیه‌السلام سوال کرد: آيا علىّ علیه‌السلام در دين خداى تعالى نيرومند نبود؟ فرمود: آرى نيرومند بود. گفت: پس چرا هنگامی که بر قوم مسلط شد (در جمل) آن‌ها را نابود نکرد و چه مانع او از این کار شد؟ فرمود: آيه‌اى در كتاب خداى تعالى او را بازداشت. گفتم: آن كدام آيه است؟ فرمود: اين سخن خداى تعالى: لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً اگر [كافر و مؤمن] از هم متمايز مى‌شدند قطعا كافران را به عذاب دردناكى معذب مى‌داشتيم. سپس فرمود: براى خداى تعالى ودايع مؤمنى در اصلاب قوم كافر و منافق‌ وجود دارد و على علیه‌السلام پدران را نمى‌كشت تا آنكه آن ودايع خارج شوند... و قائم ما اهل البيت نيز چنين است ظهور نمى‌كند تا آنكه ودايع خداى تعالى ظاهر شود. یعنی خداوند علم دارد که این جماعت از آن‌ها به زودی متولد شوند و از روی اختیار و اراده ایمان بیاورند و به همین جهت خداوند پدران آن‌ها را عذاب نمی‌کند. و این مصداق آیه مبارکه :يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ زنده را از مرده بیرون آورد . ◽️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه زمانی ناچارا ظهور می‌کند که در صلب کافران نطفه مومنان به امانت نبوده باشد تا با هلاکت کفار این نطفه ها ضایع نگردد . ◻️در روايتی از امام موسی بن جعفر ع در تفسير آيه‌ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها چنين آمده است: ‏ليس يحييها بالقطر و لكن يبعث اللَّه رجالا فيحيون العدل فتحی الارض لاحياء العدل، و لاقامة العدل فيه انفع فی الارض من القطر اربعين صباحا منظور اين نيست كه خداوند زمين را به وسيله باران زنده می‌كند، بلكه مردانی را برمی‌انگيزد كه اصول عدالت را احيا كنند، و زمين با احيای عدالت زنده می‌شود، (بدانيد) اقامه عدل در زمين از چهل روز باران نافعتر است. 🔴 @rahighemakhtoom
. 🔰 چه هدیه ای برای خدا ببریم؟ 💠 خدا غریق رحمت کند استادِ ما مرحوم را! این بزرگوار که درس فصوص می داد، بارها این جمله را می گفت که: انسان وقتی نزد خدا می رود باید با دست پُر برود، بدون نمی تواند برود؛ باید چیزی ببرد که آنجا نباشد. آنجا فقر نیست، آنجا عجز نیست، آنجا ضعف نیست؛ لذا بگوید: خدایا! من ضعف آوردم، عجز آوردم؛ همین! 📋 پیام به مراسم بیست و سوّمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه جعفری (ره) 📆 قم؛ آبان ۱۴۰۰ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۶ پایان شب سيه سپید است قَالُوا يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُوا إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ.سوره هود آیه ۸۱ ﻣﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﻟﻮﻁ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻣﺎ ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﺧﺪﺍﻳﻴﻢ. ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ. ﻛﻤﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺐ ﮔﺬﺷﺖ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﺍﺕ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯ. ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ! ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺯﻧﺖ ﺭﺍ ﻧﺒﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺮﺩمِ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﻭﻗﺖ ﻋﺬﺍﺏِ ﻣﺮﺩم ﺷﻬﺮ، ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺤﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﮕﺮ ﺳﺤﺮﮔﺎﻫﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﻧﻴﺴﺖ؟!» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare2-2.mp3
18.44M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : چهارم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
. 🔰 چگونه دین، انسان را فرشته می کند؟ 💠 ما را می خواهند کنند، پس دین برای این است که ما فرشته بشویم. آنوقت از _ _ سئوال کردند: (اکّالون للسّحت)* چیست؟اینها خواص اصحاب بودند، برایشان مجهول نبود از حضرت سئوال بکنند که این (اکّالون للسّحت)یعنی چه؛ این را از کسی که می گوید من را در ردیف ملائکه کردند، سئوال می کنند که این" اکّالون للسّحت "یعنی چه! آنوقت می فرماید: (هو الّذی یقضی لاخیه حاجته ثمّ یقبل هدیته)*. یک کسی مشکل و کار مردم را حل کرد؛ آن یکی رشوه نداد، مال طیّب و طاهر را به عنوان هدیه برد که محبتی نسبت به ما کرد، ما هم جبران کردیم. گفت: این هدیه (سُحت) است. کار کردی برای رضای خدا، بگذار جامعه راحت بشود؛ هیچ توقعی نداشته باش، این می شود " ". مگر فرشته چکار می کند؟! هیچ تفسیری شما دیدید که این بگوید مال طیب و طاهر ایراد دارد؟ شما تلاش و کوشش کردید مشکل را برای این آقا حل کردید؛ او هم باغبان بود، یک سبد میوه احسان کرد، طیب و طاهر هست؛ ولی فرمود: این (اکّالون للسّحت)است. جامعه را با لطف و مهر باید اداره کرد؛ این (اکّالون للسّحت)این است:(یقبل الهدیه) بعد از یک کار. رشوه که نیست،(اکّالون للسّحت)؛ بله، این می شود فرشته! او هم می داند که این نمی تواند قبول بکند، قبول نکرده است؛ این می شود بهشت دیگر، این می شود ! وقتی وجود مبارک حضرت ظهور کرد، یک عده اینجور می شوند! این که در کتاب ها نوشته شده، حالا همه اینجور نشوند؛ برخی می شوند. این‌که گفته می شود: (مگر دستم را بو کردم)، آنوقت همین جور می شود. یک کسی می خواهد بفهمد که فلان رفیقش کجاست، بو می کند می فهمد. اینکه می گوید دستم را بو کردم، برای اینکه در روایات دارد که زمان ظهور حضرت، خواص اینجور می شوند. از این به بعد گفتند: من که دستم را بو نکردم؛ مگر می شود یک عده ای دست خودشان را بو کنند، بفهمند فلان حادثه کجاست؟! بله، اینها آنوقت تربیت می شوند، این فرشته می شود! اگرجناب سنایی گفت:(تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک/برگ توت است به تدریج کنندش اطلس)*، گفت: الآن گران ترین فرش، پرده، حوله؛ ابریشم است. از ابریشم که گران تر روی کره زمین ندارید! این از همین برگ توت است که جمع می کنند، درون سطل زباله می ریزند. وقتی این برگ مدرسه رفت، استاد دید، پیش استاد درس خواند، نزد کرم ابریشم درس خواند، می شود (اطلس)؛ " اطلس " یعنی ابریشم. ---------------------------- 📌 سوره مائده/۴۲ 📌تمام نهج البلاغه/ص ۵۴۷ 📌 دیوان سنایی/قصیده ۹۰ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ @rahighemakhtoom
⚫️کل نفس ذائقة الموت درگذشت مادر بزرگ خادم قرآنی سرکار خانم سیف رو خدمت ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحومه غفران الهی را مسئلت میداریم. حمد و سوره ای را نثار روح آن مرحومه بفرمایید. با تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عبد باشیم 🎙 به ما فرمودند طوری قرآن بخوانید که الآن در بساط قرب الهی نشسته اید دارید از او وحی می گیرید دارد با شما صحبت می کند اینطوری قرآن بخوانید وضو بگیرید با حضور باشید رو به سوی قبله بشینید در بساط قرب و انس او بشینید بگذارید که خدا (جلّ و علی) با شما صحبت کند عبد باشید حاضر باشید مودب بشینید مشافهتا از او حرف بشنوید و وقتی به شما خطاب می کند: «یا ایها الذین آمنوا» در جواب عرض کنید : «لبیک» آمدیم ایستادیم بنده ایم بنده بنده... . @rahighemakhtoom
◼️قرآن درباره‌ی تلاوت خودش می‌فرمايد: «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ای پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم: ‏الف: بر تمام كارهای تو. ‏ب: بر تلاوت قرآن تو. ‏ج: بر تمام كارهايی كه شما مردم انجام می‌دهيد. ◽️‏يعنی تمام شئون و كارهای پيامبر و تمام كارهای مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی ديگر قرار گرفته و اين نشانه‌ی اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است. 📚تفسیر نور تفسیر ایه ۹۱ سوره نمل