eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب (160) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 👈 لذا وقتي در شام از حضرت امام سجاد(عليه‌السلام) پرسيده شد كه در جريان كربلا چه گروهي غالب شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اگر خواستي بداني چه كس پيروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگو، مي يابي نام خداوند و پيامبر در آن مطرح است و مي فهمي كه اهل بيت وحي و نبوت غالب شدند.[ بحار الانوار، ج 45، ص 177.] ⏪ معاويه خود را همتاي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي پنداشت، در برخي از جمعه هااصلاً نام آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم را در خطبه نماز مطرح نمي كرد و با شنيدن نام مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در اذان مي گفت: «پيامبر بلندهمت بود و به هوس خويش نام خود را كنار نام خداوند ياد كرد... ».[ اعلام الهدايه، ج5، ص209.] ⏪ انديشه و انگيزه نهضت امام حسين(عليه‌السلام) در مرحله ابقاي اسلام و حكومت ديني، همان هدف برين پيامبر بزرگ الهي صلي الله عليه و آله و سلم در مرحله احداث و تأسيس بود؛ يعني تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس از اوساخ جاهلي منظور اصلي بود؛ لذا حسين بن علي(عليه‌السلام) در صدد برآمد كه با بهترين وضع سيّئات اموي را به حسنات نبوي و علوي تبديل كند. به همين جهت، موعظت الهي را كه دعوت مردم به ايستادگي براي خدا، خواه تنها يا باهم بود، آغاز كرد؛ (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثني و فرادي ثمّ تتفكّروا ما بصاحبكم من جنّةٍ).[ سوره سبأ، آيه 46.] ⏪ آن گاه دعوت به قرآن، هدايت به عترت، ارشاد به انسجام، و هماهنگي كامل و لازم ميان اين دو وزنه وزين، سپس دعوت به وحدت و هم آوايي آحاد امّت با هم و ترك هرگونه اَحقاد كهن و ترغيب ولايت مداري آنان نسبت به عترت طاهرين و ترهيب آنها از نفوذ پذيري از آثار جاهليت و ايقاظ مردم و تحريك آنان به سبك قيادي آن، نه به صورت سياقي، زيرا محرّك اگر خود پيشگام و قائد باشد، موفّق است و اگر پسگام و سائق باشد، كامياب نخواهد بود. ⏪ تجربه نشان داد، رهبري كه پيش آهنگ باشد و برود و به امت بگويد بياييد، به نتيجه مي رسد؛ ولي كسي كه با سخنراني، فقط مشوّق ديگران است و مي گويد برويد، به مقصد نايل نمي شود. ⏪ امام حسين(عليه‌السلام) بعد از تبيين اصول و معارف ناب، و راهنمايي راه و روش، و بازگو كردن آثار تلخ و شيرين در ضمن كلام يا كتاب، حركت نمود و به مخاطبان خود ندا داد بياييد، زيرا در مكّه بعد از انجام عمره مفرده كه از اول قصد آن را داشت(نه آنكه از آغاز، نيّت حج تمتع و عمره تمتع كرده باشد و آن گاه آن را به عمره مفرده تبديل نموده باشد كه در برخي مقاتل و تاريخ آمده است، چون چنين مطلبي پشتوانه حديثي ندارد و آنچه در روايات معتبر وارد شده، اين است كه آن حضرت از اول به نيّت عمره مفرده معتمر شد)، در حضور همگان سخنراني فرمود كه بخشي از آن كلمات نوراني چنين است: « ... مَنْ كان باذلاً فينا مُهْجَتَهُ وَموطّناً علي لقاء الله نفسَهُ، فليرحل معنا فإنّي راحلٌ مصبحاً ان شاء الله تعالي»؛[ اللهوف، ص 60.] ⏪ هر كس خون دل خويش را در راه دين بذل مي كند و بر ديدار خداي سبحان توطين نفس كرده و لقاء الله را وطن خود قرار داده است، با ما حركت كند و من بامداد، رحلت و سفر خود را شروع مي كنم. 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
🔸 میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد @rahighemakhtoom
📌 وظیفه منتظران 📈 عید سعید و بزرگ و خجسته نیمه ‌شعبان را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما فرهیختگان و مؤمنان تهنیت عرض می ‌کنیم و از ذات أقدس الهی مسئلت می ‌کنیم، بهترین عیدی ما را حفظ نظام ما و کشور ما و دولت و ملت و مملکت و رهبر ما و همه عزیزان و علاقمندان به قرآن و عترت قرار بدهد! 📈 کسانی که منتظر ظهور آن وجود مبارک هستند، باید برنامه ‌های آن حضور و ظهور را فراهم بکنند. برنامه ‌های آن حضرت بر اثر اختلاف درجات ایمانی مردم در سؤال ‌های مختلف مطرح شد و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) جواب ‌های گوناگون دادند. بعضی از مؤمنین از ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) سؤال کردند وظیفه ما در عصر غیبت که منتظر ظهور آن حضرت هستیم چیست؟ فرمود حداقل این است که «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً»؛[1] هر کدامتان یک تیر را آماده کنید که حضرت آمد، یاری کند؛ این مرحله مجاهدان در جهاد اصغر هست، رزمندگان در جهاد اصغر هست، این در روایات ما هست. اما آن کار مهمی که حوزه‌ها و دانشگاه‌ ها باید انجام بدهند، مسئله عقل است. 📈 مستحضر هستید که عقل دشمن دارد، علم دشمن ندارد، چون جهل در قبال عقل است نه در قبال علم، خود علم گاهی ابزار دشمن است. علم یعنی باسواد بودن، این دست چه کسی باشد مهم است! گاهی خود علم دست یک آدم جاهل است. بیان نورانی حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) این است که «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛[2] ـ این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه ـ یعنی یک عالم درس‌خوانده ‌ای است که تمام علم و سوادش را در راه گناه صرف می ‌کند. علم دشمن ندارد، خود علم ابزار دشمن است؛ عقل است که دشمن دارد، «العقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[3] عقل آن نیروی توانمندی است که زانوبند وهم و خیال در بخش نظر، زانوبند شهوت و غضب در بخش عمل در دست اوست. اصلاً عقل را عقل گفتند، برای اینکه «بیده العقال»؛[4] آن آدم عاقل این عقال در دست اوست و زانوی وهم و خیال را عقال می ‌کند، آزادانه و حکیمانه استدلال می‌ کند و بدون مغالطه به مقصد می‌ رسد. 📈 در بخش عمل دستورهای الهی را گرامی داشتن، یک عقال ویژه ‌ای است که به دست اوست تا دو زانوی شهوت و غضب را عقال کند، مزاحم عقل عملی نشوند. حالا چکاری حضرت می‌ کند! این روایت بیست و یکم همان جلد اول اصول کافی است: «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَاد»؛[5] عقل مردم کامل می‌ شود. آن وقت این هفت میلیارد الآن اگر 313 صحابی مانند امام داشته باشد، اداره‌ آن خیلی آسان است. وظیفه همه مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان عاقل شدن است. عاقل نه بی ‌راهه می‌رود، نه راه کسی را می ‌بندد، راحت است. غرض این است حضرت که ظهور می‌ کند بهترین ره آورد آن عقل مردم است. جامعه را عقل اداره می‌ کند. 📈 بهترین یاری حوزه و دانشگاه نسبت به ظهور حضرت، عاقل شدن است. مردم هم وقتی ببینند یک عده عاقل دارند اداره می‌ کنند کشور را، عاقل دارند حرف می ‌زنند، دنبالش راه می ‌افتند؛ حالا چند نفر اگر بی ‌راهه رفتند گفت: «آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد»،[6] آنها مهم نیست. ما وظیفه ‌مان این است. 📈 بنابراین امروز که روز میلاد پُر برکت آن ذات مقدس است، بهترین عرض ادب به آنها این است که آدم شاگردی آنها را قبول کند، از علوم اینها استفاده کند، از دستورات اینها استفاده کند. الآن ما در کنار سفره امام و شهدا نشسته‌ایم، بهترین دوران برای معارف الهی و نشر احکام الهی است. هیچ دوره ‌ای به این عظمت نبود و نیست! همه ما سعی کنیم که ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ این دوره را، این نظام را، این موقعیت را حفظ کنیم تا هم ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ خودمان به مقصد برسیم، هم عده‌ ای را به مقصد برسانیم. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج‏52، ص366. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107. [3]. الکافی(ط ـ الإسلامیه)،ج1، ص11. [4]. ر. ک: تحف العقول، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل‏». [5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25. [6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره9؛ «در کارخانهٴ عشق از کفر ناگزیر است ٭٭٭ آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد». 📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان تاریخ: 1397/02/12 🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام ⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن ‌كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ‌ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می ‌كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می ‌شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ‌ها هستند كه حسین‌ بن‌ علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می‌ شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین ‌بن ‌علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی! ⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی‏ لِمَنْ‏ وَالاكُمْ‏ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم‏»،[2] همه چیز را به همراه دارد. [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص775. 📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان تاریخ: 1395/03/02 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه دوم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه هفتم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh6_p2.pdf
111.7K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه ششم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh5_p2.pdf
159K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه پنجم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh1.pdf
135.6K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه اول ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom