#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیه5 سوره ماعون
أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُکَذِّبُ بِالدِّينِ
فَذٰلِکَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
وَ لاَ يَحُضُ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِينِ
فوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ
✅ الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ
▫ «یُرَآءُونَ»: ریاکاری میکنند. خودنمائی و تظاهر میکنند
✅ ۱ - ریاکاران، مورد نفرین خدابوده و به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون)
🔹 «رائیته» (ماضى «یراءون»); یعنى، خود را بر خلاف آنچه بودم، به او نشان دادم (قاموس). «ریا»; یعنى، آشکار ساختن کار خویش براى مردم تا او را ببینند و به او نظر نیکو داشته باشند (مصباح).
✅ ۲ - برخى از تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، منافقانه خود را در نظر مسلمانان، افرادى دیندار جلوه مى دهند. (أرءیت الذى ... الذین هم یراءون)
✅ ۳ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ریاکارى در آن است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون)
🔹 تفاوت کلمه «ساهون» - که وصف است - به «یراءون» - که فعل مضارع است - نشانگر آن است که وجود «سهو»، زمینه ساز به وجود آمدن «ریا» است.
✅ ۴ - تکذیب روز جزا، زمینه ساز ریاکارى در نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون)
✅ ۵ - خواندن نماز، براى خودنمایى نزد مردم، نکوهیده و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون)
✅ ۶ - لزوم اخلاص و قصد قربت در نماز (فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون)
✅ ۷ - نماز ریاکارانه، نماز غافلان است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون . الذین هم یراءون)
✅ ۸ - ریاکارى شخص نمازگزار، نکوهیده تر از یتیم آزارى و رسیدگى نکردن به مستمندان است. (الذى یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین ... الذین هم یراءون)
🔹 آوردن حرف «فاء» در خصلت سومى که براى مکذبان جزا شمرده شده است، بیانگر آن است که آن خصلت، با تمام ویژگى هایش، نکوهیده تر از دو خصلت نخست است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه6 سوره ماعون
أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُکَذِّبُ بِالدِّينِ
فَذٰلِکَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
وَ لاَ يَحُضُ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِينِ
فوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ
الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ
✅ وَ يَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
▫ «الْمَاعُونَ»: وسائل ناچیز منزل، از قبیل: دیگ، کلنگ، کبریت، آب، نمک. وسائلی که در گرهگشائی و رفع نیاز، معمولاً به گونه امانتی مردم از یکدیگر میگیرند. مراد به طور کلّی خودداری از یاری و همکاری است. واژه (مَاعُونَ) صیغه مبالغه و از ماده (مَعْن) است به معنی شیء ناچیز. نماد چیز بیارزش است.
▫ یادآوری: بعضی آیات یک تا چهار را درباره کافران، و آیات پنج تا هفت را راجع به منافقان میدانند. ولی اغلب مجموعه صفات رذیله تحقیر یتیمان، ترک اطعام مستمندان، غفلت از نماز، ریاکاری، و عدم همکاری با مردم حتّی در دادن وسائل کوچک و ناچیز زندگی را به مسلمانان اسمی برمیگردانند.
✅ ۱ - کسانى که از عاریه دادن لوازم منزل، دریغ ورزیده، احتیاجات مردم را نادیده مى گیرند، گرفتار نفرین خدایند و عذاب جهنم، فرجام آنان است. (فویل ... و یمنعون الماعون)
🔹 «ماعون»، عنوان عامى براى اثاثیه منزل، از قبیل دیگ، تبر، و کاسه است (مصباح). این کلمه به معناى کار خیر و باران و آب و هر چیز نافع نیز مى آید (قاموس). ریشه آن «مَعْن» (چیزى که کم و آسان باشد) است و برخى اصل آن را «معونة» (ابزار کمک دهنده) دانسته اند. (صحاح اللغة)
✅ ۲ - بى اعتقادى به معاد و پاداش و کیفر الهى، مایه بى تفاوتى انسان در برابر ضروریات زندگى مردم (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و یمنعون الماعون)
🔅 ۳ - لزوم رد نکردن مراجعه کنندگان و کمک خواهان و تأمین احتیاجات مردم (فویل ... الذین ... و یمنعون الماعون)
✅ ۴ - خواندن نماز، بدون تصمیم بر امدادرسانى به نیازمندان، غفلت از «حقیقت نماز» است. (الذین هم عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون)
✅ ۵ - بى اعتنایى به نماز، زمینه ساز بازماندن انسان از کمک به مردم (عن صلاتهم ساهون ... و یمنعون الماعون)
۶ - مضایقه کردن نمازگزاران غافل و ریاکار، از عاریه دادن لوازم زندگى خود به نیازمندان، نکوهیده تر از یتیم آزارى و بى توجّهى به فقیران است. (الذى یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین ... و یمنعون الماعون)
🔹 با آن که تعبیر «فویل للمصلّین»، ادامه بیان اوصاف کسانى است که جزاى الهى را تکذیب کردند; ولى حرف «فاء» و تغییر سیاق، نشانگر تفاوت درجه آن با دو وصف قبل است. بنابراین وصفى که در این آیه، از ویژگى هاى همان «مصلّین» شمرده شده است، نارواتر از اوصافى است که در آیه دوم و سوم آمده بود.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(62)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
🔅 اشاره:
▪ امام سجّاد (عليه السلام) مي فرمايد: حمد ويژهي خدايي است كه در اوّليّتْ بي آغاز و در آخريّتْ بي انجام است؛ خدايي كه ديدهي كوتاه بين اهل نظر توانِ رؤيت و مشاهدهي او را ندارد و اوهام و انديشه هاي واصفان را ياراي وصف او نيست.
▪ ستايش از آنِ خدايي است كه اگر توفيق شناخت حمد خود را از بندگانش دريغ مي كرد و به انسانها نمي آموخت تا در برابر نعمتهاي پياپي او حمد كنند، در نعمتهايش تصرف كرده، از آن بهره مند مي شدند و او را حمد نمي كردند و بدون هيچ گونه سپاسي، از رزق الهي به طور گسترده بهره برداري مي كردند و با چنين كفراني از حدود انسانيّت خارج و به مرز بهيميّت[سرّ نامگذاري بهيمه به اين نام آن است كه كلامش براي ديگران ابهام دارد و كارش مبهم است و ميزان روشن و نظم خاصي ندارد؛ مثلاً بدون رعايت حلال و حرام، هر چه به مزاجش گواراست مي خورد.]مي رسيدند؛ آنگاه همانند چهارپايان يا فروتر از آنها مي شدند.
▪ و حمدْ خداي را...؛ حمدي كه خداي سبحان با آن، ما را هم زيست حامدان و شاكران قرار دهد و با آن، به سوي رضايت و عفو ذات اقدس الهي از ديگران سبقت گيريم؛ حمدي كه تاريكيهاي برزخ با آن زدوده شود و پيمودن راه برزخ به سوي قيامت كبرا و رستاخيز عمومي با آن آسان گردد و جايگاه ما در نزد شاهدان اعمال (پيامبران، امامان و فرشتگان) با آن شريف و گرامي شود؛ در روزي كه هر كس برابر ره آوردش جزا داده شود و بر هيچ كس ستمي نرود؛ حمدي كه ما را به برترين مقام علّيّين برساند؛ حمدي كه در روزخيره شدن چشمها، ديدهي ما بدان روشن گردد و در روز سياه شدن سطح اندامها رويِ ما به آن سفيد گردد، حمدي كه مايهي رهايي از آتش دردناك الهي و عامل نيل به جوار كريمانهي حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم فرشتگان مقرّب راه يافته با آنان رقابت كنيم.و با آن به پيامبران مرسل بپيونديم، در جايگاه بي زوال ابدي و محل كريمانه و تحوّل ناپذير.. و ما چگونه مي توانيم
حمد او به جاي آوريم و از عهدهي شكرش به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم....
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(63)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
🔅 اشاره:
▪ چشم برزخي بعضي انسانها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّهي حق، كور و بي نور است؛ امّا حمد حامدان مايهي بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان اشك خنك است. اشكِ غم و حزن، اشكي گرم است؛ اما اشك نشاط و سرور، خنك است. از اين رو عامل سرور و نشاط را «قُرّةالعين» گويند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(64)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
خداي سبحان بر اساس ستاريّت خود، در دنيا مكنونات درون انسانها را جز در مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايهي رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(65)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
▪ در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است.
▪ برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه معبري است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي رسد.
▪ امام سجاد (عليه السلام) مي فرمايد: «حمد ويژهي خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همهي آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، مطيع و منقاد ما هستند و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از غير خودش بي نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيشگاهش عرضه داريم و بدين گونه راه رجوع به غير خودش را كاملاً بسته است؛ همانها كه نه مي دانند ما چه مي خواهيم، نه مي توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي پذيرند).
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#انتخابات
#نظام_اسلامی
▪ جریان انتخابات هم همینطور است! ما گذشته از اینکه با سخنرانی با قول، مردم را باید به انتخابات دعوت کنیم، با روش ما، با منش ما و با گفتار ما باید باشد؛ انسان فرشته خوی جامعه را فرشته می کند! روحانیت اگر برنامه آن فرشته خویی باشد، این مردم آماده اند که فرشته بشوند! چه نظامی بهتر از نظام اسلامی، ما الآن در میدان مین هستیم و در منطقه امنیت هستیم، حالا ما که در بهشت نیستیم که اختلاف نباشد! دنیا همین است! مگر شما می خواهید که دنیا باشد و با این حال یک اختلاف نظر و اختلاف سلیقه نباشد؟ آن فقط در بهشت است! خاصیت دنیا همین است، ما در همین دنیا که جا، جای اختلاف است به لطف الهی به برکت خون های پاک شهدا در مقام امین هستیم و ـ إن شَاءَالله ـ «آمِنین» هستیم، مردم را ـ إِن شَاءَالله ـ با علم و با حلم و با بزرگواری خود به پای صندوق رأی بیاورید.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه دخان جلسه 17
تاریخ: 1394/12/02
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#کانال_قرآنی_رحیق
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#درس_خارج_فقه
#آیت_الله_خامنه_ای
#جلسه60 (دوشنبه 28-11-1398)
✅ موجودی انسان
... و من لم يتعاهد النقص من نفسه غلب عليه الهوى، و من كان في نقصٍ فالموت خيرٌ له.
📚
( امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. )
▪ دنبالۀ حدیثی که از امیرالمؤمنین«علیهالصلاةوالسلام» است، خطاب به آن پیرمرد شامی.
🔹 تعاهد یعنی: توجه کردن به چیزی. میفرماید: آن کسی که به نقص خودش توجه نکند، هوای نفس بر او غلبه خواهد کرد.
🔹 یک معادلۀ طبیعی است. ما نواقص زیادی داریم، نقص در علم، نقص در عقل، نقص در دین ،نقص در تدبیر، تدبیر خانواده، تدبیر محل کار، تدبیر جامعه، تدبیر دولت، از این قبیل نقصها فراوان داریم، نقص در اخلاق داریم، اگر این نقص را دانستیم، طبعاً خیلی به رأی خودمان، به آنچه به ذهن ما میرسد، اعتماد نمی کنیم. یک مشورتی، سؤال از کسی، یک تأمل بیشتری هم میکنیم.
🔹 اگر آدم فهمید که از لحاظ عقلی، از لحاظ تدبیری، از لحاظ علمی ضعف دارد ،طبعاً مثل این است که انسان در مشاورش ضعف ببیند، چطور به او اعتماد نمیکند، نفس هم همین است.
🔹 اما اگر این ضعف را نفهمیدیم، مثل غالب ماها که ضعف و نقص خودمان را نمیفهمیم، طبعاً آنچه از ما تراوش میکند ،از ذهنیات ما، از افکار ما، خواسته ها، آن شکل غالب مطلوب را به خودش میگیرد! یعنی این، بهترین است! آنچه به ذهن ما میآید، بهترین است! به آن اعتماد میکنیم.
🔹 آن چیزهایی که به ذهن ما میآید، بعضی از عقل ما ناشی است، بعضی هم از هوای نفس ما ناشی است. اینجا پس غلب علیه الهوی. اگر در خودمان نقص ندیدیم، مغلوب هوا خواهیم شد. این، برو برگرد ندارد ،حتماً اینطور است. نمیفرماید: در همۀ موارد؛ نه، فی الجمله غلبۀ هوای نفس بر او وجود خواهد داشت.
🔹 راه علاجش این است که: عیوب نفس و نواقص خودمان را یک مقداری شناسائی کنیم، بفهمیم. چقدر اشتباه میکنیم، چقدر غلط حرف میزنیم، غلط عمل میکنیم، غلط تصمیم میگیریم، غلط فکر میکنیم. یک چیزهایی را انسان در مورد کسی تصور میکند، غلط از آب درمیآید! اینها کم نیست، اینها همه اش نشان دهندۀ ضعف های ماست، به ضعف های خودمان توجه کنیم! پس و من لم یتعاهد، یعنی لم یتوجه النقص من نفسه غلب علیه الهوی.
▪ و من کان فی نقصٍ فالموت خیرٌ له. نقص که داریم، اگر این نقص ادامه پیدا کند، یعنی همینطور کم بشویم، کم بشویم! فرض بفرمایید یک روزی توجه بیشتری به عبادت دارد، بعد سرد بشود. یک روزی احساس وظیفۀ بیشتری میکند، بعد به تدریج بی توجه و بی حال بشود. نقص یعنی: همینطور کم شدن! آن کسی که در حال کم شدن است، فرمود که: فالموت خیرٌ له. تا خیر همه اش از دست نرفته، اقلاً برویم آنطرف تا همه اش را از دست ندادیم ،همۀ موجودی را از دست ندادیم.
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#انتخابات
#تملق
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 معامله با خدا
🔹 چقدر این کتاب غنی و بوسیدنی است! بارها به عرض شما رسید، قرآن کریم از مال به عنوان عامل قوام ذکر کرده است و کسی که جیب و کیفش خالی است قرآن او را گدا نمی داند، ما در فارسی می گوییم گدا، در عربی می گویند «فاقد»، یعنی مال ندارد. قرآن نمی گوید کسی که دستش تهی است او «فاقد» است، می گوید آن کسی که جیبش خالی است، کیفش خالی است و دستش تهی است او فقیر است، فقیر به معنی گدا نیست، فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد.
🔹 این کتاب بوسیدنی است! نمی خواهد بگوید أشرافی زندگی کنید، ولی می خواهد بگوید آبرویت باید محفوظ باشد. نمی خواهد به مسئولین بگوید که این قدر به مردم بدهید که أشرافی زندگی کنند، اما این قدر جلوی مردم را باز بگذارید و حق مردم را نخورید، تا اینها ویلچری نشوند، همین! نگذارید مردم ویلچری بشوند. تعبیر فقیر این است، تعبیر مسکین این است ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِینِ﴾،[سوره توبه، آیه60.
] مسکین یعنی چه؟ مسکین که به معنی گدا نیست، مسکین یعنی زمین گیر؛ این أهل سکون است، أهل حرکت نیست، فرمود بکوشید که مردم بتوانند روی پای خودشان بایستند، ما به اندازه کافی به اینها دادیم شما اختلاس نکنید و نجومی نگیرید، بگذارید اینها روی پای خودشان بایستند، همین! بعد از اینکه در سوره مبارکه «نساء» اوایلش فرمود: مال ویلچر نیست، مال پای استوار شماست، مال عامل قیام شماست، این عامل قیام را به دست سفهاء ندهید ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِیاماً﴾[سوره نساءآیه5.
] اگر می خواهید قیام داشته باشید و در برابر بیگانه مقاوم باشید باید جیب شما پر باشد، همین! جیب شما پر باشد هم نه به معنی أشرافیت است، آن را هم در آیات فراوانی جلویش را گرفته است؛ یعنی آبرویتان محفوظ باشد، همین! این کتاب بوسیدنی نیست؟ ای کاش به ما میگفتند هر شب قرآن به سر بکنید!
🔹 فرمود این مال عامل قیام شماست مواظب باشید به دست هر کسی ندهید. بخواهید رأی بدهید، انتخابات داشته باشید و نماینده انتخاب بکنید، نماینده ای [باشد] که نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد و مردم را ویلچری نکند، همین! مواظب باشید که مردم ویلچری نشوند، همین! این وظیفه شماست! وظیفه همه ماست! ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾، قرآن چه بگوید؟ چگونه شفاف تر بگوید؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾، نفرمود برای ترس از گدایی! فرمود: ﴿خَشْیةَ إِمْلاقٍ﴾، ملتی که جیب و کیفش خالی است او اهل «املاق» است، «املاق» یعنی تملّق و چاپلوسی. وقتی کسی جیبش خالی است مدّاحی این شخص را بکند، ثناخوانی آن شخص را بکند یا به خیال این بدِ او را بگوید یا خوبی این را بگوید، فرمود این تملّق است؛ انسان بزرگ تر از آن است که تملّق بکند! انسان برتر و شریفتر از آن است که أهل «املاق» باشد! شما برای ترس «املاق» خود این کار را نکنید؛ ما کسی که جیبش خالی است را نمی گوییم چاپلوس، ولی قرآن می گوید چاپلوسی می آورد، «إملاق» تملّق می آورد، عظمت و جلال و شکوه انسانیت را از انسان می گیرد. این بیان نورانی حضرت امیر که همان قرآن ناطق است فرمود: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَة»؛[نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت258.
] احساس کردید در اثر نداری و فقر چاپلوس هستید، با خدا معامله کنید!
📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر جلسه 3
تاریخ: 1398/09/25
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
053.mp3
10.12M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه53
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#تلنگر
#نهج_البلاغه
🌟واعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَد بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَة، وَ لاَ لاَِحَد قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً
🍃«و بدانيد هيچ کس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت»
📚 #خطبه ۱۷۶
🔻🔻🔻
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom