eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌خود شناسی و خود ارزیابی 🔰 امام اميرمؤمنان عليه السلام: "الْعَقْلُ‌ أنَّكَ‌ تَقْتَصِدُ فَلا تَسْرِفَ‌ وَتَعِدَ فَلا تُخْلِفَ‌ وَإذا غَضِبْتَ‌ حَلِمْتَ‌ ." عقل آن است كه ميانه‌روى را انتخاب كنى و اسراف ننمايى و هر گاه وعده مى‌دهى تخلف ننمايى و به هنگام خشم، بردبارباشى . 📚غررالحکم حدیث ۲۱۳۰ 🌷🌷🌷 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
🔰 سرّ مستور 🔹 گفتند چند چیز را خدای سبحان در چند چیز مخفی كرده است. این در جوامع روایی ما هست یكی اینكه خدای سبحان قهر خود را در بین مخفی كرد؛ لذا بر انسان لازم است از همه معاصی بپرهیزد چون نمی ‌داند خدا با كدام معصیت او را می ‌گیرد. گرچه خدا عفوّ و رحیم است امّا قهرش كه از بین نرفت، معلوم نیست خدای سبحان انسان را با كدام معصیت می ‌گیرد، لذا بر انسان لازم است از همه معاصی بپرهیزد و هیچ معصیتی را كوچك نشمارد. 🔹 دوم آن است كه معلوم نیست كدام یك از اطاعت ‌ها و عبادات انسان مقبول است؛ خدا قبولی را در بین اطاعات مستور كرده است، معلوم نیست كدام اطاعت مورد پسند خداست لذا انسان باید همه كه واجب است را انجام بدهد و از مستحبّات هم محروم نماند و هیچ كار خیری را هم تحقیر نكند، چون معلوم نیست خدا كدام كار خیر را قبول می ‌كند. 🔹 سوم آن است كه ولی خود را در بین اولیا مستور كرده است؛ معلوم نیست كه در چه لباسی به سر می‌برد، لذا كسی حق ندارد كسی را تحقیر كند؛ ما چه می ‌دانیم كه فلان شخص از اولیای الهی است یا نه؟! 📚 سوره مبارکه جلسه 127 تاریخ: جلسه 127 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 30.mp3
15.1M
💢جلسه سی ام(پایان سوره یوسف) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
MOR7701.lite.mp3
7.19M
💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه اول 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 7 ۲۵أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً ۲۶أَحْیاءً وَ أَمْواتاً ۲۷وَ جَعَلْنا فِیها رَواسِیَ شامِخات وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً فُراتاً ۲۸وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۲۵ ـ آیا زمین را مرکز اجتماع انسان ها قرار ندادیم. ۲۶ ـ هم در حال حیاتشان و هم مرگشان؟! ۲۷ ـ و در آن کوه هاى استوار و بلندى قرار دادیم، و آبى گوارا به شما نوشاندیم! ۲۸ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔹در بخش دیگرى از این آیات، به بیان قسمتى از آیات و نشانه هاى آفاقى خداوند، نعمت ها و مواهب او در جهان بزرگ مى پردازد که هم دلیل بر قدرت و رحمت واسعه او است، و هم دلیلى بر امکان معاد، در حالى که در آیات گذشته سخن از آیات انفسى و مواهب خداوند در آفرینش خود انسان بود. مى فرماید: آیا ما زمین را مرکز اجتماع انسان ها قرار ندادیم ؟! (أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً).(۵) هم در حال حیات و هم مرگشان (أَحْیاءً وَ أَمْواتاً).(۶) 🔹کفات (بر وزن کتاب) و کفت (بر وزن کشف) به معنى جمع کردن و ضمیمه کردن چیزى به یکدیگر است، و به پرواز سریع پرندگان نیز کفات گفته مى شود; چرا که به هنگام پرواز سریع بال ها را جمع مى کند تا با سرعت بیشترى هوا را بشکافد و به پیش رود. 🔹منظور این است: زمین قرار گاهى است براى همه انسان ها، زندگان را روى خود جمع مى کند، تمام حوائج و نیازهایشان را در اختیارشان مى گذارد، و مردگان آنها را نیز در خود جاى مى دهد، که اگر زمین آماده براى دفن مردگان نبود عفونت و بیمارى هاى ناشى از آن فاجعه اى براى همه زندگان به وجود مى آورد. 🔹آرى زمین همچون مادرى است که فرزندان را دور خود جمع مى کند و زیر پر و بال خویش قرار مى دهد انسان ها را روى خود جاى مى دهد، نوازش مى کند، تغذیه مى نماید، لباس مى پوشاند، مسکن مى دهد، و همه حوائجشان را تأمین مى نماید و مردگان آنها را نیز در دل خود نگاه مى دارد، جذب مى کند، و آثار سوء آنها را از بین مى برد. 🔹بعضى در اینجا کفات را به معنى پرواز سریع تفسیر کرده، و آیه را اشاره به حرکت زمین به دور آفتاب و حرکات دیگر مى دانند که در زمان نزول قرآن مسلماً کشف نشده بود. 🔹ولى با توجه به آیه بعد از آن یعنى أَحْیاءً وَ أَمْواتاً تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد. به خصوص این که در روایتى آمده است: امیرمؤمنان على(علیه السلام) هنگامى که از میدان صفین باز مى گشت به نزدیک کوفه رسید، هنگامى که چشمان مبارکش به قبرستانى که بیرون دروازه کوفه بود افتاد فرمود: هذِهِ کِفاتُ الأَمْواتِ أَىْ مَساکِنُهُمْ: این کفات مردگان است یعنى منزلگاه هاى آنها است و سپس نگاهى به خانه هاى کوفه کرده، فرمود: هذِهِ کِفاتُ الأَحْیاءِ: این هم منازل زندگان است سپس آیات فوق را تلاوت فرمود: أَ لَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ کِفاتاً أَحْیاءً وَ أَمْواتاً .(۷) اشاره به این که فاصله زیادى میان منازل زندگان و مردگان وجود ندارد! سپس به یکى از نعمت هاى بزرگ الهى در کره زمین اشاره کرده، مى افزاید: در آن، کوه هاى ثابت، استوار و بلند قراردادیم (وَ جَعَلْنا فِیها رَواسِیَ شامِخات).(۸) این کوه ها که سر به آسمان کشیده، و ریشه هاى آن به یکدیگر پیوسته است از یک سو، همچون زرهى زمین را در بر گرفته، و در برابر فشار داخلى و فشارهاى ناشى از جزر و مد خارجى حفظ مى کند. از سوى دیگر، جلو اصطکاک قشر هوا را با زمین مى گیرد، و پنجه در هوا انداخته و آن را با خود به گردش در مى آورد. و از سوى سوم، طوفان ها و بادهاى عظیم را کنترل مى کند، و به این ترتیب از جهات مختلف، به اهل زمین آرامش مى بخشد. و در ذیل همین آیه، به یکى دیگر از برکات کوه ها اشاره کرده مى افزاید: و آبى گوارا به شما نوشاندیم (وَ أَسْقَیْناکُمْ ماءً فُراتاً). آبى که هم براى شما گوارا و مایه حیات است، و هم براى حیوانات شما و زراعت ها و باغ هایتان. درست است که تمام آب هاى گوارا از باران است، ولى کوه ها مهمترین نقش را در آن ایفا مى کند، بسیارى از چشمه ها و قنات ها از کوه ها مى جوشد، و سرچشمه بسیارى از نهرها و شط هاى عظیم از برف هاى متراکمى است که بر قله هاى کوه ها مى نشیند، و مهمترین ذخائر آبى انسان ها را تشکیل مى دهد. قله کوه ها به خاطر دورى از سطح زمین، همیشه سرد است و مى تواند ذخائر برف را سالیان دراز در خود جاى دهد تا تدریجاً در پرتو آفتاب آب شود و به صورت نهرها جریان یابد. در پایان این قسمت، باز مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). همان کسانى که این همه آیات و نشانه هاى قدرت حق را با چشم خود مى بینند، و این همه نعمت هاى الهى را که در آن غرقند مشاهده مى کنند باز هم رستاخیز و دادگاه قیامت را که مظهر عدل و حکمت او است انکار مى نمایند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📝پ ن: ۱ ـ قَرار به معنى محل استقرار و مَکِیْن به معنى محفوظ است، و در اصل از مکانت است که به معنى تمکن آمده (البته مکانت گاه به معنى منزلت نیز آمده است). ۲ ـ آیه محذوفى دارد و در تقدیر فَنِعْمَ الْقادِرُونَ نَحْنُ است (به اصطلاح مخصوص بالمدح حذف شده). ۳ ـ بعضى از مفسران این آیه را چنین تفسیر کرده اند: ما نطفه را با اندازه گیرى هاى لازم، مقدرات مختلف، و ویژگى هائى در جسم و جان، تقدیر نمودیم، و خوب تقدیر کننده اى هستیم ولى این تفسیر با توجه به این که متن قرآن و قرائت معروف بدون تشدید است بعید به نظر مى رسد، هر چند بعضى گفته اند: ماده ثلاثى مجرد نیز به معنى اندازه گیرى آمده است، اما در استعمالات معمول قادر به این معنى استعمال نمى شود (دقت کنید). ۴ ـ نهج البلاغه ، خطبه ۱۶۳. ۵ ـ کِفاتاً مفعول دوم است براى جَعَلْنا و مصدرى است که به معنى اسم فاعل آمده است. ۶ ـ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً حال است براى ضمیر مفعولى محذوفى و در تقدیر کِفاتاً لَکُمْ أَحْیاءً وَ أَمْواتاً مى باشد. ۷ ـ تفسیر برهان ، جلد ۴، صفحه ۴۱۷ (نقل از تفسیر على بن ابراهیم). ۸ ـ رَواسِیَ جمع راسیه به معنى ثابت و پابرجا است، و شامِخات جمع شامخ به معنى بلند است، و در بعضى از عبارات مانند شمخ باتقة کنایه از تکبر است (مفردات راغب). 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام خمینی(ره): درس خواندن بدون شقاوت می‌آورد روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت/احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 اخلاص نیت 🔹 نیت است. این نماز چهار ركعت را می ‌شود به آسانی خواند، اما آدم برای چه كسی دارد می ‌خواند، چطور دارد می ‌خواند، برای چه چیزی دارد می ‌خواند [اینها دشوار و مهم است]. مگر كار آسانی است؟! مگر اخلاص در روزه كار آسانی است؟! هفده ساعت دهان بستن سخت نیست، اما بازی در نیت نباشد خیلی سخت است! سنگین ‌ترین و مهم ‌ترین كار نیت است، آن اگر حل بشود بقیه حلّ است؛ یعنی در درونِ درون بازی نباشد! 🔹 خیلی ها را می ‌بینید که مثلاً مدتی در یك مسجد خدمت كردند یا سخنرانی خوبی در یك شهر كردند چون «لِکُلِّ جَدیدٍ لَذَّةٌ» یك واعظ یا امام جماعت دیگر آمده مردم به آن طرف رفتند، در كتاب های اخلاقی ملاحظه فرمودید نوشته است كه این شخص كه عمری در این مسجد خدمت كرده یا عمری در این شهر منبر رفته اگر یك امام جماعت دیگر آمده یك واعظ دیگر آمده مردم به آن سمت رفتند، اگر هیچ تحولی در او پیدا نشد، شاكر باشد كه در این مدت تحت بوده و برای رضای خدا كار می ‌كرده، اما اگر گله شروع شد که چه مردم خوش استقبالی هستند چه مردم بد بدرقه ای هستند، معلوم می ‌شود در این شصت، هفتاد سال خودش را می‌ خواست! حالا دیدید چقدر كار سختی است؟! شما در هزار نفر شاید یك نفر را پیدا نكنید كه گِله نكند؛ مگر ما چه كردیم، این مردم چه خوش ‌استقبال و بد بدرقه‌ اند، اُف بر این دنیا! خب مگر چه خبر شد؟! مگر أَجرت هدر شد؟ مگر تو برای خدا نكردی؟ مگر به تو نمی دهند؟ هنوز که یوم الحساب نیامده! 📚 سوره مبارکه نحل جلسه 30 تاریخ: 1385/09/21 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هردو امتحان است ⏺فرمود انسان دو حال دارد: یا مبتلای به ثروت و سلامت است یا مبتلای به فقر و مرض، همان‌طور که مریض مبتلا است، سالم هم مبتلا است، مریض مبتلا است؛ یعنی ممتحن است به مرض، سالم مبتلا است ممتحن است به سلامت؛ همان‌طور که یک انسان فقیر مبتلا به فقر است، یک انسان مال‌دار و متمکن هم مبتلا به ثروت است، هردو مبتلا هستند. ابتلا یعنی امتحان، از هر دو قرآن به عنوان امتحان تعبیر می‌کند؛ ولی انسان عادی یک امتحان را به عنوان تکریم می‌شمارد، امتحان دیگر به عنوان تحقیر، نه هر دو امتحان است: ﴿فَأَمَّا اْلإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبّی أَکْرَمَنِ ٭ وَ أَمّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبّی أَهانَنِ﴾، اگر خداوند سبحان روزی او را تنگ کند و سخت بگیرد، خیال می‌کند خدا او را اهانت کرده است، نه در هر دو حال ابتلاست، امتحان است؛ خواه نعم بیرونی، خواه نعم درونی، گاهی که انسان سالم است، مبتلا به سلامت است و گاهی که بیمار می‌شود، مبتلا به مرض است، هر دو حال امتحان است، اگر در زمان سلامت عمر به بطالت گذراند، از عهده امتحان خوب برنیامد و اگر در زمان مرض جزع کرد، از عهده امتحان به خوبی برنیامد، هر دو حال امتحان است. 🔶بیانی که به امیرمؤمنان(عَلَیْهِ السَّلام) نسبت داده شده، این است که «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّه‏»، در دنیا معلوم نیست که چه کسی فقیر است، چه کسی توانگر، چون هنوز حساب پس داده نشده، فقیر و غنی در قیامت معلوم می‌شود نه در دنیا، «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّه‏»، وقتی انسان بر خدا عرضه شد و حساب داده شد، معلوم شد چه کسی بدهکار است، چه کسی بستانکار، پس فقر و غنای قیامت مهم است، نه فقر و غنای دنیا، فقر و غنا دنیا امتحان است، نه فقر نشانه تحقیر و اهانت است و نه غنا نشانه تکریم و تجلیل. 📼آیت الله 🔊درسگفتار سوره حدید جلسه 16 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول همانگونه كه مى‌دانيم، قرآن تدريجاً و در مناسبت‌هاى مختلف در طول بعثت نازل شده‌است. بسيارى از آيات بر حسب اقتضا (به هنگام وقوع حادثه، پيش آمدن مشكلى يا در پاسخ به سؤالى كه از حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى‌شد) نازل گشته است. اين زمينه‌ها و شرايط‍‌ را «اسباب نزول» يا «شأن نزول» ناميده‌اند. 🔹پرواضح است كه آيات نازل شده در هر مناسبتى، به همان حادثه و مناسبت نظر دارد. پس اگر ابهام يا اشكالى در لفظ‍‌ يا معناى آيه پديد آيد، مى‌توان با شناخت حادثه و شرايط‍‌ زمان نزول، معناى آيه را روشن كرد. بنابراين براى دانستن تفسير كامل هر آيه، بايد به شأن و سبب نزول آن رجوع كرد. به عنوان مثال در مورد آيۀ «إِنَّ‌ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ‌ مِنْ‌ شَعائِرِ اللّهِ‌ فَمَنْ‌ حَجَّ‌ الْبَيْتَ‌ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ‌ عَلَيْهِ‌ أَنْ‌ يَطَّوَّفَ‌ بِهِما...؛ درحقيقت، «صفا» و «مروه» از شعائر خداست [ كه يادآور اوست]؛ پس هر كه خانه [ خدا] را حج كند، يا عمره گذارد، بر او گناهى نيست كه ميان آن دو سعى به جاى آورد...» اشكال شده‌است كه سعى ميان دو كوه صفا و مروه از اركان حج و عمره است، پس چرا به لفظ‍‌ «لاجناح»تعبير شده‌است‌؟ 🔘معناى ظاهرى آيه چنين مى‌رساند كه سعى ميان آن دو كوه، گناه نيست. اين عبارت، جواز را مى‌رساند نه وجوب؛ در حالى كه سعى از واجبات است. با مراجعه به شأن نزول آيه روشن مى‌شود كه اين عبارت براى رفع توّهم گناه آمده‌است. تفصيل قضيه چنين است: پس از صلح حديبيّه - در سال ششم هجرى - مقرر شد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و صحابه، سال بعد براى انجام مراسم عمره به مكه مشرف شوند. در قرارداد صلح آمده بود كه مشركان به مدت سه روز بت‌هاى خود را از اطراف بيت و همچنين از روى كوه صفا و مروه بردارند تا مسلمانان آزادانه مراسم طواف و سعى را انجام دهند و لذا، پس از گذشت سه روز بت‌ها برگردانده شد. برخى از مسلمانان به عللى هنوز مراسم سعى را انجام نداده‌بودند و با بازگرداندن بت‌ها گمان كردند كه سعى ميان صفا و مروه با وجود بت‌ها گناه است. آيۀ مذكور نازل شد تا مسلمانان از سعى خوددارى نكنند؛ زيرا اساساً سعى از شعائر الهى است و وجود بت‌ها امر عارضى است و به آن زيان نمى‌رساند. همانطور كه مشاهده كرديم، مفهوم اين آيه با مراجعه به شأن نزول كاملاً واضح و روشن مى‌شود؛ به عبارت ديگر: در اين آيه، مسألۀ جواز يا وجوب سعى مطرح نيست، بلكه صرفاً «دفع توهّم منع» است؛ يعنى با وجود بت‌ها منعى از انجام سعى نيست... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
106. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (موضوع آیه 39و40 سوره نور) 🔘- سخنی از امام خمینی رحمه اللّه در باره فطرت خدا جویی چنانکه از مثل ((سراب )) استفاده می شود هر انسانی به حکم فطرت ، خواهان کمال و سعادت است ، لیکن آدمی در راه رسیدن به کمال ، گاهی به اشتباه می رود ، فطرتش او را به سوی آب حقیقی که مایه حیات و شادابی واقعی است ، دعوت می کند ، ولی او سراب را به جای آب می پندارد و دنبال آن می رود ؛ آب در کوزه دارد و تشنه لبان می گردد ، یار در خانه دارد و دنبال اغیار می دود و سرانجام از یار می ماند و به مقصد نمی رسد . 🔳امام خمینی قدّس سرّه کراراً در بیاناتشان به این مطلب اشاره می کردند ، از جمله در سال 1359 در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، طی سخنان مبسوطی فرمودند : ((و این بشر یک خاصیّتهایی دارد که در هیچ موجودی نیست ، من جمله این است که در فطرت بشر طلب قدرت مطلق است ، نه قدرت محدود ، طلب کمال مطلق است ، نه کمال محدود . علم مطلق را می خواهد ، قدرت مطلقه را می خواهد و چون قدرت مطلق در غیر حقّ تعالی تحقّق ندارد ، بشر به فطرت حقّ را می خواهد و خودش نمی فهمد ، یکی از ادلّه محکم اثبات کمال مطلق ، همین عشق بشر به کمال مطلق است . عشق فعلی دارد به یک کمال نه به توهّم کمال مطلق به حقیقت کمال مطلق . عاشق فعلی بدون معشوق فعلی محال است . در اینجا توهّم و ساختن نفی تاءثیر ندارد برای اینکه فطرت دنبال واقعیت کمال مطلق است نه دنبال یک توهّم کمال مطلق ، تاکسی می گوید بازی خورده است . فطرت بازی نمی خورد . . . 🔹اگر تمام عالم را ، تمام این کهکشانها و تمام این سیّارات و ثوابت و هرچه هست در تحت سلطه یک نفر بیابد . باز قانع نمی شود برای اینکه اینها کمال مطلق نیست . . . 🔹فرض کنید که رئیس جمهور آمریکا نصف قدرت این سیّاره را دارد و خیال می کند که اینکه کم است آنکه من می خواهم این نیست خیال می کند که اگر شوروی را هم شکست بدهد و منزوی کند و همه این سیّاره در تحت قدرت او بیایند بس است این نمی فهمد که اینجور نیست ، این نمی فهمد که عاشق خداست نه عاشق دنیا . دلیل این است که وقتی رسید به آنجا می بیند کافی نیست اگر به او گفتند در سیّاره مشتری هم یک چیزهایی هست می خواهی به او بررسی ؟ هیچ ممکن نیست که بگوید : نه ، می گوید : آری هیچ سیر نمی شود . . . 🔹در تمام فطرتها بلااستثنا تمام فطرتها بی استثنا عشق به کمال مطلق است عشق به خداست ، عذاب برای این است که ما نمی فهمیم ما جاهلیم عوضی می گیریم مسائل را ، اگر روی همین فطرت ما پیش برویم به کمال مطلق می رسیم اینکه انسان را معذّب خواهد کرد ، این است که کمال را عوضی گرفته است . خیال می کند کمال رئیس شدن است رئیس اداره شدن است . رئیس اداره که می شود ، می بیند اینکه کم است ، اداره چه است رئیس یک کشور شدن است ، وقتی رسید می رود سراغ کشور دیگر آن هم وقتی رسید می رود سراغ دیگری همه عالم را به او بدهند باز سیر نمی شود برای این است که کمال مطلق آرزوی انسان است فطرت انسان ( . . . فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا . . . )(325) که این فطرت توحید است ، فطرت کمال مطلق است تا آنجا نرسیدهی می خواهید ، دنبال یک گمشده ای شما هستید ، عوضی می گیرید آن گمشده را . . . پس اینقدر دنبال این ورق و آن ورق و این جبهه و آن جبهه و این طرف و آن طرف نگردید زحمت ندهید خودتان را شما سیر نخواهید شد . . . آنی که انسان را از تزلزل بیرون می آورد آن ذکر خداست ، یاد خداست که تزلزل ها ریخته می شوند ، اطمینان پیدا می شود)) . 🔳و در اواخر عمر شریف خود در نامه ای به ((گورباچف )) ، صدر هیاءت رئیسه اتّحاد جماهیر شوروی آن وقت نوشتند : ((انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می خواهد و شما خوب می دانید که انسان می خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست ، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست ، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد . پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد ، آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم گرچه خود ندانیم . انسان می خواهد به ((حقّ مطلق )) برسد تا فانی در خدا شود . اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است . . . )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰آیا در تعریف قرآن و معارف قرآنی نور و ظلمات تقسیماتی دارد ؟ ⏺در قرآن مجید و روایات اسلامی ، از چند چیز به عنوان نور یاد شده است . ۱ . خداوند می فرماید: «اللّه نور السّمـوات و الأرض .. .; (نور ،۳۵) خداوند نور آسمان ها و زمین است .. .» . در این آیه ، ذات مقدس خداوند به نور تعبیر شده است . ۲ . قرآن کریم هم در تعبیرهای خداوند متعال نور نامیده شده ; چنان که می فرماید: «از سوی خداوند نور و کتاب آشکاری برای شما آمد» . (مائده ،۱۵) ۳ . از ایمان هم به نور تعبیر شده ; چنان که قرآن مجید می فرماید: «اللّه ولی الّذین ءامنوا یُخرجهم من الظّلمات إلی النّور; (بقره ،۲۵۷) خداوند ، ولیّ کسانی است که ایمان آورده اند . آنها را از ظلمت های ]شرک و کفر [به سوی نور ]ایمان[ رهبری می کند» . ۴ . هدایت الهی نیز چنان که در سوره انعام ، آیه ۱۲۲ آمده ، به نور تعبیر شده است . ۵ . آیین مقدس اسلام هم در سوره توبه ، آیه ۳۲ به نور تشبیه شده است .۱ ۶ . پیامبراکرم (ص ); امامان و پیشوایان معصوم (علیهم السلام ) نیز نور خوانده شده اند .۲ ۷ . در احادیث اسلامی نیز از دانش به نور تعبیر شده ، چنان که امام صادق (ع ) می فرماید: «]العلم[ هو نور یَقع فی قلب مَن یُرید اللّه تبارک و تعالی.. .; علم نوری است که خداوند آن را در قلب هر کس که اراده کند ، قرار می دهد .»۳ ۸ . همچنین کلام اهل بیت (علیهم السلام ) ۹ . وضو و .. . 📝پس نوشت: ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، همان، ج ۱۴، ص ۴۷۱ـ۴۷۵. ۲. ر. ک: سوره احزاب، آیه ۴۶ و زیارت جامعه در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی. ۳. میزان‏الحکمة، محمد محمدی ری‏شهری، ج ۳، ص ۲۱۰۲، مؤسسة دارالحدیث‏الثقافیة. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کشف ابصاری 3.آیت الله شجاعی 107.mp3
3.32M
(107) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:کشف ابصاری 3 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
⏪ تبیین ویژگی های روند پژوهشی تفسیر تسنیم در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی 🔹 معاون آموزش و پژوهش بنیاد اسراء: روند پژوهشی منحصر به فرد است 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین روح اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به تشریح گرانسنگ تسنیم پرداخت. وی در این گفتگو تاکید داشت: تفسیر شریف همانطور که در مباحث علمی دارای اتقان و جایگاه رفیعی است، روند پژوهشی تفسیر تسنیم نیز منحصر به فرد است و کمتر اثری روند پژوهشی چنین نظام مند، علمی و متقن را مانند آنچه در روند پژوهشی تسنیم شاهدیم طی می کند. ▫️ مرحله اول: تدریس حضرت استاد ▫️ مرحله دوم : ملاحظه اشکالات و سوالات شاگردان ▫️ مرحله سوم: عرضه بر کلیه تفاسیر گذشته ▫️ مرحله چهارم : عرضه بر اساتید تفسیری ▫️ مرحله پنجم: ملاحظه نهایی حضرت استاد ▫️ مرحله ششم: تنظیم نهایی اثر متن کامل مصاحبه: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/n66131 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰انسان در گرو اعمال خويش 🔹اين بيان نوراني قرآن كريم كه فرمود هر كسي در گرو كار خودش است همين استۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ( و هر کس در گرو اعمال خویش است.) ﴿كُلُّ نفْسٍ بِما كَسبت رهينةٌ﴾ اين كار او را به گرو ميكشد او بدهكار است يك آدم بدهكار بايد گرو بدهد وثيقه بدهد وثيقه در مسائل اقتصادي خانه است و زمين است و فرش است و ظرف است و امثال ذلك اما در مسائل اعتقادي كه خانه و فرش را گرو نمي گيرند خود آدم را گرو مي گيرند اينكه مي بينيد بعضيها واقعاً گرفتارند مي گويند هر چه مي خواهيم ترك كنيم نمي شود يا هر چه مي خواهيم سحر بلند بشويم نمي شود راست مي گويند براي اينكه در بند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(203) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔰گزيده تفسير 🔹از منظر قرآن، عرصه حيات دنيوى انسان، ميدان تجارت رابح (سودمندانه)با خدا يا تبادل باير (خسارت بار و هلاک کننده)با شيطان است. سرمايه اين تجارت نيز، هدايت درونى (فطرت) و بيرونى (وحى)، نيروهاى ادراكى و تحريكى و عمر آدمى است. 🔹اگر اين سرمايه در راه تحصيل عقايد حق و اعمال صالح صرف شود تجارت سودآور و اگر در غير آن صرف شود تبادل زيانبار است. 🔹در اين تجارت گرچه اركان شش گانه (فروشنده، خريدار، كالا، بها، سند و شاهد) وجود دارد، ليكن بر خلاف تجارتهاى رايج بشرى، فروشنده، عين كالا و خريدار عين بهاست ؛ زيرا فروشنده حقيقت هستى خود را مى دهد و خريدار نيز لقاى خود را نصيب فروشنده مى كند. 🔹 منافقان در بازار دنيا سرمايه هدايت را فروخته، ضلالت مى ستاند و چون سرمايه را باخته اند راهى براى تحصيل سود يا سرمايه جديد ندارند. كسى كه با سوء اختيار خود سرمايه هستى خويش را بفروشد، ديگر هدايت پذير نيست. ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰محتواى سوره 🔹معروف اين است كه اين سوره در" مكه" نازل شده، ولى بعضى تصريح كرده‌اند به اين كه آيه 48" و إِذا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لا يَرْكَعُونَ‌"" مدنى" است، هر چند دليل روشنى براى آن ذكر نكرده‌اند، و اگر مساله" ركوع" و" نماز" سبب اين استنباط شده، درست به نظر نمى‌رسد، زيرا مدتها مسلمانان در مكه نماز مى‌خواندند و ركوع مى‌كردند. 🔹به هر حال بيشترين مطلبى كه در اين سوره مطرح شده است، مسائل مربوط به قيامت و تهديد و انذار مكذبان و منكران است. 🔹و از امتيازات اين سوره اين است كه آيه" وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ‌":" واى در آن روز بر تكذيب كنندگان" ده بار در آن تكرار شده، و هر بار به دنبال مطلب تازه‌اى. 🔹بعد از ذكر سوگندهايى، از قيامت و حوادث سنگين و سخت رستاخيز خبر مى‌دهد، و به دنبال آن همين آيه را ذكر مى‌كند، و مى‌گويد:" واى بر تكذيب كنندگان در آن روز"! ▫️در مرحله بعد سرگذشت غم‌انگيز اقوام گنهكار پيشين. ▫️و در مرحله سوم گوشه‌اى از ويژگيهاى آفرينش انسان. ▫️و در مرحله چهارم قسمتى از مواهب الهى در زمين. ▫️و در مرحله پنجم قسمتهايى از عذاب تكذيب كنندگان را شرح مى‌دهد. 🔹همچنين در هر مرحله اشاره‌اى به مطلبى بيدارگر و تكان دهنده كرده، و به دنبال آن اين آيه را تكرار مى‌كند، و حتى در بخشى از آن به نعمتهاى‌ بهشتى كه نصيب پرهيزگاران شده اشاره نموده تا انذار را با بشارت بياميزد و تهديد را با تشويق. 🔹و به هر حال اين تكرار، تكرار بعضى از آيات را در سوره الرحمن تداعى مى‌كند، با اين تفاوت كه در آنجا سخن از نعمتها بود، و در اينجا غالبا از عذاب‌هاى مكذبان است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰محتواى سوره 🔹انتخاب نام" مرسلات" براى اين سوره به تناسب نخستين آيه اين سوره است. 🔹در حديثى از پيامبر اكرم ص مى‌خوانيم:" من قرء سورة و المرسلات كتب انه ليس من المشركين‌ ":" كسى كه سوره مرسلات را بخواند نوشته مى‌شود كه او از مشركان نيست" 🔹 و در حديث ديگرى از امام صادق ع آمده است:" من قراها عرف اللَّه بينه و بين محمد (ص) ":" كسى كه اين سوره را بخواند خداوند او را با پيامبر آشنا (و همجوار) مى‌سازد" بدون شك اين ثواب و فضيلت از آن كسانى است كه بخوانند و بينديشند و عمل كنند، و لذا در حديثى آمده است: بعضى از ياران پيامبر ص خدمتش عرض كردند: اسرع الشيب اليك يا رسول اللَّه (ص):" چه زود آثار پيرى در شما نمايان شده اى رسول خدا"؟!فرمود:" شيبتنى هود و الواقعه و المرسلات و عم يتساءلون‌"!:" سوره‌هاى هود، واقعه، مرسلات، و عم يتساءلون مرا پير كرده"! قابل توجه اين كه در تمام اين سوره‌ها احوال قيامت و مسائل هول‌انگيز آن دادگاه بزرگ منعكس است، و همين‌ها بوده كه در روح مقدس پيامبر ص اثر گذارد. ▫️🔹بديهى است تلاوت بدون فكر و تصميم بر عمل نمى‌تواند چنين اثرى بگذارد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰خیرخواهی فراگیر 🔹 شما ببینید دعاهای نورانی ماه مبارک رمضان برای چه کسی است؟ این نه ملّی و محلّی است نه منطقه ‌ای؛ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِیر»، ندارد «کلّ فقیر مسلم»؛ «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِیض‏»، ندارد «کلّ مریض مسلم». این دید، است. اگر همه آن حداقل زندگی را داشته باشند ما راحت هستیم، اگر کسی در بند نباشد ما راحت هستیم، اگر کلّ این هفت میلیارد آن حداقل زندگی را داشته باشند اوّلین روز رفاه ماست. فرمود سینه باز داشته باشید، داشته باشید؛ ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی﴾ را تنها موسی (سلام الله علیه) درباره مبارزه با فرعون نگفت؛ چرا به ما گفتند این دعا را بخوانید؟ 🔹 شرح صدر یعنی سینه باز، دید وسیع، تنگ‌نظر نبودن، رفاه را برای همه خواستن، داشتن حداقل زندگی را برای همه خواستن. فرمود این دید را داشته باشید خدا هم برای شما فراهم می‌کند. فرمود باشید، به فکر دیگران باشید، به دیگران هم جا بدهید، دید وسیع داشته باشید، تنگ‌نظر نباشید. اگر برای حوزویان علم می خواهید، برای همه بخواهید؛ اگر برای دانشگاهی خواستید، برای همه بخواهید؛ اگر کار و اشتغال بخواهیم تنها برای خودمان و فرزندانمان نخواهیم. خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل! این دید، ماست. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس خارج فقه امروز خود، در واکنش به اظهارات اخیر یکی از علمای اهل سنت، اظهار داشتند: 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: بنابراین بهترین یعنی بهترین راه برای اینها این است که (علیهم السلام) را کاملاً رعایت کنند و ما همیشه محتاج به هستیم مخصوصاً در این امور... . 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا