eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
moredi_3587 p2.pdf
189.3K
جلسه درس استاد آملی در تاریخ 23-8- 98 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
moredi_3587 s.mp3
5.23M
📌 جلسه درس استاد آملی در تاریخ 23-8- 98 زمان::28/42دقیقه 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عشق الهی 🔹 ما یک سلسله احکام فقهی داریم، یک سلسله حقوق داریم، یک سلسله اخلاق داریم و یک سلسله هم عشق و محبّت داریم. حیف این روایت نورانی که به دست ارازل افتاد و عظمت خودش را از دست داد! در جلد دوم کافی حتماً این روایت را نگاه کنید، وجود مبارک امام می ‌فرماید به اینکه «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ»،[1] عبادت برای همه است! فرض کنید انسان پسری دارد یا دوستی دارد که چند سال اسیر بود و حالا آمد، چگونه او را در بغل می ‌گیرد؟ حضرت در این روایتی که در جلد دوم کافی هست فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا»؛ معانقه می ‌کند، با نماز دست به گردن می‌ شود، نماز را دوست دارد. این کلمه نورانی به دست ارازل افتاد و به این سبک در آمد. آن وقت ائمه بعدی (علیهم السلام) آنها گفتند قلبی که خالی از محبّت خدا باشد او را خدا به عشق زمینی گرفتار می‌ کند،[2] این روایت بعداً آمده است. 🔹 آن طوری که عشق، محبّت و دوستی پرواز می ‌دهد در درس و بحث آن پرواز نیست، درس و بحث بهشت می‌ آورد، بله بهشت می ‌آورد؛ اما پرواز بدهد نیست، آن محبّت است که پرواز می‌ آورد. این محبّت است که أجر رسالت قرار گرفته است. مودّت بالاتر از محبّت است ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾،[3] این مودّت است که أجر رسالت قرار گرفته است. «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»، با تمام وجود با نماز دست به گردن است. ما وقتی دوستان خود را می ‌بینیم چکار می ‌کنیم؟ معانقه می ‌کنیم. این معانقه یعنی «عنق» به «عنق». فرمود اینها با نماز معانقه می ‌کنند، دست به گردن هستند. مردم متّقی این گونه هستند. 📚 درس خارج فقه ـ نکاح جلسه 417 تاریخ: 1397/11/02 📝 پی نوشت: [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص83. [2]. الأمالی( للصدوق)، ص668؛ «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْعِشْقِ قَالَ قُلُوبٌ‏ خَلَتْ‏ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَیرِهِ». [3]. سوره شوری، آیه23. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت4:بررسی کلی تفسیر آیات سوره الناس ▫ در قرآن، بيش از 300 مرتبه كلمه «قل» آمده كه بسيارى از آنها فرمان خداوند به پيامبر است و در پاسخ مخالفان يا موافقان مى باشد. كلمه «وسواس» هم به معناى موجود وسوسه گر مى آيد و هم به معناى وسوسه و خطورات و افكار ناروا، ولى در اينجا به معناى وسوسه گر است. گفتنِ كلمه «اعوذ» براى نجات از خطرات كافى نيست، بلكه بايد در عمل نيز از عوامل خطرساز دورى كرد. وگرنه خانه را در مسير سيل ساختن و نوشتن «اعوذ باللّه من السّيل» بر سر در خانه به منزله مسخره است. كسى كه مى گويد: «اعوذ باللّه»، بايد در عمل نيز از سرچشمه هاى فساد دورى كند. ▫ اول چيزى كه محسوس انسان است، رشد و تكامل و تربيت اوست، «ربّ النّاس» بعد سياست و تدبير و حكومت. «ملك النّاس» و همين كه رشد او بالا رفت عبادت و پرستش است. «اله النّاس» ▫ به كسى بايد پناه برد كه اسرار و وسوسه هاى درونى را مى شناسد. «يعلم خائنة الاعين و ما تخفى الصدور»(1) او از خيانت چشم ها و آنچه سينه ها پنهان مى كند آگاه است. ▫ پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: شيطان بر دل انسان آرميده است، هرگاه ياد خدا كند پنهان مى شود و هرگاه غافل شود او را وسوسه مى كند. «فاذا ذكر العبد اللّه خنّس... و اذا غفل وسوس»(2) ▫ كسانى كه ديگران را به ترديد و وسوسه مى اندازند، كار شيطانى مى كنند. مخالفان حضرت صالح به مردم مى گفتند: آيا شما علم داريد كه صالح پيامبر است؟ و با اين كلام در مردم ترديد به وجود مى آوردند. «أتعلمون انّ صالحاً مرسل»(3) ▫ در اول قرآن با «بسم اللّه» از خدا استمداد كرديم و در آخر قرآن نيز به خدا پناه مى بريم. ▫ «خنّاس» از «خنوس» به معناى پنهان شدن و عقب نشينى است. شيطان هم خودش مخفى است و هم كارش، اگر وسوسه او علنى باشد بر مردم مسلط نمى شود، ولى با تظاهر و توجيه در لباس زيبا جلوه مى كند و موفق مى شود. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: شيطان با ظاهرنمايى حق و باطل را بهم در مى آميزد و بدين شكل بر طرفداران خود غالب مى شود. «فهنا لك يستولى الشيطان على اوليائه»(4) حالا كه شيطان، خنّاس است، آنقدر مى رود و مى آيد تا موفق شود، ما هم بايد ياد خدا را زياد كنيم. ▫ در قرآن بارها از انسان انتقاد شده است كه هرگاه گرفتار مى شود دعا مى كند و پناهندگى مى خواهد و همين كه خطر رفع شد، گويا ما را نمى شناسد.(5) 📝 پی نوشت: 1) غافر، 19. 2) بحارالانوار، ج 67، ص 49. 3) اعراف، 75. 4) نهج البلاغه، خطبه 50. 5) يونس، 11. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
Meshkini.9.Mp3.48kbps_p30download.com.mp3
9.65M
(9) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت5:بررسی کلی تفسیر آیات سوره الناس ▫ در اين سوره چون وسوسه درون روح و قلب انسان جاى مى گيرد و با ايمان و عقل و فكر ما بازى مى كند، سه بار نام خداوند ياد شده است: «ربّ النّاس، ملك النّاس، اله النّاس» اما در سوره فلق كه شرور خارج از سينه هاست، يكبار نام خداوند مطرح است. «ربّ الفلق» آرى خطر انحراف فكرى و تأثير آن در روح به مراتب بيشتر از خطرات خارجى است و دشمنان فرهنگى و فكرى، از دشمنان نظامى و اقتصادى مرموزتر و خطرناكترند. ▫ در روايات آمده است كه شيطان از قبول توبه انسان از سوى خداوند ناراحت شد. ياران خود را جمع و از آنان استمداد كرد. هر كدام مطلبى گفتند، ولى يكى از آنها گفت: من انسان را وسوسه مى كنم و توبه را از يادش مى برم. ابليس اين طرح فراموشى توبه را پسنديد.(1) ▫ حالا كه او «ربّ النّاس» است، پس شيوه هاى تربيتى ديگران را نپذيريم. حالا كه او «ملك النّاس» است، پس خود را برده ديگران قرار ندهيم و حالا كه او «اله النّاس» است، پس به غير او دل نبنديم و اين تفكر و اعتقاد بهترين وسيله پناهندگى از وسوسه هاست. ▫ آنكه در سينه و قلب و روح مردم وسوسه مى كند، ممكن است از نژاد جن و شيطان باشد يا از نژاد انسان. آرى تطميع ها و وعده ها، امروز و فردا كردن ها از جمله راه هاى وسوسه است. ▫ وسوسه شيطان نسبت به حضرت آدم و ساير اولياى خدا در حدّ القا و پرتاب وسوسه است: «فوسوس اليه الشيطان»(2)، «القى الشيطان فى امنيّته»(3) اما نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «يوسوس فى صدور النّاس» البته نه به شكل سلطه بر دل انسان به گونه اى كه راه گريزى از آن نباشد. زيرا قرآن در آيه اى ديگر مى فرمايد: «ان الّذين اتقوا اذا مسهّم طائف من الشيطان تذكّروا فاذا هم مبصرون»(4) هنگامى كه شيطان ها به سراغ افراد باتقوا مى روند تا از طريق تماس، آنان را وسوسه كنند، آنان متوجه شده و اجازه نفوذ نمى دهند. ▫ تكرار كلمه «ناس» در «ربّ النّاس - ملك النّاس - اله النّاس» اشاره به آن است كه ربوبيّت، حاكميّت و الوهيّت خداوند عام است و اختصاص به فرد يا گروه يا نژاد خاصى از بشر ندارد. ▫ اول «ربّ النّاس» آمد، بعد «ملك النّاس» و سپس «اله النّاس»، شايد به خاطر آن كه آنچه به فطرت نزديكتر و ملموس تر است، پناهندگى به مربى است: «ربّ النّاس» ▫ چنانكه كودكان به هنگام خطر اول صداى مادر مى زنند، سپس كسى كه قدرت دارد، «ملك النّاس» و در مرحله بعد سرچشمه رحمت و حيات. «اله النّاس» ▫ خداوند به نيازهاى انسان و خطراتى كه او را تهديد مى كند آگاه است، ولى شيوه تربيت الهى آن است كه انسان نياز و استمداد و پناهندگى خود را به زبان آورد و فقر واحتياج را به خود تلقين كند تا روحيه تواضع و تعبّد و تسليم در او شكوفا شود. «قل اعوذ...» ▫ به گفته پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله خاطرات و وسوسه هايى كه بى اختيار بر انسان عارض مى شود، مادامى كه از طرف انسان عملى صورت نگيرد، چيزى بر او نيست. «وضع عن امّتى ما حدّثت به نفسها ما لم يعمل به او يتكلّم»(5). 📝 پی نوشت: 1 تفسير نورالثقلين. 2) طه، 120. 3) حج، 52. 4) اعراف، 201. 5) بحارالانوار، ج 17، ص 54 . 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 نگاشت6:پیام های کلی تفسیر آیات سوره الناس ✅ 1- پيامبر، امين وحى است و چيزى از خود نمى گويد. «قل» ✅ 2- خطرات به قدرى شديد است كه خدا به پيامبرش دستور پناه بردن مى دهد. «قل اعوذ» ✅ 3- بدون استمداد از خدا، امكان مبارزه با شرور نيست. «اعوذ بربّ النّاس» ✅ 4- گناهكاران نبايد مأيوس شوند، زيرا خداوند، پروردگار همه مردم است نه فقط مؤمنان. «ربّ النّاس» ✅ 5- وقتى پيامبر، به خدا پناه مى برد، وظيفه ما روشن است. «قل اعوذ بربّ النّاس» ✅ 6- انسان بايد خود را تحت تربيت خداوند بداند، «ربّ النّاس» سلطنت و حكومت او را بپذيرد، «ملك النّاس» و او را معبود خود قرار دهد. «اله النّاس» ✅ 7- انسان بى ايمان، به قدرت و جمعيّت و قوميّت و ثروت خود پناه مى برد، ولى مردان خدا به پروردگار و پادشاه و معبود هستى پناهنده مى شوند. «ربّ النّاس - ملك النّاس - اله النّاس» ✅ 8- بالاترين خطرها پنهان ترين آن هاست كه وسوسه درونى باشد. «من شرّ الوسواس الخنّاس» «والحمدللّه ربّ العالمين» 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری #تک_نگاشت #کم_فروشی #معامله #مطالعه #آیت_الله_جوادی_آملی #کانال_قرآنی_رحیق @rahighemakhtoom
تکیه کلام زیبا.mp3
2.14M
2 🔅🔅🔅 📌تکیه کلام زیبا زمان:8/55 دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🔅🔅🔅 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌عشق الهی زمان:2/16دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (28) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 5 ـ رسالت نامهاي خدا در سوره‌ي حمد ▪️سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان در آيه‌ي كريمه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) آمده است. همين نامها در دو آيه‌ي بعد نيز ذكر شده است (الله در آيه دوم والرّحمن و الرّحيم در آيه‌ي سوم) و نبايد پنداشت كه اين، تكرار است؛ زيرا اسماي الهي گاهي در چارچوبي محدود و فضايي بسته مطرح مي شود و رسالت آنها تبيين همان محدوده‌ي مرزبندي شده است؛ چنانكه اگر به عنوان دليل ذكر شده باشد، مدلول خاص خود را برهاني مي كند؛ ولي گاهي چنين محدوديتي ندارد و از اين قيود رها و آزاد است. ▪️اسماي حسناي «الله»، «الرحمن» و «الرحيم» در آيه‌ي كريمه‌ي بسم الله... از قبيل قسم دوم است و آنچه در آيات بعد آمده است از قبيل قسم اول؛ زيرا نام «الله»، در آيه‌ي دوم، با اشارتي كه به ذات جامع صفات كمالي دارد و «الرحمن» و «الرحيم»، در آيه‌ي سوم، با اِشعاري كه به رحمت مطلق و مخصوص الهي دارد، هر يك حدّ وسط برهاني بر انحصار حمد در خداي سبحان است و در پي تبيين و تثبيت محمود بودن خداوند است و نه مهروب عنه بودن او. مثلاً با اين كه آن ذات اقدس مورد رَهبت خدا ترسان نيز هست: (وإيّاي فارهبون)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 40.] امّا اين نامها در آيه بسم الله چنين چارچوب و محدوده اي ندارد، بلكه باز و بي مرز است. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
Tafsir_111.mp3
12.27M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
Tafsir_112.mp3
12.98M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
Tafsir_113.mp3
17.25M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»و «قرائت »و«تلاوت» و «ترتیل »را در پست های قبلی مورد بررسي قرار گرفت حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: 🌿🌿🌿 5.«استماع و انصات»: 🔹اهميت استماع قرآن] ▪️عبداللّه بن يعفور در خصوص استماع قرائت قرآن از امام صادق ـ عليه السلام ـ مي‌پرسد: «الرجل يقرأ القرآن، أيحب علي من سمعه الانصات له والاستماع؟ قال: نعم، إذا قرئ عندك القرآن، وجب عليك الانصات و الاستماع».[مجمع البيان، ج 4، ص 515.] «از امام صادق ـ عليه السلام ـ درباره مردي پرسيدم كه قرآن را قرائت مي‌كند: آيا كسي كه قرائت او را مي‌شنود بر او واجب است كه خاموش بماند و گوش فرا دهد؟ فرمود: آري، هنگامي كه در نزد تو قرآن قرائت شود بر تو واجب است كه به آن گوش فرا دهي و خاموش بماني». ▪️همچنين زراره مي‌گويد: از حضرت امام صادق ـ عليه السلام ـ شنيدم كه فرمود: «يجب الإنصات للقرآن في الصلاة و في غيرها، وإذا قرئ عندك القرآن وجب عليك الانصات و الاستماع»[تفسير عياشي، ج 2، ص 47، ح 132.] «در نماز و غير نماز از براي قرآن سكوت كردن و گوش فرا دادن واجب است، و هنگامي كه در نزد تو قرآن خوانده شود، سكوت و گوش فرا دادن بر تو واجب و لازم است». ▪️صاحب تفسير «المنير» در ذيل آيه ياد شده، مي‌نويسد: «والآية، تدلّ علي وجوب الاستماع والانصات للقرآن، سواء كانت التلاوة في الصلاة أم في خارجها... لكنّ الجمهور خصّوا وجوب الاستماع والانصات بقرائة الرسول ـ صلي اللّه عليه و آله ـ في عهده و بقرائة الصلاة والخطبة من بعده يوم الجمعة؛ لأنّ إيجاب الاستماع والانصات في غير الصلاة والخطبة فيه حرج عظيم؛ إذ يقتضي ترك الأعمال وأمّا ترك الاستماع والانصات للقرآن المتلو في المحافل فمكروه كراهة شديدة و علي المؤمن أن يحرص علي استماع القرآن عند قرائته كما يحرص علي تلاوته والتأدّب في مجلس التلاوة».[تفسير المنير، ج 9، ص 23.) «اين آيه، دلالت دارد بر وجوب استماع و سكوت به هنگام قرائت قرآن، چه در نماز و چه در غير نماز...؛ ولي علماي اهل تسنن اين وجوب را به قرائت رسول گرامي اسلام ـ صلي اللّه عليه و آله ـ و به قرائت نماز و خطبه نماز جمعه بعد از عصر پيامبر ـ صلي اللّه عليه و آله ـ اختصاص داده‌اند؛ براي اينكه وجوب استماع و سكوت در غير از نماز جماعت و خطبه‌هاي نماز جمعه موجب حرج و مشقت است؛ زيرا اين امر باعث ترك اعمال مي‌شود. و ترك استماع و سكوت نسبت به قرائت قرآن در مجلس و محافل مكروه مي‌باشد و كراهت آن نيز كراهت شديده است. و مؤمن همان‌گونه كه بر او لازم است بر تلاوت قرآن، تلاش داشته باشد و در مجلس تلاوت، ادب مربوط به آن را رعايت كند، لازم است نسبت به استماع و سكوت آن نيز تلاش نموده و آن را مورد توجه خاص خود قرار دهد». 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
بی شعوری یا شعور .mp3
2.48M
3 🔅🔅🔅 📌بی شعوری یا شعور زمان10/20 دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🔅🔅🔅 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تمکن یوسف جلوه ای از چیرگی خداوند.docx
44.1K
۱ 🔅🔅🔅 📌 تمکن یوسف جلوه ای از چیرگی خداوند 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 دعای عصر غیبت 🔹 زراره به عرض امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که اگر ما عصر غیبت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) را إدراک کرده ایم، چه دعایی بخوانیم؟! در اینکه ما حاکم می خواهیم، امیر می خواهیم، حکومت می خواهیم، حرفی در آن نیست؛ اما آیا حاکم وکیل و نماینده ما هست یا خلیفه و نماینده خداست؟ غدیر می گوید آنکه حاکم بر مردم است، از طرف خدا می باشد. فرق اساسی و کلامی غدیر و سقیفه این است که حکومت خواسته مردم است یا خواسته خدای مردم آفرین؟ 🔹 حضرت فرمود به اینکه به مردم برسانید که جامعه را، بشر را، بشرآفرین باید اداره کند، دین باید اداره کند؛ آنکه حاکم بر جامعه هست «خلیفة الله» است، نه «وکیل الرعایا» وکیل مردم. چون اساس دین بر حکومت الهی است، آنکه حاکم بر مردم است، خلیفه «الله» است و خلیفه را بدون معرفت «مستخلف ‌عنه» نمی شود شناخت؛ لذا در جمله نورانی اول به خدا عرض می کنیم؛ خدایا خودت را به ما معرفی بکن! چرا؟ برای اینکه ما اگر تو را نشناسیم، خلیفه تو را نمی شناسیم! «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ»، رسول که وکیل ما نیست، بلکه رسول ولیّ ما هست و از طرف تو می آید. این برهان کلامی است، این را گفتند در نماز و غیر نماز، تعقیبات و غیر تعقیبات بخوانید تا فرق بین غدیر و سقیفه برای شما روشن شود. ما کسی را می پسندیم که خدا بپسندد، اگر خدا را نشناسیم، خلیفه او را نمی شناسیم؛ کسی بر ما حکومت می کند؛ مثل خدا و بعد حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) که از طرف او بیاید، نه حرف ما را به ما بگوید. 🔹 «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ»؛ آن کسی که حجّت خدا بر ماست، کسی هست که جای تو بنشیند، ما اگر رسول را، رسالت را، نبوّت را، عصمت را، ولایت را نشناسیم، کسی بر ما حکومت کند را نمی شناسیم، آن وقت نتیجه پایانی آن این است که «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ»؛ خدایا! امامت را، امام زمان را اگر نشناسیم ـ معاذالله ـ «ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337. ] و همان بیان نورانی را وجود مبارک پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. ] چون آن کسی که بر شما حاکم است، حرف های شما را نمی زند، بلکه حرف خدا را نقل می کند. اگر ما آن اصل را نشناسیم، نائب را نمی شناسیم، آن «منوب‌ عنه» را نشناسیم، خلیفه را نمی شناسیم. 🔹 این دعا جزء تعقیبات خاصّه نیست، بلکه این دعایی است که مربوط به عصر غیبت است؛ چه در نماز و چه در غیر نماز، تا ما را آگاه کنند که غدیری هستیم نه سقفی. 📚 سخنرانی عمومی با حضور اعضای جمعيت هلال احمر تاریخ: 1395/06/08 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 دعای عصر غیبت 🔹 زراره به عرض امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که اگر ما عصر غیبت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) را إدراک کرده ایم، چه دعایی بخوانیم؟! در اینکه ما حاکم می خواهیم، امیر می خواهیم، حکومت می خواهیم، حرفی در آن نیست؛ اما آیا حاکم وکیل و نماینده ما هست یا خلیفه و نماینده خداست؟ غدیر می گوید آنکه حاکم بر مردم است، از طرف خدا می باشد. فرق اساسی و کلامی غدیر و سقیفه این است که حکومت خواسته مردم است یا خواسته خدای مردم آفرین؟ 🔹 حضرت فرمود به اینکه به مردم برسانید که جامعه را، بشر را، بشرآفرین باید اداره کند، دین باید اداره کند؛ آنکه حاکم بر جامعه هست «خلیفة الله» است، نه «وکیل الرعایا» وکیل مردم. چون اساس دین بر حکومت الهی است، آنکه حاکم بر مردم است، خلیفه «الله» است و خلیفه را بدون معرفت «مستخلف ‌عنه» نمی شود شناخت؛ لذا در جمله نورانی اول به خدا عرض می کنیم؛ خدایا خودت را به ما معرفی بکن! چرا؟ برای اینکه ما اگر تو را نشناسیم، خلیفه تو را نمی شناسیم! «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ»، رسول که وکیل ما نیست، بلکه رسول ولیّ ما هست و از طرف تو می آید. این برهان کلامی است، این را گفتند در نماز و غیر نماز، تعقیبات و غیر تعقیبات بخوانید تا فرق بین غدیر و سقیفه برای شما روشن شود. ما کسی را می پسندیم که خدا بپسندد، اگر خدا را نشناسیم، خلیفه او را نمی شناسیم؛ کسی بر ما حکومت می کند؛ مثل خدا و بعد حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) که از طرف او بیاید، نه حرف ما را به ما بگوید. 🔹 «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ»؛ آن کسی که حجّت خدا بر ماست، کسی هست که جای تو بنشیند، ما اگر رسول را، رسالت را، نبوّت را، عصمت را، ولایت را نشناسیم، کسی بر ما حکومت کند را نمی شناسیم، آن وقت نتیجه پایانی آن این است که «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ»؛ خدایا! امامت را، امام زمان را اگر نشناسیم ـ معاذالله ـ «ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337. ] و همان بیان نورانی را وجود مبارک پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. ] چون آن کسی که بر شما حاکم است، حرف های شما را نمی زند، بلکه حرف خدا را نقل می کند. اگر ما آن اصل را نشناسیم، نائب را نمی شناسیم، آن «منوب‌ عنه» را نشناسیم، خلیفه را نمی شناسیم. 🔹 این دعا جزء تعقیبات خاصّه نیست، بلکه این دعایی است که مربوط به عصر غیبت است؛ چه در نماز و چه در غیر نماز، تا ما را آگاه کنند که غدیری هستیم نه سقفی. 📚سخنرانی عمومی با حضور اعضای جمعيت هلال احمر تاریخ: 1395/06/08 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
✅شرط موفقیّت یک استاد ✅همین طور فلّه ای حرف نزنید❗️ 🔸قرآن کریم یک کتاب نازل نیست، یک کتاب متنزّل است. 🔸نازل یعنی حرف سطحی و بی محتوا 🔸متنزّل یعنی حرفی که از جای بلند آمده، مسیری را طی کرده، پیامی دارد تا شنونده را با همین مسیر به مقام برتر و بالاتر برساند ... 🔸شما ببینید در ادبیات بعضی ها نازلانه شعر می گویند، بعضی ها متنزلانه شعر می گویند. 🔸یک کسی ممکن است که انواع و اقسام مرغ ها را شناسایی کرده، برگ ها را شناسایی کرده، درخت ها را شناسایی کرده، آهنگ ها را شناسایی کرده، گل ها را شناسایی کرده، میوه ها را شناسایی کرده، یک قطعه ای، یک قصیده ای، یک غزلی دارد پر از این حرف ها؛ عده ای هم ممکن است بگویند به به! اما این شعر، شعر نازل است؛ این پیامی ندارد. 🔸اما یک وقت هست که کسی معنای معقولی را در کارگاه خیال می پرواند؛ از کارگاه خیال به سامعه و ناطقه می دهد که خروجی او جمال محسوس است، می شود دیوان حافظ 🔸این یک پیام دارد، این از راه بلند آمده، از راه دور آمده، از راه دور که آمده انسان را هم به راه دور می برد؛ این می شود متنزّل. 🔸آن هایی که می گویند هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم، سعی کرده اند که ادبیاتشان متنزّل باشد نه نازل؛ لذا گفتارشان، رفتارشان، نوشتارشان متنزّلانه است. 🔸غالب شما تدریس می کنید ... تدریس می کنید یعنی چه کار می کنید؟ یعنی یک مطلبی را در هنگام مطالعه در عاقله تان خوب می پرورانید ... 🔸بعد حالا به این فکر هستید که این را به صورت مقاله در بیاورید یا تدریس کنید. 🔸حالا برای اینکه خواستید بنویسید یا تدریس کنید، این را می دهید به کارگاه خیالتان؛ اگر خواستید فارسی بنویسید خصوصیات فارسی اش را تنظیم می کنید که یک مقدمه دارد، 5 تا فصل دارد، یک نتیجه دارد، یک منبع دارد، یک فهرست دارد، این ها را بررسی می کنید در کارگاه خیالتان؛ بعد دست به قلم می برید می نویسید یا موقع تدریس شروع می کنید به درس گفتن. 🔸این خروجی اش می شود یک جمال محسوس که متنزّل است؛ برای اینکه از عاقله تان تنزّل کرده به دستگاه خیال منظم شده و از دستگاه خیال تنزّل کرده به ناطقه تان و با بنانتان یا زبانتان منتشر می شود. 🔸آن استادی موفق است که بین حس و عقل او، خیال فعّال باشد؛ می بینید چقدر درس بعضی ها شلوغ است، درس بعضی ها شلوغ نیست؛ ممکن است هر دو عالم باشند. 🔸برای اینکه او حرف معقول می زند؛ معقول را محسوس می کند بدون کارگاه خیال! بدون اینکه نظم بدهد همانطوری فلّه ای حرف می زند؛ این به جایی نمی رسد! 🔸اگر بخواهد سخن بگوید کسی نمی فهمد. 🔸بخواهد بنویسد کسی نمی فهمد. 🔸این قدرت خیال را که ذات أقدس إله آفریده بین عقل و حس، این مهندس خوبی است، این نقشه بردار خوبی است، این طرّاح خوبی است، این ورودی و خروجی مشخصی دارد. 🔸انسان همین جوری فله ای درس بدهد موفق نیست؛ فله ای بنویسد موفق نیست. 🔸خیلی ها بودند که همین طور مردند با اینکه عالم بودند، برای اینکه از خیال بهره نگرفتند. 🔸ذات أقدس إله می فرماید که ما از عربی مبین که نازل ترین مرحله است، که جمال محسوس است تا علی حکیم و از علی حکیم تا عربی مبین، این را مهندسی کردیم: 🔸إنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ. 🔹 درس تفسیر قرآن آیت الله /سوره شعراء، آیات 192 تا 200 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌از خدا چه بخواهیم؟! ▪️دعای روزی از امام باقر علیه السلام وَ بِهَذَا لا إِسْنَادِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ- سلام لا له علیه -، أَنَّهُ قَلا : إِذَا أَصْبَحْتَ فَقُلْ:" لا لَّهُمَّ اجْعَلْ لِي سَهْماً وَافِراً فِي كُلِّ حَسَنَةٍ أَنْزَلْتَهَا مِنَ السَّمَاءِ الی الأَرْضِ فِي هَذَا لا يَوْمِ، وَ اصْرِفْ عَنِّي كُلَّ مُصِيبَةٍ أَنْزَلْتَهَا مِنَ السَّمَاءِ الی الأَرْضِ فِي هَذَاليَوْمِ، وَ عَافِنِي مِنْ طَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي مِنْ رِزْقٍ، وَ مَا قَدَّرْتَ لِي مِنْ رِزْقٍ فَسُقْهُ اليَّ فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ آمِينَ"، ثَلَاثَ مَرَّ اتٍ. 🔹و بهذا لا اسناد، همین سندی که در روایات قبلی ذکر فرمودند، عن محمدٍ بنِ علیٍّ-ع-، حضرت باقر، أنّه قال : إذا أصبَحتَ فَقُل؛ این که در زندگیِ انسان دعا نقش حاشیه ای نداشته باشد بلکه در متن زندگیِ انسان، دعا و توسل و درخواست ازخداوند وجود داشته باشد، این، جزو سیرۀ ائمه-ع-و جزو توصیه های مؤکّد و دائمی آنهاست لذا روایاتی که در باب دعا وارد شده است، خیلی زیاد است، دعاهای گوناگون. 🔹این روایت هم که من می خوانم، بی تناسب به اوضاع کنونیِ ما هم نیست. می فرمایند : صبحها این دعا را بخوانید! -لا لهم اجعَل لی سهماً وافراً فی کلِّ حسَنَةٍ أنزلتَها مِن لا سماء لا ی لا ارض فی هذا لا یوم-. خدای متعلا رزق می فرستد ، رحمت می فرستد ، هدایت می فرستد ، اصلاح می فرستد ، خیرُک لا ینا نازل، خیرات - الهی بطور دائمی است. 🔹در این دعا، شما از خدای متعال می خواهید که سهم وافری به شما بدهد از همه خیراتی که امروز برای بندگان خودش مقدّر کرده است. و اصرِف عنّی کلَّ مصیبةٍ أنزلتها من لا سماء لا ی لا ارض فی هذا لا یوم، مصیبتها هم همه از آسمان است، -قل کلٌّ مِن عندِ الله - 🔹همان مصیبتی هم که ما خودمان به دست خودمان درست می کنیم که در آیه شریفه هم هست آنچه مصیبت است، سختی است، از خودِ توست؛ آن هم از خدای متعال است، چون همه حرکات عالم وجود جز به ارادۀ الهی تحقق پیدا نمی کند. ما واسطه می شویم به سوءِ عمل خودمان، مصیبت را خدای متعلا بخاطر سوء عملِ ما به ما متوجه می کند. پس مصیبتها هم از آسمان می آید . می فرماید: در این دعا بخواهید از خدای متعال که هر مصیبتی را که أنزلتها من السماء الی الارض فی هذا لا یوم، از شما دفع کند. و عافِنی مِن طلبِ ما لم تقدر لی مِن رزقٍ. ◽️گاهی انسان دنبال یک چیزی می دَوَد که رزقِ او نیست! خدای متعال آنرا برای او مقدّر نکرده، بیخود دنبلا یک چیزی می دَود. این هم بخاطر جهل ماست، -و لو کنتُ أعلم لا غیب لاستکثرتُ مِن لا خیر-. نمی دانیم، خیال می کنیم که این خیر را می توانیم بدست بیاوریم. زحمت می کشیم، عرق می ریزیم، می دَویم، بعضیها هم خدای ناکرده از راه حرام، آخرش هم نمی رسیم، مقدّر نیست. می گوید: من را از طلبِ یک چنین چیزی که رزق من قرار ندادی، مقدّر نکردی برای من، معاف بدار! یعنی کاری کن، اراده بفرما که من دنبلا این، بیخودی ندَوم. 🔹درخواست چهارم: و ما قَدَّرتَ لی مِن رزقٍ فسُقهُ لا یَّ فی یُسرٍ منک و عافیةٍ، آن چیزی را هم که مقدّر کردی که رزق من باشد، آنرا هم به آسانی به دست من برسان! این هم در مضمون بعضی از دعاهای دیگر هست، هم به آسانی، هم بعافیةٍ. آمین، آخرش هم عرض می کند: عافیت. عافیت خیلی امر مهمی است. ◻️یک وقتی بنده با یکی از بزرگان یک ملاقاتی داشتم، به ایشان گفتم که خواهش می کنم از خدا بخواهید خدا من را هدایت کند و توفیق بدهد، توفیق یعنی راه باز بشود که انسان بتواند به آن سمت برود، این، دو؛ سوّم: کمک کند که من حرکت کنم به آن سمتی که هدایت شده ام بروم، چهارم: قبول کند. این چهار دعا را برای ما بکنید! ایشان گفتند: خیلی خوب، ولی عافیت! عافیت! من فکر کردم دیدم ایشان راست می گوید، اگر از خدای متعلا ، انسان طلبِ عافیت بکند، عافیت، همه اینهاست. عافیت فقط این نیست که بلا به ما نرسد، کانَ عافیتُک لی منها سِتراً، در دعای صحیفه سجادیه است که: من کار خلافی کردم، تو آنرا با عافیتِ خودت مستور داشتی. بنابراین، درخواست عافیت بکنید! 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 📖 .امالی شیخ طوسی، صفحۀ 372. @rahighemakhtoom
تفسیر سوره ناس.قرائتی.mp3
5.24M
🔅🔅🔅 📌 تفسیر سوره ناس حجت الاسلام و المسلمین قرائتی 🌿🌿🌿 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
برشی از (30) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 5 ـ رسالت نامهاي خدا در سوره‌ي حمد ▪ سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان در آيه‌ي كريمه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) آمده است. همين نامها در دو آيه‌ي بعد نيز ذكر شده است (الله در آيه دوم والرّحمن و الرّحيم در آيه‌ي سوم) و نبايد پنداشت كه اين، تكرار است؛ زيرا اسماي الهي گاهي در چارچوبي محدود و فضايي بسته مطرح مي شود و رسالت آنها تبيين همان محدوده‌ي مرزبندي شده است؛ چنانكه اگر به عنوان دليل ذكر شده باشد، مدلول خاص خود را برهاني مي كند؛ ولي گاهي چنين محدوديتي ندارد و از اين قيود رها و آزاد است. ▪ اسماي حسناي «الله»، «الرحمن» و «الرحيم» در آيه‌ي كريمه‌ي بسم الله... از قبيل قسم دوم است و آنچه در آيات بعد آمده است از قبيل قسم اول؛ زيرا نام «الله»، در آيه‌ي دوم، با اشارتي كه به ذات جامع صفات كمالي دارد و «الرحمن» و «الرحيم»، در آيه‌ي سوم، با اِشعاري كه به رحمت مطلق و مخصوص الهي دارد، هر يك حدّ وسط برهاني بر انحصار حمد در خداي سبحان است و در پي تبيين و تثبيت محمود بودن خداوند است و نه مهروب عنه بودن او. مثلاً با اين كه آن ذات اقدس مورد رَهبت خدا ترسان نيز هست: (وإيّاي فارهبون)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 40.] ▪ امّا اين نامها در آيه بسم الله چنين چارچوب و محدوده اي ندارد، بلكه باز و بي مرز است. 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از (31) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 6 ـ تحيري شورافكن و ممدوح ▪️ چنانكه گذشت، نام مقدس «الله» در اصل «اله» بوده و اله به معناي «مألوه» يعني «معبود» يا «مُتَحَيِّرٌ فيه» است. مألوه بودن خداي سبحان از آن روست كه همه‌ي عقلها و دلها درباره‌ي آن ذات اقدسْ متحيّر و سرگردانند. ▪️ حضرت امام سجّاد (عليه السلام) در زيارت «امين الله» به خداي سبحان عرض مي كند: بار خدايا، دلهاي خاشعان و خداترسان والِه و حيران توست: «اللهم إنّ قلوب المخبتين إليك والِهة»[ مفاتيح الجنان، زيارت أمين الله.]. تحيّر در ذات حق تعالي، تحيّري ممدوح و زيباست. تحيّر و سرگشتگي براي انسان راه نپيموده، رنج آور و براي سالكِ به مقصد رسيده شيرين و لذّت بخش است. ▪️ تحيّر انسانِ به مقصد نرسيده مانند تحيّر رهگذر تشنه اي است كه در دامنه‌ي كوه سرگردان است و به چشمه هاي آب كوهستان دسترسي ندارد، امّا تحير سالكِ واصل همانند تحير رهپويي است كه با راهنمايي راه بلدي آشنا، چشمه ساران كوهستان را يافته، با مشاهده‌ي چشمه هاي فراوان، اكنون متحيّر است از كدامين چشمه بنوشد و تن تب زده از عطش خود را به كدامين چشمه بسپارد. ▪️ اين تحيّر شورانگيز، ويژه‌ي ره يافتگان و واصلان است و از اين رو رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در مناجات خود با خداي سبحان عرضه مي داشت: بار خدايا، تحيّرم را درباره‌ي ذات خودت افزون كن: «ربِّ زدنى فيك تحيّراً» و اين همان تحيّر ره يافتگان و واصلان است كه در حيرتند كه از كدام نام خداي سبحان تبرّك جويند و از كدامين چشمه سار زلال فيض الهي بنوشند. 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری #تک_نگاشت #صراط #چراغ #وحی #عقل #آیت_الله_جوادی_آملی #کانال_قرآنی_رحیق @rahighemakhtoom