#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت12:نکات تفسیری آیه 7و8 سوره انفطار
✳️الَّذِي خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ
☑️۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (الذى خلقک)
☑️۲ - خداوند، انسان را آفریده اى کامل و به دور از هرگونه کاستى و اضافات قرار داده است. (فسوّیک) عبارت «سوّاک»; یعنى، تو را «سَوِىّ» قرار داد. «سَوِىّ» به چیزى گفته مى شود که اندازه و کیفیت آن، از افراط و تفریط به دور باشد.(مفردات راغب)
☑️۳ - خداوند، قامت انسان را استوار ساخت و اعضاى او را هماهنگ و متوازن قرار داد. (فعدلک) فعل «عَدَلَ»، در موردى به کار مى رود که چیزى را به پا دارند تا به اعتدال درآید و استقامت یابد(مقاییس اللغة). این فعل در مورد برقرار کردن توازن و تعادل نیز به کار مى رود.(قاموس)
☑️۴ - توجّه به خالقیت مدبّرانه خداوند، زمینه ساز پذیرش ربوبیت او و مانع فریب خوردن انسان از جاذبه هاى گناه است. (ما غرّک بربّک ... الذى خلقک فسوّیک فعدلک)
☑️۵ - آفرینش انسان و هماهنگ ساختن اجزاى او، جلوه کرم خداوند است. (بربّک الکریم . الذى خلقک فسوّیک فعدلک)
☑️۶ - آفرینش، برخوردارى از اعضاى کامل و هماهنگى اندام با یکدیگر، سه مرحله پیاپى در سیر پیدایش انسان (خلقک فسوّیک فعدلک) ترتیب - که مفاد حرف «فاء» است - ممکن است «حقیقى» و یا «ذکرى» باشد. برداشت یاد شده، براساس احتمال اول است.
🔅🔅🔅
✳️فِي أَيِ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ
☑️۱ - خداوند، شکل هر انسان را مطابق خواست خویش، ترسیم کرده است. (فى أىّ صورة ما شاء رکّبک)
☑️۲ - سامان یافتن هر انسان در شکلى خاص، حاصل ترکیب اجزاى او با یکدیگر است. (رکّبک)
☑️۳ - مرحله پیدایش قیافه و سیما براى هر انسان، پس از مراحل آفرینش، تکمیل و تعدیل اعضاى او است. (فى أىّ صورة ما شاء رکّبک) جمله «فى أىّ صورة...» مستأنفه و بیانگر مرحله اى دیگر از مراحل پیدایش انسان است. برخى آن را تفسیر جمله «فعدلک» در آیه قبل، قرار داده و مرحله تعدیل و چهره پردازى را یکى دانسته اند.
☑️۴ - توجّه به قدرت خداوند، در صورت نگارى و ترکیب اجزاى بدن انسان مانع تأثیر جاذبه هاى گناه در او و زمینه ساز پذیرش ربوبیت خداوند است. (ما غرّک ... فى أىّ صورة ما شاء رکّبک)
☑️۵ - هیئت و سیماى هر انسان، جلوه گاه کرم و ربوبیت الهى است. (بربّک الکریم ... فى أىّ صورة ما شاء رکّبک)
🌿🌿🌿
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
جنگ نرم.mp3
1.26M
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جنگ نرم
🔸 بخش های فرهنگی شما [بسیجیان] به نام #جنگ_نرم یک نام پر برکتی است؛ زیرا رسالت اصلی انبیا در برابر طاغوتیان همین جنگ نرم بود كه فرمود: ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾،[1] این لین و نرم به این معناست كه راه نفوذ را خود این لین و نرم فراهم می كند؛ ممكن است كسی دلبسته باشد و نتواند از این فیض طَرْفی ببندد، ولی دل شدگان و دلنوازان و دلبازها در عالم فراوان اند كه این صدا را بشنوند. فرمود حرفتان نرم باشد، حرف نرم آن است كه راه نفوذ را خودش به همراه خود دارد! این آب در اثر آن نرمی اش نافذ است. این مطلب اول ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾.
🔸 [مطلب دوم اینکه] حرف نرم غیر از حرف سست است، حرف نرم غیر از حرف بی برهان است. دو اصل را ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم بیان فرمود كه در عین حال كه نرم است محكم است! یكی اینكه نرم است، نافذ است، دلپذیر است و مخالف فطرت نیست، فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾؛[2] آسان است. اگر چیزی دلپذیر بود، مطابق #فطرت بود، مطابق #برهان بود، مطابق #عقل بود دلپذیر است و چون دلپذیر است قبولش آسان است و سخت نیست، فرمود ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾ آسان است؛ اما با محتواست، مُتقن است، محكم است، مُبرهن است، فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾؛[3] سخت نیست وزین است. بین وزین بودن و سخت بودن فرق است. این قرآن برهانی است، وزین و متقن است، اما دلپذیر! چون مطابق با فطرت است، مطابق با نظام هستی است. این دو اصل را كه ذات اقدس الهی درباره قرآن بیان كرد یكی #آسانی و دیگری #متقن بودن، در قبال این دو اصل، دو اصل مذموم هست و آن این است كه #سخت باشد یعنی دلپذیر نباشد، فرمود قرآن اینطور نیست، وحی اینطور نیست، ما حرف #سست نداریم، ما خفیف نداریم، سبك نداریم ثقیل داریم؛ اما عَسیر نداریم [بلکه] یسیر داریم، عُسر در كار نیست. هم ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾ وزین است مغزدار است، هم دلپذیر و دلنواز! اگر دلنواز است برای دل ها آسان است و اگر سخت است یعنی هیچ كسی نمی تواند آن را باطل كند، چون متقن است.
[1] . سوره طه، آیه 44.
[2] . سوره قمر، آیات 17، 22، 32 و 40.
[3] . سوره مزمل، آیه 5.
#سالروز_تشکیل_بسیج_به_فرمان_امام_خمینی_قدس_سره_الشریف
#فطرت_برهان_عقل
#آسان_متقن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار فرماندهان شبكههای جنگ نرم بسیج اساتید با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/01
🆔 @a_javadiamoli_doross
برداشت از آيه ۱۳۷ #سوره_انعام
📌#عادت به رسومات
بشر در اثر #تزکيه نفس نکردن و به رسومات و عادت ها #عمل کردن به جايی می رسد که فرزند کشتن برای او کاری عادی می شود، آنها را به جايی می رساند که #دين و روششان را برايشان مشتبه می کند و #خدا آنها را به حال خود وا می گذارد.
#سقط_جنین
#قتل_مدرن
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 پیوند ولایی
▪️ سالروز رحلت كریمه اهلبیت #فاطمه_معصومه (سلام الله علیها) است این سانحه سنگین را به پشگاه ولیعصر (اواحنا فداه) تعزیت عرض می كنم و ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم توفیق تولی خاندان عصمت و طهارت و تبرّی از اعدای اینها را به همگان عطا كند! یك كریمه كه از دودمان نبوّت و ولایت است، به جایی می رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او هم توصیه و سفارش دارند و هم دستور و برنامه دارند. از وجود مبارك امام هشتم علی بن موسی الرضا (سلام الله علیهما) رسیده است كه خواهر ما #فاطمه_معصومه در قم مدفون است، هر كس این بانو را زیارت كند #بهشت_برای_اوست[1] و از وجود مبارك امام نهم امام محمد تقی (سلام الله علیه) هم رسیده است كه عمه من #فاطمه_معصومه در قم مدفون است و هر كس آن حضرت را زیارت كند #بهشت_برای_اوست.[2]
▪️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می شود که انسان به بهشت راه پیدا می كند، بعضی از اعمال خیر سبب می شوند كه بهشت در اختیار اوست، نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می شوی، گاهی می فرماید اگر فلان كار خیر را انجام دادی #بهشت_برای_شماست؛ در صورت دوّم كه بهشت برای كسی باشد، انسان #حق_شفاعت هم دارد كه عدّه ای رابه همراه ببرد. سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كسی كریمه اهلبین فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند بهشت برای اوست، این است كه او #اهل_ولایت است. اگر كسی #پیوند_ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدیدی آید و خود جزء #اولیای_الهی بشود. اگر كسی جزء اولیای خدا شد و ولی الله شد، بهشت مشتاق اوست.
▫️ در برخی از روایات ما آمده است كه بهشت مشتاق سلمان است،[3] اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقه سلمان به بهشت است؛ سرّش آن است كه بهشت محصول #عقیده صحیح و #اخلاق صحیح و #عمل صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراكی و عملی انسان است. اگر بهشت در اثر عقیده و خلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراكی و عملی روح آدم اند، پس روح انسان والاست كه در اثر تحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می سازد، بهشت مملوك انسانی است كه #ولی_الله است.
[1]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ».
[2]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ».
[3]. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج2، ص286؛ «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ إِلَى ثَلَاثَةٍ قَالَ عَلِی ع مَنْ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةُ قَالَ أَنْتَ مِنْهُمْ وَ أَنْتَ أَوَّلُهُمْ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِی فَإِنَّهُ قَلِیلُ الْكِبْرِ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ وَ عَمَّارُ بْنُ یاسِرٍ یشْهَدُ مَعَكَ مَشَاهِدَ غَیرَ وَاحِدَةٍ لَیسَ مِنْهَا إِلَّا وَ هُوَ كَثِیرٌ خَیرُهُ مُضِیءٌ نُورُهُ عَظِیمٌ أَجْرُهُ».
#رحلت_حضرت_فاطمه_معصومه_علیها_السلام
#عقیده_اخلاق_عمل
#اهل_ولایت
#بهشت_مملوک
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
تاریخ: 1378/05/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
حکمت 28 نهج البلاغه.mp3
2.9M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
@rahighemakhtoom
📚شرح و تفسیر حکمت 28 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 59.mp3
12.74M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 79
@rahighemakhtoom
📼 قسمت: پنجاه و نهم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ ( مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعملهای عبادی مورد توصیه حضرت آیتالله بهجت قدسسره)
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢ديدگاه امام سجاد(عليه السلام) در تفاوت حيای انسان از #گناه در خفا و عَلَن
◽️يك بيان نوراني از امام #سجاد(سلام الله عليه) در دعاي «ابوحمزه ثمالی»است که عرض ميكند:
▫️خدايا! اگر ما در «عَلَن»گناه ميكنيم واز مردم خودمان را حفظ ميكنيم؛ ولي از شما حفظ نميكنيم، نه براي آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نميبينيد يا ما خيال ميكنيم که شما نميبينيد، اينطور نيست!
▫️ ما از #مردم خودمان را حفظ ميكنيم، براي اينكه آنها همين كه ديدند آبروي ما را ميبرند؛ امّا تو با همه اِشرافي كه داري ميبيني و پردهپوشي ميكني، ما به اين جهت است كه گاهي اوقات خودمان را آلوده ميكنيم ـ معاذ الله ـ برای آن نيست كه ـ خداي ناكرده ـ شما نميبينيد. نه! شما ميبينيد و ستّار هستيد و با ستّاري داريد با ما رفتار ميكنيد.
▫️اين ديد, ديدی است كه اگر كسي هم با اين ديد نگاه كند، اميد #توبه هست و اين شخص يك روز برميگردد؛ امّا اگر كسي گناهش ﴿ذلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذي ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ﴾ كه ـ معاذ الله ـ اصلاً «الله» را نميبيند،پايانکار او همان﴿يَوْمَ يُحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إلَیَ النّار﴾ است.
📼تفسیرسوره فصلت جلسه 11
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom