eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 زنان مهدی یاور ❓چند نفر از ۳۱۳ یارِ امام زمان زن هستند؟ روایات صحیح و فراوان در کتب معتبرِ شیعه و اهل سنت بر اینکه ۳۱۳ یارِ امام زمان همگی مرد هستند، تاکید دارند و روایاتی که از حضور ۵۰ زن در میان ۳۱۳ نفر، صحبت می‌کنند، ضعیف و دارای اِشکال بوده و معتبر نیستند و توانایی مقابله با آن همه اسناد معتبر را ندارند. در نتیجه می‌توان گفت که وجود بانوان در میان ۳۱۳ نفر، قطعی نیست. 🔰 البته این موضوع دلیل بر بی‌اهمیت بودن زنان نیست، بلکه موضوع مربوط به نوع و حساسیت مأموریت این ۳۱۳ نفر است. این افراد قرار است فرماندهٔ جنگی باشند اما جهاد بر زنان واجب نیست. (به خاطر ویژگی‌های جسمی و روحی آنان) 🔅 بدون شک زنان قبل و بعد از ظهور نقش مهم و اساسی دارند. نباید فراموش کنیم که یاری کردن حضرت، تنها به حضور در جبهه و جنگ خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال حضرت زینب و حضرت زهرا‌ نیز با وجود تمام شایستگی‌های خود، فرماندهٔ جنگی نبودند، بلکه در دیگر زمینه‌ها پرچمداری کردند. 🔹بانوان می‌توانند در مواردی مانند حوزهٔ فرهنگ، امور اجتماعی، تربیتی و... علمدار باشند. به بیان دیگر هر کس که با تمام وجود در خدمت حضرت و اهداف ایشان باشد، یاور واقعی امام است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زندان 🔸 بنیان‌های رفتاری و تربیتی انسان بر باورها و اعتقادات او استوار است و اگر دنیا و دنیاگرایی و توجه به مادیات در وجود انسان ریشه کند، دیگر نمی‌تواند بر اساس هدف معنوی و آخرتی برنامه‌ریزی کند. 🔹 در تربیت باورهای مهدوی ابتدا باید راهِ تکامل (صراطِ مستقیم) را بشناسیم. در راه رسیدن به هر هدفی آسیب‌هایی وجود دارد. مسیر انتظار نیز، به دلیل طولانی بودن و گذر زمان بسیار، در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد، آسیب‌هایی مانند سطحی‌نگری، آرزوی تحقق ظهور بدون عمل، دنیا طلبی و... البته ما باید در کنار آسیب‌شناسی، دشمن‌شناس نیز باشیم، تا بتوانیم جلوی حمله‌ها را بگیریم. امروزه دشمن بسیاری از ارزش‌های ما را به ضدّ ارزش تبدیل کرده است، به طوری که دیگر ایثار، ازخودگذشتگی، تلاش برای نجات خود و دیگران، مفهوم چندانی ندارد. 🔸اما اگر ما به دنبال نجات هستیم، باید حضرت را از زندان غیبت آزاد کنیم. باید مصلحت امام را بر خواسته‌های خود مقدم بداریم، به طوری که هدف اول زندگیمان تحقق ظهور ایشان باشد، نه چیز دیگر. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 غرق در نورِ قرآن ▪️ غم مخور آخر گره از کار ما وا می‌شود غنچه از دامانِ دلتنگی شکوفا می‌شود 🔰 عدم تحریف قرآن یا تحریف‌ناپذیری قرآن، از اعتقادات عموم مسلمانان است که بر اساس آن، قرآنی که در دست مسلمانان است، دقیقاً همان است که بر پیامبر اکرم وحی شده و نه چیزی به آن افزوده و نه از آن کم شده است. 🔹 وقتي امام زمان ظهور مي‌کند، بدعت‌های به وجود آمده در دین را از بین می‌برد و آیات قرآن را آنگونه که باید برای مردم بیان خواهد نمود. 🔅 در دولت کریمه، مردم قرآن و تفسیر آن را بر اساس برنامه‌های صحیح خداوند و آن‌چه منظور اوست، یاد می‌گیرند و به اسرار و عجایب قرآن آشنا می‌شوند. ▫️أيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الأْوْلِيَاءُ کجاست آن وجه خدا که اولیاء خدا به او توجّه دارند؟ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آیا ماجرای اینکه حضرت یوسف پس از سال ها ،هنگام ملاقات پدرش یعقوب دچار کبر و غرور شده و از اسب پیاده نمی شود و حضرت یعقوب ابتدا از اسب پیاده شده و به استقبال یوسف میرود ،صحت دارد؟ سراسر آیه های سوره یوسف(ع) بر علم و دانش، بردباری و شکیبایی و پاکی و عصمت شگفت آور حضرت یوسف صدیق(ع) گواهی می دهد. و قرآن سرگذشت او را به عنوان اسوه تقوا و نمونه پاکی و مظهر عفت و عصمت بیان می کند، و او را از بندگان «مخلص» می شمارد. از طرف دیگر قرآن کریم «مخلصین» را از گزند شیطان در امان می داند «الا عبادک منهم المخلصین».(حجر، آیه ۴۰) بنابراین چگونه می توان به او نسبت داد که عز سلطنت او را گرفته باشد و به احترام از اسب پیاده نشده باشد. به همین جهت برخی از مفسران(تفسیر موضوعی «منشور جاوید»، استاد جعفر سبحانی، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، قم: ج ۱۱، ص ۴۷۲)این احادیث را مخالف آیات قرآن و ضرورت دین و از اسرائیلیات دانسته اند که در احادیث وارد شده و قابل قبول و اعتماد نیست. آیات و روایات معتبر نشانگر آن است که حضرت یوسف(ع) طبق فرمان الهی عمل کرد و کمال احترام را نسبت به پدر و مادر انجام داد. چنان که قرآن کریم می فرماید: «فلما دخلوا علی یوسف آوی الیه ابویه و قال ادخلوا مصر ان شاء الله آمنین؛ زمانی که یعقوب و فرزندان و همسرش بر یوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت به شهر مصر درآیید که ان شاء الله بعد از این ایمن خواهید بود.» از جمله «فلما دخلوا علی یوسف» و «و قال ادخلوا مصر» استفاده می شود که حضرت یوسف(ع) در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود و در آنجا منزل گرفته بود و در انتظار قدوم آنان به سر می برد و هنگامی که پدر و همراهانش وارد شدند حضرت یوسف(ع) نسبت به آنها اظهار محبت و احترام کرد «آوی الیه ابویه» و پس از مراسم استقبال از پدر و همراهانش خواست که به مصر وارد شوند و در آن دیار سکنی گزینند. در غیر این صورت واژه «ورود» و «دخول» جایگاهی نداشت. بنابر آیات وارده ایشان با گرمی تمام والدینش را در آغوش می گیرد و با محبت با آنها رفتار می کند، چگونه می توان باور داشت که حضرت یوسف بعد از این همه فراقت و دوری از خانواده و بستگان خود از اسب پیاده نشده باشد. کتاب منشور جاوید حضرت آیت الله سبحانی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۰ 📌 الی باید برای رسیدن به های الهی و بردبار باشد و اگر مورد و سبکی قرار گرفت از پا در نیاید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 1.docx
46.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 1.pdf
991.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خلاصه ای از محتوای سوره انسان 🔹سوره مبارکه «انسان» که بعد از سوره مبارکه «قيامة» قرار دارد در تبيين و تشريع خلقت انسان است. ▫️قرآن کريم سه بخش آيات مربوط به ساختار خلقت دارد: 🔘يک بخش مربوط به خلقت کل جهان است، يک بخش مربوط به خلقت سماوات و ارض و مانند آن است که به طور خصوصي تبيين مي‎کند، يک بخش از آن مربوط به خصوص انسان است. 🔘 درباره انسان، هم از «کان تامه» او خبر مي‎دهد هم از «کان ناقصه» او. هم از «ليس تامه» او خبر مي‎دهد هم از «ليس ناقصه» او. «کان تامه» اين است که او را آفريد. «کان ناقصه» اينکه او را چگونه آفريد و چه جور آفريد؟ «ليس تامه» آن است که او نبود و خدا او را بود کرد. «ليس ناقصه» اين است که نداشت و خدا به او داد. همه اين خصوصيت‎ها را مبسوطاً قرآن کريم بيان کرد. 📼فرازی از درسگفتار سوره الانسان جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔰لطايف و اشارات ⏪1- وجه اشتراك و افتراق تجارت بشرى و الهى داد و ستد متعارف بشرى مشتمل بر چهار ركن است: فروشنده، خريدار، كالا و بها (بايع، مشترى، مثمن و ثمن) و اين اركان چهارگانه كاملا از يكديگر جدا و متمايز است ؛ زيرا فروشنده كالايى را عرضه مى كند و خريدار با بهايى كه مى پردازد، متاع مزبور را با شرايط خاص مالك مى شود، خواه فروشنده از رهگذر اين داد و ستد سودى ببرد يا بر اثر فروش متاع خود مغبون گردد. 🔹داد و ستد مهم، افزون بر اركان ياد شده دو ركن ديگر نيز دارد: يكى سند (قباله) و ديگرى شاهد. اما تجارت انسان با خدا كه در قرآن كريم تبيين شده، از يك سو با تجارتهاى رايج و متعارف بشرى مشترك و از سويى ديگر با آن متغاير است. 🔹وجه اشتراك آن در اشتمال بر اركان شش گانه مزبور است. خداى سبحان در تبيين اركان ششگانه تجارت الهى مى فرمايد: (ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون وعدا عليه حقا فى التوريه والانجيل والقرآن و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم) در اين تجارت، خريدار: خداى سبحان، فروشنده: انسان مومن، مورد معامله: جان پاك و مال پاكيزه، بها: بهشت ابدى، شاهد: انبياى الهى و قباله و سند رسمى و امضا شده آن: كتابهاى آسمانى آنان، مانند تورات و انجيل و قرآن كريم است. 🔹اما وجه افتراق تجارت الهى با تجارت بشرى آن است كه تجارت با خدا درجاتى دارد و در برخى از درجات آن گرچه اركان چهارگانه (فروشنده، خريدار، كالا و بها) وجود دارد؛ ليكن فروشنده عين كالا و خريدار عين بهاست و فرقشان تنها به اعتبار است (اتحاد بايع و مبيع و اتحاد مشترى و ثمن)؛ زيرا در اين نوع تجارت، فروشنده حقيقت هستى خود را مى دهد و لقاى خريدار را مى گيرد. 🔹توضيح اين كه، گاهى تفاوت فروشنده و كالا (بايع و مبيع) و همچنين تفاوت و خريدار و بها (مشترى و ثمن) حقيقى است، زيرا فروشنده كالايى خاص (جز هستى خود) را مى فروشد و خريدار نيز با پرداخت بهايى خاص ‍ (غير از لقاى خود) متاع فروشنده را خريدارى مى كند. پس كالا و بها چيزى جز هستى فروشنده و لقاى خريدار است، ولى گاهى تفاوت فروشنده و كالا و همچنين مشترى و بها اعتبارى است، زيرا فروشنده، حقيقت هستى خود را مى دهد و مشترى نيز به جاى هر چيز ديگر لقاى خود را نصيب فروشنده مى كند و به او اجازه ملاقات و ديدار خود را مى دهد. 🔹خداى سبحان مولايى است كه به عبد مملوك خود مى گويد: هستى و آنچه در اختيار توست، از آن من است و من به تو وكالت مى دهم تا خود را به من يا به ديگرى (شيطان و...) بفروشى. حال اگر هستى خود را به من فروختى آزاد خواهى شد و اگر به ديگران فروختى برده و بنده آنان خواهى شد. در اين جا فروشنده با كالايى كه مى فروشد، يكى است و مشترى نيز با بهايى كه در اختيار فروشنده قرار مى دهد يكى است و مشترى نيز با بهايى كه در اختيار فروشنده قرار مى دهد يكى است، گرچه ادراك اين وحدت و عينيت در ناحيه مشترى قرار مى دهد يكى است، گرچه ادراك اين وحدت و عينيت در ناحيه مشترى و بها دشوار است، زيرا لقاى الله غير از ذات اوست ، ليكن تحليل مقام اشترانشان مى دهد كه خريدارى خدا، وصف ذات او نيست، از اين رو اگر مرحله اشتراى واجب به خوبى بررسى گردد، معلوم مى شود كه چندان فاصله اى با مرحله و ثمن ندارد. 🔹مومنان متوسط خود را به خداى سبحان مى فروشند تا در مقابل آن، الهى رضايت نمى دهند. اينان افزون بر (خدمت تجرى من تحتها الانهار) خواستار رسيدن به بهشت لقاى الهى هستند: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر)، تا با نظارت روى، نظارت وجه خدا بهره آنان گردد: (يومئذ ناضره * الى ربها ناظره). ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مسیحیت مصلوب 🔹 الآن ما در آستانه هستیم که عید مسیحی ‌هاست. وجود مبارك عیسای مسیح را پیامبر اسلام و ائمه (علیهم السلام) به خوبی شناختند و به ما معرفی كردند. در مكتب ما از ائمه (علیهم السلام) رسیده است كه وجود مبارك فرمود نه تنها به كسی جراحت و ظلم وارد نكنید، بلكه اگر كسی مجروح شد و شما او را درمان نكردید شریك جُرم كسی هستید كه او را مجروح كرده است: «اِنّ التّاركَ شِفاء المجروح مِن جُرحِهِ شریكٌ لِجارحِهِ». 🔹 چنین دینی الآن در اسارت آمریكاست, چنین دینی الآن زنجیری شده است؛ آمریكا نه تنها بسیاری از كشورها را به بند كشیده, را به بند كشیده, دین مسیح را زنجیری كرده, انجیل مسیح (سلام الله علیه) را كرده است! 📚 دیدار جمعی از مهمانان خارجی با حضرت استاد تاریخ: 1392/10/07 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 پلورالیزم و قرآن (2) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ ⏺۲ـ مواجهه با ادیان ناسازگار بعد از احساس ضرورت انتخاب دین و بعثت انبیا، انسان وقتی قدم در عرصه انتخاب دین می‏گذارد، در نگاه آغازین، متوجه وجود ادیان و مکاتب متکثری می‏شود که هر کدام کثیری از مردم را به سوی خود جذب کردند. در همین نگاه آغازین، متوجه تعارض بنیادین میان ادیان موجود می‏شویم، برای نمونه، می‏توان به ادیانی که به "آسمانی" معروفند، اشاره کرد. دین یهودیت و مسیحیت، هر یک به نوعی به شرک و تعدد "اله" معتقدند. آیین زرتشت با طرح دوگانه‏پرستی (یزدان و اهریمن) در عداد ادیان شرک‏آلود قرار گرفته است؛ و از سوی دیگر اسلام منادی توحید محض است و خطاب به قوم یهود و مسیح، در قرآن کریم آمده است: "یَـأَهْلَ الْکِتَـبِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلِمَةٍ سَوَآءِ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْـ?ا" (آل‏عمران، ۶۴). 🔹از وجود تناقصات در ارکان ادیان آسمانی موجود به راحتی می‏توانیم وضعیت ادیان دیگر را تشخیص بدهیم، مکاتب و ادیانی که یا به کلی منکر وجود امر قدسی هستند و یا فقط قایل به وجود امر قدسی و عالم ماوراء طبیعت هستند و منکر وجود خداوند و نبوت‏اند؛ مثل مکتب کمونیستها و آیین هندو. ⏺۳ ـ یک دین یا چند دین؟ در برخورد و مواجهه با ادیان مختلف این سؤال برای ذهن هر متفکری مطرح می‏شود که آیا به راستی همه این ادیان مختلف و بعضا متناقض، بر حقند؟ یا این‏که دین حق و صراط مستقیم یکی بیش نیست؟ و بقیه ادیان از حقیقت و خواسته الهی دور شده‏اند. 🔰حکم عقل به وحدت ادیان آسمانی 🔹آیا ممکن است که خداوند خیرخواه ادیان مختلف از حیث ماهیت برای بشر بفرستد؟ با تأمل در حکمت ضرورت دین که عبارت است از وجود نیازهای فطری و ثابت انسان و از سوی دیگر یکی بودن فرستنده ادیان، به نظر می‏رسد پاسخ سؤال مذکور چندان مشکل نباشد؛ زیرا فرستنده دین خداوند حکیم و خیرخواه است که با برآوردن نیازهای فطری انسان و به فعلیت رساندن استعدادهایش سعادت او را تأمین می‏کند. در این صورت، فرستادن ادیانی که با یکدیگر از حیث ماهیت مختلفند، توجیه‏پذیر نیست، زیرا تفسیر ماهوی یک برنامه و آیین در صورتی موجّه است که العیاذبالله ماهیت و لُبّ ادیان پیشین فاقد محتوا و توانایی لازم در جهت هدایت انسان باشد؛ خداوند دین ناقص فرستاده باشد. این فرض با براهین عقلی و فلسفی ناسازگار است و خرد آن را نمی‏پذیرد. 🔹فرض دیگر این‏که نقصان از سوی خود انسان باشد که به خاطر هوای نفسانی از قرار گرفتن در رکاب ره‏یافته‏گان سرباز می‏زند، لازمه این فرض، نه تغییر ماهوی دین، بلکه تأکید و راهنمایی و نصیحت بیشتر است. فرض سوم این‏که تغییر ماهوی ادیان مستند به تغییر شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جدید بشری باشد. در پاسخ این احتمال ـ که امروزه طرفدارانی دارد ـ باید گفت که گوهر ادیان الهی مشتمل بر معارفی بنیادی است که ناظر به سعادت انسان و نیازهای فطری و ثابت اوست؛ مثلاً دین از انسان خواسته است که از خداوند و پیامبرانش اطاعت کنند و به اصول اخلاقی ثابت مثل نوع دوستی، عدالت پایبند باشند. ادیان الهی برای تعالی روح انسانی و برقراری عدالت نازل شده‏اند و این معارف و اصول نیز به هیچ وجه با گذشت زمان تغییر نمی‏کند. "مگر بشر چندگونه فطرت و سرشت و طبیعت می‏تواند داشته باشد."۴ 🔹بلی تغییر زمان و نیازهای جدید و غیر ثابت انسان، تغییر برخی احکام و فروع، یا تکمیل آن‏ها را می‏طلبد ولی لازمه آن تغییر و تکامل شریعت است؛ نه دین. شهید مطهری در این زمینه می‏گوید: "تفاوت و اختلاف تعلیمات انبیاء با یکدیگر از انواع اختلاف برنامه‏هایی است که در یک کشور هر چندبار به مورد اجراء گذاشته می‏شود و همه آن‏ها از یک قانون اساسی الهام می‏گیرد. همه آنان [پیامبران] مردم را به یک شاهراه و به سوی یک هدف دعوت می‏کردند."۵ ادامه دارد... ======== ۴. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۶۰ / برای توضیح بیشتر، ر.ک: امدادهای غیبی، مقاله "خورشید دین هرگز غروب نمی‏کند". ۵. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۵۸. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌راه يافتن به اسباب نزول پى بردن به اسباب نزول بسى دشوار است؛ زيرا پيشينيان در اين زمينه - جز اندكى كه چاره ساز نيست - مطلب قابل توجهى ثبت و ضبط‍‌ نكرده‌اند. شايد يكى از علل عدم ضبط‍‌ دقيق، اين بوده كه پيشينيان خود به وضع آشنا بوده‌اند و ديگر نيازى نمى‌ديدند كه معلومات و شاهد مثال‌هاى خود را به عنوان سند براى آينده ثبت كنند. بعدها رواياتى در اين زمينه فراهم شد كه بيشتر داراى ضعف سند و غير قابل اعتماد بوده و احياناً اعمال غرض در كار وجود داشته است. به ويژه در دوران تاريك حكومت بنى اميه كه از روى غرض ورزى، آيات بى‌شمارى با تنظيم شأن نزول‌هاى ساختگى، به دلخواه تفسير و تأويل شده است. ▫️از امام احمد بن حنبل در اين‌باره نقل شده كه سه چيز اصل و پايۀ درستى ندارد: الف) رواياتى كه دربارۀ جنگ‌هاى صدر اسلام ثبت شده است؛ ب) رواياتى كه دربارۀ فتنه‌هاى آخرالزمان گفته شده است؛ ج) رواياتى كه دربارۀ تفسير و تأويل قرآن آمده است. ▫️امام بدرالدين زركشى از برخى محققان نقل مى‌كند: «مقصود اين است كه بيشتر روايات در اين‌باره قابل اعتماد نيست، نه اينكه همۀ آنها قابل اعتماد نباشد» ١. 🔹چون اسباب نزول از راه نقل روايت به‌دست مى‌آيد و متأسفانه وقايع و حوادث در گذشته ضبط‍‌ نمى‌شد، غالب روايات منقول، چندان منابع قابل اعتمادى نيستند. ▫️واحدى در اسباب النزول مى‌گويد: «جايز نباشد در اسباب نزولِ‌ آيات چيزى گفته شود؛ مگر آنكه روايت صحيح و قابل اعتمادى در دست باشد و از كسانى روايت شده باشد كه خود شاهد حوادث اتفاق افتادۀ آن زمان بوده باشند، نه آنكه از روى حدس و گفته‌هاى بى اساس، سخنى گفته باشند». 🔹سپس از ابن عباس روايت مى‌كند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «از نقل حديث بپرهيزيد مگر بدان علم و شناخت صحيح داشته باشيد؛ زيرا هر كس بر من و قرآن دروغى ببندد، جايگاه خود را در آتش آماده ساخته است». ▫️محمدبن‌سيرين مى‌گويد: «از عبيده - يكى از سرشناسانِ‌ تابعين - دربارۀ تفسير آيه‌اى از قرآن پرسشى نمودم، گفت: رفتند كسانى كه مى‌دانستند قرآن از چه رو نازل شده‌است!». ▫️واحدى مى‌گويد: «در اين زمان بسيارند كسانى كه در اين زمينه دروغ‌ پردازى‌هاى فراوانى دارند، لذا براى رسيدن به حقايق قرآن بايد راه احتياط‍‌ پيمود» ١. ▫️جلال‌الدين سيوطى، با تمام توانش، نتوانسته است بيش از ٢٥٠ حديث مسند - اعم از صحيح و سقيم - جمع‌آورى كند ٢، ولى خوشبختانه در مكتب اهل‌بيت عليهم السلام روايات فراوانى است كه به طُرق صحيح از ايشان به‌دست ما رسيده‌است و تا به حال بيش از چهار هزار روايت در اين زمينه جمع‌آورى شده‌است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
109. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔹ب حیله عنکبوت نقّاش حیله ((عنکبوت نقّاش )) از همه جالب تر است . این نوع عنکبوتها که در مناطق گرم زندگی می کنند ، در وسط تارهای خود نقشی می بافند که کاملاً به خودشان شبیه است و خود در گوشه ای از تار ، در کمین طعمه و به انتظار آن می نشیند . پاره ای از زنبورها گول می خورند و به سوی آن نقش حمله می برند و تا هنگامی که به اشتباه خود پی ببرند ، عنکبوت خود را نجات داده است . 🔹ج حیله عنکبوت یک تاری ((عنکبوت استرالیایی )) به جای شبکه فقط یک تار از غدّه خود بیرون می دهد یک سر آن را با مادّه چسبناک به محلّی محکم می کند و سر دیگر آن را با یکی از پاهای خود نگاه می دارد و در کمین می نشیند و آن را در هوا می چرخاند . به محض اینکه حشره ای را نزدیک خود می بیند ، یک سر تار را به سوی او پرتاب می کند . اگر تار به بال مگس هم بخورد ، به آن می چسبد و خوراک عنکبوت مهیّاست. 🔹د حیله عنکبوت آفریقایی نوعی عنکبوت آفریقای جنوبی ، تمام روز روی شاخه درخت می ماند ، به قسمی که کسی نمی تواند او را از جوانه درخت تشخیص دهد . هنگام شب پس از اینکه دشمنانش به خواب رفته اند ، با الیاف چسبناکی شبکه ای مابین پاهای خود می تند که به اندازه تمبر پست است . اگر پروانه یا پشه ای نزدیک شود ، پاها را از یکدیگر دور می کند به قسمی که سطح آن شش برابر سطح اوّلیه اش می شود و آن را بر سر راه حشره می گیرد . حشره در دام می افتد و عنکبوت آن را می بلعد . 🔹ه قصر حبابی عنکبوت آبی عنکبوتهایی که در آب زندگی می کنند گوناگون هستند ، ولی مهم ترین و باهوش ترین آنها شاید ((عنکبوت زجاجی )) باشد که علاوه بر ساختن حباب بلور که برای تنفسش لازم است و حرکات او را در آب آسان تر و سریع تر می کند ، در موقعی که مزاحمتی از طرف جریان آب یا حشرات و ماهیهای مختلف احساس نکند ، شروع به ساختمان قصر باشکوهی می کند واز عجایب اینکه قصر او نیز مانند حباب بلورش مملوّ از هوای متراکم و فشرده و متبلور و درخشان و دارای قسمتهای جداگانه است که اطاق خواب و اطاق غذا خوری و حجله عروسی و اطاق زایمانش در آن قرار دارد ، منتها جانور آن را در تاریکی بنامی کند تا ازشرّ دشمنان مصون بماند . غذای او الک وعلفهای ریز وخزه می باشد . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (1) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) 🔅🔅🔅 🔹یکی از روش های تفسیر قرآن که در دهه های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری، موضوع می تواند بر اساس یکی از موضوعات درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. 🔹یکی از روش های تفسیر قرآن که در دهه های اخیر مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گرفته است، تفسیر موضوعی است. در این روش تفسیری، موضوع می تواند بر اساس یکی از موضوعات درون قرآنی، فراطبیعی و یا مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی بشر انتخاب گردد. 🔹تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزههای مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است. مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن میپردازد. 🔹بسیاری از مفسران و محققان علوم قرآنی، بر اهمیت و جایگاه تفسیر موضوعی تأکید کرده اند؛ لذا آثار تفسیری فراوانی با رویکرد موضوعی تألیف شده است. 🔹در این میان تفسیر موضوعی «پیام قرآن» از جمله آثار ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن و موضوعات مختلفی که در آن مورد بررسی تفسیری قرار گرفته ، در ١٢جلد نگاشته شده و می تواند مورد استفاده همگان قرار گیرد. در بریدهای از کتاب میخوانیم: «هنگامی که سخن از تفسیر قرآن به میان میآید فوراً نظرها به همان تفسیر معمولی (تفسیر ترتیبی) جلب میشود که آیات قرآن را به ترتیب مورد بحث وبررسی قرار میدهد و محتوا و حقیقت آنها را روشن میسازد. 🔹لیکن برای قرآن انواع دیگری از تفسیر نیز وجود دارد از جمله «تفسیر موضوعی» که آیات قرآن را براساس موضوعات مختلف مربوط به اصول و فروع اسلام، ومسائل اجتماعی و... مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. ✅«پیام قرآن» در یک نگاه قرآن كريم براي تمام اعصار زندگي بشر بوده و هر قدر كه از وجود قرآن مي گذرد معارف و علوم بيشتري از آن به دست مي آيد. 🔹در این بین «پیام قرآن» مجموعه ای ارزشمند است که دريايى از مطالب را با استمداد از قرآن مجيد و با استفاده از يك روش كاملا تازه، در خود جاى داده و درهاى تازهاى از معارف اسلامى را به روى پويندگان اين راه مىگشايد و آنها را از مراجعه به بسيارى از متون بىنياز مىسازد. 🔹در این اثر ارزشمند، که در حقیقت سبک تازه ای در زمینه تفسیر موضوعی است، ابتدا موضوعی مشخص شده، آیات مرتبط با آن آمده و سپس تفسیر و استنباط هایی مطرح شده است. 🔹مولّف در ابتدا به بحث و بررسى پيرامون معرفت و شناخت در قرآن و خداجويى و خداشناسى پرداخته و در ادامه، مباحثى همچون اسماء و صفات الهى، عدل، معاد، برزخ و منازل آخرت، نبوت، امامت، ولايت و حكومت در قرآن مجيد را بررسى نموده است. 🔹گشودن متشابهات قرآن و رفع ابهامهايى كه در بدو نظر در بعضى از آيات به چشم مىخورد، و نیز آگاهى از شرايط، خصوصيات، علل و نتايج موضوعات و مسائل مختلفى كه در قرآن مطرح است از جمله مهترین فواید این اثر محسوب می شود. 🔹هم چنین به دست آوردن يك تفسير جامع درباره موضوعاتى مانند «توحيد»، «خداشناسى»، «معاد»، «عبادات»، «جهاد»، «حكومت اسلامى» و موضوعات مهم ديگر و در نهایت به دست آوردن اسرار و پيامهاى تازه قرآن از طريق انضمام آيات به يكديگر از دیگر کارکردهای «پیام قرآن» به شمار می آید. 🔹گفتنی است در هر یک از مجلدات کتاب پیام قرآن، فهرست مطالب در ابتدا و فهرست آيات و روايات، در انتهاى همان جلد آمده است. در پاورقىها نیز علاوه بر ذكر منابع، برخى از كلمات و عبارات متن، توضيح داده شده است. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 توبه حقیقی 🔹 یك وقت كسی در اثر اینكه می ‌بیند فلان كار ضرر دارد نمی ‌كند یا در اثر پیری و كهنسالی دست از گناه برداشته است این یك است، این توبه ‌ای نیست كه فضیلت را به همراه داشته باشد. آن توبه ‌ای فضیلت دارد كه جهت ‌دار باشد یعنی و اقبال و ؛ لذا این دو قسم را در كنار هم ذكر فرمود؛ فرمود: ﴿وَ مَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ یتُوبُ﴾ یعنی «یرجع» ﴿إلی الله﴾، پس صِرف دست برداشتن از گناه نیست؛ اگر كسی از گناه دست بردارد ولی به طرف الله رجوع نكند این دیگر توبه نیست. 🔹 فرمود آن است كه انسان از سیئات دست بردارد و به طرف الله رجوع كند. پس آن كه می ‌بیند فلان كار برای او ضرر دارد از این جهت نمی ‌كند یا در اثر كهنسالی دیگر توان آن كار را ندارد، این یك توبه طبیعی و قهری است، این توبه‌ ای نیست كه فضیلت باشد؛ آن توبه‌ ای است كه ﴿یتُوبُ إِلَی اللَّهِ﴾ را به همراه داشته باشد. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28 تاریخ: 1390/12/14 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه سوم(پایان) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه دوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (1) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان سوره انسان (دهر) هفتاد و ششمین سوره قرآن است. اين سوره در مدينه نازل شده و ۳۱ آيه دارد . 📝محتوای سوره" انسان" ‏اين سوره در عين كوتاهی محتوای عميق و متنوع و جامعی دارد و از يك نظر می‌توان آن را به پنج بخش تقسيم كرد: ‏🔹در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نطفه" امشاج" (مختلط) و سپس هدايت و آزادی اراده او سخن می‌گويد. 🔹‏در بخش دوم سخن از پاداش ابرار و نيكان است كه شان نزول خاصی در مورد اهل بيت ع دارد كه به آن اشاره خواهد شد. ‏🔹در بخش سوم دلائل استحقاق اين پاداشها را در جمله‌هايی كوتاه و مؤثر بازگو می‌كند. ‏🔹در بخش چهارم به اهميت قرآن، و طريق اجرای احكام آن، و راه پرفراز و نشيب خودسازی اشاره شده. 🔹‏و در بخش پنجم سخن از حاكميت مشيت الهی (در عين مختار بودن انسان) به ميان آمده است. ▫️‏برای اين سوره نامهای متعددی است كه مشهورترين آنها سوره" انسان" و سوره" دهر" و سوره" هل اتی" است كه هر كدام از آنها از يكی از كلمات اوائل سوره گرفته شده است، هر چند در رواياتی كه بعدا در فضيلت سوره می‌خوانيم تنها از" هل اتی" ياد شده است. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (2) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان ‏📝آيا اين سوره در مدينه نازل شده است؟ ‏🔹در اينكه سوره" هل اتی" مدنی يا مكی است؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولی اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حد اقل قسمتی از آيات آغاز سوره كه مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بيان می‌كند در مدينه نازل شده، كه شان نزول آن يعنی داستان نذر علی ع و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين ع و فضه مشروحا خواهد آمد. 🔹‏و همچنين مشهور در ميان علمای اهل سنت نيز نزول آن در مدينه است، همانگونه كه قرطبی مفسر مشهور اهل تسنن در تفسيرش می‌گويد: و قال الجمهور مدنية:" مشهور علما معتقدند كه در مدينه نازل شده است". ‏🔹از كسانی كه تمام اين سوره يا قسمتی از آيات آن را كه در بالا اشاره شد" مدنی" می‌دانند علماء زير را می‌توان نام برد: ‏۱- حاكم ابو القاسم حسكانی از ابن عباس تعداد آياتی را كه در مكه و در مدينه نازل شده به ترتيب مشروحا نقل كرده است، و اين سوره را جزء سوره‌های مدنی شمرده كه بعد از سوره" رحمن"، و قبل از سوره" طلاق" نازل گرديده‌. ‏صاحب كتاب" ايضاح" استاد احمد زاهد نيز همين معنی را از ابن عباس آورده است‌. ‏۲- در" تاريخ القرآن" ابو عبد اللَّه زنجانی از كتاب" نظم الدرر و تناسق الآيات و السور" از جمعی از بزرگان اهل سنت نقل كرده كه سوره انسان را در رديف سوره‌های مدنی آورده‌اند۴. ‏۳- و نيز در همان كتاب از" فهرست ابن نديم" از ابن عباس نقل شده كه سوره هل اتی را يازدهمين سوره مدنی می‌شمارد ‏۴- در" اتقان" سيوطی از بيهقی در" دلائل النبوة" از عكرمه نقل شده كه سوره هل اتی در مدينه نازل شده است‌. ‏۵- در" در المنثور" نيز همين معنی از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده‌. ‏۶-" زمخشری" در" تفسير كشاف" شان نزول معروف آيات آغاز اين سوره را در مورد نذر علی ع و همسر و فرزندانش نقل كرده است‌. ‏۷- گذشته از موارد بالا جمع كثير ديگری از بزرگان اهل سنت نزول آيات آغاز اين سوره را (إِنَّ الْأَبْرارَ ...) در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسن و حسين ع نقل كرده‌اند كه شهادتی است بر مدنی بودن آن (زيرا می‌دانيم تولد امام حسن و امام حسين ع در مدينه بوده است) مانند واحدی در" اسباب النزول" بغوی در" معالم التنزيل" سبط بن جوزی در" تذكره" گنجی شافعی در" كفاية الطالب" و جمعی ديگر۹. 🔹🔹‏اين مساله به قدری معروف و مشهور است كه" محمد بن ادريس شافعی" يكی از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می‌گويد: ‏الی م الی م و حتی متی؟ ‏اعاتب فی حب هذا الفتی! ‏و هل زوجت فاطم غيره؟ ‏و فی غيره هل اتی هل اتی؟! ‏تا كی تا كی و تا چه زمانی؟ مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش می‌كنيد! مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟ و مگر هل اتی در باره غير او نازل شده است؟!مدارك فراوان ديگری در اين زمينه وجود دارد كه به قسمتی از آنها به هنگام بيان شان نزول آيات‌ إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ‌ ... اشاره خواهيم كرد. ⏺‏اما با اين همه بعضی از متعصبان اصرار دارند كه آن را" مكی" بدانند، و تمام روايات مربوط به نزول آن در مدينه، و همچنين نزول اين سوره در باره علی ع و فاطمه زهرا و حسنين انكار كنند! راستی عجيب است، هر جا آيه و روايتی منتهی به فضائل علی و اهل بيت ع می‌شود گروهی داد و فرياد بلند می‌كنند و حساسيت فوق العاده‌ای نشان می‌دهند گويی اسلام به خطر افتاده! با اينكه ادعا می‌كنند علی ع را از خلفای راشدين، و از پيشوايان بزرگ اسلام می‌دانند و نسبت به اهل بيت ع اظهار علاقه می‌كنند، به اعتقاد ما اين عصبيت نتيجه حاكميت روح اموی بر افكار اين گروه است و زائيده تبليغات آن دوران شوم، خدا همه ما را از اينگونه اشتباهات حفظ كند. ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom