eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سرّ احرام 🔹 از وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) نقل شده است كه شبلي[1] را بعد از مسافرت حج ديد. به شبلي فرمود: چه كردي؟ ـ آن قصهاش معروف و مفصل است ـ او عرض كرد: من از حج برميگردم. فرمود: آيا ميقات رفتي و لباس مَخيط را (لباس دوخته را) از بَر بيرون كردي و لباس ندوخته را (لباس احرام را) در بَر كردي و غسل احرام انجام دادي و اين كارها را كردي؟ عرض كرد: آري. فرمود: اينكه لباس دوخته را از بَر گرفتي، آيا هنگام كندن لباس دوخته قصد كردي كه از لباس معصيت بيرون آمدي؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي لباس ندوخته به نام احرام در بَر كردي، آيا قصد كردي جامه طاعت در بَر مي ‌كني؟ عرض كرد: نه. فرمود: وقتي غسل احرام انجام دادي، آيا قصد كردي كه از گناهان داري شستشو مي ‌كني؟ عرض كرد: نه. من فقط لباس دوخته را كندم، لباس احرام در بَر كردم و غسل كردم [و] نيت كردم، همين! همين كه سايرين انجام مي‌دهند. فرمود: پس تو احرام نبسته اي، احرام يك سرّي دارد؛ يعني يك دستور ظاهري دارد كه آن را همه انجام مي‌دهند و يك دستور باطني دارد كه اهل سير و سلوك و كساني كه به اسرار حج آگاهند انجام مي‌دهند، اين كار يك سرّي دارد. معناي اينكه لباس دوخته را از بدن به در آوريد، يعني جامه گناه را از تن بيرون بياوريد. آن لباس گناهي را كه تا كنون خودتان تار و پودش بافتيد و بعد دوختيد و در بَر كرديد از جامه عصيان بيرون بياييد، وگرنه روح قضيه اين است كه فرقي بين لباس دوخته و ندوخته نيست، اينها علامت آن اسرار است. انسان در تمام ايام سال در لباس دوخته عبادت مي ‌كند به نام نماز، اينچنين نيست كه عبادت در لباس دوخته قبول نباشد؛ ولي در حج قبول نيست، براي اينكه مي‌خواهند اسرار حج را به انسان تفهيم كنند كه انسان يك روزي هم دارد كه با لباس ندوخته وارد آن روز مي‌ شود و آن روز مرگ است كه كفن در بَر مي ‌كند يا قيامت با همان كفن حضورو ظهور پيدا مي ‌كند. مي‌ خواهند آن مراسم را در اين مناسك اظهار كنند. اسرار قيامت را در مناسك و مراسم حج تجلّي بدهند. گفتند لباس ساده در بَر كنيد كه هرگونه فخر برطرف بشود. لباس ندوخته در بَر كنيد كه سفر مرگ در نظرتان مجسم باشد؛ مسئله مردن و قيامت در حضورتان حاضر باشد. 🔹 امام سجاد(سلام الله عليه) طبق اين نقل به شبلي فرمود: معناي كندن لباس خياطي شده و دوخته شده، يعني خدايا من ديگر لباس گناه در بَر نمي ‌كنم و از هر گناهي توبه كردم. تنها گناه نكردن مهم نيست، اطاعت كردن مهم است! لذا انسان لباس احرام بَر تن مي‌كند؛ يعني لباس ندوخته، لباس رنگ نگرفته، لباس حلال و پاك در برمي‌كند؛ يعني جامه طاعت در تن مي‌كند و معناي غسل كردن در حال احرام اين است ـ گرچه اين غسل مستحب است و واجب نيست ـ بر خلاف ترك مَخيط و ثوب پوشيدن لباس احرام كه آنها لازم است، فرمود: معناي غسل كردن اين است كه خدايا! من آن گناه ها را شستشو كردم. پس سه كار است: يكي اينكه ديگر گناه نمي‌كنم؛ دوم اينكه تصميم گرفتم هميشه مطيع باشم؛ سوم اينكه آن گناهان گذشته را الآن دارم جبران مي‌كنم، شستشو مي‌كنم. 🔅🔅🔅🔅🔅 [1] . گرچه افراد متعددي به «شبلي» ملقب بوده‌اند كه نزديكترين آنها به عصر ائمه(عليهم السلام) «ابوبكر، دُلف‌بن‌جحدر» است كه تقريباً دو قرن پس از شهادت امام سجاد(عليه السلام) به دنيا آمده و از اين رو هيچ يك از «شبلي»ها نمي‌توانند مستقيماً از امام سجاد(سلام الله عليه) روايت كنند، و نيز گرچه اين حديث به سبك و وزن سخنان مأثور از امامان معصوم(عليهم السلام) نيست و از اين رو گفته شده كه ممكن است اين روايت، سخنان بعضي از عرفا بوده كه به تدريج به امام سجاد(عليه السلام) نسبت داده شده است، ليكن در اين گونه روايات كه هماهنگ با ساير معارف بوده و يا مخالف با آنها نيست، كاستي در سند مانع استفاده از متن بلند و نوراني آنها نخواهد بود. 📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج جلسه 1 تاریخ: 1370/12/27 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅🔅🔅 « اِلـهى اَخْرِجْنى مِنْ ذُلِّ نَفْسى وَطَهِّرْنى مِــنْ شَکّـى وَشِرْکى قَبْلَ حُلُولِ رَمْسى بِکَ اَنْتَصِرُ فَانْصُرْنى وَعَلَیْکَ اَتَوَکَّلُ فَلا تَکِلْنى وَاِیّاکَ اَسْئَلُ فَلا تُخَیِّبْنى وَفى فَضْلِکَ اَرْغَبُ فَلا تَحْرِمْنى وَبِجَنابِکَ اَنْتَسِبُ فَلا تُبْعِدْنى وَبِبابِکَ اَقِفُ فَلا تَطْرُدْنى » 🍀🍀🍀 پای جبل الرّحمه یکی زمزمه بر پاست این زمزمه فریاد دل یوسف زهراست این سوز حسین است که خود بحر نجات است می سوزد و مشغول دعای عرفات است 🌿🌿🌿 سلام علیکم روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، علی الخصوص شما عزیز و ارجمند خجسته باد. التماس و دعا ارادتمند سید313 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (57) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(1) ▪ بهترين راه شناخت حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) بررسي معرّفي خداوند و رسيدگي به تعريف رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و تدبّر در تدوين شناسنامه‌ي وَلَوي آن حضرت (عليه السلام) با بَنان و بيان خود اوست، گرچه غَوص در اين دريا به مقدار همّت و درايت و رؤيت هركسي است كه جزم علمي و عزم عملي او ره توشه‌ي معرفت آن حضرت شده است. ▪ چون محدوده‌ي علم به قلمرو معلوم است و بهترين معروف در مكتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) اصول پنجگانه است، لذا شايسته است كلام نوراني آن حضرت و سنّت و سيرت وي در اين باره بازگو شود. ✅ 1. حضرت علي (عليه السلام) درباره‌ي توحيد و مبدأ شناسي از مقطع قطع علم حصولي به مشرب يقين شهودي، هجرت وسطي داشت و از مرحله‌ي «كَأنّ» به مقام برين و منيع «اَنّ» واصل شد و خداوند را نه با انديشه بلكه با شهود و نه در حدّ «كَأنّ و گويا»، بلكه در حدّ تحقيق و تكميل، به مقدار وسع مخلوق درباره‌ي معرفت خالق شناخت و چنين فرمود: أفَأعبدُ ما لا أري[نهج البلاغة، خطبه ي 179.] شگفتا: آيا مي پرستم خدايي را كه نمي بينم؟ يعني خداوند را يقيناً با شهود دل مي يابم و او را كه مشهود جان من است مي پرستم. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (58) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(2) ✅ 2. حضرت علي (عليه السلام) درباره‌ي معاد و قيام قيامت، كه حدّ اكثر ادراك و باور ديگران درباره‌ي آن از معرفت حصولي و ايمان به غيب نمي گذرد، علم شهودي و ايمان به شهادت دارد. لذا از آن جناب چنين مأثور است: لو كُشِفَ الغطاء ما ازْددْتُ يقيناً؛[ بحار الانوار، ج 40، ص 153.] 🔹 اگر پرده‌ي معاد كنار رود و قيامت قائم گردد، چيزي بر يقين من افزوده نمي شود، يعني هم اكنون اسرار آينده بدون پرده براي من مشهود است، پس ايمان آن حضرت (عليه السلام) به قيامت، از سنخ باور به شهادت است، نه از قبيل ايمان به غيب. زيرا براي وي چيزي غايب نيست. ✅ 3. سخن نغز حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) پيرامون وحي و نبوّت اين است كه رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به من فرمود: إنّك تسمعُ ما أسْمع و تَري ما أَرَي إلاّ أَنَّكَ لَسْتَ بنبىٍّ و لكنّك لوزيرٌ وإنّكَ لعلَي خيرٍ[نهج البلاغة، خطبه ي 192، بند 121.] 🔹 تمام آن چه را من مي شنوم، تو مي شنوي، و تمام آن چه را من مي بينم، تو مي بيني، تنها تمايز من و تو اين است كه من پيامبرم و تو نيستي و تو وزيري و بر مسير خير و طريق سعادت قرار داري. ▪ بنابراين، ايمان حضرت علي (عليه السلام) به نبوّت و رسالت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از سنخ ايمان به شهادت است. نه از صنف ايمان به غيب. زيرا رموز وحي و اسرار رسالت بي پرده براي آن حضرت مشهور و براي وي مشهود بود، نه در پرده تا براي او مستور و از او مهجور و غايب باشد. 🔹 تا كنون معلوم شد كه اصول سه گانه‌ي دين يعني توحيد و معاد و نبوّت براي حضرت علي (عليه السلام) مشهود بود، نه غايب، و ايمان آن حضرت به اصول مزبور، از سنخ ايمان به شهادت بود، نه باور به غيب. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 برکت ▪ راغب در مفردات مى‌گويد: اصل كلمه "بركت"، "برك" - به فتحه باء - و به معناى سينه شتر است وليكن در غير اين معنا نيز استعمال مى‌شود، از آن جمله مى‌گويند: "فلانى داراى بركه است" و "برك البعير" به معناى اين است كه شتر سينه خود را به زمين زد و چون اين معنا مستلزم يك نحو قرار گرفتن و ثابت شدن است 🔹 و به همين مناسبت آن محلى را كه مردان دلير و شجاعان لشكر موضع مى‌گيرند. "براكاء" و "بروكاء" مى‌نامند 🔹 و نيز در جايى كه حيوان از راه رفتن بازمى‌ايستد و به هيچ وجه تكان نمى‌خورد مى‌گويند: "ابتركت الدابة" 🔹 و آب انبار را نيز به همين جهت "بركه" مى‌نامند، براى اين كه آب انبار محل ثابت شدن و قرار گرفتن آب است. ▪ "بركت" ثبوت خير خداوندى است در چيزى و اگر فرموده: "لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ" براى اين بوده كه خيرات در زمين و آسمان قرار گرفته، همچنان كه آب در بركه جاى‌ مى‌گيرد و "مبارك" چيزى است كه اين خبر در آن باشد و به همين معنا است. آيه "هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ". ▪ از آنجايى كه خيرات الهى از مقام ربوبيتش به طور نامحسوس صادر مى‌شود و مقدار و عدد آن هم قابل شمردن نيست، لذا به هر چيزى كه داراى زياده غيرمحسوسى است مى‌گويند: اين چيز مبارك و داراى بركت است، 🔹 روايتى هم كه مى‌گويد: "هيچ مالى از صدقه دادن كم نمى‌شود" مقصودش همين نقصان غيرمحسوس است نه كاهش مخصوص كه بعضى از زيانكاران پنداشته و در رد آن گفته‌اند: ما ترازو مى‌گذاريم و از فلان مال، مقدارى صدقه داده سپس آن را بار ديگر مى‌سنجيم و مى‌بينيم كه به مقدار صدقه كم شده است. ▪ مراد از "تَبارَكَ اللَّهُ" اختصاص خداوند است به خيرات. 🔹 پس بنابراين، بركت به معناى خيرى است كه در چيزى مستقر گشته و لازمه آن شده باشد، 🔹 مانند بركت در نسل كه به معناى فراوانى اعقاب يا بقاى نام و دودمان است 🔹 و بركت در غذا كه به معناى سيركردن مردم بيشترى است و بركت در وقت كه به معناى گنجايش داشتن براى انجام كارى است كه آن مقدار وقت معمولاً گنجايش انجام چنان كارى را ندارد. ▪ چيزى كه هست از آنجا كه غرض از دين تنها و تنها سعادت معنوى و يا حسى منتهى به معنوى است، لذا مقصود از بركت در لسان دين آن چيزى است كه در آن خير معنوى و يا مادى منتهى به معنوى باشد، مانند آن دعايى كه ملائكه در حق حضرت ابراهيم علیه السلام كرده و گفتند: رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ كه مراد از آن، بركت معنوى مانند دين و قرب خدا و ساير خيرات گوناگون معنوى و نيز بركت حسى مانند مال و كثرت و بقاى نسل و دودمان و ساير خيرات مادى است كه برگشت آن به معنويات مى‌باشد. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 سلام علیکم روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، علی الخصوص شما عزیز و ارجمند خجسته باد. التماس و دعا ارادتمند سید313 @rahighemakhtoom
📌سرّ قربانی كردن سرّ قربانی كردن آن است كه این حنجرهٴ دیو طمع را شما ببرید و خفه ‌اش كنید، این اهرمن را بكشید، این راز قربانی كردن است! ورنه گوسفندی را كشتن و لاشه ‌اش را رها كردن و بی مصرف گذاشتن چیزی نیست، با این عمل می‌ خواهند آن معنا را تفهیم كنند. از باب تنزّل یك معقول به محسوس می‌ خواهند عملی نشان بدهند كه قربانی كردن گوسفند یعنی سر بریدن آز و طمع. 📚 سخنرانی موضوعی اسرار حج جلسه 3 تاریخ: 1370/12/29 @rahighemakhtoom
📌 زاد و راحله 🔹 عید سعید قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر(ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ ها و شما برادران و خواهران نمازگزار باایمان تبریک عرض می‌ کنیم. روایات ما دارد که این ضحایای شما مطایای شما هستند. یک بیان نورانی از امام عسکری(سلام الله علیه) است که فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»، اگر کسی بخواهد سواره برود، باید اهل نماز شب باشد. مرکَب راهوار را می‌گویند مطیه. فرمود نماز شب یک مرکَب راهواری است، اگر کسی بخواهد آنجا سواره بیاید، حتماً باید اهل نماز شب باشد. می‌ دانید مسافر تنها زاد نمی‌ خواهد، توشه یعنی غذا. اگر سفر نزدیک باشد، با همین غذا کافی است، ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ این ﴿تَزَوَّدُوا﴾؛ «زاد»، یک؛ «راحله»، دو؛ معنای آن این نیست که فقط توشه تهیه کن؛ چون راه که طولانی است، زاد بی‌ راحله ممکن نیست؛ یعنی زاد تهیه کن، یک؛ راحله تهیه کن، دو. این راه را نمی ‌شود پیاه رفت، تا چه وقت می‌ خواهیم پیاده برویم؟ مگر یک میلیارد فرسخ و دو میلیارد فرسخ است؟! 🔹 گفتند تقوا زاد است، ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. محبّت به ولای اهل بیت، راحله است که سواره آدم می‌ رود. مگر رفتن این راه طولانی میلیاردها میلیاردها فرسخ کار آسانی است که آدم با کولواره برود؟ تا راحله نداشته باشد می ‌ماند در راه. این ﴿تَزَوَّدُوا﴾ زاد در قبال راحله نیست، در صحابت راحله است؛ یعنی زاد تهیه کن، مرکَب تهیه کن. مرکَب محبّت است. زاد همین تقواست که ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾. پس: بسا سواره كه آنجا پیاده خواهد شد ٭٭٭ بسا پیاده كه آنجا سوار خواهد بود بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا امیر كه آنجا فرمانگذار خواهد بود ما اگر بخواهیم سواره برویم، راه اصلی‌ آن نماز شب است. [1] . بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [2]. سوره بقره، آیه197. 📚 سخنرانی عید قربان تاریخ: 1397/05/31 @rahighemakhtoom
▪️نگاشت7:تفسیر آیات 5 تا11 فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌ «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌ «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌ «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 ◽️نکته نگاشت تفسیری: ۱ - دسته اى از مردم، انفاقگر و اهل جود و تقوایند. (فأمّا من أعطى و اتّقى) 🔹 مراد از «إعطاء» - به قرینه مقابله با «بخل» (در آیات بعد) - انفاق مال و جود و کرم است. ۲ - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، توصیه خداوند به تمام مردم (فأمّا من أعطى و اتّقى) 🔹ذکر پاداش نیک براى این گروه (در آیات بعد)، ترغیب مردم به اعطاى مال و تقوا است. ۳ - توأم بودن انفاق و تقوا با هم، شرط ارزش مندى آنها است. (من أعطى و اتّقى) ۴ - انفاق، پرهیز از ثروت اندوزى، تزکیه خواهى، سخاوت مندى و اخلاص، از نشانه هاى تقواپیشگى است. (أعطى و اتّقى) فعل «اتّقى» در مقابل فعل «استغنى» (در آیات بعد)، قرار گرفته و نقطه مقابل استغنا (ثروت اندوزى) را «تقوا» نامیده است. 🔅🔅🔅🔅🔅 5 - دسته اى از مردم، پاداش هاى موعود الهى را تصدیق کرده، براى رسیدن به آن تلاش مى کنند. (و صدّق بالحسنى) 🔹 مراد از «الحسنى» - به قرینه فعل هاى «صدّق» و «کذّب» - پاداش هاى نیکو و وعده به آنها است; بنابراین مراد از آن، «المثوبة الحسنى» یا «العِدَة الحسنى» و نظایر آن است. جمله «صدّق بالحسنى» بیان یکى از مصداق هاى «سعى» در آیات پیشین است; از این رو شامل تصدیق عملى نیز مى شود. 6- پاداش هاى موعود خداوند، نیکو و تصدیق آن بر همگان لازم است. (و صدّق بالحسنى) 🔹کلمه «حسنى» یا مصدر است (مانند «رجعى») و یا مؤنث «أحسن» است. در صورت اول معناى تفضیلى نخواهد داشت; بلکه با تأویل به مشتق، معناى «حَسَن» دارد. وصف «الحسنى» خود نشانگر مطلوب بودن تصدیق آن است و وعده به فرجام راحت (در آیه بعد) نیز بر سزاوار بودن تصدیق، تأکید کرده است. 7 - سخاوت مندى، انفاق و تقواپیشگى، نشانه پذیرش وعده هاى خداوند و باور داشتن پاداش هاى الهى است. (فأمّا من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى) 🔹عطف این آیه بر آیه قبل، عطف سبب بر مسبب و یا عکس آن است و در هر صورت، برداشت بالا استفاده مى شود. 8 - وجود زمینه بهره مندى از پاداش هاى نیکوى الهى، براى سخاوتمندان و تقواپیشگان (من أعطى و اتّقى . و صدّق بالحسنى) 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (59) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(3) ✅ 4. عدل الاهي، كه بر اساس حسن و قبح عقلي از اوصاف فعلي پروردگار و مورد پذيرش و پرورش مذهب اماميه است، نه تنها در كلام علوي(عليه السلام) متبلور است، بلكه در تمام هستي حضرت علي (عليه السلام) متجلّي است 🔹 و آن حضرت، آيت كبراي عدل خداست؛ به طوري كه مي توان اميرالمؤمنين (عليه السلام) را عدل متمثّل دانست و بارزترين صبغه‌ي عدل علوي برائت وي از هوا و نزاهت او از هوس است كه اولين عنصر محوري عدالت محسوب مي شود. 🔹 چنانكه آن حضرت (عليه السلام) فرمود: «قد أَلزَمَ نفْسَه العدلَ، فكان أوّلَ عَدْلهِ نَفى الهوي عن نفسه»[ نهج البلاغة، خطبه ي 87. ] ، پرهيزكار، عدل را بر خود لازم كرد. ▪ پس، نخستين مرحله‌ي عدالت فرد متّقي، دور كردن هوا از محدوده‌ي هستي خويش است و چون آن حضرت قُدْوه‌ي متقيان است، عدل را به عنوان فصل مقوم هويّت خويش قرار داد به طوري كه عدالت براي آن حضرت (عليه السلام) از حدّ ملكه‌ي نفساني بودن گذشت و به مرحله‌ي برين فصل مقوّم شدن رسيد، 🔹 چنان كه مقصود از عدل علوي همان رتبه والاي عصمت است نه عدل مصطلح؛ همان طوري كه منظور از عدل الاهي همان مرحله‌ي قاصيه‌ي عصمت است، نه عدل اصطلاحي. 🔹 با اين تحليل، معلوم مي شود كه ايمان اميرالمؤمنين (عليه السلام) به عدل خدا از سنخ ايمان به شهادت است، نه از قبيل باور به غيب. زيرا عدل الاهي مشهود علي (عليه السلام) است، نه مستور و غايب. 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ 5. امامت كه اصل پنجم به شمار مي آيد و گذشته از رهبري ملكوتي و هدايت باطني نفوس و اخلاق و اعمال بشر، زعامت مُلكي و سياست جامعه‌ي انساني را در تمام ابعاد زندگي بر عهده دارد، با وجود علي (عليه السلام) تحقق يافت و در سنّت و سيرت و سريرت آن حضرت (عليه السلام) متجلّي شد. 🔹 اميرالمؤمنين (عليه السلام) نه تنها حقيقت امامت را با علم شهودي شناخت، بلكه به آن نايل آمد و در وجود عيني غير از شهود علمي، متن امامت را يافت، لذا با نبوّت از اين جهت فرق دارد. زيرا نبوّت، فقط مشهود آن حضرت (عليه السلام) بود. 🔹 چنانكه فرمود: أري نور الوحى و الرسالة و أشمُّ ريح النبوّة[نهج البلاغة، خطبه ي 192. ] ولي امامت، گذشته از آن كه مشهود وي بود، مورد وجدان و يافت عيني او نيز قرار گرفت. 🔹 لذا ايمان وي به اصل پنجم، از بارزترين مصداق ايمان به شهادت است، نه ايمان به غيب. پس آن چه در اين معارف و مآثر نسبت به ديگران غيب است، براي آن حضرت (عليه السلام) از سنخ شهادت خواهد بود. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 بررسی مفهوم برکت ✳ معناى بركت مانند امور نسبى به اختلاف اغراض مختلف مى‌شود، چون خيريت هر چيزى به حسب آن غرضى است كه متعلق به آن مى‌شود، مثلاً طعامى كه انسان مى‌خورد بعضى غرضشان از خوردن آن سير شدن است و بعضى غرضشان از خوردن آن تنها حفظ سلامت است، چون غذاى مورد نظرشان را در ميان همه غذاها نسبت به مزاج خود سالم‌تر تشخيص داده، بعضى ديگر غذايى را كه مى‌خورند منظورشان استشفاء به آن و بهبودى‌ كسالتى است كه دارند، بعضى ديگر نظرشان از فلان غذا تحصيل نورانيتى است در باطن كه بدان وسيله بهتر بتوانند خداى را عبادت كنند، پس وقتى عمل واحدى چند جور غرض متعلق به آن مى‌شود بركت در آن نيز معنايش مختلف مى‌گردد ولى جامع همه آن معانى اين است كه خداوند خير منظور را با تسبيب اسباب و رفع موانع در آن غذا قرار داده و در نتيجه غرض از آن حاصل گردد. ✳ پس نبايد پنداشت كه نزول بركت الهى بر چيزى منافات با عمل ساير عوامل دارد زيرا همان طورى كه در ابحاث قبلى گذرانديم معناى اين كه خداوند اراده كرده كه فلان چيز داراى بركت و خيركثير باشد، اين نيست كه اثر اسباب و علل مقتضى را ابطال كند، براى اين كه اراده خداوند سببى است در طول ساير علل و اسباب نه در عرض آن، مثلا اگر مى‌گوييم: 🔹 خداوند فلان طعام را بركت داده معنايش اين نيست كه علل و اسبابى را كه در آن طعام و در مزاج خورنده آن است همه را ابطال كرده و اثر شفا و يا نورانيت را از پيش خود در آن قرار داده، بلكه معنايش اين است كه اسباب مختلفى را كه در اين ميان است طورى رديف كرده و ترتيب داده كه همان اسباب نتيجه مطلوب را از خوردن آن غذا بدست مى‌دهند و يا باعث مى‌شود كه فلان مال ضايع نمى‌گردد و يا دزد آن را به سرقت نمى‌برد - دقت فرمائيد - 🔹 لفظ بركت از الفاظى است كه در لسان دين بسيار استعمال شده است، از آن جمله در آيات قرآنى و همچنين در موارد بسيارى در اخبار و احاديث و نيز در تورات و انجيل در مواردى كه عطيه‌هاى الهى را به انبياء و همچنين عطيه كهنه را به ديگران نقل مى‌كند اين لغت بسيار بكار رفته، بلكه در تورات بركت را مانند سنتى جارى گرفته است. 