eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
1235_D1737139T15340462(Web).mp3
3.32M
مناجات سوم از مناجات های پانزده گانه امام سجاد علیه السلام: مناجات خائفین | راز و نیاز ترسیدگان ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷إِلٰهِى أَتَراكَ بَعْدَ الْإِيمانِ بِكَ تُعَذِّبُنِى ؟ أَمْ بَعْدَ حُبِّى إِيَّاكَ تُبَعِّدُنِى ؟ أَمْ مَعَ رَجائِى لِرَحْمَتِكَ وَصَفْحِكَ تَحْرِمُنِى ؟ أَمْ مَعَ اسْتِجارَتِى بِعَفْوِكَ تُسْلِمُنِى ؟ حَاشَا لِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تُخَيِّبَنِى . 🔹معبودم، آیا چنین می‌نمایی که پس از ایمانم به تو، عذابم کنی؟ یا پس از عشقم به تو، از خود دورم سازی؟ یا با امید به رحمت و چشم‌پوشی‌ات محرومم نمایی؟ یا با پناه جویی‌ام به گذشتت رهایم کنی؟ هرگز چنین نیست! از ذات بزرگوار و مهمان‌نوازت به دور است که محرومم کنی. 🔴@rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
💠 پناهگاه ولایت 🔹 شما جریان یوسف (سلام‌الله‌علیه) را می ‌خواهید یا خود یوسف را؟ یوسف قبلاً بود و گذشت و شخص خاصی بود اما (سلام‌الله‌علیه) همیشه زنده است. این می ‌شود که در سوره مباركه «فاطر» فرمود: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾. 🔹 امروز هم هست امروز هم و هست، اینكه فرمود: «مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَةِ نُوحٍ» یعنی امروز هم هست. حالا لازم نیست طوفانی بشود باران بیاید یا از تنور آب در بیاید، هر حادثه ‌ای كه پیش بیاید اهل بیت مثل سفینه نوح هستند. چون قرآن احسن القصص است، زمان ها را اصلاً ذكر نمی ‌كند تا كسی بگوید تاریخ مصرفش گذشت؛ امروز هم جریان نوح هست! حالا یك وقت طوفان آبی است یك وقت است؛ همیشه ، حافظ آدم است، لذا این معارف، است! 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 61 تاریخ: 1384
انسان-جلسه پنجم.mp3.mp3
12.06M
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 📼جلسه پنجم تفسیر آیات 25 تا 31 ☑️ولادت حضرت فاطمه (س) ☑️منابع ایجاد و افزایش صبر در قرآن ☑️تاثیر دلبستگی به دنیا در زندگی انسان ☑️ریشه عصیان و تمرد انسان ها ☑️عوامل متذکرشدن انسان در قرآن ☑️راهکار تقرب به خداوند ☑️رابطه اراده و مشیت خداوند با اراده انسان ☑️جبر و اختیار ☑️ظلم، مانع برخورداری انسان از رحمت الهی ☑️جریان ولادت حضرت زهرا (س) ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ابراهیم 02.mp3
10.43M
💢جلسه دوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (9) ‏إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (۵) عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (۶))يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً (۷) وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (۸) إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (۹) إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً (۱۰) فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً (۱۱) - ابرار (نيكان) از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است.‏۶- از چشمه‌ای كه بندگان خاص خدا از آن می‌نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می‌سازند! - آنها به نذر خود وفا می‌كنند، و از روزی كه عذابش گسترده است می‌ترسند.‏۸- و غذای (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير می‌دهند.‏۹- (و می‌گويند:) ما شما را برای خدا اطعام می‌كنيم و، هيچ پاداش و تشكری از شما نمی‌خواهيم.‏۱۰- ما از پروردگارمان خائفيم در آن روز كه عبوس و شديد است. ‏۱۱- از اين رو خداوند آنها را از شر آن روز نگه می‌دارد و از آنها استقبال می‌كند در حالی كه شادمان و مسرورند. 🔅🔅🔅 ▪️علمای شيعه همه اتفاق نظر دارند كه اين هيجده آيه يا مجموع اين سوره، در ماجرای فوق نازل شده است، و همگی بدون استثناء در كتب تفسير يا حديث، روايت مربوط به آن را به عنوان يكی از افتخارات و فضائل مهم علی ع و فاطمه زهرا و فرزندانشان آورده‌اند. ‏▪️حتی چنان كه در آغاز سوره گفتيم اين مطلب به قدری معروف و مشهور است كه در اشعار شعرا، و حتی در شعر معروف" امام شافعی" آمده است. ‏🔹در اينجا بهانه‌جويانی كه هر وقت به فضائل علی ع می‌رسند حساسيت فوق العاده‌ای نشان می‌دهند منتهای دقت را در اشكال‌تراشی به عمل آورده و خرده- گيری‌هايی بر اين شان نزول دارند از جمله: ‏۱- اين سوره" مكی" است در حالی كه داستان شان نزول مربوط به بعد از تولد امام حسن ع و امام حسين ع است كه قطعا در مدينه واقع شده! ولی چنان كه در آغاز اين سوره مشروحا بيان كرديم دلائل روشنی در دست داريم كه نشان می‌دهد تمام سوره" هل اتی" و يا لا اقل" هيجده آيه" در مدينه نازل شده است. ‏۲- لفظ آيه عام است چگونه می‌توان آن را تخصيص به افراد معينی داد. ‏ولی ناگفته پيدا است كه عام بودن مفهوم آيه منافاتی با نزول آن در مورد خاصی ندارد، بسياری از آيات قرآن مفهوم عام و گسترده‌ای دارد، ولی شان نزول كه مصداق اتم و اعلای آن است مورد خاصی می‌باشد، و اين عجيب است كه عموميت مفهوم آيه‌ای را كسی دليل بر نفی شان نزول آن بگيرد. ‏۳- بعضی، شان نزولهای ديگری نقل كرده‌اند كه با شان نزول فوق سازگار نيست، از جمله اينكه" سيوطی" در" در المنثور" نقل كرده كه مرد سياه پوستی خدمت پيامبر ص آمد و از" تسبيح" و" تهليل" سؤال كرد. عمر گفت: بس است زياد از رسول خدا سؤال كردی، پيامبر ص فرمود عمر خاموش باش، و در اين هنگام سوره" هل اتی" بر پيامبر ص نازل شد!. 🔳‏در حديث ديگری در همان كتاب آمده است كه مردی از حبشه خدمت رسول خدا ص آمد و می‌خواست از او سؤال كند، پيامبر ص فرمود سؤال كن و فرا گير، عرض كرد ای رسول خدا گروه شما از نظر رنگ و صورت و نبوت به ما برتری داريد، اگر من به آنچه تو ايمان آورده‌ای ايمان بياورم، و همانند آنچه عمل می‌كنی عمل كنم، من با تو در بهشت خواهم بود؟ فرمود آری، سوگند به كسی كه جانم به دست او است سفيدی سياه‌پوستان در بهشت از هزار سال راه ديده می‌شود، سپس پيامبر ثوابهای مهمی برای گفتن لا اله الا اللَّه و سبحان اللَّه و بحمده بيان فرمود و در اين هنگام سوره هل اتی نازل شد! . ▪️‏ولی با توجه به اينكه اين روايات تقريبا هيچگونه تناسبی با مضمون آيات سوره" هل اتی" ندارد، به نظر می‌رسد كه برای پايمال كردن شان نزول سابق از سوی عمال بنی اميه يا مانند آنان جعل شده باشد ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (10) َ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (۸) إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (۹) ‏۸- و غذای (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير می‌دهند.‏۹- (و می‌گويند:) ما شما را برای خدا اطعام می‌كنيم و، هيچ پاداش و تشكری از شما نمی‌خواهيم 🔅🔅🔅 ‏۴- بهانه ديگر كه ممكن است در اينجا مطرح شود اين است كه چگونه انسان می‌تواند سه روز گرسنه بماند و تنها با آب افطار كند؟! ولی اين ايراد عجيبی است برای اينكه خود ما افراد متعددی را ديده‌ايم كه برای بعضی از معالجات طبی سه روز كه سهل است امساك معروف" چهل روز" را انجام داده‌اند، يعنی چهل روز تمام تنها آب نوشيده‌اند! و مطلقا غذايی نخورده‌اند! و همين امر باعث درمان بسياری از بيماريهای آنها شده، حتی يكی از اطبای معروف غير مسلمان بنام" الكسی سوفورين" كتابی در زمينه آثار درمانی مهم چنين امساكی با ذكر برنامه دقيق آن نوشته است‌. ‏حتی اگر تعجب نكنيد بعضی از همكاران در تفسير نمونه، اين امساك را تا ۲۲ روز عملا انجام داده‌اند. ‏۵- بعضی ديگر برای اينكه به سادگی از كنار اين فضيلت بگذرند از طريق ديگری وارد شده‌اند، مثلا" آلوسی" می‌گويد: اگر بگوئيم اين سوره در باره علی ع و فاطمه س نازل نشده چيزی از قدر آنها نمی‌كاهد، زيرا داخل بودن آنها در عنوان" ابرار" مطلب آشكاری است كه هر كس می‌داند، سپس به بيان بعضی از فضائل آنها پرداخته، می‌گويد: انسان چه در باره اين دو بزرگوار می‌تواند بگويد جز اينكه علی ع مولای مؤمنان و وصی پيامبر ص و فاطمه س پاره تن رسول خدا ص و جزء وجود محمدی ص و حسنين ع روح و ريحان، و آقايان جوانان بهشتند، اما مفهوم اين سخن ترك ديگران نيست، بلكه هر كس غير اين راه را بپويد گمراه است‌. ‏ولی ما می‌گوئيم اگر بنا شود فضيلتی را با اين شهرت ناديده بگيريم، بقيه فضائل نيز تدريجا به چنين سرنوشتی دچار می‌شود، و روزی فرا خواهد رسيد كه بعضی اصل فضيلت علی و بانوی اسلام و حسنين ع را نيز انكار كنند! قابل توجه اينكه در بعضی از روايات از خود علی ع نقل شده كه در موارد متعدد به نزول اين آيات در مورد خود و فرزندانش در مقابل مخالفان استدلال كرده است‌. اين نكته نيز قابل توجه است كه" اسير" معمولا در" مدينه" وجود داشت، و در مكه به حكم آن كه هنوز غزوات اسلامی شروع نشده بود كمتر اسير ديده می‌شد، و اين گواه ديگری بر مدنی بودن اين سوره است. ‏آخرين نكته‌ای را كه در اينجا لازم به ياد آوری می‌دانيم اين است كه به گفته جمعی از دانشمندان اسلامی از جمله" آلوسی" مفسر معروف اهل سنت بسياری از نعمتهای بهشتی در اين سوره بر شمرده شده است ولی از" حور العين" كه غالبا در قرآن مجيد در عداد نعمتهای بهشتی آمده مطلقا سخنی مطرح نيست، ممكن است اين امر به خاطر نزول اين سوره در باره فاطمه زهرا و همسر و فرزندانش می‌باشد كه به احترام بانوی اسلام" س" ذكری از" حور" به ميان نيامده!. ‏گرچه بحث ما در زمينه اين شان نزول طولانی شد ولی در برابر اشكال- تراشيهای بهانه‌جويان چاره‌ای جز اين نبود. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆شهید ثانی از برخی از دانشمندان نقل کرده که پیش از درس این دعا را می خواندند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضِلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزِلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ یُجْهَلَ عَلَیَّ اللَّهُمَّ انْفَعْنِی بِمَا عَلَّمْتَنِی وَ عَلِّمْنِی مَا یَنْفَعُنِی وَ زِدْنِی عِلْماً وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی کُلِّ حَالٍ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یَخْشَعُ وَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لَا تُسْمَعُ، - . منیه المرید 🔅 خداوندا به تو پناه می برم از این که گمراه کنند یا گمراه گردم، بلغزانند یا بلغزم، ستم کنم یا ستم بینم، به نادانی بکشاندم یا خود دچار نادانی گردم. بار خدایا، علمی را که به من آموختی سودمند گردان، مرا به علمی رهنمون ساز که مرا سودمند افتد. خداوندا، بر مراتب علم و آگاهی من بیفزای. سپاس حقیقی در تمام حالات از آن خداوند متعال است، خدایا به تو پناه می برم از علمی که سودمند نیافتد و از قلبی که خشوع و نرمی در برابر حق به آن راه نیابد و از هوسی که اشباع نگردد و از دعایی که اجابت نگردد. 📚 بحار الانوار ...کتاب العقل و الجهل 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
پیام تسلیت حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ترتيب نزول در ترتيب نزول سوره‌ها رواياتى در دست است كه مورد اعتماد بزرگان بوده و عمدتاً از ابن عباس نقل شده‌است كه به تعدادى از آنها در كتاب التمهيد فى علوم القرآن و علوم قرآنى اشاره شده است. علامه طبرسى و ديگر بزرگان فن، متذكر مى‌شوند كه رعايت ترتيب سوره‌ها، با نظر به ابتداى هر سوره است. اگر چند آيه از سوره‌اى نازل شود و پيش از اتمام آن سوره، سورۀ ديگرى به‌طور كامل نازل گردد و حتى چند سورۀ ديگر در اين ميان به‌صورت كامل نازل شود، آنگاه بقيۀ سورۀ نخست نازل شود، در اين حالت نيز اعتبار ترتيب، نزول ابتداى هر سوره خواهد بود؛ مانند سورۀ علق كه تا پنج آيه در آغاز بعثت نازل گرديد و پس از چند سال بقيۀ سوره نازل شد. ولى اولين سورۀ نازل شده شمرده مى‌شود. ▫️در اينجا ترتيب سوره‌ها را طبق روايت ابن عباس و تكميل آن مطابق روايت جابربن‌زيد، با تصحيح از روى نسخه‌هاى متعدّد قابل اعتماد، در دو جدول سوره‌هاى مكّى و سوره‌هاى مدنى مى‌آوريم. لازم به ذكر است كه در تنظيم اين جدول، معيار زمان، آن هم هنگام ورود پيامبر صلى الله عليه و آله به شهر مدينه، مد نظر بوده است: آنچه در ترتيب سوره‌هاى مكّى و مدنى آمد، طبق روايت ابن‌عباس بوده‌است - كه زركشى و طبرسى آن‌را نقل كرده‌اند - و با روايت جابربن‌زيد تصحيح و تكميل شده‌است. در عين حال در بيش از سى سوره، اختلاف نظر هست كه آيا مكّى است يا مدنى‌؟ (اين سى مورد در كتاب «التمهيد» و همچنين «علوم قرآنى» مورد بحث و بررسى قرار گرفته است.) ▫️در نوشته‌هاى بعضى از قدما آمده‌است كه در برخى سوره‌ها، آياتى بر خلاف اصل سوره آمده‌است؛ يعنى اگر سوره مكّى است برخى آيات آن مدنى و اگر سوره مدنى است برخى آيات آن مكّى است. البته با تتبّعى كه انجام گرفته خلاف اين نظر اثبات مى‌شود؛ يعنى هر سوره‌اى كه مكّى است تمام آن مكّى است و هر سوره‌اى كه مدنى است تمام آن مدنى است. ١ در اينجا براى مثال به يك نمونه اشاره مى‌شود: ▫️گفته‌اند در سورۀ توبه - كه مدنى است - آيه‌هاى «ما كانَ‌ لِلنَّبِيِّ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنْ‌ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ‌ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى‌ ... ...إِنَّ‌ إِبْراهِيمَ‌ لَأَوّاهٌ‌ حَلِيمٌ‌؛ ٢بر پيامبر و كسانى كه ايمان آورده‌اند سزاوار نيست كه براى مشركان - پس از آنكه بر ايشان آشكار گرديد كه آنان اهل دوزخند - طلب آمرزش كنند، هر چند خويشاوند [ آنان] باشند......راستى، ابراهيم، دلسوزى بردبار بود» هنگام وفات ابوطالب در مكه و زمانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به او وعده داد تا براى آمرزش وى دعا كند، نازل شده است. ▫️اين گفته از كسانى است كه سعى برآن دارند تا ابوطالب را موقع وفات، كافر بشمارند. (التبه در جاى خود، واهى و مُغرضانه بودن اين پندار را ثابت نموده‌ايم.) صحيح همان است كه طبرسى در تفسير خود آورده و نزول اين آيه را موقعى دانسته كه گروهى از مسلمانان پس از فتح مكه از پيامبر صلى الله عليه و آله خواستند تا اجازه فرمايد براى پدران مشرك خود طلب استغفار كنند. آنگاه اين آيه نازل شد و به‌طور صريح از اين‌كار منع نمود. ١. اطلاع از مكى يا مدنى بودن سوره‌ها چه فايده‌اى دارد؟ با ذكر مثال توضيح دهيد. ٢. سه معيار براى تقسيم بندى سوره‌هاى مكى و مدنى را نام ببريد. ٣. ملاك‌هاى كلى تشخيص سوره‌هاى مكّى از مدنى را نام ببريد. ٤. بر اساس معيار زمان، آياتى كه پس از هجرت از مكه در راه مدينه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده، مكّى است يا مدنى‌؟ چرا؟ ٥. معيار خطاب را در تقسيم بندى سوره‌هاى مكّى و مدنى توضيح دهيد. ٦. چهار ويژگى براى شناخت سوره‌هاى مكّى و مدنى را نام ببريد. آموزش علوم قرآنی، صفحه 49 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✅ ترتیب سوره های مکی قرآن کریم 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✅ تربیت سوره های مدنی قرآن مجید 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
365_193_1.mp3
2.14M
💠مناجات هشتم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات مریدین | راز و نیاز ارادتمندان ✂️برشی از متن مناجات: 🔷إِلٰهِى فَاسْلُكْ بِنا سُبُلَ الْوُصُولِ إِلَيْكَ، وَسَيِّرْنا فِى أَقْرَبِ الطُّرُقِ لِلْوُفُودِ عَلَيْكَ، قَرِّبْ عَلَيْنَا الْبَعِيدَ، وَسَهِّلْ عَلَيْنَا الْعَسِيرَ الشَّدِيدَ، وَأَلْحِقْنا بِعِبادِكَ الَّذِينَ هُمْ بِالْبِدارِ إِلَيْكَ يُسارِعُونَ، وَبابَكَ عَلَى الدَّوامِ يَطْرُقُونَ. 🔹خدایا، ما را به راه‌های رسیدن به سویت بکشان و ما را از نزدیک‌ترین راه‌های ورود به بارگاهت ببر، دور را بر ما نزدیک کن و دشوار و سخت را بر ما آسان گردان و ما را به آن بندگانت که با چالاکی به‌سویت می‌شتابند و همواره درِ رحمتت را می‌کوبند، ملحق کن. 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
📌تفاوت برهان حکیمانه بر توحید و شهود آیات الهی --------------------------------------------- ◾️یک وقت کسی موحّد است و دلیل اقامه می‌کند که عالَم مخلوق است, معلول است و علت دارد. همان بیان نورانی حضرت امیر که در بخشی از نهج‌البلاغه آمده، فرمود: مگر هیچ بِنایی بدون بنّا هست؟ هیچ زَرعی بدون زارع هست؟این در یک سطح استدلال برای بخشی از مردم است. این‌گونه از آیات, است، انسان از این راه‌ها به مبدأ خودش راه پیدا می‌کند. بعد برای «نظام أحسن» هم اقامه می‌کند و در مقام مقدّم استدلال می‌گوید: اگر نظامی از این أحسن ممکن بود و خدا نیافریده بود ؛ در مقام تالی آن «إمّا للجهل» است، «أو للعجز» است، «أو للبخل»؛ «و التالی بأسره مستحیل فالمقدّم مثله». اگر نظامی زیباتر از این و متقن‌تر از این ممکن بود و خدا آن را نیافریده بود؛ یا برای آن است که ـ معاذ الله ـ نمی‌دانست، یا نمی‌توانست، یا آن جود و سخا را نداشت؛ تالی به هر سه قسم آن مستحیل است، «فالمقدّم مثله» پس مقدم هم مستحیل است. این برهانی است که حکیم برای «نظام أحسن» اقامه می‌کند. ◽️یک وقت است دلیلی وجود مبارک زینب کبرا(سلام الله علیها) و امثال این‌گونه افراد اقامه می‌کنند، آنها می‌گویند ما در , جمال و جلال الهی را مشاهده می‌کنیم: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»، کلّ جهان زیباست، حتی جریان کربلا! این‌جا سخن از علم حصولی و مفهوم و استدلال حکیمانه نیست، این‌جا سخن از است. یک انسان عارف دلیل اقامه نمی‌کند، می‌گوید من در آینه هستی جمال الهی را می‌بینم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ جَمِیل»‏،از این زیباتر دیگر ممکن نیست، این دیگر دلیل نمی‌خواهد. اگر کسی چهره یوسف(علیه السلام) را در آینه ببیند، دیگر لازم نیست دلیل اقامه کند که به فلان دلیل یوسف زیباست، چون دارد آینه را می‌بیند. اگر کسی در آینه آفاق و در آینه اَنفس آثار الهی را ببیند، چون اینها آیات هستند، دیگر نه در اصل هستی او تردید می‌کند و نه در زیبایی اسمای حسنای الهی. 🔊بخشی از تفسیر صوتی سوره مبارکه فصلت جلسه ۲۵ 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰ماه خدا را ارج نهیم 🍃نوکنیدجامه را، پاک کنیدخانه را، گل بزنید قبله را، ماه رجب میرسد هوش کنیدمست را،آب زنیددست را، سجده کنیدهست را،ماه رجب میرسد سیرکنیدگشنه را،آب دهیدتشنه را،دورکنیدغصه را،ماه رجب میرسد عفوکنید بنده را ،أرج نهید زنده را،یادکنید رفته را،ماه رجب میرسد. 💠پیشاپیش فرارسيدن ماه رجب رو به همراهان عزیز تبریک عرض میکنیم.🌷 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(214) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ▫️ظلمات: تنوين در كلمه ظلمات براى تنكير و اشاره به انبوه بودن ظلمتهاست. همين مطلب در جاى ديگر با تعبير (ظلمات بعضها فوق بعض) از آن ياد شده است. ▫️بنورهم: باء در بنورهم براى تعديه است. فعل لازم (مانند ذهب) گاهى با همزه باب افعال (اذهبه) و گاهى با حرف جر (ذهب به) متعدى مى شود و در تعديه با حرف جر تاكيدى بيشترى است، زيرا تعديه با حرف جر، مفيد مباشرت است، ولى تعديه با همزه باب افعال با وساطت نيز سازگار است. بنابراين، جمله (ذهب الله بنورهم) بدين معناست كه نور اينان در قبضه قدرت خداست و خداوند هر گاه بخواهد، آن را خاموش ‍ مى كند. تعبير اذهب مفيد اين نكته لطيف نيست. ▫️خداى سبحان پس از تبيين محروميت منافق از نور معرفت قرآن به تبيين دو مثل مى پردازد تا ممثل را به خوبى آشكار سازد؛ مثل اول كه در آيه محل بحث آمده درباره بينش منافقان است و مثل دوم كه در آيه بعد (19 - 20) آمده، در مورد رفتار آنان است و مى توان هر يك از مثلهاى ياد شده را بر گروهى يا مقطعى از جريان يك گروه خاص تطبيق كرد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan11.mp3
5.2M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 11.docx
34K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم-پایان ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 11.pdf
1.15M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم-پایان ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مراتب قبض جان آدمیان از وجود مبارک حضرت امير سؤال کردند که آيات قرآن يکسان نيست، براي اينکه يک جا دارد فرشته موکَّل يعني عزرائيل(سلام الله عليه) توفي مي‎کند؛ يک جا دارد خداي سبحان توفي مي‎کند يک جا هم دارد فرشته‎هايي که زير مجموعه عزرائيل(سلام الله عليه) هستند توفي مي‎کنند؛ ﴿اللَّهُ يَتَوَفَّي الأنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا﴾، يک؛ ﴿قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾، دو؛ ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾، سه. حضرت فرمود مگر درجات انسان‎ها يکي است؟ انبيا و اوليا را الله توفي مي‎کند آن افراد مياني را وجود مبارک عزرائيل(سلام الله عليه) و افراد ضعيف را و افراد عادي را فرشته‎هايي که زير مجموعه عزرائيل(سلام الله عليه) هستند قبض روح مي‎کنند. بعضي از مشايخ ما(رضوان الله تعالي عليهم) اينها براي خودشان برنامه‎اي داشتند؛ يک بخشي از قرآن بخشي از ذکر بخشي از دعاها بخشي از کارهاي مستحبي را انجام مي‎دادند و به پيشگاه روح مقدس عزرائيل(سلام الله عليه) تقديم مي‎کردند که هنگام قبض روح با اينها نيک رفتار کند مگر براي هر کسي عزرائيل(سلام الله عليه) مي‎آيد؟ اين بخش سوم آيات که ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾ مي‎آيد. حضرت فرمود اينها اين طور است. به هر حال توفي است وفات است فوت نيست چيزي از بين نمي‎رود تمام حقيقت انسان مستوفا و متوفي در اختيار فرشتگان الهي است و در رأس همه ذات اقدس الهي است. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه یازدهم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(126) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 34-باور به آنچه می کنیم و می گوییم ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره/285) پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب‏ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى‏گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى‏گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست. 🌱🌱🌱 ☑️مبلغان دينى بايد به آنچه دعوت مى‏كنند، باور داشته باشند. «آمن‏الرسول...» 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شب اول ماه مبارک رجب المرجب1443هـ.ق-استاد ادیبی لاریجانی .MP3
9.15M
🖇 موضوع:« در فضیلت ماه رجب المرجب و ریزش رحمت الهی در این ماه شریف و اهمیت روزه گرفتن در این ماه» استاد ادیبی لاریجانی رفیق_شفیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۷ – ۳۵ زن و مرد سالک الی اللّه سالکین الی اللهی که صفات زیر را دارند و یا آن را کسب خواهند کرد، چه زن باشند و چه مرد خدای تعالی برای آنها بخشایش و مزد زیادی قائل شده است: ۱ – مسلمان و تسلیم در مقابل حقایق اسلام باشند. ۲ – ایمان کاملی به خدا و روز قیامت داشته باشند. ۳ – مطیع خدا و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشند. ۴ – راستگو و درستکار باشند. ۵ – بردبار و جدّی باشند. ۶ – در مقابل پروردگار خاشع و خاضع باشند. ۷ – صدقه دهنده و به دیگران مهربان باشند. ۸ – روزه بگیرند. ۹ – دامن خود را از آلودگی ها پاک نگه دارند. ۱۰ – زیاد به یاد خدا باشند. ۱۱ – در مقابل قضاوت پروردگار درباره چیزی خود را مختار ندانند. ۱۲ – آن چنان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محبت داشته باشند که اگر دیدند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهتمایل به چیزی که در دست آنها است دارد، بدون معطّلی به او تقدیم کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 ماه رجب، شهر الولایه 💠 ماه پر برکت ، ماه است که طلیعه ماه است؛ و هر دو طلیعه هستند. به عنوان (شهرُ الله) نامیده شد که وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) در آن خطبه معروف فرمود: (قد اقبل الیکم شهر الله)*. و رسالت، طلیعه ورود به باب است، و ولایت طلیعه ورود به باب رسالت است. اگر وجود مبارک حضرت فرمود: (انا مدینه العلم و علی بابها)*، ماهی که متعلّق به وجود مبارک است، طلیعه ورود به ماه رسالت است. این دعای نورانی (یا من ارجوه) اختصاصی به بعد از نمار ندارد. در بسیاری از فرصت های شب و روز این ماه می توان این جمله را خواند: (یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ)*. مستحضرید که دعاها گرچه به صورت جمله خبریّه است، امّا به داعی انشاء القاء شده، اینها خبر نیستند. در فرمود: کسانی که از عذاب الهی در امان هستند، بدبخت هستند*؛ آن یک قسمت خبری است. امّا اینجا که می فرماید: (آمن سخطه)، جمله انشایی است؛ یعنی خدایا! مرا از سخط و عذاب و غضب خودت نجات بده؛ (یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شرّ). خدایا! مرا در حوادث تلخی که پیش می آید، حفظ بکن. غرض این است که این اختصاصی به ندارد، در کلّ این ماه، در فرصت های مناسب، هر وقت حالی پیدا شد انسان با این دعا زمزمه بکند. -------------------------------------------- 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۹۳ 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۳۴۵ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۴۴ 📌 ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۹ 📋 درس اخلاق 📆 قم؛ ۱۳۹۶/۰۱/۱۰