eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌زیان یاوه گویی 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: اِجتَنِبِ الهَذَرَ، فأيسَرُ جِنايَتِهِ المَلامَةُ 🌱🌱🌱 از ياوه گويى بپرهيز؛زيرا كمترين زيان آن، سرزنش است. (غرر الحكم : 2315.) @rahighemakhtoom
📌بشارت ناب نبوی ◼️لما اخبر النَبي(صلي الله عليه و آله) ابنتَه فاطمة بقتل ولدها الحسين و ما يجري عليه من المِحن بكَت فاطمة بكاءً شديداً و قالت: يا ابه، متي يكون ذلك؟ قال: في زمان خال مني و منك و من علي. فاشتدّ بكائها و قالت: يا ابه فمن يبكي عليه و من يلتزم باقامة العزاءِ له؟ فقال النبي: يافاطمه، انّ النساء امتي يبكين علي نساء اهل بيتي، و رجالهم يبكون علي رجال اهل بيتي، و يجددون العزاء جيلاً بعد جيل في كل سنة، فاذا كان يوم القيامةتشفعين انت للنساء و انا اشفع للرجال و كلّ من بكي منهم علي مصاب الحسين اخذنا بيده و ادخلناه الجنة. يا فاطمه، كل عين باكية يوم القيامة، الا عين بكت علي مصائب الحسين فاّنها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة. ◾️چون رسول خدا «صلي الله عليه و آله» خبر داد فاطمه«سلام الله علیها»را از شهادت حسين علیه السلام و مصائبي كه بر او وارد مي‌شود ، فاطمه-سلام الله عليها-سخت گريست و عرض كرد: اي پدر، اين حادثه كي واقع مي شود؟ فرمود: وقتي كه نه من باشم و نه تو و نه علي. فاطمه بر شدت گريه بيفزود و بیشتر گريست و عرض كرد:اي پدر: پس چه کسی براي فرزندم گريه مي‌كند و مجلس عزا و مصيبت او را برپا مي‌كند؟ رسول خدا فرمود:اي فاطمه زنان امت من مي‌گريند بر زن هاي اهل بيت من و مردان امت من مي‌گريند بر مردان اهل بيت من و عزاي فرزند مرا هر سال طايفه اي بعد از طايفه اي تازه مي‌كنند. پس چون روز قيامت شود تو شفاعت زنان را مي‌كني و من شفيع مي‌شوم مردان را، و هر كس بر حسين گريسته دست او را مي‌گيريم و در بهشت در مي‌آوريم.اي فاطمه همه چشم ها در قيامت گريان است مگر چشمي كه بر حسين گريسته باشد. او خندان و شادمان به نعيم بهشت خواهد بود. 📚علامه مجلسی،بحار ج 44، ص292 پ . ن : چشمی که بیش تر به خودش، گریه دیده است فردا کنار فاطمه با آبروتر است ما خشک می‌شویم، ولی بار می‌دهیم دنیای گریه، مزرعه سبز محشر است علی اکبر لطیفیان 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(99) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ☑️ 6-برتری طلبی ممنوع تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(قصص/83) ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مى‏دهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهيزكاران است. در حديث مى‏خوانيم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر ديگرى خود را برتر ببيند، جزو كسانى است كه اراده‏ى علوّ در زمين دارند. ☑️ چه بسيارند كسانى كه در تهيه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام‏گذارى فرزند، كارى مى‏كنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روايت، اين افراد اراده برترى در زمين دارند و از بهشت محرومند. ☑️ منشأ فساد، برترى‏ جويى است. «لايريدون علوّاً... و لا فسادا» ☑️ پرهيزكار كسى است كه اراده ‏ى تفاخر وبرترى بر ديگران ندارد. «لايريدون علوّاً... والعاقبة للمتّقين» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(167) آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌لطايف و اشارات ☑️2- اضلال كيفرى قرآن نسبت به منافقان ▫️خداى سبحان در آيات آغازين سوره مباركه بقره، شرايط پنج گانه بهره مندى از قرآن را برمى شمارد: ايمان به غيب، ايمان به وحى و رسالت، يقين به آخرت، اقامه نماز و انفاق. ▫️سه شرط اول، ايمان به اصول سه گانه دين و دو شرط ديگر نمونه اى از فروع دين است و منافقان كه نه ايمانى به اصول و مبانى اعتقادى دين دارند: (و ما هم بمومنين) و نه امتثالى از سر اخلاص نسبت به فروع دين: (ولا ياتون الصلوه الا و هم كسالى ولا نفقون الا وهم كارهون)نه تنها از هدايت قرآنى محرومند، بلكه مشمول اضلال كيفرى قرآن نيز هستند: (و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنين ولا يزيد الظالمين الا خسارا) ▫️قرآن براى اهل ايمان مظهر اسم نافع از اسماى الهى و براى اهل كفر و نفاق مظهر اسم ضار است و از باب تشبيه معقول به محسوس مانند خورشيدى است كه براى صاحبان چشم سالم، عامل بصيرت و براى كسانى كه چشمى بيمار دارند، مايه افزايش رنجورى است. گروهى بر اثر ايمان خالص و عمل صالح از قرآن بهره مى برند و عده اى بر اثر كفر آشكار يا مستور، از آن جز خسارت نصيبى ندارند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
79 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 5 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.) ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ☑️6- زندگی در پرتو تلاش و جهاد مثال زیبای آیه مورد بحث این اصل اساسی زندگی انسانها را نیز روشن می سازد که حیات بدون جهاد و بقاوسربلندی بدون تلاش ممکن نیست ، چرا که می گوید : آنچه را مردم برای تهیه وسایل زندگی (ضروریات زندگی ) و یا زینت (رفاه زندگی ) به درون کوره ها می فرستند ، همواره زَبَد و کفهایی دارد و برای به دست آوردن این دو (وسایل ضروری و وسایل رفاهی اِبْتِغاءَ حِلْیَةٍ اءَوْمَتاعٍ) باید مواد اصلی را که در طبیعت به صورت خالص یافت نمی شود و همواره آمیخته با اشیای دیگر است ، در زیر فشار آتش در کوره قرار داد و آنها را تصفیه و پاکسازی کرد ، تا فلز خالص و پاک از آن بیرون آید و این کار جز در سایه تلاش و کوشش و مجاهده انجام نمی شود . ▪ اصولاً طبیعت زندگی دنیا این است که در کنار گلها ، خارها و در کنار نوشها ، نیشها و پیروزیها در لابلای سختیها و مشکلات قرار دارد . ▪ از قدیم گفته اند : ((گنجها در ویرانه هاست و در بالای هر گنجی اژدهای خطرناکی خفته است )) آیا آن ویرانه و این اژدها چیزی جز همان انبوه مشکلاتی است که در به دست آوردن هر موفّقیتی وجود دارد . در داستانهای ایرانی خودمان نیز ((رستم )) برای رسیدن به پیروزی مجبور بود از ((هفت خوان )) بگذرد که هر کدام اشاره به نوعی از انبوه مشکلات بوده که در مسیر هر فعالیّت مثبتی است . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 👉 .....اگر كسي فقط زبان عرب را با همه‌ي شئون و فنون ادبي آن بداند؛ ليكن از نكته‌ي ابتكاري قرآن آگاه نباشد، هرچه كوشش عميق در حفظ امانت ادبي داشته باشد، هرگز در استنباط معارف قرآن كامياب نخواهد شد و از دام تفسير به رأي كه دست و پاگير و عافيت سوز استْ رها نخواهد شد؛ زيرا جامه‌ي ادب جاهلي و كسوتِ صنعتِ تازي، مناسب اندام بلند وحي الهي نيست و شهادت دواوين جاهليت و اديبان شعر پيشه‌ي جاهلي نسبت به معارف برين آسماني، شهادت زور خواهد بود و قاضي محكمه‌ي واژگان عرب، متهم به ارتشاء خود محوري و ماده نگري و طبيعت انگاري مي باشد...: «از جاهلي مپرسيد امثال اين مسائل». نمونه اي از معارفِ برينِ قرآن را كه در عصر بعثت سابقه نداشت و ادعاي قرآن كريم نيز چنين تنظيم شده است كه بخشي از ره آورد وحي از قلمرو قدرت بشر بيرون مي باشد، مي توان از آيات زير استنباط كرد: ▪ (إنّا جعلناه قراناً عربيّاً لعلّكم تعقلون و إنّه في أُمّ الكتاب لدينالعليّ حكيم)[ سوره‌ي بقره، آيه 151.]؛ يعني كتاب حاضر را به كالبد عربي آشكار قرار داديم تا شما بعد از آشنايي به قوانين تازي و ادبيات عرب از مضامين آن بهره‌ي علمي و عملي ببريد و آن را تعقل نماييد و همين كتاب با حفظ عنوان قرآن بودن رشته و ريشه‌ي رفيع و عميق دارد و تا اُمّ الكتاب مطالب بلند آن حضور دارد و همين قرآن عربي در نزد خدا به وصف علوّ و حكمت موصوف بوده و «عليّ حكيم» مي باشد؛ بنابراين، هرگز با دستمايه‌ي سوقِ عُكّاظ، تحصيل كالاي اُمّ الكتابْ ميسور مفسّر كم مايه نخواهد بود و با سرمايه‌ي سبعه‌ي معلّقه تليّ حكيم) نبود، حتماً بايد مخالف آن نباشد؛ به طوري كه اگر موافقت با معارف بَرين (أمّ الكتاب) و مطالب رفيعْ و عميقِ (عليّ حكيم)، شرط حتمي تفسير صائب نباشد، مخالفت با آن حتماً مانع چنين تفسيري خواهد بود و در نتيجه، تفسير مخالف با آن مرحله‌ي برتر، تفسير به رأي مي باشد. زيرا آنچه با سرمايه‌ي فرهنگ محاوره و دستمايه‌ي قانون مفاهمه‌ي عرب جاهلي با همه‌ي گسترش تشبيه، كنايه، استعاره، مجاز مرسل و...، از وحي سترگ دامن گستري كه حدّي از آن به عربي مبين و حدّ ديگر، آن به (اُمّ الكتاب) و به (عليّ حكيم)[ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 51.]محدود است مي توان بهره برد، حدّ اكثر غيضي از فيض، جُدّه اي از لُجّه و بالاخره حُبابي از عُبابْ خواهد و روشن است كه غيض را همه‌ي فيض پنداشتن و جُدّه را لجّه انگاشتن و حُباب را عُباب توهم نمودن، وحي فراگير را بر وَهْم محدود حمل نمودن و سراب را بر آب ناب تحميل كردن و تخيّل سَرِآب رسيدن و سيراب شدن، يعني تفسير قرآن به رأي خواهد بود و اين همان است كه حضرت استاد علامه طباطبايي(قدّس‌سرّه) به آن پرداختند كه نهي از تفسير قرآن به رأي، ناظر به طريق كشف است، نه مكشوف.[ الميزان، ج 3، ص 78 ـ 100.] ▪ ضمناً مي توان از تعبير حديث ثقلين راجع به قرآن كريم به عنوانِ حَبْلِ ممدودي كه يك طرف آن به دست خدا و طرف ديگر آن به دست مردم استْ كمك گرفت؛ زيرا حقيقت قرآن، موجود مستقلي است كه مرحله‌ي الهي بودن او با مرحله‌ي عربي مبين بودن مرتبط مي باشد و تفسير مرحله‌ي نازل برابر با قانون مفاهمه‌ي عرب بدون ملاحظه‌ي مرحله‌ي الهي آن، از سنخِ جعلِ قرآنِ عضين بوده و تفسير به رأي مي باشد. آنچه از حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) درباره‌ي اهتمام به قرآن و محور قرار دادن آن و پرهيز از تحميل هوا بر هُدا و اصرار بر عطف هوا بر هُدا و تحميل هُدا بر هوا رسيده است، مي تواند برخي از مباحث تفسير به رأي را در بر گيرد؛ «ألا إنّ كلّ حارثٍ مبتلى فى حرثهِ و عاقبة عمله، غير حرثة القرآن؛ فكونوا من حرثته و أتباعه و استدلّوه علي ربّكم و استنصحوه علي أنفسكم و اتّهموا عليه آرائكم و استغشوا فيه أهواءكم»[ نهج البلاغه، خطبه‌ي 176.]؛ «يعطف الهوي علي الهدي، إذا عطفوا الهدي علي الهوي ويعطف الرأى علي القرآن إذا عطفوا القرآن علي الرأى».[ همان، خطبه‌ي 138.] ▪ البته منشأ تفسير قرآن به رأي و نيز تفسير ساير متون ديني ديگر به رأي، گاهي جهلِ علمي است و زماني جهالت عملي. گاهي شبهه‌ي علمي است و زماني شهوت عملي. گاهي بي مايگي و زماني بيماري و گاهي تهي مغزي و زماني سيه دلي. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عبداللهی
با سلام و عرض ادب از دوستان همراه صفحه قرآنی رحیق خواهشمندیم با کلیک در لینک زیر و شرکت در نظر سنجی ما را در بهبود فعالیت های قرآنی کمک کنید. بسیار سپاسگزارم سید خادم صفحه قرآنی 👇👇👇 https://EitaaBot.ir/poll/jw1h
علامه جوادی آملی
📌چیزی گم نمی شود! 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: كلامُكَ مَحفوظٌ علَيكَ مُخَلَّدٌ في صَحيفَتِكَ، فاجعَلْهُ فيما يُزلِفُكَ.(غرر الحكم : 7246.) سخن تو، برايت نگهدارى و در كار نامه ات براى هميشه ثبت مى شود. پس آن را در چيزى به كار گير كه تو را [به خداوند ]نزديك مى سازد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌شگفت انگیز ▫️مرحوم «ابن فهد حلّى» روایت کرده است که روزى به جناب «ابودرداء» (از اصحاب رسول خدا) خبر دادند که خانه ات سوخته است. ▫️ در پاسخ گفت: نسوخته است! دیگرى آمد همین خبر را داد، وى نیز اظهار داشت نسوخته است! تا سه مرتبه این جریان تکرار شد، و هر بار «ابودرداء» با قاطعیّت مى گفت: خانه ام نسوخته است. بعداً معلوم شد که همه خانه هاى اطراف سوخته است ولى خانه او نسوخته است. به او گفتند: ▫️تو چگونه فهمیدى خانه ات نسوخته است (با آن که خانه هاى اطراف همه سوخته بود) گفت: ▫️زیرا از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم که هر کس در وقت صبح این دعا را بخواند، در آن روز به وى بدى (و گزندى) نخواهد رسید، و اگر در شب آن را بخواند در آن شب به او بدى و مشکلى نمى رسد، و من آن دعا را در آن روز خوانده بودم، آن دعا چنین است: 🌱🌱🌱 اَللّـٰهُمَّ اَنْتَ رَبّى لاٰ اِلـٰهَ اِلّٰا اَنْتَ، عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ، وَاَنْتَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ، وَلاٰ حَوْلَ وَلاٰ قُوَّةَ اِلّٰا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ،مٰا شٰاءَ اللهُ کٰانَ، وَمٰا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ، اَعْلَمُ اَنَّ اللهَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ، وَاَنَّ اللهَ قَدْ اَحٰاطَ بِکُلِّ شَىْءٍ عِلْماً،اَللّـٰهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسى [وَمِنْ شَرِّ قَضٰاءِ السُّوءِ، وَمِنْ شَرِّ کُلِّ ذى شَرٍّ، وَمِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ]، وَمِنْ شَرِّ کُلِّ دٰابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِنٰاصِیَتِهٰا، اِنَّ رَبّى عَلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقیمٍ. منبع:مفاتیح نوین .آیت الله مکارم شیرازی 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۷۱ 📌 پیروی از هوای آسمانها و زمین و هر چه در آنها است را ممکن است به بکشاند ولی خدای تعالی انسان را کرده تا این کار انجام نشود امّا آنهایی که اهل نفس نیستند یادآوری های پروردگار را بدست سپردند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
43 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ☑️هفتم. ابو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310هـ.ق) بعد از نقل اخبار منع تفسير به رأي و بدون علم، چنين گفته است: اين اخبار گواه صدق گفته‌ي ماست كه آنچه از تأويل (تفسير) قرآن، بدون نصّ رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) يا نصب دليل از سوي آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) بطور علمي ادراك نمي شود، براي هيچ كسي سخن گفتن به رأي خود روا نيست و اگر رأي او صائب باشد، خود او خطاكار است؛ زيرا در صورت اِصابه‌ي واقع، يقين به صواب بودن رأي خود نداشت؛ بلكه بر اساس خَرصْ و گمان سخن گفته است و كسي كه در دين خدا به صرف (پندار)وگمان سخن بگويد، چيزي را كه نمي داند به خدا اسناد داده است و خداوند در قرآن كريم چنين اسنادي را تحريم نموده است (...و أن تقولوا علي اللّه ما لاتعلمون).[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 33.] آنگاه بعد از نقل آيه‌ي مزبور، حديث رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را به اين صورت نقل نمود: «مَنْ قال فى القرآن برأيه فأصابَ فقد أخطأ»؛ يعني اگر كسي طبق رأي خود قرآن را تفسير كرده باشد و اتفاقاً رأي او درست باشد، گرچه قول او صائب است، ليكن فعل او صواب نيست...[ تفسير طبري، مقدمه‌ي ج 1، ص 27.] ▫️بنابراين، تفسير عالمانه كه تحليل مبادي تصوري و تصديقي محتواي آيه مستند به ضوابط علمي باشد، تفسير به رأي نبوده و مشمول ادله‌ي منع از آن، يعني تفسير به رأي نخواهد بود. لازم است توجه شود كه جناب طبري راجع به مسأله‌ي مهم تفسير به رأي، غير از نقل چند اثر و يك توضيح كوتاه چيزي نفرموده است تا مورد نقد و بررسي قرار گيرد. گرچه در ثناياي كتاب، قول مفسري را كه به صرف لغت اكتفاء كند و به اثر صحابه استناد ننمايد، تفسير به رأي مي داند و آن را مردود مي شمارد، ولي در معناي تفسير به رأي، مطلب عميقي را ارائه نكرده است. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
80 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 6 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.) ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ☑️7- تداوم مبارزه حقّ و باطل قرآن در اینجا برای مجسّم ساختن هویّت حقّ و باطل مثالی زده که مخصوص به زمان و مکان معیّنی نیست ، صحنه ای است که همیشه و در همه جا مقابل چشم انسانها مجسّم می شود و این نشان می دهد که پیکار حق و باطل یک درگیری موقت و موضعی نیست ، این رگ رگ آب شیرین و شور همواره بر خلایق تا نفخ صور جریان دارد مگر آن زمانی که جهان و انسانها به صورت یک جامعه ایده آل (همچون جامعه عصر قیام حضرت مهدی علیه السّلام ) در آید که پایان این مبارزه اعلام گردد ، لشگر حق پیروز و بساط باطل برچیده شود و بشریت وارد مرحله تازه ای از تاریخ خود گردد . چنانکه خداوند متعال چنین جامعه ای را نوید می دهد و می فرماید : ( . . . جَاَّءَ ا لْحَقُّ وَزَهَقَ ا لْبَطِلُ إِنَّ ا لْبَطِلَ کَانَ زَهُوقًا )؛ ((حق فرا رسید و باطل نابود شد ؛ زیرا باطل یقیناً نابود شدنی است )) . ▫️از امام باقرعلیه السّلام روایت شده که فرمود : ((إِذا قامَ الْقائِمُعلیه السّلام ذَهَبَتْ دَوْلَة الْباطِلُ ؛ هنگامی که امام قائم علیه السّلام قیام کند ، دولت باطل برچیده خواهد شد)) . ▫️خداوند در سوره انبیاء می فرماید : (بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ . . . ) ؛ ((بلکه ما حق را بر سر باطل می کوبیم تا آن را هلاک سازد ؛ و این گونه ، باطل محو و نابود می شود)) . تا زمانی که این مرحله تاریخی فرا نرسد ، باید همه جا در انتظار برخورد حقّ و باطل بود و موضع گیری لازم را در این میان در برابر باطل نشان داد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (1) 🔹دنیا برای بسیاری از مردم جای زینت، تفاخر، تکاثر، لهو و لعب است؛ اما گروهی از مردان خدا هرگز فریب لذت های زودگذر را نمی خورند و بر اساس گفته قرآن کریم «تجارت، آنها را از ذکر خدا غافل نمی کند». آنان در دنیا زندگی می کنند؛ اما هرگز وابسته به دنیا نیستند. آری فقط به خدا دل بسته اند و آنچه که در مسیر کمال است. 🔹مونس آنان کتاب خدا و آیات الهی است؛ آن گونه که اگر تمام مردم کره زمین بمیرند، اما این کتاب همراهشان باشد، هرگز احساس تنهایی و وحشت نمی کنند. 🔹امام حسین علیه السلام از جمله انسان های بی نظیر جهان هستی است که زندگی او با قرآن عجین شده بود. او از کودکی با قرآن همراه بود؛ عاشق و دلداده قرآن بود. چون لب به سخن می گشود، کلامش آیات قرآن بود و از قرآن دفاع می کرد؛ اگر نامه ای می نگاشت، دفاع از قرآن بود و سکوتش برای اندیشیدن در آیات آن. 🔹با اذعان به این که در این نوشتار کوتاه نمی توان کاملا به زندگی قرآنی امام حسین علیه السلام پرداخت، اما اجمالا به مواردی از آن اشاره خواهد شد که از دوران کودکی حضرت تا روز شهادتش را دربرگرفته است. 🔸1. عشق به قرآن در دوران کودکی امام حسین علیه السلام از کودکی به قرآن عشق فراوانی داشت؛ زیرا آیات فراوانی از قرآن در خانه شان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشت و بدون تردید، امام حسین علیه السلام متاثر از فضای قرآن حاکم بر خانواده بود. ایشان از سنین کودکی به قرائت، حفظ، تفسیر و تاویل قرآن اهمیت زیادی می داد. به چند نمونه از آنها که در تاریخ به ثبت رسیده، دقت کنید: ▫️الف فراگیری سوره توحید از امام حسین علیه السلام سوال شد: از رسول خدا چه شنیدی؟ فرمود: شنیدم که می فرمود: خداوند کارهای مهم و بزرگ را دوست می دارد و کارهای پست و حقیر را نمی پسندد... و او «قل هوالله احد» و نمازهای پنجگانه را به من آموخت. و شنیدم که می فرمود: هرکه خدا را اطاعت کند، خدا او را بالا می برد و هرکه نیت خود را برای خدا خالص کند، خدا او را نیکو سازد و بیاراید و هرکه به آنچه نزد خدا است، اطمینان کند، خدا او را بی نیاز کند و هرکه بر خدا بزرگی کند، خدا او را خوار سازد.(فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص 31. ) ▫️ب پرسش تاویل برخی آیات از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم اسماعیل بن عبدالله روایت کرده است: هنگامی که آیه «و اولوا الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله»؛ (و خویشاوندان در کتاب خدا بعضی مقدم بر بعضی دیگرند) نازل شد، امام حسین علیه السلام می فرماید: تاویل این آیه شریفه را از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم سوال کردم. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در پاسخ فرمودند: سوگند به خدا که منظور پروردگار در این آیه جز شما نمی باشد. و «اولوا الارحام» شمایید. پس اگر من از دنیا رفتم، پدرت علی از هرکس به جانشینی من شایسته تر است و هرگاه پدرت علی در گذشت، برادرت حسن به جانشینی او سزاوارتر است و هرگاه حسن از دنیا رفت، تو به جانشینی او لایق تری. عرض کردم: ای رسول خدا! چه کسی پس از من به جانشینی من سزاوارتر است؟ فرمود: فرزندت علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش جعفر، سپس فرزندش موسی، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش حسن؛ پس هرگاه حسن از دنیا رفت، غیبت در نهمین فرزند تو رخ می دهد و این نه امام، از نسل تو هستند. خدا به آنان دانش و فهم مرا عطا فرموده است و سرشت آنان از سرشت من است.(کفایه الاثر، ص 175) 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 التماس دعای خیر 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ گریه باید عارفانه و مبتنی بر تحقیق باشد آیت الله : این سرمایه (عزاداری حسینی) حیف است به دست چهار تا مداح هدر برود. گریه باید گریه عارفانه باشد؛ مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی‌نگری و به ساده لوحی عادت ندهید. @rahighemakhtoom 🔆صفحه قرآن پژوهی رحیق
📌معیار نیکویی سخن الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أحسَنُ الكلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانُ و لا يُتعِبُ فَهمُهُ الأفهامَ بهترين سخن، آن است كه گوشها از شنيدن آن در رنج و بيزار نشود و فهميدن آن، انديشه ها را به رنج نيندازد. غرر الحكم : 3371. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۷۲ 📌 همه در دست الی باید بداند روزی هر دست پروردگار است و او بهترین دهندگان است و پیامبران و مبلّغین به عهده خدای تعالی است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(100) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ☑️7-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ‏ (کافرون/6) (حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم. 🌱🌱🌱 ☑️بايد صف‏ها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. ☑️در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. ☑️به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.(انجام هرکاری مجاز نیست) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 5 :تفسیر کلی آیات6تا 11 سوره نباء أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهاداً «6» وَ الْجِبالَ أَوْتاداً «7» وَ خَلَقْناكُمْ أَزْواجاً «8» وَ جَعَلْنا نَوْمَكُمْ سُباتاً «9» وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِباساً «10» وَ جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً «11» آيا زمين را بستر قرار نداديم؟ و كوهها را (همچون) ميخ‌ها؟ و شما را جفت آفريديم. و خواب را مايه آرامش شما قرار داديم. و شب را پوششى ساختيم. و روز را وقت تلاش و معاش قرار داديم. 🌱🌱🌱 🔹 «اوتاد» جمع «وتد» به معناى ميخ است و تشبيه كوه به ميخ، از معجزات علمى قرآن است. ريشه كوه‌ها در عمق زمين، مانع حركت لايه‌هاى زمين و وقوع زلزله‌هاى دائمى است. كوهها همچون ميخ، چند برابر آنچه در بيرون‌اند، در دل زمين فرورفته‌اند، بگذريم كه كوه‌ها منافع ديگرى نيز دارند: حافظ برفها براى تابستان، مانع تند بادها، علامت و نشانه راهها، محل معادن و سنگها و غارها و عامل ايجاد درّه‌ها هستند كه هر يك در جاى خود براى زندگى ضرورى است. 🔹 «سبات» به معناى قطع كار و تعطيل كردن آن است كه موجب آسايش و آرامش جسم و روان مى‌شود. 🌱🌱🌱 1- مشت نمونه خروار است. مطالعه در هستى، بهترين راه خداشناسى و معادشناسى است. أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهاداً ... 2- انسان در دادگاه عقل و وجدان خدا پرست است و مى‌توان از وجدان او درباره قدرت الهى سوال كرد. «أَ لَمْ نَجْعَلِ» 3- از قدرت خداوند به آفرينش زمين و آسمان و ديگر پديده‌هاى طبيعى، به قدرت او براى برپايى قيامت، استدلال كنيد. الْأَرْضَ‌ ... الْجِبالَ‌ ... اللَّيْلَ‌ ... النَّهارَ ... 4- پس از طرد افكار باطل، بر عقايد حقتان استدلال كنيد. كَلَّا سَيَعْلَمُونَ‌ ... أَ لَمْ نَجْعَلِ‌ 5- اگر روحيه لجاجت نباشد، انسان از همين زمين و زمان و خواب و خوراك مى‌تواند درس بگيرد. الْأَرْضَ‌ ... اللَّيْلَ‌ ... النَّهارَ ... 6- قدرت و حكمت الهى در آفرينش ما و هستى، دليل آن است كه ما را با مرگ رها نخواهد كرد. خَلَقْناكُمْ أَزْواجاً ... نَوْمَكُمْ سُباتاً ... النَّهارَ مَعاشاً 📚 (تفسیر نور محسن قرائتی) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (2) ◽ ج منظور از (ان السمع و البصر و الفواد)چیست؟ عبدالعظیم فرزند عبدالله حسنی گوید: سرورم امام هادی علیه السلام از پدران خود، از امام حسین علیه السلام نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: همانا ابوبکر نسبت به من همچون گوش، و عمر همچون چشم و عثمان همچون دل است. امام حسین علیه السلام می فرماید: فردای آن روز خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مشرف شدم در حالی که در محضر او امیرمومنان علیه السلام ، ابوبکر، عمر و عثمان شرفیاب بودند. از حضرت سوال کردم: ای جد بزرگوار! دیروز از شما در باره این صحابه سخنی شنیدم؛ منظور چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: آری. سپس به آن سه نفر اشاره کرده، فرمود: آنان همانند گوش و چشم و دل اند و به زودی در روز قیامت در مورد این وصی من سپس به علی علیه السلام اشاره فرمود از آنان سوال می شود. خدای سبحان می فرماید: «ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا»3 سپس فرمود: سوگند به عزت پروردگارم که همه امت من در روز قیامت نگه داشته می شوند و از آنان در باره ولایت علی علیه السلام سوال می شود و این، همان فرموده خدای سبحان است که «و نگاهشان دارید که سوال می شوند».4 ◽ د شفا یافتن به برکت سوره حمد علامه مجلسی می نویسد: از امیرمومنان علیه السلام نقل شده که فرمود: وقتی امام حسین علیه السلام بیمار شد، مادرش فاطمه علیهاالسلام او را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برد و عرض کرد: یا رسول الله! دعا کن خداوند به پسرت شفا عنایت فرماید. 🔹 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: دخترم! خداوند متعال همان کسی است که او را به تو هبه کرد و او قادر است که پسرت را شفا دهد. در همان وقت جبرئیل نازل شد و عرض کرد: یا محمد! به درستی که خداوند متعال سوره ای را بر شما نازل نکرده، مگر این که در آن، حرف «فا» می باشد. و هر فایی از آفت است؛ جز سوره حمد که در آن، حرف فا نیامده است. پس ظرف آبی طلب کن و بر آن چهل مرتبه سوره حمد را بخوان. سپس آن آب را بر حسین بپاش که خداوند در اثر چنین کاری، به حسین شفا خواهد داد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم چنین کرد و امام حسین علیه السلام عافیت یافت.5 🔸 2. عشق به آیات قرآن اگرچه شنیدن تمام آیات قرآن برای امام حسین علیه السلام لذت بخش بود، اما گاهی شنیدن برخی آیات، آن هم از زبان پدرشان، آن قدر لذت بخش بود که وصف آن را فقط خود ابی عبدالله علیه السلام می دانست و بس. 🔹 امام صادق علیه السلام می فرماید: پدرم برایم نقل فرمود که علی ابن ابی طالب علیه السلام در حالی که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در محضر مبارک او بودند، سوره مبارکه «انا انزلناه فی لیله القدر»را قرائت کرد. 🔹 امام حسین عرض کرد: پدرجان! گویا شنیدن این سوره از دهان مبارک تو، شیرینی ویژه ای دارد! امام علی علیه السلام در پاسخ فرمود: ای فرزند رسول خدا و ای فرزندم! من از این سوره خاطره ای دارم که تو از آن خبر نداری؛ چون این سوره نازل شد، جد تو پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم مرا به حضور طلبید و آن را بر من قرائت کرد. 🔹 سپس دست برشانه راست من زد و فرمود: ای برادر و وصی من و ای سرپرست امت من پس از من، و ای ستیزگر با دشمنان من تا روزی که بر انگیخته شوند! این سوره پس از من برای توست و سپس در شان فرزندان تو. همانا برادرم جبرئیل رویدادهای امتم را برایم بازگو کرد و او آنها را همانند حوادث نبوت برای تو بازگو می کند. 🔹 این سوره در قلب تو و اوصیای تو تا هنگام طلوع فجر قائم آل محمد علیه السلام نوری درخشان دارد.6 =========== 4 فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص 629. 5 بحارالانوار، ج 92، ص 261. 6 فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)، ص 637. 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 التماس دعای خیر 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(167) آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌لطايف و اشارات 3- مبناى تقسيم انسانها به مومن، كافر و منافق تقسيم انسانها به سه دسته كافر، مومن و منافق، تقسيمى طولى و محصول دو قضيه منفصله حقيقه است و آن اين كه: انسان يا با ظاهر و باطن خود دين را مى پذيرد (مومن) يا با ظاهر و باطن آن را نمى پذيرد. چنين انسانى يا هم در ظاهر و هم در باطن دين را نفى مى كند (كافر) يا باطنا دين را انكار و ظاهر آنرا مى پذيرد(منافق). عكس قسم سوم نيز در حال تقيه فرض دارد، زيرا انسان در اين حال دين را در باطن پذيرفته است گرچه در ظاهر، آن را نفى مى كند: (الا من اكره و قلبه مطمئن بالايمان). (633) اين قسم در حقيقت جزو مومنانند، چنانكه قسم سوم (منافقان) نيز در حقيقت از كافرانند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 گریه بر سالار شهیدان ▪️ در عبادت و غیر عبادت یك اثر دارد، گریه برای سالار شهیدان یك اثر دارد؛ این گریه ما را به نزدیك می‌كند، به نزدیك می‌كند، به علاقه به آنها نزدیك می ‌كند، وقتی به آنها علاقه‌ مند شدیم سخنان آنها را می ‌شنویم، می ‌پذیریم و عمل می ‌كنیم. این است كه ما را وادار كردند كه اگر اهل نماز شب هستید در نمازهایی خود گریه كنید. انسانِ اهل گریه «رقیق ‌القلب» است، «قسی ‌القب» نیست. ▪️ اینكه گفتند در مجالس بن_علی شركت كنید، برای اینكه بهترین راه زندگی‌ جامعه همین است. آنها كه با این معارف رابطه‌ ای ندارند، همیشه در زحمت‌ هستند. این گریه هم آدم را می ‌كند، هم علاقه ‌مند به می ‌كند، وقتی مشتاق به آنها شدیم حرف های آنها را می ‌شنویم. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه نهم 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom