eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گنجایش ذهن خود را با محتوای غیر علمی پُر نکنیم خیلی از بزرگان عهد کردند که نخوانند، های غیر علمی نخوانند، حرف های غیر علمی نزنند، حرف های غیر علمی را گوش ندهند. مگر ما چقدر است؟!! اگر انسان قصه گوش بدهد، مرتب ببیند؛ این جا پُر می شود. آدم وقتش را برای حرف غیر علمی تلف می کند؟!! فرمود: (تعیها اذن واعیه)،* یعنی ((وعاء)). خدا مرحوم آخوند صاحب کفایه را غریق رحمت کند. یک مثالی زد که بالاخره این درخت مگر چقدر آب می خواهد؟ شما آب شور به آن دادی، دیگر آب شیرین را جذب نمی کند. این یک مقدار آب می خواست، شما آب شور به آن دادی؛ پس فردا می خشکد. بعد شما بخواهی آب شیرین به آن بدهی که جذب نمی کند! این ما یک ظرفیت خاص دارد؛ شما این ظرف را با مظروف باطل پُر بکنی، دیگر جا برای معارف نیست! 📌 سوره حاقّه / آیه ۱۲ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۶ 💢با همه به سخن کنید الی باید با و اهل کتاب با بحث کند و حرف بزند، مگر کسانی که و درک خوبی را ندارند و نمی توانند خوبیها را بفهمند.(آنان که و وجدان خویش را مدفون ساخته اند). 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تربیت! 🔹ما به اين عزيزان آموزش و پرورش عرض مي‎کرديم اينها مي‎گفتند ما الحمد لله بعد از انقلاب اسلامي تعليم ما با تربيت تربيت ما با تعليم, خيلي هماهنگ شد ما قبلاً مثلاً کم داشتيم الآن داريم. به ايشان عرض شد که توسعه تعليم غير از تربيت است. 🔹شما يک برنامه قرآن آوردي, برنامه روايت آوردي, سيره آوردي, اين توسعه تعليم است نه تربيت; تربيت کسي را بياوريد که ديدنش آموزنده باشد. اين کلمات نوراني را بزرگان ما گفتند البته ريشه‎اش در روايات است: «من لا ينفعک لحظه لا ينفعک لفظه»; آن استادي که ديدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودي ندارد. 🔹آنکه ديدنش, سيره‎اش، سيرتش, رفتارش, گفتارش, آن کسي که در نمره‎دادن, آن کسی که در شايسته سالاري آن کسی که در ادب ورود و مانند آن, صد درصد دقيق نيست, لَحظ او و لحظات او معلم نيست, لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نيست, تربيت يک چيز ديگر است, تعليم چيزي ديگر است; توسعه تعليم تربيت نيست, درس قرآن, درس سنت, توسعه تعليم است, نه تربيت; تربيت يعني کسي که آدم وقتي که او را مي‎بيند عوض بشود; رسل اين طور هستند. 📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 4.docx
33K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 4.pdf
938.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(199) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪لطايف و اشارات ☑️3- كافران و منافقان در گرداب تباهى و سركشى ▫️خداى سبحان در اضلال كيفرى خود توفيق فهم معارف صحيح را از منافقان مى گيرد. آنگاه در تاريكى ضلالت سرگردان مى شوند و در چاهى كه به دست خود كنده اند، سقوط مى كنند. 🔹قرآن كريم همان گونه كه درباره كافران سخن از غرق شدن در گرداب خطاها دارد: (احاطت به خطيئه)، درباره منافقان نيز سخن از غوطه ور شدن در گرداب طغيان و كوردلى دارد: (فى طغيانهم يعمهون). در جنگ عقل و وهم اگر عقل به اسارت وهم درآمد و هم ميدان دار صحنه ادراكى نفس ‍ مى شود و مجارى ادراك صحيح را مى بندد و چنين انسانى هرگز به انديشه صحيح راه نخواهد يافت. انديشه هاى باطل صفحه نفس او را پرمى كند و انسان در طغيان اين انديشه هاى واهى با كوردلى حركت مى كند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۰۶ و ٢٠۹(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۱(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۱ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۳۲ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۲ ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۲) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🟢 افراد کم‌‌سواد و نیمه‌عاقلی که ضررشان از هر بی‌سواد و دیوانه‌ای بیشتر است 🔹 غزالی جمله‌ای دارد که می‌گوید: همه چیز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش. یعنی مثلاً سلامتی و یا مال و ثروت اگر انسان هر مقداری داشته باشد از آنکه هیچ نداشته باشد بهتر است ولی علم و دانش این‏گونه نیست. انسان کم‌سواد از بی‏‌سواد بدتر است چون خیال می‌کند خیلی باسواد است و هیچ گاه دنبال تکمیل آن نمی‌رود. 🔸 این بیت از سنایی است که می‌گوید: رنجش هر کسی ز یک چیز است‏ رنجش من ز نیم‌‏دیوانه است‏ این شاعر می‌گوید: عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمه‌عاقل و نیمه‌دیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است. 🔹 افراد نیرنگ‌‏باز و خدعه‌کار در جامعه، معمولاً همین انسانهای «نیمه» هستند، یعنی آنها که نیمه زرنگی دارند و تمام زرنگی ندارند؛ زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند این مقدار می‌فهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است. ولی افراد نیمه زرنگ - که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشته‏‌ام - موفقیت خود را در این می‌دانند که با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند. 🔸 اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمی‌کنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمی‌کند، زیرا با هر کس که حرف می‌‏زنند همه می‌دانند که از روی زرنگی سخن می‌گویند. قرآن این منافقها را جاهل مرکب می‌داند، و می‌گوید اینها نمی‌دانند و خیال می‌کنند که می‌دانند؛ شعور ندارند و می‌‏پندارند که باشعورند. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۹۰
📌 مهندسی اسلامی در دولت کریمه مهدوی ▪️ چون تیغ خود رقصان کند با نام و یاد کردگار بهر رضای خالقش طوفان کند در کارزار 🔸 در دولت کریمه، اوضاع و کیفیتِ ساختمان‌ها از نظر ساخت‌وساز، مُشرف بودن به حریم دیگران، ایجاد مزاحمت برای دیگران و... دگرگون می‌شود. از جمله در مساجد و اماکن مذهبی تغییرات اساسی ایجاد می‌شود. 🔹 در حکومت امام مهدی با از بین رفتن آثار معماریِ سکولار و تغییر و تحول در بافت، شکل و فرم معماری، تفکر و مبانیِ معماریِ قرآنی در تمامی نقاط عالم گسترش پیدا می‌کند. همچنین کعبه، مسجدالحرام و مسجدالنبی به همان صورتی که در زمان پیغمبر بودند، بازسازی می‌شوند. اما مساجد و بناهایی که در آن بدعتی(رَسمِ تازه‌ایی) به کار نرفته، از مالِ حرام، غصبی یا ربا ساخته نشده، و یا اشکال شرعی در ساختِ آن وجود نداشته، خراب نخواهند شد. ▫️ أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ. کجاست آنکه نشانه‌ها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌 معجزه‌ای در کار نیست 🔸 یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که، رسیدن به جامعهٔ آرمانی و موعود، نیاز به کوشش، جهاد و مبارزهٔ فرهنگی، سیاسی، نظامی و… دارد و همهٔ این تلاش‌ها باید از سوی باورداران به منجی موعود و زمینه‌سازان انقلاب جهانی صورت گیرد. 🔹 امام خمینی در این رابطه می‌گویند: «اگر توقع دارید که در یک شب همهٔ امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحوّل شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخِ بشر، چنین معجزه‌ای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که إن‌شاء‌اللّه تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوشش‌ها و فدارکاری‌ها، ستمکاران سرکوب و منزوی می‌شوند…»*۱ 🔸 در همین راستا ایشان، امت مسلمان ایران را به جهت جهاد، ایثارگری و فداکاریشان، زمینه‌سازان ظهور معرفی می‌کنند: «سلام بر امت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت، راه ظهورش را هموار می‌کنند…»*۲ 📚 ۱- صحیفهٔ نور، ج ۲۱، ص ۴۴۷ ۲- صحیفهٔ نور، ج ۲۱، ص ۳۲۵ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۹ – ۵۸ 📌پاداش سالک الی اللّه الی اللّه اگر اعتقاداتش را کند و به آنها داشته باشد و نفس کامل کند، خدا در آخرت غرفه هایی که از دامن آنها نهرهای آب جاری است و همیشه در آن های پر غرفه هستند، به آنها عنایت خواهد فرمود و خدای تعالی صبر و توکل را به آنها به خاطر ایمان و تزکیه شان مرحمت می فرماید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
9 🔅🔅🔅 🔰روش صحیح در تفسیر موضوعی ⏺براى تفسیر موضوعى دو روش وجود دارد: 🔹روش اوّل که بعضى از مفسّران براى کار خود انتخاب کرده اند که موضوعات مختلف را اعم از موضوعات اعتقادى (توحید و معاد و...) یا موضوعات اخلاقى (تقوا، حسن خلق و...) را در کلام خود مطرح مى کنند و بعد از تحلیل هاى فلسفى و کلامى، یا تحلیل هاى اخلاقى، بعضى از آیات قرآن را که در این زمینه وارد شده است به عنوان شاهد، ذکر مى کند. 🔹روش دوم این است که ما قبل از هر چیز به گردآورى تمام آیاتى که درباره یک موضوع در سرتاسر قرآن وارد شده است بپردازیم و بدون پیش داورى هاى قبلى این آیات را در کنار هم چیده و یک یک تفسیر کنیم، و بعد در یک جمع بندى رابطه آنها را با یکدیگر در نظر گرفته، و از مجموع آنها به یک ترسیم کلّى دست یابیم. 🔹در اینجا مفسّر مطلقا از خود چیزى ندارد، و هم چون سایه به دنبال آیات قرآن مى رود. همه چیز را از قرآن مى فهمد، و تمام همّت او کشف محتواى آیات است; و اگر از کلمات دیگران حتى از احادیث کمک مى گیرد در مرحله بعد و جداگانه خواهد بود. گروهى آیات قرآن را بر نظرات خود تطبیق مى کنند، و گروه دیگرى نظرات خود را تابع آیات قرآن قرار مى دهند; و مسلّماً راه صحیح تفسیرى، راه دوّم است. قرآن نور و کتاب مبین است; قرآن بیانگر همه حقایق مربوط به سعادت انسان ها است قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ «از طرف خدا، نور و کتاب روشنگرى به سراى شما آمد.» ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌قرائت وترجمه سوره 🔹بسیار زیبا و دلنشین قرائت زیبای تمام با ترجمه صوتی و تصویری به صورت کاملا رایگان در سایت زیر👇👇👇 http://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
(120) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 27- باور به روشن شدن چهره حق و باطل در همین دنیا قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْانَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ(یوسف/51) گفت: اى زنان، آن گاه كه خواستار تن يوسف مى‏بوديد، حكايت شما چه بود؟ گفتند: پناه بر خدا. او را هيچ گناهكار نمى‏دانيم. زن عزيز گفت: اكنون حق آشكار شد. من در پى كامجويى از او مى‏بودم و او در زمره راستگويان است. 🔅🔅🔅 ☑ 1.حقّ براى هميشه، مخفى نمى‏ماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ» ☑ 2.روشن شدن برخى پرونده‏ها و حقايق نياز به زمان دارد. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ» ☑ 3.وجدان‏ها، روزى بيدار شده و اعتراف مى‏كنند. «أَنَا راوَدْتُهُ» چنان كه فشار جامعه و محيط، گردنكشان را به اعتراف وادار مى‏كند. (همسر عزيز همين كه ديد تمام زنان به پاكدامنى يوسف اقرار كردند، او نيز به اعتراف گردن نهاد.) ☑ 4.آن گاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيله‏ى نجات و رفع اتّهام مى‏شود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(200) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪لطايف و اشارات ☑️4- كيفرهاى منافقان سركش ▫️در آيات مورد بحث، خداى سبحان به بخشى از كيفرهاى منافقان اشاره مى كند كه استهزاى تكوينى خداوند نسبت به آنان، يكى از آن كيفرهاست، (خداوند آنان را بر اثر اعمال ناروايشان به استهزاى كيفرى، سبك مغز و سفيه مى كند) و ديگرى آن كه ايشان را در سركشى و كورباطنى خودشان رها مى سازد. ▫️بخش ديگرى از كيفر منافقان آن است كه آنان همان گونه كه در دنيا با شياطين قرينن و با آنان خلوت مى كنند، در آخرت نيز با آنان محشور مى شوند همه با هم در جهنم سقوط مى كنند: (فو ربك لنحشرنهم والشياطين ثم لنحضرنهم حول جهنم جثيا) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 5.docx
36.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom