eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴برتر از علوم حوزه و دانشگاه ▪️سالروز شهادت امام دهم حضرت امام هادی (علیه و علی آبائه الاطیبین و ابنائه الانجبین) را به پیشگاه ذخیره عالم تسلیت عرض می‌ كنم. یكی از بیانات نورانی امام دهم حضرت امام هادی (سلام الله علیه) این است كه فرمود: «خَيْرٌ مِنَ‏ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ‏ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ».[1] این‌گونه از ذوات مقدس چون خودشان انسان كامل‌ اند، حرمت انسانیت را بیش از دیگران می‌ دانند و حفظ می‌ كنند. در عین حال كه كار خوب خوب است، در عین حال كه حرف خوب خوب است، در عین حال كه علم صحیح خوب است، اما صاحبان این اوصاف از این اوصاف بالاترند! در عین حال كه دانشگاه خوب است، در عین حال كه دانش خوب است، دانشمند از هر دو بالاتر است؛ این بیان نورانی امام هادی است. ▪️ در عین حال كه حوزه علمیه خوب است، در عین حال كه فقه و اصول و فلسفه و تفسیر خوب است، عالم به این معارف از همه این معارف بالاتر است؛ سرّش آن است كه انسان یك موجودی است ابدی، این موجود ابدی را ره‌ توشه ابدی تأمین می ‌كند. حوزه و دانشگاه آن مواد اولیه این زاد راه را فراهم می ‌كنند. یك وقت است كسی خودش را نشناخت، درسی خواند، مدركی گرفت و درسی گفت و بعد پوسید، چه از حوزه چه از دانشگاه! یك وقت است نه، كسی عالم شد ـ چه در حوزه و چه در دانشگاه ـ از پوست به در آمد، نه پوسید! نه به فكر مدرك بود، نه به فكر حقوق بود، نه به فكر باند بازی بود، نه به فكر جناح بازی بود، این انسان به دنیا آمد و انسان زیست و انسان مُرد. بیان نورانی امام هادی (سلام الله علیه) این است كه از هر حوزه علمیه‌ ای آن عالمانشان برترند، از هر دانشگاهی آن دانشگاهی و دانشور بالاترند «خَيْرٌ مِنَ‏ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ‏ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ». [1]. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص142؛ «خَيْرٌ مِنَ‏ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ‏ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جَالِبُهُ وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ رَاكِبُهُ». 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1386/04/24 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom 🆔 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمردند و بیان داشتند: 🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ 🔹ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. 🔹خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم! 🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. 🔹 درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار ‌يابيم. 📚آرشیو درس اخلاق 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom 🆔 @rahighemakhtoom
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📌سیره سیاسی امام باقر علیه السلام 📃سیرة سیاسی امام باقر(ع) شاگردان نستوهی را می‌پروراند که در عصر خَفَقان و فرصتِ دالانِ انتقالِ سلطنت از غاصب اموی به غاصب عباسی، پیام بلیغ آن حضرت را به صورت‌های گوناگون (صریح یا کنایه) اعلام دارند تا هم سُنّتِ حَسنة مبارزه با طغیان به نسیان سپرده نشود و هم هلاکت هالکان همانند سلامت سالکان، برابر بیّنه باشد: ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾. ◽️برخی به عبدالملک‌بن‌مروان، معاصر حضرت امام باقر(ع) گفتند حکومتی که در اختیار گرفتید آیا به استناد نصّ خدا و پیامبر اوست، گفت نه، پرسید آیا امّت بر حکومت شما اجماع کرده‌اند و به حاکم بودن شما راضی شدند، جواب داد نه، سؤال کرد آیا از طرف تو بیعتی در گردن آنها بود و وفا نموده‌اند، پاسخ داد نه، استفسار کرد آیا اهل شورا تو را برگزیدند، اعتراف کرد نه، آن‌گاه گفت جز این است که تو با قهر و زور وادارشان کردی که امر تو را پذیرا باشند و اموال بیت‌المال را به خودت اختصاص دادی، اقرار کرد آری. ▫️سپس گفت به چه سبب به لقب امیرالمؤمنین نامیده شدی در حالی که نه خداوند و نه به دستور او پیامبر و نه طبقِ رهنمود وی امّت اسلامی تو را امیر نکردند، عبدالملک تهدید کرد و گفت از مرز و بوم من خارج شو وگرنه تو را می‌کُشم، آن شخص گفت این ارعاب، پاسخ اهل عدل و انصاف نیست و آن‌گاه بیرون رفت. 🔻🔻🔻 🔳در انتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌امام باقر(ع)، آغازگر دعا و نیایش در شب قدر هر چند حدیثِ وَزینِ «إنّی تارک فیکم الثقلین»[18] بر تارکِ تاریخِ اسلامی می‌درخشد لیکن حضور هماهنگ این دو امانت الهی در متن حیات متمدّنانه و متدیّنانة جامعه، طبق رهنمود امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و همچنان ادامه دارد. برجسته‌ترین ماه برای نیایش با خدا، شهر مبارک رمضان است و والاترین زمانِ آن شب قدر است و بهترین برنامة آن قرآن به سر گرفتن و مهم‌ترین سوگندِ این مراسم، قسم به چهارده معصوم است. این طرح با دعای امام باقر(ع) شروع می‌شود که آن حضرت(ع) فرمود قرآن را باز کن و بین دو دست خود قرار ده و بگو: «اَللَّهُمَّ اِنّی‏ اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ الْأَکْبَرُ وَ اَسْماؤُکَ الْحُسْنی‏ وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی‏ اَنْ‏ تَجْعَلَنی‏ مِنْ عُتَقائِکَ مِنَ النَّارِ»[19] و با هدایت و دعای امام صادق(ع) امتداد می‌یابد که آن حضرت(ع) فرمود قرآ‌ن را بر سر بگذار و بگو: «اَللّهُمَّ بِحَقِ‏ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّکَ‏ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»، آن‌گاه ده مرتبه نام مبارک خدا و (در ظلّ آن) ده مرتبه نام پیامبر3 و ده مرتبه نام علی(ع) تا دوازدهمین امام همام و چهاردهمین معصوم(ع) یعنی حضرت ختمی‌امامت، مهدی موجودِ موعود عجّل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف را بر زبان جاری کن. [20] این تعلیمِ فاخر، قرآن را مشهور می‌کند و مانع مهجوریّت آن می‌شود زیرا با حضورِ اهل بیتِ وحی در متن جامعه اسلامی به ویژه حضرت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که مفسّران علمی قرآن کریم و مُجریان عینی آن‌اند، مجالی برای هجران این کتاب عظیم نخواهد بود. و چون دعا قرآنِ صاعد است، حضرت امام باقر(ع) از هر فرصت مناسبی بهره برده و دعای خاص آن را آموزش داد؛ مانند دعای افطار: «اللهمّ لک صُمنا...»[21] و دعای عمیق و عریقِ سحر: «اللهمّ إنّی أسئلک مِن بهائک...»[22] و دعای ضمن زیارت عاشورای سیّدالشهداء(ع) که همتایی اندوه برای آن حضرت، با نَفَس روزه‌دار را می‌توان از این دو تعبیر دینی استنباط کرد: «نَفَس المَهموم لِظُلمِنا تسبیحٌ و هَمُّه لنا عبادةٌ»؛[23] «أنْفاسُکم فیه تسبیحٌ».[24] 📝پانویس: [18]. الارشاد (شیخ مفید)، ج1، ص233؛ بحارالأنوار، ج2، ص100. [19]. الکافی، ج2، ص629؛ صحیفه باقریه، ص74. [20]. اقبال‌الأعمال، ص187؛ بحارالأنوار، ج95، ص146. [21]. الکافی، ج4، ص95. [22]. اقبال‌الأعمال، ص77. [23]. الامالی (شیخ مفید)، ص338؛ بحارالأنوار، ج2، ص64. [24]. عیون اخبارالرضا، ج1، ص295؛ بحارالأنوار، ج93، ص356. 🔻🔻🔻 🔳در انتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔻🔻🔻 🔳در انتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
⭕️ خطرناکتر از بیماری‌های مسری وحشتناک 💭 گاهی یک در مغز یک نفر پیدا می‌شود که به قیمت از بین رفتن هستی و سعادت دنیا و آخرتش تمام می‌شود و خدا نکند که این گونه افکار شیوع پیدا کند و عده‌ای را گرفتار کند و به صورت یک مرض عمومی در آید. در این وقت است که ضرر آن فکر از وبا و طاعون بالاتر است. 📗 ، حکمت‌ها و اندرزها، ج۲، ص۹۲ 🔺 پی‌نوشت: اگرچه امروز همه نگران شیوع کرونا در جامعه هستند اما، آنچه از ویروس خطرناک‌تر است، اپیدمیِ بی‌آرمانی، بی‌تفاوتی و زندگیِ باری به هر جهتی است که دنیا و آخرتِ همه‌ی ما را تهدید می‌کند... برای این دردها هم کسی ستاد بحران تشکیل می‌دهد؟ کمپین و فراخوانی شکل می‌گیرد؟ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 🔸وجه الهي هر شي‏ء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بي‏نشان است و فاني نمي‏شود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهره‏اي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛ 🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفه‏ شناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل مي‏كند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهره‏مند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست. 🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مي‏نامند. @rahighemakhtoom
📌 قرآن صاعد 🔸 در ماه پُر برکت رجب از بهترین راه ها همین دعاهاست و آن دعا این است که هرگز شما ما را رها نکردی! و ما به هیچ جا هم امیدوار نیستیم و اگر کسی نسبت به ما محبّت می کند، دل آنها را تو به طرف ما هدایت می کنی! این طور نیست که بگوییم خدا هست و دیگران هم هستند، خیر! دیگران برابر ﴿وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾،[1] سپاه و ستاد الهی هستند، تا او نخواهد قلب کسی به طرف ما متوجّه نمی شود. این دعاهای پُر برکت ماه رجب هم در هر فصلی ـ إِنْ شَاءَ اللَّه ‏ـ خوانده شود و گاهی معنا شود، که قرآن با روایات یک جا معنا شود، قرآن با دعا یک جا معنا شود. این دعا همان طوری که امام (رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیه) از استادشان نقل کردند، قرآن صاعد[2] است، این قرآنی است که دارد بالا می رود و اگر ترقّی می خواهد به وسیله دعاهاست. 🔸 این دعاها با روایت های فقهی خیلی فرق می کند، به ما مستقیماً اجازه دادند که با او سخن بگوییم و به ما گفتند راه نزدیک است: «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ وَ أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ»،[3] خدایا! راه دور نیست، نزدیک است و آن اینکه آدم روی هوس خود پا بگذارد، «یک قدم بر خویشتن نِه وان دگر در کوی دوست» آسان است، انسان به میل خود حرف نزند، به میل خود کار نکند، ببیند خدای سبحان چه می خواهد، بدون افراط و تفریط! صدای الهی را می شنود و پیام الهی را درک می کند و گاهی در خواب، گاهی در بیداری، این نغمه های الهی را می شنود، بدون افراط و بدون تفریط، آدم می تواند فرزندان را خوب تربیت کند، محیط خود را خوب تربیت کند. 🔸 قرآن کریم هم در این غرر آیات خود این است که ﴿قُوا أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ نَاراً﴾،[4] خودتان و فرزندانتان را از آتش نجات بدهید، حفظ کنید! پس معلوم می شود این کار شدنی است، رفتار ما گفتار ما ـ إِنْ شَاءَ اللَّه ‏ـ اثر دارد. [1]. سوره فتح، آیه4. [2]. صحیفه امام، ج18، ص481. [3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص583. [4]. سوره تحریم، آیه6. 📚 دیدار گروهی از اعضای مجمع تربیتی بانوان با حضرت استاد تاریخ: 1395/02/07 🆔 @rahighemakhtoom
✳️اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت(علیه السلام) و آموزه های ایشان فرازهایی از کتاب «مفاتیح الحیات» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در آن به بیان اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت علیه السلام و آموزه های ایشان می پردازد، را از نظر می گذرانیم: 🔶: 🔹امام صادق(ع) نیز فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید 🔶 🔹 رسول خدا(ص) می‌فرماید: ای انسان! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید. 🔶 🔹رسول خدا(ص) در احادیثی می‌فرماید: هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند. 🔹هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید... 🔹امام صادق(ع) می‌فرماید: هركس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی می‌كند 🔶 در مورد 🔹رسول خدا(ص) می‌فرماید: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه كنید. 🔶 🔹 امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است. 🆔 @rahighemakhtoom
📌 عناصر جامع مکتب 🔸 دین به ما گفته است که شما یک ملّت متدین و متمدّن باشید که تمدّنتان را همان تدینتان فراهم بکند. این خواسته دین است، برای این کار که خواسته اصلی و اصیل دین است، چندین کار انجام شد که دو کار عنصر محوری این تمدّن و تدین است: یکی اینکه مکتب جامع سه عنصر را به ما داد، دیگر اینکه خلقتِ جامع این سه عنصر را به ما داد؛ یعنی ساختار هستی ما با سه عنصر سامان پذیرفت و قرآن ما هم با سه عنصر دین ما را معرفی کرد. آن عناصر سه‌ گانه عبارت از این است که ما قانون می‌ خواهیم، چون بدون قانون نمی ‌شود عمل کرد. نیروی اجرایی می‌ خواهیم که قانون به عمل بیاید. نیروی داور و قاضی می‌ خواهیم که این عمل را با آن قانون بسنجد، اگر مطابق بود پاداش بدهد و اگر مخالف بود کیفر بدهد؛ یعنی بدون این سه عنصر جامعه‌ ای متمدّن نخواهد بود. 🔸 قانون حتمی است، اجرای قانون حتمی است، سنجش اینکه اجرا مطابق با قانون است یا نه هم حتمی است. این کار هم در ساختار هستی ماست، هم قرآن اینها را تبیین کرده است. اگر قانون باشد و اجرا نشود یا اگر اجرا بشود و کسی نباشد که تطبیق کند بین آن قانون و این اجرا، این تمدن حاصل نمی ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/02 🆔 @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره قریش.docx
23.2K
📌 نگاشت 10: پویش موضوعی سوره قریش ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره قریش حاوی بیش از300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
057.mp3
8.22M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره فیل ▪ سوره فیل، صد و پنجمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. ▪ این سوره به این دلیل سوره فیل نامیده شده که به داستان اصحاب فیل می‌پردازد؛ اصحابی که به قصد خراب‌کردن کعبه از سرزمین خود حرکت کردند و خداوند مرغان ابابیل را به سوی آنان فرستاد و مرغان با باریدن کلوخ‌های سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند. ▪ بنابر نظر برخی از مراجع تقلید، اگر کسی بخواهد سوره فیل را در نمازهای واجب یومیه بعد از سوره حمد بخواند، بنابر احتیاط باید سوره قریش را به همراه آن بخواند؛ زیرا این دو سوره در حکم یک سوره‌اند. ▪ در فضیلت تلاوت سوره فیل از امام صادق(ع) نقل شده است خواندن آن در نمازهای واجب موجب می‌شود در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت دهند كه او از نمازگزاران بوده است؛ پس خداوند شهادت آنان را می‌پذیرد و دستور می‌دهد او را وارد بهشت کنند. 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
شان نزول سوره فیل.docx
15.4K
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:معرفی اجمالی سوره فیل -شان نزول- درباره شأن نزول سوره فیل از امام سجاد(ع) نقل شده است: 🔹 ابوطالب به پیامبر(ص) گفت: آیا تو برای همه مردم مبعوث شده‌اى، یا تنها قوم خودت مخاطب تو هستند؟ پیامبر پاسخ داد: «نه، برای همه انسان‌ها مبعوث شده‌ام، از سفید و سیاه، عرب و عجم؛ من تمام کسانی را که بر قله کوه‌ها و دریاها هستند، به این آیین فرا می‌خوانم، من تمام فارس و روم را دعوت می‌‏کنم». این سخن پیامبر(ص) به گوش قُرَیش رسید و موجب تعجب و حیرت آنان شد. 🔹 قریش به ابوطالب گفتند: آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی‌دهى که چه می‌گوید؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند، ما را از سرزمین‌مان می‌ربایند و سنگ‌هاى کعبه را قطعه قطعه جدا می‌کنند. 🔹 اینجا بود که خداوند درباره این سخنِ آنان که مردم فارس و روم خانه کعبه را متلاشى می‌‏کنند، سوره فیل را نازل کرد.[فتال نیشابوری، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ۱۳۷۵ش، ج۱، ص ۵۴–۵۵.] ⏪ مطلب کامل را از فایل پیوست شده بخوانید 🔻🔻🔻 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (70) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 12 ـ مرتبه‌ي كامل حمد عن السّجاد (عليه السلام): «فأنت عندى محمود وصَنيعك لدىّ مبرور. تحمدك نفسى ولسانى وعقلى حمداً يبلغ الوفاء وحقيقة الشكر حمداً يكون مبلغ رضاك عنّى فنجّنى من سخطك»[ صحيفه‌ي سجّاديه، دعاي 51.]. ▪ اشاره: انسان داراي درك، كار و كلام است و حامدِ حقيقي كسي است كه در مقامِ درك بفهمد كه همه‌ي نعمتها از جانب خداي سبحان است، در مقام عمل هر نعمتي را در جاي خودش صرف كند و با زبان نيز اعتراف كند كه همه‌ي نعمتها از آنِ اوست. ▪ چنين حمدي مقوم انسانيّت انسان است وگرنه اصل حمد در هر موجودي يافت مي شود. پس مرتبه‌ي كمال حمد، فصلِ مقوّمِ انسان است و كسي كه فاقد آن مرتبه كمال است، از حدّ انسان معقول و مقبول نازل است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تشکر حضرت آیت الله از زحمات جامعه در مبارزه با كرونا حضرت آیت الله العظمی در پیامی، از جامعه پزشکی، وزیر محترم بهداشت، معاونانشان و از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ در درمان بیماری ها و تامین بهداشت مردم در مقابل ویروس کرونا دارند، تشکر و قدردانی نمودند. معظم له در این پیام، بیان داشتند: خدای سبحان گاهی انسان را به نعمت امتحان می کند و گاهی به نقمت! در سوره مبارکه فجر آمده است: "فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ...." آزمون الهی دو قسم است گاهی به رفاه است گاهی به رنج! این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را در جامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، از باب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، از باب رفع بیماری، بر اساس " و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ" شفا پیدا کنند. از جامعه پزشکی، از وزیر محترم، از معاونانشان از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ دارند در درمان بیماری ها و در تامین بهداشت مردم، متشکریم. هم به بیماران شفاء عنایت کند هم از این بزرگواران به احسن وجه بپذیرد. 🔅🔅🔅 کانال قرآنی رحیق(گنجینه آموزه ها و معارف تفسیری) @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 کانال قرآنی رحیق(گنجینه آموزه ها و معارف تفسیری) @rahighemakhtoom
📌 بخشی از خطبه178 نهج البلاغه مناسب این ایام است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند : « به خدا سوگند ! هرگز ملتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند، مگر به کیفر گناهانی که انجام داده اند. اگر مردم به هنگام نزول بلاهاو گرفته شدن نعمت ها، با درستی نیت در پیشگاه خدا زاری کنند و با قلب های پر از محبت از خداوند درخواست عفو نمایند ، آنچه از دستشان رفته ، باز خواهد گشت و هر گونه فسادی اصلاح خواهد شد .» التماس دعا 🙏 @rahighemakhtoom
(یکشنبه 4-12-1398) 🔅🔅🔅 📌 دنیاگرایان و آخرت گرایان ... يا شيخ، إِن الدنيا خضِرةٌ حلوةٌ و لها أهلٌ، و إِن الآخِرة لها أهلٌ، طلقت أنفسهم عن مفاخرةِ أهلِ الدنيا، لايتنافسون فِيِ الدنيا، و لايفرحون بغِضارتِها، وو لايحزنون لِبؤسِها. ▪ دنبالۀ فرمایش امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به پیرمرد شامی است، فرمود: ▪ یا شیخ! إن الدنیا خضِرةٌ حلوة، دنیا زیباست، باطراوت است، شیرین است .لذات دنیوی، پول، مقام، زن و فرزند، خانه و زندگی و عیش دنیا شیرین است، در این تردیدی نیست. و لها اهلٌ، کسانی هم اهلِ همین لذات و عیش و شیرینیِ دنیا هستند، دلشان به همینها خوش است. منطقشان هم این است که: ما میخواهیم زندگی کنیم ،خوش بگذرانیم. یک عده اینطورند، ▪ خداوند متعال در قرآن میفرماید: «من كان يرِيد العاجِلة عجلنا له فيِها ما نشاء لمِن نرِيد ( سوره مبارکه اسراء/18. )» آن کسی که فقط با چشم نزدیک بین عالمِ وجود را می بیند، مقصود او همین لذات نقد و زودگذر است. آن چیزهایی که خدای متعال در عالم غیب مقدر فرموده، آنرا چشمِ نزدیک بین نمی بیند! اما: «و من أراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمن»، خدای متعال همه چیز را به او میدهد. اینجا هم میفرماید: این زیبایی و سرسبزی و شیرینیای که در دنیا هست، یک عدهای طرفدار دارد، برای این شعار میدهند، برای این حرکت میکنند. ▪ اما، و إن الآخرة لها أهلٌ، آخرت هم اهلی دارد، کسانی دارد، کسانی اهل آخرتند. اهل آخرت بودن، معنایش این نیست که انسان به کلی از لذائذ دنیا چشم بپوشد؛ نه ،«یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق»، پیغمبران همینطور بودند. پیغمبر به آن رفیق خودشان که از خانه و زن و زندگی کناره گرفته بود، فرمودند: این چه کاری است که میکنی؟! من غذا میخورم، زن میگیرم، زندگی میکنم. پس معنای اهل آخرت بودن این نیست که انسان از دنیا صرفنظر کند، بلکه معنایش این است که برای او، دنیا مقصد نیست ، ▪ مقصد یک چیز دیگر است. طلقت انفسهم عن مفاخرة اهلِ الدنیا، طلقت یعنی: آزاد و رها شده است جانهای اینها از مفاخرۀ با اهل دنیا که من این را دارم، شما نداری! من به این مقام رسیدم، شما نرسیدی! و از این قبیل . ▪ لایتنافسون فی الدنیا، تنافس یعنی: چشم و همچشمی. در کار دنیا چشم و همچشمی نمیکنند، اینها اهل آخرتند. و لایفرحون بِغضارتِِها و لایحزنون لِبؤسِِها، اگر دنیا به آنها اقبال کرد، آنچنان خرسند نمیشوند که از توجه به خدا و راه خدا باز بمانند. اگر جلو افتادند، رفتار اینها نباید طوری باشد که به معنای غفلت از آخرت و غفلت از وظیفه باشد. و اگر عقب هم افتادند ،همینطور برای سختیِ دنیا و مشکلاتِ دنیا محزون و اندوهگین نمیشوند. ▪ این البته رتبۀ بالایی است، ماها ممکن است اندوهگین هم بشویم، ضعِاف النفوس، امثال بنده ممکن است محزون هم بشویم، لکن این حزن نباید عمق داشته باشد! بالاخره بگوییم میگذرد، خدای متعال انشاءالله یک طوری جبران میکند. نگاهمان به کرم و لطف الهی باشد. 1 1. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (139) 🔅🔅🔅 📌حضرت زهرا انسان کامل ▪ كمال انسانِ كامل در كَونِ جامع بودن او است كه گذشته از شمول صحنه انسانيت، فراگير حضرتِ لاهوت، جبروت، ملكوت و ناسوت است، و اين جمع، ممكن است مكسّر، و محتمل است سالم باشد. ▪ جامعيّت حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم و كساني كه به منزله جان اويند و آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم از اينان محسوب مي شود، نظير «انا من حسين(عليه‌السلام) » [بحار الانوار، ج 43، ص 261.]، از سنخ جمعِ سالم بوده، بلكه از مصاديق بارز آن خواهد بود، زيرا اين ذوات مقدّس در آن صُقع ربوبي، مظهر يگانگي تامّ و يكتايي كامل اند و هيچ موجود امكاني و مخلوقِ نيازمندي مانند اينان آيَتِ كبراي خداوند نبوده و مظهر تامّ الهي نيست، و هيچ گونه كثرت و دوگانگي بين آنان در صحنه عنداللّهي وجود ندارد: «...إنّ ارواحكم ونورَكم وطينَتكم واحدةٌ، طابَتْ وطَهُرَتْ بعضُها مِن بعضٍ، خَلَقكم الله انواراً فَجَعلكم بعرشه مُحْدقين... » [همان، ج 99، ص 129، زيارت جامعه كبيره.]؛ چه اينكه آن منزلتِ كبري منزّه از ذكورت و انوثت و مبرّاي از توليد و توالدست، زيرا همان طوري كه بامداد و شامگاه فرع وجود شب و روز است، در جايي كه مجالي براي ليل و نهار نباشد، موردي براي صباح و مساء نخواهد بود؛ «ليس عند ربّك صباحٌ ولامساء». 🔹 هم چنين مذكّر و مؤنث بودن و زن و مرد شدن از اوصاف جسم مادي است نه روح مجرّد، و در قلمرو تجرّد تام مجالي براي بدن طبيعي نيست، لذا موردي براي طرح مذكّر و مؤنث وجود ندارد. 🔹 در آن صُقع كه مجالي براي موجود مُستكفي نيست چه رسد به موجود ناقص، بلكه هر چه در آن مَوطن حضور دارد، موجود مجرّد تامّ است، بين حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) و حضرت زهرا)سلام الله عليها( كه كفوِ هم اند، همساني و هم سويي، و هماهنگي و هم آوايي كامل حاكم است؛ در آن مقامِ دلگشا كه جَمعِ جَمع است و در آن مقام دل انگيز كه شمع جَمع است، همتايي براي اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) نيست، نه از خود و نه از غير. 🔹 اما نفي همتايي به لحاظ خودِ اهل بيت(عليهم‌السلام) از باب سالبه به انتفاي موضوع است، چون كثرتي بين خود آنان نيست تا همتايي يا غيرهمتايي در آن فرض شود، و اما نفي همتايي به لحاظ غير، چون هيچ بيگانه اي هم سنگ آنان نخواهد بود، از باب سالبه به انتفاي محمول است. 🔹 از شئون آشكارِ كَونِ جامع بودن، صاحب كرسي خلافت شدن و متولّي لواي ولايت بودن است كه در همه اين مراحل، حضرت صدّيقه كبري)سلام اللّه عليها(، چونان علي مرتضي(عليه‌السلام) خليفه خدا و ولّي مطلق او است. البته جريان امامتِ تدبيري و رهبري امت اسلامي كه مسئوليت اجرايي است، مختص اميرمومنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom