eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Tafsir_127.mp3
16.42M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
Tafsir_128.mp3
17.14M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
آیت الله 🔅🔅🔅 📌 اهميّت 🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 🔸 به پرشمارى نماز، روزه، حج، كار نیك و سر و صداى نماز شب آدمیان ننگرید؛ بلكه به راست‌گویى و امانت‌دارى آنان بنگرید.1 🔹 امام موسى كاظم (ع) فرمودند: 🔸 زمینیان تا آنگاه كه به یكدیگر مهر مى‌ورزند و امانت را پاس مى‌دارند، مورد رحمت خداى سبحان‌اند. 2 🔺 1. الامالی، صدوق ص 303 🔺 2. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 12 📚 ص 522 🔅🔅🔅 📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 نقد و پژوهش 🔹 نقد از بهترین بركت‌های یك پژوهش است. عالم شدن سفارشی نیست، نصیحت نیست، آنها كه برای مدرك كار می‌ كنند خب بله؛ اما وجود مبارك حضرت در نهج ‌البلاغه دارد كه ما یك تشنه می‌ خواهیم كه عالم و باسواد شود و قرآن چشمه تشنه ‌های علم است: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء»؛[1] اگر انسان احساس تشنگی نكند كه به دنبال آن نمی ‌رود؛ حالا آن مسائل جزئی جانبی است، اما خود پژوهشگر باید احساس عطش بكند كه من این مشكل را دارم باید حل كنم و این نقد را دارم باید به پاسخ این نقد برسم. آن كه می ‌گوید: «آب کم جو تشنگی آور بدست»،[2] از همین‌ جا گرفته وگرنه ما ادبا و حكما و سُرایندگان قبل از اسلام به این عظمت نداشتیم. حضرت فرمود تشنه باش این پاسخ می دهد؛ حالا وقتی دید عطش نیست آدم كنار آب‌ های گوارا و خنك هم كه برود نمی‌ نوشد، چون عطش ندارد فرمود: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء». 🔹 سؤالات و اشكالات را قدر بشمارید. اگر كسی اشكالی كرد این اشكال واقعاً بركت است، اینها شرّ بالعرض است، ممكن است حتی غرض سوء هم باشد؛ اما اینها شرّ بالعرض است، حتی این سرطان كه بدخیم و نفرت ‌انگیز است، این شرّ بالعرض است. قسمت مهمّ پیشرفت ‌های علمی محصول همین است. اگر این نبود خیلی از علوم كشف نمی ‌شد. ما شرّ بالذّات در عالم نداریم، اگر چیزی هست شرّ بالعرض است، آن وقت خیرش می شود بالذات. نقد، اشكال, اعتراض «أو ما شئت فسمّ» اینها شرّ بالعرض است با سوء نیت است، اگر با حُسن نیت باشد كه هم خیر بالذّات است، هم خیر بالعرض, اگر سوء نیت هم باشد ـ معاذالله ـ شرّ بالعرض است. 🔹 بنابراین پژوهش و تحقیق وقتی به بار می ‌نشیند كه زاد و راحله ‌اش همین معارف قرآن و عترت باشد و احساس عطش كند در برابر این آب جوشان. وقتی به وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) عرض كردند، ما به هر حال یك نامه ‌ای اگر یكی از دوستان ما بنویسد ما این نامه را یكی دو بار بخوانیم بعد می ‌گذاریم بایگانی؛ اما قرآن را هر روز بخوان هر سال بخوان كهنه نمی ‌شود، فرمود شما در تمام مدت عمر هیچ وقت شد بگویید ما از این آفتاب خسته شدیم، الآن چندین سال هر روز می ‌تابد، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هیچ كس آمده در زندگی بگوید من از ماه خسته شدم هر شب در می ‌آید یا از آفتاب خسته شدم هر روز در می ‌آید، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»، این نور می‌ دهد. تا این نشود پژوهش نیست, تحقیق نیست, علم نیست, میدان انقلاب نیست, انقلابی را آدم نمی ‌شناسد. فرمود: «فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْل تَصْوِیعِ نَبْتِهِ وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلوا بِأَنْفُسِكُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»؛[4] بروید به میدان انقلاب و این راه باز است. [1] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه198. [2] . مولوی، مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش151؛ «آب کم جو تشنگی آور بدست ٭٭٭ تا بجوشد آب از بالا و پست». [3] . وسائل الشیعه، ج27، ص196. [4] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه105. 📚 دیدار پژوهشگران پژوهشگاه معارج با حضرت استاد تاریخ: 1397/09/25 🔅🔅🔅 📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پالایش 2-26-9-98.mp3
13.83M
10 🔅🔅🔅 📌پالایش 2 زمان9/36دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
25.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ▪️مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) ▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-1 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
ملك ، تكویر_صوت اصلی_113976.png
169.3K
🔅🔅🔅 📌تلاوت سوره ملک-تکویر 🎼استاد سعید مسلم 🍀🍀🍀 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت12: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5» 🔅🔅🔅 ▪️ «حَاسِدٍ»: حسود. بدخواه. کسی که زوال نعمت دیگران را می‌خواهد ▪️یادآوری: در آیه دوم این سوره، خداوند به طور عام دستور می‌فرماید که انسان از شرّ و بلا و اذیّت و آزار همه آفریده‌های شَرور، خویشتن را در پناه خدا دارد، سپس در آیات سوم و چهارم و پنجم به طور خاصّ اشاره به سه منبع عمده شرّها می‌فرماید که عبارتند از: شب تاریک، و سخن‌چینانِ توطئه‌گر، و حسودان بدخواه. 📒 نکات آیه 5 سوره فلق ✅ ۱ - حسادت به دیگران، حالتى ناپسند و عملى ساختن آن، شرّآفرین و ضربه زننده به آنان است. (و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۲ - لزوم پناه بردن به خداوند، هنگام تلاش هاى حسادت آمیز دیگران (و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۳ - خداوند، بر بى اثر کردن حسد دیگران و مصون ساختن انسان در برابر تلاش هاى عملى حسودان، توانا است. (أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۴ - پناه بردن به خداوند و به زبان جارى ساختن استعاذه به درگاه او، زمینه ساز دور ماندن انسان از آسیب هاى حسودان (أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۵ - توانایى خداوند بر شکافتن تاریکى ها با سپیده صبح، دلیل قدرت او بر نجات انسان از خطر حسودان (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۶ - پیامبر(ص)، در معرض ضربه خوردن از سوى فرد یا افرادى که حسادت، آنان را به تلاش هاى شرّآفرین وادار مى ساخت. (قل ... و من شرّ حاسد إذا حسد) ▪️ نکره بودن «حاسد» - در مقابل معرفه بودن «النفاثات» - مى تواند بیانگر ناشناخته بودن حسودانى باشد که درصدد ضربه زدن به پیامبر(ص) بودند و ممکن است مراد از آن جنس باشد; در آن صورت بر همه حسودان تعمیم خواهد یافت. ✅ ۷ - تلاش شدید فردى حسود، براى رساندن شرّ به پیامبر(ص) (و من شرّ حاسد إذا حسد) ▪️ چنانچه آمدن «حاسد»، براى بیان شدت حسدى باشد که از فرد حسود سر زده بود، ناشناخته بودن او از آیه استفاده نمى شود; مؤید این احتمال شأن نزول آیه شریفه است که در آن آمده: آن فرد «لَبید بن اَعْصَم» نام داشته است. ✅ ۸ - خداوند، پیامبر(ص) را به پناه خواستن و امداد طلبیدن از او، در برابر آثار حسادت مردم فرمان داد. (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد) ✅ ۹ - به زبان آوردن آیات سوره «فلق»، از آداب استعاذه به خداوند (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد) 🍀🍀🍀 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره فلق.docx
14.4K
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5» 🔅🔅🔅 📌نگاشت13: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق ▪ پویش موضوعی سوره فلق(بیش از 100 نکته مهم) 🔸 برای قرآن پژوهان و مربیان کلاس های قرآنی و دینی 🔅🔅🔅 🍀🍀🍀 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoo
سوره فلق.docx
46.9K
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5» 🔅🔅🔅 📌 نگاشت14: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق ▪ فایل کامل تفسیر متنی سوره فلق(بیش از 300نکته مهم) ▪ برای قرآن پژوهان و مربیان کلاس های قرآنی و دینی 🍀🍀🍀 برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoo
برشی از (41) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 فرق حمد و شكر: ▪ شكر كه در مقابل كفران است به معناي سپاس در برابر كاري است كه اثر آن به غير برسد و دريافت كننده‌ي اثر نيز همان شخص شاكر باشد و به عبارتي ديگر: شكر، سپاس بر نعمتي است كه از منعم به شاكر مي رسد، نه بر كمالاتي كه اثرش به ديگران نمي رسد يا به غير شاكر مي رسد. بنابراين در شكر، هم وصول اثر به غير نقش دارد و هم اتحاد متنعّم و شاكر؛ در صورتي كه هيچ يك از اين دو قيد در حمد مطرح نيست و از اين رو شكر از دو جهت اخصّ از حمد است و هر شكري حمد است، ولي چنين نيست كه هر حمدي شكر باشد. ▪ آنچه در فرق ميان حمد و شكر گفته شد، ويژگيهايي است كه اهل لغت براي فرق گذاري ميان اين دو واژه گفته اند؛ اما با عنايت به كاربُردهاي قرآني واژه‌ي شكر بايد گفت: وصول اثر نعمت و كمال به غير، مُقوّم شكر نيست وگرنه اطلاق شاكر بر خداي سبحان مَجاز خواهد بود. ▪ توضيح اين كه، شاكر بودن گاهي به برخي از اسماي حق اسناد داده مي شود و مراد از آن تأثير اسماي الهي در يكديگر است. در اين صورت قيد «وصول اثر به غير» مي تواند در قوام شكر نقش داشته باشد؛ اما اگر شاكر بودن به «ذات» اقدس خداوند كه كامل محض و غني صرف است اسناد داده شد، وصول اثر نقشي در گوهر شكر ندارد؛ زيرا ذات خداي سبحان نه تنها به غير خود نيازمند و از او متأثر نيست، كه به خود نيز نيازمند نيست و از خود نيز اثر نمي پذيرد. او غني محض است، نه مستغني و خودكفا، تا با فيض خود نياز خويش را تأمين كند: «الهى تقدّس رضاك أن تكون له علة منك فكيف تكون له علة منّى. الهى أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى»[ مفاتيح الجنان، دعاي عرفه].بنابراين، «وصول اثر به غير» ويژگي برخي از مصاديق شكر است و نه مقوّم گوهر شكر و اگر در تعريف شكر مطرح مي شود از باب «زيادت حدّ برمحدود» است. ▪ حاصل اين كه، براساس اين تحليل در فرق حمد و شكر بايد گفت: اگر مقصود امتياز حمد از شكر در مورد موجودهاي امكاني باشد، فرق آن است كه در حمد، وصول اثر كمال محمود به حامد شرط نيست، ولي در شكرْ وصول اثر مشكور به شاكر معتبر است و اگر مقصود اعم از موارد وجوب و امكان باشد به طوري كه شاكر بودن خداوند هم منظور باشد، شايد از اين جهت، شكر به لحاظ مصداق همان حمد باشد، بدون تفاوت. «لام» در «الحمد»: براي استغراق يا جنس است و مفادش آن است كه هر حمدي از هر حامدي و براي هر محمودي واقع شود، در واقع حمد خداي سبحان است و جز او هيچ كس مالك حمد نيست. بنابراين، او حميد محض و محمود صرف است. ▪ احتمال ديگر در الف و لام آن است كه براي «عهد» باشد و مراد از حمدِ معهود، حمد كاملي است كه خداي سبحان از خود دارد[روح البيان، ج1، ص10.].«لام» در «لله»: يا براي مالكيّت است و يا اختصاص. خداوند مالك هر حمدي است، يا هر حمدي ويژه اوست. ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 در آستانه [روز] وحدت حوزه و دانشگاه هستیم که همانند ایام وحدت برای ما بسیار خجسته و بالنده است. امیدواریم این وحدت زمینه برکت‌ های فراوانی را فراهم بکند. 🔹 مستحضر هستید که وحدت گاهی در قبال کثرت است، بحث فلسفی عمیقی دارد و بحث با برکتی است، چون هم کثرت حقیقی است هم وحدت حقیقی است؛ گرچه سازنده آن کثرت این وحدت است و نقصی در آن کثرت نیست، زیرا کثرت مظاهر أسمای حسنای خدای سبحان هستند که ﴿أَیاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْماءُ الْحُسْنَی﴾،[1] ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها﴾،[2] این کثرت به نِعَم الهی برمی ‌گردد و این کثرت به مظاهر أسمای الهی رجوع می ‌کند و نه نقص دارد و نه عیب؛ اما آن وحدتی که محمود و ممدوح است و حوزه و دانشگاه برای آن تلاش و کوشش کرده و می ‌کنند در مقابل کثرت نیست، در مقابل اختلاف است. وحدت برای نظام هستی سلامت است، اختلاف عیب است و نقص؛ کثرت در مقابل این وحدت نیست، کثرتی که مظاهر أسمای الهی‌ هستند، وحدت را پاسداری می ‌کنند، اما اختلاف وحدت ‌شکن است. 🔹 یک بیان نورانی از علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) است که در نهج البلاغه این بیان آمده که حضرت به کسی خطاب می ‌کند و می ‌فرماید: در امت اسلامی هیچ کسی مردم را به اندازه من به وحدت دعوت نمی ‌کند و هیچ کسی در سنت و سیره و سریرت خود به اندازه من واحدانه فکر نمی ‌کند و عمل نمی ‌کند: «وَ لَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ النَّاسِ‏ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)‏ وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی».[3]‏ آن‌گاه می ‌فرماید اختلاف در مقابل وحدت است، نه کثرت در مقابل وحدت. این اختلاف یک بیماری است که هم به سلامت آسیب می ‌رساند، هم به کمال گزند وارد می‌ کند؛ نه می‌ گذارد جامعه سالم باشد، جامعه را عیبناک می ‌کند، نه می‌گذارد جامعه کامل باشد و در نقص جامعه می ‌کوشد. می‌ فرماید این مطلب را من از نظر تاریخ نمی ‌گویم، از نظر سنت الهی می ‌گویم، چون اگر از نظر تاریخ باشد نسبت به گذشته رواست؛ اما نسبت به آینده پیش ‌بینی تاریخ کار آسانی نیست؛ ولی از منظر سنت الهی که نه تحویل‌ پذیر است و نه تبدیل را تحمل می ‌کند: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾؛[4] این گذشته اش همانند آینده، آینده آن همانند گذشته است؛ لذا حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛[5] نه در گذشته سنت الهی این بود که جامعه از اختلاف طَرْفی ببندد، نه در آینده «الی یوم القیامة» هیچ ملتی، هیچ جامعه ‌ای، هیچ أحدی از اختلاف طَرْفی نمی ‌بندد: «لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی». [1]. سوره إسراء، آیه110. [2]. سوره نحل، آیه18. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), نامه78. [4]. سوره فاطر، آیه43. [5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه176. 📚 پیام به مراسم رونمایی از کتاب هایی پیرامون فطرت و معاد تاریخ: 1396/12/15 🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom