eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بلوغ عقل 🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
💠 منشور منتظران 🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن خدا درباره كارهای انسان با انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ‌ها را به همان سمت رهبری می ‌كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می ‌كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می ‌كند، البته بیش از غضب اوست، او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می‌ دهد و راهنمایی می ‌كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می‌ كند؛ این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می ‌كند. این هم یك مطلب. پس ظهور آن حضرت با ماست و آن حضرت ظهور می ‌كند این صلاح را تكمیل می ‌كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی ‌كند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه راه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ‏ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدا‌یا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می ‌كند. 📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد تاریخ: 1385/05/18 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
مهدوی 🔰در دوران غیبت؛ زندگی امام زمان(عج) عادی است یا ملکوتی و غیبی؟ 🔅تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که زندگی حضرت مهدی(عج) در عالم ماده تحقق دارد. که در این جا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: ✔️۱- تولد حضرت مهدی(عج): شیعه معتقد است که حضرت مهدی(عج) در سال ۲۵۵ متولد شده و افزون بر شیعیان، بسیاری از دانشمندان نامدار اهل سنت نیز این مساله را پذیرفته‌اند و در كتاب‌هایشان متذكر شده‌اند، مانند محمد بن طلحة شافعی در مطالب السؤل؛ ابن صباغ مالكی در الفصول المهمه؛ ابن حجر شافعی در الصواعق المحرقه؛ و ابن خلكان در وفیات الاعیان. برخی از پژوهشگران بیش از صد نفر از دانشمندان اهل سنت را نام برده‌اند كه در تألیفاتشان ولادت امام مهدی(عج) را متذكر شده‌اند.[۱] تولد حضرت در عالم ماده، نشان می‌دهد که ایشان حیات مادی دارند. ✔️۲- احتمال وجود همسر و فرزند برای آن حضرت: از برخی احادیث و دعاهای معتبر استفاده می‌شود که حضرت مهدی(عج) دارای همسر و فرزند می‌باشند که این مطلب قرینه‌ای برای زندگی مادی حضرت می‌باشد: مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدی(عج) فرمود: «صاحب الزمان را دو غیبت است. یکی از آن دو به اندازه ای طولانی شود که برخی گویند: حضرت از دنیا رفته و برخی گویند کشته شده است اما کسی جز آنانی که امور حضرت را پیگیری می‌کنند، از مکان و فرزندان وی آگاه نیستند».[۲] ✔️۳- بیان مکان زندگی حضرت در برخی روایات: در روایات محلی برای سکونت امام زمان(عج) ذکر شده است. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتی است در بعضی از دره‌ها و اشاره کرد به منطقه ذی طوی»[۳] حضرت مهدی(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که برای سکونت کوهای سخت و سرزمینهای خشک و دور دست را برگزینیم».[۴] 👈البته باید توجه کرد که این بیانات منافاتی با آگاهی داشتن حضرت از احوال انسان‌ها و حضور ناشناس ایشان در بین مردم ندارد. ✔️۴- بیان وجود ملازم و همراه برای حضرت: امام باقر(ع) فرمود: صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتی است که در آن غیبت، نیرومند است به سی نفری که با حضرت هستند وحشت و تنهایی را از وی دور می‌کنند (و به قوت وی می‌افزاید) و خوب جایگاهی است (مدینه) طیبه.»[۵] ✔️۵- بیان زندگی شبیه زندگی حضرت یوسف: در روایاتی زندگی حضرت به زندگی حضرت یوسف تشبیه شده که معنای آن حضور حضرت در میان مردم و به صورت ناشناس است و این نشان دهنده زندگی طبیعی و مادی است: امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتی نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جای انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کاری را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد می‌کند و در بازار قدم می‌نهد و گاهی بر فرش منزلهای دوستان می‌نشیند، لیکن او را نمی‌شناسند تا زمانی که خداوند به وی اذن دهد تا وی خود را معرفی کند، آن گونه که به یوسف(ع) اجازه داد هنگامی که برادرانش گفتند: تو یوسفی؟ گفت: آری من یوسفم».[۶] ✔️۶- حضور هر ساله حضرت در حج در روایات آمده است كه حضرت در موسم حج به انجام اعمال حج میپردازد؛ مردم ایشان را نمیشناسند؛ امّا وی مردم را میشناسد. حمیری گفته است: از محمد بن عثمان شنیدم كه میگفت: سوگند به خدا! امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف - هر سال در موسم حج حاضر می‌شود. وی بین مردم است و مردم او را میبینند امّا او را نمیشناسد.[۷] 🔅از همه این روایات استفاده می‌شود كه امام زمان(ع) در میان مردم است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگی طبیعی و معمولی دارد. در مراسم مذهبی و مناسك حج شركت میجوید، ولی شناخته شده نیست و این امری است كه سابقه داشته و دارد. 📄پ ن: [۱]. رك: الزام الناصب، علی یزدی حائری، ج۱، ص۳۲۱ تا ۳۴۰؛ دادگستر جهان، ابراهیمی امینی، ص۱۱۸ تا ۱۲۰؛ سیرة پیشوایان، مهدیپیشوایی، ص۶۶۷. [۲]. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص۱۶۲. [۳]. نعمانی، کتاب الغیبه، ص۱۸۲. [۴]. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص۲۶۶. [۵]. بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۵۳ و اصول کافی، ج۱، ص۳۴۰. [۶]. نعمانی، کتاب الغیبه، ص۱۶۴. [۷]. بحارالانوار، علّامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۵۲، ح ۴، مؤسسْ الوفأ، لبنان، ۱۴۰۳ ه ق. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷میلاد با سعادت صاحب الزمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و عید بزرگ نیمه شعبان بر منتظران مبارک‌باد.🌷 امرت اجرا شد تمام یا مهدی تو فقط بیا بگیم سلام یا مهدی دنیا ایستاده به احترام یا مهدی می رسیم به جمعه قیام یا مهدی @rahighemakhtoom
🎇 ضرورت کار تشکیلاتی و شبکه ای منتظران 💢به نظر می رسد دو اشکالی که مانع ظهور شده است. ✔️نخست:متحد و یکدل نبودن شیعیان(منتظران) ✔️دوم: گناهان و رفتارهای اشتباه آنها. این دو، راهبرد انتظار حقیقی و زمینه‌سازی واقعی ظهور را ترسیم می‌کند. 🔅 در راستای رفع این ایرادها و رفع موانع ظهور، راهبرد باید ایجاد اتحاد دلی و از سویی، هم‌افزایی آنها باشد. دراین جهت به نوعی می‌توان راهبرد ایجاد تشکیلات منسجم شیعیان را حول مسئله ظهور به‌دست آورد. 🔅از سویی اصلاح جامعه شیعیان و دورکردن آن از گناهان نیز رسالتی بر دوش آنهاست. زیرا نه تنها این مسئله فردی نیست؛ بلکه مانع گشایش برای همه شیعیان و بلکه همه انسان‌ها شده است. 🔅 از ابزارهای مهم این رسالت نیز شبکه‌سازی میان شیعیان است تا کمک کننده یکدیگر در انجام آن باشند. بنابراین، آنچه نه تنها کاری نیکو که رسالت جامعه شیعیان در جهان است، شبکه‌سازی بر محوریت ظهور و انجام رسالت‌های مهدوی است؛ به بیانی دیگر: تا تشکیلاتی نشویم، گره از کار جهان وا نشود! 🔹سوگمندانه اکثر مون کار گروهی و تشکیلاتی را برنمی تابیم. هر کس برای خود در جزیره ای جدای از دیگران کاری که دلش می پسندد و به گمانش کار دینی انجام می دهد. 🔹به خاطر خودخواهی و خود بزرگ بینی های واهی و پوچ حاضر نیستیم با هم کار کنیم معنی هم افزایی و هم پوشانی را بلد نیستیم یا به آن تن نمی دهیم. 🔹و یکی از عواملی که کارهای فرهنگی ما را بی برکت کرده است ما و من های خود بنیاد و بدون نیت و انگیزه الهی است. 🎆 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🔰چگونه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عدالت را در جهان بر پا می‌کند؟ *⃣با نظر به دوره‌های مختلف تاریخ اسلام، می‌بینیم که همه احکام اسلامی، آن‌گونه که تشریع شده، به اجرا درنیامده‌اند و چه بسا هوا و هوس‌های حاکمان و سوء استفاده از گزاره‌های دینی نیز بر این تاریکی و جهالت افزوده است. از این‌رو می‌توان به نحو خلاصه مبانی چگونگی برپایی عدالت در جهان را در این سه امر جستجو کرد: 1⃣۱-عمل راستین به کتاب خدا امام علی (علیه‌السلام) در خطبه‌ای در خصوص وقایع ظهور می‌فرماید: او (حضرت مهدی) خواسته‌ها را تابع هدایت می‌کند، هنگامی‌که مردم هدایت را تابع هوس‌های خویش قرار می‌دهند و در حالی که (به نام تفسیر) نظریه‌های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می‌کنند، او نظریه‌ها و اندیشه را تابع قرآن می‌سازد.(۱) 2⃣۲-احیاء سنت و سیره حقیقی رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) در روایتی از امام محمدباقر (علیه‌السلام) در پاسخ به این سؤال که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چگونه عمل خواهند کرد؟ آمده است: همان رفتاری که پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) کرد تا اسلام را چیره نماید. [راوی می‌گوید] گفتم: رفتار پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) چه بود؟ فرمود: آنچه را در جاهلیت بود، باطل کرد و با عدالت ورزی میان مردم، از نو آغاز نمود. قائم نیز همین گونه است. چون قیام کرد، آنچه را به روزگار سازش [با دشمنانمان] در دست مردم بوده، باطل می‌کند و با عدالت ورزی میان آنان، از نو آغاز می‌نماید.(۲) 3⃣۳-احیای ارزش‌های اسلامی حقیقت آن است که ارزش‌های اسلامی در طول تاریخ «غریب» بوده و یکی از عملکردهای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، احیای این ارزش هاست. از این‌رو در روایتی از امام محمدباقر (علیه‌السلام) آمده است: وقتی قائم ما قیام می‌کند، مردم را به امر تازه‌ای دعوت می‌نماید، چنان كه پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله) مردم را بدین گونه دعوت نمود. اسلام در حال غربت ظاهر شد و به زودی مانند روز اول غریب می‌شود پس خوش به حال غریبان.(۳) 🔅آنچه بیان شد، مبانی عملکرد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در تحقق عدالت جهانی را شامل می‌شود؛ اما می‌توان با توجه به روایاتی که در این باب وارد شده است، مؤلفه‌های عملکرد ایشان را نیز به نحو ذیل بیان کرد: ۱-شیوه‌های نوین در دعوت به دین و دین‌داری. [بر مبنای تبلیغ فرهنگی و زبان محبت] ۲-احیای اصول، احکام و معارف مهجور و معطّل مانده. ۳-تصحیح برداشت‌های ناصواب از کتاب و سنت. ۴-تطبیق برخی از احکام و مقررات با شرایط و تحولات رخ داده در زندگی نوین بشر. ۵-آشنا ساختن بشر بادانش‌ها و اسرار هستی.(۴) 🌱🌱🌱 📄پی‌نوشت‌ها: ۱. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج‌البلاغه، تهران، نشر اسوه، ۱۴۱۵ ق، خطبه ۱۳۸. ۲. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، نجف، چاپ حسن موسوی خرسان، ۱۳۷۸ ۱۳۸۲ ق، ج۶، ص۱۵۴. ۳. علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۳ ق، ج‌۵۲، ص۳۶۶. ۴. محمدی ری‌شهری، محمد، دانش‌نامه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، ج۹، ص۱۶۵. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عالی ترین معانی در مناجات شعبانیه می دانید این شعبانیه را مرحوم (رضوان الله علیه در اقبال ذکر کرده و به عنوان اینکه مناجات ائمه هم هست محققین بعدی هم بازگو کردند مرحوم آشیخ عباس قمی (رضوان الله عليه می فرماید این از مناجاتهای جليل القدر ائمه (عليهم السلام است و بر مضامین عالیه مشتمل است و در هر وقت که حضور قلب باشد، خواندن آن مناسب است. @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره -واکاوی آیه هشتم (11) ☑️ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺣﺮﻣﺖ ﺷﻜﻨﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻟﺎﺯم ﺑﻮﺩﻛﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺮﺩم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ایشان ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﺎﺭﺩﻳﮕﺮ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ؛ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ سمت ها ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍیشان ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻣﻬﻢ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ، ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪﺍﺯ: 🔹ﺍﻟﻒ)ﮔﻮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ. 🔹ﺏ)ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﮋﺩﻩ ﺭﺳﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺭﺿﻮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺑﺮﻭﻧﺪ. 🔹ﺝ)ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﮔﺮ ﺑﻮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﺑﺮﺣﺬﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ. 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (8) 👈 اعجاز علمى‌ 🔹امروزه با پى بردن به پديده فشار هوا و تناسب آن با فشار خون بدن انسان در سطح زمين- كه موجب تعادل فشار بيرونى و درونى است- و همچنين كاهش فشار جو با افزايش ارتفاع، وجه تشبيه درآيه فوق، بهتر روشن شده و تاحدودى از ابهامات تفاسير پيشين كاسته شده است. 🔹اشتباه مفسران پيشين در اين بوده كه از تعبير «يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ»- با تشديد صاد و عين و به‌كار بردن «فى»- كوشش براى صُعُود به آسمان را فهميده‌اند؛ در صورتى‌كه اگر اين معنا مقصود بود، بايستى واژه «إلى» را به‌جاى «فى» به‌كار مى‌برد. ديگر آنكه «يصّعّد»- از نظر لغت- مفهوم «صُعُود» و بالا رفتن نمى‌دهد، بلكه كاربرد اين لفظ- از باب تَفَعُّل: «تصعُّد»- براى افاده معناى «به‌دشوارى افتادن» است به‌گونه‌اى كه از شدت احساس سختى، نَفَس در سينه تنگ شود. 🔹در لغت «تَصَعَّدَ نَفَسُه» به‌معناى «به دشوارى نفس كشيدن، تنگى سينه و احساس درد و رنج» است. واژه‌هاى «صَعُود» و «صَعَد» بر دامنه‌هاى صعب العبور اطلاق مى‌شود و براى هر امر دشوار بسيار سختى به‌كار مى‌رود. 🔹در سوره جن آمده: «... وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً؛[. جن، 17.] ... و هركه از ياد پروردگار خود روى گرداند، او را در عقوبتِ دشوارى در مى‌آورد». در سوره مدّثّر نيز آمده: «سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً؛[مدّثّر، 17] او را به سخت‌ترين عقوبتى دچار مى‌سازم». ازاين‌رو معناى‌ «كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ» چنين مى‌شود: «او مانند كسى است كه در لايه‌هاى مرتفع جوّ، دچار تنگى نفس و سختى و دشوارى فراوان شده‌است». 🔹در واقع كسى كه خدا را از ياد برده- در زندگى- مانند كسى است كه در لايه‌هاى بالايى جوّ قرار دارد و دستخوش درد و رنج و سختى تنفّس است؛ لذا از اين تعبير به‌خوبى به‌دست مى‌آيد كه اگر كسى در لايه‌هاى فوقانى جوّ، فاقد وسيله‌ حفاظتى باشد، دچار چنين دشوارى و تنگى نفس مى‌گردد كه اشاره به چنين مسأله‌اى در آن زمان، يكى از اعجازهاى علمى قرآن است. ..ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۴۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom