eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بیانات آیت‌الله‌ بهجت قدس‌سره درباره حضرت ولی‌عصر (عج) «النَّظَرُ اِلیَ المُصحَفِ عَبادة؛ نگاه کردن به [آیات] قرآن عبادت است». مصحف (قرآن کریم) عدیل خود حضرت حجت سلام‌الله علیه است، نظر به آن (قرآن)، نظر به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. 🔹ببینید ما از چه چیزهای به این آسانی تغافل می‌کنیم و غفلت می‌کنیم.. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آیه ۵ 📌حرف های بیهوده تاوان دارد الی اللّه و مقصد الهی نباید درباره سخنان پیامبران و آیات صریح قرآن به بحث و بیهوده بپردازد که بخواهد با این شیوه نادرست را از بین ببرد. زیرا در این صورت مورد مجازات پروردگار واقع می شود. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مریم جلسه دوم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم نگاشت :(305) 📌مخلوق بودن بهشت و دوزخ(بهشت و دوزخ هم اکنون وجود دارند) 🔹مخلوق بودن جهنم با استفاده از جمله (أُعدّت للكافرين) و مانند آن بازگو شد و مخلوق بودن بهشت گذشته از جمله (أُعدّت للمتقين) كه قبلاً ارائه شد، از جمله (أنّ لهم جنات) نيز استظهار شده است؛ زيرا پيام جمله اخير اين است كه، هم اكنون بهشت در اختيار مؤمنانِ وارسته است، نه آن كه اكنون معدوم باشد و بعد از پيدايش، ملكِ مؤمن صالح شود. چون ظاهر جمله مزبور ملكيّت بالفعل است و مالك آن نيز بالفعل موجود است، مملوكِ آن نيز بايد بالفعل موجود باشد. 📝تذكّر ✅الف: توقّف برخي آثار بهشت بر اعمال صالح مؤمنان در دنيا با اصل وجود سرزمين بهشت و عناصر اصلي آن منافي نيست و آنچه در معراج مشاهده شد مؤيد مدعاست. ✅ب: گاهي در تفسير (أُعدّت للكافرين) احتمال داده مي شود كه ضمير تأنيث به حجاره برگردد، نه به «نار»[ايجاز البيان، (پاورقي تفسير ابن عربي) ج 1، ص 80.]. بنابراين، نمي توان از عنوان اعداد و آمادگي بر وجود فعلي دوزخ استدلال كرد؛ زيرا طبق اين فرض، حجاره آماده است، نه «نار»؛ ليكن اين احتمال گرچه از ناحيه قرب لفظي مرجع ضمير تأييد مي شود، ولي از لحاظ بُعْدِ معنوي تضعيف خواهد شد؛ زيرا محور اصلي بحثْ «نار» است، نه «حجارة»، و همه خصوصيتها درباره آتش مطرح شد، نه درباره سنگهاي دوزخ. از سوي ديگر آيه: (واتقوا النار التي أُعدّت للكافرين)[سوره آل عمران، آيه 131.]، به صورت صريح مرجع ضمير را «نار» مي داند، نه چيز ديگر؛ زيرا غير «نار» چيز ديگري در آيه نيست تا صلاحيت مرجع ضمير تأنيث را داشته باشد. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت 179) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 289) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه یازدهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
بسم الله https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🔵نهی از منکر و مؤمنان حلیم فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي‏. خطبه 192 خداوند لعنت کرد سفیهان را به سبب ارتکاب گناهان و حلیمان را به سبب ترک نهی از منکرِ همگانی. ✍️در خطبه قاصعه انتشار معصیت در جامعه به دو عامل نسبت داده شده: گنه‌کاری سفیهان و نهی از منکر نکردن حلیمان. نکته نغز آن است که گویا نهی از منکر فقط وظیفه حلیمان بوده وگرنه دیگران هم باید به سبب ترک شدن نهی از منکر لعنت می‌شدند. 👈حلیم به چه معنایی است و چه رابطه‌ای با نهی از منکر دارد؟ معنای حلم در زبان عربی خودداری عاقلانه از عجله و خویشتنداری عاقلانه از خشم است. البته چون خودداری از عجله و غضب از نشانه‌های عقل و خردمندی است، کلمه «حلم» را برخی لغویان به معنای «عقل» نیز برگردانده‌اند. گفته شده است که در روایتِ «حلومهم کحلوم الاطفال» کلمه «حلوم» به معنای «عقول» به کار رفته است.(ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج ج2، ص: 93، راغب، مفردات الفاظ القرآن، ص: 253.، حمیری، شمس العلوم، ج 3، ص 1543. طریحی، مجمع البحرین، ج 6 ، ص: 48.) 🔗توجه به رابطه دو کلمه «حلیم» و «تناهی» نشان می‌دهد که نهی از منکر از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام یک کنش اجتماعی است که مبتنی بر چند عنصر است: ➖آرامش و خودداری از هرگونه شتاب‌زدگی، ➖خویشتنداری از خشم ➖به کارگیری تعقل. با توجه به این‌که کلمه حلیم متضاد سفیه است، این تعقل به تعقل نظری فیلسوفانه نظارت ندارد بلکه مراد تعقل در عرصه عمل است که "عمل عاقلانه و حزم‌اندیشانه توأم با نگاهی به عاقبت کار" را میرساند یعنی عملی عاقلانه که موجب اثربخشی و کارآمدی و نتیجه‌بخش بودن عمل نهی از منکر است. 🔺شاید برای همین جهت بود که روزی امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: «وقتی متوجه می‌شوید که یکی از شما کار ناپسندی را انجام می‌دهد که موجب وهن ما می‌شود، چرا به سرغش نمی‌روید و او را موعظه نمی‌کنید و سخن بلیغ و مؤثری با او نمی‌گویید؟ «...مَا يَمْنَعُكُمْ إِذَا بَلَغَكُمْ عَنِ الرَّجُلِ مِنْكُمْ مَا تَكْرَهُونَ مَا يَدْخُلُ عَلَيْنَا مِنْهُ الْعَيْبُ عِنْدَ النَّاسِ وَ الْأَذَى أَنْ تَأْتُوهُ وَ تَعِظُوهُ وَ تَقُولُوا لَهُ قَوْلًا بَلِيغاً ...»‏ (اختصاص ص: 227) البلاغه 261 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آقای “رئید موون” که گردآورنده کتاب‌های قدیمی در تگزاس آمریکا می‌باشد؛ نسخه‌های مختلفی از “بایبل” کتاب مقدس عیسویان و نسخه‌های قدیمی قرآن را که تقریباً الی ۶ قرن قدمت دارند جمع‌آوری نموده و با هم مقایسه میکند، ادامه داستان را از زبان خود او بشنوید... 🔅🔅🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه ۲۰/۱) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰این معلم قرآن را این گونه به دانش آموزان خود معرفی می کند! 🔅🔅🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم @rahighemakhtoom
📌چگونه به خدا نزدیک شویم! ✳️امام علی علیه السلام : "تَقَرَّبوا إلَى اللّهِ بِتَوحيدِهِ، وطاعَةِ مَن أمَرَكُم أن تُطيعوهُ، ولا تُمسِكوا بِعِصَمِ الكَوافِرِ، ولا يَجنَح بِكُمُ الغَيُّ فَتَضِلّوا عَن سَبيلِ الرَّشادِ بِاتِّباعِ اُولئِكَ الَّذينَ ضَلّوا وأضَلّوا..." "با يگانه داشتن خداوند و فرمان بردن از كسى كه شما را به فرمان بردارى از او امر كرده است، به خداوند، نزديك شويد و به ريسمان‌هاى كافران چنگ مزنيد و [ مواظب باشيد كه ] اغواگرى ها شما را به كج راهه نبرد، كه در آن صورت، با پيروى از آنان ـ كه گم راه و گم راه كننده اند ـ از راه راست، گم راه مى شويد." 📖مصباح المتهجّد : ص 756 ح 843 🌱🌱🌱 📝پ ن: 🔷توحید و یگانگی در مدیریت و تدبیر امور هستی به این است که غیر از خدا هیچ کس را موثر مستقل ندانیم و بدانیم که خورشید و ماه و باران و عالم و آدم اگر اثری در زندگی ما دارند همه تحت فرماندهی او هستند. 🔹پیامبران و امامان و اولیای حق جز به فرمانبری از قوانین و طرح و نقشه و برنامه یگانه مدبر عالم هستی ما را نمی خوانند.و چنین است که فرمان آنان راهی برای دستیابی به خوشایند پروردگار است. 🔹کافر کسی است که حقیقت را از شما پوشیده نگه می دارد و برای دور کردن انسان حقیقت جو از حقایق عالم هستی از هر ترفند و حیله و دسیسه ای استفاده می کند. و در نتیجه ما را از خدا که حقیقت محض است دور می کند. 🔹غوغا سالاری، اغوا گری و بیراهه روی در نرم افزار "فریب" واژه کلیدی است که نباید از آن غافل شد. 🔅🔅🔅 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی،صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅السلام علیک ايها الإمام الرئوف🔅 منو ببر پیش خودت بزار همونجا دور و برت بمونم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۰) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
 📌سکوت سازش در امر دین ممنوع 🔰امام علی علیه السلام : "... وَاللّهِ لَو عَلِمتُ أنَّ المُداهَنَةَ تَسَعُني في دينِ اللّهِ لَفَعَلتُ ، ولَكانَ أهوَنَ عَلَيَّ في المَؤونَةِ ، ولكِنَّ اللّهَ لَم يَرضَ مِن أهلِ القُرآنِ بِالإِدهانِ وَالسُّكوتِ ، واللّهُ يُعصى ." "... سوگند به خداوند، اگر براى سازش در دين خداوند، راهى مى‌جُستم، بدان عمل مى‌كردم و هزينه اش بر من آسان‌تر بود؛ ولى خداوند نمى‌پسندد كه پيروان قرآن، سازش و سكوت كنند، در حالى كه خداوند، معصيت مى‌شود ." 📔حلية الأولياء : ج 1 ص 85 🌱🌱🌱 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 🔅درنگ و تاملی در سخن اهل معرفت🔅 بر سرم منت نهادی نوکرت باشم حسین.... این چنین تقدیر کردی عمر شیرین مرا.... رحمت خدا بر آیت الله سید جواد حیدری 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه هفتم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تکذیب کنندگان دین از هر قومی و آیینی باشند راه به جایی نمی برند 🔷در اين قسمت فرمود که درست است ما درباره يهودي‌ها حالا اين حرف را زديم؛ اما هر ملّتي اين طور است، اختصاصي به يهودي‌ها ندارد. 🔹اين ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَا﴾؛اين مَثل دو تا خاصيت دارد: يکي سطح ممثّل را پايين مي‌آورد، يکي دست فکر مخاطبان را بالا مي‌برد، تا همسطح بشوند و بفهمند. 🔹اگر مطلب اوج بگيرد، دست فهم مخاطب پايين بيايد که دسترسي به آن ندارد. اين يا «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ» بالا مي‌آيد، بالا مي‌آيد، مي‌فهمد يا با مَثل مي‌فهمد. اگر مَثل اين قدرت را داشت که دامنه ممثّل را پايين‌تر بياورد که در دسترس فهم مخاطب قرار بگيرد و اگر کمک مي‌کند که دست فهم مخاطب يک مقدار بالاتر بيايد، اين محاذات برقرار مي‌شود و مي‌فهمد. خاصيت مَثل اين است؛ اما زمينه بايد باشد، 🔹فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛ اما ﴿وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾، فرمود ما اين را پايين آورديم؛ اما اين طور نيست که عوامانه حرف بزنيم. ما مطلب را طرزي قرار مي‌دهيم که عوام بفهمد. هرگز حرف عوامانه نداريم، چون حکمت است. ممکن نيست وليّي از اولياي الهي حرف عوامي بزند، هيچ ممکن نيست. عوامي يعني بي‌مغز؛ اما حرفي که عوام بفهمد فراوان است. عوام‌فهم حرف زدن مطلبي است، عوامانه دهن باز کردن مطلبي ديگر است. فرمود ما هر چه مي‌گوييم حکمت است؛ اما طرزي اين را پايين مي‌آوريم که توده مردم هم بفهمند. نه با الفاظ پيچيده حرف مي‌زنيم، نه بدون برهان سخن مي‌گوييم... 📝فرازی از سوره جمعه جلسه هفتم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 290) ☑️ انسانی- فرزندان و والدین (جلسه یازدهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom