eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 چرا " لا یوم کیومک یا اباعبدالله "؟ 💠 در جریان گفته شد: (لا یوم کیومک یا اباعبدالله)*. از نظر مصیبت درست است، از نظر شهادت درست است، از نظر اسا رت درست است؛ صحنه هیچ کدام از ائمه (علیهم السّلام) صحنه کربلا نبود. امّا آن جهت دیگر قضیه این است که بیگانه برای هیچ کسی به اندازه شهادت سرمایه گذاری نکرده! برای خیلی سرمایه گذاری کردند. در سه عصر، سه سرمایه های سنگینی نهادند و صرف کردند. 🔹عصر اوّل فقهایشان را، علمایشان را، مفسّران شان را، سیاستمداران شان را، تاریخ نگاران شان را تهییج کردند که هر کدام یک نظر خاصی بدهند، تا از مجموع آنها این فتوا در بیاید که " حسین بن علی " خروج کرده، خارجی است و مهدور الدّم است! اینکه می گویند " خارجی است " نه یعنی اهل حجاز نیست؛ همه می شناختند این حسین بن علی است، این سی هزار سربازی که آمدند، همه پای منبر پدرش بودند! 🔹در مقطع دوّم آن است که باورشان شد عبادت حسین بن علی مقبول نیست. وقتی که شب مهلت گرفتند، فرمود: (فان استطعت ان توخّرهم انّ العشیه فافعل فانّی احبّ الصّلاه له و کثره الدّعاء و الاستغفار)*، آنها گفتند چرا نماز می خوانی؟ نماز شما که مقبول نیست!! این دو. 🔹در مقطع سوم باز علماء و فقهاء و مورّخان و محدّثان شان را با دادن عطایای فراوان وادار کردند که احادیث زیادی جعل کنند که عاشورا روز بابرکتی است، هر چه خواستید ذخیره کنید در روز عاشورا ذخیره کنید، عاشورا روزی است که آدم به حوّا هبوط کرده، عاشورا روزی است که کشتی نوح به جودی نشسته، عاشورا روزی است که ذات اقدس اله آتش را بر ابراهیم خلیل گلستان کرده، عاشورا روزی است ...؛ (عاشورا) شده روز با برکت!! این که ما می گوئیم: (هذا یوم تبرّکت به بنو امیّه)*، تنها برای قتل او نیست؛ سه گروه در سه عصر، با بودجه های سنگین کاری کردند که کربلا را لوث کنند؛ مع ذلک (قد ملاء الخافقین)! بنابراین در جریان کربلا که گفتیم: (لا یوم کیومک یا اباعبدالله)؛ تنها مساله شهادت و عطش و کشتن و اسارت نبود؛ این سه گروه در سه نسل و سه عصر و سه مصر، سه کار سنگین کردند تا ثابت کنند کربلا به حق بود!! 🌱🌱🌱 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۱۱۶ 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۹۰ و ۹۱ 📌 المصباح للکفعمی / صفحه ۴۸۴ 📋 همایش مبلّغین (ماه محرّم) 📆 مدرسه فیضیه قم ؛ ۱۳۸۷/۱۰/۰۴ @rahighemakhtoom
السلام عليك يا علي بن موسى الرضا به توفيق الهی تشرف و آستانبوسی مضجع نورانی حضرت امام رئوف روزی بنده شد و بنا بر وظیفه ایمانی نایب الزیاره و دعاگوی شما عزیز بزرگوار هستم. امید که زیارت حریم حرم رضوی روزی همه شیفتگان ایشان گردد. ارادتمند سید محمد عبداللهی مشهد الرضا ۳مرداد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-پنج) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅پاسخ به پرسش های اساسی هستی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۰) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(5) ✅قاسط بن زهیر بن حرث تغلبی کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹قاسط بن زهیر بن حرث تغلبی، منسوب به قبیله تغلب بود، از این رو در کتاب ابصار العین نام او در شمار شهدای تغلبی آمده است. 🔹به گفته محمد بن طاهر سماوی (۱۲۹۲-۱۳۷۰ق) در کتاب ابصار العین، قاسط از سپاهیان امام علی (ع) در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان بوده، از این رو از او در جنگ‌ها به ویژه صفین سخن به میان آمده است. همچنین سماوی وی را از اصحاب امام حسن(ع) نیز دانسته است. 🔹قاسط در کوفه زندگی می‌کرد، پس از ورود امام حسین(ع) به کربلا، به همراه برادرانش کردوس و مقسط شبانه به سپاه امام پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. 🔹به گفته ابن شهر آشوب، وی از شهیدان کربلا در حمله نخست سپاه عمر بن سعد بوده است. 🔹در زیارت الشهدا، از او و برادرش کردوس با عبارت «السلام علی قاسط و کردوس إبنی زهیر التغلبیین»» به عنوان شهدای کربلا یاد شده است. جهت شادی روح قاسط بن زهیر و دو برادر شهیدش صلوات 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه اول 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معرفی محتوای سوره مبارکه جمعه 🔷سوره مبارکه «جمعه» در مدينه نازل شد. فضاي مدينه آشناي با معارف قرآن بود، زيرا تقريباً سيزده سال گاهي بلاواسطه گاهي مع الواسطه، مردم مدينه با معارف قرآن آشنا شدند. 🔷سوره‌اي که در مدينه نازل شد به عنوان سوره «جمعه» در آغازش چند عنصر محوري دارد: 🔹يکي اينکه جهان را معرفي مي‌کند که جهان چيست؟ 🔹دوم جهان‌آفرين را معرفي مي‌کند که جهان‌آفرين کيست؟ 🔹سوم رسالتي که از جهان‌آفرين تنزّل کرده است آن را تبيين مي‌کند 🔹چهارم وظيفه جامعه انساني که در اين جهان چگونه زندگي کنند که با جهان هماهنگ باشد، يک؛ مظهر جهان‌آفرين بشود، دو. 🟣اما آن عنصر اوّل که جهان را معرفي مي‌کند مي‌فرمايد هيچ کافري در نظام هستي نيست؛ يعني آسمان کافر نيست، زمين کافر نيست، فضا کافر نيست. هيچ ستاره‌اي کافر نيست، هيچ سنگي، هيچ جمادي، هيچ حجري، هيچ شجري کافر نيست. 🔹همه موجودات تسبيح‌گوي حق‌ هستند. ادارک دارند، خدا را مي‌شناسند. نيازهاي خود را با خدا در ميان مي‌گذارند و او را منزّه از هر نقص مي‌دانند، زيرا معناي تسبيح اين است که اين موجود به نقص خود پي مي‌برد، يک؛ و مي‌يابد که اين نقص قابل علاج است، دو؛ و مي‌فهمد تنها کسي که اين نقص را برطرف مي‌کند کيست، سه؛ و اين نقص‌ها را با استمداد او برطرف مي‌کند، چهار؛ او را مي‌ستايد و قدرشناسي مي‌کند، پنج. اين کار تسبيح است. ﴿يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّماوَاتِ وَ مَا فِي الأرْضِ﴾، هيچ سنگي کافر نيست، هيچ شجري کافر نيست، همه تسبيح‌گوي او هستند. کفر در تکوين اصلاً راه ندارد. صدر و ذيل ايمان است. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه اول (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 284) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین 6 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
ما گدایان خیل سلطانیم شهربند هوای جانانیم بنده را نام خویشتن نبود هر چه ما را لقب دهند آنیم سعدی ------------------------------------------ شهربند:زندانی ، مقید و محصور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسیدم:ازهلال ماه، چراقامتت خم است؟ آهی كشیدوگفت:كه ماه محرم است. گفتم: كه چیست محرم؟به ناله گفت: ماه عزای اشرف اولاد آدم است... @rahighemakhtoom
. 🔰 آزادگی، پیام جهانی نهضت کربلا 💠 سالار شه یدا ن (سلام الله علیه) که متحرّک و است؛ هم با اصحاب خاص خود پیمان توحیدی و وحی و نبوت وَلوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ها و غیر مسیحی ها را راهنمایی کرده است، و هم یک پیام جهانی تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه بکند، و نه زیر بار ظلم برود. این (لا تَظلمون و لا تُظلمون)* یک پیام جهانی انسانی است. مبا رزه با ستم محبوب هر انسانی است؛ چه ملحد، چه مشرک، چه موحّد. زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن محبوب هر انسان است. اگر در ظهر نماز خواند، عدّه ای هم به او اقتدا کردند که مخصوص حوزه اسلامی است، و اگر با سرش راهب دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده اش در ق / تلگا / ه این پیام را به جهان انسانیت داد، ولو مشرک، ولو کمونیست: (ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم)*؛ این پیام آخرین لحظات است. اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می کنند، همین پیام را بشنوند که به کسی نکنند؛ جامعه گرفتار این ج ن گ ها نمی شود. این سخن معصوم است: (ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم). با مبا رزه کردن حرف حسین بن علی است، نه فقیر را کمک کردن! فقیر را کمک کردن حرف " عاطفی " است، فقر را از بین بردن حرف " عقلانی " است؛ به کمک کردن حرف عاطفی است، ظلم نکردن حرف عقلی است. پیام سالار شه یدا ن این است: اگر دین ندارید، اگر کافرید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید؛ نه زیر بار ستم بروید، نه به کسی ستم بکنید. با فقر مبا رزه کنید، با بر دگی مبا رزه کنید، با ستم مبا رزه کنید، با بدعهدی مبا رزه کنید، با اختلاف مبا رزه کنید، با نفاق مبا رزه کنید؛ این پیام سالار شه یدا ن است. ------------------------------------------------------------------ 📌 سوره بقره / آیه ۲۷۹ 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۵۱ 📋 پیام به همایش (محرّم و خیر جمعی) 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(6) ✅شوذب کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹در منابع تاریخی و روایی از شوذب با عبارت مولی شاکر یاد شده است. به گفته محدث نوری، شاکر طایفه‌ای در یمن و از قبیله هَمْدان بوده که نسبشان به شاکر بن ربیعة بن مالک می‌رسید، شوذب مولی (نَزیل یا هم‌پیمان) قبیله عابس بوده است نه اینکه غلام عابس باشد. با این حال محمدمهدی شمس‌الدین در انصار الحسین او را غلام شاکر بن عبدالله همدانی شاکری . 🔹 همچنین محمد بن جریر طبری گفتگویی از وی با عابس در روز عاشورا نقل کرده که می‎‌تواند شاهدی بر این باشد که وی غلامِ عابس بوده است. عابس به او گفت «اگر کسی از تو عزیزتر داشتم، او را پیش از خود به میدان می‌فرستادم». 🔹وی از بزرگان شیعه و از حافظان حدیث بوده و از امام علی(ع) حدیث نقل می‌کرده است. 🔹شوذب همراه عابس بن ابی شبیب شاکری، نامه مسلم بن عقیل را از کوفه به مکه آورد و به امام حسین(ع) رساند و از مکه همراه امام به کربلا آمد. 🔹او در روز عاشورا پس از حنظلة بن اسعد شبامی به شهادت رسید.در منابع گفتگویی از وی با عابس نقل شده که به رفتنش به میدان قبل از عابس و دفاعش از امام حسین(ع) اشاره دارد. 🔹در زیارت رجبیه امام حسین(ع) که در آن از شهیدان کربلا نام برده شده، با عبارت «السعَلَی سُوَیدٍ مَوْلَی شَاکر» به او سلام داده شده است. همچنین در زیارت الشهدا که در آن به شهیدان کربلا سلام داده شده، با نام شوذب مولی شاکر از او یاد شده است. 🌱جهت شادی روح مطهر شوذب و همرزمان عاشورائی اش صلوات🌱 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ آنان که به گوش دل شنیدند تو را ◾️ رفتند و به پای دل رسیدند تو را ◾️ آن کوردلان که بر دلت تیر زدند ◾️ دیدند تو را، ولی ندیدند تو را . . .
شب عاشورا قلب مطهر امام زمان در فشار است برای سلامتی وجود نازنین قلب عالم امکان از دادن یا کنار گذاشتن صدقه و اهدای نذورات فراموش نکنیم. و دعای سلامتی امام را بارها زمزمه کنیم اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن.‌‌.. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه از آن ساعتی که با تَن چاک چاک… نهادی ای تِشنه لب صورت خود روی خاک تنت به سوز و گداز تو گرم راز و نیاز سوی خیام حرم دو چشم تو مانده باز التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شکوه عزت @a_javadiamoli_esra ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) چون جهانی فكر می ‌كرد و جهان به حق زنده است و مصالح ساختمانی جهان، حق است و خود آن حضرت، مُحقِّق این نظر و متحقّق به این عمل بود، لذا جهان را به و دعوت كرد فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»... . @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع) ۷ ✅اسلم ترک کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹اسلم غلام سیدالشهدا علیه السلام و ترك زبان بود، تیرانداز و كماندار بود و كاتب امام حسین علیه السلام به شمار مى رفت. قارى قرآن و آشنا به عربى بود. برخى نام او را سلیمان و سلیم گفته اند. 🔹اسلم روز عاشورا كه اذن میدان گرفت، این گونه دلاوری خود را توصیف می کرد: دریا از ضربت نیزه و شمشیرم مى جوشد و آسمان از تیرم پر مى شود، آن گاه كه تیغ در كفم آشكار شود، قلب حسود متكبر را مى شكافد. 🔹اسلم دلاورانه جنگید و بر زمین افتاد. به سپاه كفر حمله كرد و عده زیادی را به جهنم فرستاد كه بعضی از مورخین تعداد كشتگان او را هفتاد نفر بحساب آورده اند. 🔹گفته اند امام حسین علیه السلام روز عاشورا بر بالین هفت نفر از دوستان و یارانش پس از آن که در خون پاکشان غلطیدند - حضور یافت، یکی از این افراد اسلم ترکی است. 🔹واضح یا اسلم ترکی پس از مبارزه ای شجاعانه و کشتن شماری از آن قوم تبهکار، سرانجام بر اثر فراوانی جراحات بر زمین افتاد و با اندک توانی که در بدن داشت، به سوی امام حسین (علیه السّلام) اشاره کرد. حضرت به بالین وی آمد، و دست در گردنش انداخت، و صورت بر صورت او گذاشت. غلام چشم گشوده، با دیدن امام (علیه السّلام) تبسّمی کرد و گفت: «مثل من -سعادتمند- کیست که فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صورتش را بر صورتم نهاده است!» و آنگاه به دیدار پروردگار شتافت. 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞پرسش های اساسی زندگی (قسمت ۵) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون) @rahighemakhtoom
📃از وجود نازنین ‏امام سجاد علیه السلام‏ روایت شده است 🔘چون روز رستاخیز شود خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک مکان گرد آورد، آنگاه منادی الهی فریاد برآورد: 🔰کجایند اهل فضیلت ؟ پس پیشاهنگان و سرآمدان مردمان برخیزند و فرشته‌ها آنان را دیدار می کنند و می گویند: «فضلیت و ارزش شما در دنیا چه بوده است؟ آنان در پاسخ گویند: 🔹ما با هر که از مومنان از ما بریده بود پیوند و ارتباط بر قرار می کردیم. 🔹بخشش می‌کردیم به هر کس از ما دریغ می‌کرد. 🔹و گذشت می‌کردیم از هر که به ما ستم می‌کرد. 🔹 فرمود: به آن‌ها گفته شود: «راست گفتید، به بهشت در آیید». 📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۰۷ 🌱🌱🌱 📃پ ن: 📌در نظام ارزش های اخلاقی اسلام در اجتماع مومنان،حفظ و صیانت از روابط خویشاوندی و ایمانی، بخشندگی و سخاوت ،عفو و گذشت از ستم های شخصی سه اصل کلیدی برای مراقبت از اعتماد و سرمایه های جامعه است. 📌زود رنجی ها،کینه های شتری را سالها در دل داشتن،طلاق های سیاه و سپید، بی مهری به پدر و مادر و بزرگترها و صدها بیماری پیدا و پنهان موریانه های بنیان کن درخت وجود فرد،خانواده و اجتماع اند. 📌کاش یک هزارم هزینه ای که برای درمان بیماری کبد و روده و معده و کلیه می کنیم برای پیشگیری و درمان بیماری های اخلاقی می کردیم. 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید @majaleezemdegi
🟢 طرح وارونه مسئله پوشش و حجاب؛ به نام زن و به کام مرد! 🔹 درست است که صورت ظاهر مسئله‌ این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله‌ به نام او عنوان می‌شود زن است و احیاناً مسئله‌ با لحن دلسوزانه‏ای طرح می‌شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ 🔸اما روح مسئله‌ و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره‌کشی جنسی از زن، جز از جهت زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله‌ ذی‌نفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در این مسئله‌ ذی‌نفع‏تر است. به قول ویل دورانت: «دامن‌های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمتی است». 🔹 پس روح مسئله‌، محدودیت کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابی‌ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است. 🔸 از نظر اسلام محدودیت کامیابی‌های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع: از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‌گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 📗 استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۷۶-۷۵ @rahighemakhtoom