eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۶۳ – ۵۹ 📌 الی باید بکوشد به اهمیت بدهد و آن را نکند و بدون قید و شرط خواسته های دلش را انجام ندهد والا خود را مشاهده خواهد کرد و اگر این چنین بود نمی تواند بسوی خدا کند مگر کند و داشته باشد و مراحل و را بگذراند تا خدای تعالی به خود که برای این اشخاص جاودانی که در آن سخن و کار ای نیست و در هر شبانه روز، آنها آماده خواهد بود و او را کرده، عملی نماید. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اسلوب و شیوه بیان قرآنی 🔹-در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید-با هیچ یک از اسلوب و شیوه های متداول عرب شباهت و قرابتی ندارد.قرآن سبکی نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنین سبکی سخنی بسرایند. 🔹این از شگفتی های سخن وری است که سخن ور سبکی بیافریند که مورد پذیرش و پسند شنوندگان قرار گیرد،با آن که از شیوه های سخن متعارف آنان بیرون است. شگفت آورتر آن که از تمامی محاسن شیوه های کلامی متعارف بهره گرفته باشد،بی آن که از معایب آن ها چیزی در آن یافت شود. 🔹در گذشته اشارت رفت که شیوه های سه گانه متعارف(شعر و نثر و سجع)هریک محاسنی دارند و معایبی.سبک قرآنی،جاذبیت و ظرافت شعر،آزادی مطلق نثر،حسن و لطافت سجع را دارا است،بی آن که در تنگنای قافیه و وزن دچار گردد،یا پراکنده گویی کند یا تکلف و تحمل دشواری به خود راه دهد.همین امر مایه حیرت سخن دانان عرب گردید و خود را در مقابل سخنی یافتند که شگفت آفرین است و در عین غرابت و تازگی،جاذبیت و ظرافت خاصی دارد که در هیچ یک ازانواع کلام متعارف آنان یافت نمی شود. 🔹امام کاشف الغطا-فقیه و دانش مند ادیب معروف-در این باره می گوید:«تلک صوره نظمه العجیب و اسلوبه الغریب،المخالف لاسالیب کلام العرب و مناهج نظمها و نثرها،و لم یوجد قبله و لا بعده نظیر،و لا استطاع احد مماثله شی منه،بل حارت فیه عقولهم، و تدلهت دونه احلامهم،و لم یهتدوا الی مثله فی جنس کلامهم من نثر او نظم او سجع او رجز و او شعر...هکذا اعترف له افذاذ العرب و فصحاوهم الاولون (1) ،چنان است صورت نظم عجیب و اسلوب غریب(شیوه و سبک تازه) 🔹قرآن،که بر خلاف سبک و شیوه های کلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود.نه پیش از آن و نه پس از آن نظیری ندارد و کسی را یارای هم آوردی با آن نباشد.بلکه درحیرت شدند و اندیشه شان فرو افتاد و ندانستند چگونه با او مقابله کنند،چه در نثرو چه در نظم و چه در سجع یا رجز و شعر که سخن متداول آنان بود...این چنین زبدگان عرب و فصحای اولین آنان در مقابل قرآن به زانو در آمدند». 🔹بزرگ مرد عرب و یگانه فرزانه آن عصر به ناچار اعتراف نمود:«یا عجبا لما یقول ابن ابی کبشه،فو الله ما هو بشعر و لا بسحر و لا بهذی جنون.و ان قوله لمن کلام الله (2) ،آن چه محمد صلی الله علیه و آله می گوید مایه شگفتی است،به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بیهوده گویی بی خردان می ماند.همانا سخن او کلام خدا است ». 🔹سخنان شگفت انگیز دیگر فرهیختگان عرب آن روز را پیش از این آوردیم.آری،بیان رسا و دل پذیر قرآن گرچه شعر نیست ولی ویژگی شعر را دارد،حتی برشیواترین آهنگ های وزین عرب تنظیم گردیده،بی آن که در تنگناهای شعری قرارگیرد.چنان که در بخش «نظم آهنگ »قرآن خواهیم آورد.متانت نثر و استواری کلام آزاد را نیز دارد می باشد،که در چینش و گزینش کلمات و واژه ها راه او فراخ و هرگز بادشواری بر خورد ندارد.هم چنین از زیبایی های سجع و کلام موزون-بی تکلف-به خوبی بهره مند می باشد.بدین سبب جامع محاسن انواع کلام و فاقد تمامی معایب آن ها گردیده است. 🔰پی نوشتها: 1- شیخ محمد حسین کاشف الغطا،الدین و الاسلام،ج 2،ص 107. 2- ر.ک:تفسیر ابن جریر طبری-جامع البیان-ج 29،ص 98. 📚منبع : علوم قرآنی , معرفت، محمد هادی 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه چهارم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۱۷ 🛄 قسمت: نود و هشتم۹۸ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۹ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واعظ! به هر سخنراني نمي‌گويند «وعظ»، به هر شخصي هم نمي‌گويند واعظ. «الوعظ جذب الخلق الي الحقّ» اصلاً معناي موعظه همين است; آن که اين عُرضه را نداشته باشد که مردم را به خدا جذب بکند, واعظ نيست, بلکه سخنران است. «الوعظ جذبُ الخلقِ الي الحقّ». ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ﴾مختص ذات اقدس الهي است. فرمود کلام خدا را اگر کسي بشنود جاذبه دارد, اين‌طور است...(آیت الله جوادی آملی .تفسیر سوره ق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪اندیشه ورزی 13 📜 موضوع بحث : ✏ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام پرهیز از سخت‏گیری و ایجاد تکلف از دستورات مهم رسول خدا صلوات ‏الله علیه و آله اجتناب از تکلف و ایجاد زحمت ‏های بی ‏مورد می ‏باشد . عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ تَكْرِمَةِ اَلرَّجُلِ لِأَخِيهِ أَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَهُ وَ أَنْ يُتْحِفَهُ بِمَا عِنْدَهُ وَ لاَ يَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي لاَ أُحِبُّ اَلْمُتَكَلِّفِينَ ). الکافي , جلد۶ , صفحه۲۷۵) ▫ تکلیف گرایی آری تکلف نه ▫ زندگی را سخت نگیرید، خود را به دردسر نیندازید، ساده و بی تکلف باشید ▫ انسان مبتلابه وسواس، دچار «تکلفگرایی» است؛ یعنی خود را مقید به اموری میکند که رشدی بر آن مترتب نیست و راه درمان «تکلفگرایی»، «تکلیف گرایی» است. اشخاصی اینچنین، باید رابطه خود را با اعمال صالحی که در توان دارند تقویت کنند.«ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ؛ من از متکلفین نیستم.»( سوره ص، آیه ۸۶) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✔ اکثریت وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ(سوره انعام آیه 116) اگر از بیشتر مردم روی زمین پیروی کنی [و آرا و خواسته هایشان را گردن نهی] تو را از راه خدا گمراه می کنند؛ آنان فقط از گمان و پندار [که پایه علمی و منطقی ندارد] پیروی می کنند، و تنها به حدس و تخمین تکیه می زنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کرامت، راه اصلی انسان 💠 ایام ، یادآور ماست. خدا ما را آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در بیانات نورانی که ما را به کرامت ستود. فرمود: اصلاً برای شما خلق شده است؛ در خدمت شما هستند، (انّ علیکم لحافظین . کراماً کاتبین)*. ما کرامت را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما ( کریم ) بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است. 🌱🌱🌱 * سوره انفطار / آیات ۱۰ و ۱۱ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۶ – ۷۵ 📌 الی باید بداند که اگر در راهی و یا کاری و را انتخاب کرد و فورا ننمود خدای تعالی او را به حال خود وامی گذارد و کارش به جای بسیار بدی می کشد ولی اگر و دقیقی داشته باشد و نگذارد در راهی به اشتباه برود خدا بر می افزاید و عاقبتش به می انجامد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢شناخت قرآن درآمدی بر موسیقای قرآن ازجمله وجوه کلام الهی، شگفت انگیز آیات آن است.عربهای بیابانگرد حجاز پیش از آنکه به محتوای عجیب و جالب قرآن دل بسپارند، نسبت به این موسیقای شگرف و شگفت، واکنش نشان می داده اند. 🔹داستان قرائت قرآن امام سجاد علیه الصلوه والسلام که رهگذران در کوچه پشت خانه آن حضرت اجتماع می کردند تا تلاوت قرآن او را بشنوند و راه بندان می شد 🔹یا داستان آن سه تن از سران قریش ابو سفیان، ابوجهل و اخنس بن شریق که دشمن سرسخت پیامبر (ص) و مسلمانان بودند، پنهان از هم و شبانه به در منزل رسول گرامی اسلام می آمدند، شنیدن صوت قرآنی از بهجت لبریز شوند، گواه این مطلب است. 🔹امروزه نیز کم نیستند شنوندگان غیر عرب زبانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که تنها از طریق شنیدن صوت دل انگیز قاری قرآنی، قطره های اشک بر گونه هاشان غلتیده و اسلام آورده اند. 🔹تفاوت موسیقای قرآنی با موسیقی های دیگر، توان آن در برانگیختن احساس شنونده و قرار دادن او در فضایی مناسب با متن و محتوای آیاتی است که تلاوت می شود. شاید سر آنکه از ما خواسته اند که قرآن را بلند و نیکو و در دستگاه موسیقایی خاص خود بخوانیم، همین باشد. 🔹پیش از آنکه بارزترین نمونه قرآنی را دراین مورد بیاوریم، این نکته را یاد آورمی شویم که اصولا هر حرفی در زبان عربی بنا به پژوهش های صورت گرفته در دانش تجویدیا فونتیک قرآنی دارای صفت یا صفاتی است که جز در صورت ابراز آن(و در رابطه به حروف دیگر پیوسته با آن) به ظهور نمی رسد. 🔹این هنر نمایی الهی است که دربسیاری اگر نگوییم همه آیات قرآنی با کنارهم نهادن حروفی باصفاتی همخوان یا گونه گون در القای حالات صحنه عذاب دوزخیان، فشار وارد آمده بر رزمندگان، بهجت و سرور پیدا در چهره بهشتیان بسیار فعال(کاری) عمل کرده است. بسیار هنرمندانه تر از صداسازان نمایشنامه های رادیویی یا دوبلورهای تلویزیونی که بر جهت القای حس موجود در صحنه، از ابزاری بیرون از متن به عنوان «افکت» بهره می جویند. به زبان ساده تر القا چنین احساسی در قرآن کریم از طریق خود الفاظ صورت می گیرد. 🔹یکی از بارزترین مواضع ابراز این هنر سوره مبارکه ناس است که محتوای اصلی آن تعلیم شخص پیامبر اسلام(ص) و به پیروی از ایشان، دیگر مومنان، به پناهندگی به پروردگار و معبود مردمان از شر وسوسه شیاطین خناس است: «بسم الله الرحمن الرحیم. قل اعوذ برب الناس. ملک الناس. اله الناس. من شر الوسواس الخناس. الذی یوسوس فی صدور الناس. من الجنه و الناس.» 🔹ما بی آنکه از محتوای سوره خبر داشته باشیم، تحت تاثیر بسامد شمار تکرار حرف سین در این سوره و نحوه چینش آن در این آیات، نحوه وسوسه «خناس» را به وضوح احساس می کنیم. 🔹برای تکرار چنین تجربه ای و با یاد آوری بسامد حروف«ق» و «ع» و همچنین حروفی چون «ط» و «ص» و «خ» در آیات یکم تا دوازدهم سوره مبارکه «حاقه» سوره (69) شما را به خواندن این آیات فرا می خوانیم. 🔰از دید شما چه رابطه ای میان تعداد این حروف با محتوای این آیات وجود دارد؟ بویژه با توجه به خصوصیت کوبندگی حرف «ق» و استعلا بالا رفتن صدا سایر حروف و اطباق غلظت آنها. 📚مجله بشارت بهمن و اسفند 1376، شماره 3 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تاثیر شگرف 🔹ا می گوید پدرم سخنی به من گفت که در سر نوشت من فوق العاده اثر بخشید. می گوید:روزی در اتاق خود نشسته و مشغول خواندن قرآن بودم.پدرم آمد از جلوی اطاق من بگذرد،رو کرد به من و گفت:محمد!قرآن را آنچنان بخوان که گویی بر خودت نازل شده است. 🔹از آن وقت،من هر گاه به آیات قرآن مراجعه می کنم و آنها را مطالعه می کنم، چنین فرض می کنم که این خدای من است که با من که محمد اقبال هستم دارد حرف می زند. 🔹در حدیث داریم:«تغنوا بالقرآن » که چندین حدیث دیگر بدین مضمون داریم.قدر مسلم، مقصود این است که قرآن را با آهنگهای بسیار زیبا بخوانید.البته آن آهنگهایی که مناسب لهو و لعب و شهوت آمیز و شهوت آلود است،بالضرورة حرام و نا مشروع است، ولی هر آهنگی متناسب با حالتی برای انسان است. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(144) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑تفسیر ⏪ 2- برخى سمع را بر بصر ترجيح داده، تجرد آن را از تجرد بصر بالاتر دانسته اند و تقديم ذكر سمع بر بصر را محصول چنان تقدمى اعلام داشته، شاهدى نيز بر تقدم مزبور ياد كرده اند كه در بعضى از مراتب نوم، چشم مغلوب خواب مى شود، ولى گوش هنوز مغلوب نشده بلكه مى شنود. در مقابل، از اكثر اهل كلام چنين نقل شده كه بصر برتر از سمع است ؛ زيرا سمع فقط اصوات و كلمات را ادراك مى كند ولى بصر، اجسام، الوان و هيئتها را ادراك مى كند و چون متعلق آن بيش از متعلق سمع است، از آن برتر است. ⏪ 3- سمع و بصر از مجارى ادراكى است، و لى اين كه آيا قلب جسمانى نقشى در ادراك و سهمى در عواطف دارد يا نه ؟ در خلال بحثهاى تفسيرى روشن خواهد شد. البته اين مطلب از اصول موضوعه و مفروغ عنه است كه نفس انسان و همچنين ادراك كلى مجرد است ، چنانكه كارهاى عقل عملى، مانند اراده و محبت نيز مجرد است و براى هر يك از امور ياد شده مصاديق جزئى است كه با ابزارهاى بدنى، مانند مغز، قلب، سمع و بصر در ارتباط است و آنچه همه اين شئون را بر عهده دارد نفس انسان است كه درجات مختلف بدون حلول در بدن، ظهور دارد. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 28: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه دوم ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 29: نکات تفسیری آیه های 7و8 سوره نازعات تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ و بدنبال آن، حادثه دومین [= صیحه عظیم محشر] رخ می‌دهد، ۱ - در آستانه برپایى قیامت و در پى صیحه و لرزش نخستین، صیحه و لرزشى دوباره پدیدار خواهد شد. (تتبعها الرادفة) «رادفة»; یعنى، ملحق شونده و از پى در آینده. (مصباح) تطبیق آن بر نفخ صور دوم مفاد این آیه و آیه قبل را نظیر آیه ۶۸ سوره زمر مى سازد. ۲ - دومین زلزله در مراحل برپایى قیامت، تابع اولین لرزش و فرع بر پیدایش آن است. (تتبعها الرادفة) ۳ - قیامت، به دنبال پیدایش زلزله اى بزرگ، برپا خواهد شد. (یوم ترجف الراجفة . تتبعها الرادفة) ممکن است «رادفة»، ناظر بر زلزله اى دیگر نباشد; بلکه مفاد آیه شریفه این باشد که به دنبال زلزله اى که در آیه قبل مطرح بود، پیامد آن (قیامت) به وجود خواهد آمد. 🔹🔹🔹 قُلُوبٌ‌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ دلهایی در آن روز سخت مضطرب است، ۱ - هنگام پیدایش دومین لرزش در دوران برپایى قیامت، قلب هاى فراوانى را لرزه و اضطرابى شدید فرا خواهد گرفت. (قلوب یومئذ واجفة) «قلب واجف»، به قلبى گفته مى شود که اضطراب شدیدى بر آن مستولى باشد (لسان العرب). «قلوب» نکره اى است که بر تکثیر دلالت دارد و به همین سبب - با آن که نکره است - مبتدا قرار گرفته است. ۲ - صحنه برپایى قیامت براى منکران معاد، صحنه اى هراس انگیز و اضطراب آور خواهد بود. (قلوب یومئذ واجفة) مراد از «قلوب» - به قرینه «یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة» در آیات بعد - قلب منکران معاد است. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت ۳۰: نکات تفسیری آیه های ۹و۱۰ سوره نازعات أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ و چشمهای آنان از شدّت ترس فروافتاده است! ۱ - منکران معاد، با چشمانى فروافتاده و در نهایت خوارى و ذلّت، در صحنه قیامت ظاهر خواهند شد. (أبصرها خشعة) «خاشع» به شخصى گفته مى شود که به زمین چشم دوخته باشد (لسان العرب). توصیف «أبصار القلوب» به آن، مجاز و حاکى از شدت ضعف و ذلّت شخص است; تا آنجا که گویا قلب او که موجودى مستقل فرض شده است، داراى چشمانى است که خشوع و فروتنى، در آن جایگیر شده است. ۲ - قیامت، حادثه اى سنگین و با عظمت و صحنه سایه افکندن نگرانى و ترس بر منکران معاد (أبصرها خشعة) فروتنى و ذلّت منکران معاد در صحنه قیامت، حاکى از عظمت و هول آور بودن آن است. ۳ - خداوند در تأکید بر وجود ترس و نگرانى در قیامت، به فرشتگان سوگند یاد کرده است که سریع و بانشاط براى تدبیر امور و قبض ارواح از یکدیگر سبقت مى گیرند. (و النازعات ... قلوب یومئذ واجفة . أبصرها خشعة) این آیه و آیه قبل، جواب قسم هایى است که در نخستین آیات سوره آمده بود. 🔹🔹🔹 يَقُولُونَ‌ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ‌ فِي‌ الْحَافِرَةِ (ولی امروز) می‌گویند: «آیا ما به زندگی مجدّد بازمی‌گردیم؟! ۱ - معاد، بازگشت دوباره انسان به زندگى است. (لمردودون فى الحافرة) «حافرة» به معناى خلقت نخستین است (لسان العرب). هم چنین در بیان حالت کسانى که به همان راهى بازگردانده شوند که از آن آمده اند، «مردودون فى الحافرة» گویند (مفردات راغب). در این معنا، «حافرة» به معناى «ذات حفر» یا «محفورة» و منطبق بر اثر پاى رونده است. ۲ - منکران معاد، زنده شدن اهل قبور را شگفت آور خوانده و آن را بعید مى شمارند. (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) یکى از معانى «حافرة» قبر است (مفردات راغب). قید «فى الحافرة» حال و مفاد جمله «أءنّا ...» این است که آیا ما در حالى که در قبر هستیم، به زندگى بازگردانده خواهیم شد؟! ۳ - استبعاد، تنها واکنش منکران معاد (یقولون أءنّا لمردودون فى الحافرة) ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(82) 🔆🔆🔆 51- مناجات شبانه عامل موفقیت کارگزاران فرهنگی قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا(مزمل/2) شب را، جز کمى، بپاخيز! ✔ 1. رهبر جامعه اسلامی باید از استراحت خود بکاهد. ✔ 2. رهبران دینی هم باید برای عبادت خداوند قیام کنند وهم روزها برای بیدار کردن مردم. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۴ – ۸۳ 📌 الی باید بداند که اگر خدا را به حال خود وابگذارد او را تحریک می کند و به بیشتری می کشاند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خطوط سر انگشتان  قبلا نیز اشاره کرده ایم که کتاب علمی نیست، ولی در راه تحقق والا ترین هدف خود، یعنی انسانها و ایمان به عالم غیب، در لابلای ایات نورانی اش به نکات ظریفی اشاره کرده است که بعد از قرنها، اعجاب انسانها را در پی دارد. 🔹دانشمندان علم تشریح می گویند: خطوط سر از چهار ماهگی در رحم شکل گرفته و هیچگاه تغییر نمی کند و هیچکس حتی دو قلو ه دارای خطوط شبیه به هم نیستند. 🔹1 لذا بعد از اینکه در سال 1884 میلادی این اختلاف اساسی وظریف بین انسانها شناخته شد، یکی از راه های شناسایی افراد، تفاوت خطوط سر انگشتان ایشان تشخیص داده شد و این مطلب بطور رسمی اعلام گردید. 🔹۲.در ایات اول و دوم سوره قیامت، بعد از اینکه خداوند به قیامت و نفس سرزنش گر و وجدان بیدار و ملامتگر انسان قسم می خورد، می فرماید: «ایحسب الانسان ا لن نجمع عظامه»؛ «ایا انسان می پندارد که هرگز استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد؟»، «بلی قادرین علی ان نسوی بنانه»؛ «(جمع کردن استخوان انسان که کاری ندارد) بلکه ما (حتی) قادریم انگشتان او را موزون و مرتب کنیم». آری جمع کردن استخوان ها که جای خود دارد، ما حتی ظریف ترین اجزا بدن انسان را نیز به همان صورت دنیایی می سازیم. 🔹با آنکه اعضا و جوارح ظریف دیگری نیز در بدن انسان وجود دارد. مثل چشم، مژه، ابرو و... ولی خداوند به موردی اشاره می کند که از متمایز ترین نقاط اختلاف انسانهاست، یعنی انسانها با تمام اجزا مربوط به خود و با تمام اختلافات و تفاوتهایشان در محضر او حاضر می شوند و وقتی انگشتان انسان با همان شکل دنیوی جمع و ترکیب شوند که دارای جزیی ترین و ظریف ترین درجه اختلاف انسانهاست تکلیف دیگر اجزا و جوارح ایشان روشن است. 1 ر.ک : قرآن و نسل امروز، اثر: دکتر مصطفی محمود، ترجمه: دکتر فولادوند، ص154. 2 ر.ک: سیری در قرآن، عبد الفتاح صباره، ص242. 📚مجله بشارت فروردین و اردیبهشت 1378، شماره 10 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom