eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
662 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 25)پایان فصل 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: تنها انتظار فرج کافی نیست؛ تهیأ، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است، مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع می شود، به حدی که: ملات ظلماً و جوراً. (ر.ک. بحارالانوار، ج36) جهان مملو از ظلم و جور می گردد. 🔰خدا می داند که به واسطه ی ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید. خدا کند ظهور آن حضرت با عافیت مطلقه برای اهل ایمان باشد و زود تحقق پیدا کند. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان و طاعت و بندگی انجام گیرد؟! خدا به اهل ایمان توفیق دهد که از فتن مضله کناره گیری کنند. 📔کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 119 @rahighemakhtoom
💢علم و معرفت در عصر ظهور 🔅ميان مقوله «معرفت» با «حقيقت شناسي» رابطه متقابل برقرار است؛ يعني معرفت، مساوي است با حقيقت‌يابي و حقيقت‌يابي جز از طريق معرفت حاصل نمي‌شود. 🔅 به تعبير ديگر، انسان بصير و عالم زودتر به حقيقت و دين حق راه پيدا مي‌كند تا انسان جاهل و غير بصير (اگر بتوان هدايتي براي انسان جاهل و غير بصير متصور شد). 🔅از جمله تمايزات مردمان عصر ظهور با مردمان قبل از ظهور، اين است‌كه مردمان عصر ظهور به‌ دليل لياقت و شايستگي به درجه‌اي رسيده‌اند كه مسئله ظهور (كه نقطه عطف تاريخي براي همه انسان‌هاست) در آن دوران رخ مي‌دهد. 🔅 لياقت و شايستگي مردمان عصر ظهور داراي نشانه‌هايي است‌كه يكي از آن‌ها، همان رشد و تعالي معرفت و آگاهي آنان است. 🔅در اين ‌باره امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد: " الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً" 📔[مجلسي، بحار الانوار، ج52، ص336.]؛ علم و دانايي از بيست و هفت حرف تشكيل شده است. همه آن‌چه پيامبران آورده‌اند، دو حرف مي‌باشد و مردمان، بيش از دو حرف علم تاكنون نشناخته‌اند. آن‌گاه كه قائم قيام كند، بيست و پنجم حرف ديگر را ظاهر سازد و ميان مردم گسترش دهد تا در مجموع بيست و هفت حرف گسترش پيدا كند. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 7تا 9 📌آمرزش خواهی فرشتگان الی باید بداند که اگر واقعی پیدا کند و و آگاهی او به کامل باشد برای او از پروردگار طلب آمرزش می کنند و می گویند: "ای خدائی که دانش و مهربانی ات همه چیز را فراگرفته است به کسانی که به مرحله توبه قدم نهاده اند و توبه را تکمیل نموده اند و دارای و اند آنها را از گرفتاری دوزخ برهان . پروردگارا آنها را وارد بهشت جاویدان خویش کن همان طوری که به آنها وعده کرده ای و پدران و همسران و ذریه آنها را هم اگر و شایسته باشند به این نعمتها داخل فرما و از گناهان آنها را نگه دار و کسی را که تو از گناه نگه داری به او فرموده ای." 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه دهم و پایانی 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مراقبت زمان مناجات و نماز ✳️خدا مرحوم مفيد(رضوان الله عليه) را غريق رحمت کند! در امالي خود اين بيان را دارند که وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در سفري حالا يا غزوه بود يا غير غزوه با مردم بودند همان نزديک‌هاي ظهر شد مرتّب آسمان را نگاه مي‌کردند. ✳️به حضرت عرض کردند چطور به آسمان نگاه مي‌کنيد؟ فرمود: «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ‏ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس‏»؛[الأمالی(للمفيد)، النص، ص136.] ما قبل از اسلام شترباني مي‌کرديم، چون قسمت مهم اقتصاد عرب همان شتر بود؛ چه وقت اينها به مرتع مي‌روند؟ چه وقت برمي‌گردند؟ چه وقت شير مي‌دهند؟ چه وقت بار مي‌برند؟ ما شتربان بوديم. بعد از ظهور اسلام، شمس‌بان شديم. ✳️ مواظب هستيم چه وقت شمس از دايره نصف النهار مي‌گذرد که با خداي خود مناجات کنيم، چون «إنَّ الْمُصَلِّي يُنَاجِي رَبَّهُ»؛[من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص210] من الآن نگاه مي‌کنم ببينم چه وقت آفتاب از دايره نصف النهار مي‌گذرد که نماز ظهر را شروع بکنيم، «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ‏ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس‏»؛ يعني ما از زمين به آسمان رفتيم که انقلاب اسلامي اگر کسي قدرش را بداند هم همين کار را کرده است. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه دهم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره؛ نگاشت :(308) 🟣مراتب وجودى نعمتها برخى از قدما (یعنی مفسران دوره اول)بر اثر غفلت از حقيقت تشكيك به اشتراك لفظى اسم هاى نعمتهاى بهشت و نعمتهاى دنيا فتوا داده اند . و طبق نقل طبرى و زمخشرى و ديگران (از مفسران اولیه)چنين گفته اند: هيچ چيزى از نعمت های بهشت شبيه آنچه در دنيا وجود دارد نيست ، مگر در اسم ؛ يعنى، فقط در لفظ شبيه هم است، نه در معنا و محتوا؛ زيرا ذوات آنها متباين است. در حالى كه شى ء واحد مى تواند داراى درجات گونه گونِ وجود باشد مثلا در مراتب طبيعت، مثال، عقل ،وجودهاى متعددى باشد؛ خواه آنچه از اين وجودهاى طولى منتزع است، ماهيت باشد و خواه مفهوم. البته به لحاظ مبدا قابلى (پدیده و آفریده)تفاوت فراوانى بين نعمت بهشت، مانند ميوه ها و بين نعمتهاى دنيا وجود دارد؛ زيرا ميوه هاى بهشت محصول درخت نماز و روزه و ساير اعمال صالح و ميوه هاى دنيا محصول درخت برخاسته از آب و خاك و كود و هوا و نور فيزيكى است، ليكن اصل هستى كه داراى درجات طبيعى، مثالى، عقلى و الهى است در جايى كه نيازمند علت است متقوم به مبدا فاعلى(آفریدگار) است و تقوم به مبدا قابلى در حقيقت هيچ موجودى از جهت اصل هستى دخيل نيست، بلكه بر اثر ويژگى مورد است. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 295) ☑️- خویشاوندان (جلسه پنجم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت سوره مبارکه فجر هدیه به پیشگاه مطهر امام شهید حسین بن علی علیه السلام امام صادق عليه السلام سوره فجر را سوره امام حسين عليه السلام نامیده اند! @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞پرسش های اساسی و پاسخ های اندیشه محور(جلسه یازدهم) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)✴️ @rahighemakhtoom
🔰دلا نزد کسی بنشین که از دل ها خبر دارد! امام صادق علیه السلام :شاوِرْ في أمرِكَ الذينَ يَخشَونَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ . در كار خود با كسانى مشورت كن كه از خداوند عزّ و جلّ مى ترسند . 📚بحار الأنوار : 75/98/5 . 🌱🌱🌱 📃پ ن: 🔗مشورت یه جور سفره دل رو پیش یکی دیگه پهن کردنه!حواست به مهمونی که سر این سفره خیلی خیلی پر قیمت می نشونی باشه.! 🔗مشورت دادن به دیگران تنها به تحصیلات دانشگاهی و حوزوی داشتن و گوش شنوایی برای شنیدن حرف و سخن دردمند بیچاره ای که از روی ناچاری به جناب مشاور روی آورده نیست.! 📎برجستگان خرد و اندیشه می گویند: با کسی طرح مشکل کن که خودش مشکل تو رو نداشته باشه!خلاصه مصداق "کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی" نباشه. بی شعور هم نباشه که چه بسیار درس خواندگانی که از فهم عمیق مسائل زندگی بی بهره اند. 🔗و بسیار مهمتر، بر اساس مرام انسان کامل الهی باکسی درد دل کن و ازش کمک فکری بخواه که علاوه بر این که دانش داره، دلسوزی داره خیر خواه هم باشه،خیر خواهی یعنی در نظر گرفتن خوشایند "خدا" در فرایند حل مشکل ، نه این که چیزی پیشنهاد بده که "تو" خوشت بیاد! 🔗ابزارها و امکانات و عقل و هوش و همه آنچه که در فرایند حل مشکل وجود دارند را در دستان پرقدرت خدا بداند و ببیند. حرف و سخنش، دیدنش ،طرح و برنامه و راهنمایی اش تورا به هستی آفرین و خدای همه کاره آشتی دهد و نزدیک سازد. 🌷زندگی تون در سایه سار امن و امان الهی پر برکت باد🌷 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
26.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰برترین ویژگی ائمه علیهم السلام 🎤گفتاری از استاد دکتر محی الدین 🎙در انتشار آموزه های دینی رسانه باشیم. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی 🔰درس هجدهم: امثال قرآن‌ ⏺ضرب المثل در قرآن 🟣ضرب المثل در قرآن سه گونه است: 🔹 ضرب المثل هايى كه با استفاده از نيروى تخيل، صفات، حالات درونى افراد و يا گروههاى شايسته و ناشايست را به ترسيم كشيده است؛ اصطلاحاً به اين نوع ضرب المثل، تمثيل مى‌گويند كه بحث آن به طور مفصل گذشت. 🔹ضرب المثل هايى كه از سرگذشت اقوام پيشين و واقعيتهاى حيات پرفراز و نشيب انسانها براى عبرت آيندگان بهره گرفته شده است؛ اين نوع ضرب المثل، برگرفته از واقعيتهاست نه تخيل؛ مانند: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ ... وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ... وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ ...». خداوند در اين آيات براى مثال از دو زن ناشايست و دو زن شايسته ياد مى‌كند تا تنبّهى باشد براى كسانى كه گمان مى‌برند انسان تابع محيط است و در انديشه و رفتار، مقهور ساختار جامعه است؛ درصورتى‌كه چنين نيست. آنچه انسان را مى‌سازد، تصميم خود اوست (اين قسمت در رابطه با قصص قرآنى است و در همان بخش آورده‌ايم). 🔹آوردن جمله‌هايى كوتاه كه هر كدام سرگذشتى دارد؛ اين نوع ضرب المثل در زبان هر ملتى فراوان است. قرآن از هيچيك از مثلهاى رايج عرب بهره نگرفته است؛ بلكه برعكس، از قرآن، مثلهايى در زبان عرب رايج شده است .ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
قلمرو قرآن.docx
52.3K
مقاله 52 📌قلمرو قرآن 📝فرازی از متن مقاله: موضوع قلمرو قرآن از موضوعاتی است که میان عالمان اسلامی درباره آن دیدگاه های گوناگونی مطرح شده بویژه که در دهه های اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانی خود و رویارویی آنها با نظریه های دیگر ادیان و مکاتب، رنگ بیشتری به خود گرفته است. در این زمینه میان اندیشمندان مسلمان سه دیدگاه را می توان به روشنی دید. یک . دیدگاه حداکثری که می گوید: قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را در ظواهر الفاظ بالفعل دارا می باشد. دو . دیدگاه حداقلی که معتقد است قرآن، نه تنها عهده دار علوم بشری نیست، که در مقوله دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. سه . در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه اعتدالی است که خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت برای مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان(ع) باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسی دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را به نقد کشیده و در نهایت دیدگاه سوم را که دیدگاه اعتدالی است برگزیده همراه با دلایل و استنادات قرآنی، روایی و عقلی اثبات کرده است. 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رفع تباهی 🔹 فرمود در فضای درون ملت و ، با بَدی بجنگید نه با بَد! در برخورد با بیگانه‌ ها اگر بخواهند حمله ‌ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین ؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء». 🔹 بد را كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ‌ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی‏ بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می ‌شود. 🔹 اینكه گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه‌ ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی ‌كند، من «كَی» می‌ كنم, داغ می ‌كنم، چون سابقاً برخی از بیماری‌ ها را با داغ كردن معالجه می ‌كردند. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 @rahighemakhtoom1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا