eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 ایران دو تا دشمن داره 👈 دشمن خارجی ، دشمن داخلی 🌹 حضور حداکثری 🌹 در راهپیمایی یا انتخابات ، 👈 باعث نامید شدن دشمنان خارجی می شود . 🌹 اگر به هر دلیلی ، 🌹 حضور مردم کم باشد ؛ 🌹 دشمن را به این تحلیل می رساند ؛ 🌹 که مردم دیگر طرفدار نظام نیستند . 🌹 و به خود جرات می دهند ؛ 🌹 تا به ایران حمله کنند . 🌹 اما دشمنان داخلی ، 🌹 با انتخاب درست و شایسته ، 👈 به راحتی قابل دفع هستند . 🌹 البته به شرط اینکه 👈 آن دشمنان داخلی را بشناسیم . @rahighemakhtoom
📌 شرکت در انتخابات 🔸ما با داشتن این ذوات قدسی که فرشتگان الهی ‌اند چرا بالا نیاییم؟ چرا کشور ما نیاز داشته باشد به خاطر فشار اقتصادی و مانند آن؟ چرا سرقت باشد؟ چرا نجومی باشد؟ چرا و چرا و چرا و چرا؟! همه این حرف‌ ها را می ‌گوییم، اما در انتخابات شرکت می ‌کنیم. این کشور، کشور ماست! این دین، دین ماست! این نظام، نظام ماست! این بیگانه ‌ها از هر طرف حمله کردند، دارند می ‌چاپند و غارت می‌ کنند. کشور خودمان را دوست داریم، آب و خاک خودمان را دوست داریم و می‌ رویم شرکت می ‌کنیم و رأی می‌ دهیم، اما این حرف‌ ها را هم می ‌زنیم. این ظرفیت هست که سوسمارخور بشود آقا! 🔸 ائمه (علیهم السلام) همه گفتند، این دین سرتاسرش بوسیدنی است! شما در کتاب «اطعمه و اشربه» ملاحظه کنید، اینها نمی‌ خواهند ما بهشت برویم، بلکه می ‌خواهند فرشته بشویم. چرا درباره سلمان و اینها آمده که بهشت به چند نفر علاقه مند است؟ چرا ما این طور نباشیم که بهشت مشتاق ما باشد، چرا ما مشتاق بهشت باشیم؟ مگر درباره سلمان نیامده؟ مگر درباره آن چند نفر نیامده که «إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ إِلَیهِم‏» کذا و کذا و کذا؟[1] [1]. كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص727. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فجر جلسه 4 تاریخ: 1398/11/29 🔻🔻🔻 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 آزمون الهی 🔹 انتخابات یك آزمون الهی است، گرچه ما هر روز در معرضِ آزمونیم، در بامداد و شامگاه در معرضِ امتحانیم [و] هر كاری كه انجام می ‌دهیم مطابق با آن امتحانی داریم؛ [اما] در قرآن كریم آمده است امتحان های حساس سالی یكی دو بار اتفاق می ‌افتد؛ فرمود مگر اینها نمی ‌دانند كه ﴿یفْتَنُونَ فِی كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾؟[1] در جریان اعزام به جبهه در صدر اسلام این طور بود، در آن دفاع مقدس هشت ‌ساله این طور بود، در زمان صلح و آرامش، انتخابات این طور است؛ ذات اقدس الهی حسنه دنیا و آخرت مرحمت كند! این یك احترام به قانون اساسی است، احترام به ملیت ماست، احترام به نظام اسلامی است، تقویت نظام است. در امر جامع هرگز مؤمن غفلت نمی‌ كند، این آیه را شما بارها شنیدید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾؛ آنها كسانی ‌اند كه بعد از ایمان به خدا و قیامت، ﴿إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾؛[2] جبههٴ جنگ امر جامع است، انتخابات امر جامع است، مسائل مانند آن امر جامع است؛ یعنی در امور جمعی و در امور اجتماعی هرگز مردم رهبرشان را رها نمی ‌كنند، اگر هم یك وقتی خواستند مسافرت كنند اجازه می ‌گیرند؛ جریان حنظلهٴ غسیل الملائكه ذیل همین آیه است، فرمود وقتی [موسم] جبهه شد كسی حق ندارد بدون اذن رهبر از جبهه برود، [حق ندارد از جبهه برود] مگر اینكه او اذن بدهد: ﴿لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾. این انتخابات جزء امر جامع است؛ اگر این كتاب، كتابِ جهانی است كه هست، اگر كتابی است به تعبیر امام صادق (سلام الله علیه) «كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ‏ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هر روز تازه است مانند شمس و قمر همین است، این امر جامع الآن شامل انتخابات است. فرمود: مؤمنان كسانی‌ اند كه وقتی امر اجتماعی رسید رهبرشان را تنها نمی‌ گذارند، مسئولینشان را تنها نمی ‌گذارند، دست‌اندركاران را تنها نمی ‌گذارند: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾، آنهایی كه ﴿آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾،[4] تازه آنهایی كه معذورند باید اجازه بگیرند، مگر حنظله معذور نبود؟ مگر آنهایی كه بیمار داشتند معذور نبودند؟ فرمود شما که همین طور دارید می‌روید دیگری خیال می‌كند كه می‌ شود رفت، تو بگو من معذورم! تا اذن نگیری [و] به دیگران نرسانی كه معذوری صحنه را ترك نكن: ﴿وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾، اگر اینها دشمن ‌اند [و] اینها در كمین ‌اند، خب چرا ما حاضر نشویم؟ چرا به كشورمان، به ملیتمان، به مملكتمان، به صلاح و فلاحمان بها ندهیم؟ هر چه بیشتر بهتر! آن آقایانی كه رأی می‌ آورند، بین خود و بین خدا مسئولیت بیشتری احساس می ‌كنند؛ ما به هر كس می ‌خواستیم رأی بدهیم دادیم، هر كس از صندوق رأی بیرون آمده است او نمایندهٴ ماست چه ما به او رأی داده باشیم چه رأی نداده باشیم؛ هم باید دعا بكنیم هم تقویت بكنیم [و] اگر مشكلی داشتیم [باید] در جلسات خصوصی بگوییم، این جلسات خصوصی، این شورای اداری و این دیدارها برای گفتن مشكلات است، وگرنه مشكلات را شما علن كردید به سود كیست؟ دیدارهای خصوصی خیلی اثر دارد، امر به معروف و نهی از منكر سرّی هم همین طور است. اما هر كس از صندوق رأی به در آمد نمایندهٴ ماست، چه ما به او رأی داده باشیم و چه به او رأی نداده باشیم. [1] ـ سورهٴ توبه، آیهٴ 126. [2] ـ سورهٴ نور، آیهٴ 62. [3] ـ الغیبة للنعمانی، ص134. [4] ـ سورهٴ نور، آیهٴ 62. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1385/09/24 @rahighemakhtoom
آزمون الهی.mp3
1.47M
📌 آزمون الهی 🔹 انتخابات یك آزمون الهی است، گرچه ما هر روز در معرضِ آزمونیم، در بامداد و شامگاه در معرضِ امتحانیم [و] هر كاری كه انجام می ‌دهیم مطابق با آن امتحانی داریم؛ [اما] در قرآن كریم آمده است امتحان های حساس سالی یكی دو بار اتفاق می ‌افتد؛ فرمود مگر اینها نمی ‌دانند كه ﴿یفْتَنُونَ فِی كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾؟[1] در جریان اعزام به جبهه در صدر اسلام این طور بود، در آن دفاع مقدس هشت ‌ساله این طور بود، در زمان صلح و آرامش، انتخابات این طور است؛ ذات اقدس الهی حسنه دنیا و آخرت مرحمت كند! این یك احترام به قانون اساسی است، احترام به ملیت ماست، احترام به نظام اسلامی است، تقویت نظام است. در امر جامع هرگز مؤمن غفلت نمی‌ كند، این آیه را شما بارها شنیدید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ﴾؛ آنها كسانی ‌اند كه بعد از ایمان به خدا و قیامت، ﴿إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾؛[2] جبههٴ جنگ امر جامع است، انتخابات امر جامع است، مسائل مانند آن امر جامع است؛ یعنی در امور جمعی و در امور اجتماعی هرگز مردم رهبرشان را رها نمی ‌كنند، اگر هم یك وقتی خواستند مسافرت كنند اجازه می ‌گیرند؛ جریان حنظلهٴ غسیل الملائكه ذیل همین آیه است، فرمود وقتی [موسم] جبهه شد كسی حق ندارد بدون اذن رهبر از جبهه برود، [حق ندارد از جبهه برود] مگر اینكه او اذن بدهد: ﴿لَّمْ یذْهَبُوا حَتَّی یسْتَأْذِنُوهُ﴾. این انتخابات جزء امر جامع است. @rahighemakhtoom
📌 تلنگر اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلائی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و آن گاه به سلوک بپردازد، باید بداند این خیالی است باطل و شیطانی و چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمی شود زیرا عالم دنیا عالم گرفتاری است . تمام اولیاء خدا که بجائی رسیده‌اند با همین گرفتاری‌ها بوده است؛ بلکه همیشه گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. منبع: پرتوی از نور مجرد ( مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ) @rahighemakhtoom
برشی از (67) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد ⏹حضرت سجّاد (عليه السلام) در اين دعا، حمد را با توحيد خداي سبحان آغاز و پس از بيان رازقيّت خدا، محاسبه‌ي اعمال و كيفر تبهكاران و پاداش نيكوكاران، به بيان ويژگيها و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي توان به آن دست يافت و همچنين برخي از آثار ترك حمد مي پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: ⏪الف: حمدْ فصلِ مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و مرز انسانيّت انسان مي دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر حدّ انسانيّت نيست. در فرهنگ قرآن و عترت، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه معنايش «حيوان ناطقِ حامد» است. ⏺بنابراين، اگر كسي حامد نبود يا تنها در حدّ زبان اهل حمد بود نه در قلب و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان ناطق و گوياست امّا از حدود انسانيّت خارج شده، به مرز بهيميّت پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمتها بهره مي برند، ولي معرفت حمد ندارند. ⏺شايان ذكر است كه، آنچه فارق بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه‌ي كامل حمد است كه امام سجّاد (عليه السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه ويكم صحيفه بيان كرده اند وگرنه همه‌ي موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شي ء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم)[ سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 44.]. ⏺سرّ اين كه خداي سبحان درباره‌ي برخي انسانها مي فرمايد: همانند چهارپايان، بلكه از آنها نيز پست ترند: (أولئك كالأنعام بل هم أضلّ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 179]، اين است كه حيوانات نيز مرتبه‌ي ضعيف شكر را دارند، ولي چون از عقل بهره اي ندارند به كمال حمد معقول نمي رسند؛ اما انسان با داشتن كمال عقلي، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده‌ي شعور حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي گيرد و با داشتن چراغ، بيراهه مي رود. چنين عقلي در اسارت هوسهاست: «كم من عقل أسيرٍ تحت هوي أميرٍ»[ نهج البلاغه، حكمت 211.]. ⏪ب: حمد عامل همزيستي با پيامبران و فرشتگان و ره توشه اي براي سرعت و سبقت به سوي رضايت و عفو الهي است. ⏪ج: حمد روشني بخش تاريكيهاي عالم برزخ و هموار كننده‌ي راه انسان به سوي رستاخيز است؛ تاريكي برزخ بر اثر گناه است و نور آن با طاعت تأمين مي شود. با روشن شدن برزخ، راه انسان به سوي قيامت كبرا هموار مي شود و پيمودن اين راه كه براي برخي انسانها، همانند ورود از دنيا به برزخ بسيار دشوار است، آسان مي گردد. ⏺بيان مطلب اين كه، حقيقت مرگ از نظر دين، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار»[ بحار، ج37، ص146]. اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش زيست شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسانها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی سوره قریش ▪️سوره قریش یا ایلاف صد و ششمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. این سوره را از آن جهت که درباره همبستگی قریش سخن می‌گوید، قریش یا ایلاف نامیده‌اند. این سوره نعمت‌های خدا به قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمت‌های الهی بیان می‌کند. از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هر یک از طواف‌كنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او می‌دهد. ▪️این سوره را قریش یا ایلاف نامیده‌اند؛ زیرا درباره همبستگی قریش (لایلاف قریش) سخن می‌گوید.[۱] ▪️سوره قریش جزوسوره‌های مکی قرآن و در ترتیب نزول بیست و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و ششمین سوره است[۲] و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▪️سوره قریش ۴ آیه، ۱۷ کلمه و ۷۶ حرف دارد. این سوره از نظر حجمی جزو سوره‌های قصار است.[۳] 📚پانویس 1.دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸. 2.معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۱۶۶. 3.دانشنامه قرآن و قرآن‌پژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:محتوای کلی سوره قریش ▪ سوره قریش از آغاز تا پایان درباره قریش سخن می‌گوید و نعمت‌های خدا را در مورد قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمت‌های الهی این گونه بیان می‌کند که خداوند توصیه کرده اساس و محور این هم‌بستگی، پرستش خداوند و صاحب خانه کعبه است، که گرسنگی آنان را به سیری و رفاه و ناامنی آنان را به امن و آرامش تبدیل کرده است.[۴] 🔹 مفسران معتقدند سوره فیل و قریش، هر دو یک سوره هستند، به دلیل اینکه مطالب آنها بسیار به هم پیوند دارد. به همین سبب برای خواندن یک سوره کامل در هر رکعت از نماز، اگر کسی سوره قریش را انتخاب کند باید هر دو را با هم بخواند.[۶] 🔹 از پیامبر(ص) نقل است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هریک از طواف‌كنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او می‌دهد.[۷] 📝 پانویس: 4. نک: دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۲۹۶-۱۲۶۸ 5. خامه‌گر، محمد، ساختار سوره‌های قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش. 6. علی‌بابایی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲ش،ج۵، ص۵۹۹. 7. طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۸۲۷. 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
106.Quarish.01-04.mp3
3.82M
🔅🔅🔅 📌نگاشت3:تفسیر صوتی سوره قریش ▪ برخى مفسران، اين سوره را ادامه سوره قبل دانسته و به رواياتى استناد مى‌كنند كه جدا كردن آن دو را در نماز جايز نمى‌داند. نظير دو سوره ضحى و انشراح. اگر ابرهه پيروز مى‌شد معاش قريش از هم مى‌پاشيد و به خاطر حفظ معاش قريش، خداوند اصحاب فيل را نابود كرد. 🔹 «رِحْلَةَ» پيمودن راه بر روى راحلة و مركب است. قريش سالى دو بار سفر تجارى داشتند، يكى در زمستان به منطقه يمن و يكى در تابستان به منطقه شام. 🔹 در برابر رسم جاهليّت كه خونريزى و جنگ را ارزش مى‌دانست، تكرار كلمه ايلاف و الفت، بيانگر لطف و رحمت الهى به قريش است. 🔹 سفرهاى تجارى موجب رونق صادرات و واردات مى‌شود و بهبود زندگى و تبادل فرهنگ را به دنبال دارد. 🔹 پس از انهدام اصحاب فيل، مردم براى اهل حرم، حريم خاص قائل بودند. 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 ادب اجتماعی 🔹 وجود مبارک حضرت فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ شما شیعیان ما هستید به زیارت یکدیگر بروید و یکدیگر را ترک نکنید. چرا؟ «فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛ غالب این جمله ‌های خبری به داعی انشا نقل شده است؛ یعنی شیعیان ما! وقتی دور هم جمع شدید، نگذارید مجلستان به حرف‌ های عادی بگذرد. آیه‌ و روایتی بخوانید که حرف ‌های ما مطرح بشود. 🔹 حالا که زیارت کردید و احادیث ما را گفتید، احادیث ما چه خاصیتی دارد؟ «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛[1] عاطفه ایجاد می ‌کند، محبت ایجاد می ‌کند، رازداری ایجاد می‌ کند، ادب ایجاد می‌ کند، خاصیت احادیث ما این است. چطور خاصیت احادیث ما این است که ادب ایجاد می ‌کند؟ ما یک مَثل داریم که این مَثل حق است، می‌ گوییم: «سنگ روی سنگ بند نمی‌ شود»! درست هم هست. الآن اگر بخواهند بُرجی یا قصری بسازند، سنگ اوّل را گذاشتند سنگ دوم که روی آن بند نمی ‌شود، یک ملات نرم می ‌خواهد وگرنه شما سنگ دوم را بگذاری روی سنگ اوّل می ‌لغزد و سنگ روی سنگ بند نمی ‌شود. فرمود احادیث ما و کلمات ما ادب ‌آموز است، ادب آن ملات نرم است آن وقت قصر می ‌سازید. با ملات قصر ساخته می ‌شود نه با سنگ! «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ ادب است که جامعه را اداره می‌ کند، برای اینکه اینها کریم هستند. انسان کریم است و کَرم با ادب آمیخته است. 🔹 در زیارت جامعه کبیر یکی از اوصافی که وجود مبارک امام هادی (سلام الله علیه) برای ائمه و اهل بیت (علیهم السلام) ذکر می ‌کند همان وصفی است که خدا در قرآن در سوره «انبیاء» برای ملائکه ذکر کرده است. در سوره «انبیاء» خداوند برای ملائکه چه چیزی ذکر کرده است؟ فرمود این ملائکه کسانی هستند که ﴿لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾،[2] عمل می ‌کنند. وجود مبارک امام هادی در زیارت جامعه کبیر وصف ائمه (علیهم السلام) را همین قرار می ‌دهند که اهل بیت کسانی هستند که «لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ».[3] نه بدون اجازه خدا سخن می ‌گویند، نه بعد از دستور خدا عقب افتاده ‌اند، نه جلو می ‌زنند، نه دنبال هستند، ما پیرو اینها هستیم. فرمود جامعه را کریمانه باید اداره کنید؛ آن وقت نه طلاق خواهیم داشت، نه دادگاه خواهیم داشت. آنچه که مشکل ما را حلّ می ‌کند ادب ماست. فرمود مؤدّبانه جامعه را اداره کنید؛ حالا گاهی ضرورتی پیش می ‌آید برای اختلافات، حرفی دیگر است؛ سهو و نسیان، حرف دیگری است. فرمود: «قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیهِ»؛ اگر کسی با الفت و ادب با جامعه رفتار دل‌ های جامعه او را می ‌طلبد. [1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص186. [2]. سوره انبیاء, آیه27. [3]. زاد المعاد _ مفتاح الجنان، ص514. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/09/29 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 لذت علم 🔹 همین كه این بزرگواری را داشته باشید و بدانید كه دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او باشد راحتید؛ چه مرد و چه زن، تنها مانع ‌اش همین است. اگر فهمید دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او وقت صرف بكند، آنگاه دنیا برده آدم می‌ شود. انسان هم موفق است به فراگیری، هم از علم لذت می ‌برد و هم از تعلیم بهره می ‌برد و اگر هم یك وقتی پایش لغزید و دستش لرزید، همه موجودات دست باز كردند كه او را نگه بدارند «تَسْتَغْفِرُ لَهُمْ [حَتَّى‏] كُلُّ رَطْبٍ وَ یابِسٍ [یسْتَغْفِرُ لَهُمْ‏] حَتَّى حِیتَانُ الْبَحْرِ»؛[1] برای طالب علم همه موجودات طلب مغفرت می ‌كنند، حتی ماهی ‌های دریا برای او طلب مغفرت می ‌كنند! اگر یك وقتی اشتباهی كرد و لغزید، نه اینكه اهل لغزش باشد! 🔹 امیدواریم خداوند آن توفیق را به همه ما مرحمت بكند كه از هر مانع درونی و بیرونی آزاد بشویم و علوم و معارف الهی را خوب یاد بگیریم و یادگرفته ‌ها را خوب عمل كنیم و عمل كرده‌ ها را خوب به جامعه منتشر بكنیم تا از هر شیبیخون و تهاجم فرهنگی نجات پیدا كنیم و جامعه را هم از تهاجم و شبیخون فرهنگی نجات بدهیم. [1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص16. 📚 دیدار جمعی از خواهران جامعة الزهرا تاریخ: 1374/02/12 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت4:پیام های تفسیر ی سوره قریش سْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَـٰذَا الْبَيْتِ ﴿٣﴾ الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾ 🔅🔅🔅 ✅ 1- شكست دشمنان عامل همبستگى شماست. «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ» ✅ 2- وحدت و الفت ميان اقشار جامعه، از نعمتهاى الهى است. «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» ✅ 3- تا مسائل اقتصادى و امنيّتى جامعه حل نشود، نمى‌توان آنان را به عبادت دعوت كرد. فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ‌ ... وَ آمَنَهُمْ‌ ✅ 4- يكى از فلسفه‌هاى عبادت، شكر مُنعم است. «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ» ✅ 5- خداوند امور مكّه و كعبه را تدبير مى‌كند. «رَبَّ هذَا الْبَيْتِ» ✅ 6- تأمين معيشت و امنيّت جامعه، بايد در مسير بندگى و عبادت خدا باشد. فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ‌ ... وَ آمَنَهُمْ‌ ✅ 7- گرسنگى و نياز به غذا، ويژگى بشر است و تأمين اين نياز، نشانه لطف و رحمت خداوند است. «أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ» ✅ 8- برقرارى امنيّت و برطرف كردن عوامل ترس، كار خدايى است. «آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» ✅ 9- سفر براى كسب درآمد، مورد پذيرش اسلام است. «رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ» 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom