eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 چرا جهان به سمت (عقل) و (عدل) نمی رود؟ 💠 چرا جهان به سمت (عقل) و (عدل) نمی رود؟ چون فکر می کند یعنی پوسیدن نه از پوست به در آمدن! وقتی او نداند مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، وقتی نداند که این قضایای عقلی و علمی از گذشته و آینده دور که نه زمان دارد نه زمین، همه اینها در رهن جان انسان است؛ انسان ممکن نیست تاریخی باشد، زمانی باشد، زمینی باشد؛ فرا زمانی است، فرا زمینی است؛ اگر نداند چنین چیزی است، ندارد، فکر ندارد! انسان هست که هست؛ اگر هست که هست، باید کالای ابدی داشته باشد. کالای ابدی این است که نه کشوری بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد. 📋 پیام به همایش بر خط (آینده فلسفه در ایران) 📆 قم ؛ آبان ۱۴۰۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس ششم : چگونگى تشخيص سوره‌هاى مكّى و مدنى براى تشخيص سوره‌هاى مكّى و مدنى، ملاك‌هايى را مشخص كرده‌اند كه هر يك به تنهايى نمى‌تواند ملاك جامع و مانعى باشد؛ بلكه روى هم رفته تا حدودى تعيين‌كننده است. به‌طور كلى سه ملاك براى تشخيص سوره‌هاى مكّى از مدنى وجود دارد كه عبارتنداز: ▫️الف) نص و خبر، ▫️ب) علايم صورى و ظاهرى، ▫️ج) علايم محتوايى و معنوى. البته بايد توجه داشت كه بين معيار مكّى و مدنى و ملاك تشخيص آنها خلط‍‌ مبحث نشود. اكنون به نظرات برخى از بزرگان در اين‌باره اشاره مى‌شود: 🔹علامه برهان‌الدين ابراهيم‌بن عمربن ابراهيم جعبرى (متوفاى ٧٣٢) مى‌گويد: 🔰«براى شناخت مكّى و مدنى دو راه وجود دارد: 🔹الف) سماعى، كه از راه نقل و روايت به‌دست مى‌آيد. 🔹ب) قياسى، كه از روى ضابطه تشخيص داده مى‌شود». 🔹عبداللّه‌بن‌مسعود مى‌گويد: «هر سوره‌اى كه در آن «يا أَيُّهَا النّاسُ‌» يا «كُلا» آمده باشد يا در ابتداى آن حروف مقطعه باشد - به‌جز سوره‌هاى بقره، آل‌عمران و رعد كه بنا بر قولى مدنى است - يا در آن قصۀ آدم و ابليس آمده باشد - جز سوره‌هاى طولانى - يا سوره‌اى كه در آن سرگذشت انبياى سلف و امت‌هاى گذشته آمده باشد، مكّى است و هر سوره‌اى كه در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعى سخن گفته شده باشد، مدنى است» . 🔹برخى ديگر از خصوصياتى كه براى شناخت سوره‌هاى مكّى و مدنى ذكر كرده‌اند عبارتند از: ١. كوتاهى آيات درون يك سوره و نيز كوتاهى خود سوره، نوعاً مكّى بودن آن‌را مى‌رساند و بلندى آيه‌هاى يك سوره علاوه بر بلندى سوره، نوعاً مدنى بودن آن‌را ثابت مى‌كند. ٢. لحن تند و شديد سوره، بيشتر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج و مقاومت در مقابل حق بوده‌اند؛ ولى لحن ملايم و خفيف، بيشتر مدنى بودن سوره را مى‌رساند كه بيشتر خطاب به مؤمنين است. ٣. بحث دربارۀ اصول معارف و اصل ايمان و دعوت به اسلام از ويژگى‌هاى سوره‌هاى مكّى است؛ حال آنكه در سوره‌هاى مدنى، بيشتر از تفاصيل احكام و بيان شريعت اسلام سخن گفته شده‌است. ٤. دعوت به پايبند بودن به اخلاق و استقامت در رأى و سلامت عقيده و ترك لجاج و عناد و نيز برخورد تند با عقايد باطل مشركان و ناچيز شمردن انديشه‌هاى تهى و بى اساس آنان، از خصايص سوره‌هاى مكّى است؛ ولى برخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به ميانه‌روى در عقايد و انديشه‌ها و همچنين مبارزه با منافقين و ذكر خصايص و صفات آنها از ويژگى‌هاى سوره‌هاى مدنى است. ٥. غالباً خطاب‌هايى كه با عنوان «يا أَيُّهَا النّاسُ‌...» آمده است از ويژگى‌هاى سوره‌هاى مكّى است و عنوان «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا...» از خصايص سوره‌هاى مدنى است. 🔘البته اين ويژگى‌ها هرگز كلّيّت ندارد؛ بلكه صرفاً دربارۀ برخى از سوره‌ها صدق مى‌كند و در صورتى كه چندين خصيصه با هم جمع باشد و نص معارضى نيز در ميان نباشد، قابل اعتماد است و موجب قوّت احتمال مى‌شود و در اين حالت است كه نتيجه، كاربرد فقهى، تاريخى و... خواهد دشت. ▫️همانطور كه مشخص شد، ملاك تشخيص مكّى و مدنى يا نقل و خبر است - كه اصطلاحاً سماعى مى‌گويند - يا اجتهاد و شواهد ظاهرى؛ مانند: ▫️جمله‌بندى، سجع و وزن و كوتاهى و بلندى آيات و سوره‌ها و يا شواهد محتوايى است؛ مثل: بيان اصول عقايد يا احكام، برخورد با كفّار يا منافقين و... . آموزش علوم قرآنی، صفحه 45 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 117 ⏪33- مَثَل یاران رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَلهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ ذَا لِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَلةِ وَمَثَلُهُمْ فِی ا لاْنجِیلِ کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطْاهُ فَازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ ا لْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ مِنْهُمْ مَّغْفِرَةً وَاءَجْرًا عَظِیمَا) .(آیه 29 سوره فتح) ((محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم فرستاده خداست و کسانی که با او هستند ، در برابر کفّار سر سخت و شدید ، و در میان خود مهربانند ؛ پیوسته آنان را در حال رکوع و سجود می بینی ، در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند ؛ نشانه آنان در صورتشان از اثر سجده نمایان است ، این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است ، همانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته ، سپس به تقویت آن پرداخته ، تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است ، و به قدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی دارد ! این برای آن است که کافران را به خشم آورد ، (ولی ) خداوند کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند ، وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است )) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه که آخرین آیه ((سوره فتح )) است ، اصحاب خاصّ پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم را از لسان تورات به ((پنج صفت )) ممتاز توصیف نموده ، سپس به نقل از انجیل آنان را به ((زراعتی )) تشبیه کرده است که جوانه های خود را خارج ساخته ، آنگاه به تقویت آن پرداخته ، تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است ، و به قدری رشد و نموّ کرده و پربرکت شده که زارعان را به شگفتی وا می دارد . وجه تشبیه ((نموّ سریع و نیرومند شدن چشمگیر)) است ؛ یعنی همراهان پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و پیروان راستین خط آن حضرت که در آغاز بعثت بسیار اندک و ضعیف بودند ، طولی نکشید که روز به روز بر تعداد و نیروی آنها اضافه شد ، به گونه ای که شوکت و بزرگی آنان اعجاب آور گردید . 🔘آن پنج صفت که از تورات نقل شده به ترتیب عبارتند از : 1 (اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ) ؛ ((آنان در برابر کافران (و دشمنان اسلام ) ، سرسخت و محکم هستند)) . 2 (رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ) ؛ ((در بین خود رحیم و مهربانند)) . ((آری ، آنها کانونی از عواطف و محبّت نسبت به برادران و دوستان و همکیشانند و آتشی سخت و سوزان و سدّی محکم و پولادین در مقابل دشمنان . در حقیقت عواطف آنها در این ((مهر)) و ((قهر)) خلاصه می شود)) . 3 (رُکَّعًا سُجَّدًا) ؛ ((پیوسته آنان را در حال رکوع و سجود می بینی (و به عبادت خدا مشغولند) )) . 4 (یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا) ؛ ((آنان همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند)) ؛ ((یعنی نیّت آنها پاک و خالص برای خداست . نه برای تظاهر و ریا قدم بر می دارند و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند ، بلکه چشمشان تنها به رضا و فضل اودوخته شده و انگیزه حرکت آنها در تمام زندگی همین است و بس )) . 5 (سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ) ؛ ((نشانه آنان در صورتشان از اثر سجده نمایان است )) . ((سیما)) در اصل به معنای علامت و هیاءت است ، خواه این علامت در صورت باشد یا در جای دیگر بدن ، هر چند در استعمالات روزمرّه فارسی به نشانه های صورت و وضع ظاهری چهره گفته می شود . به تعبیری دیگر ((قیافه )) آنها به خوبی نشان می دهد که آنها انسانهایی خاضع در برابر خداوند و حق و قانون و عدالتند ، نه تنها در صورت آنها که در تمام وجود و زندگی آنان این علامت منعکس است . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (7قسمت پایانی) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) 📝ویژگی ها و امتیازات کتاب «پیام قرآن» 🔹جوانان؛ مخاطبان اصلی تفسیر «پیام قرآن» آموزه ها و پیام های تفسیر موضوعی پیام قرآن نشان می دهد، مخاطبان اصلی این اثر قرآن پژوهانه، جوانان مسلمانانی هستند که به رغم گرایش های مذهبی در سطحی از مطالعات دینی و فلسفی و اجتماعی نیستند که خواننده آثار دشوار و مباحث سنگین باشند. از این رو آنان به سهولت می توانند از رهگذر این تفسیر موضوعی که ساده و آسان نگاشته شده است، به شناخت هایی از موضوعات قرآنی دست یابند. البته طلبه های جوان نیز از این طریق می توانند آگاهی های تفسیری شان را ارتقا بخشیده و ذهن خود را برای تدبر و تعقل در آیات کریم آماده سازند. در مجموع می توان گفت تفسیر موضوعی پیام قرآن، یک دوره کامل معارف و عقاید است که می توان به صورت کتاب درسی یا کمک درسی در حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد. گفتنی است اين اثر نفیس نخستین بار در سال ١٣٧٤ در ده جلد و در قطع وزیری توسط انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام به رشتۀ تحریر در آمده که تا کنون نیز چندین مرتبه تجدید چاپ شده است. هم چنین تفسیر پیام قرآن به زبان عربی نیز ترجمه شده و با نام «نفحات القرآن» منتشر شده است؛ خلاصۀ آن اثر نیز در ٣جلد و با عنوان «برگزیده پیام قرآن» منتشر شده و در اختیار شیفتگان و علاقمندان به معارف قرآن کریم قرار گرفته است. 🌷🌷🌷 «پایان معرفی کتاب» 📝نکته مهم: آثار مکتوب حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سایت ایشان رایگان قابل دریافت و مطالعه می باشد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏺خدمات مادی پیامبران 🔳۳. در قرآن مجید، آیاتی بیانگر این معنا است که برخی از انبیاء(علیهم السلام)، افزون بر وظیفه تبلیغی و خدمت هدایتگری مردم، خدمات دیگری نیز داشته اند، که بخشی از آن عبارت است: ▪️الف) زره سازی حضرت داوود(علیه السلام); می فرماید: «وعَلَّمنـاهُ صَنعَةَ لَبوس لَکُم لِتُحصِنَکُم مِن بَأسِکُم فَهَل اَنتُم شاکِرون; (انبیاء، ۸۰) و ساختن زره را به خاطر شما به او تعلیم دادیم، تا شما را در چنگ هایتان حفظ کند، آیا شکر گزار (این نعمت های خدا) هستید؟» ▪️ب) خزانه داری حضرت یوسف(علیه السلام); می فرماید: «(یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزاین سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم.» و این گونه ما به یوسف در سرزمین (مصر) قدرت دادیم.» (یوسف، ۵۵ ـ ۵۶) حضرت یوسف(علیه السلام)، در جریان کمک به مردم و مدیریت بحران اقتصادی شدیدی که کشور مصر را تحدید می کرد، به یاری مستضعفان شتافت تا از تبعیض ها بکاهد و حق مظلومان را از ظالمان بستاند و به وضع آن کشور سروسامان بخشد. ▪️ج) خدمت رسانی حضرت موسی(علیه السلام) به دختران حضرت شعیب(علیه السلام); قرآن می فرماید: «فَسَقی لَهُما ثُمَّ تَوَلّی اِلَی الظِّـلِّ; (قصص، ۲۴) موسی برای (گوسفندانِ) آن دو زن، آب کشید، سپس رو به سایه آورد.» که و به وسیله این خدمت، فصل تازه ای در زندگانی حضرت موسی(علیه السلام) گشوده شد. ▪️د) قرآن کریم، یکی از اهداف مهم نهضت انبیاء را برقراری و بسط عدالت اجتماعی در میان مردم ذکر کرده ]حدید،۲۵[ و یکی از وظایف آنان را رفع اختلاف و قضاوت و داوری بین مردم، بیان می دارد; می فرماید: «خداوند، پیامبران را برانگیخت، تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی، که به سوی حق دعوت می کرد را، با آنان نازل نمود تا در میان مردم، در آن چه اختلاف داشتند داوری کند.» (بقره، ۲۱۳) و یکی از دستورهایش به حضرت داوود این است: «ای داوود! ما تو را خلیفه ]و نماینده خود[ در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داوری کن.» (ص،۲۶) بنابر این، یکی از راه های خدمت رسانی به مردم، خدمت قضائی است. هـ ) در قرآن، از خدمات «ذوالقرنین» نیز سخن به میان آمده ـ هر چند او از انبیاء الهی نیست ـ در بخشی از آیات به ظلم ستیزی او اشاره شد و در بخش دیگر به بیان سدسازی او در برابر هجوم قوم یأجوج و مأجوج می پردازد و می فرماید: «(ذوالقرنین گفت:) قطعات بزرگ آهن را برای من بیاورید (و آن ها را به روی هم چیند) تا کاملاً میان دو کوه را پوشانید، سپس، گفت: (آتش در اطراف آن بیافروزید و) در آتش بدمید. (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، گفت (اکنون) مس ذوب شده برای من بیاورید تا به روی آن بریزم.» (کهف، ۹۶) ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت دوم) 🌿 صورت باطنی و ملكوتي داشتن نماز: 🔸هم برهانی است. 🔸 هم مطابق مشاهدات عرفا است. 🔸هم آيات و اخبار بسیار، به صورت عمومی و خصوصی دلالت بر آن دارد. 🌿 آیاتی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارد: 1️⃣ «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً و ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ انَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً» آيه شريفه دلالت دارد بر این كه هر كسى اعمال خوب و بد خود را حاضر می‌بیند و صورت باطنّيه غيبيّه آنها را مشاهده می‌كند. 2️⃣ «وَ وَجَدُوا ما عَمِلوُا حاضِراً» دلالت دارد بر این که نفس، اعمال را حاضر می‌بیند. 3️⃣ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه‏ ... الخ‏ » دلالت می‌كند بر این كه نفس اعمال را معاينه می‌كند. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات سوم از مناجات های پانزده گانه امام سجاد علیه السلام: مناجات خائفین | راز و نیاز ترسیدگان ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷إِلٰهِى أَتَراكَ بَعْدَ الْإِيمانِ بِكَ تُعَذِّبُنِى ؟ أَمْ بَعْدَ حُبِّى إِيَّاكَ تُبَعِّدُنِى ؟ أَمْ مَعَ رَجائِى لِرَحْمَتِكَ وَصَفْحِكَ تَحْرِمُنِى ؟ أَمْ مَعَ اسْتِجارَتِى بِعَفْوِكَ تُسْلِمُنِى ؟ حَاشَا لِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تُخَيِّبَنِى . 🔹معبودم، آیا چنین می‌نمایی که پس از ایمانم به تو، عذابم کنی؟ یا پس از عشقم به تو، از خود دورم سازی؟ یا با امید به رحمت و چشم‌پوشی‌ات محرومم نمایی؟ یا با پناه جویی‌ام به گذشتت رهایم کنی؟ هرگز چنین نیست! از ذات بزرگوار و مهمان‌نوازت به دور است که محرومم کنی. 🔴@rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
💠 پناهگاه ولایت 🔹 شما جریان یوسف (سلام‌الله‌علیه) را می ‌خواهید یا خود یوسف را؟ یوسف قبلاً بود و گذشت و شخص خاصی بود اما (سلام‌الله‌علیه) همیشه زنده است. این می ‌شود که در سوره مباركه «فاطر» فرمود: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾. 🔹 امروز هم هست امروز هم و هست، اینكه فرمود: «مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَةِ نُوحٍ» یعنی امروز هم هست. حالا لازم نیست طوفانی بشود باران بیاید یا از تنور آب در بیاید، هر حادثه ‌ای كه پیش بیاید اهل بیت مثل سفینه نوح هستند. چون قرآن احسن القصص است، زمان ها را اصلاً ذكر نمی ‌كند تا كسی بگوید تاریخ مصرفش گذشت؛ امروز هم جریان نوح هست! حالا یك وقت طوفان آبی است یك وقت است؛ همیشه ، حافظ آدم است، لذا این معارف، است! 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 61 تاریخ: 1384
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 📼جلسه پنجم تفسیر آیات 25 تا 31 ☑️ولادت حضرت فاطمه (س) ☑️منابع ایجاد و افزایش صبر در قرآن ☑️تاثیر دلبستگی به دنیا در زندگی انسان ☑️ریشه عصیان و تمرد انسان ها ☑️عوامل متذکرشدن انسان در قرآن ☑️راهکار تقرب به خداوند ☑️رابطه اراده و مشیت خداوند با اراده انسان ☑️جبر و اختیار ☑️ظلم، مانع برخورداری انسان از رحمت الهی ☑️جریان ولادت حضرت زهرا (س) ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه دوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom