Al-Insan - 10 ss.mp3
5.41M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 10.docx
36.8K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 10.pdf
1.12M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
📌دانش توحیدی صاحب خانه و میزبان شماست
فرمود ﴿نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْديلاً ٭ إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ﴾ اين آيات الهي تذکره است يعني ما انسان را با لوح نانوشته به دنيا نياورديم انسان را با يک سلسله صاحبخانههاي اصيل، ميزبانهاي اصيل که ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ آفريديم اينها ميزبانان اصيلاند چه در حوزه چه در دانشگاه ما موظفيم يک چيزهايي ياد بگيريم که با صاحبخانه بسازد صاحبخانه ما توحيد است وحي است نبوت است الهي است ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ اينها صاحبخانهاند اگر يک چيزي ياد بگيريم که با اينها نميسازد اول آشفتگي درون ماست. با اين صاحبخانه بايد بسازد فرمود من اين علوم را به شما دادم اينها صاحب خانهاند صاحبدل اينها هستند يک چيزهايي ياد بگيريد که با اينها بسازند.
🔹اينکه ميبينيد بعضيها خوابشان نميبرد غوغايي است براي اينکه بين صاحبخانه و مهمان دعواست يک حرفهايي يک خيالاتي يک سلسله اموري است که با اين صاحبخانه نميسازد صاحبدل آنها هستند ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ با خوبي باطهارت با امنيت با امانت با صداقت با محبت با مهر با عاطفه ـ خداي ناکرده ـ بد کسي را آدم بخواهد اول غوغاست غيبت کسي را بکند اول غوغاست رياستطلبي داشته باشد اول غوغاست، براي اينکه بين صاحبخانه و اين غارتگر دعواست فرمود ما اين طور آفريديم حواستان جمع باشد: ﴿وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْديلاً ٭ إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ﴾ ما حرف جديدي نداريم منتها تفصيل همانهاست بازکردن همانهاست ﴿فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ﴾،﴿فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبيلاً﴾ راه هم باز است حالا نخواستيد نخواستيد ولي بالاخره خودتان را به زحمت مياندازيد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه دهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (125)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪33-نظارت همه جانبه بر امور
وَتَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقَالَ مَا لِی لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ«نمل/20»
(سلیمان) در جستجوی آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمیبینم، یا اینکه او از غایبان است؟!
☑️تفقّد از زيردست، بازديد از كار آنان و جستوجو از احوالشان، از اصول اسلامى، اخلاقى، اجتماعى، تربيتى و مديريّتى است.
☑️نظارت دقيق بر حضور و غياب نيروها، در كارهاى تشكيلاتى يك ضرورت است، همان گونه كه تخلّف بىدليل از مقررات و ترك كردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «أَمْ كانَ مِنَ الْغائِبِينَ»
☑️در مديريّت و تشكيلات، سهلانگارى ممنوع. «لَأُعَذِّبَنَّهُ- لَأَذْبَحَنَّهُ- لَيَأْتِيَنِّي» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانهى قاطعيّت است)
☑️براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد كه براى يك تخلّف كوچك، جريمهى سنگينى قرار دهيم.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 چرا جهان به سمت (عقل) و (عدل) نمی رود؟
💠 چرا جهان به سمت (عقل) و (عدل) نمی رود؟ چون فکر می کند #مرگ یعنی پوسیدن نه از پوست به در آمدن! وقتی او نداند مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، وقتی نداند که این قضایای عقلی و علمی از گذشته و آینده دور که نه زمان دارد نه زمین، همه اینها در رهن جان انسان است؛ انسان ممکن نیست تاریخی باشد، زمانی باشد، زمینی باشد؛ فرا زمانی است، فرا زمینی است؛ اگر نداند چنین چیزی است، #فکر_جهانی ندارد، فکر #آینده ندارد! انسان هست که هست؛ اگر هست که هست، باید کالای ابدی داشته باشد. کالای ابدی این است که نه کشوری بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد.
📋 پیام به همایش بر خط (آینده فلسفه در ایران)
📆 قم ؛ آبان ۱۴۰۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل
#عدل
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس ششم : چگونگى تشخيص سورههاى مكّى و مدنى
براى تشخيص سورههاى مكّى و مدنى، ملاكهايى را مشخص كردهاند كه هر يك به تنهايى نمىتواند ملاك جامع و مانعى باشد؛ بلكه روى هم رفته تا حدودى تعيينكننده است. بهطور كلى سه ملاك براى تشخيص سورههاى مكّى از مدنى وجود دارد كه عبارتنداز:
▫️الف) نص و خبر، ▫️ب) علايم صورى و ظاهرى، ▫️ج) علايم محتوايى و معنوى.
البته بايد توجه داشت كه بين معيار مكّى و مدنى و ملاك تشخيص آنها خلط مبحث نشود. اكنون به نظرات برخى از بزرگان در اينباره اشاره مىشود:
🔹علامه برهانالدين ابراهيمبن عمربن ابراهيم جعبرى (متوفاى ٧٣٢) مىگويد:
🔰«براى شناخت مكّى و مدنى دو راه وجود دارد:
🔹الف) سماعى، كه از راه نقل و روايت بهدست مىآيد. 🔹ب) قياسى، كه از روى ضابطه تشخيص داده مىشود».
🔹عبداللّهبنمسعود مىگويد: «هر سورهاى كه در آن «يا أَيُّهَا النّاسُ» يا «كُلا» آمده باشد يا در ابتداى آن حروف مقطعه باشد - بهجز سورههاى بقره، آلعمران و رعد كه بنا بر قولى مدنى است - يا در آن قصۀ آدم و ابليس آمده باشد - جز سورههاى طولانى - يا سورهاى كه در آن سرگذشت انبياى سلف و امتهاى گذشته آمده باشد، مكّى است و هر سورهاى كه در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعى سخن گفته شده باشد، مدنى است» .
🔹برخى ديگر از خصوصياتى كه براى شناخت سورههاى مكّى و مدنى ذكر كردهاند عبارتند از:
١. كوتاهى آيات درون يك سوره و نيز كوتاهى خود سوره، نوعاً مكّى بودن آنرا مىرساند و بلندى آيههاى يك سوره علاوه بر بلندى سوره، نوعاً مدنى بودن آنرا ثابت مىكند.
٢. لحن تند و شديد سوره، بيشتر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج و مقاومت در مقابل حق بودهاند؛ ولى لحن ملايم و خفيف، بيشتر مدنى بودن سوره را مىرساند كه بيشتر خطاب به مؤمنين است.
٣. بحث دربارۀ اصول معارف و اصل ايمان و دعوت به اسلام از ويژگىهاى سورههاى مكّى است؛ حال آنكه در سورههاى مدنى، بيشتر از تفاصيل احكام و بيان شريعت اسلام سخن گفته شدهاست.
٤. دعوت به پايبند بودن به اخلاق و استقامت در رأى و سلامت عقيده و ترك لجاج و عناد و نيز برخورد تند با عقايد باطل مشركان و ناچيز شمردن انديشههاى تهى و بى اساس آنان، از خصايص سورههاى مكّى است؛ ولى برخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به ميانهروى در عقايد و انديشهها و همچنين مبارزه با منافقين و ذكر خصايص و صفات آنها از ويژگىهاى سورههاى مدنى است.
٥. غالباً خطابهايى كه با عنوان «يا أَيُّهَا النّاسُ...» آمده است از ويژگىهاى سورههاى مكّى است و عنوان «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...» از خصايص سورههاى مدنى است.
🔘البته اين ويژگىها هرگز كلّيّت ندارد؛ بلكه صرفاً دربارۀ برخى از سورهها صدق مىكند و در صورتى كه چندين خصيصه با هم جمع باشد و نص معارضى نيز در ميان نباشد، قابل اعتماد است و موجب قوّت احتمال مىشود و در اين حالت است كه نتيجه، كاربرد فقهى، تاريخى و... خواهد دشت.
▫️همانطور كه مشخص شد، ملاك تشخيص مكّى و مدنى يا نقل و خبر است - كه اصطلاحاً سماعى مىگويند - يا اجتهاد و شواهد ظاهرى؛ مانند:
▫️جملهبندى، سجع و وزن و كوتاهى و بلندى آيات و سورهها و يا شواهد محتوايى است؛ مثل: بيان اصول عقايد يا احكام، برخورد با كفّار يا منافقين و... .
آموزش علوم قرآنی، صفحه 45
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 117
#مثل #پیامبر #محمد #اسلام #مسلمانان #یاران #رسول #تورات #انجیل #قرآن #سجود #رکوع #کفار #کشاورزان #زارعان #کافران #جوانه
⏪33- مَثَل یاران رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم
(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَلهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ ذَا لِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَلةِ وَمَثَلُهُمْ فِی ا لاْنجِیلِ کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطْاهُ فَازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ ا لْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ مِنْهُمْ مَّغْفِرَةً وَاءَجْرًا عَظِیمَا) .(آیه 29 سوره فتح)
((محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم فرستاده خداست و کسانی که با او هستند ، در برابر کفّار سر سخت و شدید ، و در میان خود مهربانند ؛ پیوسته آنان را در حال رکوع و سجود می بینی ، در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند ؛ نشانه آنان در صورتشان از اثر سجده نمایان است ، این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است ، همانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته ، سپس به تقویت آن پرداخته ، تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است ، و به قدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی دارد ! این برای آن است که کافران را به خشم آورد ، (ولی ) خداوند کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند ، وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است )) .
🔰وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه که آخرین آیه ((سوره فتح )) است ، اصحاب خاصّ پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم را از لسان تورات به ((پنج صفت )) ممتاز توصیف نموده ، سپس به نقل از انجیل آنان را به ((زراعتی )) تشبیه کرده است که جوانه های خود را خارج ساخته ، آنگاه به تقویت آن پرداخته ، تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است ، و به قدری رشد و نموّ کرده و پربرکت شده که زارعان را به شگفتی وا می دارد .
وجه تشبیه ((نموّ سریع و نیرومند شدن چشمگیر)) است ؛ یعنی همراهان پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و پیروان راستین خط آن حضرت که در آغاز بعثت بسیار اندک و ضعیف بودند ، طولی نکشید که روز به روز بر تعداد و نیروی آنها اضافه شد ، به گونه ای که شوکت و بزرگی آنان اعجاب آور گردید .
🔘آن پنج صفت که از تورات نقل شده به ترتیب عبارتند از :
1 (اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ) ؛ ((آنان در برابر کافران (و دشمنان اسلام ) ، سرسخت و محکم هستند)) .
2 (رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ) ؛ ((در بین خود رحیم و مهربانند)) .
((آری ، آنها کانونی از عواطف و محبّت نسبت به برادران و دوستان و همکیشانند و آتشی سخت و سوزان و سدّی محکم و پولادین در مقابل دشمنان . در حقیقت عواطف آنها در این ((مهر)) و ((قهر)) خلاصه می شود)) .
3 (رُکَّعًا سُجَّدًا) ؛ ((پیوسته آنان را در حال رکوع و سجود می بینی (و به عبادت خدا مشغولند) )) .
4 (یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا) ؛ ((آنان همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند)) ؛ ((یعنی نیّت آنها پاک و خالص برای خداست . نه برای تظاهر و ریا قدم بر می دارند و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند ، بلکه چشمشان تنها به رضا و فضل اودوخته شده و انگیزه حرکت آنها در تمام زندگی همین است و بس )) .
5 (سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ) ؛ ((نشانه آنان در صورتشان از اثر سجده نمایان است )) .
((سیما)) در اصل به معنای علامت و هیاءت است ، خواه این علامت در صورت باشد یا در جای دیگر بدن ، هر چند در استعمالات روزمرّه فارسی به نشانه های صورت و وضع ظاهری چهره گفته می شود . به تعبیری دیگر ((قیافه )) آنها به خوبی نشان می دهد که آنها انسانهایی خاضع در برابر خداوند و حق و قانون و عدالتند ، نه تنها در صورت آنها که در تمام وجود و زندگی آنان این علامت منعکس است .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (7قسمت پایانی)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
📝ویژگی ها و امتیازات کتاب «پیام قرآن»
🔹جوانان؛ مخاطبان اصلی تفسیر «پیام قرآن»
آموزه ها و پیام های تفسیر موضوعی پیام قرآن نشان می دهد، مخاطبان اصلی این اثر قرآن پژوهانه، جوانان مسلمانانی هستند که به رغم گرایش های مذهبی در سطحی از مطالعات دینی و فلسفی و اجتماعی نیستند که خواننده آثار دشوار و مباحث سنگین باشند.
از این رو آنان به سهولت می توانند از رهگذر این تفسیر موضوعی که ساده و آسان نگاشته شده است، به شناخت هایی از موضوعات قرآنی دست یابند. البته طلبه های جوان نیز از این طریق می توانند آگاهی های تفسیری شان را ارتقا بخشیده و ذهن خود را برای تدبر و تعقل در آیات کریم آماده سازند.
در مجموع می توان گفت تفسیر موضوعی پیام قرآن، یک دوره کامل معارف و عقاید است که می توان به صورت کتاب درسی یا کمک درسی در حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است اين اثر نفیس نخستین بار در سال ١٣٧٤ در ده جلد و در قطع وزیری توسط انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام به رشتۀ تحریر در آمده که تا کنون نیز چندین مرتبه تجدید چاپ شده است.
هم چنین تفسیر پیام قرآن به زبان عربی نیز ترجمه شده و با نام «نفحات القرآن» منتشر شده است؛ خلاصۀ آن اثر نیز در ٣جلد و با عنوان «برگزیده پیام قرآن» منتشر شده و در اختیار شیفتگان و علاقمندان به معارف قرآن کریم قرار گرفته است.
🌷🌷🌷
«پایان معرفی کتاب»
📝نکته مهم: آثار مکتوب حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سایت ایشان رایگان قابل دریافت و مطالعه می باشد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #خدمت #مردم #دنیا #آخرت
🌷🌷🌷
🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه)
⏺خدمات مادی پیامبران
🔳۳. در قرآن مجید، آیاتی بیانگر این معنا است که برخی از انبیاء(علیهم السلام)، افزون بر وظیفه تبلیغی و خدمت هدایتگری مردم، خدمات دیگری نیز داشته اند، که بخشی از آن عبارت است:
▪️الف) زره سازی حضرت داوود(علیه السلام); می فرماید: «وعَلَّمنـاهُ صَنعَةَ لَبوس لَکُم لِتُحصِنَکُم مِن بَأسِکُم فَهَل اَنتُم شاکِرون; (انبیاء، ۸۰) و ساختن زره را به خاطر شما به او تعلیم دادیم، تا شما را در چنگ هایتان حفظ کند، آیا شکر گزار (این نعمت های خدا) هستید؟»
▪️ب) خزانه داری حضرت یوسف(علیه السلام); می فرماید: «(یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزاین سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم.» و این گونه ما به یوسف در سرزمین (مصر) قدرت دادیم.» (یوسف، ۵۵ ـ ۵۶) حضرت یوسف(علیه السلام)، در جریان کمک به مردم و مدیریت بحران اقتصادی شدیدی که کشور مصر را تحدید می کرد، به یاری مستضعفان شتافت تا از تبعیض ها بکاهد و حق مظلومان را از ظالمان بستاند و به وضع آن کشور سروسامان بخشد.
▪️ج) خدمت رسانی حضرت موسی(علیه السلام) به دختران حضرت شعیب(علیه السلام); قرآن می فرماید: «فَسَقی لَهُما ثُمَّ تَوَلّی اِلَی الظِّـلِّ; (قصص، ۲۴) موسی برای (گوسفندانِ) آن دو زن، آب کشید، سپس رو به سایه آورد.» که و به وسیله این خدمت، فصل تازه ای در زندگانی حضرت موسی(علیه السلام) گشوده شد.
▪️د) قرآن کریم، یکی از اهداف مهم نهضت انبیاء را برقراری و بسط عدالت اجتماعی در میان مردم ذکر کرده ]حدید،۲۵[ و یکی از وظایف آنان را رفع اختلاف و قضاوت و داوری بین مردم، بیان می دارد; می فرماید: «خداوند، پیامبران را برانگیخت، تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت می کرد را، با آنان نازل نمود تا در میان مردم، در آن چه اختلاف داشتند داوری کند.» (بقره، ۲۱۳) و یکی از دستورهایش به حضرت داوود این است: «ای داوود! ما تو را خلیفه ]و نماینده خود[ در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داوری کن.» (ص،۲۶) بنابر این، یکی از راه های خدمت رسانی به مردم، خدمت قضائی است.
هـ ) در قرآن، از خدمات «ذوالقرنین» نیز سخن به میان آمده ـ هر چند او از انبیاء الهی نیست ـ در بخشی از آیات به ظلم ستیزی او اشاره شد و در بخش دیگر به بیان سدسازی او در برابر هجوم قوم یأجوج و مأجوج می پردازد و می فرماید: «(ذوالقرنین گفت:) قطعات بزرگ آهن را برای من بیاورید (و آن ها را به روی هم چیند) تا کاملاً میان دو کوه را پوشانید، سپس، گفت: (آتش در اطراف آن بیافروزید و) در آتش بدمید. (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، گفت (اکنون) مس ذوب شده برای من بیاورید تا به روی آن بریزم.» (کهف، ۹۶)
....ادامه دارد...
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
(قسمت دوم)
🌿 صورت باطنی و ملكوتي داشتن نماز:
🔸هم برهانی است.
🔸 هم مطابق مشاهدات عرفا است.
🔸هم آيات و اخبار بسیار، به صورت عمومی و خصوصی دلالت بر آن دارد.
🌿 آیاتی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارد:
1️⃣ «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً و ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ انَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً»
آيه شريفه دلالت دارد بر این كه هر كسى اعمال خوب و بد خود را حاضر میبیند و صورت باطنّيه غيبيّه آنها را مشاهده میكند.
2️⃣ «وَ وَجَدُوا ما عَمِلوُا حاضِراً»
دلالت دارد بر این که نفس، اعمال را حاضر میبیند.
3️⃣ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه ... الخ »
دلالت میكند بر این كه نفس اعمال را معاينه میكند.
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom