eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️آیا کسی که به دنبال حقیقت بوده ولی به حقیقت نرسیده است از نظر اسلام معذور است؟ ▪️ اسلام دین حقیقت گرا و واقع گراست. لغت «اسلام» به معنی تسلیم است و نشان دهنده این حقیقت است که اولین شرط مسلمان بودن تسلیم واقعیت ها و حقیقتها بودن است هر نوع عناد لجاج، تعصب، تقلیدهای کورکورانه جانبداری ها خودخواهیها از آن نظر که برخلاف روح حقیقت خواهی و واقع گرایی است از نظر اسلام محکوم و مطرود است. ▪️ از نظر اسلام اگر انسانی حقیقت جو بی نظر و کوشا در راه وصول به حق باشد، فرضاً به حقیقت نرسد معذور است و اگر کسی در روح خود عناد و لجاج داشته باشد فرضاً حقیقت را به دلیل تقلید و یا وراثت و امثال اینها پذیرفته باشد ارزشی ندارد. 📚منبع :شهید آیت الله مطهری جهان بینی توحیدی، ص ۲۱ این کتاب جلد دوم از مجموعه هفت جلدی «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است که آخرین اثر قلمی استاد شهید است. استاد فرصت قلمی کردن جلد ششم را نیافت و سخنرانیهای ایشان در موضوع امامت و رهبری در جلد ششم این مجموعه قرار گرفته است. @rahighemakhtoom
Hamd_004L.mp3
2.95M
🎤 سوره حمد (جلسه چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه ۴.pdf
312.8K
📋 سوره حمد (جلسه چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۲.mp3
4.37M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۲) 🎙تبیین: استاد @rahighemakhtoom
رازنماز12.mp3
3.58M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom1
⚡️چرا قرآن برخی داستان‌ها را به طور مکرر مطرح می‌کند؟ مثلاً به داستان حضرت موسی در سوره‌های مختلف پرداخته است، چرا مثل داستان حضرت یوسف در یک سوره و برای یک بار مطرح نکرده است؟ 🎇برای روشن شدن پاسخ اول باید بررسی کنیم که هدف قرآن کریم چیست؟ بعد ببینیم آیا این نوع چینش آیات متناسب با هدفش است یا خیر؟ ▪️هدف قرآن کریم صرف داستان سرایی و قصه گویی نبوده، بلکه هدف قرآن هدایت و تربیت انسان هاست، حال که هدف تربیت است، مربی وقتی بخواهد افراد را تربیت کند و یکی از ابزارهای آن نقل داستان باشد لازم نیست داستانی را از ابتدا تا آخر نقل کند، بلکه به مناسبت‌های مختلف قسمت‌هایی از این داستان را که آموزنده است نقل می‌کند و از آن نتیجه گیری می‌کند. ▪️قرآن کریم چنین کرده، چون هدفش تربیت بوده، گاهی اوقات از برخورد موسی علیه السلام با فرعون سخن می‌گوید؛ گاهی از برخورد موسی با شعیب پیامبر و ازدواجش با دختر شعیب در سوره قصص سخن می‌گوید، گاهی از بهانه جویی‌های بنی اسرائیل در سوره بقره سخن می‌گوید، و از این موارد نتیجه گیری می‌کند. ▪️به عبارت دیگر، قرآن کریم، در هر سوره ای از یک زاویه به داستان موسی و فرعون نگاه کرده، و در همان رابطه هم، نتایجی گرفته که آن نتایج متفاوت است و به مناسبت در سرنوشت مسلمان‌ها تاثیرگذار بوده است. ▪️در بخش دوم پرسش آمده چرا مثل داستان حضرت یوسف یکجا نیامده است؟ در پاسخ باید گفت: آری اکثر داستان حضرت یوسف در سوره یوسف آمده ولی این طور نیست که همه مطالب مربوط به حضرت یوسف علیه السلام در سوره یوسف آمده باشد، بلکه در سوره انعام آیه ۸۴ و سوره غافر آیه ۳۴ نیز در مورد حضرت یوسف علیه السلام سخن گفته شده است. ▪️بنابراین اولاً این طور نیست که همه مطالب مربوط به حضرت یوسف علیه السلام در یک سوره آمده باشد و از طرفی همه حوادث زندگی حضرت موسی هم در قرآن نیامده بلکه بخشی از آن آمده است. ▪️ثانیاً ممکن است که داستان حضرت یوسف یک پیوستگی خاصی داشته و قرآن کریم از آن پیوستگی نتایج ویژه ای را دنبال کرده از این رو به صورت یکجا نقل کرده. یعنی همان انگیزه هدایت و تربیت قرآن، اینجا اقتضا کرده که مطلب را به طور پیوسته نقل کند. 📚منبع: قرآن شناسی محمد علی رضایی @rahighemakhtoom
هدایت شده از گام دوم انقلاب اسلامی
⚡️انسان جاری باش نه ایستا!(۱) ▪️ انسان جاری، موجودی است تزکیه شده و تعلیم یافته؛ پالایشی از هوا ها، تعصب ها، عادت‌ها و تقلیدها و تعلیمی از احکام و قدر انسان. ▪️موجودی که با حکمت، فکرش و با موعظه، قلبش را به تسلیم رسانده. ▪️انسان جاری، انسانی است که از سطح غرایز به حد وظایف و انتخاب رسیده و محرک او در خوردن، خوابیدن، نشستن، دوست گرفتن، ازدواج، صحبت کردن و...، نه غریزه، که تکلیفش است. ▪️ کسی که در وسعت دریای دلش، سنگریزه‌ها - دنیا، نفس، خلق و شیطان - موجی ایجاد نمی کنند. ▪️این ماییم تشنه و لبریز و پر، تشنة قدرت و لبریز شهوت و پر از هوا و هوس. ▪️اما آنانی که از ایمان و عشق غیر حق رهیده و از عشق بالاتری برخوردار شده اند، و با او دیده و با او رفته اند و پر از امر او و لبریز از محبت، و تشنة خدمت به خلق اویند، این سنگ‌ها در فراخنای روحشان موجی ایجاد نمی کند هیچ، که قدرتی هم می‌سازد. پس نه فراری، که مشتاقند. ▪️انسان ذاهب، آنی است که این همه استعدادهای فردی و اجتماعی و عالی اش را به کار گِل نگماشته، به رشدی رسانده و از جهتی عالی برخوردار ساخته. انسانی است که از حضیض ذلّت بودن، به اوج وسعت شدن راه یافته و سرود زیبای «إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَی رَبِّی» سر داده. 📚برگی از کتاب «انسان جاری» نوشته مسعود پور سید آقایی
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۳.mp3
5.03M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۳) 🎙تبیین: استاد @rahighemakhtoom
تفسیر قرآن سوره حج استاد رنجبر448.mp3
12.11M
💢تفسیر سوره جلسه چهارم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
رازنماز 13.mp3
4.07M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom1
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️گامی در خودشناسی حافظ«انه» کجا رَوَم چه کنم چاره از کجا جویم‌؟ که گَشته‌ام ز غم و جورِ روزگار مَلول منِ شکستهٔ بدحال زندگی یابم در آن زمان که به تیغِ غَمَت شَوَم مَقتول خراب‌تر ز دلِ من غمِ تو جای نیافت که ساخت در دلِ تنگم قرار‌گاهِ نزول (غزل ۳۰۶) 🎇انسان وقتی به فقر وجودی خود آگاه باشد عاشق آن بی نیازمی شود و سرِ کویِ محبوب بی نیاز منزل می گزیند 🎇 آدمی به خوبی می داند که زَر و دارایی هایِ مادیِ این جهانی و قدرت و مقامِ و موقعیت و شهرت و اعتبار دنیویِ او برای نیلِ به هدف که دیدارِ دیگرباره معشوق است کارآیی ندارد و جواب نمی دهد. 🎇 و همچنین او می داند نه باب و دری برای ورود به ساحتِ کبریاییِ او وجود دارد و نه امکانِ خروج از کویِ حضرتش، چرا که هیچ جایی نیست که در حیطه‌ی اقتدار و پادشاهیِ او نباشد. 🎇آدمی که از جور و جفا و غمِ روزگار و بی مهری آدمیان ملول و دلگیر شده است به کجا رَوَد و چاره کار را از چه کسی جویا شود؟! پناهی جز «او» که وجود ندارد. 🎇گرفتاری های روزگار مادی وقتی گریبانِ انسان را می گیرد، کسی که از منظرِ نرگسِ جادو و رعنایِ خداوند به هستی می نگرد به اعتباریات دنیای گذارا التفاتی ندارد 🎇در این حال است که روزگار رویِ خوشش را از انسانی که جهان را با چشمِ جهان بین و نه جان بین نگاه می کند دریغ می دارد تا به این وسیله یادآوری کند که باید از طریقِ نرگسِ رعنا و زیبایِ او جهان را ببیند. 🎇انسانی که از ستم و نامهربانی روزگار ملول گشته است و به هر دری می زند بجز درد و محنت نصیبی نمی بَرَد و شکست خورده و بد حال می شود  آنگاه به زندگیِ حقیقی دست می یابد که علتِ اینهمه ناکامی هایِ خود را در تغییرِ نگرش به جهان و دیدن بر حسبِ نرگسِ رعنایِ خداوند بیابد و این تغییرِ نگاه حاصل نمی گردد مگر اینکه به تیغِ غمِ عشقِ حضرتش گرفتار آید، تا دلش به عشق زنده و دیده‌ی جان بین یابد. 🎇انسان آن گاه که نگاهی عاشقانه به زندگی الهی و جهان هستی داشته باشد و هم و غمش عشق به خوبی ها باشد حالِ بیرونی او نیز خوب و زندگی خواهد یافت. 🎇محبوب ماندگار دلِ عاشق را که پیش از این خرابِ غمهایِ ناشی از جفایِ روزگار بوده و به آنها خو کرده است مناسب ترین مکان برایِ نزولِ اجلاسِ غمِ اصلی و ارزشمندِ عشق می داند. پس‌ تردید نکرده و دلِ تنگِ عاشق را قرارگاهِ این غمِ جدید قرار می دهد که برطرف کنندهٔ سایرِ غم ها ست. 📝 مجال عیش سخنی صمیمانه از جنس زیست آگاهانه.لطفا با ما همراه باشید. @majaleezendegi
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۴.mp3
5.3M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۴) 🎙تبیین: استاد @rahighemakhtoom
رازنماز14.mp3
3.74M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom