eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۳۸) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(٢۸) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️زبان قرآن ▪️پاسخ به اینکه زبان قرآن کریم چیست بسیار آسان است زیرا خود قرآن به آن پاسخ داده است. آنجا که می فرماید {وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ ما هیچ پیغمبری را نفرستادیم مگر اینکه با زبان قوم خویش سخن میگوید. یعنی با زبانی که مردم می فهمند زبان گفتگو زبان تفاهم است. قرآن هم به زبان قوم نازل شده است. مساله اصلی این است که زبان تفاهم چیست؟ ▪️هر زبانی معیارها و ساختار خودش را دارد که دارای ظاهر و باطن است. چون زبان از مهمترین ویژگی های انسان است به همین دلیل زبان نیز دارای باطن است. ▪️اگر بخواهیم از مهمترین ویژگی های انسان نام ببریم قطعا ،زبان مهمترین است. ساختار همه زبان ها یکی است که میتوان از آن به عنوان ظاهر نام برد؛ وقتی شکل و ساختار اثبات شد بدون محتوا نخواهد بود محتوا نیز در شکل ظاهر می شود. استاد فرزانه دکتر غلامحسن 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎇دردها و رنج ها و آرزوهای پیامبر(ص) ⚡️ما باید ببینیم قرآن راجع به دردها رنجها و آرزوهای پیغمبر چه فرموده پیغمبر از چه چیزی رنج می برده و قهراً چه آرزوهایی داشته؟ در سوره کهف می فرماید: «فلعلك باخع نفسك على اثارهم إن لم يؤمنوا بهذا الحديث أسفا.« از این آیه میتوان فهمید که پیغمبر از چه چیزهایی رنج میبرده و آرزوهایش حول چه چیزهایی دور میزده خدا به پیغمبر میگوید تو مثل اینکه داری خودت را تلف میکنی به خاطر اینکه اینها هدایت نمی شوند و ایمان نمی آورند. تو کانه میخواهی خودکشی کنی که اینها ایمان نمی آورند پیغمبر این مقدار عنایت و آرزو داشت که مردم هدایت بشوند و از هدایت نشدن آنها رنج میبرد. ⚡️آیه دیگر: «لقد جاءكم رسول من أنفُسِكُمْ عَزيزٌ عَليهِ ما عَنتُمْ حَريص عليكم بالمؤمنين رؤوف رحیم» پیامبری از خود شما از جنس خود شما از میان خود شما به سوی شما آمده است که بدبختی های شما دردهای شما رنج های شما مشقت های شما او را رنج میدهد و وقتی که بدبختی شما را میبیند رنج میکشد. ⚡️پس اینجا قرآن نشان میدهد که رنج پیغمبر از چه چیزی است.: حریص علیکم» درباره شما حرص دارد تعبیر عجیبی است. آدمی که حرص مال دنیا پیدا میکند غیر از پول هیچ چیز دیگری نمیشناسد. قرآن میگوید این پیغمبر برای هدایت شما حرص می ورزد؛ یعنی تمام آرزوهایش در نجات دادن شما تجسم پیدا کرده« بالمؤمنین رؤوف رحیم» نسبت به مؤمنان مهربان است.مترحم است رحمت دارد. 📚آشنایی با قرآن جلد سیزدهم صفحه ۱۸۸ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی .شما هم کمک کنید👉
⚡️ریشه اختلافات در امور اعتباری ▪️ذات اقدس الهی در قرآن کریم فرمود: آنها که نیکان عالمند درباره حقایق و کمالات واقعی با هم اختلاف ندارند مثل فرشتگان. قدرت واقعاً کمال است. علم واقعاً کمال است. حیات واقعاً کمال است، جمال به معنای معنویت واقعاً کمال است عفو و گذشت واقعاً کمال است، تواضع و خضوع و بندگی در ساحت قدس خدا واقعاً کمال است؛ اینها کمالات واقعی است نه کمالات اعتباری. ▪️ فرشتگان در این کمالات واقعی با هم تفاوت دارند ولی تنازع (اختلاف و جنگ و دعوا) ندارند. با اینکه آن امور امور واقعی است با هم اختلافی ندارند ولی در بین انسانها در جوامع بشری کسانی پیدا میشوند که در امور اعتباری که کمالش واقعی نیست با هم درگیر هستند. یعنی درباره چیزی که آدم خیال می کند کمال است و کمال نیست و زود هم از انسان گرفته می شود و و بالش(درد و رنجش) به تعبیر امیر المومنین (سلام الله عليه بدون جمال و آرامش می ماند. حضرت به فرزندش فرمود :«و لتكن مسالتك فيما يبقى لك جماله و ينفی عنك وباله»© چیزی از خدا بخواه که جمالش برای تو بماند و وبالش نباشد. این کوبه ها را که معمولاً به این فرشها میکوبیدند تا آبهای او بعد از شسته شدن برود میگفتند وبیل. این عذاب کوبنده (وبیل) دارد. (وبال) را که ما میگوئیم عذاب آن کوبه سرکوب کننده را عرب (وبیل) می گوید؛ این یک سرکوبی است عذاب درونی برای آدم. فرمود :چیزی بخواه که جمال بی وبال داشته باشد درباره فرشتگان فرمود آنها درباره کمالات واقعی با هم اختلاف ندارند. ▪️انسان درباره امور اعتباری با هم اختلاف دارد آن چیزی که واقعاً کمال نیست؛ یا ریاست است یا مدیر کل بودن است یا عضویت (در انجمنی) است اینها که کمال نیست اینها سمت است اینها شغل است؛ یک روزی هست یک روزی نیست. ▪️ چیزی که جدای از جان آدم است که جمال جان نیست اینها یک امور اعتباری است وظیفه است؛ گاهی به آدم میدهند گاهی از آدم می گیرند؛ به دلیل اینکه به لایق و نالایق داده میشود چیزی که لایق و نالایق به او دسترسی دارد معلوم میشود کمال واقعی نیست اگر کمال واقعی بود که نالایق به او نمی رسید ©تحف العقول / صفحه ۷۵ - .... و لتكن مسالتك فيما يضيك مما يبقى لک جماله او ينفى عنك وباله 📚آیت الله ،تفسیر موضوعی قرآن کریم قم : ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی .شما هم کمک کنید👉
تفسیر سوره حمد جلسه 15.docx
28.5K
📋 سوره حمد (جلسه پانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سوره حمد (جلسه پانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تمامی نکته های تفسیری سوره حمد(جلد اول تفسیر تسنیم) با هشتگ قابل دسترسی است. https://eitaa.com/rahighemakhtoom/3081
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇 و آخرین سخنان امام علی (ع) با ما ☑️خدا را خدا را درباره خانه خدا تا هستید آن را خالی مگذارید زیرا اگر کعبه خلوت شود مهلت داده نمی شوید. ☑️بر شما باد به پیوستن با یکدیگر و بخشش همدیگر مبادا از هم روی گردانید و پیوند دوستی را از بین ببرید امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط میگردند آنگاه هر چه خدا را بخوانید جواب ندهد. ☑️ ای فرزندان عبد المطلب مبادا پس از من دست به خون مسلمین فرو برید و دست به کشتار بزنید و بگویید امیر مؤمنان کشته شد. بدانید جز کشنده من کسی دیگر نباید کشته شود درست بنگرید اگر من از ضربت او مردم او را تنها يك ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اعضای او را مبرید من از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنیدم که فرمود: بپرهیزید از بریدن اعضای مرده هر چند سگ دیوانه باشد». 📚نهج البلاغه نامه (۴۷) 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۹ ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇موضوع:پستی این است که شاکر نعمت نباشیم. ☑️آیه ۲۲ و ۲۳ سوره مبارک یونس خداوند آن کسی است که در دریا و خشکی شما را حرکت می دهد. ☑️چقدر زشت است که انسان ها وقتی محتاج هستن مودب می شوند ☑️آیا به انسانهای پست کمک کنیم؟ ☑️انسان پست خائن و پیمان شکن هستند. ☑️به هر مقامی برسیم نباید پدر و مادر رو فراموش کنیم. 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه ما باشید👉 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه هجدهم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
برگی از کتاب انسان جاری(۱۲/۲) ▪️از اشکالات اساسی آن است که زیر ساخت های تفکری سست باشد و بخواهیم بر روی آن ساختمان عمل را بناکنیم.(دقت کنید)! ▪️تا از سؤالات در باره ذات و صفات فارغ نشده ای، به دنبال سؤالات افعال رفتن، کاری بیهوده و آب در هاون کوبیدن است. ▪️شتاب زدگی مانع از این می‌شود که آدمی بتواند سؤالات خود را تنظیم و درست آنها را تعقیب کند. درپاسخ به این سوال که: چرا خدا ما را آفرید؟ این «چرا آفرید؟ » فعل خداست و کسی می‌تواند از فعل خدا سؤال کند که سؤالات صفات او برایش توجیه شده باشد و حکمت خدا که همان قانون رعایت رجحان هاست،برایش حل شده باشد. آیا حکمت خدا برایت توجیه شده؟ لازمه این توجیه آن است که بی نیازی خدا برایت حل شده باشد و لازمه توجیه بی نیازی آن است که علم و نامحدودی خدا پاسخ گرفته باشد. لازمه همه این‌ها هم آن است که توضیح دهیم چگونه او در ذات خود ترکیبی ندارد؟ ▪️داستان آن چوپان را شنیده ای که با یک دست به گوسفند خود علف و با دست دیگر، دنبه هایش را وزن می‌کرد و وقتی دید علف تمام شد و برّه دنبه نیاورد، دق کرد و مُرد. ▪️اما سؤال اول و این که چرا آفرید؟ مگر به قول استاد ما، آفرینش چه عیبی دارد؟ تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان‌ها و ظلم و ستم در جامعه، اینها همه عیوب آفرینش است. اما همه اینها جواب دارد. ▪️ اولاً تفاوت و تبعیض در خلقت به دلیل نیازهای متفاوت در جامعه است. ▪️ثانیاً ملاک افتخار نیست؛ چون از ما نیست! ▪️ درد و رنج در انسان‌ها به دلیل حرکت انسان هاست که نایستند و نمانند. دلت را می‌سوزانند تا دل نبندی و زیر پایت را داغ می‌کنند تا نمانی. ▪️اما ظلم و ستم در جامعه، نشانه آزادی انسان است اصلاً چرا باید ظلم را بپذیرد؟ ▪️اما عیوب نیافریدن، بخل است و منع است و احتکار. حکیمی که می‌تواند بیافریند و می‌تواند نیافریند، می‌آفریند؛ چون آفرینش رجحان دارد و ارزش در وجود است و خلقت، نه در نیستی و عدم. 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 4و5) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقا جان ای شه منتظر از منتظران چهره مپوش که دگر جان به لب از محنت هجران آمد همه گویند که مفتاح فرج صبر بود صبر نَتْوان که دگر عمر به پایان آمد https://eitaa.com/rahighemakhtoom
‏امام صادق علیه السلام‏ مَنْ قَدَّمَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ فَدَعَا لَهُمْ ثُمَّ دَعَا لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ هرکه برای چهل تن از برادران (دینی) خود دعا کند و سپس برای خود دعا کند، خدا دعای او را در حق آنان و او مستجاب کند. الخصال، ج ۲، ص: ۵۳۸ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
⚡️بر سر پیمان وفای به پیمان دستور قرآن است میفرماید ای پیغمبر اگر با مشرک هم پیمان بستی باید به پیمان خودت وفادار باشی و تا آنها پیمان را نقض نکرده اند تو نباید پیمان را نقض کنی 📚آشنایی با قرآن،جلد سوم صفحه 148 و 149 استاد شهید 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۳۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(٢٩) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️محبوب باطل ▪️ اینکه گفته شد: "حبك الشيء يعمی ویصم"، برای آن است محبت، يك حقيقت ذات اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت که محبت اند و از آن جهت که عداوت اند کارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلق بگیرند. اگر حب به يك تعلق گرفت آدم را می کند می کند، کر و کور نمیکند و اگر به يك شيء باطل تعلق گرفت آدم را کر و کور می کند. ▪️اگر آن محبوب کر و کور است حب کر و کور "يعمى ويصم*. دنیا یک چیز کر و کور است که "رأس كل خطيئة" است. سر خطرناك بودن دنیا این است که اول آدم را بالا میبرد - آدم که نمی داند کجا دارد می رود بعد از همان جا پرت میکند. ▪️سر خطرناک بودن آن این است که طوری آدم را بالا می برد که آدم نمی فهمد وقتی برد از همان جا پرت میکند. این دنیا که محبت آن "رأس كل خطيئة" است تا آدم را کر و کور نکند بالا نمی برد چون اگر آدم سمیع و بصیر باشد که حرفش را گوش نمی دهد و هر چیزی را قبول نمی کند. ▪️این به قدری جاذبه دارد که انسان را کر و کور می کند بعد وقتی کر و کور کرد و برد بالا از همان جا رها میکند سقوط محض است. حب محبوب کور آدم را کور میکند؛ حب محبوب کر آدم را کر می کند. "حب دنيا كه رأس كل خطيئة است يعمى ويصم، حب اهل دنیا هم يعمى ويصم». آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