eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیح در باره سوره فیل .استاد ملکی.Mp3
397K
📌سوره فیل و قدرت الهی 🕕بسیار کوتاه ☑️زیبا و شنیدنی و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... . منبع: news.esra.ir 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام اهانت.pdf
414.6K
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 💠 متن ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صل الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
برداشت از آيه ۱۸۰ 📌 الی و يا هر کس ديگر که به او اموالی داده نبايد فکر کند که اگر از آنها نمايد برای او بهتر است بلکه برای او بدتر است زيرا علاوه بر آن که از صفت زشت نجات پيدا نکرده اموالش مانند درختی که هرس نشده کم ثمر می ‏شود و روز هم وبال گردن او می‏ گردد. مگر نمی‏ داند که همه چيز مال است و بايد خدای تعالی را جلب کند تا همه چيز به او بدهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ابابیل.mp3
2.49M
📌ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. ◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت...... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. ◾️ اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت. ◾️ حادثه‌ ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی ‌شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می ‌شود ظهور می‌ کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّه‌ای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ‌ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت. ◾️«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می ‌فرماید ما دسته دسته این پرنده ‌های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می ‌گویند معرّب سنگ‌گِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگ‌گِل را این سجّیل را می ‌زدند هم اصابت می ‌کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می ‌شکافت و هم به استخوان آسیب می‌ رساند و طولی نمی ‌کشید که این شخص مصاب را از بین می ‌برد. ◾️ این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می ‌گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند. ◾️ این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ‌ها، صنعایی ‌ها، حبشی ‌ها و نجاشی‌ های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می‌ کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را می‌گویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می ‌گویند فیال. ارباب فیل می‌ گویند جمّال می‌ گویند فیال می‌ گویند، اما اصحاب فیل معلوم می ‌شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان ‌اند و مصاحب این حیوان ‌اند. ◾️ اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه ‌های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست. [1]. مجمع البحرین، ج‏5، ص303. [2]. سوره فرقان، آیه44. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل تاریخ: 1399/01/18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 25 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 78 ـ مدارا با مردم: «ثمرة العقل مداراة الناس»[ همان، ص329.]؛ ميوه عقل مدارا كردن با مردم است. «عنوان العقل مداراة الناس»[ همان، ج4، ص360.]؛ عنوان عقل و سرفصل و دليل آن، مدارا با مردم است. تذكّر: ▫ يكم. عنوان مدارات در قرآن مطرح نشده و در لغت، گاهي به معناي مخاتله و مخادعه ياد شده است كه در اين حال، صبغه عقلي ندارد؛ مگر در دفاع دشمن مهاجم و طرد آن از مرز و بوم اسلامي. گاهي نيز به معناي ملاحظه و مماشات آمده است كه در اين‌حال، از آثار مثبت عقل محمود و ممدوح محسوب مي‌شود. اگر در توصيه‌هاي اخلاقي، به مدارا دعوت شده، معنايي از قبيل ملاطفت مدّنظر است، نه مخادعت و مخاتلت. بيت زير ناظر به همين مطلب است: و دارِهم ما دُمْتَ في دارِهِم و أرْضِهِم ما دُمْتَ في أَرْضِهِم ▫ دوم. مدار مدارا، يا مباحات است يا جايي كه تغافل، تجاهل، اغماض و گذشت روا باشد؛ يعني منطقة الفراغ. پس در هيچ مورد، ناديده گرفتن احكام الهي، بي تفاوت بودن در برابر قوانين ديني و تسامح در حدود و حِكَم خدا و تساهل در اوامر و نواهي شريعت، مشروع نخواهد بود، بلكه منافي عقل و نقل است؛ يعني فتواي عقلي و حكم نقلي، بر خلاف آن‌است؛ بنابراين، مدارات كه از بركات عقل است، هرگز با سفاهت، حماقت و ساير آفتهاي اخلاقي، هماهنگ نيست. ▫ سوم. سَهْل بودن دين و سمحه بودن شريعت، به اندازه كافي زمينه يُسر و آساني را فراهم مي‌سازد و ديگر مجالي براي تساهل و تسامح زايد بر آن نيست. چهارم. پرهيز از جست‌وجوي اسرار نهاني و احتراز از اصرار بر كشف عيب مستور و تحرّز از سماجت در اطلاع بر راز و رمز دروني مردم و تحذّر از سخت‌گيري و تعصّب و تحجّر و ركود و جمود كه نشان خامي است، همگي در شريعتِ سهل و سمح پيش‌بيني شده است، ليكن مرز امر به معروف و نهي از منكر، همچنان مصون خواهد بود و دِژ تسخير ناپذير مبارزه با فساد، همچنان ناگشودني است. پنجم. مدارا كردن، وقتي معقول و مقبول است كه افراط در آن راه نيابد؛ زيرا افراط در آن، مانند تفريطْ مذموم است و تنها حدّ معقول آن مطلوب است. حضرت اميرمؤمنان(عليه‌السلام) درباره ناروا بودن مداراي زايد از حد، چنين فرموده‌اند: «كم اُداريكم كما تداري البكارُ العَمِدَةُ و الثيابُ المتداعيةُ، كلَّما حِيْصَتْ مِنْ جانبٍ تهتّ كتْ مِن آخر... »[ نهج‌البلاغه، خطبه 69.]؛ چقدر نظير مدارا كردن با شتران نوبار كه از حمل آن رنجور مي‌شوند و شبيه جامه فرسوده كه هرگاه از جانبي دوخته شود، از جانب ديگر پاره مي‌گردد، با شما مدارا كنم (يعني با شما در هر مطلبي مدارا كنم، مطلب ديگري را ترك مي‌كنيد). 🌿🌿🌿
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 239 (پيام به يادبود آية اللّه سيد جلال الدين (قدس‌سرّه) 🔅🔅🔅 💢انسان سالک مستمر ⏹پاسداشت حرمت حريم عقل را مي توان از متن نقل استنباط كرد، زيرا خداي سبحان با اينكه هماره مورد سؤال مُسْتمندان عرشي و فرشي است: (يسئله مَن في السموات و الارض) [سوره الرحمن، آيه 29.]؛اما هرگز مورد سؤال بازرسان سمائي و ارضي نخواهد بود: (لا يُسئل عمّا يَفعل و هُم يُسْئلون).[ سوره انبياء، آيه 23.]سرّ سلب سؤالِ بازخواستي از خداوند اين است كه سائل منتقِد، يا خارج از حوزه آفرينش خداست يا داخل قلمرو آن است. فرض اول با انتفاي موضوع مسلوب است، زيرا (الله خالق كل شي ء) [سوره زمر، آيه 62.]و بيرون از حوزه آفرينش خداوند معدوم صرف است و فرض دوم با انتفاي محمول منتفي است، زيرا تمام كارهاي الهي بر نهج حكمت و صراط عدل است و حكمت علمي و عدل عملي، هيچ گاه بازخواست نخواهد شد. ⏹اگر خداوند قانون الهي را به همراه رهبران ديني تنظيم نمي فرمود، آن سكوت حكيمانه نبود و اين ترك عادلانه نمي شد، زيرا انسان، سالكِ مستمرّ است و با مردن نمي پوسد، بلكه از پوست دنيا به در آمده و با نوشيدن جام مرگ، جامه آخرت مي پوشد و به هدف نزديك مي شود. در آن حال معترضانه مي گويد: خدايا! تو كه مي دانستي انسان رهرو است، مسير و هدفي دارد، چرا راه را معيّن نكردي و راهنما نفرستادي؟ ⏹همه اين مطالبِ مُتْقَن و مقبول را برهان عقلي تحرير مي كند و قرآن حكيم آن را امضا مي نمايد: (رسلاً قد قَصَصْناهم عَلَيك مِن قبلُ و رُسلاً لم نقصصهم عليك و كلّم اللهُ موسي تكليماً رُسُلاً مُبشّرين و مُنذرين لئلاّ يكون للناسِ علَي الله حجّةٌ بعد الرُسُل... ) [سوره نساء، آيات 164 ـ 165.]؛ يعني بعد از فرستادن انبيا مردم عليه حكمت و عدلِ خدا حجت ندارند و قبل از آن حجّت دارند، زيرا ظرف در آيه، چون در مقام تحديد است، مفهوم دارد و اين حجت خداپسند، همان برهان عقلي است كه بر مباني بَيّن يا مُبيّن استوار است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 22.mp3
10.28M
22(پایانی) 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از جلوات هوی اجتناب نکردن از مال حرام6.mp3
5.26M
(6) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:43 دقیقه 🌿🌿🌿 📼از جلوات هوی اجتناب نکردن از مال حرام ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
سوره ق.آیات 6 تا11.مصطفی اسماعیل.mp3
1.14M
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره ق 6-11 - مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:6دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom