eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (18) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه بیست و چهارم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅فرازی از دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅 🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید. 📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏 ▫️دست به دست کنید امید که فرجی و گشایشی بشود. @rahighemakhtoom
📌 آفرینش از دیدگاه قرآن ▪ قرآن دربارة آفرینش همسر آدم، فقط یک بار به این نحو سخن گفته است:« یا أیها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالاً کثیراً و نساءً 000». نساء/1. [ ای مردم از مخالفت با پروردگارتان بپرهیزید، خدایی که شما را از یک فرد آفرید و همسر او را نیز از جنس او آفرید و از آن دو، مردان و زنان فراوانی را (در روی زمین) پخش کرد. ] ▪ در این آیه لفظ «مِن» در جملة «خلق منها» برای بیان جنس است، یعنی همسر آدم را نیز از جنس او آفریدیم و شجرة تمام انسانهای روی زمین به یک مرد و زن می رسند که آن دو نیز متماثل بوده و از خاک آفریده شدهاند. با توجه به عطف همسر آدم به او، کیفیت آفرینش و مراحل آن نیر مانند آدم خواهد بود. هدف آیه مبارزه با تبعیضهاست، زیرا تمام افراد انسان زادة یک مرد و زن متماثل میباشند و برخی را بر برخی دیگر امتیازی نیست. گاهی لفظ یاد شده را به معنای تبعیض و جزئیت گرفتهاند و آن را چنین تفسیر کردهاند که: همسر آدم از جزئی از اجزای آدم آفریده شده است و برخی از روایات غیر معتبر را که میگوید: خدا حوا را از دندة آدم آفرید، بر این مطلب گواه گرفته اند. ⏪ این تفسیر از دو نظر بی پایه است: ☑ 1-در آیاتی که پیرامون آفرینش همسران مطلق انسانها سخن گفته شده، نظیر این جمله به کار رفته چنانکه میفرماید: «و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها». روم/21. [ از نشانه های اوست که از نوع شما، همسرانی آفریده که با تمایل به آنها آرامش پیدا کنید.] بنابراین کیفیت آفرینش همسران ما و همسر آدم یکسان بوده و تفاوتی میان آن دو نیست. ☑ 2-آفرینش همسر آدم از دنده های او، در تورات آمده (تورات سفر تکوین، فصل دوم جملة 21) و این نوع روایات ساخته و پرداختة علمای یهود است که وارد احادیث اسلامی گردیده است و در پارهای از روایات ما، چنین آفرینشی به شدت تکذیب شده است. (تفسیر عیاشی ج1،ص216، حدیث7.) ▪ چرا نمی توانیم حکمت همه چیز را بفهمیم؟ آیا در این باره در قرآن کریم آیه ای آمده است؟ علم به حکمت یک چیز در صورت علم به همه جوانب و مشخصات آن حاصل می شود . اگر ما توانستیم همه جنبه ها و ویژگی های و خواص وجودی یک چیز را تعیین کنیم می توانیم به حکمت وجود آن پی ببریم . ▪ این امر هم درباره امور تکوینی یعنی موجودات و هم در امور اعتباری یعنی احکام و دستورات صادق و جاری است . امّا در حیطه امور تکوینی و موجودات ، همچنان که دانشمندان اعتراف کرده اند ، ▪ انسان هنوز در گامهای نخست کشف رازهای پدیده های هستی است و علم او در مقابل مجهولات هستی مانند قطره ای در مقابل دریاست . و در حیطه امور اعتباری نیز ، از آنجا که دستورها و بایدها و نبایدها در ارتباط با علم به هستی است و از آن نشأت می گیرد ، دست علم بشری کوتاه است . ▪ مگر آنجا که از سوی خداوند علیم به وسیله وحی ، علوم و معارفی در اختیار انسان قرار گرفته باشد . به عنوان مثال دستورات و باید و نبایدهایی که درباره انسان است باید با شناخت استعدادها و ابعاد جسمی و روحی او صورت بگیرد . همین طور است بایدها و نبایدهایی که در ارتباط های متنوع انسان [انسان با خدا ، انسان با انسان ( همسر ، فرزند ، پدر ، مادر ، دوست و . . . ) و انسان با جهان ] مطرح است . ▪ بنابراین دانستن حکمت همه این امور ( تکوینی و اعتباری ) در حیطه علم محدود بشر نیست . مگر آنجا که از سوی خالق هستی در اختیار انسان قرار داده شود . در این باره در قرآن کریم آمده است : « و ما اوتیتم من العلم الاّ قلیلاً ؛ و به شما از علم ، جز اندکی داده نشده است » . {- سوره اسراء ، آیه 85 .} 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(102) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلی انوار ربوبی در قلب سالک 🕑 زمان:23دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
97 ⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه (وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.) (( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) . 🌱🌱🌱 ⏪2- عوامل غرور شکن بسیاری از مردم هنگامی که به مال و مقام می رسند ، مغرور می شوند و این ((غرور)) دشمن بزرگی برای سعادت انسانهاست . لذا قرآن که یک کتاب عالی تربیتی است ، از طرق مختلف برای درهم شکستن این دشمن درون استفاده می کند : گاه فنا و نیستی و ناپایدار بودن سرمایه های مادی را مجسّم می کند (مانند آیه مورد بحث ) . گاه هشدار می دهد که همین سرمایه های شما ممکن است دشمن جانتان شود ؛ چنانکه در سوره توبه آیه 55 می فرماید : ((فزونی اموال و اولاد آنها تو را در شگفتی فرو نبرد ، خدا می خواهد آنها را به وسیله آن در زندگی دنیا عذاب کند و در حال کفر بمیرند)) گاهی با ذکر سرنوشت مغروران تاریخ ، همچون ((قارونها)) و ((فرعونها)) به انسانها بیدار باش می دهد . گاهی دست انسان را گرفته و به گذشته زندگی او ، یعنی زمانی که نطفه بی ارزش و یا خاک بی مقداری بود ، می برد و یا آینده او را که نیز همین گونه است ، در برابر چشمانش مجسّم می سازد تا بداند درمیان این دو ضعف و ناتوانی ، غرور ، کار احمقانه ای است . ⏺قرآن کریم می فرماید : - (فَلْیَنظُرِ ا لاْنسَنُ مِمَّ خُلِقَ خُلِقَ مِن مَّآءٍ دَافِقٍ ) ؛ (275) ((انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده است ! (او) از یک آب جهنده آفریده شده است )) . ⏺و در آیه دیگر این چنین می فرماید : (اءَیَحْسَبُ ا لاْنسَنُ اءَن یُتْرَکَ سُدًی اءَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ یُمْنَی ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّی ) ؛ ((آیا انسان می پندارد که بی هدف رها می شود ؟ ! آیا او نطفه ای از منی که در (رحم ) ریخته می شود ، نبود ؟ ! سپس به صورت خون بسته شد و خداوند او را آفرید و موزون ساخت )) . ⏺بنابراین یکی ازراههای درهم شکستن ((خوی شیطانی غرور)) ، این است که آدمی هرگاه به قدرت ومقام وثروتی می رسد ، وضعیّت گذشته خویش را به یاد آورد . چنانکه بعضی از عالمان وارسته برای این که مبادا دچار غرور علم و یا مقام شوند ، از این شیوه قرآنی برای تهذیب و تربیت خود استفاده می کردند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅فرازی از دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅 🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید. 📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏 ▫️دست به دست کنید امید که فرجی و گشایشی بشود. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 3.docx
47.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ⏪ فرازی از متن درس: نفرمود هر کس کار خير بکند ما به او پاداش مي‎دهيم فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ وقتي مي‎آيد دستش بايد پر باشد مگر نمي‎خواهد روز حساب بيايد محاسبه بکند؟ اگر چهار تا کار خير کرد و همه را به هَم زد دستش خالي است. «من فَعَلَ» معيار نيست «من جاَءَ» مهم است دست آدم بايد پر باشد. اگر ـ خداي ناکرده ـ چهار تا کار خير کرد چهار تا هم منّت گذاشت با ريا بود ﴿وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِر﴾؛در روايات ما هست، ائمه فرموند کار خيري که کرديد لله نگويد. يک وقت است کار خير ديگران را آدم مي‎گويد، تشويق ديگران، شهدا، جانبازان، آن سرجايش محفوظ است؛ اما کسي کار خير خودش را مدام بگويد و بگويد، ائمه فرمودند اينکه شما يک برگ گلي را از بوستان گرفتيد و مدام به آن دست مي‎زنيد هر باري که گفتيد مثل اينکه يکبار دست به آن زديد اين پژمرده مي‎شود نمي‎ماند. کار خيري که کرديد بگذاريد بماند ـ خداي ناکرده ـ اگر ريا باشد و مانند آن باشد هيچ؛ فرمود باطل نکنيد ﴿لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَي﴾؛ اگر کسي کار خير کرد، يک؛ و نگه داشت، دو؛ وقتي وارد محکمه خدا مي‎شود دستش پر باشد ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اينها را هم ذکر فرمود. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 3.pdf
1.45M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ⏪ فرازی از متن درس: فرمود هر کس کار خير بکند ما به او پاداش مي‎دهيم فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ وقتي مي‎آيد دستش بايد پر باشد مگر نمي‎خواهد روز حساب بيايد محاسبه بکند؟ اگر چهار تا کار خير کرد و همه را به هَم زد دستش خالي است. «من فَعَلَ» معيار نيست «من جاَءَ» مهم است دست آدم بايد پر باشد. اگر ـ خداي ناکرده ـ چهار تا کار خير کرد چهار تا هم منّت گذاشت با ريا بود ﴿وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِر﴾؛در روايات ما هست، ائمه فرموند کار خيري که کرديد لله نگويد. يک وقت است کار خير ديگران را آدم مي‎گويد، تشويق ديگران، شهدا، جانبازان، آن سرجايش محفوظ است؛ اما کسي کار خير خودش را مدام بگويد و بگويد، ائمه فرمودند اينکه شما يک برگ گلي را از بوستان گرفتيد و مدام به آن دست مي‎زنيد هر باري که گفتيد مثل اينکه يکبار دست به آن زديد اين پژمرده مي‎شود نمي‎ماند. کار خيري که کرديد بگذاريد بماند ـ خداي ناکرده ـ اگر ريا باشد و مانند آن باشد هيچ؛ فرمود باطل نکنيد ﴿لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَي﴾؛ اگر کسي کار خير کرد، يک؛ و نگه داشت، دو؛ وقتي وارد محکمه خدا مي‎شود دستش پر باشد ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اينها را هم ذکر فرمود. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(193) تفسیر آیه 13 سوره بقره واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون. ⏪لطايف و اشارات ☑️2- شاخصه عقل عملى سليم عقل عملى سليم آن است كه ره آوردش عبادت خداى سبحان و راهيابى به بهشت باشد: العقل... ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان . پس نيرويى كه انسان را به عبادت خداوند هدايت نكند و به بهشت رهنمون نباشد، سفاهت محض است و از اين رو آيه شريفه (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه) بيانگر عكس نقيض حديث شريف العقل ما عبد به الرحمن... است. و درا ين جهت بين منكر نبوت عالم و نبوت خاص فرقى نيست و آنچه در آيه (سيقول السفهاء من الناس ما وليهم عن قبلتم التى كانوا عليها)آمده، نمونه تطبيق عنوان سفيه بر برخى اهل كتاب است كه منكر نبوت خاص رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده اند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom