eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سرشت دل ها 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: جُبِلَتِ القُلوبُ على حُبِّ مَن أحسَنَ إلَيها، وبُغْضِ مَن أساءَ إلَيها.(تحف العقول : 37) دلها بر كسى كه به آنها خوبى كند و بر از كسى كه به آنها بدى روا دارد، سرشته شده است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۸ – ۷۷ 📌 خدا الی باید ایمانش را کند و را برای خدا انجام بدهد و بالاخره خدا باشد و کارهای خوب انجام بدهد که در این صورت است به کامل برسد. الی باید مرحله با نفس را جدّی بگیرد تا جزو افراد ممتاز که از زمان حضرت علیه السلام نامش در زمره واقعی نوشته شده باشد و اقامه نماز کند و بدهد و به وسیله خدای تعالی و شناخت حقیقت گناه خود را به مقام برساند. زیرا خدای تعالی در این صورت خوب فرمانده ای است و بسیار خوب یاری کننده است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(١٧و١٨) 🔰هدی القرآن اثـر سید محمدتقی (متولد 1365 ق) فرزند سید محمد کاظم حسینی خراسانی مدرسی حائری، از مدرسان نامدار حوزه علمیه تهران. تفسیر مورد بحث در هجده مجلد به زبان عربی، شامل تمام قرآن کریم به شیوه کلامی است. مـؤلف در این اثر خود نخست چند آیه را از قرآن ذکر نموده سپس مجدد قسمتی از آیه را آورده و به تفسیر آن می پردازد به روش ساده و ادبی روان و همه فهم. این تفسیر چند بار در بیروت چاپ گردیده است. 📚منابع : تفسیر هدی القرآن ؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/117 - 118. 🌱🌱🌱 🔰پرتوی از جمال انسانیت (تفسیر سوره یوسف) اثر شیخ نعمت اللّه صالحی نجف آبادی (زنده در 1410 ق) از فضلاء معاصر. این اثر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه موعظه ای شامل سوره یوسف است. این تفسیر نخست در قم سپس چاپ نهم در 1360 ش طبع و منتشر گردیده است. 📚منابع : تفسیر سوره یوسف ؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 179. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نمی دانید بپرسید از ابو الحسن(امام هفتم)عليه السّلام سؤال شد كه:آيا سزاوار است كه مردم از آنچه نياز دارند نپرسند؟فرمود:خير توضيح:بديهى است كه تمام رهگشائيهاى علمى در سايه پرسش و سئوال است و تا سئوال نباشد كشف علمى صورت نمى‌گيرد از اين‌رو قرآن كتاب آسمانى ما مى‌فرمايد: فَسْئَلُوا أَهْلَ‌ اَلذِّكْرِ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ لاٰ تَعْلَمُونَ‌ * «اگر نمى‌دانيد از خبرگان علمى بپرسيد». اصول کافی / ترجمه آیت اللهی: ج ۱، ص۵۷ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 2 :معرفی اجمالی سوره نباء سوره نبأ از سوره‌های مکی قرآن است. این سوره در ترتیب نزول، هشتادمین سوره‌‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، هفتاد و هشتمین سوره است . و در آغاز جزء سی‌ام یعنی آخرین جزء قرآن قرار دارد. به همین جهت این جزء با نام همین سوره یعنی «‌جزء عم‌» مشهور شده است. سوره نبأ ۴۰ آیه، ۱۷۴ کلمه و ۷۹۷ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) و از سوره‌های نسبتاً کوچک است. ⏪ محتوای اجمالی سوره سوره نبأ درباره یک خبر و حادثه بزرگ یعنی قیامت سخن می‌گوید و بر حقیقت و تردیدناپذیری آن استدلال می‌کند. آغاز سوره چنین است که مردم از یکدیگر درباره خبر قیامت می‌پرسند. سپس خداوند با لحنی تهدیدآمیز می‌فرماید به‌زودی از آن اگاه می‌شوند. ▪ در ادامهٔ سوره، برای اثبات حقانیت روز قیامت، آمده است عالم با تدبیر حکیمانه‌اش بهترین و روشن‌ترین دلیل است بر اینکه بعد از این دنیای فناپذیر، دنیایی ثابت و باقی خواهد بود و آن روز، روز جزاست نه عمل. سپس حوادث این روز توصیف شده است که مردم همگی در آن احضار می‌شوند و طغیان‌گران به سوی عذابی دردناک و پرهیزکاران به سوی نعمتی ماندگار منتقل می‌شوند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(163) 🔅🔅🔅 ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين ⏪تفسير ☑ توضیح برخی لغات آیه الناس: ناس مرادف انسان، انس و بشر است ، با اين تفاوت كه ناس و انس، اسم جنس جمعى است و بر فرد اطلاق نمى شود، ولى بشر بر فرد و جمع اطلاق مى شود. ▪ در قرآن كريم، گاهى تعبير من الناس درباره پرهيزكاران است، مانند آيه كريمه (و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات الله) (609) و گاهى درباره كافران و مشركان ؛ مانند: (و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا) (610) و گاهى مراد از آن منافقان است ؛ مانند آيه محل بحث و آيه (و من الناس من يعبد الله على حرف). (611) پس ناس شامل پرهيزكاران، كافران و منافقان مى شود. من: من در من يقول يا موصل است و يقول صله آن مانند الذين در آيه (ومنهم الذين يوذون النبى) (612) و يا موصوف است و يقول صفت آن، مانند كلمه رجال در آيه (من المومنين رجال صدقوا...). (613) يقول: ضمير در يقول به اعتبار لفظ من مفرد آمده است، مانند (ومنهم من يستمع اليك) (614) و اما ضمير در معنا امنا و ماهم كه جمع آمده، به اعتبار معناى آن است، مانند: (ومنهم من يستمعون اليك). (615) در آيه كريمه قول به معناى تلفظ به زبان است ؛ مانند: (يا ايها الرسول لا يحزنك الذين يسارعون فى الكفر من الذين قالوا امنا بافواههم ولم تومن قلوبهم) (616) و گاهى قول به معناى سخن مطابق با دل و عقيده و منطق است ؛ مانند: (قولوا امان بالله و ما انزل الينا). (617) 📝 تذكر: گاهى انسان بين خود و خداوند مناجات و رازگويى دارد و مى گويد: (ربنا اننا سمعنا مناديا ينادى للايمان ان امنوا بربكم فامنا...) (618) و گاهى دربرخورد با مومنان مى گويد: آمنا. قسم اول همان چيزى است كه آيات پايان سوره آل عمران (190 - 194) عهده دار آن است و قسم دوم همين آيه محل بحث است ؛ زيرا معناى آيه اين نيست كه منافقان در مناجات با خدا مى گويد: امنا، بلكه شرح آن طبق آيه 14 همين سوره آن است كه هنگام برخورد با مومنان مى گويند: امنا، وگرنه خداع با مومنان صورت نمى پذيرفت. غرض آن كه، اگر امنا را به طور سرى مى گفتند، مخادعه خدا صورت مى پذيرفت، ولى خداع مومنين حاصل نمى شد. ===================== 609- سوره بقره ، آيه 207 610- سوره بقره ، آيه 165 611- سوره حج ، آيه 11 612- سوره توبه ، آيه 61 613- سوره احزاب آيه 23 614- سوره انعام ، آيه 25 615- سوره يونس ، آيه 42 617- سوره بقره ، آيه 136 618- سوره آل عمران ، آيه 193 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(96) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 3-نظارت همه جانبه بر امور وَتَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقَالَ مَا لِی لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ«نمل/20» (سلیمان) در جستجوی آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمی‌بینم، یا اینکه او از غایبان است؟! ▪ «تَفَقَّدَ»: جویا شد. پرس و جو کرد. «تَفَقَّدَ الطَّیْرَ»: از پرندگان سان دید. جویای حال و احوال پرندگان شد. ▪ «الْهُدْهُدَ»: شانه‌بسر. پوپک. پوپو. در اینجا هدهد ویژه‌ای مراد است که چه بسا نوبت کشیک او بوده باشد. ☑ بازدید از نیروهاى تحت فرمان و کارگزاران، جستوجو از احوال آنان، نظارت دقیق بر کارهایشان و خویشتن دارى در برخورد با آنها، از اوصاف و وظایف فرماندهان سپاه و رهبران جامعه اسلامى. (و تفقّد الطیر فقال ما لى لاأرى الهدهد أم کان من الغائبین) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌مستحبی موکد الصّادق (علیه السلام)- أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوب فَقَالَ فَرِیضَهًٌْ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یَقُولَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا عَشْرَ مَرَّاتٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر. - همانا از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی معنای آیه که خدای عزّوجلّ می‌فرماید: پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور. (ق/۳۹) پرسیده شد. فرمود: «لازم است بر هر فرد مسلمان که پیش از سرزدن آفتاب ده‌بار و پیش از غروبش ده‌بار بگوید: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْملْکُ وَ لَهُ الحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۴ بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۲۳/ بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۲۸؛ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷ – ۱ 📌 الی باید بداند که فقط مال مؤمنینی است که صفات زیر را دارند: ۱ – کسانی که با و خشوع و و محبت می ‏خوانند. ۲ – کسانی که از بودن و دوری می‏ کنند. ۳ – کسانی که به دستور عمل می‏ کنند و الهی را می‏ پردازند. ۴ – کسانی که خود را نگه می‏ دارند و تنها به خود اکتفا می‏ کنند و از خود در این ختجاو نمی‏ کنند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(۱۹) 🔰تفسیر و ترجمه قرآن ▫️اثر بهاءالدین خرمشاهی (متولد 1324 ش)، از نویسندگان و قرآن پژوهان معاصر و از ویراستاران دایرة المعارف حاضر. 🔹 تفسیر مورد بحث در یک مجلد به قطع بزرگ رحلی و شیوه ادبی دایرة المعارفی شامل تمام قرآن کریم است مؤلف پس از درج هر یک صفحه از مصحف شریف، در ستون مقابل ترجمه فارسی آن را آورده سپس کلمات مشکله و متشابه و غریب هر آیه و مفاهیم کلیدی و مسائل و عبارات دشوار را ذیل آن توضیح می دهد. ▫️این ترجمه همراه با تفسیر از سوی مؤسسات انتشاراتی نیلوفر و جامی به طبع رسیده و نزدیک به انتشار است. در پـایان این تفسیر واژه نامه قرآنی - فارسی و چند مقاله در زمینه تاریخ قرآن و عدم تحریف آن و مسائل دیگر قرآن پژوهی درج گردیده است. 🔹مؤلف از جمله محققین شیعه است که چهار اثر در زمینه قرآن پژوهی و تفسیر نگاشته است که سه دیـگـر آن عـبـارتـنـد از: 1) فرهنگ موضوعی قرآن مجید در یک مجلد به زبان عربی و فارسی با همکاری استاد محقق توانا آقای کامران فانی این اثر شامل تدوین کلمات قرآن بر اساس موضوعی است. شـیـوه ساده مؤلفان در تنظیم کلمات و لغات قرآن، به ترتیب حرف اول کلمه بر اساس ابجدی یا دقـیـقـتـر بگوئیم ابتثی است - و نه بر رسم فرهنگهای کهن عربی که از روی ماده اصلی کلمات تنظیم یافته است. ▫️لـذا مبتدیان و علماء و محققین یک سان بدون زحمت، خواسته خویش را در اندک زمان به دست می آورند. این اثر نزدیک به هشت هزار مدخل از موضوعات قرآنی را با ذکر نام سوره و شماره آیه در برابر آنها دربردارد. طبع اول این اثر در 1364 ش از سوی نشر فرهنگ معاصر (تهران)، و طبع دوم آن در 1369 ش از سوی انتشارات الهدی صورت گرفته است. 2) قـرآن پـژوهی : در یک مجلد به زبان فارسی، شامل هفتاد بحث و تحقیق قرآنی است که توس ط نشر مشرق در تهران در 1372 ش طبع گردیده است. 3) تـفـسیر و تفاسیر جدید در یک مجلد به زبان فارسی (تهران، کیهان، 1364 ش) این اثر توس ط عصام حسن به عربی ترجمه گردیده و در بیروت توسط انتشارات دارالروضة طبع و نشر گردیده است (1991/1411 ق). 📚مـنـابـع : فـرهـنـگ موضوعی قرآن مجید، مجله کرانه، سال اول، شماره یکم، 1373 ش، 7 - 16، یادداشتهای شخصی. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
40 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همه‌ي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود. 🔹....جهان در عصر نزول وحي و انبعاث حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به بعثِ الهي، از ادراك توحيد نابْ تهي و از معارف تنزيهي و تقديسيِ محضْ محروم و از علمِ به ازليّت، ابديّت، اطلاق ذاتي، عدم تناهيِ يك موجودِ عيني، حقيقي و مانند آن بي بهره بود؛ چنان كه حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) در اين باره فرموده اند: «إلي أنْ بعث اللّه سبحانه محمداً رسول اللّه(صلي الله عليه و آله و سلم)... و أهل الأرض يومئذٍ مللٌ متفرقةٌ و أهواءٌ منتشرةٌ و طوائف متشتتةٌ، بين مُشبّه للّه بخلقه أو مُلحد فى اسمه أو مشير إلي غيره فهداهم به من الضلالة...».[ نهج البلاغه، خطبه‌ي 1] 🔹نژاد عرب نيز همانند ساير نژادها گرفتار يكي از اين مكتبهاي الحادي و باطلِ بر شمرده بودند و هرگز توحيدِ ناب و ساير مسائل وابسته به آن در قلمرو تازي زبانان سابقه نداشت و از طرف ديگر، واژگان هر ملتي ابزار مفاهمه و تبادل انديشه ها و انتقال خواسته هاي آن قوم است. 🔹روشن است نژادي كه جهان بيني توحيدي ندارد و از علم معاد بي بهره است و جهانِ فرا طبيعي را افسانه مي داند، تمام الفاظي كه ابتداءً براي معاني خاص وضع مي كند يا برخي از آنها را از وضع اوّلي خود نقل مي دهد و يا بعضي از الفاظ در اثر فقدان مصداق اولي خود از آن هجرت مي كند و به ديار مصداق يا معناي ديگر سفر مي نمايد، همه‌ي اين تعيين و تعيّن ها، همه‌ي اين وضع و نقل و هجرت ها، در قلمرو مفاهيمي انجام مي پذيرد كه مورد ادراك و فهم آن نژاد باشد و چيزي كه هرگز در فاهمه‌ي يك ملت سابقه ندارد، معناي هيچ لفظي از الفاظ دارج بين آن قوم هم نخواهد بود. 🔹از طرف سوم، قانون تشبيه، استعاره، كنايه، مجاز مرسل و ساير صنعتهاي معاني، بيان و بديع، در عين قبول آنها، هر كدام داراي محدوده‌ي ويژه اند؛ يعني براي ملّتي كه هرگز حقيقتِ بسيطِ محض، اطلاق ذاتي حضرت حق تعالي و مانند آن از معارف اسلام نابْ قابل درك نبوده، منطقه‌ي كنايات و مجازات الفاظ هم به آن سَمْك عزيز المنال نخواهد رسيد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
77 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 3 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنینمثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ☑️3- کف آب و کف فلزّات عبارت (وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ) اشاره به این مطلب است که : پیدایش کفها منحصر به نزول باران و جاری شدن سیلاب نیست ، بلکه در فلزاتی که به وسیله آ تش ذوب می شوند تا از آن زینت آلات یا وسایل زندگی بسازند ، نیز کفهایی همانند کفهای روی آب وجود دارد . جمله (وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ) اشاره به کوره هایی است که فلزات را در آن ذوب می کنند که هم آتش در زیر مواد فلزی وجود دارد و هم در روی آن ، به این معنا که یک طبقه آتش در زیر است و سپس روی آن را سنگهایی که مواد کافی دارد ، می گذارند و مجدّداًروی آن آتش می ریزند و این بهترین نوع کوره است که از هر طرف ، آتش مواد قابل ذوب را احاطه می کند . ادامه دارد....... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(90) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:رهایی از خطورات شیطانی 🕑 زمان:32دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰سود و زیان تنها به دست قدرت توست رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ مَن سَألَني و هو يَعلَمُ أنّي أضُرُّ و أنفَعُ أستَجِيبُ لَهُ.(عدّة الداعي : 131)  خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد؛ هر كس با آگاهى از اين نكته كه سود و زيان به دست من است، از من چيزى بخواهد، اجابتش مى گويم‌. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱ – ۸ 📌مظاهر تزکیه نفس الی باید بداند که کسی است که مردم را حفظ کند و و پیمان خود را مواظبت کند و اوقات را دقت نماید تا بتواند را اول وقت بخواند و به خاطر آن که نفس کرده این کارها را بدون خود بخود انجام می ‏دهد و به همین جهت این افراد هستند و در آن همیشه زندگی می‏ کنند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌موسیقی بهشتی 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(20) 🔰تفسیر نمونه تفسیر نمونه اثر جمعی از نویسندگان زیر نظر آیت‌اللّه ناصر مکارم شیرازی گروه مؤلفان عبارتند از حجج اسلام محمدرضا آشتیانی، محمدجعفر امامی، داود الهامی، اسداللّه ایمانی، عبدالرسول حسنی، سیدحسن شجاعی، سیدنوراللّه طباطبائی، محمود عبداللهی، محسن قرائتی،محمد محمدی از افاضل حوزه علمیه قم. ▫️تفسیر مورد بحث به زبان فارسی و شیوه استدلالی است. مؤلفان در این اثر سعی نموده‌اند که مسائل علمی و اجتماعی روز را با تفسیر آیات تطبیق داده و نسل جوان را با معارف اسلامی و قرآن آشنا کنند و نیز آقای ناصر مکارم شیرازی در مقدمه آن می نویسد که این تفسیر بر مبنای معیارها و نیازهای جهان امروزی نگاشته شده تا احتیاجات و خواسته‌ای نسل جوان را برآورده نماید و باعث آشنائی آنان با معارف قرآن و فرهنگ اسلام شود. 📋و نیز امتیازات این تفسیر را چنین یاد کرده است: ۱) از آنجا که قرآن کتاب زندگی است در تفسیر آیات به جای پرداختن به مسایل ادبی و عرفانی و مانند آن توجه خاصی به مسایل سازنده زندگی مادی و معنوی و به ویژه مسایل اجتماعی شده و به‌ اندازه کافی روی مسایلی که تماس نزدیک با حیات فرد و اجتماع دارد تکیه گردیده است. ۲) به تناسب عناوینی که در آیات مطرح می‌شود ذیل هر آیه بحث فشرده و مستقلی درباره موضوعاتی مانند ربا، بردگی، حقوق زن، فلسفه حج، اسرار تحریم قمار، شراب، گوشت خوک، و ارکان و اهداف جهاد اسلامی و مانند آن آمده است تا خوانندگان در یک مطالعه اجمالی از مراجعه به کتاب‌های دیگر بی‌نیاز گردند. ۳) کوشش شده ترجمه ذیل آیات سلیس و روان و گویا و دقیق و در نوع خود جالب و رسا باشد. ۴) به جای پرداختن به بحث‌های کم حاصل ادبی توجه مخصوص به ریشه لغات و شان نزول آیات که هر دو در فهم دقیق معانی قرآن مؤثر هستند شده است. ۵) ‌اشکالات و ایرادات و سؤالات مختلفی که گاهی در پیرامون اصول و فروع دین اسلام به میان می‌آید، به تناسب هر آیه مطرح شده و پاسخ فشرده آن ذکر گردیده است. مانند شبهه آکل و ماکول، معراج، تعدد زوجات، علت تفاوت زن و مرد، تفاوت دیه زن و مرد، حروف مقطعه قرآن، نسخ احکام، جنگ‌ها و غزوات اسلامی، آزمایش‌های گوناگون الهی و ده‌ها مساله دیگر به گونه‌ای که هنگام مطالعه آیات علامت استفهامی در ذهن خواننده باقی نماند. ۶) از اصطلاحات پیچیده علمی که نتیجه آن اختصاص کتاب به صنف و گروه خاصی است دوری شده و به هنگام ضرورت پس از ذکر اصطلاح علمی تفسیر روشن آن بیان گردیده است. 🗓سبک‌این تفسیر: نخست یک یا چند آیه از قرآن ذکر گردیده سپس آن را به فارسی ترجمه می‌کند و مبسوطا به تفسیر آیات می‌پردازد و تحت عناوین هر آیه به تناسب آن بحث‌های تاریخی و ناسخ و منسوخ، داستان‌های گوناگون، شان نزول، و بیان نقطه‌های تاریک آن را آورده است. این تفسیر در بیست و هفت جلد در تهران طبع و اخیرا تجدید چاپ شده است. 📚منبع: [مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۱۴. ] 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(97) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 4-باور به آنچه می کنیم و می گوییم ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره/285) پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب‏ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى‏گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى‏گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست. ☑️کارگزاران فرهنگی مربیان ومبلغان دينى بايد به آنچه دعوت مى‏كنند، باور داشته باشند. «آمن‏الرسول...» ☑ وحدت عقیدتى و آرمانى همه انبیاى الهى از دیدگاه مؤمنان (و المؤمنون کل امن باللّه ... و کتبه و رسله لا نفرّق بین احد من رسله) ☑تبلور مكتب در رهبر است. «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ» 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(164) ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌تفسير ☑️منافقان از كافران بدترند ▫️انسانها در برابر دين خدا سه گروهند: برخى در باطن و ظاهر، آن را مى پذيرند، اينان مومنان و پرهيزكارانند، گرچه بر اثر تقيه به ناچار ايمان باطنى خود را كتمان مى كنند و زمينه اى براى ابراز آن نمى يابند و يا به ناچار بر خلاف ايمان باطنى خود اظهار كفر مى كنند: (الا من اكره و قلبه مطمئن بالايمان)، (619) (و قال رجل مومن من آل فرعون يكتم ايمانه). (620) برخى نيز در باطن و ظاهر منكرند اينان: كافرانند. گروه سوم منافقانند كه در باطن كافرند، ولى اظهار ايمان مى كنند، مانند موش صحرايى كه لانه اش سوراخى دارد به نام نافقاء و سوراخ ديگرى براى گريز دار به نام قاصعاء و خاك رقيقى روى لانه اوست كه هنگام احساس خطر فورا آن خاك اندك را روى خود قرار مى دهد به طورى كه ظاهر آن خاك و باطن آن لانه است. كفر درونى منافقان در روز امتحان بروز مى كند: (هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم والله اعلم بما يكتمون) (621) ▫️پس منافقان در واقع كافرند و از اين رو در برخى احكام با كافران شريكند؛ مانند سقوط در آتش قهر خدا: (ان الله جامع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعا) (622) چنانكه در برخى از احكام با مشركان شريكند، مانند حرمان از غفران الهى، خداى سبحان درباره مشركان مى فرمايد: (ماكان للنبى والذين امنوا ان يستغفروا للمشركين) (623) و درباره شرك نيز مى فرمايد: (ان الله لا يغفر ان يشرك به). (624) درباره منافقان نيز به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: براى آنان استغفار كنى يا نكنى، هرگز خداوند آنها را نخواهد بخشيد: (سواء عليهم استغفرت لهم لم الم تستغفر لهم لن يغفر الله لهم) (625) پس منافقان نيز مانند مشركان از غفران الهى بهره اى ندارند. ▫️در برخى آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده، مانند اين كه آنان از كافران بدترند: (ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار) (626) و سر آن زيانبارتر بودن منافق از كافر و مشرك است، چنانكه بعدا معلوم مى شود. ===================== 619- سوره نحل ، آيه 106 620- سوره غافر، آيه 28 621- سوره آل عمران ، آيه 167 622- سوره نساء آيه 140. 623- سوره توبه ، آيه 113 624- سوره نساء، آيه 116 625- سوره منافقون ، آيه 6 626- سوره نساء، آيه 145 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌خون شهیدان ...اگر انقلاب اسلامی شد و ما در کشور روح و ریحان به سر می‌بریم، این کشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست آنها که شامّه سالم دارند بدون تردید بوی عطر در این مملکت می‌شنوند، ما در زیارت وارث و غیر وارث چه می‌خوانیم؟ به ما گفتند این زیارت را بخوانید، اینکه مخصوص سیدالشهداء نیست، گفتند کسانی که در راه خدا شهید شدند, شما در کنار قبر آنها بایستید و بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، این کشور به برکت خون شما طیّب و طاهر شد، اینها برای چه کسی هست؟ «الی یوم القیامة» این زیارت هست، اینکه مخصوص وجود مبارک حضرت نیست. ما الآن درباره زیارت قبور همین را می‌خوانیم; اگر کشوری به برکت خون‌های پاک شهدا طیّب و طاهر شد که شد، قرآن از کشور طیّب و طاهر چه خبر می‌دهد؟ می‌فرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾ ایران باید میوه طیّب و طاهر بدهد. مگر یک چیز آسانی است که آدم چند هزار شهید بدهد! از صدر اسلام تا حالا این حرف نوبر است! این عزیزان و این جوان‌ها دعا می‌کردند که شربت شهادت بنوشند! این زیارت‌نامه برای چه کسی هست؟ این زیارت نامه مکتب ما امامیه است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». ایران طیّب و طاهر شد، این صغرا؛ کبرای آن را قرآن معین می‌کند و صغرای آن را اهل بیت. آن ثقل اکبر، کبری را می‌گوید این ثقل اصغر، صغری را می‌گوید. فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ﴾ این جمله خبریه است که به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی اخراج کنید از این سرزمین میوه طیب و طاهره را بیرون بیاورید، طهارت، امنیت, عدالت و پاکی و ندزدیدن را ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ﴾؛ یعنی قرآن می‌خواهد فقط خبر بدهد؟ این دیگر تعلیم کتاب و حکمت نشد! این جمله‌های خبریه غالباً به داعی انشا القا شده؛ یعنی شما که در یک کشور شهید داده زندگی می‌کنید, سعی کنید میوه طیب و طاهر و امنیت بدهید. حالا اگر به دیگری نمی‌دهید لااقل در مال بیت‌المال تصرّف نکنید، ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ﴾ البته ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما اگر باور کردیم, چه اینکه باور می‌کنیم شهید، طیّب و طاهر است و نه تنها خودش طیّب و طاهر است، کشور را طیّب و طاهر می‌کند; همین است. فرمود اینها همه اهل نماز شب هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(21) 🔰تفسیر عاملی اثر ابراهیم عاملی خراسانی معروف به موثق (زنده در 1345 ش)، از مفسران معاصر. تـفـسـیـر مورد بحث در هفت مجلد به زبان فارسی و شیوه کلامی و ادبی و استدلالی شامل تمام قرآن کریم است. ▫️ مـؤلف نخست چند آیه را ذکر نموده سپس آنها را به فارسی ترجمه می کند و بعد به تفسیر هر یک از آیات می پردازد. ▫️او سـعـی نموده که تمام مباحث علمی لازم برای فهم و تفسیر آیه را از اقوال مفسران متقدمین و متاخرین در زمینه لغات و شان نزول برشمارد و مبسوطا شرح دهد. همچنین در ذیل عنوان (سخن ما) به بیان و شرح سخنان خویش می پردازد. ▫️ مـؤلـف در مـقدمه خویش سبک و روش خود را در تالیف این تفسیر چنین بیان داشته که پس از بـررسـی تـمـام تـفاسیر متقدمین و متاخرین ترتیب آن را در پنج قسمت تنظیم نمودم : 1) معنی واژه های دور از ذهن. 2) شان نزول هر آیه. 3) ترجمه آیات با رعایت دو نکته : کوشش در مطابقت با کلمات قرآن به فارسی و ربط جمله یا آیه یا آیات پیش از آن. 4) نشان دادن اختلاف مفسران در مقصود و در قرائت آیات. 5) نوشتن مطالب ابتکاری خود با عنوان (سخن ما). سپس در شانزده عنوان مقدمه خویش را ادامه می دهد. ▫️نـخست قرآن چه وقت نازل شده است، دلبستگی پیغمبر و مسلمانان در مواظبت از قرآن، آنهایی که قرآن را در زمان پیغمبر حفظ کرده اند، قرآن در حضور پیغمبر (ص) خوانده می شد و او تصویب مـی کـرد، جـمـع آوری قرآن بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، جمع آوری قرآن در نوبت سوم به وسـیـلـه عـثمان، نظم آیه ها و سورهای قرآن، نقطه گذاری و علامت ممیزه، وضع حرکات برای حروف قرآن، هفت قاری معروف به قراء سبعه، معنی نازل شدن قرآن بر هفت حرف، فواتح سوره ها یـا حـروف مـقطع اوایل سوره ها، تفسیر گویان و تفسیر نویسان، معنی سبع مثانی و سبع طوال، قرآن و دیگران، ترجمه های قرآن و شیوه نویسنده. این تفسیر در مشهد بدون تاریخ طبع گردیده است. 📚منابع : تفسیر عاملی ؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1395. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom