eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(235) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔅🔅🔅 🔰لطايف و اشارات ⏪3- راز احاطه قهرآميزى الهى بر منافقان تعبير از منافقان به عنوان كافر و به اسم ظاهر نه ضمير- با آن كه همه آنچه در آيات هفدهم تا نوزدهم ياد شده به صورت ضمير است، نه اسم ظاهر - براى نكاتى است كه برخى از آنها بازگو شد و برخى نيز بدين قرار است: باطن نفاق همان كفر است و تصريح به اسم ظاهر (كافرين) به جاى ضميرى كه به منافقان برگشت كند، براى تفهيم علت احاطه قهرآميز الهى بر آنهاست، چنانكه تصريح به آن در اثناى مثل و قبل از تمام شدن آن، براى حفظ ارتباط با ممثل و احضار آن و همچنين تطبيق مثال با ممثل در ذهن است. معناى احاطه در اين آيه مشابه معناى احاطه در آيات: (انا اعتدنا للظالمين نارا احاط بهم سرادقها)، (وظنوا انهم احيط بهم...)،(واحيط بثمره فاصبح يقلب كفيه على ما انفق فيها)، (لتاتننى به الا ان يحاط بكم)، (ان جهنم لمحيطه بالكافرين) و مانند آن، احاطه قهرى و تعذيبى است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (5) آیه 1و2 سوره قیامت 🔅🔅🔅 بسم الله الرحمن الرحيم لا أ قسم بيوم القيمة(1) و لا أ قسم بالنفس اللوامة(2) 1 - سوگند به روز قيامت . 2 - و سوگند به نفس لوامه ، وجدان بيدار و ملامتگر، (كه رستاخيز حق است ). 🌱🌱🌱 🔰در ميان اين دو سوگند (سوگند به روز قيامت و سوگند به وجدان بيدار) چه رابطه اى وجود دارد؟ 🔹حقيقت اين است كه يكى از دلائل وجود (معاد) وجود (محكمه وجدان ) در درون جان انسان اسـت كـه به هنگام انجام كار نيك روح آدمى را مملو از شادى و نشاط مى كند، و از اين طريق بـه او پـاداش مـى دهـد، و بـه هـنـگـام انـجام كار زشت يا ارتكاب جنايت روح او را سخت در فـشـار قرار داده و مجازات و شكنجه مى كند، به حدى كه گاه براى نجات از عذاب وجدان اقدام به خودكشى مى كند. يعنى در واقع وجدان حكم اعدام او را صادر كرده ، و به دست خودش اجرا مى كند! ▫️بـازتـاب (نـفـس لوامـه ) در وجـود انـسـانـهـا بـسـيـار وسـيع و گسترده ، و از هر نظر قابل دقت و مطالعه است ، و در بحث نكات اشاره بيشترى به آن خواهيم كرد. 🔹وقـتـى (عالم صغير) يعنى وجود انسان در دل خود محكمه و دادگاه كوچكى دارد، چگونه (عـالم كـبـيـر) بـا آن عـظمتش ‍ محكمه عدل عظيمى نخواهد داشت ؟ و از اينجا است كه ما از وجـود وجـدان اخـلاقـى پى به وجود رستاخيز و قيامت ميبريم و نيز از همينجا رابطه جالب ايـن دو سـوگـنـد روشـن مى شود، و به تعبير ديگر سوگند دوم دليلى است بر سوگند اول . 🔹در اينكه مراد از (نفس لوامه ) چيست ؟ مفسران تفسيرهاى مختلفى براى آن ذكر كرده اند، يك تفسير معروف همان است كه در بالا گفتيم ، يعنى وجدان اخلاقى كه انسان را به هنگام اعمال خلاف در اين دنيا ملامت مى كند، و به جبران و تجديد نظر وا مى دارد. 🔹تـفـسـير ديگر اينكه منظور ملامت كردن همه انسانها در قيامت نسبت به خويشتن است ، مؤ منان بـه ايـن جهت خود را ملامت مى كنند كه چرا اعمال صالح كم بجا آورده اند؟ و كافران از اين جهت كه چرا راه كفر و شرك و گناه پيموده اند؟ ديـگـر ايـنـكـه مـنـظـور تـنـهـا نـفـس كـافـران اسـت كـه در قـيـامـت آنـهـا را بـه خـاطـر اعمال سوءشان بسيار ملامت و سرزنش مى كند. ▫️ولى مناسب با آيه قبل و بعد همان تفسير اول است. 🔹آرى اين دادگاه وجدان آنقدر عظمت و احترام دارد كه خداوند به آن سوگند ياد مى كند، و آن را بـزرگ مـى شـمـرد، و بـه راسـتـى بـزرگ اسـت ، چـرا كـه يـكـى از عـوامـل مـهـم نـجـات انـسـان محسوب مى شود، به شرط آنكه وجدان بيدار باشد و بر اثر كثرت گناه ضعيف و ناتوان نگردد. ايـن نكته نيز قابل توجه است كه به دنبال اين دو سوگند پراهميت و پرمعنى بيان نشده اسـت كـه براى چه چيز سوگند ياد شده ؟ و به اصطلاح (مقسم له ) محذوف است ، اين بـه خـاطـر آن اسـت كـه از سياق آيات بعد مطلب روشن است ، بنابراين ، آيات فوق چنين مـعـنى مى دهد (سوگند به روز قيامت ، و نفس لوامه كه همه شما در قيامت برانگيخته مى شويد و به سزاى اعمالتان مى رسيد). ▫️جـالب ايـنـكه به روز قيامت سوگند ياد شده كه قيامت و رستاخيزى هست ، اين به خاطر آن اسـت كـه مساءله رستاخيز آنچنان مسلم شمرده شده كه حتى در برابر منكران مى توان به آن سوگند ياد كرد. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌وحی عقل برتر 🔸...خدا مي‌گويد ما انبيا فرستاديم، براي اينکه عقل در قيامت يا در دنيا عليه منِ خدا استدلال نکند، نگويد تو که مي‌داني ما از کجا آمديم، کجا مي‌رويم، ما نه از مبدأ خود با خبر هستيم، نه از منتهاي خود با خبر هستيم، نه مي‌دانيم در جهان چه بکنيم، چرا پيغمبر نفرستادي؟ ﴿لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾، اگر عقل يعني عقل! اگر عقل حاکم حوزه بود، قاعده لطف معقول و مبرهن مي‌شد و قرآن از مهجوريت بيرون مي‌آمد، آن‌گاه معلوم مي‌شد که عقلانيت حوزه يعني چه؟ فرمود ما پيغمبر فرستاديم تا زير احتجاج عقل نرويم: ﴿لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾، اگر ما اين مردم را ببريم در قيامت، عليه من احتجاج مي‌کنند، مي‌گويند تو که مي‌دانستي ما نمي‌ميريم و نمي‌پوسيم، اينجا مي‌آييم، چرا پيغمبر نفرستادي؟ ما بايد عادل باشيم، عادل يعني کسي که هر چيزي را سرجايش مي‌گذارد؛ اما جاي اشياء را تو بلد هستي نه ما. 🔸اينکه خيلي‌ها در شرق و غرب عالم در اين هفت ميليارد همه معناي عدل را مي‌فهمند، عدل يعني «وضع کل شيء في موضعه»،معناي عدل براي همه روشن است. مصداق عدل هم براي هم شيرين است؛ اما حقيقت عدل چيست؟ بلد نيستند. عدل يعني «وضع کل شيء في موضعه»، اين معناي عدل است، عدل چيز شيريني هم هست! اين دو؛ اما جاي اشياء کجاست؟ ميليون‌ها ماهي در درياست، همه آنها حلال است؟ «لست أدري- نمی دانیم»، همه آنها حرام است؟ «لست أدري». 🔸ده‌ها بهره از اين انگور مي‌گيرند، شراب و شربت هر دو حلال است؟ «لست أدري» فرق دارند؟ «لست أدري». همين گوسفند همه اجزايش حلال است؟ «لست أدري»، فرق دارد؟ «لست أدري». 🔸عدل «وضع کلّ شيء في موضعه»، جاي اشيا را اشياآفرين بلد است و اگر کسي ـ معاذالله ـ خودش تصميم بگيرد که مي‌شود فرعون که او هم همين حرف را مي‌زد: ﴿ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْري﴾، ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلي﴾، اين ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلي﴾؛ يعني قانونگذار من هستم، نه معنايش اينکه من خالق هستم. 🔸خودش بت‌پرست بود که ﴿يَذَرَكَ وَ آلِهَتَك‏﴾؛ «کذا و کذا». اين خودش گاوپرست بود؛ اما مي‌گفت کشور را من بايد اداره کنم. قانون را من بايد اداره کنم. وضع اشيا کجاست را من بايد بگويم. اين مي‌شود فرعون! 📼فرازی از سوره الجن جلسه هشتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 مرز جهان بینی و تکلیف شرعی 💠 وقتی انسان از منظر جهان را می بیند، می گوید زیباست. خدا در قرآن فرمود: هر چه شیء است، مخلوق خداست؛ (الله خالق کلّ شیء)*، این یک آیه. در آیه دیگر فرمود: هر چه آفرید، زیبا آفرید، دیگر از این زیباتر ممکن نیست؛ (الّذی احسن کلّ شیء خلقه)*. با دید قرآن که انسان جهان را می نگرد، سراسر عالم زیباست، که می گویند و دیگران گفتند اگر عالم به حرف بیاید، می شود. ولی از آن جهت که بنده است، وظیفه ای دارد؛ متشرّع است، وظیفه ای دیگر دارد. پس اینچنین نیست که در آن مرحله عالی به چشم خلقت و هندسه جهان را بنگرد، بگوید همه چیز زیباست؛ بعد در نشئه شریعت هم با همه به سهل انگاری رفتار کند؛ اینچنین نیست. اش محفوظ است، اش هم محفوظ است. --------------------------------------- 📌 سوره زمر / آیه ۶۲ 📌 سوره سجده / آیه ۷ 📋 برنامه تلویزیونی قرآن و زمان 📆 قم ؛ ۱۳۷۸ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۹ – ۷۶ 📌 الی نباید از سخنان دشمنان دین و و مسلکش ناراحت شود، بلکه باید آنها را به خدای تعالی وابگذارد. زیرا خدای تعالی او را خواهد داد. 📚منبع:نرم افزار قرآن حکیم ترجمه ابطحی 🔅قرآن پژوهی و تفسیر @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (6) آیه 3و4 سوره قیامت 🔅🔅🔅 ايحسب الانسن أ لن نجمع عظامه(3) بلى قادرين على أ ن نسوى بنانه(4) 3 - آيا انسان مى پندارد كه استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد؟ 4 - آرى قادريم كه (حتى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب كنيم . 🔰تفسير: 🔹در این آيـه به عنوان يك استفهام انكارى مى افزايد: (آيا انسان مى پندارد كه ما استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد)؟ (ايحسب الانسان ان لن نجمع عظامه ). 🔹آرى مـا قـادريـم كـه حـتـى انـگـشـتـان (خـطـوط سـر انـگـشـتـان ) او را دوباره به صورت اول موزون و مرتب كنيم (بلى قادرين على ان نسوى بنانه ). 🔹در روايـتـى آمـده است كه يكى از مشركان كه در همسايگى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) زندگى مى كرد به نام (على بن ابى ربيعه ) خدمت حضرت (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد و از روز قيامت سؤ ال كرد كه چگونه است ؟ و كى خواهد بود؟ سپس افزود: اگـر آن روز را مـن بـا چشم خودم . ببينم باز تصديق تو نمى كنم ، و به تو ايمان نمى آورم ! آيا ممكن است خداوند اين استخوانها را جمع آورى كند؟ اين باور كردنى نيست ! 🔹اينجا بود كه آيات فوق نازل شد و به او پاسخ گفت و لذا پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سـلم ) دربـاره ايـن مـرد لجـوج مـعـانـد مـى فـرمـود: اللهـم اكـفـنى شر جارى السوء (خداوندا شر اين همسايه بد را از من دور كن ). 🔹نـظـيـر ايـن معنى در آيات ديگر قرآن نيز به چشم مى خورد، از جمله در آيه 78 سوره يس مى خوانيم : يكى از منكران معاد قطعه استخوان پوسيده اى را بـه دسـت گـرفـته بود و به پيغمبر مى گفت من يحيى العظام و هى رميم : (چه كسى اين استخوانها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است )؟ 🔹ضمنا تعبير به (يحسب ) (از ماده (حسبان ) به معنى گمان ) اشاره به اين است كه ايـن مـنكران هرگز به گفته خود ايمان نداشتند بلكه تنها بر پندار و گمانهاى واهى و بى اساس تكيه مى كردند. اما ببينيم چرا مخصوصا روى استخوانها تكيه شده است ؟ اين به خاطر آن است كه اولا دوام اسـتـخـوان بـيـش از سـايـر اعـضـا مى باشد، و لذا هنگامى كه بپوسد و خاك شود و ذرات غبارش پراكنده گردد اميد بازگشت آن در نظر افراد سطحى كمتر است . 🔹ثـانـيـا اسـتخوان مهمترين ركن بدن انسان مى باشد، چرا كه ستونهاى بدن را استخوانها تـشـكـيـل مـى دهند، و تمام حركات و جابجائى و فعاليتهاى مهم بدن به وسيله استخوانها انـجـام مـى گـيرد، كثرت و تنوع و اشكال و اندازه هاى مختلف استخوانها در بدن انسان از عـجـايـب خـلقـت خداوند محسوب مى شود، و ارزش يك مهره كوچك پشت انسان هنگامى ظاهر مى شود كه از كار بيفتد و مى بينيم كه تمام بدن را فلج مى كند. ▫️(بنان ) در لغت هم به معنى (انگشتان ) آمده ، و هم به معنى (سر انگشتان ) و در هر دو صورت اشاره به اين نكته است كه نه تنها خداوند استخوانها را جمع آورى مى كند، و به حال اول باز مى گرداند، بلكه استخوانهاى كوچك و ظريف و دقيق انگشتان را همه در سـر جاى خود قرار مى دهد، و از آن بالاتر خداوند حتى سر انگشتان او را به طور موزون به صورت نخست باز مى گرداند. 🔹ايـن تـعـبـيـر مـى تواند اشاره لطيفى به خطوط سر انگشت انسانها باشد كه مى گويند كمتر انسانى در روى زمين پيدا مى شود كه خطوط سر انگشت او با ديـگـرى يكسان باشد، يا به تعبير ديگر خطوط ظريف و پيچيده اى كه بر سر انگشتان هر انسانى نقش است معرف شخص او است ، و لذا در عصر ما مساءله (انگشت نگارى ) به صـورت عـلمـى در آمـده ، و بـه وسـيـله آن بـسـيـارى از مجرمان شناخته شده ، و جرمها كشف گـرديـده اسـت ، هـمـيـنقدر كافى است كه مثلا يك سارق هنگامى كه وارد اتاق يا منزلى مى شـود دسـت خـود را بـر دسـتـگـيـره در، يـا شـيـشـه اطـاق يـا قـفـل و صندوق بگذارد و اثر خطوط انگشتانش روى آن بماند، فورا از آن نمونه بردارى كرده ، با سوابقى كه از سارقان و مجرمان دارند مطابقه نموده و مجرم را پيدا مى كنند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 135 🔅🔅🔅 ⏪40- مَثَل دو زن الگو و نمونه (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَاءَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی ا لْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِی وَنَجِّنِی مِنَ ا لْقَوْمِ الظَّلِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَا نَ الَّتِیَّ اءَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِی وَکَانَتْ مِنَ ا لْقَنِتِینَ) . (سوره تحریم آیه ) ((و خداوند برای مؤ منان ، به همسر فرعون مثل زده است ، در آن هنگام که گفت : پروردگارا ! خانه ای برای من نزد خودت در بهشت بساز ، و مرا از فرعون و عمل او نجات ده و مرا از قوم ستمکاران رهایی بخش ! و همچنین به مریم دختر عمران (مثل زده ) که دامان خود را پاک نگه داشت ، و ما از روح خود در او دمیدیم ، او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد ، و از مطیعان فرمان خدا بود)) . 🌱🌱🌱 🔸... همسر فرعون با این سخن کاخ عظیم فرعون را تحقیر می کند و آن را در برابر خانه ای در جوار رحمت خدا به هیچ می شمرد ، و به این وسیله به آنها که او را نصیحت می کردند که این همه امکانات چشمگیری که از طریق ((ملکه مصر بودن )) در اختیار توست با ایمان به مرد شبانی همچون موسی از دست نده ! پاسخ می گوید : 🔸و با جمله (نَجِّنی مِنْ فِرْعَونَ وَعَمَلِهِ) بیزاری خود را ، هم از خود فرعون و هم از مظالم و جنایاتش ، اعلام می دارد . 🔸و با جمله (وَنَجِّنی مِنَ الْقَومِ الظّالِمینَ) ناهمرنگی خود را با محیط آلوده و بیگانگی خویش را از جنایات آنها برملا می کند ، و چقدر حساب شده است این جمله های سه گانه ای که این زن با معرفت و ایثارگر در واپسین لحظه های عمرش بیان کرد ، جمله هایی که می تواند برای همهزنان و مردان مؤ من جهان ، الهام بخش باشد ، جمله هایی که بهانه های واهی را از دست تمام کسانی که فشار محیط ، یا همسر را ، مجوّزی برای ترک اطاعت خدا و تقوا می شمرند ، می گیرد . ▫️مسلّماً زرق و برق و جلال و جبروتی برتر از دستگاه فرعونی وجود نداشت ، همان طور که فشار و شکنجه ای فراتر از شکنجه های فرعون جنایتکار نبود ، ولی نه آن زرق و برق ، و نه این فشار و شکنجه ، آن زن مؤ من را به زانو در نیاورد و همچنان به راه خود در مسیر رضای خدا ادامه داد تا جان خویش را در راه معشوق حقیقی فدا کرد . ▫️قابل توجّه اینکه تقاضا می کند خداوند خانه ای در بهشت و در نزد خودش ، برای او بنا کند ، که در بهشت بودن جنبه جسمانی آن است ، و نزد خدا بودن جنبه روحانی آن ، و او هر دو را در یک عبارت کوتاه جمع کرده است )) . 🔹حضرت ((مریم )) ، دختر عمران دوّمین زن با شخصیّت که الگوی افراد با ایمان محسوب می شود ، بانویی پاکدامن ، و معتقد به پیامبران و کتب آسمانی آنان و مطیع و فرمانبردار پروردگار متعال بوده است . 🔹در خصوص حضرت مریم نام مبارکش ذکر شده ، در صورتی که نام همسر فرعون تصریح نشده است . اصولاً در قرآن جز حضرت مریم نام هیچ زنی با صراحت برده نشده ؛ تنها اوست که نامش در حدود ((بیست و چند سوره )) و متجاوز از ((سی آیه )) آمده است و کراراً او را به پاکدامنی و عفّت ستوده است ؛ شاید این به خاطر رفتار ناپسندی باشد که یهودیان نسبت به وی روا داشته و به آن جناب تهمت بزرگ ناپاکدامنی زده اند که قرآن آن را ((بهتان عظیم )) نامید و خداوند متعال از حیثیّت وی دفاع و از ساحت آن جناب رفع تهمت نموده است . 👈🏼یادآوری مهم: در اینجا مبحث تمثیلات قرآنی که در 40 مثل مهم قرآنی ارائه شد به پایان می رسد.علاقه مندان می توانند با هشتگ به تمامی این مبحث دست یابند. 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ▪️تعداد مصحف‌هاى عثمانى 🔹مورّخان در تعداد مصحف‌هاى جديدى كه به اطراف بلاد اسلامى فرستاده شده، اختلاف دارند؛ ابن‌ابى‌داود تعداد آنها را شش نسخه مى‌داند كه به مراكز مهم اسلامى آن روز ارسال شد. اين شش مركز عبارتند از: مكّه، كوفه، بصره، شام، بحرين و يمن. وى اضافه مى‌كند كه علاوه بر اين شش نسخه، يك نسخه نيز در مدينه نگه داشته شد كه آن‌را «اُمّ‌» و يا «اِمام» مى‌ناميدند. يعقوبى دو نسخۀ ديگر را بر اين تعداد اضافه كرده كه به مصر و الجزيره فرستاده شده‌است. ٢مصحفى كه به هر منطقه‌اى فرستاده شده‌بود، در مركز منطقه حفظ‍‌ مى‌شد و از روى آن، نسخه‌هاى ديگرى استنساخ مى‌شد تا در دسترس مردم قرارگيرد. 🔹تنها قرائت اين مصحف‌ها رسميت داشت و هر نسخه يا قرائتى كه با اين مصحف‌ها مخالف بود، غير رسمى و ممنوع شناخته مى‌شد و استفاده از آنها موجب مجازات بود. مصحف مدينه مرجع عمومى بود و اگر ميان مصحف‌هاى فرستاده‌شده در بلاد ديگر، اختلافى پديد مى‌آمد، براى رفع اختلاف و تصحيح آنها به مصحف مدينه مراجعه مى‌شد. 🔹گفته شده‌است عثمان همراه هر مصحف، يك قارى قرآن نيز به منطقۀ مورد نظر اعزام مى‌كرد تا قرآن را مطابق آن مصحف به مردم بياموزد؛ از جمله عبداللّه‌بن‌سائب همراه با قرآن مكّه مغيرة‌بن‌شهاب با مصحف شام، ابوعبدالرحمان سُلَمى با مصحف كوفه، عامربن‌عبدالقيس با مصحف بصره و... به مناطق مذكور اعزام شدند. زيدبن‌ثابت نيز از جانب خليفه به‌عنوان قارى مدينه تعيين گرديد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت چهارم) 🗓مباحث نکته ها ⏪نکته‌ها شامل ☑️ ۱- مباحثی است که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از آیات مطرح شده، استفاده می‌شود. ☑️۲- نتیجه گیریها از آیات. ☑️۳- تطبیق مسائل و سؤالات جدید و یافتن پاسخ آنها از آیات. ☑️۴- مباحث علمی مناسب با آیات. ☑️۵- بیان فلسفه احکام . ☑️۶- دفاع از حدود و احکام اسلامی . ☑️۷- استفاده‌های فقهی یا اصولی از آیات، و... ⏪ تناسب با سطح فکری جوانان با توجه به فضای تالیف این تفسیر که از لحاظ فکری، افکار ماتریالیستی بین جوانان، تبلیغ می‌شد، سعی شده است نوع مطالب و سؤالات و اشکالات و پاسخها متناسب با سطح فکری این قشر، ارائه گردد، بدین جهت بخشی از مباحث اعتقادی در مقابله با اندیشه‌های مادی، منکران خداوند مطرح شده است. انتخاب روش تقریب از طرف مفسر و همکاران در نزاعهای فکری و فقهی شیعه و اهل سنت، سبب نشده است که ایشان از نقد خود بر افکار آنان، دست برداشته به سبب تقریب آن را مطرح نکنند، بلکه در عرصه اختلاف فکری، ضعف تفکر آنها، به خصوص، تفکر وهابی را آشکار نموده است. از جمله در بحث شفاعت ذیل آیه ۴۸ سوره بقره؛، مطالبی فراوان در پاسخ شبهه وهابیان بر این مفهوم، ارائه داده‌اند. و نیز در مباحث ولائی، عقاید شیعی خود را مستدل و بدور از تعصب ناروا، بیان می‌دارد، از جمله در بحث ولایت ذیل آیه ۵۵ سوره مائده .... ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 35) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🍃🌹━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━🌹🍃 ✔️ هر ذره حساب دارد! 🔰 هر یک و هر یک در زندگی مؤمن دارد. یعنی ایمان این را به ما تعلیم می‌دهد. یعنی مؤمن حتی یک ذره از موجودی‌اش را و یک لحظه از زندگی‌اش را بی‌حساب‌وکتاب نباید رها کند؛ باید آن را بفهمد که چه کار می‌کند، درست خرج کند؛ 🛑زیرا همین یک ذره در یک جزئی از او است، یک جزئی از او است: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» (زلزال، ۷) مثقال یعنی به قدر سنگینی؛ هر کسی عمل کند به سنگینی ذره‌ای- ذره که می‌دانید چیست؟ همین چیزی که در شعاع آفتاب که از شیشه می‌افتد، میلیون‌هایش را می‌بینید که در فضا معلق‌اند؛ هر یک از آن‌ها ذره است؛ خب، این را توزین کنید، ببینیم وزنش چقدر است، سنگینی‌اش چقدر است؛ به سنگینیِ هر یکی از آن‌ها- اگر شما کار خوبی کرده باشید، آن‌جا آن کار خوب را خواهید دید. «یَرَه»؛ خودِ آن کار را می‌بینید؛ آن‌جا مجسم می‌شود، و اگر به قدر سنگینی یکی از آن ذره‌ها کار بد انجام داده باشید، خودِ آن کار بد را آن‌جا خواهید دید؛ «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (زلزال، ۸). 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۵۱ ❣ ❣ ‌‌❣ ❣ 🍃🌹━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━🌹🍃
📌 و ماندگار از ص 12 قرآن کریم (آیات83-77) 🌹🌹 1. بايد جامعه ‏ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ» سوره البقرة، آيه 79 2. بدعت، دين سازى، دين فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است كه از ناحيه‏ ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهديد مى ‏كند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» 3. مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسيارى از شيّادان، سخنان خود را به نام دين و مذهب به مردم تحويل مى ‏دهند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» 4. شديدترين عذاب‏ها متوجّه كسانى است كه به تفكّر واعتقاد مردم خيانت مى ‏كنند. تكرار كلمه «ويل ... ويل ... ويل» سوره البقرة، آيه 80 5. نا آگاهى از معارف دين، سبب نسبت دادن خرافات به دين مى‏ شود. «أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» سوره البقرة، آيه 81 6. - كيفر و پاداش براساس آرزو نيست، بلكه براساس عمل است. «بَلى‏ مَنْ كَسَبَ» سوره البقرة، آيه 83 7. ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ ...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت‏ها محفوظ است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ» 8. برخورد نیکو نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ ى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» ۹. بايد جامعه ‏ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ» سوره البقرة، آيه 79 ۱۰. بدعت، دين سازى، دين فروشى و استحمار مردم، از جمله خطراتى است كه از ناحيه‏ ى دانشمندان فاسد، جامعه را تهديد مى ‏كند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» ۱۱. مردم به صورت فطرى علاقمند به مذهب هستند، لذا بسيارى از شيّادان، سخنان خود را به نام دين و مذهب به مردم تحويل مى ‏دهند. «يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» ۱۲. شديدترين عذاب‏ها متوجّه كسانى است كه به تفكّر واعتقاد مردم خيانت مى ‏كنند. تكرار كلمه «ويل ... ويل ... ويل» سوره البقرة، آيه 80 ۱۳. نا آگاهى از معارف دين، سبب نسبت دادن خرافات به دين مى‏ شود. «أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» سوره البقرة، آيه 81 ۱۴. - كيفر و پاداش براساس آرزو نيست، بلكه براساس عمل است. «بَلى‏ مَنْ كَسَبَ» سوره البقرة، آيه 83 ۱۵. ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ ...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت‏ها محفوظ است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ» ۱۶. برخورد نیکو نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه‏ ى مردم لازم است. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل اگر یک آیه ی قرآن بخوانیم و در آن تأمل کنیم ، نیم ساعت در آیه تأمل کنیم ، یک ساعت در آن آیه تأمل بکنیم ، به میزان یک دور قرآن خواندن انسان را به جلو می برد! ص۳۱۶ . مرحوم آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (7) آیه 5و6 سوره قیامت 🔅🔅🔅 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ(5) يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ(6) (انسان شک در معاد ندارد) بلکه او می‌خواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت) در تمام عمر گناه کند!(5)(از این رو) می‌پرسد: «قیامت کی خواهد بود»! 🔰تفسير: 🔹آيـه به يكى از علل حقيقى انكار معاد اشاره كرده مى فرمايد: چنين نيست كه انسان در قـدرت خـداونـد بـر جـمع استخوانها و زنده كردن مردگان ترديد داشته باشد، بلكه هـدفـش از انـكـار ايـن اسـت كـه مـادام العـمـر گـنـاه كـنـد (بل يريد الانسان ليفجر امامه ). 🔹او مى خواهد از طريق انكار معاد، كسب آزادى براى هر گونه هوسرانى و ظلم و بيدارگرى و گناه بنمايد، هم وجدان خود را از اين طريق اشباع كاذب كند، و هم در برابر خلق خدا مسؤ وليـتـى بـراى خـود قـائل نـبـاشـد چـرا كـه ايـمـان بـه مـعـاد و رسـتـاخـيـز و دادگـاه عـدل خـدا سـد عـظيمى است در مقابل هر گونه عصيان و گناه ، او مى خواهد اين لجام را بر گيرد و اين سد را در هم بشكند و آزادانه هر عملى را خواست انجام دهد. 🔹ايـن مـنـحـصـر بـه زمـانـهـاى گـذشـتـه نـبـوده اسـت ، امـروز هـم يـكـى از عـلل گـرايـش بـه مـاديـگرى و انكار مبدء و معاد، كسب آزادى براى فجور و گريز از مسؤ وليـتـهـا، و شـكـسـتـن هـر گـونـه قـانـون الهـى اسـت ، و گـرنـه دلائل مبدء و معاد آشكار است . 🔹در تـفـسير على بن ابراهيم آمده است كه در توضيح معنى اين آيه فرمود: يقدم الذنب و يؤ خـر التـوبـة و يـقـول سـوف اتـوب : آيه اشاره به كسى است كه گناه را مقدم مى دارد و توبه را به تاخير مى اندازد و مى گويد بعدا توبه خواهم كرد. 🔹بعضى نيز گفته اند منظور از (فجور) در آيه (تكذيب ) است ، بنابراين معنى آيه چنين مى شود: انسان مى خواهد قيامت و رستاخيز را كه در پيش روى او قرار دارد تكذيب كند، ولى تفسير اول مناسبتر است . 🔹و بـه دنـبـال آن مـى افـزايـد: لذا (مـى پـرسـد قـيـامـت كـى خـواهـد بـود)؟! (يسئل ايان يوم القيامة ).آرى او براى گريز از مسؤ ليتها استفهام انكارى درباره وقت قيام قيامت مى كند، تا راه را براى فجور خود بگشايد. 🔹ايـن نـكته لازم به يادآورى است كه سؤ ال آنها از وقت بر پا شدن قيامت نه به اين معنى اسـت كـه اصـل آن را قـبـول داشـتـنـد و از وقـت آن سـؤ ال مـى كـردنـد، بـلكـه ايـن سـؤ ال مـقـدمـه اى اسـت بـراى انـكـار اصـل قـيـامـت ، درسـت مـثـل ايـنـكه كسى مى گويد فلان شخص از سفر مى آيد و هنگامى كه طول كشيد و نيامد ديگرى كه منكر آمدن آن مسافر است مى گويد: پس اين مسافر كى خواهد آمد؟ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه دوم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه اول 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 فتحی برای خدا 💠 اما اینکه این عزیزان به این مقام والا دست یافتند و (رضوان‌ الله علیه) فرمود: را خدا آزاد کرد، بعد در همان جمله معروف فرمودند: (من‌ بوسه می زنم بر دستی که بالای دست اینها دست خداست)*، که این تعلیق حکم به وصف مشعر به علّیت است، یعنی من آن دست بی دستی خدا را می بوسم؛ سرّش این است که این عزیزان شدند. و چون مهمان خدا شدند، می مانند. ولی قبل از اینکه مهمان خدا بشوند، میزبان خدا بودند. مهمان خدا شدن، خیلی مقام می خواهد؛ آدم باید آنقدر رشد بکند و بالا برود تا اینکه در بین قرار بگیرد، مهمان خدای سبحان بشود. اما مهماندار خدا شدن، میزبان خدا شدن، مهمانی خدا را پذیرفتن و میزبان آن حضرت شدن؛ این کار هر کسی نیست. این این خصیصه را داشتند که اول میزبان وجه خدا شدند، مهماندار شدند، مهمانی خدا را قبول کردند؛ بعد مهمان خدا شدند. این عزیزان فقط می گفتند: (خدا)! این قلبی که جز به نام خدا نتپد، در اینجا لطف خدا حضور دارد؛ این است، ذات اقدس اله فرمود: (انا عند المنکسره قلوبهم)*. دلی که بشکند و به هیچ جا تکیه نکند؛ (چون هیچ کسی قدرت نداشت؛ آنکه قدرت داشت که امکان دسترسی نبود، این هم در کنارش بود که قدرت نداشت!) اینها جداً می گفتند: _خدا_ ! پس اول این دلها میزبان خدا بودند، بعد لطف الهی شامل حالشان شد؛ فرمود: این بار من آمدم، بار دیگر شما به بازدید من بیائید؛ این است که اینها رفتند، (احیاء عند ربّهم یرزقون)*. --------------------------------------------- 📌 صحیفه امام / جلد ۱۶ / صفحه ۱۴۳ 📌 منیه المرید / صفحه ۱۲۳ 📌 سوره آل عمران / آیه ۱۶۹ 📋 دیدار با رئیس و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و اعضای ستاد سوم خرداد 📆 قم ؛ ۱۳۸۶/۰۲/۱۵ ✴️ سوم خرداد . سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن در سخن گفتن حسن نیت داشتن کافی نیست.انتخاب درست واژه ها،بیان مناسب،چگونگی ارائه ،توجه به انعکاس و بازتاب بیرونی سخن ، از آسیب بدخواهان می کاهد و فرصت ضربه زدن به ما را از دشمنان می گیرد. 📋نکته ای از آيه ۱۰۴ سوره بقره 🌷زندگی مومنانه در پرتو کتاب راهنما🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 13 قرآن کریم (آیات88-84) 1. براى اطمينان از انجام كارهاى مهم، سفارش و فرمان كافى نيست، ميثاق و تعهّد لازم است. «أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقرة، آيه 84 2. جامعه به منزله‏ ى پيكرى واحد است كه افراد آن، اعضاى اين پيكرند.«دِماءَكُمْ، أَنْفُسَكُمْ» 3. يارى رسانى وهمكارى در گناه وتجاوز، ممنوع است. «تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» بقرة، آيه 85 4. نشانه ‏ى ايمان واقعى، عمل به دستوراتى است كه برخلاف سليقه ‏هاى شخصى انسان وخواست الهی باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق ميل انسان، کاری ندارد. «تَقْتُلُونَ، تُفادُوهُمْ» بقرة، آيه 85 5. انسان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. تمام آياتى كه مى ‏فرمايد: انسان دنيا را خريد و آخرت را فروخت، دليل اين هستند كه انسان مجبور نيست، بلكه اختيار دارد و خود با فكر و مقايسه، مى ‏سنجد و انتخاب مى ‏كند. «اشْتَرَوُا» بقرة، آيه 86 6. تعليم و تربيت، تعطيل بردار نيست. «قَفَّيْنا» فرستادن پيامبران يكى پس از ديگرى، نشانه ‏ى جريان هدايت در طول تاريخ است. بقرة، آيه 87 7. كسى ‏كه تسليم حقّ نباشد، مستكبر است. «لا تَهْوى‏ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ» بقرة، آيه 87 8. مقدّمات بدبختى، بدست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت وقهر الهى قرار مى‏ گيرند، به خاطر كفر ولجاجت خودشان است. «لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ» بقرة، آيه 88 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت سوم(15) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (8) نکته هایی در باره مراحل روح و نفس انسان و ... 🔅🔅🔅 🔰تفسير: 📋نكته ها: ⏪ 1 - (محكمه وجدان ) يا (قيامت صغرى ) 🔹از قرآن مجيد به خوبى استفاده مى شود كه روح و نفس انسانى داراى سه مرحله است : 1️⃣1 - (نفس اماره ) يعنى روح سركش كه پيوسته انسان را به زشتيها و بديها دعوت مى كـنـد، و شـهـوات و فـجـور را در بـرابـر او زينت مى بخشد، اين همان چيزى است كه همسر عـزيـز مـصـر، آن زن هـوسـباز هنگامى كه پايان شوم كار خود را مشاهده كرد به آن اشاره نمود و گفت : و ما ابرى ء نفسى ان النفس لامارة بالسوء: (من هرگز نفس خود را تبرئه نمى كنم ، چرا كه نفس سركش ‍ همواره به بديها فرمان مى دهد) (سوره يوسف آيه 53). 2️⃣2 - (نـفـس لوامـه ) كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده ، روحى است بيدار و نسبتا آگاه ، ▪️هر چند هنوز در برابر گناه مصونيت نيافته گاه لغزش پيدا مى كند.و در دامان گناه مى افتد اما كمى بعد بيدار مى شود توبه مى كند و به مسير سعادت باز مـى گـردد، انـحـراف درباره او كاملا ممكن است ، ولى موقتى است نه دائم ، گناه از او سر مى زند، اما چيزى نمى گذرد كه جاى خود را به ملامت و سرزنش و توبه مى دهد. ▪️ايـن هـمـان چـيـزى اسـت كـه از آن به عنوان (وجدان اخلاقى ) ياد مى كنند، در بعضى از انـسـانـهـا بـسـيـار قـوى و نـيـرومـنـد اسـت و بـعـضى بسيار ضعيف و ناتوان ولى به هر حال در هر انسانى وجود دارد ديگر اينكه با كثرت گناه آن را به كلى از كار بيندازد. 3️⃣3 - (نـفـس مـطـمـئنـه ) يـعـنـى روح تـكـامل يافته اى كه به مرحله اطمينان رسيده ، نفس سركش را رام كرده ، و به مقام تقواى كامل و احساس مسؤ وليت رسيده كه ديگر به آسانى لغزش براى او امكان پذير نيست . ▪️ايـن هـمـان اسـت كـه در سـوره والفـجر آيه 27 و 28 مى فرمايد: يا ايتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضية مرضية : (اى نفس ‍ مطمئنه ! به سوى پروردگارت باز گرد، در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو)به هر حال اين (نفس لوامه ) چنانكه گفتيم رستاخيز كوچكى است در درون جان هر انسان كـه بـعـد از انـجـام يـك كـار نـيـك يـا بـد، بـلافـاصـله مـحـكـمـه آن در درون جـان تشكيل مى گردد و به حساب و كتاب او مى رسد. ▫️لذا گاه در برابر يك كار نيك و مهم چنان احساس آرامش درونى مى كند و روح او لبريز از شـادى و نـشـاط مـى شـود، كـه لذت و شـكـوه و زيـبـائى آن بـا هـيـچ بـيـان و قـلمـى قابل توصيف نيست . ▫️و به عكس ، گاهى به دنبال يك خلاف و جنايت بزرگ چنان گرفتار كابوس وحشتناك ، و طـوفـانـى از غم و اندوه مى گردد، و از درون مى سوزد، كه از زندگى به كلى سير مى شـود، و حـتى گاه براى رهائى از چنگال اين ناراحتى خود را آگاهانه به مقامات قضائى معرفى و به چوبه دار تسليم مى كند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️مشخصات كلى مصحف‌هاى عثمانى 1️⃣١. ترتيب: ترتيب سوره‌ها در مصحف عثمانى، همان ترتيبى است كه در قرآن كنونى وجود دارد و با ترتيب مصحف‌هاى صحابه (به‌خصوص مصحف ابىّ‌بن‌كعب) تطبيق مى‌كرد و تنها در مواردى اندك با آنها مطابقت نداشت. 2️⃣٢. نقطه و علامت: مصحف‌هاى عثمانى به مقتضاى شيوه نگارشى كه در آن زمان ميان مردم عرب رايج بود، از هر نشانه و علامتى كه حروف نقطه‌دار و بى‌نقطه را مشخص كند خالى بود؛ لذا، بين «با»، «تا» ، «يا» و «ثا» تفاوتى نبود، «ج» و «ح» و «خ» از يكديگر تشخيص داده نمى‌شدند و همچنين حركت و اعراب كلمات به‌وسيلۀ فتحه، كسره، ضمه و تنوين نشان داده نمى‌شد و خواننده خود، مى‌بايست به هنگام قرائت، با توجه به قرائن، آنها را از يكديگر تميز مى‌داد و وزن و اعراب كلمه را شخصاً مى‌شناخت. به همين دليل، در ابتدا قرائت قرآن فقط‍‌ به سماع و نقل موكول بود و جز از راه شنيدن، قرائت قرآن تقريباً غير ممكن بود. در هر صورت، علّت اصلى پيدايش اختلاف قرائت در زمان‌هاى بعدى، خالى بودن مصحف‌ها از علايم و نشانه‌ها بود؛ زيرا مردم به شنيدن و حفظ‍‌ كردن قرآن اتكا داشتند و در طول زمان، اشتباهاتى در نقل يا شنيدن آيه‌اى رخ مى‌داد. به‌علاوه نفوذ و رخنۀ اقوام غير عرب در جزيرة العرب و افزايش جمعيت آنان با گسترش قلمرو اسلام، خود موجب اختلاف قرائت مى‌شد. 3️⃣٣. ناهنجارى نوشتارى: رسم‌الخط‍‌ مصحف عثمانى، در مقايسه با رسم‌الخط‍‌ عمومى و متداول، داراى غلطهاى املايى و تناقض‌هايى در نحوۀ نوشتن كلمات بود، به‌گونه‌اى كه اگر قرآن از طريق سماع و تواتر در قرائت ضبط‍‌ نمى‌شد و مسلمانان اين روش را از پيشينيان خود به ارث نمى‌بردند و با دقت و توجه تمام به حفظ‍‌ آن نمى‌كوشيدند، امروزه قرائت صحيح بسيارى از كلمات محال مى‌نمود. علت اين امر عدم آشنايى عرب به فنون خط‍‌ و روش‌هاى كتابت آن زمان بوده‌است. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom