eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(202) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون* آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون* ⏪بحث روايى 2- چگونگى تسخير دل به دست شيطان 📝عن اميرالمومنين (عليه السلام): اتخذوا الشيطان لامرهم ملاكا، واتخذهم له اشراكا فباض وفرخ فى صدورهم، ودب ودرج فى حجورهم، فنظر باعينهم، و نطق بالسنتهم، فركب بهم الزلل، وزين لهم الخطل، فعل من قد شر كه الشيطان فى سلطانه و نطق بالباطل على لسانه (749) 👈اشاره: 🔹اميرمومنان (عليه السلام) درباره منافقان، كافران و تبهكاران كه پيروان شيطانند، مى فرمايد: اينان شطان را ملاك و معيار ارزش علوم و اعمال خود قرار دادند. شيطان نيز ايشان را شريك انديشه و كار خود قرار داده، در راه اغفال ديگر بندگان خدا، از آنها به صورت بند و دام بهره مى برد. سپس او در دلشان تختمگذارى كرده، تخمها را تا برآمدن جوجه ها پرورش مى دهد و آنگاه جوجه هاى او از سينه انسانها فرود آمدن در دامنشان حركت مى كنند. پس شيطان با چشم اينان مى نگرد و با زبانشان سخن مى گويد و با دستياريشان مرتكب لغزشها مى شود و كردارهاى ناپسند را در نگاهشان زيبا جلوه مى دهد. اعمالشان گواهى مى دهد كه با همكارى شيطان انجام شده است. كارهاى چنين انسانهاى به دام افتاده هماهنگ با كار كسى است كه شيطان در نفوذ و قدرت او شريك شده و با زبان او باطل مى گويد. 🔹پرندگان در ساختن آشيانه امن، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند و اگر محل آشيانه امن، نخست مواد و مصالح ساختمانى آن را فراهم مى آورند و اگر محل آشيانه را امن يافتند و محدوده آن را مزاحم خالى ديدند، با طمانينه، ابتدا آشيانه مى سازند و سپس در آن تخمگذارى كرده، از تخمهاى خويش مراقبت مى كنند تا جوجه هايشان از تخم درآيند و حركت كنند. شيطان نيز قلب منافق تبهكار و كافر را براى ساختن آشيانه خود جاى آرامى مى يابد، برخلاف قلوب پرواپيشگان كه با نزديك شدن شيطان به حريم دلشان برق آسا بيدار شده، او را از محدوده كبريايى قلب خويش مى رانند: (ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذاهم مبصرون) 🔹شيطان همانند پرنده اى كه براى ساختن آشيانه جاى امن مى خواهد، اگر آدمى را در برابر وسوسه اش حساس نيافت، مصالح ساختمانى آشيانه خود را كه همان مكر و حيله و مانند آن است به آن جا منتقل مى كند و پس از آشيانه سازى و تخم گذارى به پرورش جوجه هاى خود مى پردازد و آنان را از دل انسان وسوسه زده به اندامهايش سرازير مى كند و آنگاه نگاه و سخن و ساير كارهاى او را تسخير مى كند. بنابراين ، نگاه به نامحرم همان جوجه شيطان است كه پر درآورده و از دل او فرود آمده، به چشم وى قدم نهاده است و تهمت و دروغ، جوجه شيطانى است كه از راه دل به زبان تبهكار او سرازير شده است و آنگاه كه همه سرزمين دل چنين انسان مخدوعى به دست شيطان زمام انسان كافر يا منافق را به دست گرفته مرتكب هر لغزشى مى شود. 🔹با اين بيان معناى اجمالى آيه (واستفزز من استطعت منهم بصوتك واجلب عليهم بخيلك و رجلك وشاركهم فى الاموال والاولاد و عدهم و ما يعدهم الشيطان الا غرورا)روشن خواهد شد، زيرا تصويرى از شركت شيطان در مال و فرزند كه دو عامل مهم براى به دام كشيدن دنيازدگان است ارائه شده است، و هرگز اين گونه از امور بر مجاز لغوى يا عقلى حمل نمى شود، زيرا هم الفاظ مزبور معانى حقيقى خود را دارد و هم اسناد آن معانى حقيقى به كافر يا منافق، حقيقى است، نه مجازى. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(121) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 28-همدلی و همراهی با مردم در زندگی مادی لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ(توبه/128) هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏دهد بر او گران مى‏آيد. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است. 🔅🔅🔅 1.رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «مِنْ أَنْفُسِكُمْ» 2.رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله غم‏خوار امّت است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» 3.رهبران اسلامى بايد در سختى‏ها و گرفتارى‏ها با مردم همدل و همراه باشند. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پا نمى‏شناسد. «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ» از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى‏توقّعى و تواضع است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ»، «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ»، «رَؤُفٌ رَحِيمٌ» 4.رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی پیش از ظهر پنجشنبه (18 آذرماه)، دز سوم واکسن کرونا را دریافت نمودند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در حاشیه دریافت دز سوم واکسن کرونا، در سخنانی، را خواندند که هیچ گاه در مسیر مخالف علم حرکت نمی‌ کند. ایشان در توصیه ای بیان داشتند: آنهایی که واکسن نزده اند، زودتر خودشان رو به واکسن برسانند و از این استفاده کنند تا سالم بمانند. 🔸 معظم له بیماری را نشانه ‌ای الهی بیان کردند که درپی آن، علم با هدف کشف راه درمان، تکاپو کرده و انسان اندیشمند را به هستی رهنمود می ‌کند. ایشان بیان داشتند: نه تنها بیماری، هر حادثه ای که پیش می آید زمینه بشر را فراهم می کند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سخنی کوتاه جذاب و کاربردی از دانشمندی فرزانه 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰سخنی کوتاه پیش گویی های قرآن ⏺الف) قرآن پیش گویی‏های متعددی را ذکر کرده است؛ مانند: ۱. پیروزی رومیان بر ایرانیان در کمتر از ده سال؛ (روم، ۱و۲) ۲. شکست مشرکان قریش که در مکّه پیش‏بینی شد؛ (قمر، ۴۴و۴۵) ۳. بازگشت پیامبر به مکّه؛ (قصص، ۸۵) ۴. حج پیامبر که به عمره‏القضا معروف شد؛ (فتح، ۲۷) ۵. عدم ایمان ابولهب و مرگ او در حال کفر؛ (تبت) و غیر آن که همگی در زمان حیات پیامبر تحقق یافت و یکی از نشانه‏های اعجاز قرآن کریم به شمار می‏رود. 🔅🔅🔅 ⏺ب) قرآن پیش گویی‏هایی هم راجع به آینده‏های دور (پس از دوران پیامبر) کرده که عبارتند از: ۱. عقب گرد و انحطاط مسلمانان و مخالفت عملی آنان با خواسته‏ها و دستورهای اسلام که از جمله علایم آن: ذلیل دست دشمنان، سرکوبگر مؤمنان، فراری از جهاد و ترسو و محافظ کار شدن آنها است. (مائده، ۵۴)۱ ۲. پیوستن آگاهانه و درست ایرانیان به جامعه اسلامی و کمک مهم آنان به اسلام (مائده، ۵۴)؛ (نساء، ۱۳۳)؛ (انعام، ۸۹) ۳. پیروزی امام زمان ـ علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام ـ و یاران آن حضرت بر همه سرزمین‏ها؛ (نور، ۵۵)؛ (قصص، ۵)؛ (انبیا، ۱۰۵) ۴. حوادث سهمگین و پیش درآمد قیامت کبرا که از آن به اشراط‏الساعه تعبیر می‏شود؛ همچون زلزله سهمگین، تاریک شدن آسمان، خاموش شدن ستارگان، خاموش شدن خورشید، نابودی کامل کوه‏ها و... که برای اطلاع از آن اوضاع و احوال، به ترجمه سوره‏های جزء سی‏ام قرآن همچون نازعات، زلزال، تکویر، انشقاق، قارعه، نبأ و سوره‏های دیگر قرآن همچون حج، مرسلات، دخان، طه، واقعه، الرحمن و... . ـ که نتیجه آن وقایع، تغییر نظام موجود طبیعت و پدید آمدن نظام جهانی دیگر متناسب با آخرت است ـ مراجعه کنید. ج) پیشگویی درباره سرنوشت قرآن، از هنگام نزول تا قیامت: ۱. محفوظ ماندن قرآن از گزند آسیب و تحریف: (حجر، ۹)؛ (فصلت، ۴۲) ۲. ناتوانی جن و انس از آوردن کتابی مانند قرآن (اسراء، ۸۸)؛ (بقره، ۲۳)؛ (یونس، ۳۸)؛ (هود؛ ۱۳) ============ ۱. اقتباس از تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۴۳۱ـ۴۴۴. 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نکته ها : 105. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔅🔅🔅 ⏮ سه تشبیه برای اعمال کافران در قرآن شریف برای اعمال کافران سه مَثَل زده شده است : ⏺الف مثل ((سراب )) که اعمال نیک کافران معاند را به ((آب نما)) تشبیه کرده است که از اصل ، چیزی جز خیال و وهم نیست و هیچ واقعیّت و حقیقتی ندارد . ⏺ب مَثَل ((ظُلُمات )) که اعمال زشت کافران معاند را به تاریکیهای دریای عمیق تشبیه نموده که ظلمت اندر ظلمت است : ظلمت کفر و عناد ، ظلمت اعمال زشت و ظلمت خوی و نیّت پلید . ⏺ج مثَل ((خاکستر و تند باد)) که شرحش در مثل 21 گذشت . مثل سوّم ناظر به کارهای نیکی است که کافران در حال غیر عناد به حکم فطرتشان به قصد قربت و برای رسیدن به سعادت انجام می دهند ، مانند : انفاق ، نیکی به بندگان خدا ، صله رحم ، حمایت از مظلوم و امثال اینها ، ولی بعد به سبب عناد و کفرشان آن اعمال نیک خود را نابود می کنند ؛ زیرا مقصود از کافران در اینجا هر غیر مسلمان نیست ، بلکه کسانی است که در مقابل حقیقت می ایستند و کفر و عناد و لجاجت می ورزند . ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰در زمينۀ نزول دفعى و تدريجى و مفهوم آن، بزرگان توجيهاتى دارند كه به برخى از آنها اشاره مى‌كنيم: 🔘١. مقصود از نزول دفعى قرآن بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در شب قدر، آگاهى دادن پيامبر به محتواى كلى قرآن است. اين تأويل در كلام شيخ صدوق آمده‌است. او مى‌گويد: «قرآن با بيان الفاظ‍‌ و عبارات در آن شب بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل نشده‌است؛ بلكه صرفاً علم به آن‌را به او عطا كردند و پيامبر صلى الله عليه و آله اجمالاً بر محتواى قرآن آگاهى يافت». 🔘٢. ابوعبداللّه زنجانى مى‌گويد: «روح قرآن كه اهداف عالى قرآن است و جنبه‌هاى كلى دارد، در آن شب بر قلب پاك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تجلى يافت و سپس در طول سال‌ها بر زبان مباركش ظاهر گشت». 🔘٣. علامه طباطبايى رحمهم الله همين تأويل را با بيانى لطيف‌تر مطرح كرده و فرموده است: «اساساً قرآن داراى وجود و حقيقتى ديگر است كه در پس پردۀ وجود ظاهرى خود پنهان و از ديد و درك معمولى به دور است. قرآن در وجود باطنى خود از هرگونه تجزيه و تفصيل عارى است. نه جزء دارد و نه فصل، نه آيه دارد و نه سوره؛ بلكه يك وحدت حقيقى به هم پيوسته و مستحكمى است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است. 🔘پس قرآن داراى دو وجود است: 🔹الف) وجود ظاهرى در قالب الفاظ‍‌ و عبارات. 🔹ب) وجود باطنى در جايگاه اصلى خود. لذا قرآن در شب قدر با وجود باطنى و اصلى خود يكجا بر قلب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرود آمد. سپس تدريجاً با وجود ظاهرى خود در فاصله‌هاى زمانى و در مناسبت‌هاى گوناگون در مدت نبوت نازل گرديد» . ▫️البته اين‌گونه تأويلات، از يك نوع لطافت و ظرافتى برخوردار است كه به شرط‍‌ داشتن سند اثباتى، مى‌تواند كاملاً مناسب باشد. به هر جهت تمام اين نظريات جاى بحث دارند؛ اما نظريه‌اى كه بيش از همه به واقعيت نزديك است و با ظاهر قرآن هماهنگى دارد، همان نظر اول - نظر شيخ مفيد - است كه شروع نزول قرآن را از شب قدر و در ماه مبارك رمضان مى‌داند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(106) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:کشف ابصاری 2 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
11 🔅🔅🔅 🔰چرا این بخش از تفسیر قرآن نمو کافی نکرده است! ▫️ظاهراً جواب این سؤال تا حدّ زیادى از بحث هاى گذشته روشن شد، و آن این که مشکلات فراوانى که بر سر راه تفسیر موضوعى بوده، همواره مانع از نموّ آن گشته است; بخصوص این که تفسیر موضوعى نیاز به معجم هاى دقیق و جامعى دارد که بتوان هر آیه را به آسانى از آن استخراج كرد در زمان‌هاى گذشته وجود نداشته، و امروز بحمداللَّه در دسترس ماست. ▫️جالب اين‌كه در مقدمه معجم معروف قرآن بنام‌ «المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكريم» مى‌خوانيم: «اگر پيشينيان به ساير علوم قرآن اهميّت فراوان داده‌اند ولى به تهيه معجم‌هايى كه بتواند آيات قرآن را در هر سوره دقيقاً تعيين كند اهميّت نداده‌اند به خاطر آن است كه غالباً حافظ قرآن بوده‌اند.»! ▫️ما نمى‌دانيم اين قضاوت تا چه حدّ قابل قبول باشد، ولى به فرض كه انسان حافظ قرآن باشد باز وجود معجم به هر حال يكى از ابزارهاى لازم براى تفسير موضوعى است (هر چند به تنهايى كافى نيست). و اين كار در گذشته صورت نگرفته مگر به شكل ناقص و گاه بسيار نارسا. ▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه جمعى از دانشمندان غربى و خارجى علاقه‌مند به قرآن مجيد جهت تهيّه معجم‌هايى براى اين كتاب آسمانى زحمت كشيده‌اند كه يكى از نمونه‌هاى قابل ملاحظه آن كتاب‌ «نجوم الفرقان فى اطراف القرآن» نوشته مستشرق آلمانى‌ «فلوگل» است و نوشته‌هاى ديگرى نيز از ناحيه مسلمانان مانند «مفتاح كنوز القرآن» و كتاب‌ «فتح الرحمن» تهيه شده است. ▫️و بنابه تصريح مقدمه «المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكريم» هم اينها بوده است كه به مؤلف آن امكان داده است كه بتواند اين معجم غنى و جالب را تهيه و در دسترس علماى اسلام قرار دهد. ▫️آخرين سخن در اين‌جا اين است كه على رغم تمام مشكلاتى كه در تفسير موضوعى وجود دارد آثار و بركات آن به همين نسبت زياد است، به خصوص براى دانشمندان و محققان، و حقايقى كه در پرتو آن كشف مى‌گردد ايمان و نشاط و علاقه آنها را به ادامه كار افزون مى‌كند، و آتش عشق را در دل‌شان شعله‌ورتر مى‌سازد. ▫️زيرا آيات قرآن مجيد درباره يك موضوع هركدام جداگانه به صورت نقطه‌اى است كه وقتى هم آنها جمع‌آورى و كنار هم قرار داده شود از مجموع اين نقطه‌ها شكل و ترسيم تازه‌اى به دست مى‌آيد كه قبلًا وجود نداشت و اين بسيار مهم و جالب و نشاطانگيز است. و همان‌گونه كه گفتيم شخص پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و امامان اهل بيت عليه السلام از همان آغاز ما را به تفسير موضوعى راهنمايى كرده‌اند، و نمونه‌هاى مختلفى در كلام خودشان از اين كار ارائه داده‌اند كه بسيار دلپذير و زيبا است و قبلًا به بعضى از آنها اشاره شد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔻خانه بی قرآن 🌸 امام صادق عليه السلام: ✍️ خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید: ۱) بركتش كم شده. (دائم مشکل مالی دارند.) ۲) فرشتگان آن را ترك مى كنند. (رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.) ۳) شياطين در آن حضور مى يابند. (نزاع و جدال در آن خانه زیاد است.) 🌹خواندن قرآن در خانه این سه گرفتاری را برطرف می کند. 📚 كافى، ج 2، ص 499، ح 1 ‎‌‌‌ 🕌سخنان ناب📖 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۸ – ۳۷ 📌وسعت الی باید بداند که خدای تعالی روزی اهل و کسانی را که دوست می دارد زیاد می کند و به قدر به آنها عنایت می کند. این نشانه خدا است برای مردم با . سالک الی اللّه باید حقوق خویشاوندان و درماندگان و در راه ماندگان را بپردازد، اگر می خواهد به و رستگاری و با برسد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خود شناسی و خود ارزیابی 🔰 امام اميرمؤمنان عليه السلام: "الْعَقْلُ‌ أنَّكَ‌ تَقْتَصِدُ فَلا تَسْرِفَ‌ وَتَعِدَ فَلا تُخْلِفَ‌ وَإذا غَضِبْتَ‌ حَلِمْتَ‌ ." عقل آن است كه ميانه‌روى را انتخاب كنى و اسراف ننمايى و هر گاه وعده مى‌دهى تخلف ننمايى و به هنگام خشم، بردبارباشى . 📚غررالحکم حدیث ۲۱۳۰ 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🔰 سرّ مستور 🔹 گفتند چند چیز را خدای سبحان در چند چیز مخفی كرده است. این در جوامع روایی ما هست یكی اینكه خدای سبحان قهر خود را در بین مخفی كرد؛ لذا بر انسان لازم است از همه معاصی بپرهیزد چون نمی ‌داند خدا با كدام معصیت او را می ‌گیرد. گرچه خدا عفوّ و رحیم است امّا قهرش كه از بین نرفت، معلوم نیست خدای سبحان انسان را با كدام معصیت می ‌گیرد، لذا بر انسان لازم است از همه معاصی بپرهیزد و هیچ معصیتی را كوچك نشمارد. 🔹 دوم آن است كه معلوم نیست كدام یك از اطاعت ‌ها و عبادات انسان مقبول است؛ خدا قبولی را در بین اطاعات مستور كرده است، معلوم نیست كدام اطاعت مورد پسند خداست لذا انسان باید همه كه واجب است را انجام بدهد و از مستحبّات هم محروم نماند و هیچ كار خیری را هم تحقیر نكند، چون معلوم نیست خدا كدام كار خیر را قبول می ‌كند. 🔹 سوم آن است كه ولی خود را در بین اولیا مستور كرده است؛ معلوم نیست كه در چه لباسی به سر می‌برد، لذا كسی حق ندارد كسی را تحقیر كند؛ ما چه می ‌دانیم كه فلان شخص از اولیای الهی است یا نه؟! 📚 سوره مبارکه جلسه 127 تاریخ: جلسه 127 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سی ام(پایان سوره یوسف) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه اول 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 7 ۲۵أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً ۲۶أَحْیاءً وَ أَمْواتاً ۲۷وَ جَعَلْنا فِیها رَواسِیَ شامِخات وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً فُراتاً ۲۸وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۲۵ ـ آیا زمین را مرکز اجتماع انسان ها قرار ندادیم. ۲۶ ـ هم در حال حیاتشان و هم مرگشان؟! ۲۷ ـ و در آن کوه هاى استوار و بلندى قرار دادیم، و آبى گوارا به شما نوشاندیم! ۲۸ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔹در بخش دیگرى از این آیات، به بیان قسمتى از آیات و نشانه هاى آفاقى خداوند، نعمت ها و مواهب او در جهان بزرگ مى پردازد که هم دلیل بر قدرت و رحمت واسعه او است، و هم دلیلى بر امکان معاد، در حالى که در آیات گذشته سخن از آیات انفسى و مواهب خداوند در آفرینش خود انسان بود. مى فرماید: آیا ما زمین را مرکز اجتماع انسان ها قرار ندادیم ؟! (أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً).(۵) هم در حال حیات و هم مرگشان (أَحْیاءً وَ أَمْواتاً).(۶) 🔹کفات (بر وزن کتاب) و کفت (بر وزن کشف) به معنى جمع کردن و ضمیمه کردن چیزى به یکدیگر است، و به پرواز سریع پرندگان نیز کفات گفته مى شود; چرا که به هنگام پرواز سریع بال ها را جمع مى کند تا با سرعت بیشترى هوا را بشکافد و به پیش رود. 🔹منظور این است: زمین قرار گاهى است براى همه انسان ها، زندگان را روى خود جمع مى کند، تمام حوائج و نیازهایشان را در اختیارشان مى گذارد، و مردگان آنها را نیز در خود جاى مى دهد، که اگر زمین آماده براى دفن مردگان نبود عفونت و بیمارى هاى ناشى از آن فاجعه اى براى همه زندگان به وجود مى آورد. 🔹آرى زمین همچون مادرى است که فرزندان را دور خود جمع مى کند و زیر پر و بال خویش قرار مى دهد انسان ها را روى خود جاى مى دهد، نوازش مى کند، تغذیه مى نماید، لباس مى پوشاند، مسکن مى دهد، و همه حوائجشان را تأمین مى نماید و مردگان آنها را نیز در دل خود نگاه مى دارد، جذب مى کند، و آثار سوء آنها را از بین مى برد. 🔹بعضى در اینجا کفات را به معنى پرواز سریع تفسیر کرده، و آیه را اشاره به حرکت زمین به دور آفتاب و حرکات دیگر مى دانند که در زمان نزول قرآن مسلماً کشف نشده بود. 🔹ولى با توجه به آیه بعد از آن یعنى أَحْیاءً وَ أَمْواتاً تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد. به خصوص این که در روایتى آمده است: امیرمؤمنان على(علیه السلام) هنگامى که از میدان صفین باز مى گشت به نزدیک کوفه رسید، هنگامى که چشمان مبارکش به قبرستانى که بیرون دروازه کوفه بود افتاد فرمود: هذِهِ کِفاتُ الأَمْواتِ أَىْ مَساکِنُهُمْ: این کفات مردگان است یعنى منزلگاه هاى آنها است و سپس نگاهى به خانه هاى کوفه کرده، فرمود: هذِهِ کِفاتُ الأَحْیاءِ: این هم منازل زندگان است سپس آیات فوق را تلاوت فرمود: أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً أَحْیاءً وَ أَمْواتاً .(۷) اشاره به این که فاصله زیادى میان منازل زندگان و مردگان وجود ندارد! سپس به یکى از نعمت هاى بزرگ الهى در کره زمین اشاره کرده، مى افزاید: در آن، کوه هاى ثابت، استوار و بلند قراردادیم (وَ جَعَلْنا فِیها رَواسِیَ شامِخات).(۸) این کوه ها که سر به آسمان کشیده، و ریشه هاى آن به یکدیگر پیوسته است از یک سو، همچون زرهى زمین را در بر گرفته، و در برابر فشار داخلى و فشارهاى ناشى از جزر و مد خارجى حفظ مى کند. از سوى دیگر، جلو اصطکاک قشر هوا را با زمین مى گیرد، و پنجه در هوا انداخته و آن را با خود به گردش در مى آورد. و از سوى سوم، طوفان ها و بادهاى عظیم را کنترل مى کند، و به این ترتیب از جهات مختلف، به اهل زمین آرامش مى بخشد. و در ذیل همین آیه، به یکى دیگر از برکات کوه ها اشاره کرده مى افزاید: و آبى گوارا به شما نوشاندیم (وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً فُراتاً). آبى که هم براى شما گوارا و مایه حیات است، و هم براى حیوانات شما و زراعت ها و باغ هایتان. درست است که تمام آب هاى گوارا از باران است، ولى کوه ها مهمترین نقش را در آن ایفا مى کند، بسیارى از چشمه ها و قنات ها از کوه ها مى جوشد، و سرچشمه بسیارى از نهرها و شط هاى عظیم از برف هاى متراکمى است که بر قله هاى کوه ها مى نشیند، و مهمترین ذخائر آبى انسان ها را تشکیل مى دهد. قله کوه ها به خاطر دورى از سطح زمین، همیشه سرد است و مى تواند ذخائر برف را سالیان دراز در خود جاى دهد تا تدریجاً در پرتو آفتاب آب شود و به صورت نهرها جریان یابد. در پایان این قسمت، باز مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). همان کسانى که این همه آیات و نشانه هاى قدرت حق را با چشم خود مى بینند، و این همه نعمت هاى الهى را که در آن غرقند مشاهده مى کنند باز هم رستاخیز و دادگاه قیامت را که مظهر عدل و حکمت او است انکار مى نمایند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📝پ ن: ۱ ـ قَرار به معنى محل استقرار و مَکِیْن به معنى محفوظ است، و در اصل از مکانت است که به معنى تمکن آمده (البته مکانت گاه به معنى منزلت نیز آمده است). ۲ ـ آیه محذوفى دارد و در تقدیر فَنِعْمَ الْقادِرُونَ نَحْنُ است (به اصطلاح مخصوص بالمدح حذف شده). ۳ ـ بعضى از مفسران این آیه را چنین تفسیر کرده اند: ما نطفه را با اندازه گیرى هاى لازم، مقدرات مختلف، و ویژگى هائى در جسم و جان، تقدیر نمودیم، و خوب تقدیر کننده اى هستیم ولى این تفسیر با توجه به این که متن قرآن و قرائت معروف بدون تشدید است بعید به نظر مى رسد، هر چند بعضى گفته اند: ماده ثلاثى مجرد نیز به معنى اندازه گیرى آمده است، اما در استعمالات معمول قادر به این معنى استعمال نمى شود (دقت کنید). ۴ ـ نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۳. ۵ ـ کِفاتاً مفعول دوم است براى جَعَلْنا و مصدرى است که به معنى اسم فاعل آمده است. ۶ ـ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً حال است براى ضمیر مفعولى محذوفى و در تقدیر کِفاتاً لَکُمْ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً مى باشد. ۷ ـ تفسیر برهان ، جلد ۴، صفحه ۴۱۷ (نقل از تفسیر على بن ابراهیم). ۸ ـ رَواسِیَ جمع راسیه به معنى ثابت و پابرجا است، و شامِخات جمع شامخ به معنى بلند است، و در بعضى از عبارات مانند شمخ باتقة کنایه از تکبر است (مفردات راغب). 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام خمینی(ره): درس خواندن بدون شقاوت می‌آورد روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت/احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 اخلاص نیت 🔹 نیت است. این نماز چهار ركعت را می ‌شود به آسانی خواند، اما آدم برای چه كسی دارد می ‌خواند، چطور دارد می ‌خواند، برای چه چیزی دارد می ‌خواند [اینها دشوار و مهم است]. مگر كار آسانی است؟! مگر اخلاص در روزه كار آسانی است؟! هفده ساعت دهان بستن سخت نیست، اما بازی در نیت نباشد خیلی سخت است! سنگین ‌ترین و مهم ‌ترین كار نیت است، آن اگر حل بشود بقیه حلّ است؛ یعنی در درونِ درون بازی نباشد! 🔹 خیلی ها را می ‌بینید که مثلاً مدتی در یك مسجد خدمت كردند یا سخنرانی خوبی در یك شهر كردند چون «لِکُلِّ جَدیدٍ لَذَّةٌ» یك واعظ یا امام جماعت دیگر آمده مردم به آن طرف رفتند، در كتاب های اخلاقی ملاحظه فرمودید نوشته است كه این شخص كه عمری در این مسجد خدمت كرده یا عمری در این شهر منبر رفته اگر یك امام جماعت دیگر آمده یك واعظ دیگر آمده مردم به آن سمت رفتند، اگر هیچ تحولی در او پیدا نشد، شاكر باشد كه در این مدت تحت بوده و برای رضای خدا كار می ‌كرده، اما اگر گله شروع شد که چه مردم خوش استقبالی هستند چه مردم بد بدرقه ای هستند، معلوم می ‌شود در این شصت، هفتاد سال خودش را می‌ خواست! حالا دیدید چقدر كار سختی است؟! شما در هزار نفر شاید یك نفر را پیدا نكنید كه گِله نكند؛ مگر ما چه كردیم، این مردم چه خوش ‌استقبال و بد بدرقه‌ اند، اُف بر این دنیا! خب مگر چه خبر شد؟! مگر أَجرت هدر شد؟ مگر تو برای خدا نكردی؟ مگر به تو نمی دهند؟ هنوز که یوم الحساب نیامده! 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 30 تاریخ: 1385/09/21 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هردو امتحان است ⏺فرمود انسان دو حال دارد: یا مبتلای به ثروت و سلامت است یا مبتلای به فقر و مرض، همان‌طور که مریض مبتلا است، سالم هم مبتلا است، مریض مبتلا است؛ یعنی ممتحن است به مرض، سالم مبتلا است ممتحن است به سلامت؛ همان‌طور که یک انسان فقیر مبتلا به فقر است، یک انسان مال‌دار و متمکن هم مبتلا به ثروت است، هردو مبتلا هستند. ابتلا یعنی امتحان، از هر دو قرآن به عنوان امتحان تعبیر می‌کند؛ ولی انسان عادی یک امتحان را به عنوان تکریم می‌شمارد، امتحان دیگر به عنوان تحقیر، نه هر دو امتحان است: ﴿فَأَمَّا اْلإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبّی أَکْرَمَنِ ٭ وَ أَمّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبّی أَهانَنِ﴾، اگر خداوند سبحان روزی او را تنگ کند و سخت بگیرد، خیال می‌کند خدا او را اهانت کرده است، نه در هر دو حال ابتلاست، امتحان است؛ خواه نعم بیرونی، خواه نعم درونی، گاهی که انسان سالم است، مبتلا به سلامت است و گاهی که بیمار می‌شود، مبتلا به مرض است، هر دو حال امتحان است، اگر در زمان سلامت عمر به بطالت گذراند، از عهده امتحان خوب برنیامد و اگر در زمان مرض جزع کرد، از عهده امتحان به خوبی برنیامد، هر دو حال امتحان است. 🔶بیانی که به امیرمؤمنان(عَلَیْهِ السَّلام) نسبت داده شده، این است که «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّه‏»، در دنیا معلوم نیست که چه کسی فقیر است، چه کسی توانگر، چون هنوز حساب پس داده نشده، فقیر و غنی در قیامت معلوم می‌شود نه در دنیا، «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّه‏»، وقتی انسان بر خدا عرضه شد و حساب داده شد، معلوم شد چه کسی بدهکار است، چه کسی بستانکار، پس فقر و غنای قیامت مهم است، نه فقر و غنای دنیا، فقر و غنا دنیا امتحان است، نه فقر نشانه تحقیر و اهانت است و نه غنا نشانه تکریم و تجلیل. 📼آیت الله 🔊درسگفتار سوره حدید جلسه 16 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول همانگونه كه مى‌دانيم، قرآن تدريجاً و در مناسبت‌هاى مختلف در طول بعثت نازل شده‌است. بسيارى از آيات بر حسب اقتضا (به هنگام وقوع حادثه، پيش آمدن مشكلى يا در پاسخ به سؤالى كه از حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى‌شد) نازل گشته است. اين زمينه‌ها و شرايط‍‌ را «اسباب نزول» يا «شأن نزول» ناميده‌اند. 🔹پرواضح است كه آيات نازل شده در هر مناسبتى، به همان حادثه و مناسبت نظر دارد. پس اگر ابهام يا اشكالى در لفظ‍‌ يا معناى آيه پديد آيد، مى‌توان با شناخت حادثه و شرايط‍‌ زمان نزول، معناى آيه را روشن كرد. بنابراين براى دانستن تفسير كامل هر آيه، بايد به شأن و سبب نزول آن رجوع كرد. به عنوان مثال در مورد آيۀ «إِنَّ‌ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ‌ مِنْ‌ شَعائِرِ اللّهِ‌ فَمَنْ‌ حَجَّ‌ الْبَيْتَ‌ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ‌ عَلَيْهِ‌ أَنْ‌ يَطَّوَّفَ‌ بِهِما...؛ درحقيقت، «صفا» و «مروه» از شعائر خداست [ كه يادآور اوست]؛ پس هر كه خانه [ خدا] را حج كند، يا عمره گذارد، بر او گناهى نيست كه ميان آن دو سعى به جاى آورد...» اشكال شده‌است كه سعى ميان دو كوه صفا و مروه از اركان حج و عمره است، پس چرا به لفظ‍‌ «لاجناح»تعبير شده‌است‌؟ 🔘معناى ظاهرى آيه چنين مى‌رساند كه سعى ميان آن دو كوه، گناه نيست. اين عبارت، جواز را مى‌رساند نه وجوب؛ در حالى كه سعى از واجبات است. با مراجعه به شأن نزول آيه روشن مى‌شود كه اين عبارت براى رفع توّهم گناه آمده‌است. تفصيل قضيه چنين است: پس از صلح حديبيّه - در سال ششم هجرى - مقرر شد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و صحابه، سال بعد براى انجام مراسم عمره به مكه مشرف شوند. در قرارداد صلح آمده بود كه مشركان به مدت سه روز بت‌هاى خود را از اطراف بيت و همچنين از روى كوه صفا و مروه بردارند تا مسلمانان آزادانه مراسم طواف و سعى را انجام دهند و لذا، پس از گذشت سه روز بت‌ها برگردانده شد. برخى از مسلمانان به عللى هنوز مراسم سعى را انجام نداده‌بودند و با بازگرداندن بت‌ها گمان كردند كه سعى ميان صفا و مروه با وجود بت‌ها گناه است. آيۀ مذكور نازل شد تا مسلمانان از سعى خوددارى نكنند؛ زيرا اساساً سعى از شعائر الهى است و وجود بت‌ها امر عارضى است و به آن زيان نمى‌رساند. همانطور كه مشاهده كرديم، مفهوم اين آيه با مراجعه به شأن نزول كاملاً واضح و روشن مى‌شود؛ به عبارت ديگر: در اين آيه، مسألۀ جواز يا وجوب سعى مطرح نيست، بلكه صرفاً «دفع توهّم منع» است؛ يعنى با وجود بت‌ها منعى از انجام سعى نيست... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
106. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (موضوع آیه 39و40 سوره نور) 🔘- سخنی از امام خمینی رحمه اللّه در باره فطرت خدا جویی چنانکه از مثل ((سراب )) استفاده می شود هر انسانی به حکم فطرت ، خواهان کمال و سعادت است ، لیکن آدمی در راه رسیدن به کمال ، گاهی به اشتباه می رود ، فطرتش او را به سوی آب حقیقی که مایه حیات و شادابی واقعی است ، دعوت می کند ، ولی او سراب را به جای آب می پندارد و دنبال آن می رود ؛ آب در کوزه دارد و تشنه لبان می گردد ، یار در خانه دارد و دنبال اغیار می دود و سرانجام از یار می ماند و به مقصد نمی رسد . 🔳امام خمینی قدّس سرّه کراراً در بیاناتشان به این مطلب اشاره می کردند ، از جمله در سال 1359 در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، طی سخنان مبسوطی فرمودند : ((و این بشر یک خاصیّتهایی دارد که در هیچ موجودی نیست ، من جمله این است که در فطرت بشر طلب قدرت مطلق است ، نه قدرت محدود ، طلب کمال مطلق است ، نه کمال محدود . علم مطلق را می خواهد ، قدرت مطلقه را می خواهد و چون قدرت مطلق در غیر حقّ تعالی تحقّق ندارد ، بشر به فطرت حقّ را می خواهد و خودش نمی فهمد ، یکی از ادلّه محکم اثبات کمال مطلق ، همین عشق بشر به کمال مطلق است . عشق فعلی دارد به یک کمال نه به توهّم کمال مطلق به حقیقت کمال مطلق . عاشق فعلی بدون معشوق فعلی محال است . در اینجا توهّم و ساختن نفی تاءثیر ندارد برای اینکه فطرت دنبال واقعیت کمال مطلق است نه دنبال یک توهّم کمال مطلق ، تاکسی می گوید بازی خورده است . فطرت بازی نمی خورد . . . 🔹اگر تمام عالم را ، تمام این کهکشانها و تمام این سیّارات و ثوابت و هرچه هست در تحت سلطه یک نفر بیابد . باز قانع نمی شود برای اینکه اینها کمال مطلق نیست . . . 🔹فرض کنید که رئیس جمهور آمریکا نصف قدرت این سیّاره را دارد و خیال می کند که اینکه کم است آنکه من می خواهم این نیست خیال می کند که اگر شوروی را هم شکست بدهد و منزوی کند و همه این سیّاره در تحت قدرت او بیایند بس است این نمی فهمد که اینجور نیست ، این نمی فهمد که عاشق خداست نه عاشق دنیا . دلیل این است که وقتی رسید به آنجا می بیند کافی نیست اگر به او گفتند در سیّاره مشتری هم یک چیزهایی هست می خواهی به او بررسی ؟ هیچ ممکن نیست که بگوید : نه ، می گوید : آری هیچ سیر نمی شود . . . 🔹در تمام فطرتها بلااستثنا تمام فطرتها بی استثنا عشق به کمال مطلق است عشق به خداست ، عذاب برای این است که ما نمی فهمیم ما جاهلیم عوضی می گیریم مسائل را ، اگر روی همین فطرت ما پیش برویم به کمال مطلق می رسیم اینکه انسان را معذّب خواهد کرد ، این است که کمال را عوضی گرفته است . خیال می کند کمال رئیس شدن است رئیس اداره شدن است . رئیس اداره که می شود ، می بیند اینکه کم است ، اداره چه است رئیس یک کشور شدن است ، وقتی رسید می رود سراغ کشور دیگر آن هم وقتی رسید می رود سراغ دیگری همه عالم را به او بدهند باز سیر نمی شود برای این است که کمال مطلق آرزوی انسان است فطرت انسان ( . . . فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا . . . )(325) که این فطرت توحید است ، فطرت کمال مطلق است تا آنجا نرسیدهی می خواهید ، دنبال یک گمشده ای شما هستید ، عوضی می گیرید آن گمشده را . . . پس اینقدر دنبال این ورق و آن ورق و این جبهه و آن جبهه و این طرف و آن طرف نگردید زحمت ندهید خودتان را شما سیر نخواهید شد . . . آنی که انسان را از تزلزل بیرون می آورد آن ذکر خداست ، یاد خداست که تزلزل ها ریخته می شوند ، اطمینان پیدا می شود)) . 🔳و در اواخر عمر شریف خود در نامه ای به ((گورباچف )) ، صدر هیاءت رئیسه اتّحاد جماهیر شوروی آن وقت نوشتند : ((انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می خواهد و شما خوب می دانید که انسان می خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست ، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست ، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد . پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد ، آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم گرچه خود ندانیم . انسان می خواهد به ((حقّ مطلق )) برسد تا فانی در خدا شود . اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است . . . )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom