eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 باب علم النبی ▪ وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی می‌آید و چه كسی نمی‌رود. همه طالبان علوم الهی و دانش ‌پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می‌ رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم. ▪ همه ‌ما می‌خواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می ‌سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، این‌چنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه شهر علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة». [1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430. [2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/11/30 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 عامل سعادت ▪️ یكی از شاگردان امام باقر به نام جابر جعفی كه غیر از جابر بن ‌عبد الله انصاری است، او سالیان متمادی در محضر امام باقر درس می‌ خواند، بعد از هجده سال كه خواست خداحافظی كند عرض كرد یك مطلب جدیدی بفرمایید، فرمود هجده سال شما از محضر ما مطالب آموختید! عرض كرد شما دریای بیكرانید، این‌ چنین نیست كه با هجده سال بشود همه علوم یا بخش مهم علوم شما را آشنا شد. در هنگام خداحافظی وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر جعفی فرمود: «بَلِّغْ‏ شِیعَتِی‏ مِنِّی‏ السَّلَام»؛[1] سلام مرا به شیعیان من برسان، آن وقت چندین جمله نصیحت كرد. ▪️ یكی از آن نصایحی كه در طول مدت عمر وجود مبارك امام باقر به جابر می ‌فرمود كه هم برای خودش كارآمد باشد و هم برای همه ما این است كه فرمود مردم یك ترازویی دارند همان طوری كه كالاها را با ترازو می‌ سنجند، خودشان را هم باید با ترازو بسنجند. وجود مبارك امام باقر فرمود جانتان عقلتان روحتان ایمانتان را هم توزین كنید كه چقدر می ‌فهمید؟ چقدر آدمید؟ همین! اینها هم لازم است، اصل این است. ما چقدر می ‌ارزیم؟ ما كه معتقد نیستیم ـ معاذ الله ـ انسان كه می ‌میرد می ‌پوسد، ما معتقدیم انسان كه می ‌میرد از پوست به در می ‌آید. خب انسانیت ما چقدر می ‌ارزد؟ یك روزی ما در پیش داریم كه ما را می ‌سنجند كه آیا وزینیم یا خفیف، تهی مغزیم یا وزین، وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر فرمود به مردم بگو خودشان را بسنجند میزان سنجش هم قرآن كریم است،[2] پس قرآن می‌ شود ترازو، ما می ‌شویم كالا، معارف قرآن حكم قرآن احكام قرآن می‌ شود وزن. ▪️ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) فرمود قرآن ترازوست یك، معارفش مطالب تفسیری‌ اش وزن است دو، شما اعمالتان عقایدتان اخلاقتان مسائل فقهی و حقوقی كه انجام دادید موزونید سه، این موزون را در كنار این وزن با ترازوی قرآن بسنجید، خب این نیاز دارد به اینكه انسان با قرآن مأنوس باشد، نه تنها قرآن بخواند مطالب قرآن را هم بداند، بعد خودش را با قرآن ارزیابی كند، بسنجد ببیند من سبكم یا سنگینم. خب حالا چرا دیگری ما را بسنجد كه ما سبكیم یا سنگینیم؟! ما اگر خودمان را بسنجیم اگر سنگین بودیم كه شاكریم، اگر خدای ناكرده سبك بودیم سعی می ‌كنیم سنگین و وزین بشویم. خب این وصیت وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) است كه به همه ما توصیه كردند كه شما خودتان را بر قرآن كریم عرضه كنید با او بسنجید. ▪️ اما مطلبی را كه به جابر جعفی فرمود در هنگام تودیع و خداحافظی بعد از هجده سال كه فرمود سلام مرا به شیعیان من برسان این جمله را فرمود، فرمود «لَا قَرَابَةَ بَینَنَا وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» خدای سبحان با هیچ كس قوم و خویش نیست، چون ﴿لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ﴾[3] است، آن نسب نامه و شجره و شناسنامه مادی كه ـ معاذ الله ـ ندارد. با هیچ كس ذات اقدس الهی قرابتی ندارد كه كسی به خدا نزدیك باشد و كسی از خدا دور باشد، این اصل اول؛ بعد فرمود: «وَ لَا یتَقَرَّبُ إِلَیهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ یا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِینَا وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» هیچ كس به خدا نزدیك نمی‌ شود مگر از راه اطاعت او و دوستی ما، البته محبت اهل بیت، دوستی اهل بیت اینها به فرمان خداست. اگر كسی دوست خاندان عصمت و طهارت بود، این هم دستور خدا را دارد اطاعت می‌ كند، چون در یكی از «حوامیم سبعه» ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو مزد رسالت من محبت اهل بیت است ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرَاً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[4] اگر كسی با اهل بیت، با علی ‌بن ‌ابی ‌طالب، با فاطمه زهرا با ائمه (علیهم السلام) رابطه ‌ای نداشته باشد ـ معاذ الله ـ مزد رسالت پیامبر را نداد، فرمود دوستی این خاندان مزد رسالت من است. وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در این حدیث نورانی فرمود به اینكه این دو چیز عامل سعادت است: یكی اطاعت خداست و یكی محبت ماست، بعد هم فرمود اطاعت خدا اصل است برای اینكه محبت ما به دستور خداست فرمود: «مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» اگر كسی خدای ناكرده اهل اطاعت خدا نبود و دستور خدا را انجام نداد محبت ما برای او كارآمد نیست، پس اصل اطاعت خداست و محبت ما هم چون خدا دستور داد كارآمد است. [1]. الامالی (طوسی)، ص296؛ بشارة المصطفى لشیعة المرتضى (ط - القدیمة)، ص188. [2]. تحف العقول، ص284؛ «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی كِتَابِ اللَّه». [3]. سوره اخلاص, آیه3. [4]. سوره شوری, آیه23. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/05/16 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ عامل سعادت 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۳۸ خشوع در الی باید را صحیح و اول وقت بخواند و قلبش را متوجّه خدا کند، بخصوص عصر را بیشتر مواظب باشد و در که وسیله تقرب به است و بلکه معراج است و کامل داشته باشد تا موفّق به کمالات روحی گردد.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 شیعه مرزبان ولایت 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 شیعه مرزبان ولایت 🔸 الآن وظیفه ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾[1] اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون ولایت زنده است. اگر كسی از حریم تشیع بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است! 🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه می‌گوید؟ می ‌گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾،[2] این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه‏»[3] حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نور‌ند، این چهارده تا یك حكم ‌اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می ‌شود. 🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با حفظ وحدت اسلامی این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند. [1]. سوره احزاب, آیه06. [2]. سوره توبه, آیه120. [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص294؛ سنن ترمذی، ح3713،ج12، ص175. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/10/29 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته ها و پیام های آیات 12 تا 16 سوره بروج إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ «12» إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ «13» وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ «14» ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ «15» فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ «16» همانا قهر و مجازات پروردگارت شديد است. بى ترديد اوست كه (آفرينش را) آغاز مى‌كند و باز مى‌گرداند. و هموست بخشنده و دوستدار (مؤمنين). صاحب عرش و داراى مجد و عظمت. آنچه را اراده كند حتماً انجام مى‌دهد. ▫ «بَطْشَ» به معناى گرفتن همراه با قهر و غلبه است. ▫ «عرش» به معناى تخت فرمانروايى و كنايه از تدبير الهى است. عرش را به معناى‌ جايگاهى كه همه هستى را در برگرفته است نيز گفته‌اند. بنابراين‌ «ذُو الْعَرْشِ» يعنى صاحب همه هستى و مركز اداره هستى. ✅ 1- قهر و غلبه الهى به گونه‌اى است كه هيچ كس و هيچ چيز نمى‌تواند مانع آن شود. «إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ» ✅ 2- قهر و كيفر از شئون ربوبيّت و در جهت پيشبرد اهداف رسالت و دلدارى پيامبر است. «بَطْشَ رَبِّكَ» ✅ 3- آفريدن و بازگرداندن، كار هميشگى خداوند است. «إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ» ✅ 4- قدرت خداوند بر آفريدن و بازگرداندن يكسان است. «يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ» ✅ 5- خداوند هم قهر و غلبه دارد و هم بخشش و محبّت. بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ... وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ✅ 6- علاوه بر آفريدن، تدبير و فرمان‌روايى همه چيز براى اوست. «ذُو الْعَرْشِ» ✅ 7- در قهر و مهر، هيچ چيز مانع اراده الهى نيست. «بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ- هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ- فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ» ✅ 8- كارهاى الهى محدوديّت ندارد. «لِما يُرِيدُ» (ناگفته پيداست كه اراده الهى همراه با حكمت است و كارى كه حكيمانه نباشد، اراده نمى‌كند تا انجام دهد.) ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت9:نکته ها و پیام های آیات 17 تا 22 سوره بروج هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ «17» فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ «18» بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ «19» وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحِيطٌ «20» بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ «21» فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ «22» آيا سرگذشت آن سپاه به تو رسيده است؟ (سپاه) فرعون و ثمود. آرى، كافران (پيوسته) در تكذيب (حق) هستند. و خداوند از هر سو بر ايشان احاطه دارد. آرى آن قرآن مجيد است. كه در لوحى محفوظ ثبت است. 🔅🔅🔅 ▫ قوم فرعون و ثمود، در قدرت و تمدن و امكانات، بالاترين اقوام بودند و در آيات ديگر قرآن به قدرت آنها اشاره شده است. لذا در اينجا از اين دو قوم نام برده شده است. ▫ اعلام توانايى خداوند در قلع و قمع ابرقدرت‌ها، نوعى آرام بخشى به مؤمنان است. ▫ كلمه‌ «قُرْآنٌ» هرگاه با الف و لام بيايد، مراد از آن، كتاب قرآن است ولى بدون الف و لام، به معناى «مقروء» يعنى خوانده شده است. چنانكه در اين آيات مى‌فرمايد: «بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ» يعنى الفاظ وحى بر پيامبر قرائت شده است. ✅ 1- ابتدا شنونده را تشنه كنيم، سپس سخن خود را بگوييم. «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ» ✅ 2- بايد از تاريخ گذشتگان آگاه بود و از برخورد خداوند با آنان عبرت گرفت. «هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ» ✅ 3- مجهّزترين سپاه و لشكرها در برابر قهر او ناچيزند. «الْجُنُودِ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ» ✅ 4- كافران، در تكذيب قرآن و وعده‌هاى آن اصرار و پافشارى دارند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ» ✅ 5- ستمگران از مدار قدرت الهى خارج نيستند و هيچ راه گريزى ندارند، ولى خودشان نمى‌فهمند. «وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحِيطٌ» (كلمه‌ «وَرائِهِمْ» نشانه غفلت آنان از علم و قدرت خداست.) ✅ 6- هم خداوند، صاحب مجد و عظمت است و هم قرآن او. ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ... بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ ✅ 7- لوحى كه قرآن بر آن ثبت شده، براى ما ناشناخته است، گرچه در نزد خداوند محفوظ است. «فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» ✅ 8- قرآن، از هر گونه تهديد و تحريف بيمه است. «قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» «والحمد للّه ربّ العالمين» ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (2) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 نامها و اوصاف سوره ⏪ سوره بقره به نامها و صفاتى موسوم شده است، مانند: ▫ 1- بقره: شهرت سوره به اين نام بر اثر اشتمال آن بر داستان گاو بنى اسرائيل است كه در آيات 67 تا 73 اين سوره آمده و اين نام مشهور، علم بالغبه است و كاربرد آن در احاديث معصومين (عليهم السلام) از باب همراهى با مصطلح توده مردم است، نه از باب تسميه، زيرا 🔹 اولا، نام گذارى سوره ها توقيفى نيست و هيچ دليلى نيز در دست نيست كه اين سوره را معصومين (عليهم السلام) به نام بقره ناميده باشند 🔹 و ثانيا، بعيد است چنين سوره اى كه معارفى والا و حكمى عميق و احكامى فراوان در بر دارد به نام حيوانى ناميده شود و يا سوره انعام كه مشتمل بر چهل احتجاج توحيدى است به نام چهارپايان موسوم شده باشد و يا سوره نمل كه معارف عميق و قصص بسيارى از پيامبران (عليهم السلام) را در بر دارد به نام مورچه و همچنين سوره مباركه مائده كه بر اثر اشتمال آن بر آيه ولايت شايسته نام سوره ولايت است به سبب تبيين سفره بنى اسرائيل به مائده موسوم شده باشد. ▫ برخى مفسران شيعه و اهل سنت نيز به همين دليل، از عنوان سوره البقره احتراز جسته، به جاى آن، عنوان السوره التى يذكر فيها البقره را برگزيده اند. (13) در برخى روايات نيز از اين سوره به عنوان السوره التى... ياد شده و از گفتن سوره البقره نهى شده است. ▫ (14) جناب آلوسى مى گويد: ممكن است گفتن سوره البقره در صدر اسلام بر اثر استهزاى كافران، مكروه بوده است و بعد از ساطع شدن نور اسلام، نهى مزبور برطرف شده و بدون انكار، شيوع يافته و حديث هم در جواز آن وارد شده است. (15) 📝پی نوشت: 13- مانند سىد رضى (رحمه الله ) در المجازات النبويه و طبرى در جامع البيان . 14- در المنثور، ج 1، ص 46 15- روح المعانى ، ج 1، ص 163 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۴۵ 📌قبض و بسط از این استفاده می‏ شود با اینکه همه چیز حقیقتاً ملک است ولی تعالی با بشر مانند کسی که مستقلاً در مقابل او قرار گرفته عمل فرموده و از او الحسنه می‏ خواهد این به خاطر کرامتی است که تعالی به او فرموده و او را یک موجود مستقل قرار داده و ضمناً به الی فهمانده که قبض و بسط در دست است تا به خاطر این قبض و بسط به برسد و با او ملاقات کند.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌روز بهترین سرمایه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای کریمانه این تعبیر لطیف وجود مبارک (سلام الله علیه) در ، عرض می کند: خدایا! اعضاء و جوارح مرا وارث من قرار بده، مرا وارث آنها قرار مده. مهمترین عضو، سمع و بصر است؛ عرض کرد: (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی). اینطور نباشد که اول چشم را بگیری، گوش را بگیری، من محتاج بچه هایم بشوم؛ من وارث چشم و گوش باشم، یعنی چشم و گوش بروند، من بمانم؛ خدایا! این کار را نکن؛ آنها را وارث من قرار بده که من بروم، آنها بعد از من یقیناً خواهند رفت‌. این (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی) از لطیف ترین تعبیرات دعای نورانی (سلام الله علیه) است؛ این ، دعای کریمانه است و اینها که اند، دعاهایشان این است. 🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۵۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 22. پرهيز از دروغگويي: 🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يكذب و إن كان فيه هواه»[ بحار، ج1، ص143.]؛ 🔸 اي هشام! عاقل دروغ نمي‌گويد، هر چند كه مطابق ميلش باشد. 🔹 «ثمرة العقل الصّدق»[ شرح غررالحكم، ج3، ص333.]؛ 🔸 ثمره عقل راستگويي است. «ما كذب عاقل»[ همان، ج6، ص65.]؛ هيچ عاقلي دروغ نگفته است. ⏪ 23. ابزار غلبه بر مشكلات روزگار: 🔹 «لا يستعان علي الدّهر إلاّ بالعقل»[ بحار، ج75، ص7.]؛ 🔸 جز با عقل نمي‌توان بر مشكلات روزگار فايق آمد. ⏪ 24. نجات دهنده از عذاب الهي: 🔹 «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا في أصحاب السعير»[ سوره ملك، آيه 10.]؛ 🔸 اگر گوش شنوا مي‌داشتيم يا تعقّل مي‌كرديم، جزو اصحاب جهنّم نمي‌بوديم. كسي اهل نجات است كه يا خود مانند چشمه، از درون، آب زلال معرفت بجوشاند (عاقل) و يا مانند استخر، از نهر يا بحر، آب بگيرد (سامع). اما كسي كه در معرفت، خودكفا و عاقل نيست و به صاحب اصيل معرفت گوش فرا نمي‌دهد و سامع نيست، نجات نمي‌يابد. ⏪ 25. بهره‌مندي از امر و نهي: 🔹 «العقل مُنزِّهٌ عن المنكر آمِرٌ بالمعروف»[ شرح غررالحكم، ج1، ص328.]؛ 🔸 عقل، پاكيزه كننده از منكرات و امر كننده به معروف است. 🔹 «العقل يوجب الحذر»[ همان، ص204.]؛ 🔸 عقل،موجب پرهيز و دوري از خطر است. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 221 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ سوم. عنوانِ سفر، سير و سلوك، پيمودن منازل و امثال آن، اگر در امور مادّي طرح شوند، حتماً انفصالِ آغاز و انجام، وسط قرار گرفتن راه و جدا بودن رونده در آن منظور است؛ ولي اگر در امور مجرّد ارايه گردند، چنين نخواهد بود، بلكه ممكن است هيچ فاصله اي بين مقصد و سالك نباشد، به طوري كه مقصود محيط به ساير بوده و قيّوم هويّت او باشد و رونده نيز جدا از جاده نباشد، بلكه با آن متحد بوده و بايد در خويشتن خود سفر كند و از عقبه كئودِ جهل به علم، جهالت به عقل و اِلحاد به توحيد و بالاخره از رحم تنگ طبيعت متولّد شود و به فراخناي فراطبيعت بار يابد كه همگي از شئون وجودي خود سالك محسوب مي گردند. ▫ بنابراين توزيع سلوك به سير در آفاق و انفس از يك سو و تقسيم سفر به اسفار اربعه از سوي ديگر و تنويع مسافت به منازل گونه گون سالكان كوي خداوند از سوي سوم و دسته بندي هاي ديگر، از سنخ تقسيم حجاب دروني و توزيع انحاي خرق آن خواهد بود و اگر كوششي صورت گيرد و رنج سفر طولاني تحمّل شود، ليكن پرده پندار طبيعي كنار نرود و رخسار فراطبيعي پديد نيايد، هرگز چنين سعي خائبي سفر نخواهد بود، لذا راهيان صراط الهي، سفر «من الخلق الي الخلق» را اصلاً سلوك ندانسته و آن را جمود، سكون، ركود و سنگواره شدن مي دانند؛ يعني ملحدي كه از زمين به كيوان سفر كرد، به همان اندازه سير مكاني داشت كه آهن و چدن نقل مكان يافتند، زيرا هيچ سلوكِ مكانت و خرقِ حجاب اِلحاد و شهود آيات توحيد در آن مشهود نيست. ▫ چون عنصر محوري سفر را حضور حق تشكيل مي دهد، در تمام سفرهاي چهارگانه معروف، نامِ سامي حقّ مطرح است و هيچ كدام آنها محجوب از حق نيستند و اگر حركتي فاقد اين عنصر محوري باشد، سرگرداني است، زيرا (فماذا بعد الحقّ إلاّ الضّلال) [سوره يونس، آيه 32.]؛ از اين جهت فرقي بين مبدأو منتها و ما بين آنها نيست، چون «لا مَيز في الأعدام من حيث العدم» [شرح المنظومه، ج 2، ص 191؛ منظومه سبزواري، مقصد اوّل، فريده اوّل، غرر13.]و آنكه محجوبِ از حقّ است، همواره مردّد است و در مدارِ بسته شك تردّد مي كند: (فهم في ريبهم يتردّدون) [سوره توبه، آيه 45.]و از آن جهت كه مبتلايان به رَيب در تيه گمراهي فرو رفته اند، در صحنه قيامت كه ظهور حق بيش از دنياست و برخي كه در دنيا از شهود آن محروم بوده اند، در آخرت به شهود آن نائل مي شوند، متحجّران مُلحد و ملحدانِ لَدُود از رؤيت آن بي بهره اند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سوره مطففين، آيه 15.]، زيرا حجاب اينان خارج از هويّت آنها نيست تا قابل خرق باشد، بلكه عين هستي پست آنان است، لذا جدا شدني نيست، چنان كه برخي از اقسام آتش كه از نهان دوزخيان سر بر مي آورد، قابل اطفا نيست، چون خارج از هويّت آنها نيست تا با آب يا وسيله ديگر خاموش گردد: (نار الله الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة).[ سوره همَزه، آيات 6 ـ 7.] ▫ غرض آنكه عنوان سفر، حجاب و مانند آن، گاهي با تعدّد سالك و مسلك، حاجب و محجوب و نظاير آن همراه است و زماني نيز بدون تعدّد محقّق مي شود. ادامه دارد👈 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت کامل سخنرانی استاد علی صفائی حائری(عین.صاد) 🌿 @einsad ✅ شرح با عرفات، معرفت‌ها و آگاهى‌ها شكل مى‌گيرد و كوچ و هجرت آغاز مى‌شود.با اين معرفت‌ها از خويش و استمرار خويش و از دنيا و پيوند آن با عوالم ديگر و از شهادت و غيب و از خداوند و احاطه و حضور و رحمت و محبت او،با اين معرفت‌ها حريم‌ها و حرمت‌ها در شعور آدمى مى‌نشيند و شعور به حرمات آدمى را به حذر و دقت مى‌كشاند. 📚 حقیقت حج، صفحه 96 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢زمینه نهضت عاشورا 🔹 دعای عرفه یك زمینه ‌ای برای نهضت عاشورا است. برخی از دعاها برای جبران گذشته است كه انسان سیئات گذشته را با دعا ترمیم كند، برخی از دعاها آن قدر سطح ‌اش بالاست و گوهرش عمیق است كه هم گذشته را ترمیم می‌ كند و هم آینده را می‌ سازد. سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) مهم ترین عنصر محوری دعای عرفه را در اوایل آن دعا یاد كرده است و آن طرز سپاس گذاری را به ما آموخت كه ما خدا را چگونه شكر بكنیم و در قبال چه نعمتی شكر بكنیم. انسان در برابر هر نعمتی موظف به سپاسگزاری است كه فرمود: ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾.[1] برخی ها روی نعمت های مادی خدا را می ‌ستایند و برخی ها روی نعمت های معنوی و جامع نعمت های مادی و معنوی حكومت دینی و نظام دینی است. اگر حكومت دینی در یك جامعه ‌ای مستقر شد هم مواهب معنوی برای آن ملت میسر است هم مواهب مادی. 🔹 وجود مبارك سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) این عاشورا را با آن دعاها شروع كرده و طرزی دعای عرفه اثر گذاشت كه دعای عرفه سید الساجدین امام سجاد (سلام الله علیه) هم از این موهبت تهی نیست. عنصر محوری دعای عرفه امام سجاد را همان عنصر محوری دعای عرفه حسین‌بن‌علی(سلام الله علیهم اجمعین) تشكیل می‌ دهد و آن این است كه به خدا عرض می‌ كند خدایا من سپاسگزارم كه مرا قبلاً به دنیا نیاوردی و اگر من در عصر جاهلیت به دنیا آمده بودم و خدای ناكرده وثنی یا صنمی زندگی می‌ كردم و می ‌مردم چه می ‌شد! تو را شاكرم كه مرا به دنیا نیاوردی، این قدر صبر كردی تا عصر جاهلیت به عصر علم و تمدن اسلامی تبدیل بشود، وحیی بیاید، الهامی بیاید حجاز را روشن كند، جاهلیت را رفت و روب بكند، پیامبری مبعوث بشود و زمینه ظهور حكومت اسلامی تشكیل بشود در چنین فضایی مرا به دنیا آوردی كه من در فضای دین نفس می ‌كشم.[2] [1]. سوره نحل, آیه53. [2]. البلد الامین، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنی لِرَاْفَتِکَ بی وَ لُطْفِکَ لی وَاِحْسانِکَ اِلَیَّ فی دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَلکِنَّکَ اَخْرَجْتَنی لِلَّذی سَبَقَلی مِنَ الْهُدَی الَّذی لَهُ یَسَّرْتَنی وَ فیهِ اَنْشَاءْتَنی...». ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۵۴ 📌 الی باید بتواند در فعالیتی کند که از الهی کاملاً برخوردار باشد و تعالی نعمتش را فراوان به او عنایت کند تا محتاج دیگران نباشد و از هر گونه و انزوا دوری کند بلکه باید بتواند از آنچه به او داده کند. زیرا روزی خواهد رسید که هیچ چیز جز همین برای او فایده ندارد و آنهایی که از رزق خود نمی‏ کنند و می‏ کنند ظالمند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ الْيَوْمَ مِنْ غَضَبِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي‏ وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ الْيَوْمَ مِنْ سَخَطِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَجِرْنِي‏ خدايا در اين روز از غضب تو به تو پناه مى برم، پس بر محمد و آلش درود فرست و پناهم ده، و در اين روز از غضب تو امان مى طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا امان ده، فرازی از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه در عید قربان 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom