🔴تخصص گرایی
⭕️راه حل
💠 راه حل دیگر این که روی راههای هویت گرایی فرعی فکر شود تا بتواند در کنار هویت خورده فرهنگی، هویت جمعی را شکل بدهد.
💠 چطور میشود وجوه اشتراک جدی تری ایجاد کرد که این مجموعه در این گریز از مرکز، از هم نپاشد؟
💠 به نظر من مشکل ترین و اساسی ترین آسیب به #تخصص_گرایی، همین است که حوزه، هویت واحدش را از دست بدهد؛ لذا باید نسبت به این آسیب، تاملات بیشتری صورت بگیرد.
#تخصص_گرایی
سیدعباس صالحی امیری؛
خشت اول، شماره۷، صفحه۲۷.
@rahnameh
🔴تخصص گرایی
⭕️ضرورت تخصص گرایی
💠 احساس میشود #تخصص در علوم دینی هم لازم است.
💠 مخصوصا با گسترشی که مسائل مختلف دینی پیدا می کند و سوالات جدیدی که مطرح می شود و دقت های خاصی که علما انجام می دهند، دیگر یک عمر 20 یا 30 ساله تحصیل، کافی نیست تا یک نفر در همه رشته های علوم دینی کار کند.
⭕️پیشینه تخصص گرایی
💠 این #تخصص_گرایی در فقه هم پیشینه ای دارد.
چرا که روش تحقیق کسی که در مسائل اجتماعی و #حکومتی کار می کند با کسی که در صوم و صلات تحقیق می کند، تفاوت دارد؛ مثلا معلوم نیست در صوم و صلات اتفاق بیفتد که کسی به سیره عقلا یا قواعد عقلایی تمسک بجوید، چون آنجا تعبد محض است و باید از متن روایات و آیات، استفاده شود.
💠 اما در مکاسب و مسائل اجتماعی، غیر از اینکه یک سری احکام امضایی داریم، بنای عقلایی داریم، سیره عقلایی داریم، عرف هم داریم.
💠 لذا پیشنهاد می شود که هر کدام در زمینه خاصی کار کنند.
#تخصص_گرایی
#تخصص
#حکومتی
آیت الله العظمی مصباح یزدی
خشت اول، شماره 7، صفحه 33.
💡 رهنامه پژوهش👇👇
@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
فراخوان سیزدهمین جشنواره علامه حلی
امروز در جلسهی شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) زمان فراخوان جشنواره سیزدهم تصویب شد. طلاب جوان خواهر و برادر زیر ۳۱ سال از روز سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ (همزمان با روز پژوهش) تا پایان روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار قلمی خویش را در قالب کتاب، مقاله، پایاننامه، تحقیق پایانی و تصحیح و ترجمه از طریق سامانه جشنواره ارائه نمایند.
موضوع بخش ویژه جشنواره به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه است. طلاب میتوانند ذیل موضوع «حوزه و جامعه، گذشته، حال و آینده» جستار پژوهشی خویش را ارائه نمایند.
توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط و مراحل جشنواره را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید:
http://www.jhelli.ir/news/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87+%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C/416069/
@masaelepazuheshi
هدایت شده از پاورقی
📝محمد صدرا مازنی
💠خبر خوب برای پژوهش دانشگاهها و دلنوشته ای برای پژوهش حوزه های علمیه
🔹در خبرها(به نقل از خبرگزاری ایرنا) آمده بود اعتبار برنامه پژوهشی دانشگاهها در بودجه ۱۴۰۰ رشد ۵۹ درصدی داشته است.
یعنی اعتبارات دانشگاهها در لایحه بودجه سال آینده ۴۳.۲ درصد نسبت به مصوب امسال افزایش یافته، این در حالی است که رشد اعتبار این مراکز در لایحه بودجه امسال نسبت به سال گذشته معادل ۹.۵ درصد بوده و این نشان از نگاه ویژه و تقویت موثر اعتبارات دانشگاهها برای سال ۱۴۰۰ است.
🔹اعتبارات برنامههای پژوهشی در قانون بودجه امسال برای دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل ۱.۲۲۱ میلیارد تومان است که این اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۹۴۳ میلیارد تومان پیشبینی شده که معادل ۵۹ درصد رشد داشته است.
این خبر خوش حال کننده و امیدبخش بود.
🔹پژوهش در دوران فراصنعتی معادل توسعه است. به این دلیل که بالاترین سهم را در رشد و پیشرفت و رفاه یک جامعه دارد. البته تحلیل دقیق این رقم و وضعیت بودجه و اعتبار پژوهشی کشور ما در مقایسه با اعتبارات پژوهشی کشورهای توسعه یافته نیاز به مطالعهی عمیقتری دارد. با این حال، این نگاه به پژوهش در لایحهی بودجه امید بخش است. چنانچه این رویکرد استمرار یابد میتوانیم نسبت به آیندهی ایران عزیزمان امیدوارتر باشیم.
البته مشروط به اینکه تخصیص اعتبار به درستی انجام شود و تنها به پروژههای دارای اولویت و در راستای اقتصاد و معیشت و فرهنگ مردم تعلق گیرد.
🔹تاکید میورزم پیشبینی اعتبار برای پژوهش دانشگاهها امری لازم و ضروری است و باید بیش از این نیز اختصاص یابد؛ اما رقم پژوهش حوزه در مقایسه با آنچه در لایحهی بودجه برای دانشگاهها پیشبینی شده است، تقریبا هیچ و خجالتآور است. به یاد میآورم دو سه سال قبل به یکی از استانهای کشور سفر کرده بودم. در حاشیهی مراسمی که به مناسبت تچلیل از برگزیدگان جشنواره علامه حلی آن استان برگزار شده بود، خبرنگار چند سوال از من پرسید. یکی از پرسشها دربارهی رقم بودجهی حمایتی به بخش سخت افزاری کتابخانههای واحدهای آموزشی حوزههای علمیه کشور بود. من از ذکر آن شرم داشتم. ۵ میلیون تومان! بله پول چند تا قفسه فقط!
🔹بیشترین بار مسئولیت تامین زیرساختهای پژوهش در حوزه به مدیریت ترویج پژوهش واگذار شده است؛ این درحالی است که بهرغم انتظار بالا و تاکید همگان بر ضرورت انجام کارهای زیرساختی متاسفانه کمترین توجه به بودجه و اعتبار این بخش شده است.
اقدام مدیر محترم حوزه در حمایت از طرحهای پژوهشی خوب وستودنی است؛ اما رقمی از این اعتبار به امور زیرساختی پژوهش حوزه تعلق نگرفته است.
چند سال اخیر اعتبارات بخش پژوهش قطره چکانی بود. به خصوص مدیریت ترویج پژوهش. شرمسار طلاب و همکاران در مدیریتهای استانی و واحدهای آموزشی بودیم. ما که اینجا و آنجا رفتن و رو زدن به این و آن را بلد نبودیم، در پی خَیِّر میگشتیم تا کمکی به اجرای طرحها و برنامههای این مدیریت شود! و البته تلاشمان چندان نتیجه بخش نبود.
با همهی بی مهری به پژوهش حوزه و مخصوصا به بودجه و اعتبارات مدیریت ترویج پژوهش در استانها، اما دستبسته نبودیم. هکارانمان در استانها مجاهدانه جشنوارههای استانی علامه حلی را برگزار کردند. بخش جشنواره مدرسهای نیز به آن اضافه شد(بدون اینکه یک ریال اعتبار به مدیریتهای استانی و واحدهای آموزشی _برای برگزاری این جشنواره_ تعلق گیرد). رقم کانونهای علمی واحدهای پژوهشی(بدون یک ریال بودجه برای توسعهی کانون های علمی) به ۷۰۰ کانون رسانده شد؛ در حالی که چهار سال قبل آمار کانونهای علمی کل کشور از عدد ۷۰ هم تجاوز نکرده بود. دو دوره جشنواره مجلات واحدهای آموزشی برگزار شد و....
اینک که مرحله نخست راهاندازی کانونهای علمی به خط پایان نزدیک شده است، وارد مرحلهی جدید توسعهی کیفی کانونها و اقدام عملی برای فعالیتهایی که برای آن پیشبینی شده است، شدیم. اگر این اقدام جهادی همکارانمان در توسعهی کانونهای علمی با تخصیص بودجه و اعتبار تقویت نشود، بیم آن می رود که همهی زحمات این بخش بی ثمر شود.
برای پژوهش مراکز تخصصی نیز _بهرغم عملکرد خوب همکارانمان در آن مراکز_ بودجهای تعلق نگرفت. در حالی که بیشترین بار مسئولیت حل مسایل تخصصی جامعه و پاسخ به سوالات و شبهات روی دوش این مراکز سنگینی میکند.
امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای تخصیص اعتبار به حوزهی ترویج و توسعهی فرهنگ پژوهش باشد.
@masaelepazuheshi
🔰 مدرسه علمیه معصومیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند :
♻️ سلسله نشستهای «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی »
1️⃣ نشست اول: ماموریت طلبه عصر انقلاب در راستای تحقق سرفصل '' معنویت و اخلاق '' از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🎙سخنران: استاد آیت الله اراکی حفظه الله
زمان: چهارشنبه 26 آذرماه، ساعت 10:30
🌐از طریق لینک های زیر در این نشست مجازی شرکت نمایید.
📡سامانه وبينار مدرسه علميه معصوميه
http://vm.masoumieh.ir/eseminar
http://vc.masoumieh.ir/tahzib
📣توجه:
ترافیک(ارسال و دریافت داده) در این همایش برای کلیه کاربران رایگان میباشد.
🌐 پایگاه اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
http://masoumieh.ir/10980
کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥وبینار تخصصی بیانیه گام دوم👆👆👆
🔰 مدرسه علمیه معصومیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند :
♻️ سلسله نشستهای «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی »
1️⃣ نشست اول: ماموریت طلبه عصر انقلاب در راستای تحقق سرفصل '' معنویت و اخلاق '' از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🎙سخنران: استاد آیت الله اراکی حفظه الله
زمان: چهارشنبه 26 آذرماه، ساعت 10:30
🌐از طریق لینک های زیر در این نشست مجازی شرکت نمایید.
📡سامانه وبينار مدرسه علميه معصوميه
http://vm.masoumieh.ir/eseminar
http://vc.masoumieh.ir/tahzib
پس از انتخاب گزینه Guest (مهمان) با ثبت اسم وارد شوید.
📣توجه:
ترافیک(ارسال و دریافت داده) در این همایش برای کلیه کاربران رایگان میباشد.
کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
هدایت شده از پاورقی
📝محمد صدرا مازنی
💠پژوهش نوآورانه
🔹️یکی از شاخص های پژوهش استاندارد وجه نوآورانه آن به شمار می رود؛ اما این شاخصه برای برخی از نو آموزان چندان روشن نبوده و نیاز به توضیح دارد. به نظر میرسد نکات ذیل برخی از ابعاد وجه نوآوری تحقیق را ناظر به موضوع تحقیق روشن نماید.
۱) اولین وجه نوآورانه موضوع تحقیق اصطلاحا تکراری نبودن است.(البته نگارنده درباره پژوهش تکراری به طور مفصل نوشته و در همین کانال نیز درج شده است). منظور از تکراری نبودن یعنی موضوعی که تاکنون روی آن کار علمی نشده است. گاهی گفته میشود پایان نامههای کارشناسی ارشد و سطح سه حوزه نیازی به نو آوری ندارد؛ اما به نظرم این درست نیست. اگر چه جنبه ی تعلیمی پایان نامه ها پر رنگ تر است؛ اما ارتباطی با مقوله نوآوری در تحقیق ندارد. زیرا دانشجو یا طلبه میتواند با کمک اساتید و صاحب نظران موضوع نوینی را برای پایان نامه خویش انتخاب نماید. در حالی که میزان توفیق او در پژوهش مرتبط با فرایند تحقیق و در حقیقت مقوله ای دیگر است؛ از این رو اگر کسی یک موضوع یا ایده جدیدی را صید نماید، میتوان گفت تحقیق او دارای وجه نوآورانه است. البته محقق باید این بُعد را در پایان نامه یا تحقیقش منعکس کند..
۲) یکی دیگر از وجوه نوآوری موضوع تحقیق، بررسی مسأله در یک بستر مکانی و یا زمانی خاص است. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق در یک منطقه ی جغرافیایی یا کشور کار شده باشد؛ اما همان موضوع در کشوری دیگر انجام نشده باشد. از این رو محقق می تواند مدعی شود وجه نوآوری موضوع تحقیق انجام آن برای اولین بار در کشور می باشد. همچنین اگر تحقیق در یک منطقه یا استان و شهر انجام شود. و نیز چنانکه تحقیق در زمان دیگری انجام شود.
۳) گاهی درباره موضوعی پژوهش هایی از نوع مطالعات کتابخانه ای انجام شده و هیچ مطالعه ی میدانی درباره ی آن موضوع انجام نشده است. یا اینکه کار میدانی شده؛ اما در تحقیق جدید از روشی نوین استفاده می شود که در پژوهشهای پیشین سابقه نداشته است. مثلا محقق از روش گراندد تئوری یا روش دیکوم استفاده می کند. می توان ادعا کرد این تحقیق نیز جزو تحقیقهای نو محسوب می شود؛ البته نو از حیث استفاده از روش جدید.
نکته ی قابل توجه اثبات وجه نوآوری است. یعنی محقق می باید وجه نوآورانه ی تحقیق خویش را به اثبات برساند.
نکته آخر اینکه چنانکه از نکات پیش گفته پیداست، جنبه نوآوری تحقیق با پیشینه تحقیق پیوند دارد، از این رو نوآوری پژوهش میبایست با توجه به بررسی پیشینه تحقیق نوشته شود.
🔹️ علاوه بر وجوه نوآورنه در موضوع تحقیق انتظار می رود محتوای تحقیق نیز با نوآوری همراه باشد. به این معنی که ممکن است موضوع تحقیق نو باشد؛ اما هیچ اتفاق بدیعی در محتوای تحقیق مشاهده نشود. این تحقیق توی ذوق خواننده می زند. زیرا محتوای علمی نوآورانه به مثابه ی این است که در یک تحقیق ارائه ای روشمند از یک نظریه، دیدگاه، رویکرد و بحث علمی جدید در ساحات و سطوح مختلف ارائه شده باشد. با این همه بین پژوهش نوآورانه و نظریه پردازی نباید خلط شود؛ زیرا بین این دو اشتراکات و تمایزاتی حاکم است.
نوآورانه بودن هردو، مبتنی بودن هردو بر ادله، نتیجه داشتن و روشمندی هردو از اشتراکات و کم دامنه بودن تحقیق نوآورانه و پردامنه بودن نظریه از امتیازات آنها به شمار می رود.
در تشریح نسبت این دو گفته شد: بین نوآوری و نظریه پردازی عام وخاص است: نوآوری عام و نظریه پردازی خاص است.
#پژوهش
#مسائل_پژوهشی
@masaelepazuheshi
⭕️ تخصص گرایی
💠 طرح تجزیه تقلید از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یا سید محمدعلی فشارکی نقل شده، یعنی مطرح شده که ما دو تا مرجع تقلید داشته باشیم؛ یکی در باب عبادات باشد، یکی در باب معاملات.
💠 چون ما وقتی مکاسب شیخ را کنار طهارت شیخ بگذاریم، می بینیم نحوه تحقیق در این مسائل بسیار با هم تفاوت دارد.
💠 بنا براین اگر گفتیم حتی فقه هم تخصصی شود، یک مفهوم جدیدی نیست؛ بلکه دایره #تخصص، ریزتر و دقیق تر می شود.
💠 بنا براین جا دارد در علوم اسلامی هم چنین کاری بشود؛ یعنی ما آنقدر امکانات داشته باشیم و زمینه های تحقیق فراوان باشد که رشته های #تخصصی متعدد شکل بگیرد.
💠 مثلا مسائل #حکومتی اسلام از ولایت فقیه تا قضا و امر به معروف و نهی از منکر و احکام جزایی و حکومتی، همه قابلیت تخصصی دارند. مردم هم در این مسائل، از مرجعی تقلید کنند که عمرش را روی این مسائل گذاشته است.
#تخصص
#تخصصی
#حکومتی
آیت الله العظمی مصباح یزدی
خشت اول، شماره 7، صفحه 33.
💡 رهنامه پژوهش👇👇
@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
روح علمی در کلام شهید مطهری
فرق است میان عالم بودن و روح علمی داشتن. ای بسا افرادی كه روح علمی دارند ولی عالم نیستند و ای بسا كسانی كه عالمند و روح علمی ندارند. عالم واقعی آن كسی است كه علمش با روح علمی توأم باشد.
مقصود از روح علمی چیست؟ مقصود این است: علم اساسا از غریزه حقیقت جویی سرچشمه می گیرد. خداوند انسان را حقیقت طلب آفریده است؛ یعنی انسان می خواهد حقایق را آنچنان كه هستند بفهمد، می خواهد اشیاء را همان طور كه هستند بشناسد و درك كند، و این فرع بر این است كه انسان خودش را نسبت به حقایق بی طرف و بی غرض نگاه دارد. اگر انسان خودش را بی غرض نگاه دارد و بخواهد حقیقت را آنچنان كه هست كشف كند نه اینكه بخواهد حقیقت آن طوری باشد كه او دلش می خواهد، [در این صورت او دارای روح علمی است. ]
مجموعه آثار شهید مطهری . ج22، ص: 713
@masaelepazuheshi
⭕️ تخصص گرایی
💠 ارتباط علوم با همدیگر منطقی است. فرض کنید کسی که می خواهد فیزیکدان شود، نمی تواند فقط فیزیک بخواند و ریاضیات یا شیمی نخواند، چون بعضی مسائل فیزیک و محاسباتش با ریاضیات و شیمی ارتباط دارد.
💠 منظور از #تخصص این نیست که شخص از ابتدا یک رشته ای را در نظر بگیرد و از سایر رشته ها صرف نظر بکند.
💠 مسلما یک دوره هایی را باید به عنوان جامع بگذراند. اگر کسی بخواهد فقیه شود و تخصص در فقه پیدا کند، باید ادبیات را بخواند، باید یک آشنایی با مسائل کلامی و اعتقادی داشته باشد. نمی شود اینها را از هم تفکیک کرد.
💠 مسلما باید یک جامعیتی از ابتدا داشته باشیم و پس از یک مقطع خاصی، به سراغ تخصص برویم. آنهایی که طرفدار #تخصص_گرایی در علوم دینی هستند، مرادشان همین است.
#تخصص_گرایی
#تخصص
#حکومتی
آیت الله العظمی مصباح یزدی
خشت اول، شماره 7، صفحه 33.
💡 رهنامه پژوهش👇👇
@rahnameh
💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛ (در بیست گام)
💠 مراحل پژوهش:
1- مسأله یابی و طرح تحقیق
2- اجرای تحقیق: گردآوری اطلاعات، ارزیابی و پردازش و نتیجهگیری
3- تدوین گزارش در قالبهای كتاب، پایان نامه یا مقاله علمی
طرح پژوهش: به نقشه كار پژوهشگر برای حل مسأله پژوهش گفته میشود.
💠 مقاله علمی:
1- عنوان مقاله و نام مؤلف یا مؤلفان
2- چكیده
3- كلید واژه
4- مقدمه
5- بدنه یا متن
6- نتیجه
7- منابع و مأخذ
#مقاله_علمی
@rahnameh
رهنامه پژوهش
💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛ 2
💠 توضیح تفصیلی اجزای مقاله:
💠 1. عنوان: عنوان مقاله ناظر به مسأله تحقیق و پرسش اصلی است و پوششدهندهی واژگان كلیدی نیز باید باشد.
پس باید گویا و رسا باشد، در عین حال اختصار، یك امتیاز است و كلمات باید بین سه تا هشت كلمه باشد.
عنوان نباید اعم یا اخص از محتوای مقاله یا انتخابی از روی تعصب باشد.
زمان انتخاب عنوان میتواند در ابتدا و یا پس از تكمیل مقاله باشد و در صورت تمایل میتوان آن را در انتها تعویض کرد.
از عناوین كلیشهای باید پرهیز شود و در مقالات علمی، عنوان باید علمی و بدور از صنایع ادبی و دور از ابهام باشد.
پختگی عنوان، حاكی از توان علمی نویسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم میكند.
#مقاله_علمی
@rahnameh