🔹 از آنچه گذشت بطلان رأى منكرين بركت به خوبى روشن گرديد، ادعاى آنان - به طورى كه قبلاً از راغب نقل كرديم - اين بود كه اثرى كه اسباب طبيعى در اشياء باقى مى‌گذارد جايى براى اثر كردن هيچ سبب ديگر نمى‌گذارد و خلاصه چيزى به نام بركت و يا به هر اسم ديگرى نيست كه اثر اسباب طبيعى را در اشيا باطل كرده و خود در آن اثر كند. 🔹 غافل از اين كه سببيت خداى تعالى و بركت او در طول ساير اسباب است نه در عرض آن تا كار تاثير آن به مزاحمت با ساير اسباب و ابطال آثار آنها بكشد. 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (60) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(4) ▪ وحدت ملّي و وفاق همگاني از بهترين ره آورد وحي الاهي است، قرآن كريم گذشته از جنبه‌ي اثباتي وحدت و امر به اعتصام به حبل متين خدا، يعني اسلام كه در قرآن و عترت متبلور است، از جنبه‌ي منفي وحدت و آثار زيانبار اختلاف نيز سخن گفته است. ▪ كلام خدا درباره‌ي ترغيب به وفاق ملّي چنين است: (و اعتصموا بحبل اللّه جميعاً و لاتفرّقوا و اذكروا نعمتَ اللّه عليكم إذ كنتم أعداءً فألّف بين قلوبكم فأصْبحتم بنعمته إخواناً...).[ سوره ي آل عمران، آيه ي 103. ] و سخن خدا درباره‌ي تحذير از اختلاف و تخويف از مخالفت و ترهيب از تفرّق چنين است: (...تَحسبهُم جميعاً و قلُوبُهم شتّي ذلك بأنّهم قوم لايعقلون)[ سوره ي حشر، آيه ي 14. ] در آيه‌ي مزبور اختلاف ملّتي كه اصول ارزشي مشترك دارند، نشانه‌ي بي عقلي آن ها محسوب شده، پس علامت خرد ورزي يك امّت در اتحاد آنان متجلّي است. ▪ حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) كه همتاي قرآن كريم است، در دو محور اصلي مزبور چونان وحي الاهي سخن مي گويد. زيرا قرآن كريم 🔹 اولاً از گزند اختلاف مصون است؛ (...ولو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه إختلافاً كثيراً).[ سوره ي نساء، آيه ي 82. ] 🔹 ثانياً امّت اسلامي را از آسيب تشتّت حفظ كرده است. ▪ حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز اولاً از لوَثْ هر گونه تفرقه و رَوْث هر گونه مخالفت ملّي مطهّر بود و هماره در مسير وفاق همگاني گام برمي داشت. لذا در نامه اي به ابو موساي اشعري چنين مرقوم فرمود: «و ليس رجل فاعلم أَحْرصَ علي جماعة أُمّة محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) وأُلْفتها منّى، أبتغى بذلك حُسنَ الثواب و كَرمَ المآب»[ نهج البلاغة، نامه ي 78. ] ؛ بدان كه هيچ كس چون من، به اتحاد و اجتماع و ائتلاف امّت اسلامي حريص نيست، من در اين آزمندي پاداش نيك و فرجام كريمانه را از خداوند درخواست دارم. 🔹 ثالثاً خطر تفرقه را انذار و تحذير مي فرمود: فإيّاكم والتلوّن فى دين اللّه فإنّ جماعة فيما تَكْرَهون من الحقِّ خيرٌ من فرقةٍ فيما تُحبّون مِنَ الباطل و اِنّ اللّه سبحانه لم يُعطِ أحداً بفُرقَةٍ خيراً، ممّنْ مضي و لا ممّن بقى.[ نهج البلاغة، خطبه ي 176، بند 34.] 🔹 از رنگ بازي در دين خدا بر حذر باشيد. زيرا اتحاد در مسير حقّ، هرچند به آن مايل نباشيد، بهتر از اختلاف در راه باطلي است كه به آن علاقمنديد، خداي سبحان به هيچ كس، از گذشته و حال و آينده، در اثر تفرقه خيري نداد. و نخواهد بخشيد. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (61) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(5) 🔹 حضرت علي (عليه السلام) از آن لحاظ كه عِدل قرآن حكيم است، منشأ اتحاد را عقل مداري و مبدأ اختلاف را هوا محوري مي داند. همان طوري كه قرآن كريم بي خردي را مايه‌ي پراكندگي مي داند، 🔹 اميرالمؤمنين (عليه السلام) نابخردي و زشتي و پلشتي دل را پايه‌ي تفرقه مي داند و در اين باره چنين مي فرمايد: وإنما أنتم إخوانٌ علي دين الله، ما فَرّق بَينكم إلّا خُبْثُ السّرائر و سوءُ الضَمائر.[ همان، خطبه ي 113، بند 7.]شما به استناد كلام خدا؛ (إنّما المؤمنون اخوةٌ)[ سوره ي حجرات، آيه ي 10.] برادران ديني يكديگريد. چيزي جز سريره‌ي پليد و ضمير زشت، سبب اختلاف شما نخواهد بود؛ يعني بيگانه اگر بخواهد تفرقه بيندازد و حكومت كند، فقط از فساد درون شما مدد مي جويد و در صورت صلاح و فلاح دل هاي شما هرگز مجالي براي ايجاد شكاف در بنيان مرصوص نظام اسلامي حاصل نخواهد شد. 🔹 با اين تحليل، معناي آن چه از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است، روشن مي شود: «الجماعةُ رحمةٌ، و الفرقة عذابٌ».[ جامع صغير، ج 1، ص 144.] جمع كن خود را جماعت رحمت است تا توانم با تو گفتن آن چه هست [مثنوي مولوي، دفتر چهارم، بيت 3294.] رازگويان با زبان و بي زبان الجماعة رحمه را تأويل دان [همان، دفتر ششم، بيت 2636.] ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
▪نگاشت8:تفسیر آیات 7 تا11 فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌ «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 ◽نکته نگاشت تفسیری: ✅ ۱ - خداوند، اهل سخاوت و تقوا و تصدیق کنندگان پاداش هاى موعود را، براى انجام دادن کارهاى خیر، آماده و توانا مى سازد. (فسنیسّره للیسرى) 🔹 فعل «یسّر»; یعنى، آسان ساخت و توفیق داد . «یسرى» به معناى سهل تر و آسان تر است. تغییر عبارت از «سنیسّر له الیسرى» به «سنیسّره للیسرى» بیانگر آن است که خداوند، وعده ایجاد تحولاتى را در درون شخص مى دهد تا با سهولت، پذیراى آسان ترین شریعت ها گردد. ✅ ۲ - انفاق، تقوا و ایمان به وعده هاى خداوند، فراهم سازنده زمینه براى دستیابى به آینده اى آسوده و راحت (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى) حرف «سین» در «سنیسّره»، براى تأکید است و بعید نیست که براى استقبال و ناظر به این باشد که رسیدن به این نتیجه، نیازمند گذشت زمان و تکرار اعمالى است که آیات پیشین، بیانگر آن بود. 🔹 ۳ - انفاق گرانِ متقى و مؤمن، داراى آخرتى سرشار از آسایش (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى) ۴ - اسلام، آسان ترین شریعت و به دور از تکالیف دشوار و مشقّت بار (فسنیسّره للیسرى) آ ۵ - توفیق انسان در انجام دادن تکالیف دینى، نیازمندِ امدادهاى ویژه خداوند (فسنیسّره للیسرى) ۶ - سخاوت مندى، انفاق، تقواپیشگى و تصدیق وعده هاى الهى، زمینه ساز امدادهاى ویژه خداوند و مایه نشاط انسان در انجام دادن تکالیف دینى است. (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى) ۷ - دستیابى انسان به فرجام آسوده و راحت، در گرو کردار او است. (فأمّا من أعطى ... فسنیسّره للیسرى) 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
▪نگاشت9:تفسیر آیات 8 تا11 وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌ «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‌ «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌ «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11» «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‌نياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود. «10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايى‌اش براى او كارساز نخواهد بود. 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - دسته اى از مردم، از صرف اموال خود در موارد لازم، بخل ورزیده و همواره درصدد ثروت اندوزى و غنى ساختن خویش اند. (و أمّا من بخل و استغنى) 🔹 «بخل»; یعنى، دور نگه داشتن اندوخته ها، از مصارفى که منع آنها از آن شایسته نیست ✅ ۲ - حالت بخل ورزى و ثروت اندوزى، ناپسند و نقطه مقابل تقوا است. (فأمّا من أعطى و اتّقى ... و أمّا من بخل و استغنى) 🔹 صاحب «العین» گفته است: فعل «استغنى»، به معناى «به ثروت رسید» است. براساس این معنا، «استغناء»; یعنى، ثروت اندوزى و باب استفعال بودن آن، بر مبالغه در ثروت مندى دلالت دارد. ✅ ۳ - اعتماد به اموال خویش و احساس بى نیازى در برابر پاداش هاى موعودِ خداوند، خصلتى نکوهیده است. (و صدّق بالحسنى ... فأمّا من ... استغنى) ✅ ۴ - احساس بى نیازى از پاداش هاى موعود خداوند، زمینه بخل ورزى و ترک انفاق (فأمّا من أعطى ... و أمّا من بخل و استغنى) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - گروهى از مردم، پاداش هاى موعود خداوند را دروغ پنداشته و وعده هاى الهى را تکذیب مى کنند. (و کذّب بالحسنى) ✅ 6 - پاداش هاى موعود الهى، نیکو و تکذیب آن ناروا است. (و کذّب بالحسنى) 🔹 معناى کلمه «الحسنى» (زیباتر)، در خود تمجید و مطلوبیت را گنجانده است. بنابراین وصفى است که خود بیانگر نامطلوب بودن تکذیب آن است و تهدید به فرجام دشوار (در آیه بعد) نیز بر ناروا بودن آن تأکید کرده است. ✅ 7 - بخل ورزى، ترک انفاق و احساس بى نیازى از پاداش هاى الهى، نشانه بى اعتمادى به وعده هاى خداوند است. (و أمّا من بخل و استغنى و کذّب بالحسنى) ✅ 8- وجود زمینه محرومیت از پاداش هاى نیکوى الهى، براى بخیلان و زراندوزان (و أمّا من بخل و استغنى . و کذّب بالحسنى) 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نداشتن منبع, مهم‌ترين معضل قوانين بشري و عالمانه نبودن آن ✳ اينكه بارها به عرضتان رسيد اين حقوق سازمان ملل صبغهٴ علمي ندارد به هيچ وجه عالمانه نوشته نشده براي همين است براي اينكه در همه جا اين‌طور است كه يك مواد حقوقي داريم يك مباني حقوقي داريم يك منابع حقوقي; 🔹 سازمان ملل منشورات آنها ساير مراكز بين‌المللي اينها اين عنصر سوم را ندارند يعني منبع ندارند مواد حقوقي مثل آنچه مجلس هر كشور تصويب مي‌كند ماده‌هايي است كه قابل اجراست اين ماده‌ها را از يك مباني مي‌گيرند كه قانون اساسي آنها آن مباني را دارد اين مباني بسياري از اينها مورد اشتراك است مثل حريت, استقلال, امنيت, امانت, زندگي مسالمت‌آميز, محيط زيست سالم و مواسات, عدم دخالت در امور ديگري اينها مباني است و كليدواژه همه اينها عدل است همه اينها بايد به عدل برگردد… 🔹 عدل يك مفهوم شفاف و روشني دارد كه از هر كه بپرسي عدل چيست معنايش را مي‌داند عدل «وضع كلّ شيء في موضعه» يعني هر چيزي را در جاي خودش بگذاريم اينجا هم درست است اما جاي اشيا كجاست جاي اشخاص كجاست تمام اشكال اين است كه اينها جاي اشيا را نمي‌دانند جاي اشخاص را نمي‌دانند خب جاي اشيا و اشخاص را اشياآفرين مي‌داند اشخاص‌آفرين مي‌داند آيا جاي زن و مرد يكي است آيا در ميراث جاي پسر و دختر يكي است آيا ديه همه يكي است اينكه عدل «وضع كلّ شيء في موضعه» هر چيزي را در جاي خود قرار بدهيم جاي اشيا كجاست جاي اشخاص كجاست اينها ناچارند از رسوبات خودشان, رسومات خودشان, عادات خودشان, آداب خودشان, فرهنگ خودشان, فكر خودشان بفهمند 🔹 اما خداي سبحان مي‌فرمايد شما كه نمي‌دانيد جاي اينها كجاست ﴿لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً﴾ منبع وحياني لازم است تا اين مباني از آنها استنباط بشود تا پشتوانه موادّ حقوقي باشد اينها مواد را از مباني مي‌گيرند مباني‌شان منقطع‌الأول است چون مبنا به منبع نمي‌رسد لذا حقوقي كه سازمان ملل دارد فاقد صبغه علمي است. 🔹 تنها قانوني مي‌تواند عالمانه باشد كه هم منبع داشته باشد هم مبنا داشته باشد هم ماده حقوقي و آن قانون الهي است خداي سبحان انسان را آفريد جهان را آفريد رابطه انسان و جهان را آفريد و از جهان باخبر است از انسان باخبر است از گذشته و حال و آينده او باخبر است. 📺 تفسیر سوره روم جلسه13 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم در معرفی کانال قرآنی رحیق ما را در این مسئولیت خطیر یاری فرمایید 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 فراتر از شق القمر 🔹 وجود مبارك حضرت كه ظهور كند، می گویند دین جدید كه می‌آورد، مردم خیال می ‌كنند كه دین جدید است؛ یعنی این چیزی كه متروك شده بود و عمل نمی ‌شد الآن عمل می ‌شود، چه معجزه ‌ای وجود مبارك حضرت دارد که از هر شق القمری بالاتر است، واقعاً آدم متحیر می ‌ماند؛ البته با عنایت الهی است، دست بی¬ دستی خداست، دست وجود مبارك حضرت است «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»؛[1] عقل مردم بالا می‌ آید. الآن اگر حضرت ظهور بكند كه هفت میلیارد بشر روی زمین زندگی می ‌كنند؛ اداره هفت میلیارد آدم با فرهنگ و عاقل سخت نیست، مخصوصاً 313 شاگرد هم مثل امام داشته باشد، با كشتن كه حضرت جهان را اصلاح نمی‌ كند! اداره كردن مردم عاقل سخت نیست، عاقل كردن مردم معجزه می‌ خواهد! اگر وجود مبارك حضرت ظهور كرد و با آن معجزه عقل مردم را كامل بكند، این هنر است. 🔹 الآن همه ما كه در ایران زندگی می ‌كنیم همه ما اهل نماز شب باشیم، وارسته باشیم، عادل باشیم در حد شیخ انصاری باشیم، این كافی نیست كه حالا پس ¬فردا حضرت ظهور بكند، برای اینكه ما یك صدمیم، یك صدم ـ یعنی یك صدم ـ جهان هفت میلیارد بشر دارد، ما هفتاد میلیونیم، یك صدمیم حالا یك صدم شده اصلاح، مگر با یك صدم گل، بهار می ‌شود؟! بنابراین حضرت كه ظهور كرد كل جهان می‌ شود عاقل، مگر شذوذی. این بیاناتی كه در كلمات ائمه(علیهم السلام) هست با آن احكام فقهی این كافی است آدم را مدینه فاضله بكند، آن وقت در مدینه فاضله، پیدا شدن افرادی مثل اویس قرن هم سخت نیست، چون هم غذای حلال هست، هم فضا فضای طیب و طاهر است. 🔹 در این زیارت وارث و امثال وارث می ‌گویند سرزمینی كه شهدا آرمیده ‌اند سرزمین طیب و طاهر است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»،[2] این صغرای قیاس، كبرای قیاس هم در قرآن كریم هست كه ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾.[3] اگر سرزمینی طیب و طاهر شد پیدایش اویس قرن سخت نیست ـ آن غذاهای حلال، آن نفس های حلال ـ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ وَ فُزْتُمْ فَوْزا عَظِیما فَیَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ مَعَکُم». اگر سرزمینی طیب شد صغرا می ‌شود برای كبرایی كه در قرآن كریم فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ نباتش هم این است. انسان های طیب و طاهر نبات خوب این سرزمین ‌اند، چون در آیه دیگر فرمود: ﴿وَ اللّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتاً﴾؛[4] ما هم نباتاتی هستیم كه از سرزمین طیب و طاهر ذات اقدس الهی ما را درآورد. [1] . الکافی(ط – الاسلامیه)، ج 1، ص 25. [2] . بحار الانوار، ج 98، ص 200؛ مصباح المتهجّد، ص 722، (زیارت امام حسین(ع)). [3] . سورهٴ اعراف، آیهٴ 58. [4] . سورهٴ نوح، آیهٴ 17. 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 64 تاریخ: 1388/12/12 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 تبيين هنر اسلامي به عنوان نمونه‌اي از تحول در علوم انساني ✳ يك وقت است هنر، سينما يا فيلم است كه از حس به خيال و از خيال به حس دور باطلي دارد اين هرگز هنر اسلامي نخواهد شد اين يك سرگرمي است اين هنر نازل است يك وقت است نه, يك هنرمند تحصيل‌ كرده يك معقولات عاليه دارد *يك*اين معقولات را هنرمندانه در محدوده متخيّله خود نازل مي‌كند *دو*متخيّله هيچ ارتباطي به قوّه خيال ندارد در حوزه متخيّله اين را كارگرداني مي‌كند وقتي در حوزه متخيّله كارگرداني شد خروجي‌اش را به عالَم خيال مي‌دهد عالم خيال گردگيري مي‌كند صاف مي‌كند شفاف مي‌كند به حس مي‌دهد اين مي‌شود هنر اسلامي كه حقيقتي را انسان نازل مي‌كند و اين مي‌شود متنزِّل يك وقت است كه حرف, حرف نازل است 🔹 نظير آنچه شما در ديوان منوچهري دامغاني و امثال ذلك مي‌بينيد اين يك هنر است ادبيات است كمتر كسي مثل ايشان بتواند بهاريه بياورد شما ببينيد چندين درخت را چندين ميوه را چندين برگ را چندين طعم را چندين خواننده را و بلبل‌ها را رديف مي‌كند در يك شعر انسان متحيّر مي‌شود اما همه‌اش از باغ گرفته شده اين شعرِ نازل است. 🔹 اما وقتي به سراغ غزل حافظ مي‌رويد مي‌بينيد اين متنزّل است از جاي ديگر آمده اين مي‌گويد «دوش ديدم كه ملائك در ميخانه زدند» از ديشبش خبر مي‌دهد از فرشته خبر مي‌دهد از درِ ميخانه خبر مي‌دهد آن ميخانه‌اي كه در بهشت فرمود: ﴿أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ﴾از آنجا خبر مي‌دهد هنرمندانه آن معقول را به متخيّله مي‌آورد بازسازي مي‌كند از متخيّله به خيال مي‌دهد از خيال به حس مي‌دهد مي‌شود «دوش ديدم كه ملائكه درِ ميخانه زدند» اين مي‌شود هنرِ متنزّل ... 🔹 اگر سينما بخواهد اسلامي بشود فيلم بخواهد اسلامي بشود بخواهد عقلي بشود سازنده بشود كه شدني است اول بايد آن معارف را يك هنرمند بداند كه چيست, انسان از كجا آمده به كجا مي‌رود چه بايد بكند و اگر متخيّله قوي ندارد وارد اين كار نشود و اگر خيال سازنده ندارد وارد اين حوزه نشود و اگر متخيّله قوي دارد و خيال قوي دارد لكن حسّ بازيگري خوبي ندارد وارد نشود اين سه حس بايد خيلي فعال و شاداب باشد متخيّله همان است كه تركيب مي‌كند تجزيه مي‌كند چون ما قوّه‌اي داريم به نام خيال كه صورت‌ها را درك مي‌كند قوّه‌اي داريم به نام واهمه كه معنا را درك مي‌كند قوّه‌اي داريم به نام متخيّله كه در هسته مركزي اينها قرار دارد صورت را از خيال مي‌گيرد معنا را از واهمه مي‌گيرد اينها را به هم دوخت و دوز مي‌كند انسان ده‌ سر درست مي‌كند انسان بي‌سر درست مي‌كند اينها كار متخيّله است نه كار قوّه خيال اين كاريكاتورها براي قوّه متخيّله است نه قوّه خيال بعد خروجي‌اش را مي‌دهد به خيال بعد مي‌دهد به عالَم حس. 📢 جلسه تفسیر سوره روم جلسه14 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (62) 🔅🔅🔅🔅 📌 بهترین راه شناخت ولایت علوی(6) ▪ امنيّت ملّي از عناصر محوري اهداف حكومت اسلامي است، لذا غارت دوران جاهلي به امنيّت و نيز استئثار بدَوي به تمدّن ايثار تبديل شد. حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) هدف مبارزه عليه طغيان جاهلي را استقرار امنيّت مناطق مسكوني و احساس ايمني مردم مظلوم دانست و در اين باره چنين فرمود: «اللّهم انّك تَعلمُ أنه لم يكن الّذي كان منّا، منافسةً في سلطانٍ و لا التماسَ شي ءٍ من فُضُولِ الحُطام و لكن لِنَرِد المعالم من دينك و نُظْهِرَ الاصلاحَ في بلادك فيأمنَ المظلومون من عبادك و تُقامَ المُعَطّلة من حدودك...».[ نهج البلاغة خطبه ي 131، بند 3 ـ 2.] 🔹 خدايا تو ميداني هيچ يك از قيام و اقدام مبارزاتي ما براي علاقه به كشورگشايي و سلطه بر مردم نبود و نيز براي جلب متاع پست و از بين رفتني دنيا نبوده است، بلكه براي برگرداندن سنّت ها و نشانه هاي فراموش شده‌ي ديني از يك سو و اصلاح در سرزمين زندگي مردم از سوي ديگر بود تا مظلومان احساس امنيّت نمايند و حدود تعطيل شده ي الاهي اقامه شود. 🔹 اكنون كه گوشه اي از هويّت غيرقابل اكتناه علوي در اصول پنجگانه مذهب و در برخي از اركان مهم اداره‌ي جامعه‌ي متمدّن كه تمدّن او عين تديّن اوست، روشن شد، به خوبي مي توان آن حديث معروف نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) را با قبول كامل تلقّي كرد؛ «علىّ مع الحق و الحقّ مع على، يدور حيثما دار»[ بحار الانوار، ج 10، ص 451.] ؛ 🔹يعني سيرت علوي در مدار حق دور مي زند و هرگز از اين دائره بيرون نخواهد بود، چون حقيقتْ مشهود علي (عليه السلام) بوده است. لذا وي در شناخت حق هيچ ترديدي نداشت. چه اين كه فرمود: «ما شَككتُ فِي الحقِّ مُذ أُرِيتُهُ»[ نهج البلاغة، خطبه ي 4، بند 5.] 🔹 از آن لحظه كه حق به من ارائه شد، هرگز در آن شك ننمودم. هرگاه ديگران خواستند بفهمند حق در چيست و با كيست، لازم است سنّت علوي و شخصيّت ملكوتي حضرت علي (عليه السلام) را به خوبي بشناسند، در اين حال حق مداري علي (عليه السلام) در مقام ثبوت و علي محوري حق در مقام اثبات معلوم خواهد شد. ادامه دارد.... 🔅🔅🔅 پیام غدیر را با انتشار سخنان حکمت آمیز غدیریان به تشنگان چشمه زلال حقیقت برسانیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی ▪️ برای اینکه از محبت به مودت اهل بیت علیهم السلام برسیم به ما دستوراتی داده اند از جمله اینکه فرمودند تا آنجا که میتوانید عالم بشوید، اما علم خود نردبانی است که باید از آن بالا رفت و به عقل رسید. 🔸 عاقل را حضرت معرفی کرد و فرمود عاقل کسی است که «مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ» در نتیجه علم وسیله است و نه هدف. علم وسیله رسیدن به عقل است و غیر عالم کسی قدرت عاقل شدن ندارد، عقل مجموع علم و عمل است و رسیدن به این مرحله وظیفه ماست که به لطف الهی و به برکت مجاهدت امام و خونهای پاک شهدا زمینه بیش از هر زمان دیگر برای ما فراهم است. @rahighemakhtoom