eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مضطرّ ؛ اما مطمئن نه مضطرب! ◻️انسانی که مضطر است اگر مضطرب هم بشود کاری از پیش نمی برد ولی اگر مضطر بر اساس «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» مضطرب نشود ، در این صورت عاقلانه می داند به کجا مراجعه کند! وقتی مضطر و مضطرب بود سرگردان می‌شود و به این و آن متوسل می‌شود ، اما اگر مضطرب و مطمئن بود میفهمد از چه کسی بخواهد و چه چیزی بخواهد ، لذا دعای مضطر مستجاب است. ✂️ برشی از تفسیر صوتی سوره مریم علامه جوادی آملی حفظه الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۲۵ قرآن کریم (آیات ۱۶۴ تا ۱۶۹ ) ۱.هر موجودی در جهان هستی، آيه‌ای از آيات كتاب خداوند در طبيعت است.‏«لَآياتٍ» ‏برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار ‏هر ورقش دفتری است، معرفت كردگار ۲.احساسات بايد در رابطه با اعتقادات باشد. «الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّـهِ» ۳.برخی از مردم تا وقتی پرده‌ها كنار نرود و قيامت را مشاهده نكنند، به پوچی و بيهودگی راه و فكر خويش پی نمی‌برند. «وَ لَوْ يَرَی الَّذِينَ» ۴.هر عشق و علاقه و محبّتی كه مايه‌ای از عقل وفطرت نداشته باشد، دير يا زود به سردی گرائيده و يا به دشمنی كشيده می‌شود. «يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ ... تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا» ‏۵. محبّت، زمينه‌ی تبعيّت است. «يُحِبُّونَهُمْ ... اتُّبِعُوا» ۶.در قيامت، چشم انسان حقيقت بين شده و بر كارهای خود، حسرت می‌خورد. «يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ» ۷.شرط اساسی در مصرف، دو چيز است: حلال بودن، پاكيزه و دل‌پسند بودن. ‏«كُلُوا ... حَلالًا طَيِّباً» ۸.شيطان برای انحراف مردم، از راههای گوناگونی وارد می‌شود. «خُطُواتِ» ۹.اظهار نظر در باره احكام دين و فتوی دادن بدون علم، حرام است. «أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّـهِ ما لا تَعْلَمُونَ» ۱۰. حتّی در مقام ترديد و شك، نبايد چيزی را به خداوند نسبت داد، تا چه رسد به مواردی كه بدانيم آن حرف و سخن از خدا نيست. بنابراين بايد در تفسير قرآن و بيان احكام دقّت كرد. «وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّـهِ ما لا تَعْلَمُونَ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 علامه امینی، الگوی تحقیق 💠 توده مردم را خواص اداره می کنند، و خواص را اَخص رهبری می کنند. یعنی صدها کار در جریان اتفاق افتاد و اتفاق می افتد؛ امّا همه اینها زیر پوشش ( ) امینی (رضوان الله علیه) است. این یک قدم برداشت و صدها نفر را راه اندازی کرد. و مرحوم در یادنامه ای که برای مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) نوشته اند، یک غزل خوبی در وصف مرحوم امینی سرود. گفت به اینکه: (لا قلم الّا امین لا رقم الّا غدیر / منطقش از هل اتی بازویش از لافتی)*. امینی که راه اندازی کرد، بقیه راه می افتند. معمولاً برای پیشرفت معارف اسلامی سه گروه کار می کنند؛ یک عدّه ( ) اند، یک عدّه ( ) اند، یک عدّه ( ). آنهایی که مبلّغند، در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر و اینها، یا در روزنامه ها، یا در بعضی مجلات در سطح فهم عموم یا قلم می زنند، یا سخنرانی می کنند؛ این ( ) می شود. آنها که در حوزه ها و دانشگاهها تدریس می کنند، بالاتر از مبلّغند، دارند ( ) می کنند. آنها که نظیر امینی (رضوان الله علیه) یک گوشه می نشینند و سالیان متمادی چیز می نویسند، ( ) می کنند. تحقیق در قلّه است، تعلیم در سینه این کوه دماوند است، تبلیغ در دامنه این دماوند است! ما اگر همیشه در دشت و اینها بخواهیم حرکت بکنیم، فقط در تبلیغ حرکت می کنیم؛ ذات اقدس اله می فرماید که در دشت و هامون رفتن، کار آسانی است؛ (فلا اقتحم العقبه)، چرا کُتل نمی روید؟ (اقتحام کردن)، یعنی ریسک کردن. چرا همه در بیابان صاف راه می روید؟! کتل هم بروید، (عقبه)، کتل؛ اینها را طی کنید. (فلا اقتحم العقبه . و ما ادراک ما العقبه)*. آدمی که در دشت است، جایی را نمی بیند؛ وقتی آمد بالای کوه، جایی را می بیند؛ فرمود: این است، گردنه این است، کتل این است! ---------------------------------------------- 📌 فتح الفتوح / شهریار 📌 سوره بلد / آیات ۱۱ و ۱۲ ✴️ دوازدهم تیر . روز بزرگداشت علامه امینی 📋 دیدار با مسئولان ستاد غدیر 📆 قم ؛ دی ۱۳۸۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (1) معرفی اجمالی سوره مدثر ☑️مدثّر:كسي كه لباس پوشيده يا در لباس خود را پيچانده است.[ فرهنگ ابجدى، ص777] ☑️مفهوم کلی سوره:يادآورى رستاخيز؛علنى شدن دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله ؛ دفاع از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و قرآن ؛عوامل دوزخى شدن افراد؛صفات بهشتيان و دوزخيان .[ تفسير قرآن مهر، ج 19، ص: 129] ☑️علت نام‌گذاری:«سوره مدثّر»؛ نام اين سوره «مدثّر»، به معناى «جامه به خود پيچيده» است كه از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص315] تعداد آیات:سوره مدثّر پنجاه‌وشش آیه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67] ☑️تعدا‌د کلمات:سوره مدثّر دویست‌و‌پنجاه‌ کلمه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است) ☑️تعداد حروف:سوره مدثّر هزاروده حرف دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است) ☑️اهداف و آموزه ها:هدف هاى مهم سوره مدثّر عبارت اند از: 1. يادآورى معاد و هشدارى به مشركان در همین راستا؛ 2. دعوت پيامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله به قيام و اعلام رسالت به صورت علنى.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص315] ☑️محتوا و موضوعات: بحثهاى سوره مدثّر روي هم رفته بر هفت محور دور مى زند: 1️⃣دعوت پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به قيام و انذار و ابلاغ آشكار و صبر و استقامت در اين طريق، و تحصيل آمادگيهاى لازم براى اين كار 2️⃣اشاره به رستاخيز، و صفات دوزخيان، همانهایی كه به مقابله با قرآن برخاسته، و به استهزاى حق پرداختند 3️⃣قسمتى از ويژگيهاى دوزخ توأم با انذار كافران 4️⃣تاكيد بر امر رستاخيز از طريق سوگندهاى مكرر 5️⃣ارتباط سرنوشت هر انسانى با اعمال او، و نفى هر گونه افكار غير منطقى در اين زمينه 6️⃣قسمتى از ويژگيهاى بهشتيان و دوزخيان و سرنوشت هر كدام از آنها 7️⃣چگونگى فرار افراد جاهل و بي‌خبر و مغرور و خودخواه از حق.[ تفسير نمونه، ج 25، ص206] 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔻مشاهده و تجسم اعمال چگونه است؟ در سوره آل عمران، آیه ۳۰ آمده است: «یوم تجد کلّ نفسٍ ماعملت من خیرٍ محضرًا و ما عملت من سوءٍ تودّ لو أنّ بینها و بینه أمدًا بعیدًا و یحذّرکم الله نفسه و الله رءوفٌ بالعٍباد». «روزی که هر کس، هر کار نیکی انجام داده، حاضر بیابد و آنچه بدی کرده، آرزو می کند، ای کاش بین آن عمل و او، زمانی دور فاصله می بود و خداوند، شما را از کیفر خود می ترساند و در عین حال، خدا به بندگان مهربان است». ⏪صحنه حضور و تجسّم عمل در قیامت، چنان هولناک است که پشت آدمی را می لرزاند و دل ها را به وحشت می اندازد. در آن روز، انسان تمام آنچه را از پیش فرستاده، با چشم خود می بیند. یعنی رفتار و کرداری که به ظاهر در نظام آفرینش محو شده، جان می گیرند و به صورت های زشت و زیبا، مجسم می شوند. مؤمنان از دیدن کارهای شایسته خویش شاد می شوند و مجرمان، چنان دچار وحشت و اضطراب می گردند که آرزو می کنند ای کاش میان آنان و عملشان فاصله زمانی زیادی می بود! و این، نشان دهنده بالاترین بیزاری آنان از کردارشان است. ⏪واژه «تجد» به معنای یافتن است و کلمه «خیر» و «شر»، که با لفظ نکره آمده، معنای عموم را می رساند. یعنی انسان در روز قیامت، «خود عمل» را می یابد، نه نتیجه آن را. برای همین است که گنهکار آرزو می کند، بین او و عملش جدایی بیفتد. «حضور خود عمل» در قیامت، در آیه ۴۹ کهف نیز آمده که می فرماید: «و آنچه را انجام داده‌اند، حاضر یابند و پروردگار تو، به هیچ کس ستم نمی کند». ☑️این آیات، همه بیانگر آن است که آدمی در قیامت، «خود عمل» را به صورت کامل تر می یابد و این، همان تجسم عمل است که دانشمندان اسلامی به آن معتقدند. 👈🏼پندها و هشدارها: ۱- قیامت، روز اندوه و افسوس بدکاران. ۲- اعتقاد به حضور اعمال نیک و بد آدمی در قیامت، عامل پرهیز از قهر خداوند است. ۳- محبت و رأفت خداوند نسبت به بندگان، علّت هشدارهای لازم به آنان. ۴- آمیختن بیم و امید، از روش های قرآن برای تربیت انسان‌هاست. ۵- انسان در انجام اعمال نیک و بد، مجبور نیست؛ چرا که قبول عمل به عنوان کرده خویش در قیامت، دلیل مجبور نبودن اوست. 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom